JAZZ
Verkenningen
van de piano
Heren verhalen
van vroeger
Dunne sfeer
van mystiek
Schitterende
'concepten'
Vertrouwd en
verrassend
KRYPTOGRAM
9&M I
mmjÊjÊ.
aM&MJBL
ZATERDAG 16 MAART 1985
EXTRA
Bijdragen: Willem S. Winsemius
Wim Wirtz
Harry de Wit (foto Paul Kuiper)
Harry de Wrt
'Wantij' (Data Records 831)
De in 1952 in Ommen geboren
pianist en basklarinettist Harry
de Wit is één van de onderschatte
musici uit de geïmproviseerde
muziek. Hij is autodidact en
werd bekend bij de muziek!- en
bewegingsgroep Mezzing, de
jazzgroep Cumulus, Stichting
Dansproduktie, Vals Bloed, Poë
zie Hardop en de Japanse dichte
res Kazuko Shiraishi. De muziek
wordt op een normale en op een
geprepareerde piano uitgevoerd.
Er wordt sterk ritmisch gespeeld
op de negen titels van deze plaat.
De emotionele kwaliteit van zijn
pianospel heeft veel weg van de
bekende toetsenrazer Cecil Tay
lor, zonder overigens zijn lange
speelduur of aantal noten te ge
bruiken.
Korte, ritmische patronen wor
den steeds met kleine variaties
herhaald om zo de spanning op
te bouwen. Het is echter geen mi
nimal music of meditatie. In het
tweede nummer 'Kazuko' wor
den deze ritmische elementen
wat langer en krijgen langere
tussenpozen. 'Sustain' is nog
langzamer en heeft een ritmische
lijn, die bestaat uit zacht kloppen
op de piano. Het nummer 'Pauli
ne' wordt weer op een paar toet
sen gespeeld en wel op een zo rit
misch mogelijke wijze. In 'Tupi'
en 'Bo' worden de korte en felle
achter elkaar gezette motiefjes
op een normale piano gespeeld,
zonder dat er naar een climax
wordt toegewerkt. 'Wantij' is een
impressie op geprepareerde pia
no, terwyl in 'Indigo' het geluid
van een continue in trillig ge
brachte snaar als een soort sirene
wordt geproduceerd. In het slot
nummer 'George Wil' wordt
een snaar en een toets als slag
werk gebruikt.
Als geheel is het een moeilijke,
maar boeiende en bloedserieuze
aangelegenheid, die in mei en ju
ni 1983 in het Amsterdamse
Shaffy theater werd opgenomen
voor Data records.
wsw
Clifford Jordan
en Junior Cook
Two tenor Winner (Criss Cross).
kaal tweegevecht, zoals dat bijna
veertig jaar geleden gedaan werd
door Dexter Gordon en Wardell
Gray of later door Johnny Griffin
en Eddie 'Lockjaw' Davis. Maar
in dit geval vërhalen de beide he
ren op een harmonieuze wijze
van vroeger. Jordan speelde bij
Max Roach, het Great Concert
met Mingus en Dolphy en later
het kwartet van pianist Cedar
Walton. Hij heeft het meest per
soonlijke geluid, afkomstig van
Coleman Hawkins, terwijl Ju
nior Cook zich meer op John
Coltrane baseert en er soms niet
van los komt. Cook speelde bij
Horace Silver en vormt al jaren
een op de Jazzmessengers geba
seerd kwintet met trompettist
Bill Hardman en drummer Louis
Hayes. Jordan speelt zijn ballade
op 'Song for her' van bassist Ce
cil McBee, terwijl Cooke in 'Ma
ke the man love' zijn ballade te
veel doet klinken als Coltrane op
zijn album 'Ballads' uit 1962.
In de overige nummers soleren
de tenoren en laten goed opge
bouwde en ouderwets verant
woorde muziek horen. Iri 'Groov-
in High' en het nummer 'Two te
nor winner' worden langere
duetten gespeeld met een inten
sieve ondersteuning van het trio
van Kirk Lightsey, die een opval
lend gebruik van de linkerhand
maakt. De plaat wordt besloten
met Doug's prelude, waarop een
gedragen duet met lange sonore
lijnen.
