Nachtmerrie op droomeiland Eigen opleiding Gereformeerde Bond Reportage 1 MiiiilllliM Sri Lanka en de veelbesproken uittocht van de Tamils VRIJDAG 26 APRIL 1985 PAGINA 17 WÊÊtÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊMÊ regering niét doet. Niet direct in grijpen als rellenmakers Tamil- winkels afbranden, niet ingrijpen als soldaten in het noorden wille keurige burgers oppakken of doo- schieten, wel onderzoeken aankon digen, maar de resultaten nooit pu bliceren". Staatssecretaris Tyrrone Fernan do ontkent dit beeld: „We hebben al de bepalingen die de meeste be zwaren opleverden, uit de wet ter voorkoming van terrorisme ge haald. We zouden graag van de he le wet af willen, maar dan moet eerst het terrorisme verdwenen zijn. Verder kan iedereen die klachten heeft, zich tot ons richten en dan zullen wij dat onderzoe ken". Zorgen De situatie in het noorden van Sri Lanka, met name op het schie reiland Jaffna, baart thans de meeste zorgen. Het is van hieruit, dat inmiddels 90.000 Tamils (India se cijfers) naar het door 40 kilome ter zeewater gescheiden Zuid-In- dia zijn overgestoken, naar de deel staat Tamil Nadu, waar 50 miljoen volks- en geloofsgenoten wonen. Wat men ook van deze vluchte lingen kan zeggen, in ieder geval niet dat ze economisch gemoti veerd zijn. In de Indiase vluchte lingenkampen is armoe troef. Eni ge kleren, dekens, rijst, brandhout en een bijzonder kleine toelage, daar houdt het mee op. Waarom de Tamils uit Noord-Sri Lanka in zulke drommen middels wrakke vissersbootjes hun land ontvluchten, kan door buitenlan ders niet ter plaatse worden onder zocht. De regering van Sri Lanka heeft Jaffna tot strikt gesloten ge bied voor buitenlanders verklaard. Uit veiligheidsoverwegingen, is de officiële reden, omdat Jaffna een schietbaan van de Tamil Tijgers is. Er sijpelen natuurlijk tóch be richten door, al was het maar via Tamils die - met een speciaal pas je - naar het Zuiden mogen reizen. Twee van hen, beiden advocaat en beiden actief op het gebied van burgerrechten, krijgen ik op een geheim adres in Noord-Colombo te spreken. Advocaat 1: „De reden dat bij de vluchtelingen zoveel jonge man nen zitten, is dat in Jaffna iedere jongeman tussen 15 en 35 jaar de kans loopt, door het leger te wor den opgepakt. Ze hoeven alleen maar te zeggen dat ze hem ervan verdenken een Tamil Tijger te zijn, en dat is al voldoende". „Die jongens worden vaak door hun eigen ouders weggestuurd. Ik kan u verder zeggen dat de situatie in Jaffna gaandeweg verslechtert. Er is een tekort aan brandstof, en aan voedsel. Vooral de vissersge zinnen lijden, omdat ze, zoge- naamd uit veiligheidsredenen, niet meer mogen vissen. Wat er wel is, is angst, angst voor het leger dat maar wat doet, maar wat raak schiet". Advocaat 2 vult aan: „Ik heb nu 2115 gedocumenteerde gevallen van arrestaties en martelingen in mijn archief. Dat zijn nagetrokken gevallen, dus het werkelijke aantal ligt nog veel hoger. En er raken steeds meer mensen vermist. In één district alleen al zijn van no vember tot januari dit jaar 215 mensen zoekgeraakt. Het is hier net zoiets als destijds in Argentinië aan het worden". Fragmenten Het zijn allemaal fragmenten van de gecompliceerde werkelijkheid die het Sri Lanka van vandaag te zien geeft. Wat moet je ervan den ken als een Tamil-leider tegen je zegt, „nu ieder moment de klop op de deur te verwachten"? En wat van staatssecretaris Fer nando, dié voor het conflict op zijn eiland geen politieke maar een psy chologische oplossing zegt te zoe ken. „Vergeet u niét, in de regio zijn wij Singalezen weer de min derheid. In Zuid-India wonen 50 miljoen Tamils. Waar het om gaat, is dat niet alleen fcij, maar ook wij ons veilig moeten voelen. Een fe deratieve staat, laat staan een onaf hankelijke Tamil-staat op Sri Lan ka, zou het alleen maar