Te oud voor een popprogramma? Onzin' TV-rubriek 1395 Rauwe en furieuze rock van Fuzztoners 'Een Sneeuw' indrukwekkend met zwijger De 'peepshow' van een ex-kampbewaakster door Nico Scheepmaker Vd Visser keert na vijftien jaar Toppop de rug toe -Scandinaviërs kansrijk op Songfestival BUSVAKANTIES NOORWEGEN yHUCIRSOgBK) SATERDAG 4 MEI 1985 RADIO-TV-KUNST Wat gebeurt er allemaal met een mens tussen zijn (of haar) vijfde jaar en zijn (of haar) vijfendertig ste jaar? Hij of zij wordt ouder, hij of zij vergroot zijn kennis van zaken, hij of zij leert daardoor de dingen met elkaar te vergelijken, waardoor hij of zij een bordje corn flakes lekkerder gaat vin den dan de worteltjes-appel moes-moes uit een potje van Nu- tricia. Ook op abstracter terrein krijgen kinderen steeds meer in drukken te verwerken, waardoor zij ook steeds meer in staat zijn te vergelijken en hun voorkeur uit te spreken voor een bepaald soort muziek, een bepaald soort film of een bepaald soort vertel ling. Ligt het daar aan, of moet ik zeggen: is het daaraan te wijten dat kinderen beginnen met alles bijna even mooi te vinden, om in de loop der decennia steeds kies keuriger te worden, steeds kriti scher en steeds ontevredener? Want zo is het toch? Volwasse nen kankeren op de televisie, vinden bijna niets goed of mooi of de moeite waard, terwijl kin deren de neiging hebben bijna alles mooi, leuk en spannend te vinden. Ik verraad misschien geen geheim als ik zeg dat ik twee dochtertjes heb van bijna tien en bijna zeven jaar. Zij zijn tamelijk verslaafd aan televisie, en worden daarin nauwelijks ge remd door hun ouders. Die zijn namelijk zelf verzot op televisie, zij het de een wat meer dan de ander. Ik benijd mijn dochtertjes vaak om de zorgeloosheid waar mee zij van alles en nog wat mooi vinden. De Smurfen vinden ze leuk, Candy Candy, Webster, Se samstraat (de oudste al iets min der), Towser, Achterwerk in de kast, Ravioli, De poppenkraam, Tom en Jerry, de Muppetshow, Suske en Wiske, Calimero's bio scoop, Goochel mee met Hans Kazan, het Jeugdjournaal, De avonturen van meneer Kaktus en Kweetniet, Kinderen en hun huisdieren, Een ongewone oma. De roze panter - kortom ALLE programma's die direct op kin deren gericht zijn. Maar met evenveel overgave kijken ze naar het A-team, naar Knight Rider, naar Pisa (op de vi deo), naar In de hoofdrol van Mies Bouwman, naar De eerste, de beste (records, stunts), naar programma's als de F.O. Show, kortom naar al dat soort schulde loos vermaak (Ron Brandsteder scoort ook hoog!) dat voor vol wassenen bestemd heet te zijn, maar dat blijkbaar voor alle leef tijden geschikt is. Als je al die programma's die mijn kinderen van negen en zes jaar leuk vinden optelt, en dat dan naast het aantal program ma's legt waarvan volwassenen bereid zijn te zeggen dat zij er met plezier naar kijken, dan lijdt het weinig twijfel dat kinderen veel meer plezier beleven aan de televisie dan diegenen die er voor betalen. Dat komt omdat ze volkomen kritiekloos kijken, zult u zeggen. Hun vergelijkingsmechanisme is nog onvoldoende ontwikkeld. Die conclusie lijkt me juist. Per week wordt hun vergelijkings vermogen vergroot en daardoor hun waarderingsvermogen ver kleind. Jammer eigenlijk. Het lijkt me heerlijk om voor de tele visie te gaan zitten en in staat te zijn alles even mooi of leuk of in teressant te vinden, of beter ge zegd: NIET in staat te zijn de helft af te wijzen als rommel, en de rest te verdelen in 'gaat