mm
Schaken
Schreeuwen
en snikken
Cowpunk met
raffinement
POP
Variëren op
een thema
Een grap wordt
harde realiteit
Bont als het
leven zelf
Clapton blijkt
echt terug
KRUISWOORD
OPLOSSING
^gViSlVI13!
BQ^aBnaauoUHaaa
QEJHaSBHia
BaKIBISQTBQIZIHQR]
ZATERDAG 23 MAART 1985
EXTRA
PAGINA 31
Peter Hammill
'The Margin' (Virgin)
'The Margin' is de meest beklem
mende plaat die ik ooit heb be
luisterd. Zelden is een artiest er
in geslaagd de spanningscurve
zo stijl te laten lopen, als Peter
Hammill op deze dubbelaar pres
teert.
Op een live-elpee. Meestal hoef
je je by het afspelen van een live
elpee niet alleen te voelen. Ge
juich en geklap. Jy bent gewoon
één van hen. En daar, op het po
dium, staat de artiest.
Hammill echter heeft alle band
waarop 'publieke geluiden' ston
den eruit geknipt. En hij staat in
je kamer. En maakt muziek met
een dusdanig hoge emotiegraad
dat je het er benauwd van krijgt.
Het 'alleen-op-de-wereld-gevoel'
is voor de luisteraar vanaf de al
lereerste groef aanwezig.
De groep die Hammill bij het
blootleggen van zijn ziel assis
teert, is in één woord fantastisch.
De muziek is zo 'kaal' mogelijk
gehouden. Geen echootjes, over
bodige elektronica. Bas, drums
en gitaar, dat is alles. Gitarist
John Ellis schittert met zijn
soms bijna anarchistische spel.
Hammill zingt niet. Hij brult,
schreeuwt, praat, krijst. Zijn
voordracht is er één van de ver
moeiendste soort, zowel voor
hemzelf als voor de luisteraar.
Moeiteloos houdt hij de aan
dacht vast, van de allereerste
schreeuw tot en met de laatste
snik.
Hammill degradeert overigens
goedbedoelde huiltheorieën la
Tears for Fears tot pietpraat.
Voor hem is er geen verstopper
tje spelen achter ingenieuze ar
rangementen bij. Eindelijk is
popmuziek ook weer eens waar
het eigenlijk allemaal om hoort
te draaien. Jammer alleen dat het
weer in de marge moet gebeuren,
want Hammills platen verkopen
niet erg best.
WK
Jason and the Scorchers
'Lost and found' (EMI)
'Cowpunk' wordt het wel ge
noemd en dat is eigenlijk een te
mooie term om zomaar weg te
gooien. Aan de andere kant: het
woord punk doet vermoeden dat
elk raffinement Jason and the
Scorchers vreemd is. En dat is al
lerminst het geval. De mengeling
van country and western en rock
and roll heeft in 'Lost and
Found' een aantrekkelijke en op
merkelijke plaat opgeleverd.
Om het begrippenspclletje nog
even voort te zetten: met coun-
try-rock la Flying Burrito Bros.
hebben Jason Ringenberg en
zijn 'prachtstukken/woeste fiet
sers' (het woordenboek heeft
verschillende vertalingen voor
scorcher) ook al niets te maken.
Dat verhoudt zich tot elkaar als
Vader Abraham tot Normaal.
Ter zake: Jason and the Scor
chers is een nieuwe groep die
hier in beperkte kring een repu
tatie heeft als live-act. Op een
eenvoudig ritme van bas en
drums gaan de gitaren driftig te
keer, rock and roll in zijn simpel
ste vorm. De manier waarop het
c&w-element er in is verweven,
komt op de debuutelpee 'Lost
and Found' pas goed aan de op
pervlakte.
Soms wordt er gas terug geno
men zoals in 'Far behind' en met
alleen een viool en akoestische
met bijdragen van Bart Jungmann
Ariejan Korteweg
Wim Koevoet
gitaar rolt er dan een onvervalste
Nashville-tranentrekker uit. De
huilerige stem van Jason leent
zich daar uitstekend voor. Het is
niet alleen leuk, maar ook ver
standig van de groep: het typeert
de aparte status en het voorkomt
dat Jason and the Scorchers
zichzelf voorbij hollen.
