Het linkse boek zit in de versukkeling Japan koestert zijn bossen Vermaarde boekwinkel Rob van Gennep gesloten Zure regen ondanks industrialisering vrijwel onbekend ZATERDAG 16 MAART 1985 PAGINA 21 „Ik ben geen boekhandelaar, maar uitgever. Het is heel treurig, maar deze oplossing moest gekozen worden. De hele BV is nu nog oké, de Rotterdamse winkel blijft gewoon bestaan, die is kleiner en het assortiment is breder. Ook het modern antiquariaat aan de Nieuwe Zijds blijft bestaan. Waarom deze winkel nou dicht? Omdat de verliezen te hoog gingen oplopen. De belangstelling voor de linkse boekhandel is drastisch minder geworden. En diezelfde verliezen kan ik er in de toekomst niet meer bij hebben. Dan zou het bedrijf in z'n totaliteit in gevaar komen. De winkel dus dicht. Maar, ik hou er een absolute kater aan over. Zestien jaar heeft die winkel bestaan, dat is niet niks. Ik denk ook nog alsof die winkel er nog is". door Ko van Leeuwen Na zestien jaar sloot uitgever Rob van Gennep deze maand zijn linkse boekwinkel aan de Nes 128. De belangstelling voor het linkse boek is dramatisch geslonken. Maar de uitgeverij gaat door. Acht werknemers, inclusief Rob van Gennep en zijn compagnon Jaap Jansen, zorgen dit jaar weer voor achtentwintig nieuwe titels. Nog voor de Boekenweekjkerschijnen er drie nieuwe uitgaven: 't Is niks gedaan, ontroerende en een beetje gemene tekeningen van Peter van Straaten; Bibeb De Kunst, een serie gebundelde interviews, en Na verloop van tijd, een boek met foto's en gesprekken met oude mensen door Volkskrantfotograaf Daniël Koning. Een van de bestsellers is nog steeds Geneesmiddelen in Nederland, waarvan in de laatste drie jaar 70.000 exemplaren werden verkocht. Dit najaar komt er een geheel nieuwe uitgave van. Een groots object vormt de in boeken gebundelde herdruk van De 8 en Opbouw, het 14-daags tijdschrift over het Nieuwe Bouwen van de architecten van De Opbouw in Rotterdam en De 8 in Amsterdam, dat van 1932 tot 1943 verscheen. Van Gennep: „4500 pagina's architectuur, een must voor elke architect die z'n vak serieus neemt". Rob van Gennep over de teloorgang van het linkse boek, de ombuiging, de winkelsluiting en het belang van Sonja Barend als het om verkoopcijfers gaat. Het directiekantoor is eenvoudig ingericht. Geen luxe. Wel doelmatigheid. Een bordeaux-rode drastisch ingezeten pluche bank, een soort driepersoons Bommelstoel, domineert. Het paardehaar steekt uit een armleuning van het sleetse zitmeubel. De bank heeft uit eigen verdienste de status van mascotte bereikt. Van Gennep heeft liever niet dat ik er op ga zitten. Zegt er liefkozend over: „Die kocht ik ooit eens op een veiling. Jaren geleden. Hij stond al bij van Polak Van Gennep". Rob van Gennep wil geen klaagzang over de sluiting van zijn winkel. Hij wil er we! duidelijkheid overgeven: „De preferentie ligt bij de uitgeverij. In onze bedrijfsvergadering, waar iedereen hier evenveel te zeggen heeft, is unaniem tot sluiting besloten. Daar waren ook de vier mensen bij die wisten dat die beslissing in hun geval ontslag zou betekenen. Die stemden ook voor de sluiting". De boekhandel van Van Gennep ondervond ook veel concurrentie van specialistische boekhandels, die steeds meer oprukten. Van Gennep: „In Amsterdam zijn bijvoorbeeld twee homo-boekwinkels gekomen. Twee in één stad maar liefst. Dat is een stukje van onze markt. Maar als uitgeverij komen wij toch weer met het homojaarboek, waarmee we al jaren op de markt zijn. Als vrijwel enige hebben wij heel lang vrouwenboeken verkocht. Als uitgeverij waren wij ook al heel vroeg met enkele feministische boeken. 