Schaken Dammen wnfsw&m Cowboy Gerard slaat op hol Net naast de plank De dromen van krachtpatsers Geslaagde verbindingen Een album vol singles Deutschland über veel 'Focus' van hoog niveau KRUISWOORD OPLOSSING ZATERDAG 20 APRIL 1985 Bijdragen: Barl Jungmann Wim Koevoet QAn Ariejan Korleweg Ur Jaap Visser Norman Odam, alias The Le gendary Starduet Cowboy. (foto p.r.) The Legendary Stardust Cowboy 'Rock it to stardom' (Virgin) 'Wilde Wereld', het radiopro gramma van de VPRO, heeft een knap staaltje opklopperij wegge geven. Tot voor een paar maan den had vrijwel niemand nog ge hoord van de 37-jarige Norman Odam, alias The Legendary Star dust Cowboy. Dat terwijl de man al twintig jaar muziek maakt. Nu is zijn langspeelplaat in Neder land uitgebracht en maakt 'The Ledge', zoals hij zich noemt, een toernee door ons land. Hij wordt hier binnengehaald als de Kas- par Hauser van de countrymu- ziek. Odam voelt zich aangetrokken tot de wijde verten. Hij schijnt al zijn leven lang te zingen over het wilde westen en de ruimtevaart. Een bekende combinatie, denk maar aan 'Space cowboy' van Steve Miller. Z'n muziek klinkt als een gezadelde en zeer qnbe- holpen versie van Captain Beef- heart. Ook de soloplaten van Syd Barrett, de vroegere voorman van Pink Floyd, komen in ge dachten. The Ledge is even naief, maar loopt geen spitsroe den tussen genialiteit en gekte. Je kunt er naar luisteren met de mengeling van gêne en sym pathie, die elke verregaande naieveit oproept. Bij mij over heerst het eerste. Het is verba zend, dat iemand die al zo lang met muziek bezig is, stem en gi taar zo rudimentair beheerst. De begeleidende muzikanten trek ken zoveel mogelijk aan de teu gels, maar houden hem niet in toom. De heren van de VPRO koesteren echter een blinde sym pathie voor alles wat afwijkt, en dus zeker voor de aandoenlijke kinderdromen van hun genera tiegenoot. Met als gevolg een be langstelling die buiten alle pro porties is. Er wordt echt wel be tere Amerikaaanse huisvlijt ge maakt. AK Blue suit grey tie Blue suit grey tie begon tien jaar geleden op een zolderkamer in Voorschoten en heette toen nog Szmotsz. Aanvankelijk trachtte men jazzrock te maken, later kwam er versterking uit Apel doorn en ging Szmotsz zoeken naar een combinatie van muziek en theater. Het succes daarvan bleef beperkt tot kleine zaaltjes in de Betuwe. Begin vorig jaar werd de koers opnieuw gewijzigd, richting on vervalste popmuziek ditmaal. 'Never a dull moment' is daarvan het eerste resultaat. Een in eigen beheer opgenomen, korte lang speelplaat die de benaming pop ten volle verdient. Zes degelijke composities, ondanks de uitge breide bezetting helder op de plaat gezet. Toch ben ik bang dat de blau we blazers met grijze das met de ze muziek de plank net mis slaan. Het is muziek van een paar jaar geleden, te modern om op de revival-golf mee te wiegen, te ge dateerd om echt te verrassen, te moeilijk om erop te kunnen dan- i. V. - r de saxofoon zou veel gender kunnen. 