m
'Het was erger dan ind
e i
m'
Ontroerende film van een lefgozertje
Een hulpje in de rode branding
'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh
r Af' M ..i«
k "Hik 'Uil,, ui
Uuuiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii
ir jr ..ill
;'"J||||,. "Hlli„.
'The killing fields': een meeslepende film
*1
ïJm&éé
Dith Pran, de echte, over de killing fields van Cambodja
Vlij circuit
VRIJDAG 1 MAART 1985
PAGINA 17'
lit.
II'Een dagje naar strand';
II regie: Theo van Gogh;
hoofdrolspelers: Cas
Enklaar, Tara Fallaux;
theater: Kijkhuis, Leiden
I (tot en met zondag)
Het filmdebuut van Theo van
Gogh was 'Lüger', een lugubere
film waarover een rel ontstond
toen de VPRO een scene liet zien
waarin twee katjes in de wastrom-
mel werden gestopt. De telefoons
stonden roodgloeiend: veel kijkers
hadden Van Gogh het liefst van
beide oren beroofd. Van Gogh
mocht vervolgens op de buis uit
leggen dat die katjes echt niets was
overkomen.
Hoe hypocriet de verontwaardi
ging van de kijkers was, bleek ove
rigens duidelijk uit het feit dat nie
mand zich afvroeg hoe het met die
vrouw was afgelopen die in de film
een pistool in haar vagina kreeg ge-
Cos Enklaar en Tara Fallaux in 'Een dagje naar het strand'. Het regent en het strand is verlaten.
(foto pr)
stopt. liet Van Gogh zich op zo'n manier wel om. Wie hem indertijd op de
Zijn imago van controversieel uit dat een journalist van Vrij Ne- televisie in een filmprogramma in
heerschap bevestigde Van Gogh derland het Wassenaarse lefgozer- de weer zag, kon maar één conclu-
vlak voordat zijn tweede film, 'Een tje kenschetste als een anti-semiet, sie trekken: die Van Gogh is een
dagje naar het strand', in première ik denk dat die aantijging niet te- blaaskaak, een rotjong,
ging. Over zyn collega De Winter recht is. maar Van Gogh vraagt er Maar - eerlijk moeten we blijven -
tegelijkertijd is hij een talentvol
filmer. Iemand die in elk geval
meer talent heeft dan Leon de Win
ter. Dat is tenminste mijn conclu
sie na het zien van de Heeresma-
verfilming 'Een dagje naar het
strand'.
'Een dagje naar het strand' gaat
over een man (Cas Enklaar) die sa
men met een gehandicapt meisje
(Tara Fallaux) een dagje naar het
strand gaat, zoals de titel al zegt.
Het regent en het strand is verla
ten, een decor dat precies past bij
de gemoedstoestand van de man,
die alcoholist is en dientengevolge
voortdurend aan een flesje bier
loopt te lurken. (Het schijnt overi
gens dat Enklaar voor deze rol
werd gekozen omdat Van Gogh
hem op een dorstige gier vindt lij
ken.)
'Een dagje naar het strand' is een
ontroerende film. Zoals Cas
Enklaar die alcoholist speelt die in
klinkende volzinnen zijn onder
gang probeert te bezweren, zoals
Tara Fallaux het meisje speelt dat
zich op sleeptouw laat nemen door
de man die ze aardig vindt, het is in
één woord prachtig. Jammer al
leen dat het geluid niet honderd
procent is.
WIM BRANDS
'The killing fields'; regie:
Roland Joffé; hoofdrollen:
Sam Waterston, Haing S.
Ngor en John Malkovich;
theater: Lido 1, Leiden;
leeftijd: 12 jaar
De makers van The killing fields'
laten er geen gras over groeien.
Journalist Sidney Schanberg is
nog maar koud in Pnom Penh, de
Cambodjaanse hoofdstad, gearri
veerd of de eerste bom barst al.
The killing fields' is rechtstreeks
gebaseerd op de ervaringen van
die Schanberg, een buitenlands
correspondent van The New York
Times. Bij de definitieve aanval
van de Rode Khmers zat hij in
Pnom Penh. Voor zijn verslagge
ving kreeg Schanberg de Pulitzer
Prize (de hoogste journalistieke
onderscheiding in Amerika) en na
zyn terugkeer in New York schreef
hij over Dith Pran, zijn Cambod
jaanse hulpje in rode branding.
