Het spinneweb van evangelie en commercie Ingehouden werk Mossou bij De Burcht Piet Post deed onderzoek naar de EO en de 'evangelische zuil' KIJK UIT Andere opzet Prix de Rome AMSTERDAM (ANP) - De wed strijd rond de Prix de Rome, een aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars (beeldende kunste naars en architecten), die de Rijks- akademie van Beeldende Kunst in Amsterdam jaarlijks organiseert in opdracht van het ministerie van WVC zal met ingang van dit jaar een andere opzet krijgen. De prijs is vooral bedoeld om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van jonge kunstenaars bij voorkeur door middel van internationale oriëntatie. I De wedstrijd rond de Prix de Ro- I me zal in het vervolg open staan voor alle beeldende kunstenaars van 25 tot 35 jaar, zowel Nederlan- i ders als kunstenaars van andere nationaliteit die minimaal twee jaar in ons land hebben gewoond en gewerkt. Tot dusver konden al- i leen maar Nederlanders tussen 20 en 30 jaar deelnemen. Ook de selectieprocedure is ver anderd. Kandidaten moeten nu bij hun inschrijfformulier tien kleu rendia's van hun werk voegen. De jury selecteert uit de inzendingen tien kandidaten, die worden uitge nodigd eigen werk in te zenden. De jury kiest op basis van die inzen dingen vier kunstenaars die mee doen aan de uiteindelijke wed strijd in de maanden juli en augus tus in de ateliers en werkplaatsen van de akademie. Alle vier deelnemers aan de werkperiode van de wedstrijd zijn verzekerd van een basisbedrag van 10.000 gulden. De winnaar van de eerste prijs krijgt naast de basis prijs van 10.000 gulden nog eens 30.000 gulden (totaal 40.000 gulden) en de winnaar van de tweede prijs naast de basisprijs nog een keer 10.000 gulden (totaal 20.000 gul den). LEEUWARDEN - De EO, méér dan een omroep. Met die kreet pleegt de Evangelische Omroep erop te wijzen dat ze haar bestaan aan méér ontleent dan alleen de ambitie om radio en tv te maken. Dat méér zegt niet alleen wat van de Bood schap die deze omroep in haar programma's doet, maar lijkt vooral te slaan op zeer wijd ver breide activiteiten die de EO op allerlei neventerreinen ont wikkelt. De Groningse theo loog Piet Post onderzocht in het kader van zijn studie het „spinneweb" van evangelie en commercie waarvan de EO het middelpunt vormt. In zijn doc toraalscriptie 'De Evangelische Zuil' doet hij verslag van zijn bevindingen. Is de EO bezig een Nederlandse versie van de Electronic Church tot leven te wekken? door Corrian Hukema „Voor mij is het mooiste van het leven dat er avontuur in zit. Ik ge loof bepaalde dingen, ik heb be paalde visies. Misschien denk ik over vijf of tien jaar wel heel an ders. Ik heb het nodig dat sommige mensen zeggen dat het onzin is wat ik denk. Ik kan daar niet zonder, dat js het spannende van het le- Aan het woord is drs. Piet Post, 27 jaar oud en docent godsdienst wetenschappen en studieleider aan de Noordelijke Leergangen in Leeuwarden voor de deeltijdoplei ding Theologie. Piet Post, die een onderzoek naar de commerciële banden van de Evan gelische Omroep deed: "Het is een kwestie van de touwtjes in eigen hand te willen hebben". (foto gpd) In 1978 bezocht hij een congres dat door de Evangelische Omroep was georganiseerd. „Sindsdien heb ik de behoefte gevoeld om iets te begrijpen van de aantrekkings kracht die de evangelische geloofs beleving voor velen in deze tijd heeft. Materiaal waar je iets aan had, was niet voorhanden. Altijd was de EO door een gekleurde bril bekeken. Men dacht er of positief of negatief over. Iets werkelijk ob jectiefs over de EO was er niet te vinden". De vraag waar men bij de EO en haar achterban nu precies mee