'Open windows' en 'Going up Nile' zijn zo aardig, dat je de vlakke en benepen zang maar op de koop- toe neemt. In het titel nummer laat Blue suit grey tie eindelijk het achterste van de tong zien. De synthesizer kiest hier het ruime sop en het ritme heeft iets van een rapsong. Dat zouden ze meer moeten doen. AK Oblique 'Oblique' (CBS) Achter de naam Oblique gaat het duo Gerard Stokkink (toetsen) en Tommy Bachmann (percus sie) schuil, dat vooral bekend is als componisten en uitvoerders van de muziek by de theaterpro- dukties van Shusaku and the Dormu Dance Theater. IJle sfee raanduidingen, die het geheim zinnige bewegingstheater prach tig aanvulden. De muziek kwam tijdens de voorstellingen van achter een half doorzichtig gor dijn; het was haast niet voor te stellen dat er maar twee muzi kanten aan het werk waren. Een deel van de muziek bij de .voorstelling 'Oblique' uit 1983 was al eerder in eigen beheer op de plaat gezet. Het duo heeft de composities nu uitgewerkt voor een breder instrumentarium; gi taar, fretloze bas en blazers zijn toegevoegd. Instrumentale mu ziek die klinkt als Pink Floyd in hun meest orkestrale periode. Wat my betreft hadden ze het beter bij de eerste versie kunnen laten. De dromerige melodietjes, die zich aarzelend in elkaar ver strengelden, zijn door de toevoe gingen log en bombastisch ge worden; de krachtpatserij impo neert, maar roept geen spanning op. Dat ondanks de toegevoegde geluiden van spookhuizen, trei nen, onweer en waterdruppels. De klanken missen de kracht om op eigen benen te kunnen staan. Dat verhelp je niet met dergelij ke versieringen. AK Paul Young 'The secret of associaton' (CBS) Paul Young maakt op 'The secret of associaton' duidelijk dat hij er in geslaagd is een aantal verbin dingen tot stand te brengen. Om te beginnen een verbinding tus sen zijn ijzersterke debuutelpee (solo), 'No Parlez', en de met spanning tegemoet geziene en door ondergetekende waardig bevonden opvolger. Bovendien, en dat is het meest opvallende van 'The Secret of as sociaton', heeft Young een sterke verbinding gelegd tussen 'covers' en 'originals'. In tegen stelling tot 'No Parlez' is er op dit solovervolg van de voormalige zanger van de Q-Tips een duide lijk evenwicht tussen eigen com posities en veredeld jatwerk. Evenwicht in kwantiteit (vijf om zes) èn kwaliteit. Opmerkelijk is op 'The Secret of association' ook de verbinding tussen de zanger Paul Young, die in de popwereld doorgaat voor één van de beste blanke soulzan gers, en de achtergrond-vocalis ten George Chandler, Tony Jack son en Jimmy Chambers. Hoe wel de bijdrage van dit uitste kende zwarte zangtrio te beperkt is gebleven, pleit het voor Young dat hij de confrontatie met er kende soulzangers niet uit de weg gaat. 'The Secret of associaton' is dus in alle opzichten een interes sant verbindingselement, maar het geheim van zijn geslaagde verbintenis houdt Paul Young (voorlopig?) voor zichzelf. JV Greg Kihn 'Citizen Kihn' (EMI) De negende elpee van de Ameri kaan Greg Kihn wordt ons aan gekondigd als "misschien wel de definitieve collectie singles". Dat klinkt allemaal erg overspannen, maar wie een beetje vertrouwd is met het werk van Kihn zal het toch wel begrijpen. Al jaren be kwaamt Greg Kihn zich namelijk in vrolijke, aanstekelijke popmu ziek met wortels zo dik als boom stammen in de jaren zestig. Tot nu toe waren zyn pogingen niet zo bevredigend, maar met 'Citizen Kihn' heeft het een al bum opgeleverd