'Muziekdrama zonder moraal' 'Hilversum' plat; humor overheerst 'Tot dinsdag geen nieuwe acties te verwachten' Bij Esso7dagen per week Kans op de Ton van het Concertgebouw Omstreden 'Dokter Faustus' van Konrad Boehmer North Sea Festival stelt jazz- prijs in Coronation Street weer van scherm DONDERDAG 18 APRIL 1985 KUNST PAGINA 23 "Gore zwijnestal; bijna allemaal debielen". Konrad Boehmer, de componist van de opera Dr. Faus tus, maakt van zijn hart nog immer geen moordkuil. Over de wereld première in Parijs, afgelopen fe bruari, kwamen weinig opgewekte berichten. Boehmer: "Dat is volstrekte flau wekul. Ik kan 't heel simpel zeg gen: alle voorstellingen waren tot en met de laatste stoel uitverkocht, en dat noem ik geen slechte ont vangst. De Nederlandse journalis ten hebben de ochtend volgend op de première even twee of drie kranten gekocht, die toen net uit door Wim Henk Bakker waren. Nou, bij Le Monde weet je van tevoren dat ze me afkatten, dat doen ze al twintig jaar, dus dat is niets nieuws, en als die journalis ten de pers met een beetje aan dacht zouden hebben gevolgd, dan zouden ze ook weten hoe 't wel was: in de Figaro stond een tame lijk positieve kritiek, in Le Matin stond een enthousiaste recensie en in de rechts-radicale pers werd ik de grond ingetrapt. De journalisten hebben zich slechts oppervlakkig geinformeerd. Zelfs in de Duitse pers, tot in Die Welt toe heb ik schitterende kritieken gekregen. Er zijn mensen wel twee of drie maal naar toe gegaan, ondanks de gebrekkige kwaliteit van de uit voering". - Gebrekkig? "Nou en of. De Parijse opera is een gewoon een gore zwijnestal. Ik kan nu reeds zeggen dat het resul taat hier honderd procent beter zal zijn dan in Parijs, waamaartoe we zelfs Nederlandse technici naar toe moesten laten komen, omdat ze In het Scheveningense Circustheater heeft vanavond de Nederlandse première plaats van Konrad Boehmers om streden opera 'Doktor Faustus' De wereldpremiè re in februari in Parijs is door sommige recensenten fel bekritiseerd. Een gesprek met de componist. het daar niet aankonden". Konrad Boehmer (43) is in Duits land geboren en studeerde daar fi- losofie, sociologie en muziekwe tenschap (de zogenaamde Keulse School) en promoveerde aan de Keulse universiteit op het onder werp "De theorie van de open vorm in de nieuwe muziek". In 1966 kwam hij naar Nederland, en werkte tot 1968 op het Instituut voor sonologie in Utrecht. Hij is dus ook specialist in de elektroni sche muziek. Hij doceert thans mu ziekgeschiedenis en theorie van de moderne muziek aan het Konink lijk Conservatorium in Den Haag. Ook daar staat hij bekend om wat hijzelf noemt zijn Totopmerkin gen'. - Vindt jij jouw Faust, die na tuurlijk ook een stuk eigendom is van je tekstschrijver Hugo Claus, een sympathieke man? "Het gaat hier niet om een psy chologische beoordeling, Faust komt uit een tijdperk waarin men niet in die termen dacht, maar in termen als misdadig en goed, in theologische termen. Sympathiek is hij niet, tenminste niet voor zijn tijdgenoten, dat komt omdat hij hoort tot het type mens dat zich niet aan gevestigde sociale normen aanpast en derhalve buiten elk burgerfatsoen staat en dienover eenkomstig door de bevolking van die tijd - het stuk speelt in de zes tiende eeuw - wordt behandeld. Wanneer ik hem als mens vanuit de twintigste eeuw bekijk, vind ik hem wel sympathiek, juist vanwe ge zijn onaangepaste gedrag. Om het in Amadeus-filmtermen te zeg gen, mijn Faust heeft veel weg van Amadeus en zijn tegenspeler de abt Trithemius van Salieri. Ook met de werkelijke