WSW
Art Ensemble
of Chicago
Niet groots
of meeslepend
The third decade (ECM)
Het AEC is nu na zestien jaar en
meer dan 25 platen de enige bij
drage tot de verbreding van de
afro-amerikaanse muziek. Hun
optredens zijn door de Afrikaan
se uitmonstering van de leden
kleurrijke en spannende gebeur
tenissen, mede door het gebruik
van negentien blaasinstrumen
ten en meer dan vijftig percussie-
en andere slagwerkonderdelen.
Hoewel het er op leek dat ze
een paar jaar geleden zouden op
houden, omdat trompettist Les
ter Bowie en de saxofonisten
Roscoe Mitchell en Joseph Jar-
man eigen groepen gingen lei
den, is vorig jaar juni toch weer
een plaat voor ECM gemaakt. Ze
zijn afgestapt van de lange num
mers en spelen maar liefst zes
nummers, waaronder ook Funky
AECO, dat weliswaar een roc-
kritme heeft maar toch typische
Art ensemble klanken heeft.
Een mooi nummer is 'Walkin
in the Moonlight' met een lui
klinkende saxsolo van Mitchell.
Het spannendste stuk van de
plaat is 'Bell piece', beginnende
met veel lage tonen, waarna bel
len en klokken te horen zijn, en
zich daarna verrassend ontwik
kelend.
'Zero' van trompettist Lester
Bowie heeft een leuke op de be
bop gebaseerde melodie en is
verder erg swingend. 'Third de
cade' tenslotte is een slagwerk-
compositie, die uitmondt in een
tutti van de blazers en een paar
felle solo's. De muziek is heel ge
nietbaar, zij het geen grootste
manifestatie of meeslepende ver
tolking. Deze ECM plaat is tege
lijkertijd uitgebracht op CD 823
213-2.
WSW
Ippu-Do
Ippu-Do. Live and Zen. CBS 281.
De Japanse jazz-rock formatie
Ippu-Do, een twee-mans groep,
brengt het soort muziek waarvan
een beetje handige elektronicus
wel elke dag een boeketje zou
kunnen samenstellen. Het is een
combinatie van neo-pop en mys
tieke klanken, die, gelet op de ti
tel van de plaat, ongetwijfeld
hun wortel vinden in de Zen-
leer. Maar hoe de diepere beteke
nis van deze leer ook is vertaald,
het heeft niet geresulteerd in
boeiende stukken.
Er zitten aardige composities
bij die in weerwil van de veel
voudige elektronica hier en daar
zelfs zijn opgetuigd met een een
voudige viool. Maar de tekst is
meestal onverstaanbaar en de
sfeer van de muziek is te dun om
er in te kunnen wegzakken.
Voor de liefhebbers: Ippu-Do
wordt gevormd door Masami
Tsuchiya en Akira Mitake, aan
gevuld met een aantal gastmusi-
ci op drums, synthesiser en bas.
De opnamen dateren van een li
ve optreden van twee jaar gele
den, met een publiek dat kenne
lijk meer enthousiasme voor de
groep kon opbrengen dan de ar
geloze westerling die niet is inge
voerd in de elementaire beginse
len van Zen.
W.W.
Mark Levine Quartet
The Mark Levine Quartet. Con
cepts. Concord CJ-234.
Mark Levine is een ventiel-trom
bonist met een uitgesproken
voorkeur voor de 'akoestische
jazz' van Herbie Hancock, Fred
die Hubbard en Wayne Shorter.