'De schaamte voorbij' van Aiya Meulenbelt, daarvan verkochten we 160.000 exemplaren. Daar zijn nude vrouwenboekhandels voor gekomen. In 1977 kwamen de eerste. Je ziet de feministische uitgeverij Sara komen. Er zijn ook ecologische boekwinkels en er is zelfs een ecologische uitgeverij gekomen. Dat is dus allemaal op het gebied waar wij als eerste mee bezig waren. Zo raakte je telkens weer een stukje omzet kwijt. De belangstelling voor het linkse boek is de laatste jaren ook beduidend minder". Geestdrift 'Links wil dat Van Gennep open blijft', staat er met vette letters op tal van affiches die in de Amsterdamse binnenstad zijn geplakt. Van Gennep: „Dat is Japan roept doorgaans het beeld op van overbevolkte steden, vervuilende indus trieën en te volle treinen. Maar Japan heeft ook nog een andere kant: natuur schoon dat nauwelijks is aan getast door de vooruitgang. Tweederde van de Japanse ar chipel is bedekt met bossen, die slechts in geringe mate worden bedreigd door vraatzuchtige ke vers, bosbranden en tyfonen. Geen spoor van zure regen. Professor Akira Miyawaki van de universiteit van Yokohama brengt het grootste deel van zijn tijd door in de buitenlucht. Hij heeft het in kaart brengen van de 25 miljoen hectare bos in Japan tot zijn levenswerk gemaakt. Een man van het veld die moderne methodes schuwt. Met luchtfo to's kun je een bos niet in kaart brengen, is zijn overtuiging: „Bo men zijn net als vrouwen, je moet ze ruiken en voelen". Op al zijn ontdekkingsreizen heeft hij maar heel weinig ge merkt van aantasting van het mi lieu. Er is één uitzondering, en dat zijn de 'Matsukuimushi' (let terlijk: dennenvretende insec ten). Die komen aanzienlijk meer voor langs de grote wegen. Miya waki vermoedt dat dit te maken heeft met luchtvervuiling, hoe wel hij zich haast er aan toe te voegen dat dit niet wetenschap pelijk is bewezen. De omvang van het probleem is verwaarloos baar klein. De overheid schat dat de vraatzuchtige kever in het jaar 1982 slechts 4000 hectare bos heeft aangetast. Prof. Miyawaki komt nog altijd regelmatig in Europa, waar hij in de jaren '50 heeft gestudeerd, on der meer aan de universiteit van Nijmegen. Dus hij weet wat zure regen kan aanrichten. Hij is de aangewezen man om te weten waarom zure regen in Japan na genoeg onbekend is, terwijl het een actie van Kees Willemen, tekenaar van De Waarheid. Een sympathieke actie, maar het was te laat. Je kunt wel doorgaan, ook als links dat wil, maar de verliezen zullen blijven oplopen, het zou alleen maar erger worden. Het is gewoon voorbij. Maar ik hecht er zeer aan te melden dat de uitgeverij met grote geestdrift door gaat. 'Van Gennep gaat sluiten' staat er bijvoorbeeld boven kranteberichten. Omdat mensen nu eenmaal slecht lezen kan het geen kwaad er even de nadruk op te leggen dat het hier alleen de boekwinkel in de Nes betreft. Blijft natuurlijk treurig. Maar als uitgeverij zullen we blijven ijveren voor het politieke boek. Als je het over het politieke boek hebt, dan bedoel je het linkse boek...". Van Gennep schampert gretig: „Er zijn nauwelijks andere politieke boeken. Rechts denkt niet zo na. Is ook niet zo gebrand op publiceren. In ons land dan, mind you! Toen wij met de politieke uitgeverij begonnen was er nauwelijks iets op dat gebied. Je had Pegasus, verbonden aan de CPN, die wat deed. Je zag heel incidenteel een boek verschijnen van Anton Constandse of Ger Harmsen. Pas midden in de jaren zestig begon dat te veranderen. Polak Van Gennep was er vroeg bij. Wij kwamen met boeken uit over Beatrix, over het veelbesproken tv-programma Zo is het, over de provo's en we kwamen met het boekje tegen de KVP van Jan Rogier. 'Tien over rood' werd een succes. 