Mozart is mijn Faust te vergelijken, onaangepast tot het uiterste en op avontuur be lust, op seks uit, lekker zuipen, kortom zoals het een goeie compo nist betaamt. Én Salieri is in mijn conceptie te vergelijken met de ambtenaar, de geestelijke macht". -Je opera doet soms vrij theolo gisch aan. "Nee, de mensen uit die tijd den ken theologisch. God en Maria en wat dies meer zij spelen een centra le rol in het nogal woeste en onge rijmde denken van de mensen en daar kun je niet om heen. Ik kan niet een Faust met een zakcompu ter laten optreden. De figuren rede neren zelf wel theologisch en voor de rest zijn Claus en Boehmer wars van elke theologie". - Geloof je zelf in enigerlei vorm van metafysica? Conrad Boehmer, voor het eerst even bedachtzaam: "Nou, als je metafysica bedoelt in de oorspron kelijke betekenis van het woord, dat dus wat boven de fysica of door of achter de fysica is, dan moet ik zeggen, dat het platte materialisme van de negentiende eeuw niet vol doende is om iets van het heelal om ons heen te begrijpen, maar de metafysische denktrant in zeg maar theologische of bijgelovige vorm vind ik gewoon flauwe kul. Ik vind dat even grote onzin als astrologie en katholicisme om maar een paar voorbeelden te noe men". - Hele boekhandels bestaan er van. "Er wordt zoveel onzin verkocht. Of 't nu scientology is of de kerk van Rome, 't komt allemaal op het zelfde neer: onbewezen stellingen, waarmee men de mensen koest houdt. - Je begrijpt datje met zo'n uit lating zo ongeveer de heft van je publiek vreselijk op de ziel trapt. Boehmer, lachend: "En de ande re helft zeer verblijdt. Dus welke uitspraak ik ook doe, 't komt toch altijd op hetzelfd neer. Ik ben niet verantwoordelijk voor de door die mensen zelf gekozen vorm van domheid". - Waarvoor heb je een popgroep nodig in je opera? "De reden daarvoor is heel sim pel. In het dramatische verloop maakt Faust een reis naar de twin tigste eeuw, om daar vervolgens zelf te constateren, dat alles heel anders is, dan hij 't zich heeft voor gesteld. Ik moet in de muziekdra matische context duidelijk maken, dat Faust van iets schrikt, van iets walgt. Welnu, je kunt dat niet meer doen door aan alle dissonante in tervallen, die we sinds Schönberg en Wagner kennen er nog een toe te voegen, dat kan nu eenmaal niet, dus moet je een muzikaal genre kiezen, waarvan zowel Faust als ook grote delen van het opera-pu bliek denken: dat is goor, dat is Niet dat popmuziek vies is, maar veel mensen denken dat. Dus heb ik welbewust een totaal andere we reld, een totaal ander muzikaal genre geïntroduceerd om met mu zikale middelen iets van het dra matisch verloop duidelijk te ma ken. Waarom schrikt Faust, waar om walgt hij? Nogmaals, popmuziek is niet vies, is niet goor. Popmuziek is heerlijk, maar Faust komt uit de zestiende eeuw en is natuurlijk overdonderd door tweeduizend watt, net zoals een beschaafde no taris uit Rhenen ook niet van pop muziek houdt. Of in Zaltbommel, ik ken die man natuurlijk niet, maar ik wil even het type i Ik heb als componist geen enkel probleem met pop, integendeel, het zijn mijn beste en meest dier bare collega's die die muziek ma ken. Je weet toch, ik heb geen vrienden in de ernstige muziek, al leen in de pop- en jazzmuziek, daar zitten de musici van wie ik hou". - Heb je de musici enige vrijheid gegeven? "Ja, dat is ook in de geest van popmuziek. Ik heb de musici al leen een stramien, een ritme gege ven. Dat is juist het wezen van de popmuziek, dat ze niet verslaafd is aan onze notatie-code. Zonder vrij heid kan popmuziek ijiet