Zijn kwintet speelt soortgelijke
concepten ('Concepts') als het
befaamde V.S.O.P. Quartet van
dit drietal uit de jaren zeventig:
schitterende, strak uitgevoerde
schema's, schijnbaar tegen
draadse arrangementen rondom
de improvisaties en degelijke so
li. Het Mark Levine Kwintet is al
leen wat rustiger en ontbeert de
fantasie van de grote arrangeur/
Wat is er mooier dan één tenorsa
xofoon? Twee tenorsaxofoons,
moet producer Gerry Teekens
gedacht hebben, toen hij na het
jazzfestival Amsterdam de aldaar
optredende Clifford Jordan sa
men met zijn drie jaar jongere
collega Herman 'Junior' Cook in
de studio te Monster deze plaat
liet volspelen. De muziek maakt
ondanks de bezonkenheid van
de 53-jarige Jordan een indruk
van vitale moderne jazz. Al ont
breken de moderniteiten van de
afgelopen decennia.
Vaak worden twee tenoren in
verband gebracht met een muzi-
Art Ensemble of Chicago
componist Hancock, wiens naam
onverbrekelijk verbonden is met
groepen als Weather Report.
De trombonist Levine vervult
een dominante rol die in tech
nisch opzicht een zekere ver
wantschap vertoont met het spel
van de oude Bob Brookmeyer.
Dat wil zeggen: zorgvuldig uitge
wogen improvisaties, soepele
toonwisselingen en een warme
toon. Dat komt vooral tot uit
drukking in Keeper of the Flame
en Ask me now.
Een schitterende uitvoering is
die van Thomas 'Fats' Wallers
compositie Jitterbug Waltz,
waarbij het kwintet een degelijk
samenspel paart aan een zekere
speelsheid die zeer goed past by
de aard van (wijlen) de compo
nist. Een knap voorbeeld van de
wat modernere 'V.S.O.P.-jazz' is
Freddie Hubbards compositie
Up Jumped Spring, waarbij Le
vine zichzelf overtreft met een
prachtige solo die soepel voort
kabbelt op een enigszins weer
barstige ondergrond van piano,
bas en drums. Dit stuk is mis
schien wel typerend voor de mu
ziek van het Mark Levine Kwin
tet, waarvan hopelijk nog meer
platen zullen verschijnen.
W.W.
Dave Brubeck Quartet
Sinds de dood van altsaxofonist
Paul Desmond, alweer geruime
tijd geleden, heeft het Dave Bru
beck Quartet, in wisselende sa
menstelling, nauwelijks aan ijver
ingeboet. Brubeck (64) vervolgde
zijn weg in de hem vertrouwde
stijl van populistische jazz
(speels, maar te glad), experi
menteerde met enkele van zijn
zoons op elektronische instru
menten en keerde uiteindelijk te
rug naar het oude stramien van
piano, bas, drums en riet, in de
persoon van klarinettist Bill
Smith.
For Iola, een van de zeven
composities op deze LP die is ge
wijd aan Brubecks vrouw, bevat,
althans wat de grote meester zelf
betreft, weinig nieuws. Brubeck
beweegt zich in dezelfde, wel
plezierige akkoordenschema's,
walsjes en boogie's als in de tyd
van Paul Desmond, met wie hij
een onvergetelijke indruk ach
terliet bij het grote publiek (Take
Five, It's A Raggy Waltz, Uns-
quare Dance).
Verrassend op deze plaat - een
live optreden van augustus 1984,
Californië - is vooral het spel van
klarinettist Bill Smith die met
gebruikmaking van een overdre
ven echo in een aantal stukken
een etherische sfeer creeërt. Een
mooi voorbeeld is de uitvoering
van I hear A Rhapsody die door
het sterke nagalm-effect enige
associatie oproept met de
klankkleur van een barok-en-
semble.
Het titelnummer For Iola heeft
een tweetal uitvoeringen gekre
gen die geënt zyn op de twee be
tekenissen van het oorspronke
lijk Amerikaans-Indiaanse
woord Iola: Bewolking by dage
raad (weer zo'n prachtige echo
vertolking van Smith) en Nooit
ontmoedigd (een onstuimige
wals).
