In de bronsttijd buiten slapen Vader en zoon Fernhout verfilmen vijftig jaar Hoge Veluwe Orkaan van theatraal geweld Twee Leidse finalisten in Cabaretfestival 'Theater'faalt in trage'Egmond' Breuker zet Waag naar z'n hand Paradiso en Melkweg vrezen bezuinigingen MAANDAG 4 MAART 1985 KUNST PAGINA 19 ARNHEM (GPD) - "We hebben niet zo gek veel tijd meer, maar we redden het wel. Volgens het schema moet het net lukken. Maar dan moet er niet nog al te veel tegenzitten. Want we lopen al een stuk achter op dat schema. De componist Antoine Oomen, heeft na ons nog een maand de tijd om passende muziek te schrijven, die onze beelden moet begeleiden". door Pieter Ploeg Cineast John Fernhout is er tijdens het gesprek met zijn gedachten niet helemaal bij. Ondertussen be dient hij de lichtknoppen. Zoon Douwes (41) vraagt af en toe of de lampen 'aan' danwel 'uit' kunnen. Het werk gaat door. De tijd dringt Daarover bestaat geen twijfel. Terwijl pa tekst en uit leg geeft over het hoe en waarom van de film, 50 jaar Nationaal Park De Hoge Veluwe, filmt zijn zoon door. De laatste loodjes mogen dan doorgaans het zwaarst wegen, va der Fernhout is ervan overtuigd dat de nog te verrichten werkzaam heden niet meer zo gek veel voeten in de aarde zullen hebben. "Er moet nog wel het een en an der gebeuren, maar dat kan bijna allemaal binnenshuis. De moeilijk ste opnamen hebben we al ge maakt Nog een paar shots en dan kunnen we met knippen en monte ren beginnen", vertelt de 71-jarige cineast Om zich volledig op de docu mentaire te kunnen storten heb ben de Femhouts zich tijdelijk ge vestigd in een woning in Hoender- lo, aan de rand van het park De Ho- Zoon Douwes en vader John Fernhout in één van de Van Gogh-vleugels v ge Veluwe. Vader Fernhout woont eigenlijk in Jeruzalem. De historie van de familie Krol- ler boeit hem sterk, evenals de ont staansgeschiedenis van het huidi ge park. Tijdens ons gesprek wroet hij vrijwel onafgebroken in stapels historische foto's. Portretjes van museum-architect Berlage, Anton Kröller, de bouw van het museum. Alles staat op foto. Bijna alles. Va der en zoon Fernhout zijn nog niet helemaal tevreden over het tot dus ver verzamelde materiaal. Het heeft vader en zoon cineast in de afgelopen maanden niet mee gezeten. Integendeel. De opnamen hebben het tweetal volgens John Fernhout al heel wat zweetdrup peltjes en slapeloze nachten ge kost. "Vooral in het begin heeft al les ons tegen gezeten. Niets was normaal. De winter bleef uit en in het vooijaar was het veel te druk om rustig te kunnen filmen. Opna men in de sneeuw hebben we ge lukkig onlangs nog kunnen ma ken. Maar we waren er vanuit ge gaan dat dat in de vorige winter al i het Kröller-Möller museum. (foto GPD) was gelukt. Ja, vooral het weer heeft ons danig parten gespeeld", vindt Fernhout senior. Bronsttijd "Alle filmopdrachten zyn aan trekkelijk. Maar elke film heeft ook zijn complicaties. Je wordt geleid door het onderwerp. Dat hebben we ditmaal wel erg nadrukkelijk geweten". "Het interessante van het hele karwei is, dat in dit park het ver band tussen natuur en cultuur op zovele manieren tot uitdrukking komt. Het vroegere museum is ook helemaal vanuit die gedachte ver der uitgebouwd. Eerst kwam er het Rietveld-paviljoen bij. Dat heeft niet alleen lichtkoepels in het pla fond maar ook veel ruiten in de wanden. Zo krijgt die relatie na- tuur-cultuur nog meer gestalte. Met écht daglicht. Ook de Beeldentuin in het park benadrukt diezelfde gedachte. Het is toch fantastisch dat zoiets unieks met zo'n formaat (het park heeft een oppervlak van 6000 hec tare, red.) in zo'n klein landje mo gelijk is", meent de 71-jarige Fern hout. Vader en zoon hebben in de zo mer ettelijke nachten 'in 't veld' er gens in het Park geslapen om ver zekerd te kunnen zijn van bepaal de scènes, die in de documentaire nog mogen ontbreken. 