Om nog even op dat raffine
ment terug te komen: Jason Rin
genberg toont zich een zeer tref
zeker tekstschrijver. In eenvou
dige zinnetjes als 'I can't go on
living in your broken glass' en
'The rope is stretchin' but the
knot is still tied' vertelt hij verha
len in een notedop. Conclusie:
met Jason Ringenberg lijkt er
een interessant en oorspronke
lijk talent te zijn opgestaan.
B.J.
Hoe is het namelijk met de
meeste filmmuziek? Er is een be
paald thema dat in de film diver
se malen terugkeert, vaak om
een veranderde gemoedsstem
ming te typeren. Kijkend naar
zo'n film stoort dat niet, maar
luisterend naar een elpee slaat de
irritatie gauw toe. Jazz-muzikan-
ten Pat Metheny en Lyle Mays,
componisten van de muziek voor
John Schlesingers 'Falcon and
the snowman', is hetzelfde lot be
schoren. Afgezien van een paar
kundig uitgevoerde maar saaie
composities is het vooral varië
ren op een bepaald thema.
Alleen geschikt voor mensen
die niet genoeg kunnen krijgen
van de door David Bowie gezon
gen hit.
B.J.
The Tubes
Pat Metheny Group
'Falcon and the s
Op de voorkant van de hoes
staat: bevat 'This is not America'.
Dat is op z'n zachtst gezegd nog
al slapjes uitgedrukt, er had be
ter kunnen staan: bevat vooral
en met name 'This is not Ameri
ca'. De soundtrack van de film
'Falcon and the snowman' (nog
niet uit in Nederland) is het zo
veelste bewijs dat aankoop van
filmmuziek in de regel een te
leurstelling oplevert.
'Love bomb' (EMI)
Op de vorige elpee van de uit
San Francisco afkomstige Tubes
tekende zich de teloorgang al af.
Een risicoloze schijf met veredel
de hardrock la Toto en belache
lijke teksten over mooie meiden
en dito jongens uit de Martini
sfeer. De diepgang van een eend
op het IJsselmeer dus.
Met 'Love bomb' is het al niet
veel anders. Vooral kant een mag
van mij zo door de wc. Van dit
soort muziek wemelt het, zeker
in de States. Waar zijn toch die
controversiële herrieschoppers
met hun vlammende composi
ties en hun fonkelende optre
dens waaraan zelfs de doorgaans
toch zo stoïcijnse Britten aan
stoot namen? Zanger Fee Way
bill - overigens nog steeds goed
bij stem - en de zijnen zijn ver
worden tot nette jongetjes die na
hun eerste hit 'She's a beauty'
het spoor volslagen bijster zijn
geraakt en de jacht naar het grote
geld hebben ingezet. Om de
schijn op te houden verven de
boys hun ogen. En laten ze zich
zo op de achterhoes afbeelden.
Met de voorkant verraden ze
zichzelf. Een hartje met daar
naast een bom in vieze, hoofd
pijn bezorgende Doe-Maar-
kleurtjes.
Kantje twee is al wat beter. Dat
is echter niet eens zozeer te dan
ken aan de zes Tubes als wel aan
producer Todd Rundgren. De
koortjes, het in elkaar overlopen
van de nummers, de plaats die de
toetsenbijdragen in de muziek
hebben meegekregen, het is alle
maal zo Rundgreniaans als de
pest. Zo nu en dan lijkt het zelfs
alsof je naar Rundgren's Utopia'
zit te luisteren.
Wat begonnen is als een grap,
op 'The completely backward
principle', toen de heren zich
plotsklaps als koele zakenlieden
manifesteerden, is ontaardt in de
harde werkelijkheid. 'I was a
punk before you were a punk'.
Ja, ja.
WK
k vlrur. Lyle Mays, David Bowie en Pat Metheny
Yello
•Stella' (Vertigo/Phonogram)
Yello maakt muzikale miniatuur
tjes. Echte hobbymuziek is het,
collages van geluid die elk num
mer een eigen sfeer geven. Elk
nummer klinkt alsof het bedoeld
is het 'moment suprème' van een
goedkope film te begeleiden.
'Stella' neemt je mee naar de dis
co, naar onderaardse grotten,
naar spookkastelen en naar een
bedevaartsoord, waar juist een
boeteprediker oreert. Kortom,
naar alle plaatsen waar het klam
en plakkerig is.
De Zwitser Boris Blank is het
brein achter Yello. Hij doet een
weloverwogen graai in alles wat
aan geluid voorhanden is en
maakt daar een combinatie van.
