Techniek als middel toneel als doel Een inhumane behandeling abortus door EO TV-rubriek 1 door Nico Scheepmaker Plan voor oprichting museum naïeve kunst 'Een Vos' veroorzaakt even desoriëntatie Jeugdkamerorkest pittig en levendig ZATERDAG 16 MAART 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 We hebben een keer een Zweedse film gezien over het wonder van de conceptie, waarbij we binnen door de gang van de miljoenen zaadcellen, wanhopig op zoek naar die ene eicel te zien kregen, een wonderschone film die tege lijk bewondering opwekte voor de makers, die dan toch maar, met de camera op de schouder, achter die zaadcellen aan van teelbal naar baarmoeder waren meegehold, en voor de oorspron kelijke bedenker van al dit moois, die door sommigen als God wordt aangeduid, en door anderen als Moeder Natuur. ïk weet niet meer welke omroep dit programma indertijd uit zond (het is nog eens herhaald ook, toen heb ik weer ademloos gekekenmaar als het de EO was geweest had ik dat wel onthou den. In elk geval was het afgelo pen dinsdag de EO die, op weer tets andere technische manier, namelijk uia de echoscopie, het afbraakproces van dat eerdere wondere gebeuren liet zien, te we ten de abortus provocatus, en dat was een stuk minder aangenaam om naar te kijken. Ik denk niet dat veel mensen het gezien hebben, het program ma 'Tijdsein', waarin de Ameri kaanse film vertoond werd viel samen met de populaire 'Play- backshow' op Nederland-1, en af gezien daarvan is het misschien ook wel te hopen dat alle vrou wen die ooit in hun leven abortus hebben laten plegen niet hebben gezien wat daarbij allemaal ge beurd is. En daarbij doet het er weinig toe, lijkt me, of die in greep via de moderne methoden in een erkende abortuskliniek met vakmatige artsen is geschied of op de vroegere manier, toen zwangere vrouwen die om welke redenen dan ook (bijvoorbeeld omdat zij ongehuwd waren en de ongehuwde moeders in de EO- kringen van voorheen geen leven meer hadden) het kind niet wen sten en bij louche aborteurs met breipennen en zeepsop terecht kwamen. Dat is immers de andere zijde van de medaille die door de EO niet belicht werd. Want laten we elkaar geen mietje noemen: als je om religieuze of humane redenen tegen voortijdige afbreking van de zwangerschap bent, dan zijn er twee methoden om dat te be vorderen. Ten eerste door de jon gens en meisjes al van jongsa- /aan te wijzen op de vele midde len van geboortebeperking, en ten tweede door ervoor te zorgen dat meisjes en vrouwen die zwanger zijn geworden zonder gehuwd te zijn, met zoveel geeste lijke en materiële zorgen worden omringd dat zij in elk geval niet het gevoel krijgen verstoten te worden, en als het even kan het idee krijgen dat ook zij in blije verwachting zijn, zoals zoveel andere moeders. ik. denk niet dat de EO en zijn aanhang lang bij zichzelf te rade zullen hoeven gaan om erachter te komen dat uitgerekend zij in de loop der eeuwen niet uitge blonken hebben in het toepassen van deze beide remedies, en dan druk ik mij nog bijzonder eufe mistisch uit. Dat neemt inmiddels niet weg, dat ook de tegenstanders van abortus alle recht van de wereld hebben hun visie kenbaar te ma ken, en omdat het hele vraagstuk van de abortus in feite draait om de vraag of er daarbij al dan niet een 'levend wezen' wordt ge dood, is het begrijpelijk dat men zo'n film laat zien waarin een twaalf weken oude vrucht of hoe noem je het dan al?), dat al heel wat meer levensfuncties vertoont dan die miljoenen zaadcellen waarvan er maar eentje de eind streep haalde, met behulp van tangen in de baarmoeder ver morzeld wordt en in stukken naar buiten wordt gehaald. Wel zo aangrijpend vond ik overigens die kleine, toch al spre kend op mensjes gelijkende lijk jes die in de abortusklinieken blijkbaar met emmers tegelijk de deur uitgaan, alleen begreep ik toen opeens niet meer hoe zij er zo 'heel' uit konden zien, terwijl ons net tevoren getoond was hoe ze bij stukjes en beetjes naar buiten werden gehaald. Je kon na af loop wel bellen, maar we i eerst opgezadeld met beelden en een tamelijk gruwwékkend ver haal, dus dan zou het meer voor de hand hebben gelegen als de EO aan die