erger ma ken". „Ik begrijp u niet", is. in het Sin- galees „mata thayrennay nehe", en in het Tamil: „enakku vliangavil- lai". Zelfs dié twee zinnen lijken in niets op elkaar. COLOMBO - „Vertelt u me maar wat we in het noorden van ons land moeten doen. We kunnen er niet winnen. Als het leger er zit, zoals nu, worden gematigde Tamils extremisten, en ver volgens terroristen. En als we het leger weghalen, roepen ze er gelijk de onafhankelijkheid uit". Met een zucht werpt de hoge regeringsfunctionaris zijn han den ten hemel, in de richting van de ventilator die nog enige verkoeling in zijn snikhete vertrek brengt. Zich snel weer be heersend, vervolgt hij: „We zitten hier dus met een heel groot probleem". Dat mag gezegd. Sri Lanka, het vroegere Ceylon, het eiland van de thee, de parel in de Indische Oceaan zoals het cliché wil, is in ernstige moeilijkheden terecht gekomen. Er gaat geen dag voorbij zonder nieuwe meldingen van geweld, rellen en brand stichtingen. Hoewel de situatie op het eiland sinds het eind van de jaren '70 gaandeweg verslechterd is, bleef dat in het Westen tot voor kort vrijwel onopgemerkt. Dat is grondig veranderd, sinds het ene na het andere vliegtuig ladingen Tamils aanvoert die alle maal zeggen dat ze politiek vluchteling zijn. Waarom verkopen al die duizenden Tamils hun bezittingen om zich via Moskou en Oost-Berlijn naar landen als Frankrijk, Zwitserland, West-Duitsland en ons land te laten brengen, waar ze hooguit in arren moede worden toegelaten? Hebben ze het dan echt zo slecht? Straatbeeld in Colombo. Een uitgebrande auto, zwaar beschadigde huizen en geplunderde winkels (archieffoto AP) Het is nog maar een jaar of vyf ge leden, dat de veel schrijvende reis boekenmaker J. Dominicus in zijn 'Portret van Sri Lanka' opmerkte: „De hartelijke bevolking verwel komt de vreemdeling als vriend en wel mét een innemende, legendari sche glimlach. Het zijn charmante mensen en zeer hulpvaardig; ze voelen zich gelukkig als hun gas ten op het eiland tevreden zijn. Oud en jong zwaaien je vriendelijk toe". Het is precies dit beeld, dat Sri Lanka steeds gaarne van zichzelf gepresenteerd heeft. Het beeld dus van een droomeiland, een tropisch paradijs vol aardige mensen, witte stranden, wuivende palmen en sappige vruchten onder een altijd blauwe hemel. door Henk Dam Nóg willen de machthebbers in Colombo hieraan vasthouden. Re geringsleden spreken van 'misver standen tussen verschillende be volkingsgroepen' en 'activiteiten van hooguit enkele honderden marxisten in het Noorden' en 'tij delijke problemen in het Oosten', maar voor de rest is er niet zoveel aan de hand, hoor. Wie je van officiële zijde ook spreekt, iedereen doet zijn best om te benadrukken dat Sri Lanka een volwaardige democratie is, met he laas enige terroristen in zijn mid den. Nee, natuurlijk is er geen sprake van vervolging of discrimi natie. De Tamils hebben geen en kele reden het land te ontvluchten. Geen discriminatie Zo zei staatssecretaris Tyrrone Fernando (buitenlandse zaken) het me: „Wij discrimineren hier geen Tamils. Drie van onze ministers zijn Tamils, onze hoogste rechter, onze hoogste politieman, de top ambtenaar die verantwoordelijk is voor de landsbegroting, mensen dus op sleutelposten. Kan zoiets in een land dat discrimineert?" „Onder de Tamils die zich in uw land bevinden, zit misschien een enkeling met echte grieven. Ik wil niet uitsluiten, dat bepaalde mili tairen in het Noorden excessen hebben begaan. Zwarte schapen vindt je nu eenmaal overal. Het is wellicht momenteel geen pretje in het Noorden te leven. Maar is er daarom sprake van systematische vervolging of van politieke vluch telingen?" Het antwoord niet afwachtend, vervolt hij: „Srilankanen hebben van oudsher veel gereisd. Wij heb ben een half miljoen mensen in het buitenland zitten, merendeels