De bassist - Brubecks zoon
Chris - hanteert ook nog de bas
trombone in een compositie van
zijn vader uit de jaren zeventig -
Summer Song. Maar het peil van
deze uitvoering ligt ver onder dat
van Paul Desmonds versie, die
uitblonk door een sprankelend
spel. Dat is ook een beetje de tra
giek van de oude Brubeck: hij zal
gedurende de rest van zijn muzi
kale leven steeds aan Desmond
worden herinnerd.
W.W.
Horizontaal:
1. Geef het wiel maar over, je
gaat er kapot aan. 8. Volgens
de woordenlijst is het Duits
land dat zwemt in het geld,
maar we zullen maar rustig
afwachten. 9. Die zien we als
't niet waar is. 12. Vredig zwe
vend, maar gebroken word je
nat. 13. En daar hangt 'ie dan,
de vorige. 14. Eet 's wat mee
bij ons in de plaats. 17. Misre
kening bij het krijgertje spe
len kan je duur te staan ko
men. 18: Niet aangenaam
naar een wijfje verlangen. 19.
Zijn mensen soms en is het
toilet vaak. 22. Met veel lust
om de os in de muziek. 24.
Het bericht gaat anders over
een pover iemand. 25. Nog
eens thee drinken in Lim
burg. 26. Er vaart een vaar
tuig zonder staart op het wa
ter. 29. Ha, in-dwaas thee
eten. 30. Dat heb je twee keer
goed, Frans, lekker. 31. Wild
gaat het toe zonder riemen.
Verticaal:
2. Zonder rel en zonder due.
't Water blijft over. 3. Een Eu
ropeaan die daarop ligt wordt
met thee hierdoor genezen. 4.
Min een vreemdeling tijdens
het vuren. 5. Om anders in
een rivier te komen moet je
gebruik maken van een vo
gel. 6. Een vreemde gevange
nis wordt gauw doorgegeven.
7. Toen N zich uit het bordeel
verwijderde voegde hij zich
bij het muziekgezelschap. 10.
Voorzichtig, een bed voor
pijnlijders. 11. Zonder werk
krijg je gauw diarree. 15.
Rond Amerika gebak. 16. Die
ga je goed in op zee als 't mis
is. 20. De straat van de ezel
tjes. 21. Tussen 3 en 5. 22. De
tulp in de grond? 23. Zo is het
als je het dier uit 22 verwij
derd uit een stad in het noor
den. 27. Bevestig pappa op
een eiland... 28. ...en laat dat
jaar Annie een nummer trek
ken,
De prijs van 25,- werd toege
kend aan J.L. van Heesch, Ros
molen 2, 2317 SK Leiden.
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden.
Oplossingen met vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of enveloppe zenden
aan Redactie Leidsch Dagblad,
Postbus 54, 2300 AB Leiden.
Rond de jaarwisseling speelt
zich in het Engelse Hastings al
tijd een traditioneel grootmees-
tertoernooi af. Winnaar was dit
jaar de Rus Sveshnikov. Door de
schaakolympiade was de bezet
ting niet optimaal, maar het ver-
toonde spel was zeer de moeite
waard, zoals in de volgende par
tijtjes wordt geïllustreerd.
Wit: Plaskett; zwart: Hebert. 1.
e4 c5 2. Pf3 e6 3. d4 cd4: 4. Pd4:
Pf6 5. Pc3 d6 6. g4 h6 7. h4 Pc6 8.
Tgl h5 9. gh5: Ph5: 10. Lg5 Db6
11. Pb3 a6 12. Dd2 Dc7!? (Met het
idee om de damevleugel te gaan
door
Dirk Sikkel
aanvallen. De zwarte koning
komt zo echter wel erg bloot te
staan) 13. 0-0-0 b5 14. Lb5:!
(Neemt het initiatief over) ab5:
15. Pb5: Dd7 (Verliest direct,
maar ook na Db6 staat zwart
slecht) (DIAGRAM I) 16. Pc5!