Amerikaanse anti-abor tusfilm een uitvoerige discussie had. gekoppeld waarin deze en andere vragen door ter zake kun dige en redelijke mensen bespro ken hadden kunnen worden. Als je werkelijk zo begaan bent met dit probleem datje het nodig en nuttig oordeelt om vrouwen die ooit de pijnlijke beslissing hebben genomen zich te laten aborteren, of die nog voor deze beslissing staan, op zo 'doeltref fende', rigoureuze manier met hun probleem te confronteren, dan is het wel buitengemeen in humaan en onchristelijk om ze vervolgens af te schepen met een telefoonnummer dat steeds in ge sprek is en zelf over te gaan naar 'Holland ze zeggen... Goeree- Overflakkee', aflevering uit de reeks gevarieerde programma's over de vaderlandse regio. 'Roze zeebewonertjes spelen een opval lende rol in deze produktie', las ik in de gids. Ze zijn wel heel reli gieus bij die EO, maar even na denken is er blijkbaar niet bij. HAARLEM - De technische theatergroep 'Perspekt' uit Haarlem, die niet alleen zelf voorstellingen maakt, maar ook anderen met raad en daad terzijde staat op het gebied van de vormgeving (zoals het decor voor de voorstellingen 'De koning en de koningin van Napels' bij het nieuwe gezelschap Theater in Arnhem), heeft inmiddels naast het grootschalige 'Sanatorium Klepsydra' een nieuwe produktie op het repertoire genomen, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de roep om ook eens aan kleine zalen en andere intiemere gelegenhe den te denken: 'Spin Marty's Beef Squad'. Deze als 'cartoontheater' omschreven voorstelling wordt gespeeld door Michael Helmerhost en Mark Kingsford (van Limited Company) en komt 20 maart in bet Leidse LAK-theater. In dit stuk, waarin de comedylijn van vroeger wordt voorgezet, wordt gebruik gemaakt van een agressief geluidsdecor en van mechanische rekwisieten. Voorlopig speelt 'Perspekt' ook nog 'Sanatorium Klepsydra', waarvan de faam inmiddels tot het buiten land is doorgedrongen. Opmerkelijk is dat natuur lijk wel: de technische thea tergroep 'Perspekt' uit Haarlem speelt in de Noord- franse stad Douai in puur Nederlands de voorstelling 'Sanatorium Klepsydra' en krijgt de handen enthou siast op elkaar. Er volgen uitnodigingen voor interna tionale festivals in het Spaanse Granada (mei) en de Deense hoofdstad Ko penhagen (juni). Volgend seizoen treedt het gezel schap een week op in Cer- gy-Pontoise, het avangar- distisch centrum bij Parijs. Voor de mensen van 'Per spekt' eigenlijk geen verras sing meer, want de belang stelling uit het buitenland dateert al van het begin van de jaren tachtig. Algemeen coördinator van de groep, Jaap de Jong: „Dat bete kent dat het 'verplaatsbaar' is van de Nederlandse situatie naar el ders. Los van de tekstgedeelten is het al zo'n bijzondere vorm, dat het opvalt". En artistiek coördinator Michael Helmerhorst vult aan: "In Douai bleek dat het voor het pu bliek, hoewel dat naar een Neder landse tekst zat te luisteren, een compleet aanvaardbare voorstel ling was door het 'kijkspel'. Het vi suele sprak hen duidelijk genoeg aan om het te kunnen volgen. Net zoals wij in het Mickery-theater naar Japanse of Italiaanse groepen gaan kijken, die ook behoorlijk wat tekst hebben, en meer geboeid worden door het totale beeld en de visuele items, dan door wat ze te zeggen hebben". "Het is eigenlijk geen toneel vorm wat wij doen, al gebeuren er wel toneelmatige dingen", ver klaart Michael, „In onze vorige produktie 'Hammer' was meer nog dan in deze sprake van een audio visuele bouw, een soort circus van gebeurtenissen, waar de spelers doorheen renden om op tijd dit en op tijd dat te kunnen doen. In dit stuk hebben we veel meer rust in- door Frans Doelman gebouwd, zodat naast alle geweld aan filmbeelden, dia's en drijvende linten, een speler toch gearticu leerd voor het voetlicht komt met wat hij te zeggen heeft. Er wordt wel beweerd dat het spel, het dra ma verdrongen wordt door een te veel aan vorm. Het is natuurlijk al tijd een gevecht tussen vorm en in houd, maar in 'Sanatorium' is het op een goeie manier gelukt die twee gelijkwaardig te laten zijn. Je moet echter niet bij ons komen voor een stuk ouderwets drama waarin de spelers