dat prettig in het gehoor ligt. Deze variant op Orson Welles' veelgeprezen film 'Citizen Kane' bevat elf num mers die eigenlijk geen van allen op een hitparade zouden mis staan. Het nare is alleen dat een hit parade met een maand Jang de- een beetje. De deuntjes zijn er op gemaakt zo snel mogelijk opge pikt te worden en hebben daar om een oppervlakkigheid die na zo'n vyf keer draaien licht gaat irriteren. Wie 'Citizen Kihn' koopt, moet zichzelf daarom maar op een dieet stellen. Dan heb je er het langst plezier van. Wolf Maahn Herbert Grönemeyer '4630 Bochum' (EMI) 'Irgendwo in Deutschland' (EMI) Irgendwo in Deutschland, in Bo chum om precies te zyn, woont Herbert Grönemeyer. Hij is een bekend acteur ('Das Boot'), hij is een nog niet zo bekende muzi kant en Bochum is zyn lieve lingsplaats. "Een eerlijke huid met een stalen polsslag noemt Grönemeyer de stad en hij heeft zijn laatste album daarom zo ge noemd. Een eerbetoon aan een provinciestad. Op dat eerbetoon staat onder meer 'Flugzeuge im Bauch' en met die ballade zou Grönemeyer best eens ook als muzikant kun nen doorbreken. De single ves tigt in elk geval wel de aandacht op een zeer prettig in het gehoor liggende elpee. Niets vernieu- wends, maar Grönemeyer schrijft nummers met een kop en een staart en de begeleiding is simpel en doeltreffend. Hoe goed Duitstalige muziek kan klinken, wordt nog beter be wezen door 'Irgendwo in Deutschland' van Wolf Maahn. Een mij volstrekt onbekende grootheid. Maar bij hem einde lijk weer eens de sensatie vanaf de eerste tonen te worden gegre pen door het ritme. Ook bij hem regeert het Simplisities Verbond en dat heeft acht aanstekelijke pure, rock-composities opgele verd, bovendien vergezeld van teksten die zonder enige preten tie toch ergens over gaan. Er wordt kortom bij onze oosterbu ren, sprak David tot Goliath, mu ziek gemaakt die hier best Wat meer aandacht zou kunnen krij gen. BJ Akkerman en Van Leer 'Focus' - Jan Akkerman Thijs van Leer (Vertigo) Op het eerste gezicht heeft deze plaat alles tegen: de hoes, de ou bollige titels van de nummers ('Beethoven's Revenge', 'King Kong', 'Russian Roulette') en de geldklopperige titel van de plaat als geheel. Van een wederopstan ding van ons eigen legendarische Focus is namelijk geen sprake. Focus bestond uit meer musici dan Akkerman en Van Leer. Toch is 'Focus' een plaat van een heel hoog niveau. De heren, aan wie de jaren niet ongemerkt voorbij zijn gegaan, leggen een ongekende hang naar muzikaal avontuur aan de dag. Akkermans soli zyn ouderwets flitsend ter wijl Van Leer heel duidelijk maakt dat hoewel de laatste ja ren druk in de weer met kerkor gels en religieuze muziek, hy de ontwikkelingen van geavanceer de toetsenborden in de popmu ziek moeiteloos heeft bij ge beend. Echt nieuw, laat staan vernieuwend, is het allemaal niet, deze over zeven stukken uitgesmeerde mix van klassiek, jazz en symfonische rock. Maar er is hoorbaar veel werk in deze plaat gestoken en qua produktie valt er evenmin iets op af te din gen. WK Horizontaal 1. deel v.e. kledingstuk; 4. kwaadaardig gezwel; 8. wis selborgtocht; 11. Europeaan; 13. een weinig; 14. onder gang; 15. niet stilzittend; 18. evenwicht-weegschaal; 20. muzieknoot; 