Niet elke foto vertelt een verhaal Schippers'tijdgeest houdt zich schuil Totaalkunstwerkvoor slaapwandelaars Expositie Leidse amateurfotografen in De Waag 'Sempre Avanti'gaat voorlopig niet verloren POPAGENDA WOENSDAG 10 APRIL 1985 PAGINA 23 LEIDEN - K. Schippers schrijft prachtige boeken; Reinold Kui pers heeft prachtige boeken uit gegeven. Is de combinatie van beiden een garantie voor een boeiende dialoog? Het antwoord luidt: 'neen' en werd gisteravond bij Stichting Burcht gegeven. Kun je dat beide heren kwalijk nemen? Ik denk van niet. Stel u voor, u bent een schrijver van naam en wordt door Stichting Burcht benaderd met de vraag: wilt u bij ons een avond komen vullen? U mag zelf weten waar over en u mag ook zelf uw ge sprekspartner uitnodigen. Wat doet u dan? Verrast door het royale aanbod en de royale ver goeding die er aan vast blijkt te zitten, zegt u: ja graag. Een gesprekspartner is snel ge vonden. In uw omgeving bevin den zich tal van mensen met wie het thuis op de luie bank boeiend converseren is. Om onderwerpen van gesprek zit u niet verlegen. Als schrijver van naam heeft u al tijd wel een thema, dat u al jaren Warrige 'Conversatie' bij Stichting Burcht na aan het hart ligt en waar de gesprekspartner allerlei belang wekkends over te berde kan brengen. Hoe anders pakt het uit als zo'n koppel zich daadwerkelijk in de arena begeeft. Stichting Burcht doet haar best de sfeer van thuis te benaderen: fauteuils, fles wijn, salontafeltje met stapel boeken. Dat alles mag echter niet baten. Het onderhoud vindt plaats on der de ogen van tientallen pot tenkijkers, die waar voor hun geld willen krijgen. Hen is geen praatje beloofd, geen gesprek zelfs, maar een 'conversatie', een uitwisseling van gedachten op Dit keer werd geconserveerd over de periode 1945 - '60; het tijdvak waarin Schippers de lite ratuur ontdekte en gretig afne mer was van de boeken die Kui pers - toen werkzaam bij de Ar beiderspers - uitgaf. Schippers vertelde hoe na de grijze oorlogs jaren de wereld voor hem kleur begon te krijgen. Door het zien van films en het horen van jazz, maar vooral ook door de litera tuur. Hij schetste hoe zijn smaak zich ontwikkelde dankzij de vro lijke ironie van Carmiggelt, het lyrisch cynisme van 'De Avond en' van Van het Reve en het ly risch sarcasme van 'Boontjes re servaat' van Louis Paul Boon. Bij die drie schrijvers meende hij een toenemende mate van ni hilisme te onderkennen, die ty perend zou zijn voor die periode. Op allerlei manieren trachtte hij aan Kuipers een bevestiging daarvan te ontlokken: door te verwijzen naar de kaalslag van de taal, door te vragen naar het uitgeversbeleid in de eerste jaren na de oorlog, door Kuipers over diens eigen voorkeuren in die tijd uit te horen en door parallel len te trekken met de beeldende kunst van de vijftigers en de mu ziek van Charlie Parker. Zo na drukkelijk, dat Kuipers op zeker moment reageerde: "Luister Daar had het inderdaad veel van weg. Maar hoe de dompteur zijn zweep ook liet knallen, de leeuw hapte niet toe. De gesprek spartners zaten op volledig ver schillende sporen. Kuipers toon de zich een man van de praktijk; als Schippers de spirituele ar moede van de naoorlogse jaren noemde, verwees Kuipers naar de materiële armoede. Het nihi lisme dat Schippers bespeurde was volgens hem niet alleen tyd- maar ook leeftijdgebonden. Kui pers vertelde dat hij in die jaren geloofde in de vooruitgang van de maatschappij: "De AOW is toen toch ook ontstaan". Na