T5r was even het gevoel dat je je vak weggooide' PAGINA 8 JUBILEUMNUMMER LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 1 MAART 1985 door Ton van Brussel Mevrouw Mieog, Jan van Houtkade 2, Lei den. "Het is een fijne krant, maar ontzettend duur en het gaat maar steeds door met de ver hogingen. Voor aow'ers valt dat niet mee, want je hebt ook nog je ra diootje en je teeveetje die je niet kwijt wilt. We lezen het Leidsch Dagblad al heel lang, vanaf de tijd dat hij nog 18 cent in de week kostte. Dus we zijn er aan gehecht. M'n man en ik pluizen hem uit. Als-ie om half vijf in de bus valt, ligt-ie vijf mi nuten later al op tafel. Het Leidse nieuws, dat volgen we goed. De ad vertenties lees ik nauw gezet. Maar die regeltjes over privéclubs en van die rare toestanden, dat hoeft voor mij niet". Mevrouw Admiraal, Albardastraat 50, Goes: „Wij zijn nog niet zo lang lid van het Leidsch Dagblad. Wij hebben die krant genomen voor de onroerend goed-ad- vertenties. Mijn man is namelijk in Leiden gaan werken, vandaar dat we zo snel mogelijk een huis in die. omge ving wilden zoeken. Dat is gelukt, eind maart be trekken wij een woning in Leiderdorp. Maar niet alleen omwille van de advertenties ben ik enthousiast over die krant. Nee, het leest alle maal leuk weg. Wij heb ben dertien jaar de Pro vinciale Zeeuwse Cou rant gelezen. Maar sinds wij het Leidsch Dagblad in de bvs krij gen, hebben wij het ge voel weer terug te zijn in de Randstad, terwijl we nog in Zeeland zit ten. Er is sprake van een duidelijk verschil in be richtgeving. De opmaak is ook, volwassener. Per soonlijk ben ik gek op rechtszaken, die rubriek die u in uw krant heeft vind ik in één woord fantastisch. Als het mo ment is aangebroken dat wij naar Leider dorp verhuizen, kunt u een adreswijziging ver wachten. Want wij wil len het Leidsch Dagblad niet meer missen". Mevrouw Wijnbeek, Hugo de Vriesstraat 79, Leiden: "We hebben 'm al heel lang. Al vijfenveertig jaar. Alleen tijdens de oorlogsjaren hebben we geen krant gelezen. Meestal bekijk ik de koppen eerst in de krant. Dan heb je dus al een beetje een indruk van wat er wordt ver teld. Soms lees ik zo'n verhaal dan en soms niet. Naar de overlij densberichten en de burgelijke stand kijk ik altijd meteen als ik de krant heb. Maar dat is misschien wel typisch vrouwelijk. Ja, ik zei vrouwelijk, want m'n man zie ik dat nog niet zo gauw doen. Ik vind het leuk om die dingen te lezen, te zoeken naar bekenden. Daar is de krant toch ook voor?" Het krantenbedrijf heeft in de afgelopen tien jaar grote technische ontwikkelingen doorgemaakt. En nog is het einde niet in zicht. Ook het Leidsch Dagblad ontkwam niet aan dat moderniseringsproces van loden regels naar fotografisch zetten. Een overgang die heel wat voeten in de aarde had... Negen jaar geleden, op 16 augus tus 1976 om precies te zijn, vloeide in de ochtenduren rijkelijk de champagne in de zetterij van deze krant. Het werk lag stil, de directie kneep een oogje toe, er viel een huisfeestje te vieren. De laatste loodpagina was even tevoren ge reed gekomen. Het in omvang be scheiden Leidsch/Alphens Dag blad ging als één van de eerste krantenbedrijven van Nederland over op een andere techniek. Vanaf die 16e augustus werd de krant in zijn geheel fotografisch gezet, een onafwendbare ontwikkeling, die in oktober 1975 met de eerste fotografi sche pagina was ingezet. De introduc tie van nieuwe technieken is even oud als de mens zelf. Ook de grafische we reld kende zijn productieverfijningen, maar een overgang als deze was onge kend. In Mainz herinnert een museum aan de legendarische Johannes Gutenberg, een goudsmid die bekend staat als de mogelijke uitvinder van de boekdruk kunst. Helemaal zeker is dat niet, maar in de nalatenschap van deze vijftiende- eeuwer is onder meer een gedrukte bij bel aangetroffen, met 42 regels per pa gina, een unicum in die dagen. Zijn vondst berustte op het drukken met losse letters, waartoe hij een speciaal persje had ontwikkeld. Het zou eeu wen duren voordat dit basisprocédé werd verbreed en stoom als kracht bron in het drukproces werd geintro- duceerd. De grafische geschiedenis kent vele voorbeelden van al lang bekende tech nieken die pas veel later een grootscha lige praktische toepassing vonden. Handzetters zijn er eeuwenlang geble ven en zelfs toen in de jaren tachtig van de vorige eeuw de naar de Verenigde Staten geëmigreerde Württemberger Ottmar Mergenthaler zijn zetmachine introduceerde, verdween dat vak niet. Mergenthaler vroeg in in 1883, na