'Hinderlijk volgen' van Han Lammers, ook zo'n voorbeeld. Een heel aardig journalistiek boek was 'Wat denken wij eigenlijk wel'. Daarvoor hadden we aan land net zo geïndustrialiseerd is als West-Europa. „Het is ook wel een beetje een kwestie van geluk", zegt Japans meest bekende plantenkenner. „We hebben hier geen last van grensoverschrijdende vervui ling, omdat we op een eiland wo nen. Nog niet tenminste. In de toekomst zou China een pro bleem kunnen gaan vormen. Ook is de bodem zó gevormd dat regenwater snel afvloeit naar de zee. Eventuele schadelijke stof fen worden meegenomen". Streng Puur geluk is maar een van de redenen..Belangrijker is het kor date optreden van de overheid. Zelfs de felste natuurbescher mers geven toe dat er heel veel is verbeterd. Een lange reeks schandalen en milieurampen in de jaren '50 en '60, waarvan de kwikvergiftiging in Minamata het meest bekend is, zorgde voor zoveel opschudding, dat de over heid en industrie gedwogen w?- ren er iets aan te doen. De voorschriften van de over heid behoren sindsdien tot de strengste ter wereld en ze wor den intensief gecontroleerd. In de steden zijn honderden meet punten die onmiddellijk waar schuwen als de wettelijk toege stane hoeveelheid zwaveloxyde of stikstofoxyde wordt over schreden. De industrie heeft zeer omvangrijke bedragen geïnves teerd in zuiveringsinstallaties, allerhande journalisten gevraagd stukken te schrijven over bijvoorbeeld democratisering, buitenlandse politiek, de BVD. Polak Van Gennep werd de uitgeverij waar 't politieke boek de meeste aandacht had. Van 'Tien over rood' verkochten we 30.000 exemplaren, van het 'Boliviaans dagboek' 60.000. Wij begonnen ook met de opzet van de Kritische Bibliotheek. Later kwamen daar de Bezige Bij en Meulenhoff bij. Maar wij leverden tachtig procent van de titels". Er is een tijd geweest, zo van vlak na de Koude-Oorlogperiode tot in de tweede helft van de jaren zeventig, dat het linkse boek goed verkocht. Van Gennep heeft daar veel toe bijgedragen. Rob Van Gennep: „Ja. Toen het politieke boek aantrekkelijk begon te worden kwamen ook de grote uitgeverijen er mee. Zelfs Bruna sprong op de bandwagon. De redacteur daar - hij zit nu bij de Bezige Bjj - zette dat binnen Bruna door tegen de mening van de directie in. En in die tijd had ik de grootste moeite om mijn boeken in de Bruna boekwinkels kwijt te raken. Ondanks dat het zo goed ging met dat linkse boek. Toen gingen ook boekhandelaren, die eerder de meest idiote anti-communistische praat tegen me verkochten als ik op aanbieding bij ze was, zich voor linkse boeken interesseren. De meest krankzinnige gesprekken waren dat vaak, vooral met oudere boekhandelaren, die nog helemaal in de Koude-Oorlogssfeer dachten". Deze tijd is de uitgever van het specifieke linkse boek dus niet bijster gunstig gezind. Betekent dat ook inkrimping in de uitgeverij? Wij willen niet kleiner worden. Dus moeten we ombuigen. Impliciet het politieke boek. Op onze fondslijst staan nu vier thrillers. Maar als wij thrillers uitgeven dan hebben ze met politiek te maken. Maar het zijn wel gewoon ook heel spannende verhalen. We komen ook met romans. Nou, dan zie je een Christoph Hein bij ons met zijn roman 'De onkwetsbaren'. Hein is een jonge Oostduitse schrijver. Hij is in Berlijn ook toneelregisseur, maar z'n eigen toneelstukken kunnen daar nauwelijks gespeeld worden". „Je moet anno 1985 zeer voorzichtig zijn met het uitgeven van politieke boeken. Toch wil je met je uitgaven een soort mentaliteit continueren. Daarom ben ik erg blij met ons nieuwste plan: een boek over Winnie Mandela, de vrouw van de Zuidafrikaanse ANC-leider Nelson Mandela. Een Westduitse journaliste onder het pseudoniem Anne Benjamin heeft het in interviewvorm geschreven. Winnie Mandela is een zeer interessante vrouw. Ze woont in Blanford, in zo'n zwarte woonwijk en ze heeft een 'banning order'. Dat is haar door het regime opgelegd en dat betekent dat ze niet mag spreken. Dat boek gaan we absoluut doen. Het duurt nog tot september voordat het uitkomt, ik