21. kashouder; 22. kleefmiddel; 23. water in Utrecht; 25. wandversiering; 27. royaal; 28. vernis; 30. Eng. bier; 32. muzieknoot; 34. zuigbuisje; 36. water in N.Brabant; 37. schim-geest- verschijning; 38. contanten; 39. vogelprodukt; 40. dik touw; 42. familielid; 43. ge wicht; 44. zot/dwaas; 45. grif fel; 47. zeer; 50. mak; 52. wijn soort; 53. dierendokter; 55. ontkenning; 57. spijl; 59. vriendelijk-leuk; 61. lokspijs; 62. boom; 64. strafwerktuig; 65. vuurkoord; 66. opkoper v. gestolen goed; 67. niet breed. Verticaal 1. steek (in breiwerk); 2. verklaring; 3. grasland; 5. bolgewas; 6. gorilla/orang-oe- tan; 7. deel v.d. Bijbel; 8. vis; 9. plat land; 10. zin; 12. veer kracht; 14. jonge stier; 16. rund; 17. modegek; 18. deel v.e. ambtsgewaad; 19. muur holte; 24. prairiepaard; 25. be vallig; 26. egaal; 28. rivier monding; 29. soort erwt; 31. navigatiemiddel; 33. streling; 34. puist-zweerlje; 35. hoe veelheid; 36. hoge berg; 41. kleinigheid; 43. hevige stormwind; 46. vervoermid del; 47. vroeger; 48. groot wa ter; 49. bevel; 51. deel v.h. jaar; 52. dierenverblijf; 53. waterdier; 54. plaaggeest; 56. insekteneter; 58. lang, smal stuk hout; 60. paard; 62. id est (afk.); 63. per exemplaar (afk.) BDBQQUH' iQQOQQBQ orwwvvvvwMaMH HDHEiar W W1BH00G3 oaaHQtsar laaaoaam De prijs van 25,- werd toege kend aan J. van der Mark, Wil lem de Zwijgerlaan 9, 2351 RA Leiderdorp. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Onlangs werd in Londen een toernooi gehouden met deelne mers uit Australië, Bangla Desh, Canada, Engeland, Hong Kong, India, Ierland, Maleisië, Malta, Nigeria, Noord-Ierland, Schot land en Wales. Het zal de oplet tende lezer onmiddellijk duide lijk zijn dat het hier ging om het kampioenschap van de Gemene best. Het toernooi werd verras send gewonnen door de Cana dees Kevin Spragget. Hier een boeiende partij uit de laatste ron de. Wit: Martin; zwart: Chandler. I.b3 d5 2.Lb2 Pf6 3.e3 c5 4.Pf3 Pc6 5.Lb5 Ld7 6.0-0 e6 7.d3 Le7 8.Pbd2 0-0 9.Lc6: Lc6: 10.Pe5 Tc8 ll.De2!? (Als beter staat f4 bekend) Le8 (Om het loperpaar te behouden) 12.f4 Pd7 13.Pd7: Dd7: 14.e4 f6 15.Tael Lf7 16.ed5: Dd5: 17.a4 b6 18.Pc4 Tfe8 19.Dg4 Tc6? (Overziet een taktische grap) 20.Pe5! Tc8 (Op fe5: was ge volgd 21.Te5: Dd8 22.Td5! en zwart kan kiezen tussen mat en dameverlies) 21.Pf7: Kf7: 22.f5 Lf8 23.Te3 e5 (diagram) 24.Te4? (Wit staat zo goed als gewonnen, maar raakt hier het spoor bijster. Nodig was het agressieve Dh5+ Kg8 25.Th3 h6 26.Dg6 Kh8 27.L- cl en nu bijvoorbeeld Te7 28.L- h6: gh6: 29.Df6:+ Tg7 30.Th6: Kg8 31.Tg6 (met een zeer goede stelling, al is het nog niet hele maal uit) Kg8 25.Lcl a6 26.De2? (Een tweede fout) b5 27.ab5: ab5: 28c4? (En na deze derde fout saat wit verloren; een direct gevolg van planloos spelen in tijdnood) bc4: 29.bc4; Dd7 30.Th4 Tcd8 31- .Th3 e4! 32.de4: Dd4+ 33.Khl Te4: (Zwart beheerst nu het cen trum en de witte aanval is geheel verdwenen) 34.Te3 Tde8 35.Tel T4e5 36.h3 Ld6 37.Te5: Te5:38.D- fl Tel: 39.Del: Dc4: 40.Lb2 Kf7 41.Dal Dd5 42.Dfl c5 43.Lc3 Le5 44.Le5: fe5: 45.De2 Kf6 46.Dh5 e4! 