'De brons tijd', zo herinnert het duo zich, „was vooral een periode van tijd, geluk en heel veel geduld. Maar uiteindelijk hebben we alles wat we wilden hebben kunnen vastleg gen. Tot en met het traditionele schaatsen op de gracht rond het Jachtslot". De twee hebben ook in het mu seum tal van opnamen gemaakt. Tekeningen van de bouw van het museum zijn voor de camera ge haald. Bij de kleinste details wordt tekst en uitleg gegeven. Ook in het verre verleden van De Hooge Velu we hebben vader en zoon zich ver diept. Zo is onder meer aan het licht ge komen, dat Anton Kröller indertijd de weg Hoenderlo-Otterlo, die dwars door het park liep, heeft la ten verleggen. Fernhout: „Hij heeft beide gemeenten een aanzienlijk bedrag betaald. Nu ligt de weg Geen hond De familie Kröller had aanvanke lijk grootse plannen om bij hun toenmalige woning in Wassenaar een museum op te zetten. Het oog echter viel volgens Fernhout op De Hooge Veluwe. De cineast: "Stukje voor stukje werd het enorme landschap bij el kaar gekocht. Toen hij bijna alles had, belde hij een smid in een dorp op met de vraag of de man ook hekwerken kon maken. Meteen be stelde hij veertig kilometer om zijn bezit te omheinen". Op het moment dat de familie haar rijkdom wilde overdragen aan de staat, verklaarde menigeen de overheid volgens Fernhout min of meer voor gek. „De Veluwe was een uithoek. Daar zou geen hond komen. Weggegooid geld. Dacht men. Totdat de automobiel sterk in opmars kwam. Voorwaarde bij die overdracht was overigens wel dat de staat zou zorgen voor de bouw van een tijdelijk museum. De filmer: "De collectie kunst, waaronder ettelijke Van Gogh's, werd voor een totaalbedrag van 800.000 gulden overgenomen. Voor dat geld kun je tegenwoordig nog niet één Van Gogh kopen". Het tijdelijke museum van toen staat er nu nog steeds. In de loop der jaren is het wel diverse malen uitgebreid en opgeknapt. Binnen kort wordt begonnen met de vol gende uitbreiding, dan wordt in het museum een projectiezaaltje ingericht, waar bezoekers metter tijd de documentaire waar nu de laatste hand aan wordt gelegd, kunnen zien. Gala-avond voor Concertgebouw AMSTERDAM (GPD) - De reno vatie van het Amsterdamse Co- nertgebouw zal, als het benodigde budget gehaald wordt, in juli aan vangen. Van de benodigde 35 mil joen gulden ontbreekt nog 9 mil joen, die de stichting 'Steun het Concertgebouw' bijeen wil bren gen door verschillende publieksac ties. De totale actie zal worden af gesloten met een gala-avond op 15 mei, die gepresenteerd zal worden door Mies Bouwman. Bekende ar tiesten uit binnen- en buitenland zullen die avond optreden en AVRO en TROS verzorgen een di recte uitzending van het gala. Het plan dat voor de renovatie gemaakt was is inmiddels wat ge wijzigd. In de eerste plaats is het plan voor de facade aan het Jan- Willem Brouwersplein iets veran derd. Daardoor worden de pu blieksvoorzieningen aan de zuid kant van het gebouw geconcen treerd. De nieuwe entreehal, die aanvankelijk in de kelder was ge pland, komt aan de zuidzijde, even als het bespreekbureau. Vanuit de ze hal zijn alle zalen afzonderlijk te bereiken. De facade zal eveneens worden benut voor twee foyers. De bedrijfsvoorzieningen zullen door deze veranderingen in de kel der geconcentreerd worden. Daar komen stemruimte, kleedruimte, een bergplaats voor de instrumen ten, dirigenten en solistenruimte, een koorrepetitieruimte en enkele technische voorzieningen. De verkeersproblemen kunnen grotendeels worden opgelost door een andere plaats voor de taxi's te creëren en het laden en lossen aan de noordkant van het gebouw te la ten plaatsvinden. Hierdoor neemt de verkeersdruk op de buurt af. Door al deze aanpassingen is het ontwerpplan voor de renovatie nu helemaal klaar. Het laatste dat nog moet gebeuren is de inzameling van de resterende 9 miljoen gulden die de verbouwing mogelijk moet maken. 