'Duin is een les in geschiedenis' Duin: een waarschuwing verpakt in bizarre sf DE KEER Gouden Boeken week Frank Herberts klassieker verfilmd Misselijke oplichterij Sneeuwwitje maakt het ingewikkeld enoeg. 20 maart t/m 30 maart 1985 Somberman's actie mag gezien worden Fraai overzicht boekenweekgeschenken WOENSDAG 20 MAART 1985 PAGINA 21 Het boek Dune (Duin) speelt zich af in de verre toekomst in een onmetelijk galac tisch rijk. Een bizarre wereld waarin niet zozeer de technologie de boventoon voert, maar de menselijke geest met mysterieu ze paranormale krachten. Absolute mees ters daarin, zijn de zusters van de Bene Gesserit: gewijde vrouwen die hun geest zo hebben getraind dat zij in staat zijn mensen te beheersen en te manipuleren. Generaties lang hebben de zusters man nen en vrouwen gekoppeld met de bedoe ling een superwezen te creëren. Maar om dat een van de zusters, Jessica, tegen de regels in een zoon baart in plaats van een dochter, worden de plannen van de Bene Gesserit drastisch verstoord. Jessica's zoon Paul Atreides is 'iets anders' dan de zusters hadden voorzien: weliswaar een supermens maar oncontroleerbaar. Pauls opmerkelijke gaven worden dui delijk wanneer de keizer de familie Atrei des het bevel geeft zich te vestigen op de planeet Duin. Duin is een dorre woestenij, waar niets groeit of bloeit, behalve één ding: de kostbare melange. Deze melange (een soort superdrug) verruimt de mense lijke geest, verlengt het leven en is van vitaal belang voor de machthebbers in het galactische rijk. Het keizerlijk bevel aan de Atreides naar Duin te gaan is een valstrik. Pauls vader wordt verraden en sterft. Jessica en Paul vluchten de woestijn in. Daar wor den zij opgenomen onder de Vrijmans, de eigenzinnige bevolking van Duin die zich verschuilt in rotsholen. In Paul herken nen de Vrijmans de voorspelde grote Lei der die hen zal bevrijden. Dank zij hun steun groeit hij uit tot een soort messias die de nieuwe heerser wordt over het ga lactische rijk. Dune (Duin) van de Amerikaanse au teur Frank Herbert verscheen in 1965 in boekvorm en is inmiddels uitgegroeid tot een science fïction-klassieker. Het is een van de meest verkochte boeken van deze eeuw: 60 miljoen exemplaren gingen over de toonbank! Van begin af aan had de filmwereld be langstelling. Maar een dergelijk verhaal verfilmen bleek een vrijwel onmogelijke opgave. Het boek telt meer dan 500 blad zijden en wemelt van de personen die van groot belang zijn voor het verloop van de geschiedenis. Hoe moesten die allemaal aan bod komen in een speelfilm van een redelijke lengte? En hoe moest de futuris tische wereld die Herbert beschrijft wor den uitgebeeld: een dorre woestijnpla neet, gigantische zandwormen, gemuteer de mensen, enz? „Om Duin te verfilmen moet je gek zijn", verzuchtte filmproducer Dino de Laurentiis. Toch was hij het die het waag stuk aandurfde. Onder regie van David Lynch ('The Elephant Man') vonden in 1983 de opnamen plaats in Mexico. De tal loze problemen rond de verfilming lever den genoeg stof op voor een apart boek. Hitte, ziekten en ongelukken teisterden de filmset. Voor de welhaast onmogelijke trucages moesten de ingehuurde ontwer pers het onderste uit de kast halen. Een vergelijking met de drie Starwars- films (Starwars. The empire strikes back, The return of the Jedi) ligt voor de hand. Volgens regisseur David Lynch en schrij ver Frank Herbert is Duin echter meer dan het zoveelste ruimtevaartepos, meer dan een Starwarsfilm in het kwadraat. Het is het verhaal van de opkomst en onder gang van een leider