mensen die zich materieel willen verbeteren. De mensen die zich nu in Nederland en andere landen melden, maken gebruik van uw wetten. Ze vertellen dat ze politiek vluchteling zijn, omdat ze dan ge subsidieerd worden. Daarom zijn veel van hun verhalen overdreven, of misschien zelfs wel verzonnen". Zo woedt er in het verlengde van de werkelijke strijd op Sri Lanka ook een propaganda-oorlog. De Ta- mils die een eigen staat, Tamil Ee- lam, gevestigd willen zien die het noorden en oosten van het land zou moeten omvatten, meten de gruwelen die de Srilankaanse rege ring zou begaan, breed uit, onder meer via hun professionele infor matiecentra in Londen en Madras (Zuid-India). De regering van Sri Lanka onder leiding van de 78-jarige president Junius Jayawardene doet omge keerd haar best haar versie van de recente gebeurtenissen op het ei land op het wereldjournaal te krij gen. Daartoe zijn zelfs de diensten van een befaamd Brits public-rela- tionsbureau aangezocht. Men kan zich voorstellen dat de regering zich zorgen over het ima go maakt. Als Sri Lanka bekend zou komen te staan als een onde mocratische, zich met terreur in het zadel houdende staat, dan gaat dat ontwikkelingsgeld kosten. En als er maar steeds in de krant staat dat er zoveel gevochten wordt, dan komeiji er geen toeristen meer. Toeristen Die blijven toch al steeds meer weg. Vorig jaar kwamen er 330.000, in plaats van de verwachte half miljoen. En voor het eerste kwar taal van dit jaar zijn de cijfers op nieuw 16 procent lager dan het jaar daarvoor. Tal van gloednieuwe ho tels, met name in het Oosten van het land, zijn inmiddels al weer ge sloten. Als je je een beeld tracht te vor men van wat er zich achter al die rookgordijnen werkelijk afspeelt, dan ontkom je er niet aan enige ge schiedenis door te nemen. Daar over bestaat tussen Tamils en Sin galezen, de grote tegenspelers in het drama 'Sri Lanka', in grote lij nen overeenstemming. Hoewel ook weer niet helemaal. De Tamils zeggen dat zij, in de oer tijd, net iets eerder op Sri Lanka kwamen te wonen dan de Singale zen, de Singalezen precies het om gekeerde. Hoe dat ook zij: al sinds onheuglijke tijden wonen er op Sri Lanka twee volken, Tamils en Sin galezen. Er zijn duidelijke verschillen tus sen de twee groepen. De Tamils waren (en zijn) overwegend hin does, de Singalezen boeddhist, en verder, om Dominicus te citeren: „De Tamils zijn kleiner dan de Sin galezen, en hebben een nóg don kerder huidskleur". De koninkrijk jes van beide bevolkingsgroepen bestonden lang onafhankelijk naast elkaar, ook nadat ze achter eenvolgens door de Portugezen, de Hollanders en de Britten veroverd werden. Aan die situatie maakten de Brit ten in 1833 een einde, omdat het hun uit administratieve overwe gingen beter uitkwam, Ceylon als één geheel te behandelen. Het land werd in 1948 ook als één staat onaf hankelijk. Daarmee begonnen de problemen eigenlijk al direct. Meerderheid De Singalezen maken iets meer dan 72 procent van de bevolking uit, en de Tamils 21 (de rest van de bevolking bestaat uit moslims en énige nog kleinere bevolkingsgroe pen). Al direct maakten de Singale zen gebruik van de ingebouwde meerderheid waarover ze in de nieuwe democratische staat Cey lon (later omgedoopt in Sri Lanka) beschikten. Er werd bijvoorbeeld gelijk al in 1948 een wet aangenomen waarbij Tamils die in de 20e eeuw door de Britten uit India waren overge bracht om op de plantages te werken, statenloos werden ver klaard, en met zoveel woorden werd verzocht naar hun geboorte land op te hoepelen. Acht jaar later ging er een wet door het parlement die van het Singalees 's lands enige officiële taal maakte. Het betekende dat de in alle offi ciële stukken gebruikte taal Singa lees moest zijn, en dat maakte in één klap talloze Tamil-ambtenaren die die taal niet meester