bezig was intrigeerde Piet Frans Mossou - tichtobjecten en te keningen. Expositie van Burcht ga lerie, Burgsteeg 14. Geopend wo. t/m zo. van 12-17 uur. T/m 12 mei. LEIDEN - Reeds by het passe ren van de poort naar de Burcht wordt door een langwerpig, smal spandoek met fantasievolle let ters de aandacht gevestigd op de expositie van Frans Mossou. De ze Amsterdamse kunstenaar heeft tot en met 12 mei de ten toonstellingsruimte van Stich ting 'Burcht' ter beschikking voor zijn tekeningen en lichtob- jecten. Deze recente werkstukken zijn logische voortzettingen van ont wikkelingen in voorgaande pe rioden waarvan het aanwezige documentatiemateriaal een beeld geeft. Mossou's werk brengt opvattingen van de jaren zestig in herinnering; een sterke hang naar een onpersoonlijke, objectieve benadering zoals ver tegenwoordigers van de 'nul-be weging' (o.a. Armando en Schoonhoven) vertoonden. In de tekeningen - slechts vier in getal - is Mossou uitgegaan van enke le elementaire gegevens zoals simpele rechte lijnen, strakke geometrische vormen en domi nerende witte vlakken. Deze werken zijn opgebouwd volgens hetzelfde principe. Op vierkante vellen gekreukeld (rijst-?) papier, aangebracht tegen een witte ach tergrond, trekt Moskou rechte potloodlijnen, die elkaar kruisen, zodat kleinere vierkante vlakken ontstaan. Ondanks de beperkte midde len weet Mossou aardige effecten te creëren door de kreukelige structuur van het papier of door sommige lijnen niet op het pa pier te tekenen maar op de ach tergrond, hetgeen een vaag door schijnende lijn geeft. Hoewel het hier gaat om op zichzelf staande tekeningen, kunnen zij goed gezien worden als een serie. De opeenvolging toont als het ware de oplossing van een aantal vierkanten tot een grote vorm. Door deze samen hang worden de werken veelzeg- gender. De expositie omvat verder en kele nieuwe voorbeelden van lichtobjecten. Met de vormge ving van dergelijke voorwerpen houdt Mossou zich sinds de jaren zeventig bezig. De houten licht objecten (combinaties van TL- buizen en een soort bekisting) zijn naar mijn idee minder inte ressant dan de 'lood-licht objec ten'. Hierbij wordt in een geval de vorm van de plaat bepaald door de lichtbuis: ongeveer in het midden, op de plaats van de TL, maakt het lood een golfbe weging. Bij het andere object be vindt de lichtbron zich in een op gerold deel van een plat stuk lood. Een leuk, object is het 'zand-lichtobject', dat bestaat uit twee gelijkvormige bergen zand, verbonden met elkaar door een TL-buis, zodat licht- en scha duwwerking voor extra effect zorgen. De bij dit onderdeel van de tentoonstelling gebruikte ma terialen doen vragen rijzen over veranderlijkheid en duurzaam heid. De vormen krijgen deels gewicht door het materiaal: met zand ontstaan echter tamelijk so lide vormen terwijl het zware lood makkelijk plooibaar lijkt. Bedoeld Mossou dit misschien als hij het heeft over 'stoffelijke intentie'? Mossou heeft met deze lichtob jecten duidelijk serieuze bedoe lingen voor ogen gehad, hoewel zij makkelijk tegengestelde reac ties kunnen uitlokken. De grote witte tentoonstellingsruimte leent zich uistekend voor derge lijk ingehouden werk en de be scheiden selectie maakt deze ex positie tot een prettig en over zichtelijk geheel. NANCY STOOP Post. In drie scripties zette hij de schijnwerpers eens op deze om roep en haar achterban. Evangelisch Allereerst kwam de manier van omgaan met de Bijbel bij deze om- roep(-leden) in het licht te staan. Evangelisch? Wat houdt dat in? Dit woord heeft immers een enor me variatiebreedte. Wanneer je stelt dat evangelisch is „in over eenstemming met het Evangelie" los je niets op. Piet