met een messiaanse uitstraling. Een man die mensen zo in zijn ban houdt dat ze hem blindelings volgen. Ter gelegenheid van de Nederlandse premiere van de film was Frank Herbert in Nederland. Een gesprek met de schrij ver over de duidelijke, niet te missen boodschap van zijn boek. M.K. „Het boek Duin is eigenlijk een les in geschiedenis. Ik laat de mensen zien wat er gebeurt als één persoon alle macht in handen heeft. Ab solute macht is het begin van het einde. Macht trekt corruptie aan waardoor het systeem gigantisch uit de hand loopt. Dat gebeurt in Duin, maar het gebeurt net zo goed in onze samenle ving". Zes jaar lang bestudeerde de Ame rikaanse schrijver en journalist Frank Herbert de invloed van krachtige leiders op de loop van de geschiedenis. Mannen met zo'n on weerstaanbare uitstraling (charis ma) dat mensen hen blindelings volgden. Herbert speelde al lang met het idee over dat onderwerp een boek te schrijven. Een gedachte die plot seling vorm kreeg toen hij een arti kel schreef over de vorming van duinen aan de oostkust van de Ver enigde Staten. De troosteloze zand duinen leken hem geknipt als ach tergrond voor zijn verhaal. Zo ont stond de woestijnplaneet Duin. „Veel godsdiensten komen zoals de Bijbel zegt uit de wildernis, de woestijn". Charisma Het verhaal dat Herbert oor spronkelijk wilde schrijven was te veel voor één boek. „Het zou lan ger zijn geworden dan Tolstoi's Oorlog en Vrede. Dus heb ik het maar verdeeld over drie boeken". Duin, Duin Messias en Kinderen van Duin zijn vrijwel tegelijkertijd geschreven. Later volgden nog twee delen: God-Keizer van Duin en Ketters van Duin. Herberts ideeën over de invloed van charismatische leiders op de loop van de geschiedenis krijgen vorm in Paul Atreides, de hoofd persoon van Duin. „Elk volk krijgt de leider die het zelf wil. De Duit sers hebben net zo veel bijgedra gen aan de macht van Hitier als de man zelf. Er is een wisselwerking tussen leider en volk. Paul Atrei des is een man met buitengewone mogelijkheden en krachten in zich. Maar zijn volk, de Vrijmans, geeft hem de kans die krachten ten volle te ontwikkelen. Zij willen hem als leider. Ze zien hem als hun god". „Maar deze messiaanse leider Nee, serieus, wist u dat: Maarten Klein 71 jaar is en dun haar heeft, Bint daarentegen tegen de 60 löopt, de schulden afbetaalt van zijn schoonzoon en zijn bij hem inwonende dochter en kleinkin deren onderhoudt? Wist u verder dat Elizabeth van Zuylen een knellend slipje draagt en erg onder de indruk is van de grote stad? Of dat Toni de Windt vóór haar ontslag kapster was bij het bedrijf Hermes, dat ze kapsels en schmink verzorgt voor een revue? Besefte u wel dat Nathan Sid geconcipieerd is in Indië maar met zijn ouders in Bergen woont, dat hij wekelijks naar de gebedsgenezer moet in Schoorl? Is het verder ooit tot u doorge drongen dat Anne Frank niet al leen bijziend is, maar ook twee keer een flinke griep krijgt, dat de kin van Edo Mesch nogal fors is uitgevallen en in ieder geval niet zo'n lullig terugwijkend kin netje zonder wilskracht is? En wist u dat Anton Steenwijk in 1945 twaalf jaar is, dat Max Ha- velaar - bijzonderheid! - bij de gouverneur-generaal Vandamme een kwatrijn laat brengen, dat Japi eerst mét, later zonder baard of snor rondloopt, dat Rei- naert de vos volwassen is, dat Frits van Egters bevriend is met Bep Spanjaard, dat Kees Bakels er niet van houdt zijn zusje goeie- nacht te wensen en dat Philip Corvage's lichaamsbouw opval lend verschilt met die van zijn oom en tante? Wist u dat ik zo kolommen lang door