waren, brodeloos. Er volgden meer van deze duidelijk discriminerende stukken wetgeving. Dat had twee oorzaken: in de eer ste plaats stonden Singalese politi ci onder druk van radicale boedd histische priesters, en bovendien waren en zijn er twee grote politie ke partijen voor de Singalezen, die uiteraard, en dan nog concurre rend met elkaar, slechts hun stem mers wensten te bedienen, vaak ten koste van de Tamil-minder- heid. Zo groeide de vervreemding. De Tamils van nu hebben gelijk als zij zeggen dat de Singalese politici vooral voor de eigen parochie preekten, en zich bovendien aan al lerlei beloften aan de Tamils niet hielden. Dat leidde tot wrok, tot protesten en tot rellen. Het groeiende antagonisme zorgde voor felle botsingen tussen Tamils en Singalezen in onder meer 1958, 1977, 1981 en 1983. Tamil-politici zagen maar één antwoord op de 'dictatuur van de meerderheid', om een Tamil-advo- caat te citeren, en dat was meer zeggenschap in het noorden en oosten van Sri Lanka, waar van Veertien Tamils begonnen vorige week vrijdag een hongerstaking op het Binnenhof in Den Haag uit protest tegen het kabinetsbeleid voor de op vang van de vluchtelingen uit Sri Lanka. (foto anp) oudsher de meeste Tamils wonen. Men zocht daarbij in de richting van een federatieve staat. Die wens werd nooit ingewilligd, en aan het einde van de jaren '70 besloten gefrustreerde jongeren het niet langer te nemen en via ge weld een eigen staat, Tamil Eelam, te creëren. De Tamil Tijgers waren opgestaan. Vanaf dat moment was er geen houden meer aan; het droomeiland Sri Lanka viel van de ene nachtmerrie in de andere. Rellen „De rellen van 1983 vormden het absolute dieptepunt tot dusver in de relatie tussen Tamils en Singa lezen. In Colombo woedde het ge weld vier dagen lang. Daarbij vie len zeker duizend doden en raak ten honderdduizend mensen dak loos. Sindsdien is het hier nooit meer zoals vroeger geworden". Dat zegt een woordvoerder van een van de bewegingen van men senrechten die in Sri Lanka werk zaam zijn. De Tamils in Colombo die ik de afgelopen dagen gespro ken heb, bevestigen dat: sinds de rellen van juli 1983, toen grote groepen Singalezen in en buiten Colombo elke Tamil aanvielen die ze maar tegenkwamen, voelt geen Tamil zich meer veilig. Een van hen, een journalist: „Een aantal van de Tamils die des tijds naar het noorden van het ei land vluchtten, is weer terugge keerd. Omdat ze hier een zaak had den of een baan. Maar de meësten hebben hun gezinnen in het noor den gehouden, uit angst voor ver dere gewelduitbarstingen". Een uitgever: „Ik ben nooit voor een eigen Tamil-staat geweest, en ben dat nog steeds niet. Maar ik voel me sinds 1983 niet meer thuis in Colombo. Mijn beste vrienden waren Singalezen, maar nu is er al tijd maar weer wantrouwen. Je moet op je woorden letten. Mijn vrouw zegt maar steeds dat ik mijn grote mond moet houden om te voorkomen dat ik straks, als er weer rellen uitbarsten, op een of andere lijst blijk te staan". Voor de bewegingen van men senrechten was het meest beden kelijke aspect aan de rellen van '83, die begonnen nadat Tamil Tijgers in het noorden van het land een mi litaire patrouille hadden omge bracht, het feit dat de regering zo weinig deed. Een woordvoerder (zelf een Sin galees): „Pas na vier dagen ver scheen de president op de tv om de te zeggen dat er een eind aan het geweld moest komen. Dat dat zo lang duurde, en dat er maar steeds niet ingegrepen werd, heeft de rellenmakers destijds gesterkt in hun mening dat ze de stilzwij gende steun van officiële zijde had den. Daarom kan ik me zo goed voorstellen dat de Tamils hier zo bang zijn". „Stelt u zich eens voor: tijdens de rellen werden in de Welikade- gevangenis in Colombo op twee achtereenvolgende dagen van ter rorisme verdachte Tamils door hun Singalese medegevangenen