Ta2: (dc5: 17. Dd7: Ld7: 18. Pc7
mat) 17. Kbl Tb2:+ 18. Kb2: Pe5
19. Pd7: Pc4+ 20. Ka2 Pd2: 21.
Pb6 en zwart gaf op.
Wit: Sveshnikov; zwart: Fara-
go. 1. e4 e6 2. d4 d5 3. e5 (De door-
schuifvariant ziet men niet zo
vaak meer in de grootmeester-
praktijk) c5 4. c3 Pc6 5. Pf3 Pge7
(gebruikelijk is Db6) 6. Pa3 cd4:
7. cd4: Pf5 8. Pc2 Le7 9. Ld3 0-0?
(Nu kan wit een aanval lanceren.
Beter is Db6) 10. g4 Ph4 11. Ph4:
Lh4: (DIAGRAM II) 12. g5 Lg5:
13. Dh5 h6 14. Tgl Lel: 15. Tel: f5
(Op Kh8 volgt 16. Ke2 met de
Als u de rubriek van vorige week
hebt gelezen weet u dat we het
over het klassieke spelgenre heb
ben. Daar gaan we nu mee ver
der. Naast de tempo-theorie is
het ook heel belangrijk om zowel
25 als 26 zoals in de volgende
stand, wit: 25-28, 32, 33, 37-39,45;
zwart: 12-19, 23, 24. Weliswaar
staat wit 2 tempi voor, maar
doordat hij zowel veld 25 als 26
onder controle heeft staat hij ge-
Indien er geen speciale reden
is om schijf 39 naar 33 (voor
zwart 12 naar 18) te brengen, dan
kan deze beter de andere kant
uit, dus 39-34. In principe is veld
18 totaal niet belangrijk i.t.t. veld
25 (deze regel geldt pas bij we
derzijds 10 schijven). In de
stand wit: 27, 28, 32, 35, 37-39, 41,
43, 44; zwart: 9-13, 18, 19, 23, 24,
26, is wit na 39-33 9-14 en daarna
10 naar 25 in ernstige moeilijk
heden, terwyl na 39-34! 9-14 34-30
juist zwart in grote problemen
zit. Indien men naar een stand
toespeelt met wederzijds 10
schijven dan moet men proberen
geen schijf op 36 (resp. 15) te heb
ben. In deze stand (wit: 25,27,28,
Het Scheveningse Hoechst-toer-
nooi is gewonnen door het Oos
tenrijkse team, halve finalist bij
de Olympiade in Seattle, waar
mee de daar opgebouwde repu
tatie werd bevestigd. Berger-
Meinl en Kubak-Fucik speelden
een briljant toernooi, waarop ei
genlijk maar één smetje rustte:
zij verloren de laatste wedstrijd.
Tot dan scoorden ze het formida
bele gemiddelde van 85%, het
geen ze inmiddels winnend had
doen finishen. In die laatste wed
strijd stuitten ze op Kees Tam-
mens en kornuiten die aan een
imposante rush bezig waren: de
maximale 75 tegen de laatste drie
tegenstanders, waaronder dus
Oostenrijk. Dat bracht Tammens
c.s. op de tweede plaats; Enge
land werd 3, de sterk debuteren
de Nederlandse junioren Wubbo
de Boer, Robert Sandor, Marcel
Nooijen en Rob van Wel (A'dam-
Veghel-Weert) legden beslag op
de 4e plaats.
In onze wedstrijd tegen het an
dere juniorteam kwam een spel
op tafel dat op aardige wijze het
verschil illustreert tussen de Ne
derlandse en Engelse Acolstijl:
Bijna elk land waar paus Jo
hannes Paulus II tot nu toe op
bezoek kwam bracht men ter ge
legenheid daarvan ook een emis
sie uit bestaande uit een of meer
zegels. Zo ook België - op 1 april
- dat de paus van 16 tot 21 mei
zal bezoeken. Op een zegel van
12 frank (oplage 8,1 miljopn) een
beeltenis van de paus.