echt de darmen op tafel gooien". Verpletterend "Voor 'Perspekt' is de belang rijkste taak om de techniek, of die nu van gisteren is, van tien jaar ge leden of van morgen toegankelijk te maken voor theater. Wij zullen nooit iets doen omdat het moeilijk is of omdat het een theater-vijandi ge techniek lijkt. Wij vinden dat el ke vorm van techniek - of het nou een mechanische is of een compu tergestuurd programma altijd een 'middel' is om theater mee te maken. Dus theater is doel". Wij zijn een visueel ingestelde groep. Het gaat soms meer de vormgevingskant op en soms meer de bewegingskant, dan dat je van een toneelkant kunt spreken. We zijn eerder geobsedeerd door wat we in een 'clip' op de tv zien, een rare camerabeweging die we niet kunnen verklaren of een rare be weging die iemand op straat maakt. Dat boeit ons sneller dan een nieuwe prestatie van een to neelschrijver die één persoon drie uur aan het woord laat. Dan zullen wij iets hebben van, oké, span nend, maar dat is niet ons mate riaal. Een regisseur kan daar een verpletterende 'adaptatie' van ma ken - daar zijn ze ook altijd mee bezig in de toneelwereld, eikaars adaptaties afkraken of ophemelen -, maar daar word ik op een gege ven moment niet meer warm of koud van, want ik ben alleen nog maar geboeid door dingen die echt visueel of dynamisch iets te zeggen hebben". "Niet dat wij altijd maar geilen op effecten of vergrote mogelijkhe den, want wij houden ook wel van een mooi rustig stuk theaterspan ning, maar het visuele staat wel voorop". Het is dan ook begrijpelijk dat Michael Helmerhorst en Joep Kruyver, zich beiden kwalifice rend als scriptschrijver, ideeënma- ker en acteur, er de voorkeur aan geven zelf een scenario of een be werking van iets te maken, zodat er talloze visuele mogelijkheden be nut kunnen worden. Voor 'Sanato rium Klepsydra' vormde het gelijk namige verhaal van de Pool Bruno Schulz (1892-1942) - die overigens maar twee boeken schreef, doch desondanks met mensen als Gom- browicz tot het cultureel gemeen goed van Polen wordt gerekend - de leidraad, waaraan elementen uit andere verhalen van hem werden toegevoegd. De dramatische han deling en de visuele beelden, ideeën voor het decor, ontwikke len zich min of meer gelijktijdig bij de makers. Aan de hand van ma quettes wordt van alles uitgepro beerd. Michael: "Zo kom je op nog tien duizend dingen, die je allemaal be dacht hebt voor je de eerste spijker in het hout gaat slaan. Zoiets kan je alleen maar maken als je werkt met een module en een hoop prikbor den. En dan gaat er nog eens een technisch tekenaar overheen, die zegt wat wel en wat om construc tie-technische redenen niet kan. Dan komt het moment dat je de dingen gaat uitproberen met spe lers in het decor en ben je weken lang bezig om de logica die je van te voren in dat decor bedacht had, weer terug te vinden. Maar als wij op een gegeven moment ergens voor kiezen, dan gebeurt het ook". "Er gebeuren echt onverklaarba re dingen in de voorstelling, zodat het publiek zich afvraagt: hoe flik ken ze dat nou? Terwijl het eigen lijk een heel oude truc is uit het boekje van de 'grand-guignol'. Maar doordat het gecombineerd is met dia's en film, als een totaal show die meer van deze tijd is, staat men toch heel verbaasd. Er zit ook humor in dit stuk, die aan de Dada-humor grenst, logica uit de waanzin gehaald. De vader, naar wie de zoon Jozef in dit stuk op zoek is, heeft allemaal prachtige fantasieën over een tweede schep ping, een tweede herfst...". Jaap de Jong: "De emotie zit voor een groot deel in de onbereik baarheid van die vader. De man die op zoek gaat naar de vaderfiguur komt alleen in allerlei afgeleide werelden terecht. Een onderwerp waar velen zich in kunnen herken nen, iedereen behoort tot een be paalde generatie en wordt dan ge confronteerd met andere genera ties". Joep Kruyver: "De hoofdfi guur is met een vrij zinloze onder neming bezig. Zijn vader is eigen lijk al overleden, maar hij verheer-' lijkt zijn kindertijd zo, dat hij terug wil in die tijd. Hij gaat eigenlijk op zoek naar zijn vader over het graf heen: Dat klinkt heel zwaar, maar Schulz relativeert een heleboel dingen weer. Er