'The death and life of Dith Pran'
heette dat artikel en het inspireer
de de Engelse producent David
Puttnam tot verfilming. Een film
die de voorlopige juweel in de
kroon van de opbloeiende, Britse
cinema mag heten. Een ouderwets
meeslepende film waar in de fi
guur van Dith Pran een schrijnend
beeld wordt gegeven van de uit
zichtloze ellende in Cambodja.
Het land werd in het begin van
de jaren zeventig meegetrokken in
de geweldspiraal van de Vietname
se oorlog. De Noordvietnamezen
gebruikten het militair zwakke
Cambodja als uitvalbasis. De
rechtse, pro-Amerikaanse Lon Nol
pleegde in dat wankele tijdsge
wricht een staatsgreep en zette de
populaire prins Sihanouk buiten
spel. Die sloot vanuit China een
monsterverbond met de commu
nistische Rode Khmers, hetgeen
uitmondde in een bloedige burger
oorlog.
Deze onderlinge strijd eindigde
in april '75 met de verovering van
Pnom Penh door de Rode Khmers.
De Cambocljanen hoopten op vre
de en rust, maar het werd het begin
Dith Pran (rechts) en Sidney Schanberg zijn in handen gevallen van de Dith Pran gevlucht r
Rode Khmers. (fotopr) (dodelijke velden).
r de Rode Khmers, midden in the killing fields
(fotopr)
van één van de ergste volkeren
moorden uit de wereldgeschiede
nis. Naar schatting drie miljoen
mensen lieten het leven onder het
rigide regime van Pol Pot en zijn
Rode Khmers. De situatie werd
nog erger en verwarrender toen de
Vietnamezen eind '78 binnenvie
len. De kameraden van weleer
wierpen het Rode Khmer-bewind
omver en krijgen nu een steeds
groter deel van Cambodja in han-
'The killing fields' is een film die
met al die politieke achtergronden
dus wel wat voorkennis vereist.
Zonder enig begrip van de situatie
en verhoudingen zal de film veel
onduidelijks bevatten. Waarmee
overigens niet is gezegd dat het een
ingewikkelde film is. 'The killing
fields' is duidelijk voor een groot
publiek bedoeld.
Het laat zich goed vergelijken
met 'The year of living dangerous
ly' van de Australiër Peter Weir.
Daarin een correspondent die met
de hulp van een lokale fotograaf
verslag geeft van het Indonesië on
der Soekarno. Een min of meer
zelfde verhouding wordt in The
killing fields' als uitgangspunt ge
nomen. Schanberg vindt zijn hel
per Dith Pran aanvankelijk alleen
maar handig, maar leert Pran
steeds meer waarderen, dankt zijn
leven aan Pran en gaat, eenmaal te
rug in Amerika, Pran hartstochte
lijk missen. Hij voelt zich verant
woordelijk voor het lijden van
Pran onder de Rode Khmers.
Voor dat alles schuwen Joffé en
de andere makers het sentiment
niet. Is de film in het eerste deel
nogal documentair van opzet, later
holt 'The killing fields' van de ene
emotie naar de andere emotie:
Pran wordt van zijn gezin geschei
den, Pran wordt de veilige Franse
ambassade uitgesleurd, Pran lijdt
honger onder sadistische kampbe
waarders en Pran begint een ze
nuwslopende tocht naar het veilige
Thailand. Dergelijk overvloed aan
drama zal wel te maken met het al
genoemde uitgangspunt van het
'grote publiek'. Niettemin had het
wel wat minder gekund.
Toch kun je niet zeggen dat het
Cambodjaanse leed is overgele
verd aan commercieel gewin. 'The
killing fields' is een volstrekt inte
gere film, sprekend daarvoor is de
medewerking van de Cambodjaan
se vluchteling Haing S. Ngor. Hij
vroeg zich aanvankelijk af of zo'n
groots opgezette film zijn volk nu
wel enig goed zou doen. Ngor liet
zich toch overhalen en speelde
naar behoren de rol van Dith Pran.
Hij hoeft er geen spijt van te heb
ben. Een film als 'The killing fields'
brengt meer teweeg dan tien docu
mentaires.
BART JUNGMANN
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM (GPD) - „Ik ben
naar Nederland gekomen omdat ik
wil laten zien waar Cambodja ligt
en wat er met dat land aan de hand
is. Net zoals de joden niet willen
dat Hun holocaust vergeten wordt,
wil ik dat de mensen weten wat er
in Cambodja is gebeurd. Mensen
moeten gaan inzien dat geweld
nutteloos is en tot niets leidt,
nooit".