kan gaan, als ik niet kotsmisselijk werd van de op lichterij van "uitgeverij" De Bij enkorf en haar dievegges Inez van Eijk en Rudi Wester? Dat u in plaats van 7,50 neer te tellen voor Honderd helden uit de Ne derlandse literatuur véél beter boeken zélf van bijvoorbeeld J. Bernlef (Hersenschimmen), F. Bordewijk (Bint), Remco Cam- pert CIjeempie! Of Liesje in Lui- letterland), Hugo Claus (Het jaar van de kreeft), Adriaan van Dis (Nathan Sid), Anne Frank (Het Achterhuis), Oek de Jong (Op waaiende zomerjurken), Cissy van Marxveldt (Joop ter Heuls problemen), Hannes Meinkema (En dan is er koffie), Harry Mu- lisch (De Aanslag), Multatuli (Max Havelaar), Nescio (De uit vreter), Reinaert de Vos, G.K. van het Reve (De avonden), Theo Thijssen (Kees de jongen), Si mon Vestdijk (Ivoren wachters) of welke andere échte auteur ook kunt lezen? Koop, huur of leen welk boek u maar wilt - u zult er nooit méér spijt van hebben dan 7,50 te be talen voor wat u zelf elders en kompleter lezen kunt! Mijdt De Bijenkorf! ROB VOOREN Honderd helden uit de Nederlandse literatuur, beschreven door Inez van Eijk en Rudi Wester. Uitg. De Bijen korf, t.g.v. 'De Literaire Boeken maand' in maart 1985, 7,50. ADVERTENTIE Boeken...? Computerboeken...? Computer-supplies...? met zijn grote uitstraling gaat on danks al zijn nobelheid in de fout. Hij gebruikt mensen, hij omringt zich met een handvol mensen die zijn macht mogen delen. Voor de overige mensen wordt hij oncon troleerbaar en ongrijpbaar. Daar door loopt de zaak op Duin uit op chaos". „In Duin wil ik de mensen wij zen op de gevaren van een onaan tastbare politieke macht. Een van de gevaarlijkste Amerikaanse pre sidenten van deze eeuw is Kenne dy geweest. Niet omdat hij in we zen slecht was maar omdat men hem nauwelijks controleerde of kritiek op hem had. Door zijn cha risma vond iedereen het prachtig wat hij deed. Het maakte de men sen blind voor zijn fouten. De meest waardevolle president wat dat betreft was Nixon. Hij leerde ons machthebbers te wantrou- Utopia Herbert noemt zichzelf een groot voorstander van echte democratie, waarin mensen gelijkwaardig naast elkaar kunnen leven en 'ech te vrede' heerst. „We kunnen geen vrede bereiken door dat op te leg gen door middel van wetten, poli tie en rechtspraak. Zo werkt dat niet. Vrede kan niet van bovenaf worden opgelegd. Dat laat ik ook zien in God-Keizer van Duin, waar een heerser 3000 jaar lang aan het bewind is. De weg die hij moet gaan (hij noemt het de Gouden Weg) is duidelijk uitgestippeld. 'Willen de mensen vrede?', vraagt hij zichzelf af, 'dan geef ik ze vre de'. Dat doet deze heerser op zijn eigen manier met alleen het doel voor ogen. Dat mensen onder zijn systeem lijden ziet hij niet. Zijn Utopia is niet hun ideaal. Dat is het probleem van alle regeringen: hoe maken we het iedereen naar de Herbert gelooft heilig in het goe de in de mens. Dat agressie en ge weld de mensheid beheersen is volgens hem het resultaat van ma nipulatie door de machthebbers. „Het is in hun voordeel dat de mensen onderling verdeeld zijn en elkaar bevechten. Dat is een goede reden om hen te onderdrukken on der het mom van 'de orde herstel len'. Van jongs af aan worden de mensen aangepast aan het systeem van de leiders. De mens is van na ture goed, maar wordt door onder wijs en indoctrinatie misvormd. Zo houden de machthebbers het sys teem in stand"! „Ik ben een groot voorstander van het verdelen van verantwoor delijke taken over zo veel mogelijk mensen. Ik denk dat ieder mens een zekere verantwoordelijkheid aan kan als je hem