zitten ook Kafka- achtige trekken aan". Michael Helmerhorst, die 'Per spekt' ziet als een soort 'laborato riumtheater', verklaart nader: „De dubbele'bodem, het kunstmatige, het onechte speelt bij Schulz een ontzettend belangrijke rol en wij hebben dat optimaal in deze voor stelling kunnen gebruiken. Af en toe is het om te kijken en af en toe om te luisteren, die dosering is heel spannend geweest. Je hebt ook wel eens dat iets zo bedacht, zo artifi cieel is dat het snel saai wordt, maar het is ons aardig gelukt dit stuk vrij levendig te houden. En je moet het veel kunnen spelen na tuurlijk, want hoe vaker een acteur zo'n rol per week doet, hoe gemak kelijker hij zich in zo'n constructie gaat voelen". "Daar komt nog bij het werken met mechanica. Als. je een acteur één wil laten zijn met het decor, met een set, dan heeft hij niet ge noeg aan één week repeteren. Dan moet die acteur in de module van die set misschien al maanden bezig zijn geweest, voordat hij weet wat hij met dat decor kan doen. Dan krijg je echt iets oorspronkelijks te zien, iets onnavolgbaars. Anders komt iemand 'gewoon' op en gaat 'gewoon' af...". UTRECHT (ANP) - Met de ten toonstelling Naïeve Schilder kunst die van 24 maart tot en met 30 april in het Utrechts Universi teitsmuseum wordt gehouden, treden de initiatiefnemers voor de oprichting van een Museum voor Naïeve Kunst naar buiten. Dat museum moet een represen tatieve collectie werken krijgen van Nederlandse en buitenland se kunst. Op de tentoonstelling in Utrecht zal werk te zien zijn van Sal Meijer, Anna Zomer, Cor Kaay, Leo Neervoort, Willem Westbroek, Meike Sund, Ilona Schmit en anderen. De organisatoren kondigden aan, dat een deel van de getoon de werken niet eerder werd geëxposeerd. Ze hebben ze in bruikleen gekregen van particu lieren en kunstinstellingen, waaronder het Stedelijk Mu seum in Amsterdam. De naïeve kunst bevindt zich in ons land in musea, bij verzamelaars, galeries en kunstenaars. Een klein deel ervan is voor publiek toeganke lijk. Het Westfries Museum in Hoorn heeft een kleine perma nente expositie van Westfriese naïeve schilders. Voor het gespecialiseerde mu seum is een stichting in het leven geroepen. In het bestuur ervan zitten onder meer E.M. Benja- minse-Reith uit Bunnik, drs. G. Haaijman, Utrecht en mr. J.J.P. Valeton uit Driebergen. De ten toonstelling in het Universiteits museum geeft een representatief overzicht van wat er in Neder land aan naïeve schilderkunst is en wordt gemaakt. In het buitenland hebben mu sea voor naïeve kunst aange toond, dat ze een hoog niveau van de collectie waarborgen, evenals een goed tentoonstel- lingsbeleid en de betekenis van deze kunst in internationaal ver band. Deze musea leggen tevens nadruk op de plaats van de nale ven als erkende stroming binnen de kunst, aldus de organisatoren. WENEN - De Engelse regisseur Ken Russell in de Staatsopera van Wenen. Vanavond gaat daar zijn versie van Goethes opera 'Faust' in première. Jules Barbier en Michel Carré schreven de muziek, (foto ap» Nieuwe rtv- directeur WVC DEN HAAG (ANP) - Drs. K. van der Steenhoven (35) is per 1 april benoemd tot hoofd van de Directie Radio, Televisie en Pers van het ministerie van welzijn, volksge zondheid en cultuur. Hij volgt in deze functie ing. J.W. Reinold op, die per I april is benoemd tot hoofd dienst van de Regerings commissaris voor de omroep. Van der Steenhoven volgde de studie politicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds 1981 is hij in dienst van CRM/WVC bij het bureau van de secretaris-ge neraal. Hij adviseerde in deze func tie de ministers De Boer en Brink man en maakte deel uit van het projectsecretariaat van de Stuur groep Uitvoering Medianota. 'Een Vos'. Naar 'The Fox' van D.H. Lawrence. Bewerking/regie: Sam Bogaerts. Met: Marlous Fluitsma, Geert de Jong en Lucas Vandervost. Gezien op 15 maart in de Leidse LEIDEN - Niet iedereen kon blijkbaar het regiewerk van Sam Bogaerts evenzeer waarderen. Het applaus was aarzelend, het sfeertje wat lacherig en er waren zelfs al enkele schouwburgbe zoekers opgestapt. Dat laatste is een ieders goed recht, maar was in dit geval wel jammer. 