bestaan. Popmuziek is wat de Italianen in de zestiende eeuw noemden: con- trapunto alle mente, contrapunt uit de geest". - Is Dr. Faustus een opera met een moraal? "Nee, het is een drama in mu ziek, zonder moraal, hetgeen niet hetzelfde is als immoreel. De enige moraal, die te trekken valt is deze. Je kunt in je leven nog zo aan de zelfkant van de maatschappij staan, zodra je dood bent en de ge goede burgerlijke samenleving heeft je nodig voor iets, dan zullen ze een standbeeld voor je oprich ten, dan zullen ze je aanbidden. Dat is het enige wat aan moraal aanwezig is, de transformatie van een goor vies zwijn in een literair beeld. Konrad Boehmer: 'Het fenomeen sing geweest'. De hele overgang van de werkelijke levende Faust naar de geïdealiseerde Faust van de litera tuur, die vindt in de laatste scène van mijn opera plaats, vandaar dat die scène ook een anticlimax is, en dus niet zoals bij Verdi of Mozart of Beethoven met een élan terrible, nee, het is van een heerlijke tuttig heid. Niet zonder - Heb jij een optimistisch mens beeld? "Nee, ni^t zozeer. Negenenne gentig procent van de mensen lijdt aan de kwaal van absolute debili teit, en ik heb geen mensbeeld dat gedragen wordt door idealistische ideeën, ik geloof niet dat het mor gen beter wordt dan Jiet gisteren was. Ik zie in iedere generatie weer hetzelfde soort onbenul opkomen en hetzelfde soort verzet daarte gen, een zwijgende meerderheid en een kleine luidruchtige minder heid. Ik denk dat inderdaad het fe nomeen mens een kosmobiologi- sche vergissing is geweest, maar ja, we zitten ermee, we horen er ook bij en laten we er maar het beste van maken. Maar ik hoor niet tot die soort kunstenaars, die ge schraagd worden door een diep ge loof in een ontwikkeling van de mensheid tot het betere. We zijn gekomen, we zullen nog tien mil joen jaren te gaan hebben, en dan is 't voorbij". DEN HAAG (ANP) - De organisa- toren van het North Sea Jazz Festi val stellen met ingang van dit jaar een internationale jazz-prijs in. Zij doen dit ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het festival. Het is de bedoeling de prijs elk jaar uit te reiken. Aan de onderscheiding wordt de naam verbonden van Charlie Par ker, die is te beschouwen als een van de meest invloedrijke musici, die de jazz ooit heeft gekend, aldus de organisatoren. De trofee krijgt de vorm van een gestileerde vogel, die de bijnaam 'Bird' van de in 1955 overleden Parker symboli seert. Het beeldje wordt ontwor pen door de Haagse beeldhouwster Thea IJdens. Er zullen op het North Sea Jazz Festival 1985 vier Charlie Parker trofeeën worden uitgereikt. Twee ervan gaan naar Nederlandse jazz musici/groepen in de categorieën traditionele jazz (oude stijl, main- straem, bebop) en actuele jazz (avant garde, experimenteel, free jazz). De derde'Charlie-Parkeron- derscheiding gaat naar een Euro pese musicus of groep en de vierde naar een musicus of groep afkom stig van buiten Europa. HILVERSUM (GPD) - Corona tion Street verdwijnt weer van de Nederlandse buis. De VARA, die de Britse serie vorig jaar zomer na tien jaar weer oppikte, zendt op 21 augustus de laatste aflevering uit. De reden van verdwijning is de ge ringe belangstelling voor de serie. Coronation Street werd vorig jaar zomer met veel tam-tam weer teruggehaald op de buis. Willem Ruis werd voor een 'Nederlandse' aflevering speciaal naar Engeland gestuurd als neef die door de hoofdrolspelers en -speelsters werd bijgepraat. De VARA zou de jaren dat het de serie niet uitzond, overspoeld zijn met telefoontjes van leden die de Britse serie weer