Dith Pran, de Cambodjaan over
wie de aangrijpende film 'The kil
ling fields' is gemaakt, was even in
Nederland. Vier dagen lang mocht
de pers hem ondervragen over hoe
vreselijk the killing fields (velden
van de dood) nu werkelijk waren
en of het verhaal van de film over
eenkomt met zijn ervaringen.
Dith Pran was werkloos en ging
naar de hoofdstad Phnom Penh
om werk te zoeken. Nadat hij eerst
voor allerlei journalisten heeft ge
werkt, ontmoette hij Sidney
Schanberg, oorlogscorrespondent
voor de New York Times. Schan
berg spreekt geen woord Cambod-
jaans en is voor de meest actuele
informatie aangewezen op Dith
Pran. Pran zegt hierover: „Die sa
menwerking liep vanaf het begin
heel soepel en Schanberg wist de
New York Times ervan te overtui
gen mij in vaste dienst te nemen".
"Onze vriendschap groeide lang
zaam. In het begin was er sprake
van een werkgever-werknemer-si
tuatie. Schanberg zei wat ik moest
doen en ik volgde zijn orders op.
Later groeide dit uit tot een gelijk
waardige vriendschap en hielp ik
mee met het journalistieke werk.
Onze opvattingen over de oorlog
waren dezelfde. Wij hadden geen
interesse voor politieke en militai
re situaties maar onze belangstel
ling ging uit naar het menselijk as
pect. Waarom al dat geweld, waar
om al die moorden. Het werk van
Sidney was zo belangrijk omdat al
le ogen in de wereld waren gericht
op Vietnam en maar weinig men
sen wisten dat er in Cambodja ook
iets aan de hand was".
Drie jaar lang werkten Sidney en
Pran heel hecht samen en ook als
de eerste journalisten naar huis
worden teruggefloten omdat de
toestand in Cambodja te gevaarlijk
wordt, blijven de twee verslag
doen.
Zo worden Sidney en Pran een
keer samen met andere journalis
ten door de Rode Khmers opge
pakt. Pran maakt de bloeddorstige
Rode Khmers wijs maakt dat het
hier om neutrale Franse journalis
ten gaat die eigenlijk nergens van
weten. DE journalisten worden
weer vrijgelaten, kantje boord.
Als de Rode Khmers bezit heb
ben genomen van de hoofdstad
Phnom Penh zijn alle buitenlandse
journalisten in de Franse ambassa
de teruggedreven. De Rode
Khmers geven ze van daaruit een
laatste kans om naar hun vader
land terug te keren. Tot grote ont
steltenis van Schanberg mogen al
leen de buitenlanders het land ver
laten en moet Dith Pran, als Cam
bodjaan achterblijven, met de
meeste vreselijke toekomst voor
ogen. Vier en een half jaar lang
weet Dith Pran zichzelf in leven te
houden op de rijstvelden die later
de Killing Fields worden genoemd.
Het is een wonder dat hij de ver
schrikkingen heeft overleefd.
"Ik ben in leven gebleven omdat
ik alles at wat ik vogels zag eten,
van wormen tot bladeren en slak
ken. Verder gedroeg ik me zoals
een monnik: stil, teruggetrokken
en door heel veel te bidden. Zacht
jes natuurlijk want ook religies wa
ren door de communisten sterk
verboden. Alleen arbeiders waren
goed. Intellectuelen, kunstenaars,
onderwijzers en geestelijken wer
den allemaal uitgemoord. Ik had
gestudeerd en sprak goed Engels,
maar al die jaren heb ik volgehou
den dat ik als taxichauffeur de kost
heb verdiend. Eén van de meest
pijnlijke momenten was toen in
het kamp een jongen werd ver
moord omdat ze niet geloofden dat
hij taxichauffeur was geweest, ter
wijl het bij hem echt zo was. Hij
.keek te veel en was niet slaafs ge
noeg, vandaar".
- De andere journalisten in de
film waren kwaad op Schanberg
omdat hij u niet eerder in veilig
heid heeft gebracht. Ze vonden het
egoïstisch van hem dat hij u zolang
bij zich wilde houden?