wel', 'viel niet tegen', 'eigenlijk wel goed' en (af en toe) 'heel boeiend', 'zeer de moeite waard' of 'intrigerend'. In die laatste categorieën pas ten de afgelopen week maar een paar programma's, althans voor de tv-criticus, wiens vergelij kingsmechanisme van alle kij kers wel het hoogst ontwikkeld moet zijn. De delen 1 en 2 van de driedelige Duitse serie over het Majdanek-proces vond ik hoogst indrukwekkend en aangrijpend - om wat je te horen kreeg over de gang van zaken in dit concen tratiekamp, maar niet minder om wat je te horen kreeg over de gang van zaken bij het langduri ge proces dat tegen de bewakers en beulen werd gevoerd. De gro te 'impact' (excusez this Fremd- wort) van het programma was nochtans niet te danken aan de gruwelverhalen die door de ex- gevangenen werden gedaan, maar door de wisselwerking met Bay v ■rV de verhalen van de kampbewa kers en bewaaksters zelf 'mooie Brigida' voorop. Het pro gramma kreeg daardoor het ef fect van een 'peepshow'. In een peepshow krijg je, na het storten van een gulden, door een ven stertje het uitzicht op een naakt meisje dat weet dat ze naakt is, en dat er naar haar gekeken wordt. In 'Het Majdanek-proces' kregen we de verschrikkelijkste verhalen te horen over het beest achtige optreden van Brigida, zo dat je je afvroeg hoe het mogelijk was dat zo iemand ooit bestaan had. En vervolgens kreeg je door je tv-venstertje Brigida zelf te zien: veertig jaar ouder, niet mooi meer, een gezette zestigjari ge met veel hout voor de deur, niet naakt in lichamelijke zin, maar spiernaakt in geestelijke zin. Je keek en keek en kon het nauwelijks geloven. Dat ze dat allemaal deed. En dat ze nog ge woon leefde. Vreemd, vreemd, vreemd... IILVERSUM (GPD) - Ad lisser, de man die vijftien jaar ang Toppop heeft gepresen- eerd, houdt daar mee op. En net hem stopt praktisch het 'oltallige team van dit populai- e AVRO-programma. „Vijftien jaar", vindt Ad, „dat s een mooi rond getal. Een euk record. Ik heb nog over- ogen om er twintig van te ma ten, maar nee, dat zou beteke- _nen dat ik nog vijf jaar door noet gaan en dat duurde me och iets te lang". Zegt dan, zakelijk: „Kan jij ne bovendien uitleggen wat de loodzaak is van een program- na met één uur popmuziek, als edereen binnenkort via Sky hannel en Music Box de hele lag naar popfilms, videoclips n popmuziek kan kijken?" loor ilargriet Hunfeld Ld Visser is een van de meest be ende televisiepresentatoren ge worden door de jaren heen. Dat leeft hij, nu hij afscheid gaat ne- rien, tot zijn grote verbazing ook telf geconstateerd: „Ik ben dus icht verrast door de reacties die :ijn gekomen, daar had ik nog niet riet m'n honderdste aan gedacht, iet Journaal, de voorpagina's van le kranten, ik vond 't ongelofelijk te merken hoezeer de mensen toch die band met zo'n programma lebben en met de man die 't doet. Erg leuk natuurlijk, maar eerlijk gezegd was ik al bezig met andere lingen, had al 'n agenda vol afspra ken en nu komt plotseling het een na 't ander. Van alle kanten zijn er aanbiedingen". Nadenkend voegt hij er aan toe: „Vooral omdat ik, en dat wil ik dus niet onder stoelen of banken steken, echt ook een nieu we uitdaging zoek. Op alle gebied. Op televisie vooral natuurlijk en daar", zegt hij min of meer tussen haakjes, „heb ik voor 't nieuwe sei zoen ook alweer wat voor, maar ik denk eveneens aan andere gebie den, waarin ik verder wil. „Nee", legt hij uit, „ik vind 't nu te moeilijk om te vertellen wat ik