vermoord. Op die manier verloren 53 mannen het leven. Als je toch zelfs in de gevangenis niet meer veilig bent..." Mensenrechten Het feit alleen al dat bewegingen op het gebied van mensenrechten in Sri Lanka kunnen bestaan, hun bevindingen kunnen stencilen, en met buitenlandse journalisten kunnen praten (hoewel anoniem), bewijst dat het met diezelfde men senrechten op het eiland niet zo erg slecht gesteld is. Tot diezelfde conclusie kwam in 1984 de gezaghebbende Internatio nale Commissie van Juristen, die in een rapport schreef: „Ondanks zijn moeilijkheden en problemen blijft Sri Lanka over het algemeen een open en pluriforme democra tie, waar een eeuwenoude traditie op het gebied van tolerantie, vrij heid van meningsuiting, en een wijd verspreide wens tot instand houding van mensenrechten, fun damentele vrijheden,de wet en een onafhankelijke rechtspraak bestaan". Dat zijn de bewegingen van men senrechten op Sri Lanka ook wel in grote lijnen met de commissie eens. „Je kunt niet zeggen dat er sprake is van structurele schendin gen, alhoewel de Wet ter Voorko ming van Terrorisme van 1979, die onder meer 18 maanden opsluiting zonder veroordeling mogelijk maakt, wel een eind in de buurt komt", zegt er een. Een andere woordvoerder: „We kunnen hier werken, en dat zegt in derdaad iets. Het punt is alleen dat we niets gedaan krijgen. Als we over misstanden schrijven, horen we nooit iets terug, en de kranten, die onder strenge eensuur staan, willen ook niets van ons plaatsen". Een derde: „Het is niet zozeer wat de regering doet, het is wat de De Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk heeft een plan ontwikkeld voor een MO-opleiding voor cateche ten en godsdienstleraren in Zeist onder verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Bond. Als de kerkelijke en ministeriële erken ningen spoedig worden verkre gen, zal deze opleiding in sep tember dit jaar beginnen. De hervormde synode besloot vorig jaar de bestaande opleiding voor catecheten in Zeist op te la ten gaan in de opleidingen MO- theologie aan de vrije leergangen te Amsterdam en de noordelijke leergangen in Leeuwarden en Zwolle. De kerkelijke verant woordelijkheid van de hervorm de kerk voor de katechetenoplei- ding zou onverlet moeten blij ven. De synode meende dat zo een betere theologische vorming van het middenkader van de her vormde kerk wordt gegaran deerd. Synodeleden, afkomstig uit de Gereformeerde Bond, waarschuwden de synode toen al voor "vervlakking van het geestelijk gehalte van de cate- chetenopleiding", omdat deze voortaan aan niet-kerkelijke in stellingen zou worden gegeven. Synode - De genera le synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland, die dins dag 14 mei in Gouda wordt ge opend, telt 35 leden die voor het eerst worden afgevaardigd. In de nieuwe synode zullen 19 vrou wen zitting hebben. De gemid delde leeftijd van de in totaal 73 afgevaardigden is 51,5 jaar. Dit leert een kleine bestude ring van de persoonlijke gege vens van de leden van de synode van Gouda. Het blijkt dat de ge noemde cijfers nauwelijks ver schillen van die over de samen stelling van vorige synoden. De ouderlingen en diakenen in de nieuwe synode zijn voor het overgrote deel huisvrouw, ge pensioneerd, zelfstandig of amb tenaar. Onafhankelijke Baptisten - Ter gelegenheid van de officiële erkenning van de Onafhankelij ke Baptisten Gemeente in Kat wijk/Rijnsburg zullen zondag ou derlingen en diakenen worden geïnstalleerd in een bijzondere dienst a.s. zondag in de Volksu niversiteit, Sluisweg 1 b, Katwijk (10.00 uur) waarin ds. J.A. Vissér zal voorgaan. Kritiek op paus - Scherpe kritiek op de wijze waarop het pausschap gestalte heeft gekre gen, werd gisteren geuit op een studiedag van de Theologische Faculteit van de Katholieke Uni versiteit Nijmegen. De kritiek