ze ven jaar onderzoek, patent aan op zijn Rotary Matrix, een machine waarmee letters in een regel werden gezet, in pa pieren stypmatrijzen geperst en vervol gens op papier gedrukt. Veel belang stelling voor zijn machine was er niet. Die kwam pas toen hij een aanpassing ontwierp waarbij per toetsenbord ge rangschikte matrijzen konden worden volgegoten. - The New York Tribune kreeg in 1886 de primeur van het door Mergen thaler gebouwde zg. Blower-model. Hoofdredacteur Whitelaw Reid zag de machine en riep dat er een 'line of type' uitkwam en zo werd de Linotype gebo ren, een apparaat dat bij de meeste kranten pas aan het einde van de jaren zeventig buiten de deur werd gezet. Eén machinezetter kon het werk gaan doen van vijf handzetters, maar het Augustus 1976: de laatste 'loodpagina' wordt in de zetterij van het Leidsch Dagblad met champagne overgoten. Vertalen Juist omdat wij vroeg begonnen, waren er extra problemen. Zetters en opmakers moesten worden omge schoold, maar lesmateriaal was er niet. Dat heb ik zelf met een collega avond aan avond zitten maken. We vertaalden veel uit het Engels. Iedereen moest in het kader van die omscholing twee cer tificaten halen, omdat wij een flexibele opzet voor ogen hadden, waarbij men sen op meer dan één plaats inzetbaar zouden zijn". Bakx leidde de omschakeling als een veldslag, waarbij niets en niemand werd ontzien. Met grote geestdrift wist hij zelfs bijna-pensioengerechtigd per soneel voor omscholing warm te krij gen, want bekend met zowel het en thousiasme als het wantrouwen onder zijn mensen, had hij de scherpe eis ge formuleerd dat geen baan verloren mocht gaan. Eigenhandig maakte hij in november '75 de eerste fotopagina's, waarvan me nige lezer met verwondering kennis nam. Op toetsenborden werden pons banden van de tekst getikt, die in plaats van loden regels papieren tek sten voortbrachten. Vervolgens wer den die naar het ontwerp van de op- 'Helse machine' Veertien jaar eerder had de Londen- se Times de primeur van de eerste rota tiepers. De Brit John Walter zag zijn Walter Printing Press in bedrijf gesteld en die 'helse machine' kon in één uur tijd twaalfduizend kranten drukken. Voordien en bij veel kranten ook nog lang daarna, werd gebruik gemaakt van een platte pers, die in vormgeving nog het meest deed denken aan het huidige kopieerapparaat, met dit ver schil dat de papieren vellen met de hand moesten worden ingelegd. In Ne derland werden de eerste rotatieper sen, naar Brits voorbeeld, pas aan het begin van de eeuw in het krantenbe drijf geinstalleerd. Uit die tijd dateren ook de grote sta kingen in de drukkerswereld. Grafici veroverden een machtspositie die hun later de beste collectieve arbeidsover eenkomst van het land zouden opleve ren. Niet alleen in Nederland hadden zij een stevige vinger in de pap, in En geland bijvoorbeeld hebben ze dat nog. Wie in de Londense Fleet Street een krant bezoekt waant zich bijkans in de vorige eeuw. De nieuwste snufjes zijn daar, uit angst voor arbeidsplaatsen- verlies, met succes door de vakbonden buiten de deur gehouden. Op zaterdag avonden wordt daarentegen wel ge werkt om de zondagskranten te maken en dat wil in ons land onder druk van de bonden maar niet van de grond ko- In de krantenwereld bleef in de de cennia na de omwentelingen van het begin van de eeuw veel bij het oude. Technieken werden weliswaar verfijnd, maar de aard van het vak ver anderde nauwelijks. Dat gebeurde pas in de jaren zeventig. Jan Bakx, de toen malige produktieleider bij deze krant, had de leiding van die operatie. We gens ziekte is hij al enige tijd geen ver trouwde verschijning meer aan de Wit te Singel, wat niet wil zeggen dat hij de krant één dag uit het oog verliest. "Techniek hou je niet tegen, dat staat voor mij als een paal boven water. Nou, als dat dan zo is, kun je beter zo snel mogelijk op nieuwe ontwikkelingen inhaken. De zaak is natuurlijk uitvoe rig voorbesproken in de staf. Uiteinde lijk is voor een stap-voor-stap benade ring gekozen, omdat een snelle om schakeling natuurlijk grote problemen zou geven. Het schrikbeeld van een krant die daardoor een dag niet zou kunnen verschijnen stond ons helder voor ogen". (foto Holvast) maakredacteuren ter redactie tot een pagina werden gecomponeerd. Het eindresultaat wekte verwonde ring. De druk, zo luidde het unanieme oordeel, was helder en overzichtelijk, maar die rare afbrekingen aan het ein de van de regel? Met dat euvel is tot op heden nog niet geheel afgerekend, maar de rampen van toen zijn achter