dan precies ga doen. De plannen zijn inderdaad al enigszins con creet, maar ik kan niet gemakke lijk praten over dingen die nog niet bestaan". - Quizzenprobeer ik. Een twee de Willem Ruis, een nieuwe Fred Oster of zoiets doen wat Ron Brandsteder nu presenteert? Visser: „Waarom niet? Ik zou 't prachtig vinden om een quiz te presenteren. Vooral wanneer ik kan meedenken, ideeën kan aan dragen. Meedenken is een van mijn sterkste kanten. Ik wil altijd precies weten hoe iets werkt, waar om iets op een bepaalde manier ge daan wordt. Veranderingen door voeren vind ik prachtig. Niet om de verandering, maar puur om de verbetering. Daarom vind ik 't op dit moment prettig dat er nieuwe aanbiedingen op me afkomen, omdat ik die uit daging zoek. Maar of 't een quiz wordt of een ander muziekpro gramma, daar kan ik nog niet over praten, 't Broeit allemaal in mijn hoofd. Maar entertainment komt bij mij wel altijd op de eerste plaats". Je hebt indertijd succes gehad met je boek 'Sobriëtas' en met je ge lijknamige elpee. Ga je daar nog in verder? Visser: „Dat wil ik erg graag, maar ook dat is een kwestie van tijd. Mijn boek wordt nu vertaald voor Amerika en dat lijkt me erg spannend. Verder wil ik graag weer beginnen aan een tweede boek, ook dat zit al helemaal in mijn hoofd, maar daar moet ik ge woon even mee wachten. En mijn muziek?" Hij begint te lachen: „Muziek maken is voor mij iets dat ik altijd doe en altijd kan. Tussen afspraken en telefoontjes door, dat maakt me niet uit. Het is anders dan een boek schrijven. Binnen kort zullen er muziekstukken van mij internationaal worden uitge bracht op een compact-disc, waar aan ook mensen meewerken als Von Karajan, Leonard Bernstein en Vangelis. Prachtig dus dat ik daar tussen zit". Leeftijd Je bent eergisteren 38 gewor den. Speelde je leeftijd mee in het nemen van de beslissing om te stop pen met de presentatie van een pro gramma? Visser: „Welnee, ik vind het per definitie onzin dat mensen te oud zouden zijn voor wat dan ook. On ze grootste popartiesten zijn op dit moment over de veertig. Dus als die er zo over zouden denken, dan zou de helft van de hitparade opge doekt kunnen worden. Dan zou die arme Mick Jagger dus geen mu ziek meer mogen maken, dan kan Phil Collins eveneens maar beter stoppen en Philip Bailey moet er al helemaal niet meer aan beginnen. Ik heb natuurlijk wel vaak reacties gehad in de vorm van zo'n cliché vraag als: krijgt u daar nou nooit genoeg van, van die muziek. Nou nee dus. Daar krijg ik nooit genoeg van. Ik vind dat net zoiets als vra gen: krijgt u nou nooit genoeg van lekker eten, weet je. Want ook daar krijg ik dus nooit genoeg van en dat doe ik ook héél veel. 't Ligt dus in die orde van grootte. Bovendien voel ik mij in wezen, voor zover ik mijn bewustzijngevoelens ken, niet veel ouder dan zeven". Hoewel Ad Visser, en mét hem Bert van der Veer, Jessy Winkel man, Jetty Ockhuisen en Petra, al len van Toppopteam, opstappen, blijft het programma nog wel be staan. Over de opvolging van Ad Visser is diep nagedacht en druk gespeculeerd, maar op dit moment is daar nog weinig over te zeggen, want", zo vertelt Visser, „wij heb ben geprobeerd de 'winkel' zo netjes mogelijk achter te laten. We konden natuurlijk heel makkelijk zeggen: oké, we gaan weg en ieder een zoekt 't maar uit, maar dat is binnen de tv-wereld toch vrij onge bruikelijk. We hebben dus het laat ste jaar gezocht naar mensen die het programma konden overne men en aan wie