GROOT-BRITTANNIË - Se
dert 1977 brengen de Britse pos
terijen jaarlijks een uitermate
mooie dierenserie op de markt.
Ook dit jaar is weer zo'n serie aan
laf
dreiging Tg7: Kg7: en Tgl+) 16.
Dh6: Tf7 17. Ke2 Db6 18. Dh4
Ld7 19. Tg5 Db2: 20. Kd2 Pe7 21.
Th5 Pg6 22. Dg3 PfB 23. Dh3 Te7
(Op Pg6 volgt nu Tgl) 24. Th8+
Kf7 25. Tgl La4 26. Dh5+ g6 27.
Tg6: en zwart geeft op. Op Pg6:
volgt 28. Dh7 mat en na Ke8
volgt 28. Te6: Kd7 29. Te7:+ en
Ke7: 30. Dg5+ en wint.
De sleute zet van het probleem
ter gelegenheid van het Note-
boomtoernooi was Db8-b2. De
prys van 100 is gewonnen door
C.A. Kruijf uit Valkenburg.
32, 33, 35-38; zwart: 12-14, 16, 18,
19, 23, 24, 26) is dit duidelijk te
zien. Wit aan zet staat verloren,
terwijl als men schijf 36 naar 39
•verplaatst er niets aan de hand is.
Men moet ervoor waken dat de
tegenstander de klassieke stand
gunstig kan ombuigen in een
V986 N AHE 5
<?H54 w n 10 7 63
OA V 10 9 6 3 O H 2
- Z *A106
10 4 2
9 B 9
087
*HB8542
West als gever (NZ kwetsbaar)
opende 1 Ru, oost 1 Ha, west 1
Sch, waarna via een eindeloze
biedserie naar 6 Sch werd opge-
stoomd. Dat contract kan uiter
aard niet down: de vier hartens
van tafel kunnen weg op de vrije
ruitens, waarna een harten kan
worden getroefd. Eén harten ver-
BELGIE - Eens in de vyf jaar
wordt in Gent de ver over de
landsgrenzen bekende Gentse
Floraliën gehouden. Op 20 april
is het weer zo ver. Al sedert 1955
wordt deze bloemen- en planten-
expositie gemarkeerd door een
postzegeluitgifte. Dat is ook deze
keer weer het geval. Op 18 maart
verschijnen drie 12 frank-zegels
met daarop afgebeeld orchi
deeën. Van elke zegel zijn 4 mil-
joen exemplaren aangemaakt.
aanvalsstand, zoals hier (wit: 27,
28, 32-34,37-40,42-45; zwart: 2, 6,
8, 9, 11, 13-16, 19, 23, 24, 26) na
34-29 23x34 40x20 15x24 28-23!
19x28 32x23.
De Ghestem-doorstoot is in
dien op het juiste moment toege
past, een zeer gevaarlijk wapen.
Onder de Ghestem-doorstoot
verstaat men de zet 28-22 (of 23-
29) wanneer zwart (of wit) het
klaverblad 16, 21 en 26 heeft'ge
formeerd zoals in de volgende
cijferstand, wit: 25, 27, 28, 32, 33,
35,37-39,45; zwart: 6,9,14,16,18,
19, 21, 23. 24, 26. Na 45-40 9-13 40-
34 (i 11 34-30 11-17 39-34 etc. loopt
het remise, echter na 28-22! wint
wit. 9-13 33-28 23-29 45-40 18-23
39-34 6-11 34-30 uit!
Dit was het dan. Overigens ben
ik me ervan bewust dat ik verre
van volledig ben, maar dat is ook
geenzins de bedoeling. Tot slot
nog een fraaie combinatie, die is
uitgevoerd door Cees Varkevis-
ser in het kampioenschap van
Nederland in 1975 tegen Ger
main. Varkevisser had wit en
was aan zet.
dwijnt op KI A en alleen Ha A
wordt afgegeven.