Dieter .Meier schrijft er de ironi
sche teksten bij ("Domingo, you
showed me just nothing like no
one before") en zingt en fluistert
die ook. De muziek wordt deels
door studiomuzikanten ge
speeld. Het resultaat houdt zo
ongeveer het midden tussen Hol-
ger Czukay, Eno en The Resi
dents. Je hoort glasheldere Sha-
dows-gitaartjes, maar ook jam
merklachten en discobeat.
'Stella' is dansbare wegwerp-
pop op z'n best. Na tien keer.
draaien heb je het wel gehoord,
maar die tien keer kun je er dan
ook zeer veel plezier aan beleven.
Luister maar eens naar de Hank
B. Marvin-gitaar in 'Desire', de
verleidelijke dameszang op de
potentiële hit 'Vicious games' of
naar 'Koladi-ola', waarin de men-
selijke stem de rol van scheuren
de gitaar speelt.
AK
Eric Clapton
•Behind the sun' (Warner Bro
thers)
'Eric is God', schreven fanatici
precies twintig jaar geleden op
de muren, hysterisch als ze wa
ren geworden van 's mans pres
taties op de gitaar.
Eric is terug, schrijf ik op kran
tepapier. Dat was-ie eigenlijk al
na 'Money and cigarettes'. Zeker
weten echter doe je dat bij Clap
ton die zo'n beetje aan alles wat
God heeft verboden, verslaafd is
geweest, nooit. Toen ik hem van
de zomer Roger Waters' concert
in de Rotterdamse Ahoyhal
hoorde redden, was ik al wat
meer overuigd: Claptons ople
ving was van structurele aard.
Met het door Phil Collins (ja,
alweer hy) geproduceerde 'Be
hind the Sun' zet hij de puntjes
op de 'i'. Een prima plaat, met
schitterend gitaarspel. Clapton
heeft gelukkig afgerekend met al
dat 'laid back-gedoe' en laat zijn
gitaar weer ouderwets janken,
zoals op 'Same old blues' en 'Just
like a prisoner'.
Clapton laat zich bijstaan door
oudgedienden Donald 'Duck'
Dunn (bas), Jamie Oldaker
(drums) en Chris Stainton (toet
sen). Collins slaat hier en daar
ook een velletje en heeft boven
dien zijn vriendjes Peter Robin
son (toetsen) en Nathan East
(bas) meegenomen. Toen ik die
namenlijst zag, vreesde ik even
voor ouwe-jongens-krenten-
brood-muziek, maar die angst
werd bij het openingsstuk 'She's
waiting' acuut weggenomen.
WK
Horizontaal:
1. spade, 4. verlaagde toon,
7. plak-moot, 11. reeds, 12.
Europees land, 14. oude leng
temaat, 15. boom, 17. graan
soort, 19. gezamenlijke ede
len, 21. dierengeluid, 22. ge
zet, 24. moment, 26. ton, 27. in
orde, 30. thalium (afk.), 31.
muzieknoot, 32. verzamel
plaats v. administr., 33. spil,
35. drank, 37. voorteken, 39.
riv. in Rusland, 40. heilige
stier, 41. wreed heerser, 42.
Romanum Imperium (afk.),
43. tijdelijk verblijf, 46.
knaagdier, 48. tantalium
(afk.), 49. verhaal via volks
overlevering, 50. pers. vnw.,
42. water in N-Brabant, 53.
water in Friesland, 55. be
hoeftig, 58. gravure, 61. Jap.
parelduikster, 63. opberg
plaats, 64. wal, 66. bladader,
69. ante meridium (afk.), 70.
neon (afk.), 71. watertje, 73.
pers. vnw., 75. verkeerd-ver
gissing, 76. insekt, 77. ket
ting-koord.
Verticaal:
1. fluweelachtig leer, 2. uit
roep, 3. grotsalamander, 4.
IrIaWbIrIaIkIeInI
H E ra b sa a
aaaEnsa A aaMcaaca
BcaQHaaaa
ganauojp a upaiaopg
vat, 5. omroepvereniging, 6.
dun - eng, 8. gevangeniska-
mertje, 9. inhoudsmaat (afk.),
10. vervoermiddel, 12. mu
zieknoot, 13. idem (afk.), 16.
muzieknoot, 18. klaar, 20. vo-
gelprodukt, 21. uitroep, 23.
groente, 25. weerkaatsing v.
geluid, 26. vuurtong, 28.
scheidsrechter, 29. kennis,
31. tegoed, 34. rij, 35. insekt,
36. huisdier. 37. familielid,
38., muurholte, 44. titel, 45.
zeer warm, 47. pl. in Zweden,
512. eiland i.d. Middel. Zee,
54. stuk gereedschap, 56.