wij de know-how konden doorgeven. We wilden niet de fout maken van ons te gaan be moeien met wat de anderen willen maken. Vandaar dat ik dus ook niet weet hoe het programma er uit komt te zien". Zeeppoeder „Ik ben altijd nogal iemand die zijn eigen pad gaat", zegt Ad Visser tenslotte, „ik bemoei me altijd met alles, omdat ik graag weet hoe en waarom iets gebeurt. Daarom kom ik doorgaans met ideeën over hoe dingen zouden moeten worden ge daan, en daar maak ik dan een vol-, ledig concept van. Het jammere is dan dat binnen een omroep slechts ruimte is voor twintig procent van die ideeën, meestal omdat er óf geen geld, of geen zendtijd voor is. Toch wil ik me in de toekomst ook gaan specialiseren in de ideeën en, dat klinkt de mensen mis schien vreemd in de oren, die hoe ven niets met televisie te maken te hebben. Ik wil me namelijk vooral gaan verdiepen in produkten en dan praat ik over zowel zeeppoeder als afwasborstels, als je begrijp wat ik bedoel. Het maakt niet uit wat 't is, zolang er maar over kan worden nagedacht. Hoe kan 't beter, wat zijn andere mogelijkheden, hoe verander je een bestaand artikel, waar is vraag naar bij de mensen. Die dingen". Zegt dan peinzend: „Ja, ja, dat is dus even een andere Ad Visser. Je ziet nu een kant waarover dus niet gepraat mag worden. Ik doe dat tóch, want ik ben echt op zoek naar nieuwe uit dagingen". GOTHENBURG (GPD) - Hoewel de dertigste jaargang van het Euro visie Songfestival geen briljante wereldsuccessen zal voortbrengen, stijgt het niveau van het gebodene dit maal opmerkelijk hoog uit bo ven het gebruikelijke gemiddelde. Doorgaans is het aantal werkjes dat aanspraak kan maken op een ruime voldoende op de vingers van een hand te tellen, maar voor de fi nale van vanavond in Gothenburg staan veel meer van dat soort com posities geprogrammeerd. Een aardige bijkomstigheid is bovendien dat de liedjes gebracht worden door redelijk geschoolde artiesten. De traditie wil dat vrij wel elke editie van dit festival wordt ontsierd door enige hard nekkig vals zingende klungelaars. Dat fenomeen ontbreekt ditmaal echter geheel. door Dick Versteeg De rij van de negentien deelne mers wordt geopend door Ierland, dat een flink aantal punten behoort te vergaren met een mooi en inge togen gezongen liedje. Sterk is eveneens de daarop volgende Fin se bijdrage, die wordt gezongen door een zangeres die opmerkelij ke uiterlijke gelijkenissen met Mo nique van de Ven vertoont. Ook de overige Skandinavische landen zijn trouwens met uiterst redelijk materiaal naar Gothen burg getogen. Denemarken ziet op nieuw brood in het duo Kirsten Siggaard en Soren Bundgaard. Zij sleepten vorig jaar in Luxemburg een vierde plaats weg. Voor Zwe den zal Kikki Danielsson zonder enige twijfel veel punten verzame len en datzelfde lijkt te zijn wegge legd voor de swingende bijdrage van het Noorse damesduo 'Bobby- soeks'. Zowel Spanje als Portugal heb ben een ijzersterke compositie ge leverd. Vooral de Portugese bijdra ge behoort uitbundig te worden ge honoreerd, al was het alleen maar voor de knappe wendingen in het lied. Ook de Belgen verdienen veel puntjes voor het door eenvoud uit blinkende chanson 'Laat me nu gaan'. Linda Lepomme die in Bel gië ten onrechte meer bekendheid geniet als radiopresentatrice dan als zangeres, brengt het door Pieter Verlinden en Bert Vivier gemaakte liedje bovendien met veel overtui ging. Roger Bens zal het voor Frank rijk vermoedelijk niet kunnen kla