de kans maar geeft". Uitgebalanceerd Herbert gelooft dat zijn waar schuwing om politieke leiders nooit blindelings te volgen ook in de film tot uitdrukking komt. „Ik heb hier en daar bedenkingen te gen de film, maar over het alge meen is hij redelijk uitgebalan ceerd. Alleen het slot wanneer er voor het eerst regen valt op Duin is ongeloofwaardig. Dat maakt van Paul Atreides de god met zijn tru cendoos en dat is nou net niet de bedoeling. Juist de menselijkheid van Paul moet worden benadrukt, niet zijn godzijn". „De oorspronkelijke lengte van de film was 5 uur maar is terugge bracht tot ruim 2 uur. Daardoor mis je een aantal personen en ont wikkelingen die in het boek erg be langrijk zijn. Jammer, maar onver mijdelijk blijkbaar. Een film van 5 uur is te lang. Ik hoop dat de pro ducent besluit er een televisie-serie van te maken, dan kan de rest van de film ook worden vertoond en valt alles beter op zijn plaats". „De film Duin is een feest om te zien. De speciale effecten, de kleu ren, de acteurs zijn schitterend. Ik vind niet dat de trucages de bood schap van het verhaal overschadu wen. De film laat heel goed Pauls ontwikkeling van jongen naar man naar 'messias' zien, ondanks het feit dat veel is weggelaten. Maar om de achterliggende filosofie het beste te begrijpen denk ik dat het publiek niet alleen de film moet zien maar ook het boek moet le- Beloofde land Volgend jaar komt een nieuw deel in de Duin-cyclus uit. En vol gens Herbert staat een zevende boek op stapel. En dan? „Ik weet het niet", zegt Herbert. „Toen ik 20 jaar geleden aan Duin begon had ik slechts drie delen in mijn hoofd. Ik schiep echter iets dat me niet meer loslaat. Ik blijf me afvragen wat er gebeurt met Duin. Wordt Utopia bereikt, wordt het volmaakte vre de? Ik weet het niet. Of, liever ge zegd, ik weet het wel. Ik denk niet dat we het Beloofde Land ooit zul len bereiken". MARGOT KLOMPMAKER heeft er méér van! Lange Voort 35-37, Oegstgeest. tel. 071-172271 Het gebeurt niet zo vaak dat er een Vlaamse thriller op mijn bu reau terecht komt. Dan ben je ge woon wat nieuwsgieriger dan normaal. Zoals nu met 'Sneeuw witje en de leeuwerik van Vlaan deren' van Connie Couperus. Een niet zo dik boekje, 165 bladzijden om precies te zijn. Maar daarin haalt de schrijfster wel ongelooflijk veel overhoop. Het begint met een paar uiterst koelbloedige moorden. Kroonge tuige daarbij is die 'leeuwerik van Vlaanderen', de populaire popzanger Sonny Ronny die ei genlijk - als gevolg van zijn verleden als verkoper - meer be nul heeft van damesbroekjes dan van muziek. Zo hij al ergens be nul van heeft. Al meteen is duidelijk dat die moorden te maken hebben met corruptie in Belgische parlemen taire kringen en dan wordt Sneeuwwitje van stal gehaald. Een speurder in ruste, hoewel: 'de dagelijks kapotte sleutel beenderen, het boks- en schop- werk, de gescheurde magen, het afgerukte scrotum van al die ver dachten, al die misdadigers, je gaat het missen' (pag. 49). Sneeuwwitje gebruikt muziek als medicijn en mediteert spe lend met een jojo. En dan be grijpt men inmiddels wel dat Connie Couperus haar verhaal met een vette knipoog heeft ge schreven. Waarbij ik meteen wil zeggen dat haar geforceerde hu mor de mijne niet altijd is. 