Egypt, zonnegod, 57. dierege-
luid, 58. verdikte huid, 59.
knevel, 60. nummer (afk.), 62.
fam.lid, 64. steen, 65. domi
nee (afk.), 67. voor de vuist,
68. Europeaan, 70. op dit mo
ment, 72. militaire rang (afk.),
74. boksterm.
De prijs van 25,- werd toege
kend aan mevr. E. Zwart-de la
Rie, Pres. Kennedylaan 252,2343
GX Oegstgeest.
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden.
Oplossingen met vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
Na een slecht gespeeld Hoogo-
venstoernooi herstelde John van
der Wiel zich met een vierde
plaats in een grootmeestertoer-
nooi in Reykjavik. Hieronder een
winstpartij uit dit toernooi, waar
in hij niet zijn spektakulaire aan-
valsstijl demonstreert, maar rus
tig een positioneel voordeeltje
uitbuit.
Wit: Van der Wiel; zwart: Joe-
sopov. I.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Pc3
Pf6 4.Le2 d5 5.ed5: Pd5: 6.0-0
Pc3: 7.bc3: e4 8.Pd4 Pd4: 9.cd4:
Dd4: (deze pion kan zwart met
zijn ontwikkelingsachterstand
nooit houden) 10.c3 Dd5 11.d3
Ld6 (op ed3: volgt sterk Tel) 12-
.de4: Ddl: 13.Tdl: 0-0 14.Le3 Le6
15.a4 Tfd8 16.a5 b6 17.f4 f6 (wit
staat iets beter op grond van zijn
ruimtevoordeel en zijn druk op
de dame-vleugel) 18.Kf2 Tab8
19.Td2 KfB 20.g4 ba5: (de enige
manier voor zwart om iets actiefs
te kunnen ondernemen) 21.Ta5:
Tb3 22.Tc2 Ta3 23.Th5 (op Ta3.
La3: 24.La7: volgt winnend Lb3)
Kg8 24.c4 Lb4 25.Tb5 a5 (beter is
Lel+ 26.Kel: Te3: met onduide-
Volgende week op 2 april begint
het Nederlands kampioenschap
voor senioren. De wedstrijden
worden gespeeld in café-restau
rant "De Eendracht" te Abcou
de, in de bovenzaal "De Hanebal-
ken". Publiek zal daar niet wor
den toegelaten. Toeschouwers
kunnen de partijen via monito
ren beneden volgen, terwijl in
een demonstratiezaal op 6, 8 en
13 april toelichting op de aan de
gang zynde partyen zal worden
gegeven door veelvoudig oud-
nationaal kampioen Wim de
Jong (vanaf 12 uur). De partijen
beginnen om 11 uur, m.u.v. de
openingsdag 2 april. Dan begint
de opening om 11 uur, de partij
en om 12 uur. Voorts wordt dage
lijks gespeeld t/m 13 april m.u.v.
zondag 7 april.
Het deelnemers
veld bestaat uit: Jannes van der
Wal, Rob Clerc, Jos Stokkel,
John van den Borst, Gérard Jan
sen, Geert van Aalten, Hans Ver
min, Jeroen Goudt, Auke Schol-
ma, Ruud Palmer, Wim van der
Kooy en Bauke Bies.
Voorafgaand aan het Scheve-
ningse Hoechst-toernooi werd de
inmiddels traditionele wedstrijd
gespeeld tussen parlementariërs
en parlementaire persmedewer
kers. Van beide zijden speelden
twee viertallen twee korte wed
strijden, waarvan de resultaten
werden opgeteld. De parlemen
tariërs, 7 kamerleden en oud-mi-
nister mevrouw Gardeniers, wa
ren duidelijk beter en wonnen
dan ook verdiend.
Eén van hun beste paren was
ongetwijfeld de combinatie Ter
Veld-Vinders, die ik het volgen
de spel zag spelen:
765
H942
O A32
HV3
B9
C> AV8
O V986
B982
N AH832
W O B5
OH
Z <f A10764
V104
O 10763
O B10754
5
LIECHTENSTEIN - Het is al
bijna een traditie: Liechtenstein
opent de jaarlijkse rij Europa-
CEPT-emissies. Dat gebeurde op
11 maart en het thema is, het
"Europese jaar van de muziek".
