Parisien: 75 jaar oud en nog steeds potent Altijd samen en eeuwig alleen 'Ladyhawke': heuse sage r jr '"'In. "'In,. "Hl jaar mafkezen in het donker Oudste bioscoop op dieet van harde porno Televisie Vrij circuit VRIJDAG 29 MAART 1985 PAGINA 11 Het grote sci-fi-succes in de film is vooral te danken aan het feit dat wordt teruggegrepen op de princi pes van fabels, sagen en mythen. Het technisch vernuft van Star Wars en al die anderen kan nog zo groot zijn, de populariteit ligt in die eeuwige strijd tussen de prinsen van het licht en de ridders van de duisternis. 'Ladyhawke' is een film die ei genlijk weer een stapje verder gaat. Een heuse sage over een pact met de duivel, gesitueerd in de tijd waar het hoort: de middeleeuwen. Hoofdrolspeler Rutger Hauer keert als het ware weer terug naar de tij den van Floris, de populaire jeugd serie uit de jaren zestig. Maar de makers van 'Ladyhaw ke' hebben waarschijnlijk beseft dat je het verwende bioscooppu bliek geen ouderwets ridderdrama kunt voorschotelen. Dus zijn er al lerlei facetten uit de 'toekomst films' aan toegevoegd. Zo krijgt de havik die in 'Ladyhawke rond vliegt in het begin een muzikale begeleiding alsof het een ruimte schip is. Kortom, een zaak van we derzijdse kruisbestuiving. Richard Donner is de regisseur van 'Ladyhawke' en geniet be kendheid als de maker van één der beste horror-films: The Omen'. Hij is een vakman die weet wat elk specifiek genre behoeft. Hoe hard je ook over de sentimentaliteit van 'Ladyhawke' kunt struikelen, tech nisch gezien valt er weinig op aan te merken. De Apennijnen zijn door cameraman Vittorio Storaro stijlvol in beeld gebracht en het verhaal heeft alle nodige ingre diënten. Vooral de figuur van Philip (Mat thew Broderick, bekend van 'War- 'Ladyhawke'; regie: Ri chard Donner; hoofdrol len: Rutger Hauer, Mat thew Broderick en Mi chelle Pfeiffer; theater: Studio, Leiden; alle leef tijden games') is goud waard. Hij is het hulpje van de tragische geliefden Navarre en Isabeau. Hun tegen stander, de bisschop, heeft het op een akkoordje gegooid met de dui vel. Sindsdien is Isabeau overdag een havik en Navarre gedurende de nacht een wolf. Altijd samen en eeuwig alleen, heet dat in 'Lady hawke'. Een symboliek waar je te nen van gaan jeuken, maar Philip is de krabbende redder. Een ouder wetse schelm, voor niemand bang en met een hartje van goud. Zoiets als Han Solo in 'Star Wars'. Een speciaal woordje mag er trouwens ook nog wel even voor Rutger Hauer af. Hij speelt ridder Etienne Navarre nadat hy eigenlijk was aangetrokken voor de rol van de boze bisschop. Het is werkelijk opvallend hoe hij zich in de Ameri kaanse cinema ontwikkelt. Z'n uit spraak van het Engels is nog altijd niet volledig in orde, maar de rust waarmee hij zo'n rol speelt, is im ponerend. Zonder overdreven na tionaliteitszin kan toch worden vastgesteld dat hij zo langzamer hand één van de toppers in Holly wood is. Een bewonderenswaardi ge prestatie. -BART JUNGMANN Rutger Hauer rijdt uit, zijn geliefde vliegt mee in de gedaante van een havik. 'Alone in the dark'; regie: Jack "1%/T Sholder; hoofdrollen: Jack Palan- IVlOOrUeilCie ce, Donald Pleasence en Martin Landau; theater: Euro, Alphen; 16 XI 'Alone in the dark' is het al weer drie jaar oude regiedebuut van Jack Sholder. Een film volgens een inmiddels geijkt genre. Een ma niak moordt willekeurige mensen, in dit geval losbandige tieners (misschien dus niet eens zo wille keurig). Alle delen van Vrijdag de Der tiende en Halloween hebben al met een zodanig bijltje gehakt. 