47.Dh7: Df5: 48.Dg8 c3 49.g4 De4 50.g5+ Kg5: 51.h4+ Kg4 52- .Da2 e3 53.De2+ Kh4: 54.Del+ Kh5 55.De2+ Kh6 en wit gaf op. Zoals verwacht is Jannes van der Wal voor de derde maal in suc cessie kampioen van Nederland geworden. Twee ronden voor het einde was hy al zeker van de ti tel, toen verloor hij prompt van Clerc. Tweede is verassend ge noeg niet Rob Clerc geworden, maar de uit het niets omhoogge- schoten Geert van Aalten. D.w.z. na een afwezigheid van 6 jaar. Overigens is hij de enige speler die in dit toernooi ongeslagen is gebleven. De volledige uitslag: 1 Van der Wal 17 punten uit 11 wedstrijden, 2 Van Aalten 15, 3 Clerc 15, 4 Vermin 13, 5 Palmer 12, 6 Scholma 11, 7 Bies 10, 8 Stokkel 9,9 Jansen 9,10 Van der Kooy 8, 11 Van der Borst 7, 12 Goudt 6. Opmerkelijk aan de eindrangschikking is dat Jeroen Goudt na 3 ronden eerste stond met een totaal van 5(!) punten... De oplossingen van de opga ven van vorige week luiden als volgt: Diagram I: l.Lf7:+ Kf7: 2.Pe6! en zwart gaf op. Op Ke6: volgt 3.Dd5+ Kf5 4.g4+ Kg4: 5.T- gl+ met spoedig mat. Diagram II: l.Teö: fe6: 2.Lg6: Df6 3.Lh7:+ Kh8 4.Dg4 en wit staat gewon nen. Diagram III: l.Db2! (dreigt 2.Pg6:+ hg6: 3.Th3 mat) Pc4 2.P- g6:+ Dg6: 3.Tc4: Dg7 4.Dg7: Kg7: 5.Tc7+ Kf6 6.f4 en zwart gaf op. Diagram IV: l...Dal+ 2.Pgl De5 3.Da7+ Dg7 4.De3 De7. Omdat dit kampioenschap een schat aan interessante partijen heeft opgeleverd, zal ik u hier mee de eerste paar weken ver wennen. Allereerst natuurlijk de kampioen himself. Jansen- Van der Wal 1.32-2816-21 (in bijna alle partijen speelde van der Wal de ze zet, terwijl hij met wit altijd 35-30 opende) 2.31-26 18-22 3.37- 32 11-16 4.41-37 20-24?! 5.37-31 6- 11 6.42-37 13-18 7.46-41 9-13 8.48- 42 1-6 9.34-30 21-27 10.32x21 16- x27 11.37-32 11-16 12.32x2116x27 13.40-34 6-11 14.41-37 11-16 15.37- 32 14-20 16.32x21 16x27 zie dia gram. Vorige week zei ik u al dat Van der Wal op de grens van het toelaatbare speelt. In deze party heeft hij deze grens duidelijk overschreden: 30-25! 18-23 (10-14 34-29) 25x14 23x32 14x32 32-37 23-19 37x48 19x30 17-21 26x28 48- x26 34-29 en zwart ontkomt niet meer aan schijfverlies. Gelukkig voor zwart kiest Jansen voor een andere voortzetting. 17.47-41 20- 25 18.44-40 7-11 19.41-37 11-16 20.37-32 4-9 21.32x21 16x27 22.50- 44 18-23 23.33-29 23x32 24.29x20 15x24 25.38-33 32-37 26.42-38 37- 41 en wit kon spoedig opgeven. Diagram 2 Goudt- Van Aalten. Dat Goudt in de hoek zat waar de meeste klappen vallen blijkt wel uit dit fragment. Door één of an dere hogere macht, mocht hij ook deze partij niet winnen, ter- Chris Niemeyer-Eddy Roosnek- Roald Ramer-Jan Willem Bom- hof wonnen de selectiefinale en zullen Nederland vertegenwoor digen bij de EK komende zomer in Italië. Zij kozen Erik Kirch- hoff en Kees Tammens als derde paar, waarmee het Nederlands team een totaal ander gewicht kreeg dan velen aan het begin van dit jaar zullen hebben ge dacht. De selectiefinale was ongeloof lijk spannend. Niemeyer c.s. lie pen tot 80 punten uit, maar een frank en vrij spelende Tammens- Kirchhoff-v.d. Brom-Winter- mans liepen die achterstand ge heel in en met nog 27 (van de 192) spellen te gaan was de stand pre cies gelijk. Het werd voor de vu- graph een spectaculair slot met sterk wisselende kansen, uitein delijk toch met een klein verschil (335-325) in het voordeel van team Niemeyer beslist. Roald Ramer speelde het vol gende