Ons nevenpaar, de sterke En
gelsen Jourdain en Hoffman,
opende ook met 1 Ru. Het Neder
landse motto 'iedere vierkaart is
biedbaar' gaat de Engelsen even
wel te ver. Oost vond Ha 10 -
vierde te r.in en antwoordde 1
Sch. Ook hier werd 6 Sch be
reikt, maar nu mocht zuid uitko
men en die maakte geen fout: Ha
B en één down.
Misschien is het leuk onder
staand spel zelf eens uit te zoe
ken:
A43
H B 10 7 3
O A52
8 7
N B876
WO -
vv_,u O V B 7 4 3
Z HVB9
H V9
A854
O 6
A 106 5 4
10 5 2
O V962
O II 10 9 8
3 2
Zuid speelt 6 Ha, start KI 8.
Hoe maakt zuid 12 slagen?
de orde. De nu op 12 maart uitge
brachte fleurige serie laat insec
ten zien die in Groot-Brittannië
voorkomen: 17p, aardhommel
22p, zevenstippig lieveheers
beestje, 29p, groene sabelsprink
haan, 3lp, vliegend hert en 34p,
keizerlibel.
Van enkele landen, zoals Noor
wegen, Finland, de DDR, België,
Frankrijk en Oostenrijk, kunnen
we altijd direct bij bespreking
van de zegels de oplagen zeggen.
Van enkele andere landen kun
nen we dat niet, maar wel na één
of twee jaar. En dan zijn er lan
den waar we nooit iéts van ho
ren. Zo'n land is Groot-Brittan
nië. Waarschijnlijk vinden de
Britten dit niet belangrijk. Pas
jaren later kunnen alleen de ver
kochte aantallen in een catalogus
worden teruggevonden. Maar
dan nog niet eens in de Britse
Gibbons, maar in de duitse Mi
chel. Daarop afgaande kan wor
den gesteld dat bij een serie van
vijf zegels de "oplagen" onge
veer als volgt zijn: 43,11,10,9 en
8 miljoen; bij een serie van vier
40, 10, 9 en 8 miljoen en bij de
kerstzegels 250, 140, 17, 16 en 15
miljoen.
We zyn op de oplagen van de
Britse zegels gekomen, omdat
daarover vragen zijn gesteld van
uit onze lezerskring.
OOSTENRIJK Op de ope
ningsdag - 17 januari - van de
Noordse sTTiwereldkampioen-
schappen in Seefeld (Tirol)
kwam de Oostenrijkse post met
een zegel van 4 schilling. Op de
zegel een skispringer en een
langlaufer. Oplage 3,7 miljoen.
Dit jaar zullen aan drie jubile
rende Oostenrijkse bisdommen
postzegels worden gewijd. Als
eerste verscheen op 25 januari
een zegel van 4,50 schilling (opla
ge 3,6 miljoen) ter gelegenheid
van het 200-jarig bestaan van het
bisdom Linz. De zegel toont een
binnenaanzicht van de dom van
Linz.
De 100e geboortedag van de
componist Alban Berg (Wenen, 9
'februari 1885 - Wenen, 24 de
cember 1935) werd op 8 februari
herdacht met de uitgifte van een
6 s.-portretzegel (oplage 3,6 mil
joen).
STEMPELNIEUWS - Ter ge
legenheid van het 50-jarig be
staan van de postzegelvereniging
"IJmuiden" wordt daar van 22
tot en met 24 maart een bijzonder
poststempel gebruikt. Corres
pondentie naar: Postkantoor IJ
muiden, Postbus 99710, 1970 NA
IJmuiden. Op het omslag ver
melden: Stempeling met posts
tempel 50 jaar postzegelvereni
ging IJmuiden.
Tijdens de "Dag van de jeugd
filatelie" in Norg zal op 23 maart
ook een bijzonder stempel wór
den gebruikt. Correspondentie
daarvoor naar: Postkantoor Ro
den, Postbus 99100, 9300 NA Ro
den. Op het omslag vermelden:
Stempeling met poststempel
Dag van de jeugdfilatelie.