de rug. Ze waren onder meer het gevolg van een voor de Engelse taal gepro grammeerde computer, die geacht werd ordentelijk Nederlands af te leve ren. De experimenteerperiode kon uit eindelijk eerder dan verwacht worden afgesloten, zonder dat de lezer de krant ooit één dag heeft hoeven missen. Het moment dat de vertrouwde Linotypes moesten worden opgeruimd naderde en op een dag stonden ze inderdaad op het pleintje voor het gebouw, wach tend op de verhuiswagen. Een plotse ling losgebarsten regenbui maakte dat zowel Bakx als zijn latere opvolger Borst een stil hoekje zochten om hun tranen de vrije loop te laten. De linoty pe, het symbool van het vak, in de re gen. Kwam het ooit nog goed? Bakx nu: "Het was een rotmoment. Je geloofde er helemaal in, maar dan is er toch even dat gevoel dat je je vak weggooit. En in zekere zin is dat ook zo geweest. Vroeger zei ik altijd: het hoofd is de techniek, het linkeroor de redactie, het rechteroor de adminstra- tie. Het hoofd verdwijnt nu, het kan nog een paar jaar duren, maar het gaat weg". Civilox Bakx' theorie is omstreden, maar de gewezen produktieleider duldde nim mer tegenspraak. Zijn gelijk is vermoe delijk nog een kwestie van jaren. Ter redactie is de schrijfmachine inmid dels ingeruild voor het beeldscherm met toetsenbord en op de (foto)zetterij is geen ponsband meer te bekennen. De beeldschermen waarop de tekst tot pagina's kan worden gecomponeerd la ten niet lang meer op zich wachten en, aldus Bakx: "Als die er eenmaal zijn, is het tijd voor de volgende stap: een rechtstreekse verbinding tussen beeld scherm en rotatiepers en dan moet jij me maar eens vertellen wat de grafici nog te doen hebben". Over persen gesproken, ook die ont wikkeling staat niet stil. Gezien de toe nemende concurrentie van de tijd schriften zijn veel krantenbedrijven al overgegaan op een offsetpers, die redactie en adverteerders meer kleur- mogelijkheden te bieden heeft. Deze krant, die ten tijde van de fusie tussen het Rotterdams Nieuwsblad en de Haagsche Courant de Rotterdamse pers overnam, maakte een andere keus. Begin februari is het zg. Civilox- systeem geinstalleerd, dat beter druk werk en eveneens meer kleurmogelijk- heden garandeert. Een geavanceerd systeem dat in Leiden al belangstelling heeft getrokken uit onder meer Dene marken en Japan. "Het zal allemaal nog wel even du ren, maar de grafici verdwijnen", zegt Bakx. "Niemand houdt dat tegen. Kijk, als je vroeger een paar jaar uit het vak was geweest kon je zonder veel moeite weer terug. Maar ik zie het aan mezelf. Ik ben er nu uit, maar als je mij morgen weer aan het werk zou zetten, zou ik toch als een kat in een vreemd pakhuis rondlopen. Ik zou het wel weer kunnen leren natuurlijk, maar het is wel teke nend voor het tempo van veranderin gen". De veranderingen in het grafisch vak gaan sneller dan verwacht. Tot die con clusie komt ook Presstime, het huisor gaan van de Amerikaanse dagbladuit gevers in het januari-nummer dat ge heel aan de nieuwe ontwikkelingen was gewijd. Walter Mattson, topman van The New York Times daarover: "Wij maakten in 1979 een blauwdruk van waar we in 1989 technisch gespro ken wilden zijn. In de praktijk bleek dat we in 1984 al werkten volgens het plan dat pas in 1989 uitgevoerd had moeten zijn". Robots Denkend aan 1990 ziet Mattson meer robots dan drukkers aan de pers, maar bang voor banenverlies is hij niet. Hij verwacht grote verschuivingen en een grote noodzaak van omscholing, maar de nieuwe media zullen, zo denkt hij, een flink beslag op de arbeidsmarkt leggen. Whitelaw Reid, de hoofdredacteur van The New York Tribune die de Li- noype haar naam gaf zei het al in 1879: "Het krantenbedrijf groeit en veran dert voortdurend. Je kunt bijna zeggen dat er elke tien jaar een nieuwe revolu tie is". Niemand geloofde hem toen, en het heeft even geduurd voordat hij gelijk kreeg. Maar na tientallen jaren van be trekkelijke rust, slaat de revolutie vol gens zijn huidige collega's nu al elke vijf jaar toe. In 1869 werd in de drukkerij van The Times de eerste (van rollen papier drukkende) rotatie pers in bedrijf gesteld. Deze Walter Printing Press kon 12.000 kranten per uur drukken., Een computer-printer braakt re dactionele tekst uit. Er komt geen zetter meer aan te pas. (foto Holvast) Voormalig produktieleider Jan Bakx bij de laatste loodzetmachine, die als een relikwie uit rijke grafische tijden in de hal van het LD staat opgesteld. (foto Holvast) LEZERS OVER DE KRANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 34