'Terra Incognita' van Haagse Comedie tfrra Icognita van David Mamet, gespeeld door de Haagse Comedie onder regie van Adrian Brine. Verta ling: Peter Hoeksema. Toneelbeeld: Hans^piyslager. Gezien in het HOT op 2 maart. DEN HAAG - In 'Terra Ingocni- ta' geeft de Amerikaanse auteur David Mamet een bijzonder hel dere schets van al wat er aan haat, nijd en gekonkel kan leven in het wereldje van de snelle ver kopers met de goed gesneden pakken en de nog beter gesne den tongriem. Uitgangspunt van zijn stuk is een wedstrijd voor vier werknemers van een make laarskantoor. De beste krijgt een auto, de tweede een troostprijs en de overige twee een ontslag brief, dus er is reden te over voor een enerverende competitie, die ons door Mamet in geuren en kleuren wordt voorgeschoteld. De inzet wordt aanleiding tot een strijd op leven en dood, waarin de emoties over elkaar heen tui melen en het stuk een vaart be reikt, die werkelijk uitzonderlijk genoemd mag worden. Aan dat laatste heeft de regie van Adrian Brine en het boven elke twijfel verheven vakman schap van de zeven acteurs van de Haagse Comedie natuurlijk niet weinig bijgedragen, maar dat alles wil nog niet zeggen, dat we hier met een goed stuk of een uitstekende voorstelling van doen hebben. Daaraan is vooral de tekst van Mamet schuldig. Zijn stuk bezit nauwelijks iets wat een dramati sche ascceptabele structuur ge noemd kan worden en besteedt totaal geen aandacht aan geloof waardige karakteriseringen. Het eerste bedrijf is een uit drie delen bestaande expositie, waarin we de situatie en de meest in het oog lopende karaktertrekken van de belangrijkste personages leren kennen. Wie op basis daarvan in het tweede bedrijf een harde confrontratie in Albee-stijl ver wacht, komt echter bedrogen uit. De strijd op leven en dood leidt niet tot een ontmaskering, maar louter tot grof verbaal effectwerk dat bovendien nog onderge schikt wordt gemaakt aan een tweede intrige, namelijk een in braak op het kantoor die moge lijk door een van de betrokkenen gepleegd is. En alsof dat nog niet genoeg is gaan intussen de glad de verkooppraatjes door en ma ken we bovendien kennis met een politiefunctionaris, die door zijn hondse optreden eveneens onevenredige hoeveelheid aan dacht trekt. In plaats van alle bijzaken af te zwakken en toch nog naar karak ters te zoeken, geeft Brine elk de tail het volle pond met als resul taat een hoeveelheid geren en ge schreeuw, waar hoognodig het mes in moet worden gezet. Met name Carl van der Plas, Wim van Rooij en Kees van Lier geven duidelijk indicaties aan wat zij onder gunstigere omstandighe den zouden kunnen bereiken. Nu verdrinkt iedereen echter in een orkaan van theatraal geweld, die bovendien nauwelijks enige geloofwaardigheid verleent aan het slot, dat ons een hakkelende en bedeesde overwinnaar voor schotelt (als ik dat althans goed heb begrepen). PAUL KORENHOF Reinier Heidemann en Wim van den Heuvel in 'Terra Incognita'. LEIDEN - Twee van de drie fina listen van het Leids Cabaretfesti val komen dit jaar uit Leiden. De jury achtte solist Ton van Heemst Exposities Leiden Zaailing - Hooigracht 41, schilderijen van Jan Kok; di t/m za van 12-20 uur. Stadhuis - fototentoonstelling George Hallet over Zuid- Afrika, t/m 8/3. Bistro Malle Jan - pasteltekeningen 'strandstoelen' van Marian Visser, t/m 31/3. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, wandkleden van Janny van der Linden, aquarellen op zijde van Margot Dietz, tot 6/3; woe t/m za van 12-16.30 uur. Lakenhal Oude Singel, Leidse ate liers V: werk van Aad van Houwelin- gen, Fransje Krol en Rudolf Smeets, voorts: Maastrichts aardewerk, tot 3/ 3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 Odessa - Hogewoerd 18, foto's van Willem Neuteboom, t/m 30/3. Nederlandse Ver. van Huisvrouwen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken van Anneke Kok en beeldend werk van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo van 12-16 uur. Leidse Beleg Hooigracht 4a, foto's Frits Gierstberg, tot 15/3; ma t/m za van 9-18 uur. Warmond Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Hans Buining met kleuretsen. Piet Won- dergem met aardewerk, t/m 21/3; woe 10-12 uur, do. za, zo, 14-16 uur, di 19-21 Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Popco Bakkers, schilderijen, Albert Labordus, aquarellen, tot 22/3; woe, Leiderdorp Muzenhof - groepstentoonstelling grafisch werk van cursisten en docen ten van de Vrije Akademie Vliet- streek, tot 6/3; ma t/m vr 14-18 uur. za 9.30-12.30 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - tentoonstelling Tiny van der Sar en Marianne Koster-Har- temink, t/m 22/3; ma, di, vr van 14-17 en 19-21 uur, do van 10-12 uur. en Cabaret Van Gils samen met het Amsterdamse duo Zak en As een plaats in de slotronde waardig. Aan de drie voorronden in Leiden, Wadway en Arnhem namen negen groepen deel, die waren geselec teerd uit 57 aanmeldingen. De jury bestond uit Anke Groot, Jaap van der Merwe en Boudewijn Spitzen. Cabaret Van Gils werd door hen origineel en leuk genoemd, al uitte de jury kritiek op de magere tech nische presentatie. Ton van Heemst werd geroemd om zijn gro te persoonlijkheid en artistieke en vocale kwaliteiten. Zak en As houdt volgens de jury een belofte voor de toekomst in. Anders dan in voorgaande jaren was dit keer het engagement van de deelnemende groepen geen onderwerp van dis- De twee Noordwijkse groepen, Klein Foutje en Cabaret Jota, zijn beiden in de voorronden gesneu veld. De finale wordt gehouden op 11 mei in de Leidse schouwburg. Fonds voor de Kunst verdeelt 120.000 gulden AMSTERDAM (ANP) - Het Am sterdams fonds voor de Kunst heeft de stipendia (in het totaal 120.000 gulden) voor letterkundi gen 1985 toegekend aan de auteurs Edgar Cairo, Erika Dedinszky, Kester Freriks, Eva Gerlach, Fritzi ten Harmsen van der Beek, A.F.Th, van der Heijden, Rudy Kousbroek, Josepha Mendels, Willem G. van Maanen, Adriaan Morriën, Willefn Jan Otten, Cornelis J. Ouwens, Els Pelgrom, Herman P. Schönfeld Wi- chers (Belcampo) en Kees Verheul. Voorts aan de vertalers Paul Beers, Guido Golüke, Hans Hom, Peter Nijmeijer, Wilfred Oranje, Hans van Pinxteren en Noriko de Vroo- men-Kondo. Alfred Kossmann, Hans Tentije en Willem van Toom dienden het fondsbestuur van ad vies. Toneelgroep Theater met 'Egmond' van Johann Wolfgang Goethe. Verta ling: Marcel Otten m.m.v. Hans de Groot. Bewerking: Gees Linnebank en Marcel Otten. Regie: Gees Linne bank. Decor en kostuums: Frank Ra ven. Muziek: Burkhardt Sóll. Mu ziek uitgevoerd door het Nederlands Theater Orkest o.l.v. Rombout Wil- lems. Belangrijkste rollen: Helmert Woudenberg, Bea Meulman, Gees Linnebank, Huib Broos, Barbara Gozens, Harry van Rijthoven, Rik Launspach. Gezien op 2 maart in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - De graven Egmond en Hoorne onthoofd te Brussel: 1568. Het verhaal mag genoeg zaam als bekend worden veron dersteld. De Willem-van-Oranje- TV-show heeft onze wat onder het stof geraakte lagere school kennis weer glimmend opge poetst. De grote Duitse schrijver Goethe maakte graaf Egmond in 1787 tot titelheld van een toneel stuk. Goethe vulde de histori sche feiten aan met de voor zijn tijd typerende burgerlijk-roman tische elementen. Hij voert het burgermeisje Klara op als ge heim liefje van de graaf, maar ook als vrijheidsstrijdster. Nadat zij tevergeefs gepoogd heeft de Brusselaren tot een opstand te gen Alva op te zetten en zeker weet dat Egmond de volgende dag zal sterven op het schavot, pleegt ze zelfmoord door gif in te j. Als het symbool van 'De Vrijheid' verschijnt