spel op leerzame wijze af: A 8 6 O 9 7 5 2 O A 4 A852 V 9 4 N *732 A V 8 6 4 wn<?HB10 O 9 7 6 O H V B 8 3 2 10 9 Z 3 H B 10 5 3 O 10 5 H VB764 Oost, allen. Oost paste, zuid (Ramer) 1 KI, west 1 Ha. Nadat oost nog sterk ruiten had gebo den, bereikten NZ uiteindelijk 5 KI. West startte ruiten en alles draaide om het 'vinden' van Sch V. Zuid deed dat op wiskundig zekere manier. Hij nam Ru A en speelde harten. Later troefde hij noords hartens en constateerde dat oost heer-boer had. Ook oosts hoge ruitens waren inmid dels bekend, maar... oost had niet geopend. Pas op het aller laatste moment sneed hy en deed dat dus goed, over west. Jan Willem Bomhof schitterde in het volgende spel: H10 7 O H65 10 8 3 2 A V 3 ♦98532 O 973 O 76 652 N W 0 BONDSREPUBLIEK DUITS LAND - Op 16 april hebben de Deutsche Bundespost en de DB- Berlin de jaarlijkse serie "Für die Jugend" uitgebracht. Deze keer zijn de series gewijd aan de histo rie van de fiets, die de laatste ja ren in Duitsland weer aan bete kenis wint. De Westduitse zegels tonen: 50 20 pfennig, een Drais-loopfiets uit 1817; 60 30 pf., NSU Germania, een fiets met een groot voorwiel en een klein wiel achter, 1886; 80 40 pf., een lage fiets met een kruisframe uit 1887 en 120 60 pf., een Adler driewieler uit 1888. Op de Westberlynse zegels: 50 20 pf., een Büssing-fiets uit 1868; 60 30 pf., een kinderdrie- wijl hij natuurlijk huizehoog ge wonnen staat b.v. 33-29 12-18 30- 24. Nog fraaier was echter ge weest: 34-29, 30-24, 39x30, 38-32 (of eerst 30-24) 42x24, 31x20!! Wit speelde echter 37-31 en verloor zelfs nog... 6 O V B 8 2 OHVB95 Z *B109 A VB 4 P A 10 4 A4 H874 Oplossing probleem 2 weken terug (wit 22,27,28, 30,32,47,48. zwart 7,8,10,13,16,18, 29) 30-24! 22-17 (7-12) 28-23 27-21 48-42 42x4 etc. Zuid, niemand. Bomhof als zuid moest 6 KI zien te maken en dat leek een onmogelijke op dracht. Niet evenwel voor Bom hof. Hij nam de troefstart op ta fel, trok nog tweemaal troef, in casseerde Sch H (Ru A en ruiten na, later gevolgd door alle zwarte kaarten is in feite iets makkelij ker; oost kan niet drie hartens en Ru H vasthouden) en ging van slag met ruiten. Oost speelde harten terug, waarop Bomhof drie hoge schoppens incasseer de, leidend tot: - H 6 O 10 8 - 9 N C 9 7 WO O 7 O H V - z - 10 4 O A 8 Zuid speelde KI 8, west Sch 9, noord Ha 6 en oost...? Probeert u het maar, zuid maakt altijd de rest. Een heuse criss-cross dwang, één van de moeilijkste speelfiguren die in de praktijk maar hoogst zelden voorkomt. wieier uit 1885; 80 40 pf., een Jarayfiets uit 1925 en 120 60 pf., een Opel-racefietS uit 1925. Verder heeft de Bondsrepu bliek op 16 april met de uitgifte van een zegel van 80 pfennig de 225e geboortedag herdacht van de dichter Johann Peter Hebei (1760-1826). Zijn werk - vooral de Allemanischen Gedichten - is doorspekt van humor. Op de ze gel een schilderij waarop Hebei en een gravin uit Zuid-Baden. Tot slot (ook op 16 april) een 60 pf.-zegel die de 100e geboortedag herdenkt van de journalist Egon Erwin Kisch (1885-1948). Kisch werd wereldberoemd als "de ra zende reporter". Op de zegel, die door lijnenspel een dynamische indruk maakt, Kisch aan de tele foon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 35