Dit jaar dus weer een gemeen
schappelijk thema, dit in tegen
stelling tot 1984 toen het 25-jarig
bestaan van de CEPT op alle ze
gels werd gevierd met een ge
meenschappelijk motief: de
brug. De Liechtensteinse Euro
pa-zegels in waarden van 50 en
80 rappen laten delen zien van
een 16e eeuws Italiaans cembalo
deksel: Apollo, de god van de
muziek en schone kunsten, mu
sicerend met de muzen. Verder
kwam Liechtenstein op 11 maart
met drie zegels "Orden en kloos
ters". Op deze weer fraaie zegels
achtereenvolgens: 50 rappen, het
klooster St. Elisabeth te Schaan;
1 frank, het klooster Schellen
berg en 1,70 frank, het missie
huis Gutenberg te Balzers.
DDR - Op 19 maart kwam de
DDR met een velletje (oplage 2.1
mihoen) ter herdenking van de
componisten Bach, Handel en
Schütz. Op de zegels plus tab van
boven naar beneden 10 pf.. een
door
Dirk Sikkel
lijke verwikkelingen, bijvoor
beeld 27.f5 Lc8 28.Kf2 Te4: 29.L-
f3 en wit lijkt compensatie te
hebben voor zyn pion) 26.c5 Ta2
(hiermee ruilt zwart zijn actiefste
stuk) 27.Ta2: La2: 28.Tb7 Td7
29.Lb5 Te7 30.Lc6 Kf8 31.h4
(zwart is min of meer opgesloten
en wit kan rustig zijn stelling ver
sterken) Lf7 32.Tb8+ Le8 33.Tc8
a4 (kost een pion, maar wat moet
zwart anders?) 34.La4: Te4: 35.L-
c2 Te7 36.Lh7: Kf7 (diagram) 37-
.h5 Lc6 en plotseling 38.Lg8 mat.
Tenslotte een gewelddadig mi
niatuurtje dat afkomstig is uit
het in december jl. gespeelde
Britse zonetoernooi.
Wit: Comben; zwart: Plaskett.
I.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.d4 ed4: 4.Pd4:
e6 5.Pb5 Lc5 (gebruikelijk is d6.
De tekstzet is door zwart kenne
lijk goed voorbereid) 6.Lf4 Df6
7.Lg3 h5 8.h4 Ph6 9.Pc7+ Kd8 10-
.Pa8: (maar hier krijgt wit spijt
van) Pg4 11.f3 (op Df3 volgt Db2:
12.Df7: Dcl+ 13.Ke2 Pd4+) Pe3
12.Lc7+ Ke8 13.e5 (met kunst- en
vliegwerk heeft wit inslaan op b2
voorkomen, maar nu heeft de
zwarte dame een ander sterk
veld) Df4 14.Dd2 Pd4 15.Th3
Pdc2:+ 16.Ke2 b6 17.Dd3 Pfl:
18.Pd2 (Kfl: Dcl+ en mat) La6
en wit gaf het op. Op Da6: volgt
Dd2:+ en wit gaat mat.
Als u liever vrouwen dan
nen ziet, dan kunt u van 3 t/m 12
april m.u.v. 7 april in Lent te
recht in het restaurant "'t Molen
tje" aan de Griftdijk-Zuid,
het Nederlands kampioenschap
Dames wordt gespeeld. Ook daar
wordt dagelijks om 11 uur ge
speeld.
De deelneemsters zijn: Mieke
Heitmeier, Petra Polman, Barba
ra Graas, Lenie Toonen, Iepie
Poepjes, Leun Otten, Karen van
Lith, Janette Andries, Annemie-
ke van der Kraats en Cato van
Setten. Zo u bent weer helemaal
bij gepraat.
Tot slot 2 fraaie probleempjes
van de Rus W. Bulat, die ik ge
haald heb uit het damblad De
Vriendendamkring. Wit speelt
en wint.
Ter Veld als oost (allen kwets
baar) opende 1 Sch, west 2 SA,
oost 3 KI, waarna het optimale
eindcontract van 3 SA werd be
reikt. Noord startte klaveren en
zag zichzelf prompt met klaveren
opnieuw aan slag. De nagespeel
de harten was voor de boer,
waarop Vinders de klaveren in
casseerde en ruiten speelde. Dat
bracht noord wederom aan slag,
die geen harten kon vervolgen en
derhalve overschakelde op
schoppen, precies waarop Vin
ders had gehoopt. Hy liet de slag
doorlopen naar de boer (zuid de
vrouw) en maakte een verdiende
overslag.