de pauze mocht de zaal zich ermee bemoeien, wat resulteerde in een warrige klopjacht op Schippers' tijdgeest Die hield zich bij het horen van al die drukte wijselijk schuil. Het idee van 'De Conversatie' klinkt aardig, maar schiet in de praktijk tekort. Reken maar dat Schippers en Kuipers samen tot meer in staat zijn dan het hape rende toneelstukje dat ze gister avond ten beste gaven. Maar dan moet er wel iemand zijn die het gesprek in banen leidt en het the ma afbakent. ARIEJAN KORTEWEG Tentoonstelling van werk van de Leidse Amateurfotografen Vereni ging (LAFV) en van de Tsjechische fotoclub Pilsen. Te zien in De Waag, Aalmarkt 21 in Leiden t/m 20 april. tot 21.00 u b 11.00 tot 17.00 LEIDEN - 'Eén blik is evenveel waard als honderd vertellingen', luidt een Chinees gezegde, date rend van ver voor het ontstaan van de fotografie. Als dat gezeg de nog steeds op zou gaan, dan had ik na het bezoeken van de fototentoonstelling in De Waag voor weken genoeg gezien. Dat is niet het geval. Het zien van de tentoonstelling zou de oude Chi nezen kunnen nopen hun wijs heid bij te stellen; niet iedere fo tograaf beschikt over het oog dat woorden pverbodig maakt. Eigenlijk is dat ook het aardige van zo'n tentoonstelling; alles hangt er door elkaar. Zowat alle fotografische clichè's worden be handeld. Oude mannetjes die aan hun pijp lurken, een spelend poesje, een meisje dat blokfluit speelt, een tangabroekje in de branding, een eenzaam scheepje bij zonsondergang, een minne kozend paartje bij de Seine; bij die woorden kunt u vast zelf al het plaatje bedenken. Alsof sinds de dagen van Daguerre en Nièp- ce de tijd heeft stilgestaan. Bij de favoriete onderwerpen is het Centre Pompidou in Parijs een voor de hand liggende nieuwko mer. Naaktfotografie hangt er vreemd genoeg nauwelijks. Maar er hangen ook foto's die meer te vertellen hebben. Die iets suggereren van wat er ge beurde voordat de fotograaf af drukte en ook iets van wat daar- Foto van Wim de Reus, gemaakt in Parijs na nog te gebeuren staat. Foto's die een stilgezet moment weer geven, dat je als kijker weer op gang kunt brengen. Dat geldt voor de in plastic verpakte ker mistent van Freek Buné, gereed om na het feestgewoel verplaatst te worden naar een volgend ter rein. Het geldt voor de foto's van Rinus Gravekamp, close-ups van zand, dat is geplooid door eb en vloed. Het geldt ook voor de na- tuur- en stadsfoto's van Dick van der Linde; de ritmische beeldop- bouw voegt iets aan het oor spronkelijke gegeven toe. Mooi is bijvoorbeeld de foto waarop een lantaarnpaal zich met gebo gen hals over een schutting lijkt te buigen om te kijken wat er achter schuilgaat. De tentoonstelling wekt de in druk dat dat soort foto's vaak uit schieters zijn, om het woord toe valstreffers niet te gebruiken. Zo hangt er van Wim de Reus één zeer opvallende foto: een door een zwarte lap bedekte figuur ligt op een bank. Daarachter een oude muur, waarop een witte vorm met wyd uitgespreide ar men is geschilderd. Hel en he mel, ellende en hoop in één plaatje verenigd: een foto die je biibliift. Van de andere foto's van De Reus kon ik me er bij thuis komst niet één meer herinneren. De kleurenfoto's van Frans Er adus hebben een ereplaats ge kregen. Niet ten onrechte, want vooral technisch zijn ze knap; ka le, gloedvolle landschappen in net niet echte kleuren en de ab stracte vormen van moderne ar chitectuur in knallende tinten. Zijn portretten lijden mij te veel aan een Paulhuffige