Post wijst in zijn doctoraal-scriptie op de twee verschillende inspiratie-leren: de organische en de mechanische. „Het is kiezen of delen: of men laat de mens als mens een rol spelen in het ontstaan van de By bel en neemt daarbij het loslaten van de onfeilbaarheid op de koop toe, een keuze voor de organische inspira- tieleer dus, of men houdt vast aan die notie en stelt dan ook conse quent dat de Bijbelschrijvers niet meer waren dan typemachines voor God en kiest dan voor de me chanische inspiratieleer. De rede neertrant die bij de EO te vinden was en nóg is, tracht tussen Scylla en Charybdis door te varen en botst tegen beide op". „Het doet denken aan de vader die met de 'hulp' van zijn vierjarige zoontje een volmaakt duivenhok heeft getimmerd. Als het kereltje dit vol trots aan zijn moeder ver telt, beaamt vader alles volmondig en zegt dat de jongen 'flink' gehol pen heeft". Om rookgordijnen op te heffen wil Piet Post het evangelisch zijn van de EO als volgt definiëren: een aanduiding voor die mensen, groe pen en organisaties die de By bel als enige en onfeilbare norm hante ren voor mens en samenleving. In deze visie is God een statische God, hij heeft voor eens en voor al tijd gesproken. Na de Bijbelvisie komt in de scriptie van Piet Post de ethiek aan de orde. Wat is de evangelische ethiek en welke rol speelt het be roep op de Bijbel daarin? In haar uitspraken blijkt de EO zich te pro fileren als een modern geoutilleer de profeet, die het volk tot beker ing roept. Maatschappelijke ont wikkelingen worden van een ethisch min-teken voorzien. Met betrekking tot zaken als abortus, homosexualiteit, het gezin als hoeksteen in de samenleving en dergelijke zoekt men naar conti nuering van de bestaande, of zelfs een terugkeer naar de vroegere or de. Wat zo opvallend is, is volgens Piet Post dat het bij de EO vooral gaat om een zogenaamde 'anti-lijn': zoals het nu gaat moet het niet gaan. De anti-secularisatie. Het is geen wonder dat mensen er op los leven. Zo'n tijd zou er komen, dat is het werk van de satan. Tegen over het normverval worden door de EO eeuwige en absolute waar den en normen gesteld die de Bij bel naar evangelisch idee te bieden heeft. Piet Post wilde in zijn docto raalscriptie, door met de onder- zoekscamera langzaam terug te lo pen, een beeld krijgen „van de po sitie van de EO in een omvangrijk maatschappelijk netwerk van or ganisaties en firma's op zeer ver schillend terrein". Vraag daarbij was vooral of van een evangelische zuil in ons ontzuilde vaderland te spreken is. In het kort samengevat zag zijn wetenschappelijke werkwijze, een klus van zeven maanden, er als volgt uit: allereerst werd een in ventarisatie opgemaakt van de ad vertenties die gedurende een half jaar in de omroepbladen van EO, KRO en NCRV geplaatst waren. Advertenties spreken immers boekdelen over de adverteerders, de aard van het blad en het lezer spubliek. Wat Piet Post by het napluizen van dit alles opviel was dat NCRV en KRO niet een vast omlijnd ad vertentiebeleid voeren. Bij de EO bleek die lijn er wel te zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld een duide lijk anti-drugsbeleid gevoerd. Naar advertenties van bier en sigaretten zul je in Visie, het EO-programma- blad, vergeefs zoeken. Echt interessant met betrekking tot de vraag hoe de EO nu fungeert, of ze inderdaad wordt gebruikt als propagandaplatform voor al dan niet commerciële activiteiten, wa ren natuurlijk die advertenties die aanspraak maakten op het chris tendom en die bovendien alleen in Visie voorkwamen. Zuil „Van het bestaan van een evan gelische zuil had ik wel een ver moeden," vertelt Piet Post, „maar het