Die overslag bleek later niet
eens van belang. Aan de andere
tafel werd het mindere 4 Sch be
reikt, waartegen zuid startte met
KI 5, duidelijk een singleton. De
leider nam en met open kaart is
de winnende speelwijze nu twee
ronden troef, gevolgd door Ru H.
Op Ru V kan vervolgens een har
ten weg en zuid mag een klave
ren introeven met Sch V. Daar
voor moet zuid evenwel precies
Sch V-l 0-derde hebben en het
lykt dan ook beter maar direct
drie ronden troef te spelen, in de
hoop dat noord aan slag komt
(van wie geen kwaad in harten te
duchten valt) en, als zuid wint, te
gokken op het goed zitten van
Ha H. Onnodig te zeggen dat dit
speelplan met het gegeven zitsel
zou hebben gefaald.
In de praktijk nam oost KI A
en probeerde, teneinde van alle
onzekerheid af te zijn, direct de
hartensnit. Noord nam, incas
seerde KI H en gaf zuid een kla
ver-introever. Toen later onder
Sch A de 10 viel, sneed oost (niet
zo gek) ook nog op Sch V en ging
zelfs twee down.
Al met al een leuk gebeuren,
dat veel publiek trok en waar
mee de Scheveningse organisa
tie de promotie van bridge stellig
een goede dienst bewijst.
portret van Johann Sebastian
Bach (1685-1750) met op de tab
Bachs laatste handschrift (1750);
20 pf. een portret van Georg Frie-
drich Handel (1685-1759) en op
de tab een fragment van het Con
certo grosso opus 6 Nr. 5,5 Satz
allegro en 85 pf. een portret van
Heindrich Schütz (1585-1672, op
tab geestelijke koormuziek Nr. 4.
IERLAND - De Ierse post heeft
op 31 januari het postzegeljaar
op zeer bijzondere wijze ingezet.
Op een zegel van 22 pence heeft
een vliegtuig het woord "love" in
de lucht geschreven en voor de
"o" hangt een hartvormige rode
ballon en op een 26p-zegel zien
we een boeket, waarvan een deel
van de bloemen wordt gevormd
door hartjes.
VERENIGDE NATIES - In ok
tober vorig jaar vierde het Inter
nationale Centrum voor beroeps-
en technische vorming van de
Internationale Arbeidersorgani
satie (ILO) in Turijn zijn 20-jarig
bestaan. Dit feit is op 1 februari
door de Postadministratie van de
Verenigde Naties herdacht met
vier zegels: 0,80 Zwitserse frank,
1,20 Zw.fr., 23 dollarcent en 7,50
Oostehrykse schilling.
STEMPELNIEUWS - Op 26
maart verschijnen de jaarlijkse
zomerzegels. In verband daar
mee zal van 26 maart tot en met 7
mei in Amsterdam, Arnhem, 's-
Gravenhage, Groningen, 's-Her-
togenbosch en Rotterdam een
stempelvlag worden gebruikt
met de tekst "Koop zomerzegels
- Zomerzegels brengen levens
vreugde. Voor stempeling moet
toezending gebeuren aan elk
postkantoor en voor iedere stem
pelvlag afzonderlijk. Op het om
slag: Stèmpeling met stempel
vlag Zomerzegels.
Van 1 april tot en met 22 april zal
in Amsterdam, Arnhem, 's-Gra-
venhage, Groningen, Haarlem,
's-Hertogenbosch, Leeuwarden,
Roosendaal, Rotterdam, Sittard,
Utrecht en Zwolle een stempel
vlag worden gebruikt met de
tekst: Laat uw hart spreken Ne
derlandse Hartstichting. Corres
pondentie naar elk kantoor af
zonderlijk. Op het omslag: Stem
peling met stempelvlag Neder
landse Hartstichting.
Leeuwarden bestaat 700 jaar. In
verband daarmee zal zal te Leeu
warden van 1 april tot en met 24
juni een stempelvlag worden ge
bruikt met de tekst: Leeuwarden
700 jaar stad 1285-1985. Corres
pondentie naar: Postdistrict
Leeuwarden, Postbus 99105,
8900 NA Leeuwarden. Op het
omslag vermelden: Stempeling
met stempelvlag Leeuwarden
700 jaar.