terug op de buis wilden. Óm alles goed te maken, werd door de VA- RA-leiding, beloofd dat elke uit- zendavond een aflevering getoond zou worden. Het begon voorspoedig, maar al na een paar maanden bleek de se rie niet aan te slaan bij het grote publiek. De serie kwam onregel matiger op de buis en werd tenslot te 'weggedrukt' naar de vooravond rond etenstijd. Maurice Koopman, directeur-televisie van de VARA, zegt over het verdwijnen van de se rie in de omroepgids van volgende week: „Ik vrees dat de mooie ge voelens over Coronation Street, dat in Engeland nog onbetwist tot de meest bekeken programma's behoort, meer op legendevorming dan op werkelijkheid berusten, maar ook dat er sinds wij er in 1974 voor de eerste maal mee stopten er een aantal figuren zijn verdwenen, die destijds nogal aanspraken. Ik vind het ook jammer, maar he laas". HILVERSUM (GPD) - Er zijn tot volgende week dinsdag, wanneer in de Tweede Kamer de omstreden kwestie van de omroep-cao wordt behandeld, geen nieuwe onderbre kingen op radio en televisie te ver wachten. Stakingsleider Ben van Zweden zei dit gisteravond kort voordat de 18 uur durende om- roepstaking werd beëindigd. Om twaalf uur vannacht ging de radio zender Hilversum 1 weer de lucht in. Het actiecomité van de gezamen lijke bonden blijft voorlopig bij een. „Wij gaan ons de komende da gen vooral concentreren op het praten met kamerleden", aldus Van Zweden die overigens niet uitsloot dat er door individueel omroeppersoneel spontane prikac- ties kunnen worden ondernomen. De staking van gisteren is vol gens de bonden op een eclatant succes uitgedraaid. Naast het be waren van de stilte op de vijf Hil- versumse radiozenders werden ook beide televisienetten onafge broken op zwart gehouden. Aan de stakingsoproep hebben ruim 2500 medewerkers gehoor gegeven. Dat -is bijna de helft van alle bij de om roep werkende mensen. De finan ciële gevolgen van de staking zijn moeilijk te becijferen. Vast staat in elk geval dat de STER een inkom stenderving van ruim een miljoen gulden lijdt. De stakingsbereidheid was het grootst bij de NOS, VARA en We reldomroep. In deze bedrijven was de staking vrijwel totaal. Bij de TROS, Veronica en EO was niet of nauwelijks sprake van enige sta kingsbereidheid. De AVRO, KRO en NCRV telden niet meer dan en kele tientallen stakers. By de VPRO waren dat er iets meer. Onder de werkwillige NOS-me- dewerkers bevonden zich NOS- voorzitter Jurgens en commissaris Spaan, die niet wilde zeggen of maatregelen worden overwogen tegen de stakers. Spaan is tevens voorzitter van het werkgeversover- leg. Een woordvoerder van het mi nisterie van WVC heeft laten weten dat minister Brinkman in elk geval geen sancties zal nemen, ongeacht of wel of niet gekort zal worden op het salaris van dé stakers. De reactie van de kant van het publiek op de omroepstaking is volgens de omroepen meegevallen. Er kwamen relatief weinig boze te lefoontjes binnen. Het ministerie van WVC kreeg echter wel honder den telefoontjes te verwerken van mensen die zich opwonden over het uitblijven van radio-en televi sieuitzendingen. De actie zal op de televisiepro grammering van vandaag nauwe lijks effect hebben. Bij de VARA zou Vandaag definitief worden be slist over het al dan niet doorgaan van de rechtstreeks uit te zenden Midlottoshow. Men miste hier gis teren een complete repetitiedag. Om 23.00 uur zal in het VARA-pro- gramma 'Haagse Bluf minister Brinkman te gast zijn. Op het eer ste net blijft de Veronica-program- mering vrijwel geheel ongewijzigd. Alleen van de serie 'De Peetvader' zal