opgeprikt heid. In het kleine Tsjechische aan deel onderscheiden zich vooral de straatfoto's van Lubuse Ja- cobcova, waarop steeds één of enkele types domineren, die zich door hun blik isoleren van hun omgeving. Alsof ze hun eigen aanwezigheid op de afbeelding willen ontkennen. De tentoonstelling van de LAFV is een bezoek waard, al was het alleen maar om uw eigen blik te scherpen. En laat u zich niet afschrikken door dat enge affiche van in badpak gehulde vrouwenbillen met daarboven een fotocamera. De fotograaf is een voyeur by uitstek, maar om daar nu op zo'n archaische ma nier mee te koop te lopen... ARIEJAN KORTEWEG Matrogoth exposeert in Stelling WEGWIJZER VOOR SLAAPWANDELAARS Wegwijzer voor slaapwandelaars. Kunstmanifestatie door de arties- tengroep 'Matrogoth'. Galerie Stel ling, Lange Mare 65. Tot en met 27 april. Geopend: wo. t/m zo. van 14-22 uur. LEIDEN - "...de zóveelste vrouw van eind 30, gesch., 2 tie ners, die zich een vriend wenst van ac. nivo, 40 jr., lang, links, zelfst., warme persoonlijkh., met véél gevoel v. humor, levensin- tell. (enz.)". Een aantal van der gelijke contactadvertenties uit een krant, gedeeltelijk overschil derd door een landschap-bij-on- weer, prijkt op de aankondiging van de kunstmanifestatie 'Weg wijzer voor slaapwandelaars'. De manifestatie wordt verzorgd door Matrogoth, een inmiddels zo'n tien jaar oud Leids artiesten- groepje van steeds wisselende samenstelling dat in het verleden onder meer straattoneel en clow nesk theater bracht. In de loop der jaren is men zich meer gaan toeleggen op nogal absurdistisch aandoende toneel/muziek/kunst voorstellingen. Dergelijke shows waren bijvoorbeeld vorig jaar te zien in het Marinecomplex, met als titels 'Einde van hallo' en 'Drie miljoen mensen in de dampkring'. Nu dan dus 'Wegwijzer voor slaapwandelaars'. Nu behoort uw recensent niet tot diegenen die de hoogst merkwaardige kunst (of kwaal) van het slaap wandelen uit persoonlijke erva- Leiden Museum van Geologie en Mineralogie - 'Kijken met de handen' voor kinde ren van 6-12 jaar plus begeleiding, en schoolgroepen, t/m 14/4; zo t/m vr van 11-16 uur. Lak-galerie - Marion Busch, foto's, Christie van der Haak, schilderijen, V m 17/5, ma t/m za van 10-22 uur, zo van 10-17 uur. Leidse Beleg - foto's van Zuid-Viet- nam van Kees Planqué, tot eind mei; Piggelmee - Janvossensteeg, Hol landse wolken gefotografeerd door Dick Seip, t/m 4/5; ma 11-18 uur, di, woe, vyran 9-18 uur, do tot 9-21 uur, Vrouwenhuis - pentekeningen van Ineke Bergh, tot 9/5; di en woe van 21-1 uur. Galerie De Oude Rijn - Stille Mare, Fer Hakkaart, pastels, tekeningen, et sen en houtsneden, tot 11/4; dag van 11-18 uur. do tot 21 uur. De Lakenhal - schilderijen uit eigen bezit, rond het thema 'Leven in Lei den in de 17e eeuw', tot 9/6; di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen vn 13-17 't Pand - Caeciliastraat 18, Annie God- dijn, schilderijen, Nienke Menalda, grafiek, Ria Roelofs, kijkkastjes en schilderijen, tot 18/5; za en zo van 12- ring kennen (ik schijn het te hou den bij wat slaappraten). Wel weet ik - tenminste, dat hoor je vaak zeggen - datje slaapwande laars nooit wakker moet maken om ze de weg terug naar bed te wijzen. Die weg vinden ze uit zichzelf wel. Bij voorkeur balan cerend over daken waar zij, in dien wakker gemaakt, onmiddel lijk van af zouden storten. Maar goed: Matrogoth wil de weg wijzen. En dan aan slaap wandelaars in overdrachtelijke zin wellicht: allen die suf en on