bleef bij losse gedachten. Er was nooit onderzoek naar gedaan". Op de vraag wat hij zich nu eigen lijk bij een evangelische zuil voor stelt antwoordt hij: „Wij zijn niet meer zo goed gewend aan deze ma nier van organisatie. Tegenwoor dig kunnen KRO-kijkers WD stemmen en naar de gereformeer de kerk gaan. Het loopt door el kaar. Een zuil is in mijn ogen een soort gedachtenconstructie. Bij een evangelische zuil moet alles op basis van evangelische grondslag worden gedaan. Drie scholen voor de journalistiek zyn bijvoorbeeld niet genoeg, hoewel er meer aan bod is dan vraag naar journalisten. Nee, er moet een evangelische school voor de journalistiek bijko men. Het is een kwestie van de touwtjes in handen willen hebben, eigen macht zoeken". Na verwerking van aanvullend materiaal viel het volle licht op de 136 firma's die een referentie had den naar het christendom en die bovendien alleen in Visie voorkwa- Vastgesteld op grond van het aantal advertenties schrijft hij in zyn scriptie: „Er is weinig moed voor nodig om te zeggen dat het segment onderwijs van centrale betekenis is voor een zuil. Immers juist daar vindt de overdracht en de bevestiging van normen en waarden plaats die de eigen identi teit van de zuil waarborgen". Naast onderwys spelen liefdadigheid en verzoeken om financiële onder steuning een belangrijke rol in de advertenties in Visie. Veel verzoe ken om geld worden beargumen teerd door aanspraak op het chris tendom. Er kon afgemeten naar het aan bod in Visie ook volop evangelisch gerecreëerd worden. Bijna één op de vier advertenties in dit blad heeft recreatie namelijk tot onder werp. Bybelstudieweek-ends, bij belvakantieweken, godsdienstige conferenties in evangelische hotels etcetera. Ruggegraat Twee lijnen vallen meteen op. Ze gaan door de verschillende seg menten heen. „De lijn van de Bij bel als het (onfeilbare) woord van God is een gegeven in de evangeli sche zuil". In de visie van Piet Post vormt de onfeilbare Bijbel alé het ware de ruggegraat van het ge raamte van de evangelische ideolo gie. Er is nog een duidelijke lijn in de advertenties aanwezig: de Is- raël-lijn. Waar het hierbij in wezen om gaat is de waarheid van de Bij belse profetieën waarin land en volk naar evangelisch besef een centrale rol spelen. Daar komt dan bij dat naar deze visie in onze tijd de tekenen van de eindtijd zicht baar worden: de wederkomst van Jezus is nabij. Piet Post heeft de indruk dat er wel eens een slaatje geslagen wordt uit de belangstelling voor Is raël. „Je kunt spreken van mer chandising, het handelen op basis van gedachten, maar dat is natuur lijk niet aantoonbaar". Het spinneweb waarvan de EO het centrum is heeft lijnen in tal van richtingen. Zonder de relaties uitputtend te beschrijven, geeft Piet Post aan het eind van zijn scriptie wat voorbeelden. Instellin gen waarmee via personen, stich tingen en organisaties relaties wor den onderhouden zyn onder ande re de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, een grote Bijbelschool in het Belgische Heverlee, het commerciële bedrijf Israël Postor der Centrum, de beweging Christe nen voor Israël, de Morgenster- stichting, Het Zoeklicht, de stich ting 'Wat zegt de Bijbel', de twee orthodox-christelijke kranten die ons land rijk is (Reformatorisch Dagblad en Nederlands Dagblad), het tijdschrift Koers, de fel anti- Wereldraad van Kerken organisa tie ICCC, enzovoort, enzovoort. Het is slechts een kleine greep uit de grote reeks instellingen die nauwe relaties onderhouden met individuele EO-medewerkers of de omroep als zodanig. En Piet Post wijst erop dat er steeds weer nieu we plannen opduiken. Zo wordt er al enkele