inplaats van de geprogram meerde zevende aflevering het gis teren door de TROS gemiste zesde deel worden uitgezonden. Het NOS-Journaal zal vanavond om half zes een verslag geven van de stakingsdag. ,fDe stilte voor de storm", zo noemde Max de Bok, voorzitter van de journalistenbond NVJ, de omroepstaking van woensdag. Hij zei dat nog veel meer acties bij de omroep te verwachten zijn, als de handtekening van minister Brink man onder de cao uitblijft. „Brinkman zelfheeft het klimaat geschapen voor deze actie. Er wordt gerotzooid met de omroep", zo zei de NVJ-voorzitter aan het begin van de actiedag. Ook be stuurder Hans Boswinkel van de Kunstenbond FNV kondigde ver volgacties aan: „Als Brinkman niet akkoord gaat, zien we elkaar weer snel terug. Wij kunnen hier met op geheven hoofden zitten. Het feitelijk begin van de actie was het vertrek van de NOS-nacht- ploeg woensdagmorgen om zes uur, waarvan de leden door sta kingsleider Ben van Zweden per soonlijk als stakers werden geregi streerd. Auto's werden niet door gelaten bij de poort van het om roepcomplex, een handjevol werk willig personeel begaf zich te voet naar de werkruimten. 'Wij villen Brinkman' Rien Huizing, hoofdredacteur van de Radionieuwsdienst i king wat kopij door. Nieuws over de staking was er volop, ma< i Hilversum, neemt op de dag van de omroepsta- r uitgezonden kon het niet worden. (foto anp> Vice-voorzitter Klinkenberg van de Nederlandse Vereniging van Journalisten biedt NOS-voorzitter Jurgens (links) een stakingsoproep aan bij het verlaten van het NOS-complex. Jurgens noemde zich zelf een 'werkwillige werkgever'. (foto gpd> De loten voor 't Amsterdamse Concertgebouw kuntu ookin hetweekend kopen. Bij veel Esso-stations, herkenbaar aan het Concertgebouw-affiche. Loten kosten f5,-per stuk. Met kans op f100.000,-of'n andere grote prijs. Trekking: 15 mei a.s. Dat is al snel. Wees er dus snel bij. ftsso] HILVERSUM (GPD) - „Nee, wij zullen geen lichamelijk geweld ge bruiken. Wij gaan trachten u geestelijk tegen te houden". Eén van de postende vertegenwoordi gers van de bonden zei het gister middag bij de hoofdingang van het NOS-complex bijna triomfantelijk. De aangesprokene, een even jeug dige als beleefde omroepmedewer ker, stortte zich kortstondig in een discussie over werkwilligheid en sloeg vervolgens genadeloos toe. Begeleid door een gebaar vol onge duld liet hij weten: „U bent er niet in geslaagd mij geestelijk te belet ten aan het werk te gaan en daarom ga ik nu lichamelijk naar binnen". De jongeman, als stagiair in dienst bij de NOS, had laten weten graag zijn leertijd van drie maanden bij de omroep zonder een dag onder breking te willen volmaken, sprong op zijn fiets, toonde de por tiers zijn pasje en peddelde daarna onbekommerd het omroepkwar- tier op. Voor de ontspanning tijdens de omroepstaking kon men woensdag vooral op deze locatie uitgebreid aan zijn trekken komen. Hoewel bijna de helft van het omroepper soneel dat deze dag werkzaamhe den moest verrichten bij de NOS gevolg gaf aan de stakingsoproep hadden de bij de hoofdingang ge posteerde actievoerders daar vry- wel onafgebroken de handen vol aan inpraten op werkwillige mede werkers. Werkwilligen Het personeel dat de staking ne geerde en het terrein toch wilde be treden arriveerde nooit met grote groepen tegelijk, zodat men steeds verzekerd was van een persoonlij ke behandeling. In de meeste ge vallen hielden de werkwilligen voet bij stuk en wisten zich moedig langs de barricaden te worstelen. Wie overigens geen geldig pasje kon tonen werd onverbiddelijk te