'Alone in the dark' onderscheidt zich daar in zoverre van dat er flink wat sati re op het genre in is gestopt. Bo vendien mochten de makers zich verheugen in de medewerking van een rijtje bekende acteurs. Donald Pleasence bijvoorbeeld. Hij speelt de moderne directeur van een psychiatrische inrichting: de patiënten zijn het slachtoffer van een zieke samenleving. Een paar van hen zijn wel moorddadige slachtoffers, na een ontsnapping zaaien zij dood en verderf. Veteraan Jack Palance speelt de aanvoerder van de moordende mafkezen en verder is ook Erland van Lidth de Jeude te herkennen, de oorspronkelijk Nederlandse dikzak die ook al in 'The Wande rers' speelde. AMSTERDAM Eens. geleden, moet er driftig zijn gebe den. Nu zijn heel andere driften* aan de orde in de bocht van de Am sterdamse Nieuwendijk. Op de plek waar ooit een klooster stond, hebben vlot uit de kleren komende doortastende heren en fraai ge boetseerde dames op bioscoopfor maat het van 's morgens vroeg tot 's avonds laat druk met hun eroti sche hoogstandjes. Onder wenken de titels wordt daar week in, week uit kreunend en steunend onder wezen, hoeveel variaties op de sek suele acrobatiek wel zijn te verzin nen. Harde porno, waarvoor de liefhebbers, alle obscure seksbio- scoopjes en peep-shows van onze door Fred Raadman stoute hoofdstad ten spijt, de Ciné ma Parisien weten te vinden. Afgelopen maandag bestond dit prachtig art-déco-theatertje, Tu- schinski in het klein, 75 jaar. Een uniek jubileum, want een bioscoop van die leeftijd is nergens meer in bedrijf. Dat moet dus gevierd wor den. Nu met een feestje voor het huidige en vroegere personeel en vrijkaartjes voor de vaste klanten, in het -najaar met een tentoonsel- ling en vertoning van stokoude films in het Filmmuseum. Jean Desmet, stichter van de Parisien en stamvader van een befaamd bioscoopgeslacht, was zo'n type dat alles bewaart en dank zij zijn dochter beschikt het Filmmuseum nu over een uitzonderlijke collectie van door hem geïmporteerde films uit de periode 1910-1914, affiches, programmaboekjes, zakenbrieven en zelfs afrekeningen. Levende beelden Zoals alle bioscooppioniers be gon Desmet als kermisklant. Aan vankelijk reisde hij de Nederland se en Belgische kermissen af met een tobogan, een gigantische glij baan, die na een torenhoge val uit mondde in een grote tent. Deze tent bouwde hij in 1906 om tot een bioscoopzaal met zo'n 280 zitplaat sen. Maar meer nog dan de daar vertoonde levende beelden was zijn Imperial Bio zelf een attractie van formaat: het publiek vergaapte zich aan de weelderige facade in Jugendstil, de blauwfluwelen hoe zen over de klapstoelen, het lu xueuze interieur en de kassa met een baldakijn van fluweel vol fran je en gouden kwasten. Ook zijn schitterende salonwagen, waarin zelfs een in marmer uitgevoerde badkamer en voor een dubbeltje te bezichtigen, was het gesprek van elke kermis. Jean Desmet, een ras-doe-het- zelver (de door hem getimmerde kajuit van zijn boot prijkt nu nog op het dak van de Parisien) was ook een man van spreekwoordelij ke zuinigheid, die geen taxi zou ne men als het ook met de tram kon. 