ze dan aan Egmond in zyn dodencel. Eg mond weet dat hij niet voor niets zal sterven. Regisseur Gees Linnebank en dramaturg Marcel Otten hebben Klara van dit wel erg romanti sche voetstuk afgehaald en weer met beide benen op de grond ge zet. Wellicht een terechte schrap ping, maar zij hadden er beter aan gedaan ook iets toe te voegen aan Goethe's tekst: een drama tisch conflict. Het 'nieuwe gezel schap Theater' heeft er - net als eerder in 'Molière* en 'De koning en de koningin van Napels' - weer alles aan gedaan om er een groots spektakel van te maken. Achttien acteurs in prachtige kostuums, de medewerking van het pas opgerichtte Nederlands Theater Orkest, dat met compo sities van de Leidse Duitser Burkhardt Söll de scènes bege leidde en verbond en een monu mentale vormgeving. De zwarte muren, de in dreigend rood en zwart geklede Spanjaarden die door hun maskers de associatie opriepen aan de slechteriken uit de film 'Star Wars', scènes die vaak in het halfduister werden gespeeld: dit alles riep een sfeer van indrukwekkende somber heid op. Maar bijna geen enkel moment sprong er iets over van het podium naar de zaal. Vele scènes sleepten zich voort, de overgangen waren traag, het spel was vaak statisch. De pogingen door enige stylering de bloedelo ze scènes met de Brusselse bur gers nog enig cachet mee te ge ven, waren halfslachtig en dus gedoemd te mislukken. Slechts een enkele maal wist een ervaren speler als Bea Meulman, of Huib Broos, of Linnebank zelf, de aan dacht op scherp te krijgen. Het was vooral hoofdrolspeler Helmert Woudenberg die uit de boot viel. Hij had niets van Eg mond, niets van al die eigen schappen die hem in de tekst worden toegedicht. Hij was niet onbesuisd, niet trefzeker, niet roekeloos. Dat de man van fees ten hield, van orgieën en bras partijen: ik zag het er niet van af. Woudenberg schreeuwde te hard, want hij kon niet bulderen en hij voelde zich duidelijk niet op z'n gemak in z'n 16de eeuwse maillot en pofbroek. Het kan zijn dat ik Woudenberg onbewust nog het stempel van Werkteate- racteur opdruk, maar in deze rol was hij niet op z'n plaats. De historische Egmond is ze ker een tragische figuur. Tot het eind toe bleef hij vertrouwen stellen in de oprechtheid van Fi- lips, zijn onschendbaarheid als ridder van het Gulden Vlies en de trouw van de burgers en het volk. Het is zijn tragiek dat hjij de adviezen van zijn in de politiek veel bedrevener vrienden in de wind sloeg en met open ogen zijn dood tegemoet liep. Daar zou een sterke tragedie uit te maken zijn. Maar de 'Egmond' van Goethe is dat niet. Het schrappen en bijvij len van de bewerkers, de aardige muziek van Söll en de indruk wekkende vormgeving van Frank Raven hebben daar niets aan kunnen veranderen. MARC VAN DER VELDEN. Poèxieavond met jazzconcert door het Willem Breuker Kollektief, ge hoord in de Leidse Waag op 2 maart. LEIDEN - De concert- en thea- termaand in de Waag begon met een wonderlijke combinatie van dichters, die uit eigen werk voor droegen en een jazzconcert. De gedichten waren zeer uiteenlo pend, van verstilde en moeilijk te begrijpen poëzie tot komisch be schreven observaties en indivi duele emoties. Opvallend waren de humoristische en goed toe gankelijke reisgedichten van Cees van Hoore en de meer be spiegelende en verhalende poë zie van Anton Korteweg. De voordracht van de dichter Ter Balkt tenslotte had het mooiste ritme en dat vormde een goede overgang naar de onstuimige muziek van het Willem Breuker Kollektief. Dit is wel de bekendste jazz- groep uit Nederland, die ook in het buitenland succes heeft. Van de oude bezetting, zijn alleen nog bassist Aijen Gorter, trompettist Boy Raaymakers en trombonist Bernard Hunnekink over. Breu ker zet hierdoor de muziek voor een groter deel naar zijn hand om zijn eigen composities te kunnen laten