jaren gesproken over een eigen Evangelische Universiteit. Piet Post spreekt in de conclusies van zyn scriptie van een 'vernet werking' die duidelijk in de rich ting van een evangelische zuil ten deert, omdat er naast het omroep- werk activiteiten ontplooid wor den in de politiek, het onderwijs en het kerkelijk leven. Exposities verzet, dat op 5 mei in de Stevenshof in Leiden wordt onthuld. Galerie Edi son aan de Javastraat in Den Haag stelt van 27 april t/m 26 mei bronzen beelden, aquarellen en gemengde technieken van haar tentoon. De ten toonstelling is te bezoeken op woens dag t/m zaterdag van 11-17 uur en op zondag van 13-17 uur. Het Stedelijk Museum De Laken hal in Leiden exposeert tot 19 mei schilderijen, pastels en tekeningen van kunstenaars die rond de eeuw wisseling hebben gewerkt. Die perio de is ruim opgevat, want het werk is gemaakt tussen 1883 en 1931. Het gaat om stukken van Thérèse Schwartze, Menso en Harm Kamerlingh Onnes, Floris Verster, Suze Robertson, H.A. van Daalhoff en H.P. Bremmer, allen uit de eigen verzameling. Daarnaast acht schilderijen van Van Doesburg uit de jaren 1916-18, de periode dat hy bruikleen gegeven door de Rijks- 16 l dienst Beeldende Kunst. In Leiderdorp wordt voor de vijfde maal een Huis-Kunst-Huis expositie gehouden. Acht niet-professionele kunstenaars tonen werk rond het the ma 'natuur'. Deelnemers zijn Eefke Berkers-Moes en Jet Verlijsdonk uit Helmond, die naald en applicatie- werk maken; De Com Dolly Groep 'De Garve' uit Bennekom met van stro gevlochten vruchtbaarheidssym bolen; Henk van Hartevelt uit Oegst- geest met pen- en kleurtekeningen van vogels; Andrea en Bep van Hou ten uit Capelle aan de IJssel met cera miek; Marianne Koster-Hartemink uit Noordwijkerhout, die zich op het boetseren toelegt: Brigitte Manche- Huissen met droogbloemcomposities en Martie van Rosendal met aquarel len. Dit alles is 26, 27 en 28 april van 11.00 tot 24.00 uur te bekijken op Wa terleliekreek 1 in Leiderdorp. De Leidse kunstenares Alice Knuf- schildert hoofdzakelijk portret- Piggelmee - Janvossensteeg, Hol landse wolken gefotografeerd door Dick Seip, t/m 4/5; ma 11-18 uur, di, woe, vr^van 9-18 uur, do tot 9-21 uur. De Oude Rijn - Stille Mare, Herbert Engel, sieraden; Sho van der Eeren- beent, foto's, tot 9/5; ma 12-18 uur, do van 10-21 uur, zo 11-18 uur, overigen dagen van 10-18 uur. Burcht - Frans Mossou, lichtobjecten en tekeningen, t/m 12/5; woe t/m zo van 12-17 uur. Vrouwenhuis - pentekeningen van Ineke Bergh, tot 9/5; di en woe van 21-1 uur. De Lakenhal - schilderijen uit eigen bezit, rond het thema 'Leven in Lei den in de 17e eeuw', tot 9/6; di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen vn 13-17 't Pand - Caeciliastraat 18, Annie God- dijn, schilderijen, Nienke Menalda, grafiek, Ria Roelofs, kijkkastjes en schilderijen, tot 18/5; za en zo van 12- Ryksmuseum voor Volkenkunde - stencilprenten van Mori Yoshitoshi, t/ m 16/6; di t/m za, 10-17 uur, zo en feestdagen van 13-17 uur. Pourquoi-pas - Nieuwe Beesten markt, Marcia Krijgsman, schilderij en en tekeningen, tot 30/4; di, woe, do 8-22 uur, vr, za van 8-24 uur, zo 8-22 Unieke Produkten - Hooigracht, Ca- rel van Laere, kledingontwerpen, Carla Feijen, ontwerpen voor ka- doverpakkingen, tot 12/5; do en vr van 13-18 uur, za van 13-17 uur. ten op bestelling. In De Baak Koningin Astridboulevard in Noord- wijk zijn 22 van haar portretten tot 4 juni te bezichtigen. De openingstij den zyn van maandag tot vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Leiden Burcht - lichtobjecten en tekeningen van Frans Mossou, t/m 12/5; woe t/m zo van 12-17 uur. LAK-galerie - Marion Busch, foto's. Christie van der Haak, schilderijen, t/ m 17/5, ma t/m za van 10-22 uur, zo van 10-17 uur. Leidse Beleg - foto's van Hanoi van Kees Planqué, tot eind mei; ma t/m za van 9-18 uur. Gemeentehuis - textielapplicaties van Ine Groot-Koopmans, t/m 22/5; ma 1 m do van 8-17 uur, vr van 8-15.30 uur. Leythenrode - Charles Müller, pente keningen en schilderstukken in acryl verf, tot 30/5; dag. van 10-20 uur. technieken, t/m 31/5; Fred Balhuizen, foto's, t/m 28/4; woe 10-12 uur, do, za, zo 14-16 uur, di 19-21 uur. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Ton de Bruin, schilderijen, gouaches, tot 10/5; woe, do. zo 14-16 uur, za 11-16 uur, di van 19-21 uur. aquarellen van Toon Koster; tot 18/5. Voorschoten Openbare Bibliotheek - aquarellen van Erli Essenlink, tot 17/5; openings uren bibiotheek. Theaters Leiden Theater speelt 'Vrouwen van Troje'. i 29. 20.15 uur, 'Pingping', Herman Pieter de Boer. LAK-theater vr 26, za 27, 20.30 uur. Ellen Fischer: 'Dungeons and basements', zo 28. 15 uur. Ziezo: 'Het meer', voor kinderen vanaf 8 jaar. woe 1, do 2,20.30 uur. Dansers Collec tief 'La Traviata'. Microtheater Imperium vr 26, za 27, 20.30 uur, Imperium speelt 'Weg, weg, weg' onder regie van Jan van Dijk en Rein Edzard. Randstad DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 26,20.15 uur, 'Nacht, Moeder...' van Marsha Norman met Linda van Dijck en Ann Hasekamp. za 27, 20.15 uur, zo 28, 14 uur, Haagse Comedie speelt 'Medea' van Euripi des. zo 28. do 2, 20.15 uur, Haagse Come die met 'De Troonsafstand' van Ruth Wolff. ma 29, 20.15 uur, Publiekstheater 'De Ingebeelde Zieke' van Molière, di 30, 20.15 uur. Zuidelijke Toneel Globe speelt 'Wolfson'. woe 1, 20.15 uur, Jules Croiset, Frede- rik de Groot en Hans Cornelissen in 'Gekortwiekt' van Lezley Havard. Circustheater woe 1, 20 uur. De Nederlandse Ope rastichting 'Pelléas et Mélisande', m.m.v. Het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest o.l.v. Michel Plasson. do 2, 20.30 uur, Kung Fu Artists from China. Nederlands Congresgebouw di 30,20.15 uur, Christelijk Residentie Mannenkoor: 'Oraiyeconcert', m.m.v. Elzbieta Szmytka, sopraan. HOT-theater vr 26, za 27, 20.15 uur, Haagse Come die met de laatste voorstelling van 'Terra Incognita' van David Mamet. AMSTERDAM Carré t/m zo 12 mei. behl. ma 29, za 4, zo 5. 20.15 uur, Freek de Jonge in 'De bede- ma 29,20.15 uur, concert Rob de Nijs. Concertgebouw vr 26, zo 28, 20.15 uur, Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Ken- Ichiro Kobayashi, m.m.v. Toonkunst koor Amsterdam o.l.v. Jan Eelkema. za 27, 20.15 uur, zo 28,14.15 uur, Con certgebouworkest o.l.v. Antal Doróti, m.m.v. Roberta Alexander, sopraan. Cultureel Centrum Amstelveen vr 26, 20.15 uur, Jazz Extension Dan ce Theater. za 27, 20.15 uur, Pleuni Touw, Hugo Metsers e.a. in 'Te laat geboren' van A.R. Gurney. zo 28, 20 uur, Herman Emmink pre senteert 'Artiesten voor Israèl'. De Kleine Komedie vr 26, za 27,20.15 uur, Youp van 't Hek in 'Verlopen en verlaten'. Nieuwe De La Mar Theater t/m za 11, (beh. zo 28, ma 29, zo 5. za 4 21 uur) 20.15 uur, Jasperina de Jong e.a. in 'Bij gebrek aan bewys' van Wil liam Mastrosimone. Stadsschouwburg zo 28,14 uur. De Nederlandse Operas tichting 'Schuhu en de vliegende prinses' van Udo Zimmerman. ROTTERDAM De Doelen za 27, kl. zaal. 20 uur, Koor van de Rotterdamse Opera, zo 28, gr. zaal. 20.15 uur. Kung Fu. de verdedigingskunst van de Volksrepu bliek China. ma 29, gr. zaal, 20.15 uur, concert Udo Jurgens. di 30, om 14.30 uur, Rotterdams Ope rakoor o.l.v. Piet Struijk, Henk Kreukniet, tenor; om 20.15 uur. Arie Keijzer, orgel, Raymond Delnoye, fluit. do 2, gr. zaal, 19.45 uur, Gemengd Koor