'Waarschijnlijk een gevolg van de bittere armoede, die hij in zijn jeugd had gekend', denkt zijn kleindochter Ilse Hughan, zelf als vertaalster er incidenteel als script girl en produktie-assistente bij het fenomeen film betrokken. 'Hij lap te ook zijn versleten schoenen'. Maar als het de bioscoop ten goede kwam was haar met frivole kruls- nor gesierde grootvader niets te duur. Vleesmolen Toen de bioscoop langzamer hand de kermis ontgroeide, be sloot Desmet een vaste exploitatie te beginnen. Voor de in die tijd ka- Cinema Pari sien aan de Am sterdamse Nieu wendijk. Non stopfilms voor 18 jaar en ouder. Links Centraal. (foto GPD) pitale som van 3000 gulden per jaar huurde hij op de Nieuwendijk een voormalige pettenfabriek en ves tigde daar de Cinéma Parisien, waavan het sfeervol interieur, afge zien van de stoelen, in driekwart eeuw nauwelijks zou veranderen. Op 25 maart 1910 gingen de deuren open en zo groot was aanvankelijk de toeloop, dat het theater in de kortste keren de bijnaam 'De vlees molen' kreeg, want wie aan de Nieuwendijk naar binnen was ge drongen, werd bij de Hasselaars- steeg weer naar buiten geduwd. Mevrouw Hughan weet uit overle vering: 'Bezoekers, die nooit eer der in een bioscoop waren ge weest, schrokken zich wezenloos en bleven met open mond in het gangpad naar de bewegende beel den staan kijken'. De oprichter, in 1956 overleden, heeft de Parisien maar kort geleid; terwijl zijn zwager Piet Klabou de zaak voortzette, wijdde hij zich aan exploitaties in Rotterdam en Bus- sum (Cinéma Palace in de Haven straat, later Flora en nu Palet) en aan filmverhuur. In het archief zouden zich nog brieven van bio scoopeigenaren bevinden, die 300 meter liefdesidylle of 150 meter treinrampen bij hem bestelden; voor een drama met Asta Nielsen moest 15 cent per meter worden betaald. Na de dood van Klabou werd C. Kleyn directeur, een zeer actieve man, die in het pand al een handel in relatiegeschenken bestierde en zich in minder dan geen tijd als een vis in het vijvertje van het film- en bioscoopbedrijf voelde. In zijn tyd werd het aangrenzende kleine Cen traal Theater geannexeerd (nu ook op de sekstoer) en in 1977 haalde hij de voorpagina's met zijn 49- stoelenklucht. Terwijl de filmkeuring al op ster ven na dood was, bedachten de vijf procureurs-generaal onder aanvoe ring van minister van justitie Van Agt, dat harde porno alleen in zaal tjes met minder dan vijftig stoelen zou mogen worden vertoond. Een belachelijk besluit, bedoeld om de prikkelwaar binnen het getto van de smoezelige seksbioscoopjes te houden. Prompt werd, met steun van de Bioscoopbond, een proefproces uitgelokt om de willekeur aan te tonen. Kleyn draaide zowel in Pari sien als in Centraal (één complex, één kassa) het paradepaardje van de seksfilmindustrie .Deep Throat', maar liet uit Centraal zo veel stoelen weghalen dat er maar 49 resteerden, terwijl in het grote theater alles bij het oude bleef. De uitkomst lag voor de hand. Er is in ons land wat afgegniffeld in die tyd. Al in de vooroorlogse jaren nad Cinéma Parisien de reputatie datje er pikante films of wat daar toen voor doorging kon zien. Dit werd nog in de hand gewerkt door van tijd tot tijd tamme titels te ver vangen door meer belovende. Zo heette ,Roes' met Charles Boyer en Michelle Morgan bij de herverto ning op de Nieuwendijk opeens ,Is het een slechte vrouw?'