"Dat is niet eerlijk want zo is het
niet gegaan. We hebben samen be
sloten dat ik zou blijven. Boven
dien vroeg Sidney aan mij wat ik
verwachtte van de Rode Khmers
en dan vertelde ik dat wat ik nog
steeds het meest logische had ge
vonden: dat ze de hoge autoriteiten
zouden vermoorden, maar dat de
gewone bevolking met rust gelaten
zou worden. En het land opnieuw
zou worden opgebouwd. We zagen
geen gevaar dus wilden we blijven
om te kijken wat ze zouden doen".
Hoe verklaart u nu achteraf
het radicale geweld van de Rode
Khmers?
"Ik denk dat ze bang waren weer
opnieuw door de intellectuelen
beïmvloed te worden. En wat ook
voor een belangrijk deel meespeel
de waren wraakgevoelens: de
stadsmensen hebben al dat geld
terwijl wij moeten werken op het
land. Dat is ook de reden dat ze
monniken vermoordden, die hoef
den niet te werken maar konden zo
langs de huizen gaan om eten te
verzamelen. De Rode Khmers zijn
zo groot geworden omdat de plat
telandsbevolking makkelijk te
beïnvloeden was, het waren voor
namelijk simpele mensen".
Het is wel een beetje cynisch
dat u nu in Amerika woont. Dit
land is zich tenslotte als eerste met
Cambodja gaan bemoeien; als zij
er niet waren geweest hadden de
Rode Khmers zich misschien niet zo
radicaal hoeven af te zetten?
"Dat is ten dele waar, maar er
speelde meer. Het land was al on
rustig".
Maar Reagan bemoeit zich nu
op dezelfde manier met Midden-
Amerika als Nixon met Cambodja
deed.
"Dat klopt en daarom wil ik ook
zo graag dat jonge mensen naar de
film gaan kijken. Ze moeten zien
dat de geschiedenis zich herhaalt.
Het verhaal van Cambodja is het
universele verhaal van een onder
ontwikkeld land, zonder een
machtspositie. Dit soort landen
zijn overgeleverd aan de super
machten zoals Amerika en Rus
land, zij gebruiken hiervoor hun ei
gen zaak. Natuurlijk wisten de
KGB en de CIA wat er aan de hand
was in Cambodja, maar ze deden
niks omdat hen dat toen niet uit
kwam. Nu op dit moment is het zo
dat de Vietnamezen regeren over
Cambodja. Geen ideale situatie,
maar beter dan dat de Rode
Khmers weer aan de macht ko
men. Amerika hebben de Rode
Khmers als verzetsbeweging er
kend, alleen omdat het weer een
goede verstandhouding met China
heeft en daar wappert ook de rode
vlag".
"Ik werk als fotograaf voor de
New York Times en dat bevalt me
heel goed. Ik ontmoet allerlei ver
schillende mensen uit verschillen
de culturen. De ene dag fotografeer
ik een Armeense Turk, de andere
dag George Bush. Ik zou hem zo
wat kunnen doen, want ik sta soms
op een meter afstand. Reagan niet,
die heeft te veel bewakers om zich
heen".
BLIJVERS
'Amadeus' - Milos Formans specta
culaire verfilming van het toneel
stuk van Peter Shaffer over Mozart
en Salieri, Lido 2, Leiden.
'Gremlins' - Bekwame mix van hu
mor en spanning, City 1, Katwijk.
'The karate kid' Leuke puberva
riant op 'Rocky', Luxor, Leiden.
'Top Secret' - Niet geheel geslaagde
persiflage op de spionagefïlm, Euro,
Alphen.
'Bachelor party' - Flauwiteiten, Li-
do 4, Leiden.
The terminator' - Arnold Schwar
zenegger als een sprakeloze robot,
Lido 3, Leiden.
'Falling in love'- Meryl Streep en
Robert de Niro redden drakerig ver
haal nog een beetje, Studio, Leiden.
'Commando' - Belegen Belmondo
in matte vertoning, Trianon, Lei
den, Euro, Alphen.
(OP)NIEUW
'Body double' - Brian de Palma
weet spanning vast te houden, Eu
ro, lAlphen.
'1984' - Half geslaagde verfilming
van Orwells toekomstvisie, Euro,
Alphen.
'Startrek, deel 3' - Science fiction,
City 2, Katwijk.
'Dead and buried' Griezelfilm, Ci
ty 3, Katwijk.
'Splash' - Sprookje over zeemeer
min, City 4, Katwijk.
SEXFILM
'Taboe, een verboden liefde' - Rex,
Leiden.