hoop dat het dan ook nog actueel is". Idealen Je moet dus steeds meer rekening gaan houden met de toegankelijkheid van je uitgaven. Betekent dat een opofferen van idealen? door Ruud Kreutzer „Nietje idealen opofferen, maar nieuwe vormen moetje vinden. Veel manuscripten die nu nog geschreven worden zijn interessant, maar te specialistisch. Erfenis uit de tijd dat het theoretische politieke boek nog goed verkocht werd. Je was in die tijd altijd zeker van een verkoop van twee tot drieduizend exemplaren. Dat is ingrijpend veranderd. Er zijn heel veel leuke boeken die niet verkopen. In het algemeen is het zo - en dan citeer ik Laurens van Krevelen van Meulenhoff - dat je vroeger, zeg tien jaar geleden, binnen je fonds een verdeling had van 20 procent verkoopt goed en tachtig redelijk tot matig. Nu is die verhouding 5 tegenover 95 procent. Om behoorlijk omzet en rendement te hebben moet op dit moment 5 procent van je fonds absoluut goed verkoopbaar zijn, dat wil zeggen je moet er tussen dé tien en de twintigduizend exemplaren per jaar van kwijt raken. Lukt dat niet, dan maak je bijna geen winst meer". - Die verkoop heb je zelf niet zomaar in de hand. Je kunt alleen adverteren... Dat is het angstige. Wat heb je nodig om goed te verkopen? „Goeie recensies in belangrijke kranten. Je moet relatief veel adverteren en voor een aantal boeken moetje eigenlijk iets met een tv-uitzending hebben. Dat betekent dat Sonja Barend heel belangrijk is. Brieven van Schuringa van Martin van Amerongen verkocht heel goed op basis van Martins geestigheden die daar in stonden natuurlijk, maar vooral doordat Martin en ik daarvoor zeg maar een kort optreden bij Sonja hadden. Toen gingen er 25.000 exemplaren in vier maanden over de toonbank". „Er zijn nogal wat talkshows... Er zijn nu meer talkshows dan ooit. Maar met ons soort boeken is het moeilijk daar in te komen. We zijn nogal aan de serieuze kant. En het komt ook voor dat als we een boek hebben dat aardig is, dat een auteur dan niet zo nodig hoeft. En er zijn wat veel rechtse praatprogramma's. Die zijn in onze boeken niet geïnteresseerd en ze staan helemaal niet te springen om een serieus boek te belichten". - Dan is er natuurlijk de boekhandelaar zelf die jouw boeken kan pushen. Van Gennep: „Niet in de laatste plaats! De support, de ondersteuning van de boekhandelaren heb je nodig. En van de serieuze boekhandel •hebben we door de jaren heen veel steun gehad. Zeer velen namen ons fonds serieus. En ook al is nu de tendens dat er minder risico wordt genomen, dat de boekhandel voor het verschijnen steeds minder boeken koopt, toch hebben wij voor ons fonds een behoorlijk aantal steunpunten in het land. Dat is volstrekt noodzakelijk. Het populaire boek, dat kunnen we op veel meer punten verkopen. Maar daarvoor geldt in toenemende mate: op de televisie en adverteren. Dat laatste is ook een groot probleem, want adverteren is peperduur. Wij besteden daar een ton per jaar aan, dat is te weinig". Overproduktie Ziet Van Gennep heil in de hausse van oorlogsboeken die vooral in de periode 1973-1977. Het piekjaar was 1975, toen 14 miljard gulden werd besteed aan apparatuur om vervuiling tegen te gaan. Dat was 17,7 procent van de totale investeringen dat jaar. De auto werd al even streng aangepakt. Loodvrije benzine werd in 1974 ingevoerd, zegt Shi- bagaki van het ministerie van milieuzaken. De normen voor uitlaatgassen zijn in 1972 aange scherpt (bijvoorbeeld 0,48 gram per kilometer voor stikstofoxy de), met als resultaat dat de uit stoot van stikstof en koolwater stof sindsdien tot minder dan 10 procent is gedaald, hoewel dat in de ogen van Shibagaki nog altijd te veel is, omdat er zoveel auto's zijn. De keuring is zeer stringent: alle auto's worden elke twee jaar (nieuwe auto's na driejaar