wetend ronddolen en zoeken in het dagelijks leven, contactad- vertentieplaatsers incluis. De kunstenaar als wijze leidsman. Afijn, de schreden maar eens ge richt naar Stelling. Etalages gevuld met tal van bont beschilderde papieren ob jecten en buiten op straat enige opvallende aankondigingsbor den doen hun best om passanten tot binnengaan over te halen. Wie op de uitnodiging ingaat wordt binnen door twee lange rijen grijnzende skeletten-van papier begroet. Daarachter doemt een nogal duister hol op, een soort reuze-doekentent ei genlijk, waarin gekleurde lampjes aan en uit gaan en overal kleurige papieren objecten staan en hangen die op mensfiguren, dieren, muziekinstrumenten of op niks lijken. De vloer is bedekt met zand en stro. Permanent klinkt er geluid in deze ruimte: gesproken en gezongen teksten, afgewisseld of gecombineerd met instrumentale muziek van uiteenlopende aard. De geluiden komen van cassettebandjes maar ook van drie levende, gekostu meerde heren die achterin staan opgesteld met diverse muziekin strumenten. Een andere gekos tumeerde, Chaplin-achtige heer is bezig met huppelen, applaudi- seren en declameren en speelt, wat met een zwembril, kleine ge kleurde bolletjes en wat al niet meer. Hy doet dat vooral in een soort kamertje op een podium waarin muurteksten hangen als "Het maakt niet uit hoezeer je hem liefhebt, Otoko". De gesproken en gezongen teksten die des bezoekers trom melvliezen onderwijl bestoken zyn voor een deel nauwelijks of niet te verstaan. Enige citaten: "Ik mis je, ook als ik bij je ben"; "Het is toch allemaal niks."; "This is the road to paradise."; "Wil je een snoepje?". Flarden uit gedichten, liedjes en gesprek ken die omdat ze veelal als ge heel niet goed zyn te volgen, in terpretatie moeilijk maken. Ik ving ook iets op van een inter view met een zich in diplomatie ke taal hullende, Luns-achtige politicus ("Over de motieven tas ten wy vooralsnog in het duister: laten we nuchter blijven en niet emotioneel worden".) Verder mocht ik getuige zijn van wat ge kout tussen een meisje en een oude man. De laatste viel steeds; om, zo bleek uit het gesprek, eni Aankondiging van Matrogoths 'Wegwijzer voor slaapwandelaars' dat kwam louter door haar aan wezigheid. De oude man vond dat eigenlijk heel mooi... Een neo-surrealistisch Ge- damtkunstwerk? Een blik in de geest van een krankzinnige? De hel? Of misschien de hemel: achterin de zaal prijkt een groot, bloemvormig monument dat zó uit een paradij sschildering van Jeroen Bosch lijkt te zijn gestapt. Een jonge bezoekster van een al leszins prijzenswaardige schoon heid stapte op de in volslagen verwarring verkerende, notities makende recensent toe: "Vind je het ook zo mooi? Ik vind het zó mooi"! Een belichaming van ui terste orde die genoegen bleek te scheppen in de chaos! Met stom heid geslagen - schoonheid en chaos hadden hun werk weer ge daan - wankelde ik naar buiten. Wie weet wat er met gebeurt indien u langs de geraamtenhaag durft heen te gaan? Laat u zich de kans op een wandeling door dit wel zeer originele en veelzy- dige kunstwerk niet ontglippen, zou ik zo zeggen. ANTOON ERFTEMEIJER. Van mandolineclub tot showgezelschap LEIDEN - Het muziek- en show gezelschap Sempre Avanti bestaat 35 jaar. Voor deze puur Leidse amuse mentsvereniging, in 1950 voortge komen uit een vooroorlogs mando lineclubje, is er dus alle reden om door Pieter C. Rosier ouderwets uit te pakken. Het ze vende lustrum zal ,op 18 en 19 april, worden