. Dat lever de een waarschuwing van de Bio scoopbond op, zodat men het voor taan in opwindende slagzinnen zocht, die als nieuwe titel konden worden opgevat. Dat het jaarlijkse bezoekerstal in de jaren '60 tot meer dan 200.000 opliep kwam niet alleen doordat de films gewaagder werden nu zou den ze voor alle leeftijden zijn ge keurd! maar ook omdat vanwe ge de gunstige ligging, drie minu ten van het Centraal Station, steeds meer 'provincialen' op 'Meisjes zonder remmen', 'Liefde in het bloed' of'De onbevredigden' afkwamen. Die films waren ge woonlijk ook onbevredigend, want zelden dekte de vlag de lading, maar toch bleven ze komen, even als de vertegenwoordigers met een uurtje vrij en de mannen van de re genjas-brigade. Twintig jaar gele den was er een .doorbraak' toen Anna Kael in 'Baai der begeerte' haar bikini-bovenstuKje aflegde en het eerzaam bloot van 'Striptease van Parijs' het wel 25 weken op de Nieuwendijk volhield. Omstreeks '69 waren ook de voorlichtings films, zoals 'Techniek der liefdes kunst' en 'Psychologie van het or gasme', een succes, maar die rage was snel voorbij. Sluipers Toen Meerburg de twee theaters pachtte daar komt binnenkort weer verandering in moesten die op een dieet van harde porno: de enige kans op overleving. Nie mand, die bij de bioscopen is be- trokken, is daar gelukkig mee, maar er is geen keus. En als het dan toch moet, dan wil men het de bezoekers ook in ander opzicht naar de zin maken. In de Parisien ruikt het altijd naar boenwas, er staan bloemen, het personeel is vriendelijk, de projectie goed. Bedrijfsleidster mevrouw H. Trik, die tegenwoordig mensen van alle rangen en standen, onder wie veel toeristen, ontvangt, kan getuigen dat de zogenaamde sek suele revolutie toch wel een gunsti ge uitwerking heeft gehad: het stie keme gedoe van weleer is vrijwel voorbij. ,Toen slopen velen in het donker binnen en verdwenen voor het eind van de film om vooral niet te worden gezien. Dat maak je nu zelden meer mee'. BLIJVERS 'An officer and a gentleman' - Ri chard Gere en Debra Winger in re gelrechte tranentrekker, Luxor, Leiden 'Amadeus' Milos Formans specta culaire en met Oscars bekroond verfilming van het toneelstuk van Peter Shaffer over Mozart en Salie- ri, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'Gremlins' - Bekwame mix van hu mor en spanning, City 1, Katwijk. 'The killing fields' - Aangrijpende film over Cambodjaans leed, Lido, Leiden en Euro, Alphen. 'Falling in love'- Meryl Streep en Robert de Niro redden drakerig ver haal nog een beetje, Lido 4, Leiden. The Bachelor party' - Flauw heng stenbal, Lido 3, Leiden. 'Class' - quasi ondeugende liefdes geschiedenis met Jacqueline Bisset, Trianon, Leiden 'Hot bubblegum, dikke liefde' - Is raëlisch hengstenbal, Euro, Alphen (OP)NIEUW 'De Prooi' - niet echt geslaagde thriller van Nederlandse bodem. Ci ty 2, Katwijk. SEXFILMS NACHTFILMS 'Stoute schoolmeisjes' - Rex, Lei den. 'Hot Lips' - Euro, Alphen. 'Alone in the dark' - Euro, Alphen. 'Hot Bubblegum, dikke liefde' - Eu ro, Alphen. 'De hitte van een zomer' - Euro, Al phen. DEN HAAG 'Duin' - Asta (463500), 12 jr. 'Falling in love' - Asta, al. 'Film freak festival' - Asta, al. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Trading Places' - Babylon 2. 'An officer and a gentleman' - Baby lon 3, al. 'Ladyhawke' - Cineac 1 (630637), 12 jr. 'De uitroeier' - Cineac 2,16 jr. •Gremlins' - Cineac 3, 16 jr. 