ruggezonden. Een uitzondering daarop diende zich tijdens de ochtenduren aan in de vorm van een krachtig opere rende redacteur van de radio nieuwsdienst van het ANP. Hij reed eerst in op een groepje sta kers, waarby onder anderen Ach ter Het Nieuws-verslaggever Joop Daalmeijer zich nog ternauwer nood het vege lijf wist te redden, toonde de portier vervolgens een verlopen pasje, maar zag deson danks kans via een flinke stoot gas ongedeerd het terrein op te rijden. Maar dat was dan ook het enige echt serieuze incidentje dat zich ter plekke voordeed. Voor het overige overheerste de humor. Een legertje verslaggevers en fo tografen stortte zich op NOS-voor zitter Erik Jurgens, toen deze het terrein verliet. Wim Klinkenberg, de vice-voorzitter van de Neder landse Vereniging van Journalis ten, was er als de kippen bij om te pogen met de heer Jurgens in dis cussie te treden. Een lang leven was de dialoog overigens niet be schoren. Na de opmerking van Klinkenberg dat zelfs de omroep- bestuurders niet werden tegenge houden liet Jurgens weten: „Ik ben een werkwillige werkgever. Denk daar maar eens over na". Volop pret bij de actievoerders was er ook toen zich bij de póórt een psychotherapeut meldde, die vertelde een-medewerker van de NOS-postkamer te willen behan delen. Hem werd meegedeeld dat de bedoelde beambte staakte, waarna de terugreis kon worden aanvaard. Smeerpoets In het actiecentrum dat de om- roepbonden hadden ingericht in het Hilversumse Drafcentrum, ging het er aanzienlijk serieuzer aan toe. In de eerste uren van de staking werden de hier aanwezigen voornamelijk getracteerd op zake lijke mededelingen over het aantal geregistreerde stakers. Er was mu ziek en op gezette tijden kropen sprekers achter de microfoon. Eén van hen was Hans Boswinkel van de Kunstenbond die zijn rijk ge vulde register van vakbondsjargon wagenwijd opentrok. Hij besloot met de mededeling dat „wij hier met opgeheven hoofd kunnen zit ten. Want Brinkman is de smeer poets en wij kunnen de zwarte Piet uit volle borst bij hem neerleggen". Kort daarop hielp de orkestlei der van de formatie 'Blaasontste king' uit Eindhoven een vermeend misverstand omtrent een van de ei gen composities uit de wereld. „Men denkt dat wij zingen: „Ja, ja, wij willen Brinkman". De juiste tekst luidt echter: „Ja, ja, wij villen Brinkman". Bij de meeste omroepen werkte een deel van het kantoorpersoneel gewoon door. Alleen bij de VARA- gebouwen heerste grote stilte en waren bijna alle lichten gedoofd. Op de deuren hingen pamfletten en binnen zaten enige stakingslei ders werkeloos bij elkaar. Ze had den zojuist het NOS-orkest dat voor de deur stond, de toegang ge weigerd. Het orkest wilde in het gebouw repeteren voor een VARA- concert aanstaande zaterdag. De meeste VARA-werknemers waren al naar of in het Drafcentrum. Pamfletten Bij de AVRO en de VPRO heer- ste meer bedrijvigheid. Een groot deel van het kantoorpersoneel wat aan het werk. Mensen van de FNV waren er bezig met het uitdelen van actiepamfletten, maar de vast besloten werknemers laten zich daardoor niet overtuigen. Zij ble ven aan het werk. Bij de VPRO werkte het kantoorpersoneel ge woon door; VPRO-radio echter lag helmaal plat. Veronica, TROS, NCRV en EO stonden ai^hter het uitgangspunt van de staking maar zagen de actie zelf niet zitten. De meeste mede werkers waren er aan de slag ge gaan. De KRO-kantoren waren even donker en verlaten als die van de VARA, hoewel er wel een hand jevol mensen via een zijdeur naar binnen waren geglipt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23