en he le oude elk jaar) aan een unifor me keuring onderworpen, die de eigenaar tussen de 1000 en 2000 gulden kost. Vervuiling Een probleem dat tot nu toe re latief weinig aandacht heeft ge kregen is de organische vervui ling van het oppervlaktewater. Vorig jaar werd een internationa le conferentie gehouden over die problematiek, en daar werd vast gesteld dat drastische maatrege len nodig zijn om de Japanse me ren te redden. Lokale overheden hebben intussen het gebruik van fosfaathoudende waspoeders verboden, onder meer op scho zich dit jaar aankondigt? „Kijk, er komen 180 boeken over de Tweede Wereldoorlog uit. Dat is een afschuwelijke overproduktie. Wij waren niet van plan daaraan mee te doen. En we hebben Hannie Schaft, van Ton Kors. Dat is een voorbeeld van een zeer succesvol boek over de oorlog. Dat krijgt nu z'n zevende druk en het verkoopt nog steeds moeiteloos. Dus wij zeiden: Laten we er niet aan meedoen, zo'n overproduktie, waarbij de uitgevers zich verdringen op de markt. Maar toen kwam het Joods Historisch Museum. Die maken in april een tentoonstelling over kinderen van joodse overlevenden. Er komen twee televisiefilms bij de IKON over. Wij zouden dan met een boek daarover moeten komen. Moetje dat nou doen of niet? Nou dat wordt dan het boek 'In twee werelden'. Interviews die Hélène Weijel maakte met de tweede generatie, mensen van na de oorlog. Anonieme interviews". „Waarom anoniem? Omdat het vaak om heel traumatische gebeurtenissen gaat. Interviews over en mèt kinderen, die nu volwassenen zijn, maar die na de oorlog geboren zijn. Hun ouders waren joodse overlevenden. Ze zaten in concentratiekampen, zijn ondergedoken geweest, vul maar in. Binnen die generatie bestaan daar enorme problemen over. Dat zijn kinderen van ouders die hun hele hoop op de toekomst geprojecteerd hadden op die kinderen. Heel problematisch. Door het hele land zijn er mensen voor geinterviewd, niet alleen maar Amsterdamse intellectuelen, nee, ook mensen uit Arnhem, Groningen, noem maar op". len en andere overheidsinstellin gen. De resultaten zijn voor ieder een zichtbaar. De gelige zwavels- mog, die tien jaar geleden nog re gelmatig over Tokio en andere grote steden hing, is nu zo goed als verdwenen. Mount Fuji is steeds vaker met het blote oog te zien vanaf hoge gebouwen in de hoofdstad. Op de Sumida-rivier en in de baan van Tokio wordt weer volop vis gevangen. Prof. Miyawaki is ondanks al les verre van tevreden, ook al is de lucht en het water veel scho ner dan vroeger: „Dat hadden we tien jaar geleden niet verwacht". Maar het ontbreekt nog aaneen actieve milieupolitiek, waarmee hij zoiets bedoelt als het verbete ren van de leefomgeving. In de steden een schrijnend gebrek aan groen. Miyawaki is voorstan der van het aanleggen van heel veel kleine bossen in de stad. Een bos dat zoveel mogelijk de natuurlijke begroeiing van de omgeving benadert, heeft onge veer 25 maal zoveel effect op het milieu als een plantsoen. Planten zetten dode stoffen om in levend materiaal, en dat is onmisbaar voor de levenscyclus. „Zonder bossen is menselijk leven onmo gelijk". Geluidsoverlast De zorg van Miyawaki wordt gedeeld door een groot deel van de bevolking. Bij opiniepeilin gen blijkt dat de meeste Japan ners klachten hebben over hun woonomgeving, vooral over geluid- overlast. Herrie is overal aan wezig: niet alleen van het ver keer, maar ook van reclame (luidsprekerwagens voor oud pa pier, zoete aardappels, huisbran dolie) en de speciale 'Karaoke'- bars, waar de gasten om de beurt liederen ten beste geven met be geleiding van orkestbanden. De meeste Japanners hebben aange leerd om selectief te luisteren. Wie het wat langer in Tokio wil uithouden, doet er beter aan dat ook te leren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21