'Once upon a time in America' - Eu ro (667066), al. 'The neverending story'. Euro, al. 'The killing fields' - Metropole 1 (456756), 12 jr. 'Don Giovanni' - Metropole 2,16 jr. 'A soldier's story' - Metropole 2, al. 'De lokvogel' - Metropole 3, 16 jr. 'Ghostbusters' - Metropole 4, al. 'Under the volcano' - Metropole 5, 16 jr. •Blood Simple' - Odeon 1 (462400), 10 jr. 'Éachelor party' - Odeon 2,12 jr. 'Wildschut' - Odeon 3, al. 'Brazil' - Odeon 4, al. 'Een smerig gaat buiten zijn broek je'- Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Zuidelijk slippertje' - Le Paris 2,18 'Eruptie' - Le Paris 3,18 jr. AMSTERDAM 'A soldier's story' - Alfa 1 (278806), al. 'Paris, Texas' - Alfa 2, 16 jr. 'Ghostbusters' - Alfa 3, al. 'Body Double' - Alfa 4, 16 jr. 'Brazil' - Alhambra 1 (233192), al. 'Beyond the walls' - Alhambra 2, 12 jr. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'De Lokvogel' - Cinerama, 16 jr. •Falling in love' - Calypso 1 (266227/ 234876), al. 'Bachelor party' - Calypso 2,12 jr. 'Desire' - Centraal (248933), 18 jr. 'An officer and a gentleman' - Ci neac (243639), al. 'FilmfriekenfestivaP - Cinecenter (236615). al. 'Las bicicletas son para el verano' - Cinecenter, al. 'Under the volcano' - Cinecenter, 16 jr. 'Los santos inocentes' - Cinecenter, 16 jr. 'Jesus Christ Superstar' - Cinema 1 (151243), 16 jr. 'Falling in love' - Cinema 2, al. 'Broadway Danny Rose' - Cinema Rex (246132), 16 jr. 'Ladyhawke' - City 1 (234579), 16 jr. 'Wildschut'- City 2,12 jr. 'Electric Boogaloo' - City 3,16 jr. 'De IJssalon' - City 4, al. 'Places in the heart' - City 5, al. 'Gremlins' - City 6, al. 'De uitroeier' - City 7. 16 jr. 'Les favoris de la lune' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Barry Lyndon' - Studio K (231708), 16 jr. 'Meisjes die alle trucjes kennen' - Parisien (248933), 18 jr. 'Ladyhawke' - Rembrandtplein- theater 1 (223542), 16 jr. •Trading Places' - Rembrandtplein- theater 2,16 jr. 'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'Mozart's Die Zauberflöte' - The Mo vies 2. 16 jr. 'Where the green ants dream' - The Movies 2, 16 jr. 'Paris Texas' - The Movies 3, 16 jr. 'The killing fields' - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. 'De lokvogel' - Tuschinski 2,12 jr. 'Blood Simple' - Tuschinski 3, al. 'A soldier's story' - Tuschinski 4, al. 'Give my regards to Broad Street' - Tuschinski 5, 12 jr. 'Body double' - Tuschinski 6, al. The River' - De Uitkijk (237460), 12 jr. Een overvloedige keuze komen de week aan films op" de tv. Voor elk wat wils en praktisch elke avond raak. De Nederlandse tv laat zich daarbij allerminst onbe tuigd en heeft zelfs twee films uitgekozen die op menige hitlijst van filmliefhebbers staat. Morgenavond de Duitse klas sieker 'M' (22.40 uur, Nederland 1). Fritz Lang maakte hem in 1931, twee jaar voordat hij op de vlucht ging voor Hitier. Peter Lorre speelt hierin een griezel, een kindermoordenaar die door de stad zwerft. De hele stad zoekt Lorre, de politie maar ook de on derwereld. De gangsters zijn bang dat de attente politie te ver op hun terrein doordringen. Be halve dat hij een spannend ver haal vertelt, tekent Lang ook treffend de sociale achtergron den en het is opvallend te zien dat de vijftig jaar oude film in niets verouderd is. Datzelfde kan ook gezegd wor den van 'Citizen Kane' (1941), de eerste en