Deo Juvante en Noorder man nekoor uit Ryssen. do 2, kl. zaal, 20.15 uur, Het Neder lands Kamerorkest o.l.v. Antoni Ros- Marba. Theater Zuidplein za 27, zo 28, di 30,20.30 uur, 'De Presi dent' van Thomas Bernhard door de Nieuwe Komedie. Hofpleintheater zo 28, 14.30 uur, Romantisch klassiek ballet door Alexandra Radius en Han Ebbelaar. di 30, woe 1, do 2, 20.15 uur, 'Didgeri- doo', soloprogramma van Peter Fa- ber. Luxor Theater ma 29, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater junior. Concerten Het Leids Vocaal Ensemble o.l.v. Theo Goedhart geeft zaterdag zyn eerste officiële concert in de Groene Kerk van Oegstgeest. De psalmregel (Schütz, Distier en Bach). Aan het motet van Bach werkt ook het kamer koor Good Company mee. Het ka merorkest Accademia della chiesa verde zorgt voor de begeleiding en a de Dorpskerk in Wasse naar. Hy voert werken van Froberger, Pachelbel, Bach, Sorge, Reger, Wal- cha en Vivaldi uit. Aanvang 19.00 uur. Het studenten muziekgezelschap Sempre Crescendo geeft maandag 29 april een vooijaarsconcert in de Leid se Stadsgehoorzaal. Op het program ma staan de 100ste symphonie van J. Haydn, het eerste hoornconcert van R. Strauss, de serenade voor strijkers van E. Elgar, Hirtenchor en Jagerchor van F. Schubert en het Schicksalslied van J. Brahms. Aanvang 20.15 uur. Johan Akerboom geeft zaterdag 27 april om 14.45 uur het eerste wandel- concert in de Hartebrugkerk aan de Haarlemmerstraat in Leiden. Ook be speelt hij het orgel van de Hoogland se kerk op woensdag 1 mei. Dat lunchconcert begint om 12.30 uur. Kamerorkest Madrigalesco geeft woensdag 1 mei o.l.v. Henk Briër een concert in de Dorpskerk van Leider dorp. Op het programma staan de eer ste suite van J.S. Bach, 'Serenade op. 31' van Benjamin Britten en het di vertimento voor orkest van de Neder landse componist Jan Koetsier. Ver der het zelden gespeelde 'Visions fu gitives' van Serge Prokofiev, voor strijkorkest bewerkt door Rudolf Barschai. Aanvang 20.15 uur. Loek Dikker geeft zaterdag 27 april een concert bij Hot House, in het LAK-restaurant aan de Cleveringa- plaats in Leiden. De groep brengt mu ziek van de Amerikaanse saxofonist Benny Golson ten gehore, die zo ge trouw mogelyk zal worden nage speeld. Golson was één van de Jazz- messengers van Art Blakey uit de ja ren vijftig en schreef ondermeer de ballade 'I remember Clifford'. Het kwintet bestaat naast beovenge- noemd duo uit trompettist Willem Reinen, slagwerker Peter Berk en bassist Simon Planting. Aanvang 21.00 uur. Pop Jazz Het kwintet van fluitist/saxofonist Fred Leefiang en pianist/componist - De Clan of Xymox is één van de zeld zame groepen van eigen bodem, die een platencontract heeft gekregen van het Eengelse independent label 4AD, bekend van o.a. Cocteau Twins, This Mortal Coil, Birthday Party en Bauhaus. Hun eerste LP verschijnt zaterdag 27 april, maar vanavond speelt Clan of Xymox in Tent aan de Zuylen van Nyeveltstraat in Wasse naar. Aanvang 23.30 uur. Muskee Gang is te beschouwen als een voortzetting van de Drentse bluesgroep Cuby and the Blizzards. Harry Muskee (zang), Eelco Gelling (gitaar) en Hans Lafaille (drums) be hoorden tot de harde kern van C B. Ze worden in de Gang gezelschap ge houden door Peter Bootsman (gitaar), Lourens Leeuw (bas), Ruud van Dijk (tenorsax) en Peter Kuyt (trompet, flügelhom). Muskee Gang komt za terdag in Het Kasteeel in Alphen aan den Ryn. Aanvang 21.00 uur. De Muskee Gang, zaterdag in Het Kasteel in Alphen Kung Fu, verdedigingskunst uit China, op 28 april in de Doelen in Rotter dam en op 2 mei in het Circustheater, Scheveningen. (foto PR)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25