richtte zich zowel op de ver meende bijbelse grondslag als op historische ontwikkeling. Een en ander heeft geleid tot spannin gen tussen voorstanders van een streng hiërarchische kerk en van een kerk die vooral plaatselijk gestalte krijgt. In deze machts strijd is het pausbezoek, de re den van deze studiedag, een ele ment van betekenis. Een paus die zich boven de Kerk stelt en voorbijgaat aan de betekenis van de plaatselijke ge meenschap, kan zich wel op bei de Vaticaanse Concilies beroe pen, maar niet op het Nieuwe Testament, aldus de hoogleraar dogmatische theologie dr. A.A. Willems. In de visie, waarin de plaatselijke gemeenschappen de kerk vormen, is ruim plaats voor een Petrusfunctie. Deze moet dan midden in en niet boven de kerk staan, aldus Willems. Zijn stelling, gebaseerd op de richtingenstrijd binnen het Tweede Vaticaanse Concilie, werd onderschreven door de hoogleraar Nieuwe Testament dr. B.M.F. van Iersel. Zorgvuldi ge bestudering van de omstre den tekst in Mattheus 16 vers 8 („op deze rots zal Ik Mijn kerk bouwen") bracht hem tot de con clusie dat Petrus het tegenover gestelde van een rots is, maar ie- mand op wie men niet kan bou wen. Het geciteerde vers is vol gens de Nieuwtestamenticus dan ook ironisch bedoeld. (Zoals ook de domste tv-kijker met de klom pen aanvoelt dat Popie Jopie iro nisch bedoeld is, zo zei Van Ier- sel.)Het vrouw-zijn in de kerk wordt weggedrukt doordat er een te sterke nadruk is gelegd op het „vaderschap" van de paus. Dit zei de hoogleraar feministi sche theologie. C.J.M. Halkes, in haar toespraak over Moeder-kerk en vader-paus. De religieuze taal hanteert vaak beelden die elkaar tegenspreken. Bij voorbéeld God als Vader, de Kerk als moeder. Daaruit wor den conclusies getrokken waarin dikwijls de waarheid verstard wordt weergegeven. (Het vader schap van de paus). De benamingen voor de paus, zoals „vicarius" (plaatsbekleder), hebben alle een heidense achter grond, aldus de hoogleraar kerk geschiedenis dr. J.C.P.A. van Laarhoven. Zij zijn pas in latere' tijd exclusief voor de bisschop van Rome (de paus) opgeëist; vi carius Christi (plaatsbekleder van Christus) pas sinds paus In- nocentius III in de 13e eeuw. Ook daardoor heeft het paus schap een inhoud gekregen die het niet vanaf het begin heeft ge had. Afzegging - Het bestuur van de Stichting Samenwerking Ne derlandse Vrouwelijke Religieu zen (SNVR) neemt niet deel aan de ontmoeting van paus Johan nes Paulus II met katholieke maatschappelijke organisaties op 12 mei in Utrecht. In de SNVR zijn de ruim 80 congrega ties van actieve (niet-beschou- wende) vrouwelijke religieuzen verenigd. Het besluit van de SNVR hangt samen met het feit dat aartsbisschop dr. A.J. Simonis de feministische theologe Halkes heeft verboden de paus tijdens diens ontmoeting met maat schappelijke organisaties toe te spreken. Mevrouw Halkes was voorgedragen door de Unie van Katholieke Vrouwenorganisa ties, waarin de SNVR samen werkt met vier andere vrouwen bewegingen. Beyers Naude veelgevraagd Sinds zijn benoeming tot se cretaris-generaal van de Zuid- afrikaanse Raad van Kerken wordt ds. C.F. Beyers Naudé in toenemende mate als spreker ge vraagd. Het is opmerkelijk dat vele uitnodigingen niet van pro gressieve organisaties afkomstig zijn, maar van organisaties die het apartheidsbeleid steunen. De afgelopen week was daar van een voorbeeld. Beyers Nau dé was toen te gast bij een beslo ten bijeenkomst van geestelijken uit alle Zuidafrikaanse kerken een bijeenkomst van studenten aan de blanke Afrikaanstalige universiteit te Pretoria. Verder nam hij deel aan een ontvangst van de jongerenafdeling van „Rapporttryers", een culturele organisatie van Afrikaners. De Rapporttryers hebben nai banden met de conservatieve Broederbond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17