beste film van Orson Welles. Hij baseerde zich daarbij op de geschiedenis van Ran dolph Hearst, de krantenmag naat. Het heeft een vernietigend portret opgeleverd. Hearst had een monopoliepositie op het ge bied van de media, een conserva tieve fatsoensrakker die het zelf echter niet zo nauw nam. Welles speelt zelf de titelrol van Kane. Volgens vele ingewijden de bes te film ooit gemaakt. Volgende week vrijdag, 23.30 uur, Neder land 2. Actrice Josee Ruiter is in twee films te zien. Voor de magnaat Kane wordt vertoond, speelt zij eerder die vrijdagavond een jour naliste in 'De Stille Oceaan'. Een correspondente in Zuid-Amerika die terugkeert naar Nederland en zich werpt op de verzorging van haar geestelijk invalide broer Orson Welles, maker en hoofd rolspeler in 'Citizen Kane'. (foto UPl) (mooie rol van Josse de Pauw). Deze film van Digna Sinke is te zien om 19.33 uur op Nederland 2. Ruiter speelt twee dagen eer der ook mee in 'De Tijd' van Jo- han van der Keuken. Neerlands beroemdste experimentele filmer liet zich inspireren door componist Louis Andriessen. Op zijn tonen onderzoekt Van der Keuken de tijd in beeld en mu ziek (21.25 uur, Nederland 2). Verder begint woensdag op Nederland 1 (21.05 uur) de vijfde lige serie die vervaardigd is uit de twee Godfathers van Francis Coppola. Een gewelddadig en in dringend beeld van de Mafia met uitnemende rollen van Marlon Brando, Al Pacino en Robert de Niro. Wat de buitenlanders betreft: maandag op Duitsland 1 (23.00 uur) 'Alice doesn't live here any more'. Een film van Martin Scor sese over een vrouw die leert zelfstandig te worden (Oscar voor Ellen Burnstyn). Vrijdag op België Frans 'l'Année derniere a Marienbad'. Alain Resnais toont daarin hoe er gemanipuleerd wordt met het geheugen van een vrouw (21.00 uur). Het Filmhuis LVC draait van avond tot en met zondagavond 'Another time, another place' van de Britse regisseur Michael Radford. De vertoning van deze film over een groep Italiaanse krijgsgevangenen in Schotland, begint om 21.15 uur. Woensdag wordt 'De proefkonijnen' van de Belg Guido Hendrickx uit 1980 vertoond. De film gaat over de vergiftiging met dioxine van een groep arbeiders in een chemi sche fabriek. In de hoofdrollen Peter Faber, Jan Decleir en Chris Lomme. (20.00 en 22.15 uur) Donderdag draait bij het LVC 'Gorky park' van de Brit Michael Apted. Deze thriller speelt zich af in Moskou. (20.00 en 22.15 uur) In Het Kijkhuis is tot en met zondagavond 'Carmen' van Car los Saura te zien. Maandag draait daar 'Meetings with remarkable man' van Peter Brook. In deze film volgt de toeschouwer G.I. Gurdjieff op diens tocht langs de groten der aarde. 'Chariots of fi- rc', over de achtergronden en motieven van twee Britse atleten die tijdens de Olympische Spe len van 1924 gouden medailles wonnen, wordt hier dinsdag avond vertoond. Woensdag draait 'The draughtman's con tract' van Peter Greenaway, een moordmysterie dat zich in de zestiende eeuw afspeelt. Aan vang voorstellingen: 20.00 en 22.15 uur. Het LAK vertoont dinsdag avond Pasolini's 'Het evangelie volgens Mattheüs', een zeer ont roerende verbeelding van het lij densverhaal. In de film zijn on vergetelijke close-ups van niet- professionele acteurs te zien, on der wie Pasolini's eigen moeder als de oude Maria. De film begint om acht uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11