'Zij consommeerden, zij converseer den, het voedsel was van een per fecte harmonie. Dit voedsel had ziel, meer ziel dan in de lijven van de twee amicale vijanden huisden'. Het stijlbloempje kan men vinden op pag. 141. Even later: 'Van Straaten liet zijn glariënd oog op de leider van de VLP vallen, rook een hinder laag dwars door zijn geurig des sert'. En wat moet ik met zinnen als 'Twee gaten, waar ooit Son ny's ogen waren, keken rond. Zochten. Wat? Een holte zonder ééri tand sperde zich open. Waar om?' (pag. 164). Wie van een complex verhaal in een complexe stijl houdt kan bij Connie Couperus terecht. Voor mij mag het allemaal wat logischer en simpeler. 'Sneeuwwitje en de leeuwerik van Vlaanderen' door Connie Couperus. De Arbeiderspers 28,50). Thomas Perry's debuut 'De afre kening' werd in Amerika be kroond als 'thriller van het jaar'. De jury had kennelijk veel waar dering voor de wijze waarop Per ry zijn anonieme, onverstoorbare huurmoordenaar laat laveren tussen FBI, CIA en mafia, die stuk voor stuk intensief jacht op hem maken. Deze mysterieuze figuur komt inderdaad voortreffelijk uit de verf. Minder gelukkig ben ik met de wijze waarop hij de justitiële tegenspeelster heeft getekend. Zij wordt eigenlijk nergens en nooit meer dan een administra tieve kracht, die door iedereen volkomen onwetend wordt gela ten, maar als het verhaal het vraagt toch even mag opdraven. Daardoor is het verhaal wat one venwichtig, maar wel goed ge schreven. 'De afrekening' door Thomas Per ry. Veen 24,50). KOOS POST ADVERTENTIE BOEKHANDEL LEIDEN - LEIDERDORP OEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN Alle op deze pagina besproken boeken zijn bij ons dlrekt lever baar, óf via onze TERMINAL te bestellen en dan binnen drie da gen verkrijgbaar. Op een middelbare school voer den leraren Nederlands ooit een discussie over de vraag hoe het werk van Remco Campert beoor deeld dient te worden. Een ge deelte van de sectie Nederlands was van mening dat het werk van deze schrijver welbe schouwd niet zoveel voorstelt, want lichtvoetig van toon. Het andere deel van de opvoeders vond dat kenmerk van het werk nu juist in het voordeel van Cam pert pleiten. Huns inziens was Campert dan ook een belangrijk schrijver. En gelijk hebben ze, de verte genwoordigers van de laatste groep. Dat Campert niet door ie dereen op z'n waarde wordt ge schat, komt simpelweg omdat lang niet alle lezers in staat zijn om de zogenaamde lichtvoetig heid van Campert op waarde te schatten. Maar het zijn dan ook Nederlandse lezers, vertegen woordigers van een volk dat groot werd met Calvijn. Na jaren gezwegen te hebben, zoals dat heet, begon Campert een paar jaar geleden een nieuw genre te beoefenen. Lichtvoetig heid is een kenmerk van die ver halen. Bovendien zijn ze vaak ook humoristisch van toon en niet te vergeten: melancholisch. Komt nog eens bij dat in die ver halen geen woord te veel staat. Campert schrijft zeer precies. Ook het boekenweekgeschenk dat hij schreef voor 1985 hoort in dit genre thuis. Evenals in bij voorbeeld de bundel 'Wat doet de koningin' komen er in 'Som berman's actie' - het boeken weekgeschenk dus voor die met bijzondere door het leven gaan: Domoor, Bezig, Somberman, Soeza, Pro fessor Knoert. Types kun je ze noemen. Hun namen verraden al wat voor vlees we in de kuip heb ben: Somberman is somber, zijn vriend Domoor niet bepaald snugger, zijn vrouw Bezig—en fin, dat kunt u zelf ook wel be denken. Hoofdpersoon is onmisken baar Somberman. Jarenlang werkte hij in een warenhuis. Tot dat het failliet ging en hij opeens zonder werk kwam te zitten. Wat nu? Die vraag kwelt Somberman vreselijk, want eigenlijk weet hij niet wat hij met al die vrije tijd aanmoet: "Niet dat het voor Somberman sinds hij werkloos hoofdarbeider is veel uitmaakt welke dag het is. Ook het uur van de dag telt steeds minder mee in zijn leven. De