NACHTFILMS
Heter als lava' - Rex, Leiden.
'Commando' - Euro, Alphen.
'Body double' - Euro, Alphen.
'Studentensex' Euro, Alphen.
'China love' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Falling in love' - Asta (463500), al.
'Gremlins' - Asta, al.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'Ghostbusters' - Babyion 2, al.
'An officer and a gentleman' - Baby
lon 3, al.
'Body Double' - Cineac 1 (630637),
16 jr.
'The new Barbarians' - Cineac 2, Iff
jr.
'Losin'it' - Cineac 3, 16 jr.
The neverending story' - Euro
(667066), al.
'The killing fields' - Metropole 1
(456756), 12 jr.
'Don Giovanni* - Metropole 2,16 jr.
'Paris, Texas' - Metropole 3,16 jr.
'De prooi' - Metropole 4,12 jr.
'Gremlins' - Metropole 5, al.
'Brazil' - Odeon 1 (462400), al.
The company of wolves' - Odeon 2,
16 jr.
'Bachelor party' - Odeon 3,12 jr.
'Hot Bubblegum Dikke liefde' -
Odeon 4, 12 jr.
Take my body' - Le Paris 1 (656402),
18 jr.
'Sex in hogere sferen' - Le Paris 2,
18 jr.
'Sex in de hoogste klas' - Le Paris 3,
18 jr.
'De uitroeier' - Passage (460977), 16
jr.
AMSTERDAM
'A soldier's story' - Alfa 1 (278806),
al.
'The company of wolves' - Alfa 2,16
jr.
'Broadway Danny Rose' - Alfa 3, al.
'Where the green ants dream' - Alfa
4.16 jr.
'Brazil' - Alhambra 1 (233192), al.
'Once upon a time in America' - Al
hambra 2,12 jr.
'Amadeus' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Body double' - Cinerama, 16 jr.
'Falling in love' - Calypso 1 (266227/
234876), al.
'Bachelor party' - Calypso 2,12 jr.
'Trinity brown' - Centraal (248933),
18 jr.
'Carmen' - Cineac (243639), 16 jr.
'Las bicicletas son para el verano'
Cinecenter (236615), al.
'Brian de Palma-week' - Cinecenter,
16 jr.
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
jr.
'Los santos inocentes' - Cinecenter,
16 jr.
'Falling in love' - Cinema 1 (151243),
»r' - City 1 (234579), 16 jr.
'Electric boogaloo' - City 2, al.
'De IJssalon' - City 3,16 jr.
'Hot bubblegum Dikke liefde' - City
4. 12 jr.
•Ghostbusters' - City 5, aL
'Gremlins' - City 6, aL
'Le prix du danger' - City 7,16 jr.
'Les favoris de la lime' - Kriterion,
(231708), 16 jr.
'Come back to the five and diipe
Jimmy Dean Jimmy Dean' - Studio
K (231708), 16 jr.
'Jack 'n Jill II' - Parisien (248933), 18
jr.
'De uitroeier' - Rembrandtplein-
theater 1 (223542), 16 jr.
'Missing in action' - Rembrandt-
pleintheater 2, 16 jr.
'Paris, Texas' - The Movies 1
(245790), 16 jr.
'Basileus Quartet' - The Movies 2,16
jr.
'Mozart's Die Zauberfiöte' - The Mo
vies 2, 16 jr.
'Where the green ants dreams' - The
Movies 3,16 jr.
The killing fields' - Tuschinski 1
(262633), 12 jr.
'Body double' - Tuschinski 2,16 jr.
'De prooi' - Tuschinski 3,12 jr.
'A soldier's story' - Tuschinski 4, al.
'An officer and a gentleman' - Tu
schinski 5, al.
'Ghostbusters' - Tuschinski 6, al.
'Paris, Texas' - De Uitkijk (237460),
16 jr.
De beste films zijn de komende
week weer voor het laatst be
waard. Zoals haast gebruikelijk
is vrijdag de aantrekkelijkste tv-
avond voor filmfans. In de twee
meest opvallende films speelt
het jood-zijn een min of meer
vooraanstaande rol. Zeer veel in
de film 'The Chosen' (20.25 uur,
Belgié 1). Jeremy Paul Kagan
verfilmde daarmee een verhaal
van Chaim Potok over de ver
schillen tussen de liberale joden
en de strenge chassidische joden
in New York.
Twee jongens worden geïntro
duceerd: Reuben Walter, zoon
van een liberale jood, en Danny
Saunders, zoon van een rebbe.