gevierd met uitvoe ringen in de aula van het Rynlands Lyceum in Oegstgeest. Al naar ge lang de aard van de programma onderdelen zullen de ruim veertig leden van Sempre Avanti zich hul len in de daarbij behorende kos tuums. Per slot van rekening heeft deze zelfwerkzame club er zo'n slordige vierhonderd in voorraad, afgezien nog van de zorgvuldig be waarde en naar de eisen van de tijd aangepaste decors. Het belooft trouwens dubbel groot feest te worden, want Sem pre Avanti's artistiek leider, de 65- jarige Koos Kukler, hanteert de di rigeerstok al even lang als de ver eniging in haar huidige vorm be staat. Hem zal ter gelegenheid van dit feit op zaterdagavond 13 april een receptie worden aangeboden in 'Het Haagsche Schouw'. Sempre Avanti's Jong en Jolig, staat op oude programmaboekjes vermeld en menig Leidenaar zal zich deze benaming nog kunnen herinneren. Dat de toevoeging Jong en Jolig al sinds geruime tijd wordt weggelaten wil volgens het bestuur niet zeggen dat daar de woorden oud en stram voor in de plaats dienen te komen. Integen deel, men streeft, langs wegen van geleidelijkheid overigens, voortdu rend naar veijonging, met name van het koor, dat op het ogenblik uit achttien dames bestaat. Sempre Avanti heeft daarnaast ook de be schikking over vier solisten, twee mannelijke en twee vrouwelijke. Speelde men vroeger enigszins in de stijl van Wessel Dekkers Vrij en Blij en van de Flierefluiters, met het voortschrijden van de tijd en onder invloed van de televisie is de stijl wat 'swingender', wat beweeg lijker geworden. Hoewel de man doline en de accordeon nog steeds deel uitmaken van het instrumen tarium en men de toppers van toen niet schuwt. Ook in de wereld van de operette voelt Sempre Avanti zich aardig thuis. Zo bestaat de programmering behalve uit een Amsterdams blok steevast uit een Weens blok, een Tirools blok en een Hongaars blok. Een uitwijk mogelijkheid naar andere streken vindt men in het blok allerhande. Wat betreft het orkest, daarin zijn ook opgenomen instrumenten als hobo, fluit, gitaar, viool, piano en slagwerk. Men zou dat graag zien uitgebreid met o.m. een trompet. Maar met wat men heeft kan diri gent-arrangeur Koos Kukler, de 'motor' van het muzikale geheel, toch ook aardig uit de voeten. Elke donderdagavond is hy met zijn muzikale vrienden en vriendinnen te vinden in de Vredeskerk, want daar wordt onder zijn leiding se rieus aan het doorgaans vrolijke re pertoire gewerkt. Sempre Avanti is een veeltalige vereniging; er wordt gezongen in het Frans, Duits, En gels en Nederland. Ook tijdens de lustrumuitvoeringen later deze maand zal er af en toe worden te ruggegrepen naar liedjes uit groot moeders tijd. Want gezelligheid is een woord dat hoog geschreven staat in Sempre Avanti's vaandel. Het feestprogramma zal worden gepresenteerd door 'oude rot' Her man Blom. Overigens laten voorzitter Hans Filemon en secretaris Henk Chau- Koos Kukler (links) en zijn muzikale club tijdens een repetitie ter i bereiding van de lustrumshow. (foto Ho dron nog weten dat Sempre Avanti in de afgelopen 35 jaar - Chaudron heeft nog aan de wieg van het blij- dat-ik-zing-kind gestaan - ongeveer 800 uitvoeringen heeft gegeven voor ten minste 50.000 toehoor ders, zowel in als buiten Leiden. Per seizoen komt men al gauw aan dertig uitvoeringen, 1(1) Nightshift Commo dores 2(2) Love and Pride - King 3 7) We are the world - USA for Afrika 4(4) You're my heart - Mo dern Talking 5(5) Just can't get enough - Depeche Mode 6 3) Ik meen't - André Ha- 7 9) 8 8) 9 (11) 14 6) 15 (10) 16 (22) 17 (18) 18 (20) 19 (12) 20 (26) 21 (19) 22 (39) 23 (16) 24 (21) 25 (28) 26 (37) 27 (40) 28 (36) 29 (23) 30 (31) 31 (25) 32 (24) 33 34 (30) 35 36 (33) Slippery people Tal king Heads Love like blood Kil ling Joke You spin me round - Dead or Alive Popie Jopie - Pisa Gimme gimme gimme narada - Michael Wal den Live is life - Opus Some like it hot - The Power Station This is not America - David Bowie Material girl - Madon- All at once - Whitney Houston Forever man Eric Clapton I won't let you go - Ag- netha Faltskog Just another night - Mick'J agger Welcome to the pleasu- redome Frankie Goes to Hollywood Steen stoal en senti ment Normaal Everybody wants to ru le - Tears for Fears Shout - Tears for Fears Susudio - Phil Colllins Zaterdagavond - Den- nie Christian en Mieke We close our eyes - Go West One more night Phil Collins Midnight man - Flash en The Pan Where were you - Dol ly Dots Mi amor - Audrey Landers en Camilo Ses- to Give me your love - Fun Fun Sharp dressedman - ZZ Top Rhytghm of the night - Debarge Let's dance tonight - Pi a Zadora Everytime you go away Paul Young Rode rozen en witte se ringen Jantje Koop- Neutron dance - Poin ter Sisters Say it again - Santa- 37 38 (38) 39 Let's go dancing - No vo Band 40 The bird - Morris Day en The Time (Stichting Ned. Top 40) meeste op uitnodging. Eens in de twee a driejaar zijn er uitvoeringen voor de eigen aanhang. Zoals de twee straks in Oegstgeest, weer- heen men is uitgeweken wegens de 'prettige' accomodatie aldaar. Voor de op vrolijkheid gestelde Leide naar zal Sempre Avanti echter voorlopig niet verloren gaan. Eek-a-mouse is samen met Yel- lowman de populairste toaster van het moment. Een toaster is een Jamaicaanse platendraaier, die al zingend en pratend zoveel aan de muziek toevoegt, dat er een nieuw, zelfstandig muziek stuk ontstaat. De dub-muziek wordt in Jamaica gemaakt om er toasters doorheen te laten praten. Eek-a-mouse had een hit met 'Wa do dem' en komt vrijdag naar het Leids Vrijetijds Centrum. Daar zijn zaterdag weer de lief hebbers van zogeheten garage- rock en trashpunk aan de beurt, muziek met een vette knipoog naar de wilde kant van de jaren zestig. The Thought komt uit de Verenigde Staten en maakt kans met 'Every single day' in de hitpa rade te komen. Fatal Flowers is Amsterdams en verzorgt in het Leids Vrijetijds Centrum het voorprogramma. Loos is de naam van een Haags gezelschap, dat onbekommerd rondstapt in het grensgebied tus sen pop, free jazz, bebop en mo derne geïmproviseerde en gecom poneerde muziek. De leden van Loos hebben hun sporen in al die muzikale richtingen verdiend en laten zich nuj leiden door een strakke funkritmiek. Het zijn: Pe ter van Bergen (tenorsax en mega foon), Jan Willem van der Ham (altsax), Franklin Ardin (percus sie), Jan den Boer (elektrische bas) en Willem Jansen (drums). De groep krijgt de Ooyevaerprijs '85 voor nieuwe muziek van de stad Den Haag en getroost zich veel moeite de optredens ook visueel aantrekkelijk te maken. De groep speelt zaterdag vanaf 21.00 uur bij Hot House in het LAK-restaurant aan de Cleveringaplaats in Lei den. De Britse popgroep 'The Kinks' geeft op 18 april een concert in het Muziekcentrum Utrecht. Het is voor het eerst sinds 1980 dat 'The Kinks' weer in Nederland spelen. De groep wordt nog steeds aange voerd door de broers Ray en Dave Davies.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23