grenzen zijn zo goed als opgeheven, alleen ge markeerd door die korte over gang tussen dromen en waken en ook die vervaagt". En dan gebeurt er iets belang rijks in het leven van deze tob ber. Zo'n belangrijke gebeurte nis zelfs dat Somberman aan het einde van het boek kan constate ren dat niets hem voortaan meer van zijn stuk kan brengen. Dit boekenweekgeschenk is nu eens met recht een boeken weekgeschenk en geen boekje dat je dient te verstoppen als er bezoek komt. Wat een paar jaar geleden wel het geval was, want dat werkje vol borreltafelwijshe den van Wim Kan kon je met goed fatsoen niet ergens in huis laten rondslingeren. Katten En dan is er zowaar dit jaar ook nog een alternatief boekenweek geschenk. In opdracht van de Bijenkorf schreef Willem Frede- rik Hermans een boekje over kat ten: 'De liefde tussen mens en kat'. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik zo langzamerhand dood ziek word van katten, correctie: van boeken over katten. De kat is nu al zo vaak nagevlooid, kan daar niet eens een einde aan ko- Maar eerlijk is eerlijk, dat boekje van Hermans is leuk om te lezen. Want Hermans zou Her mans niet zijn als hij niet een paar tegendraadse meningen for muleert. Zo strijkt hij ongetwij feld een aantal lezers tegen de haren in met zijn bewering dat katten dom zijn. "Want katten zijn, het hoge woord moet er nu maar uit, waar schijnlijk oliedom, wat onze lief de niet verklaren kan. Zelfs wie zich troost met de gedachte dat katten oliedom zijn, moet erken nen dat zijn gedrag jegens de kat in strijd is met wat hij over haar denkt. Wij kunnen niet ophou den te proberen met haar van ge dachten te wisselen en te hopen dat zij zich alleen maar van de domme houdt". Wat betreft leesplezier kan het boekje van Hermans niet op te gen dat van Campert, maar aan de andere kant: het kan natuur lijk geen kwaad om beide boek jes te lezen. Ze zijn nog goed koop verkrijgbaar ook. WIM BRANDS Somberman's actie, Remco Cam pert. De liefde tussen kat en mens. Willem Frederik Hermans. Verheugend nieuws voor de ver zamelaars van boekenweekge schenken. Het Kleine Geschenk, de CPNB-uitgave van 1946, is ter gelegenheid van de Boekenweek 1985 herdrukt. Dit miniscule boekje is precies wat nog ontbreekt aan het geluk van veel boekenweekgeschenk verzamelaars: het is moeilijk te krijgen en dus bij antiquariaten relatief duur. Gedurende de boekenweek zal Het Kleine Geschenk in enkele boekhandels voor tien gulden te koop zyn. Het is ook te verkrij gen door storting van f 11,10 op postrekeningnummer 2013581, ten name van G. W. Beltman in Utrecht. De beslist eenmalige oplage van het verzorgd ogende werkje (geniet, kartonnen om slag) is slechts 250 stuks. Voor in de geschiedenis van de boekenweek en van het boeken weekgeschenk geïnteresseerden is er het informatieve en fraaie uitgevoerde boek De vijftig boe kenweekgeschenken, 1932-1985, dat tijdens de boekenweek, dus van 20 tot en met 30 maart, voor f 12,50 te koop is. Overigens dateert het allereer ste boekenweekgeschenk al van voor 1932. IJet bestond uit het boekje De uitgever en zijn Be drijf (oplage 35.000 ex.) en werd geschreven door J. Tersteeg, ter gelegenheid van de Dag van het Boek, 15 november 1930, toen de Nederlandse uitgeversbond 50 jaar bestond. Boekhandelaren gaven het gratis weg aan hun goede klanten. De oplage van het Boekenweekgeschenk 1985 (Somberman's actie van Remco Campert) is inmiddels 385.000 en wordt cadeau gegeven bij aan koop van f 19,50 aan boeken. INGE VAN DEN BLINK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21