ren. Hij zingt weliswaar een prettig in het gehoor liggend deuntje, maar de overmacht aan violen moet kennelijk het gemis werkelijke diepgang verdonkere manen. Israël werpt voor de zoveelste maal een uitbundig werkje in de strijd. Zanger Yizhar Cohen, die in 1978 voor zijn land in Parijs de overwinning wegsleepte, kan er echter nauwelijks mee overtuigen. Precies het tegenovergestelde is van toepassing op de Duitse forma tie 'Wind'. Eigenlijk kan al op voor hand worden vastgesteld dat de ju ry dit lied onder de punten zal be delven, aangezien we hier van doen hebben met een meezinger van jewelste. Zo mogelijk nog geraffineerder zit de Luxemburgse bijdrage in el kaar. Daar steekt dan ook het brein van de Duitse stercomponist Ralph Siegel achter. Drie dames en evenveel heren brengen hardnek kig door elkaar zingend een ode aan het kinderdom. In de verte hoort Siegel de kassa reeds rinke len, want ook bij het niet behalen van een hoofdprijs lijkt hij verze kerd van een internationale hit. Over kinderen gaat ook de Oos tenrijkse bijdrage. De melodie staat als een huis, maar helaas laat zanger Gary Lux zijn fraaie stem teveel wegdrukken door het or kest. Bloedeloos De Britten lijken er evenals vorig jaar niet aan te pas te komen. Zan geres Vikki mag zich dan op uiterst professionele wijze presenteren, haar liedje is veel te vlak voor een hoge score. Italië vaardigt met Al Bano en Romina Power de bekendste ar tiesten van het deelnemersveld af. Of dit duo echter voldoende in druk maakt met het bloedeloze 'Magie' moet ernstig worden be twijfeld. Cyprus, Zwitserland en Grieken land hadden beter maar helemaal niet moeten afreizen naar Zweden. Hun bijdragen zullen vermoedelijk de inzet worden van de strijd om de laatste plaats. Resteert tenslotte Turkije, dat in de wandelgangen als een soort out sider wordt aangemerkt. Hoewel de zangers geen enkele uitstraling bezitten zou de aanstekelijke deun inderdaad best eens een verras send aantal punten kunnen opleve ren. Het Songfestival zal worden ge presenteerd door de Zweeds-Finse Lill Lindfors. Zij kan bogen op een indrukwekkende staat van dienst. Lindfors acteerde in zeven speel films, zong twaalf langspeelplaten vol en is momenteel eigenaresse van een theater in Stockholm. Aan het begin van haar presentatie zal Lindfors een lied ten gehore bren gen. De Nederlandse televisie zal in verband met dodenherdenking het Eurovisie Songfestival niet uitzen den. Wie er toch geen noot van wenst te missen kan terecht bij de Vlaamse of Duitse televisie. De rechtstreekse uitzending begint om negen uur en zal tot ongeveer kwart voor twaalf duren. ADVERTENTIE per persoon 10/12 dagen volledig v Ad Visser: "Kan jij i videoclips kan zien?" uitleggen wat de noodzaak is van een popprogramma, als iedereen de hele dag lang m GOEDE REIZEN. LAGE PRIJZEN LEIDEN - Nog geen drie kwar tier hadden ze gespeeld, de New Yorkse Fuzztones, of de vaste omvérloopkliek van het LVC trok als een op hol geslagen loco motief door de zaal. De stem ming zat er goed in bij de jonge lui. Zo goed zelfs dat ze in hun woeste hospartijen ook de ge luidsman en diens mengtafel be trokken. Dat liep allemaal met een sisser af. Maar het was maar goed dat de Fuzztones niet lang na dit incidentje de kleedkamers opzochten zodat de rust terug keerde in het stampvolle LVC. De Fuzztones maken keiharde, rauwe, uiterst simpele, furieuze rock met de directheid van een onverwachte lel om de oren. De gitarist kent