uitvoeren. Van de vroeger zo overvloedig gebruikte theate relementen blijven nog wel klei ne grapjes over zoals een naar links en rechts schuifelende sax sectie of een rondedansje van de trompettisten en wandelende musici door de zaal. De grap met de muzikanten verzameld rond om de pianist en accordeonist Henk de Jonge, die na een ra zend snel heen en weer gaan over de pianotoetsen en daarna zoge naamd aarzelend zoeken naar de verschillende, meestal aan de klassieke muziek ontleende the ma's, komt in elk optreden weer voor en veroorzaakt de beoogde hilariteit in de zaal. Verder heeft de toevoeging van synthesizer en electronisch clavecimbel een functie in de filmmuziekachtige delen, die met name werden gebruikt ter ondersteuning van een hele mooie bassolo van Arjen Gorter. Daarna kwam de praktisch enige en komische saxsolo van Breu ker. Hij imiteerde een sirene in deze wat op de clarinetsolo uit de Rapsody in Blue lijkende solo. Het optreden bestond uit een lange medley, waarin naast jazz- thema's, ook snelle fanfareachti ge stukken, boerenkapelmuziek, zigeunermuziek en een stuk met de Bolero als uitgangspunt. Dit alles afgewisseld met geïmprovi seerde solo's uit de jazztraditie. Het geheel trok met slechts een enkele inzinking in een hoog tempo voorbij. Helaas dreven de musici teveel op hun routine en ook de solistische bijdrage Breuker zelf was te kort en i der intens dan we van hem ge wend zijn. WILLEM WINSEMIUS Appel brengt 'Midzomemachtdroom' DEN HAAG (ANP) - Toneelgroep De Appel uit Scheveningen brengt, evenals de Haagse Comedie, in de tweede helft van het volgende seizoen 'Midzomernachtsdroom' van William Shakespeare uit. Artistiek leider Erik Vos regisseert de produktie, waarvoor Ton Schenk het toneelbeeld ontwerpt en Paul Koek de muziek maakt. Het wordt de eerste produktie van De Appel die niet in het eigen theater in première gaat. De eerste uitvoering is in maart 1986 in Groningen. Daarmee wordt voorkomen dat nagenoeg gelijktijdig twee versies van één stuk in Den Haag zijn te zien. Aan de voorstelling van De Appel werkt het hele ensemble mee, aangevuld met Carol Linssen en Cristine Ewert, die destijds mede het gezelschap hebben opgericht. Vervolgens trekt de groep ermee door het land. Anders dan de Haagse Comedie speelt De Appel de Midzomersnachts- droom in het rond. De schouwburg in Dusseldorp, West-Duitsland, heeft De Appel uitgenodigd er gastvoorstellingen mee te verzorgen. AMSTERDAM (GPD) - De Am sterdamse gemeenteraad buigt zich vandaag over een voorstel om de theaters Paradiso en de Melk weg onder de bevoegdheid van de wethouder van cultuur te brengen en uit de portefeuille jeugdzaken te lichten. B W van Amsterdam hebben zich over deze door klein- links voorgestelde overheveling in een pré-advies inmiddels negatief uitgelaten. Daarmee wordt de kans groot dat in 1985 en 1986 325.000 gulden zal worden weggehaald bij beide centra. Op de begrotingen van Paradiso en de Melkweg is de afgelopen ja ren al veel bezuinigd. De beide centra menen dat de financiële si tuatie momenteel al uiterst penibel is geworden en dat bij verdere fi nanciële beperkingen geen activi teiten meer mogelijk zijn. Ze me nen dat hun belangen niet goed worden behartigd door de wethou der jeugdzaken en vragen in een alarmerend schrijven aan de Am sterdamse gemeenteraad om de moties van klein links te steunen. Paradiso en de Melkweg willen eigenlijk budgettair worden afge wogen tegen andere Amsterdamse theaters als Shaffy, De Balie en Frascati. De gemeentelijke onder steuning is bij Paradiso en de Melkweg gezien de omvang van de activiteiten en het bezoekersaantal (een klein half miljoen per jaar) veel geringer dan bij andere cultu rele instellingen. Beide theaters spelen een zeer belangrijke rol als poppodia.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19