Bij het honkballen slaat Danny,
een bal in het oog van Reuben en'
dat is het begin van een vriend
schap. Het is een tamelijk senti
mentele film geworden, maar
toch wel mooi om naar te kijken.
Niet in het minst door Rod Stei
ger die als de rebbe alle registers
opentrekt.
Dustin Hoffman speelde één
van zijn mooiste rollen als de om
streden joodse komiek Lenny
Bruce. Hij was een 'stand up co
median', zoals de Amerikanen
dat noemen. Een soort conferen
cier dus. Van een onopvallend
entertainer in nachtclubs ont
popte hij zich tot de grootste he
kelaar van Amerikaanse waar
den. Geen huisje was heilig. Bru
ce kwam dan ook geregeld in
conflict met de overheid en zag
geregeld de binnenkant van ge
vangenissen. Naast Hoffman als
Lenny Bruce doet in 'Lenny' ook
Valerie Perrine mee als het
Rod Steiger speelt de rol van
rebbe Saunders in 'The Chosen'.
(foto AP)
vriendinnetje Honey. Bob Fosse
deed de regie. Te zien aanslui
tend op The Chosen' om 23.35
Vermeldenswaard is voorts
nog 'The Deep', morgenavond op
Duitsland 2 om 20.15 uur. Nick
Nolte en Jacqueline Bisset als
twee pasgetrouwden die tijdens
hun huwelijksreis diepzeedui-
ken bij de Bermuda's. Ze vinden
ampullen morfine en worden
daarmee doelwit van de Mafia.
Robert Shaw speelt ook mee.
De liefhebbers van Godard-
films kunnen woensdag op
Duitsland 3 kijken naar 'La Chi-
noise'. Hij portretteert daarin
een groep jongeren die de ideeën
van Mao Ze Dong in hun leven,
willen inpassen. De film dateert
dan ook nog van 1967 toen Mao
nog in was. Aanvang 22.30 uur.
Het Kijkhuis houdt vanaf maan
dag een Spaanse filmweek, te be
ginnen op die avond met 'Cria
Cuervos' van Carlos Saura uit
1976. Ana Torrent en Geraldine
Chaplin spelen de hoofdrollen in
deze film over een meisje, dat
haar vader probeert te vergifti
gen uit wraak. Terwijl haar moe
der op sterven lag, ging hij name
lijk met een andere vrouw om.
'El Sur' (het zuiden) van Victor
Erice gaat ook over een jong
meisje. Zij ontdekt dat haar va
der een geheim heeft (dinsdag
avond)
'De Geest van de Bijenkorf is
eveneens van Erice en ook hierin
speelt Ana Torrent. Zij beleeft
haar fantasiewereld in werkelijk
heid; een ondergedoken man ziet
zij aan voor het monster van
Frankenstein (woensdag 6
maart)
Vanaf donderdag gaat in Het
Kijkhuis 'Los Santos Inocentes'
van Mario Camus draaien. Voor
stellingen in Het Kakhuis: 20.00
en 22.15 uur.
Bij K&O is dinsdagavond Mar-
garethe von Trotta's 'Die Freun-
din' te zien, een film waarin de
relatie tussen twee vrouwen cen
traal staat. Zij ontmoeten elkaar
tijdens een vakantie, beiden zijn
op zoek naar hun plaats in de sa
menleving en naar een bevredi
gende verhouding tot hun echt
genoot. De een is zelfbewust, de
ander daarentegen onzeker.
(20.15 uur)
LAK-Cinema draait dinsdag
avond de film 'Xi'an Incident'
van de Chinese regisseur Cheng
Yin. (20.00 uur)
Bij het Filmhuis LVC draait
vanavond, morgen- en zondag
avond 'La belle et la béte' van
Jean Cocteau uit 1948. (21.15 uur)
Woensdag 6 maart begint hier
het minithema 'Macbeth—verfil
mingen' met 'De troon van
bloed' van de Japanner Akira
Kurosawa. Hij heeft het Shakes-
peare-verhaal verplaatst naar de
Japanse middeleeuwen. Al is het
een soort samoerai—versie, hij
volgt het verhaal op de voet,
waarbij hij gebruik maakt van
elementen uit het No—theater.
(21.15 uur)
Donderdag wordt Polanski's
'Macbeth' om acht uur en half elf
vertoond. Jon Finch speelt de ti
telrol.