'Een Vos' is namelijk een vervreem dende theaterervaring, die inder daad vragen oproept en heel even desoriëntatie veroorzaakt in onze vertrouwde waarne mingsmechanismen. En dat voor een vrije produktie! Inhoudelijk is de toneelbewer king eenvoudig: twee vrouwen leven op een afgelegen boerderij. Een rondsluipende vos boezemt aanvankelijk angst in, maar oe fent naderhand op één van de vrouwen grote aantrekkings kracht uit. De 'rol' van de bin nendringende vos wordt overge nomen door de man, die op een dag zijn voormalig ouderlijk huis bezoekt - hij doodt de vos. Wan neer hij en de vrouw trouwplan nen hebben, voelt de ander dat als verraad. Vanuit zijn jagersin stinct neemt de man weer maat regelen; de andere vrouw hangt als een afgeschoten vos aan een koord. Na de pauze blikken de drie personages in monologen terug op hun leven. Het echtpaar als keurige oude burgermensjes, de verlaten vrouw leeftijdloos, ter wijl ze (realistisch gespeeld) zich in de modder rondwentelt. Nu kun je je bijvoorbeeld de vraag stellen: wat bedoelen ze eigenlijk met die modderscène. Die vraag valt waarschijnlijk niet zo snel bevredigend te beantwoorden. Aan de andere kant kun je zon der het stellen van de waarom vraag deze vormgeving zien als een intrigerende manier om de monoloog (met overigens niet al leen D.H. Lawrence - tekst) een suggestieve geladenheid mee te geven, waardoor je naar diepere De acteurs van 'Een vos': v.l.n.r. vost en Geert de Jong. betekenissen van het gesproke ne gaat zoeken. Een sterk punt daarbij is, dat het spel van de drie acteurs ingehouden en rea listisch en rustig blijft: dus geen overbodige accentuering van het raadselachtige element. Zo blij ven de spanningen onderhuids, maar wel terdege merkbaar. WIJNAND ZEILSTRA Jeugdkamerorkest Leiden, dirigent Henk Brièr m.m.v. het Blaaskwartet Meike en Wybren Buma, fluit en ho bo, Anja de Nooij, klarinet en Conny v.d. Brugge, fagot o.l.v. Hans Stoop. Met werken van Handel, Mozart, Verikovsky, Szelényi en Genzmer. Gehoord op vrijdag 15 maart in de Waag in Leiden. LEIDEN - Een jeugdorkest is net een vlooientheater; zo heb je een orkestbak vol en in een wip zijn de leden weer naar alle wind streken vertrokken. Hoed af voor dirigent Henk Briër van het Jeugdkamerorkest Leiden die vanaf de oprichting - dit jaar vijfentwintig jaar geleden - over zo'n vlooienorkest de dirigeer stok zwaait. Vorig jaar nog be leefde het Leidse jeugdorkest het dramatische dieptepunt van veertien orkestleden. "Waar blij ven jullie toch?" Dit jaar zitten er dank zij de terriërtrouw van de dirigent weer bijna dertig jonge orkestleden met rode oortjes te studeren. En waar menig volwas sen ensemble jaren voor nodig heeft om tot een redelijke homo geniteit te komen, lukte het Jeugdkamerorkest Leiden maar liefst binnen het jaar. Zo bleek gisteravond tijdens het eerste huisconcert in de serie jubileum concerten in de Waajg in het pit tig, jong en levendig vertolkte Concerto Grosso van G. F. Han del. Iets minder vast maar even fris, dynamisch en fraai van op bouw klonk daarna de symfonie in G (K.V. 129) van W. A. Mozart, waar vooral de violen door de zorgvuldige afwerking en disci pline opvielen. Prachtig samen spel viel er te beluisteren tijdens het intermezzo door het blaas kwartet Meike en Wybren Buma, fluit en hobo, Anja de Nooij, kla rinet en Conny v.d. Brugge, fagot onder leiding van Hans Stoop met het Kwartet voor Houtbla zers van M. Verikovsky. In het bijzonder tijdens het fraai gedo seerde larghetto, waar elk instru ment als solist het lyrische the ma overneemt. Een ander boeiend werk bleek de Sinfonietta a tre van de totaal onbekende Hongaar Istvan Sze lényi, beïnvloed door Hinde- mith, Strawinsky en de Jazzmu ziek. Een grappig stuk waarbij het de kunst leek om valse noten zuiver te spelen, maar ook heel lief en romantisch in de langza me delen. Een lust voor het oor betekende tenslotte het gecon centreerde en dynamische spel van het Jeugdkamerorkest Lei den in het modern getoonzette Divertimento di danza van Har- raid Genzmer. Nu maar hopten dat er voor deze orkestbak een sluitende deksel te vinden is. ANNEKE VAN VLIET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33