drie akkoorden en dat is eigenlijk al te veel; de drummer beukt marstempo's en het blonde meisje op het orgel hoor je niet eens, maar dat geeft niet want er valt meer dan ge noeg te horen. Heel af en toe doen de Fuzztones aan The Doors denken. Hoewel, The Doors waren stukken 'liever'. Kenners, want daartoe reken ik mezelf niet, alleen al de ellenlan ge lijst van trashbandjes doet me al duizelen, spreken over 'trash' en 'garagerock'. De Fuzztones sturen de luiste raar met een helse hoofdpijn naar huis. Dat doen wel meer 'trashers' maar in dit geval is een zekere vergevingsgezindheid op zijn plaats. Luisteren naar de Fuzztones is namelijk een deal: jij mag genieten en je laten schoonblazen door een orkaan geluid, r rje c zijn hen. Gehuld in zwarte kleding, zich zelf verstoppend in de rusteloze belichting en de ogen verborgen achter zonnebrillen, vierden de vijf hun razernij bot op een gul zig publiek. Eindelijk weer eens een groep waarmee je je ouders de stuipen op het lijf kunt jagen. De groep heeft weinig moeite met een hoog tempo. Drie kwar tier had ze nodig.voor vijftien nummers. In nummers als 'Witch', 'Gotta', 'Quick' en vooral Journey' schoten alle remmen los en leek de top bereikt. Eerst in de toegiften echter werd de or gie voltooid. De Fuzztones toon den zich toen ware volume-junks en mishandelden hun instru menten. Daar werd ik wel een beetje bang van. WIM KOEVOET 'Een Sneeuw' van Willem Jan Otten, door de Vakgroep Nederlands. Met: Edouard Van Arem, Harry Bos, Da- nièlla van Iterson, Harry Gerritsma, Ton Groeneweg, Caroline Barment- lo, Sabine Kuypers, Miriam Limpens en Monique Oomes. Regie: Frits Humme. Gezien op 3 mei in het LAK. LEIDEN - In 'Een Sneeuw' is de wurggreep van het verleden nog dagelijks voelbaar. Twee ge neraties staan tegenover elkaar. De jongeren proberen vat te krij gen op het verleden, dat de oude ren krampachtig verzwijgen. Hoofdpersoon Panda heeft in een Duits concentratiekamp ge zeten. Mevrouw Quint, bij wie hij inwoont, haar kinderen en haar ex-schoondochter hebben in een Japans interneringskamp geze ten. Panda zwijgt zelfs letterlijk; door een operatie kan hij niet meer spreken. Zijn zwijgen be heerst het indrukwekkende stuk en werpt een vervreemdend licht op het gepraat van de anderen. Zonder woorden speelt hij dus een centrale, en ook tragische rol: symbool voor het hardnek kig zwijgende verleden. Het is van de leden van de Vakgroep Nederlands dan ook een onbe grijpelijk grote fout geweest om de acteur voor deze imposante rol met een soort clownspruik uit te dossen, dat schaadt deze voor stelling in hoge mate. Afgezien daarvan wordt er over het algemeen goed ge speeld, zodat deze interpretatie uiteindelijk een aanvaardbaar re sultaat he^ft opgeleverd. Daniël- la van Iterson komt als oudste dochter het natuurlijkst over. Harry Bos als mevrouw Quint neigt in zijn bewegingspatroon iets te veel naar het typetje. Ver der moet nog genoemd Sabine Kuypers, die in de monologen van de in psychische verwarring verkerende Bibi de juiste toon treft. Het decor toont een huiskamer met een groot hekwerk als ach tergrond. Panda zit voortdurend (op zich een goede vondst) naar dat hek toe gekeerd, hetgeen waarschijnlijk op zijn kamperva ringen moet duiden. Toch is het hek daarvoor iets te 'mooi', en steekt in zijn symbolische bete kenis schril af tegen de burgerlij ke meibeltjes, die verder het toonbeeld bepalen. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17