'Ik heb nog steeds veel
van een kind in me'
contact
lenzen.
Dramatisch dagje in het leven van Annie Lennox
Eric Herfst: kundig
cabaret-vernieuwer
Gouden Beer voor
'Wetherby' en
Oostduitse film
POPAGENDA
19.
OENSDAG 27 FEBRUARI 1985
RADIO-TV-KUNST
een aat\
n hoofd
gezich
tioa
bij na
Bakke\ 1(1) Shout - Tears for Fears
12,5( 2(2) Easy lover - P. Bailey P.
van u Collins
3(9) This is not America -
David Bowie
4 4) Do what you do Jer-
end, et maine JcLckson
^re 5 7) Loverboy - Billy Ocean
boe
op
Prei
t 1952
jk pe:
oemdi
dt d>
irijve
e her
legem
■n uit|
a Is de
'.n za
ndérs
gewei
Log-
opfj
sfulj
I
'De
s de
t de
ont:
iets,'
e dê
6(8) Susudio Phil Collins
7 (3) One night in Bangkok -
Murray Head
8(6) I want to know what love
is Foreigner
9 (13) Just another night -
Mick Jagger
10 (10) Let it all blow - Dazz
Band
11 5) Solid - Ashford Simp
son
12 (17) Ik meen't - André Ha
zes
13 (16) Watching you - Shaka-
tak
14 (12) Jungle love - The Time
15 (20) Sharp dressed man - ZZ
Top
16 (22) Treat her like a lady -
Temptations
17 (15) SOS fire in the sky -
Deodato
18 (31) Nightshift - Commodo-
19 (11) Gimme all you lovin
ZZ Top
20 (33) Let's go crazy - Prince
The Revolution
21 (21) 't Grote reklamelied -
Frank Peters Sterren
team
22 (14) I should have known bet
ter -Jim Diamond
23 (24) This is my night - Cha-
ka Khan
24 (18) Brinkman minister
Brinkman Vader
Abraham
25 Love and pride - King
26 (28) The boys of summer -
Don Henley
27 (37) Save a prayer - Duran
Duran
28 (26) I know his so wéel - B.
Dickson E. Paige
29 (30) Am I losing you forever
- Mai Tai
30 (32) Yaki Taki Oowah - Gi-
gantjes
31 (39) You're my heart you're
my soul - Modern Tal
king
32 Material girl - Madon
na
33 (19) I would die 4u - Prince
34 (27) No mercy - Stranglers
35 (25) Rock 'n' roll - Status
Quo
36 Let's talk about me -
The Alan Parsons
37 (36) Het feest kan beg innen -
De Deurzakkers
38 Slippery people - Tal
king Heads
39 Since yesterda
Strawberry Swit
40 You're my inspiration
Chicago
AMSTERDAM (GPD) - Een wat
droge, terughoudende man, Eric
Herfst. Een beetje laconiek, leek
het wel, met zijn scherpe, snijden
de stem. Maar soms bijna uitbun-
dig-komisch in de benadering van
mensen en situaties. Maar vooral:
een doordacht, kundig en integer
theater-maker, die in 25 jaar tijd
uitgroeide van verfrissend klein
cabaretier tot producent en regis
seur van het grote werk voor televi
sie en musical. Weinig mensen we
ten nog dat de vorige week gestor
ven Eric Herfst (47) een enorm be
langrijk cabaret-vernieuwer is ge
weest.
Hij was het die het wat ingedom
melde, Nederlandse amusement
een peppende injectie toediende
als oprichter van de groep Lurelei.
Dat was in 1958.
Het werd de toonaangevende
club van de jaren '60 met kritische
nummers over religie en konings
huis. Zaken, die in die tijd amper
of niet bespreekbaar waren op een
podium en in een enkele stad zelfs
leidden tot een speelverbod-
Met Ben Rowold (het vorig jaar
vrijwel vergeten overleden) was
Eric Herfst de stuwende kracht en
organisator. De tekstschrijver
Guus Vleugel kreeg van hem zijn
kans. Dat leidde tot
(GPD) - „Nee, kom maar niet
mee in de behandelkamer. Ik
vind het vervelend als ik daar
met mijn tong uit mijn mond
zit en jij moet toekijken"
Annie Lennox heeft zojuist
de befaamde Parijse keelarts
Chevalier uitgelegd hoe lang ze
het beroep van zangeres pro
fessioneel heeft uitgeoefend en
wat haar klachten zijn. Cheva
lier zingt zelf (klassiek),
spreekt met de nodige moeite
een mondje Engels en maakt
voor het eerst kennis met de
wereldvermaarde Schotse zan
geres van The Eurythmics.
Twee heel verschillende werel
den ontmoeten elkaar op dat
moment. Chevalier hoort met
stijgende verbazing toe welke
eisen het vak stelt aan het fy
sieke uithoudingsvermogen
van Annie Lennox en neemt
haar mee naar de behandelka
mer. Annie luistert op haar
beurt met ontzag naar Cheva
lier's vakkennis. Vijf minuten
later komen ze terug uit de be
handelkamer. De diagnose van
de keelarts: twee beginnende
poliepen.
door
John Oomkes
Annie Lennox en Dave Stewart (The Eurythmics)
Die conclusie stuurt de planning
The Eurythmics voor de rest die is" opgetuigd "met filmaffiches
van dit jaar in de war. Annie Len
nox zal opnieuw moeten leren
gen en haar stembanden op de juis- momentuTtziet als
Marilyn Monroe, Elvis Presley
en Humphrey Bogart, maar er geen
gewone pla
te manier moeten leren gebruiken. tenstudio. Er is geen mengtafel
Daarna staat haar een chirurgische voor de gebruikelijke 24 sporen,
ingreep te wachten en zal het nog wel veel effectapparatuur. Achter
vyf maanden kosten voordat ze in de knoppen marcheert Dave Ste-
het openbaar zal kunnen optreden. wart rond, een rustige, zelfverze-
Een wereldtournee waarbij het kerde dertiger, die een van de ne-
nieuwe repertoire voor het eerst te gen nieuwe songs laat horen. Ball
horen zou zijn geweest, is daarmee and Chain heeft alle kenmerken
definitief van de baan. Dat is zake- die de muziek van The Eurythmics
Ujk gezien een ramp, en in artistiek zo perfect maakt:
opzicht een tegenvaller. The Eu- de sound, een
rythmics - naast Annie Lennox
gedistingeer-
afgerond liedje
onderhuidse lading die
bestaande uit Dave Stewart - heb- vaak het tegenovergestelde effect
ben namelijk de afgelopen twee bewerkstelligt als de melodie doet
maanden in volledige afzondering vermoeden,
in een Parijse oefenruimte gewerkt
aan de opnamen van een vierde In een aansluitende kille ruimte
studioalbum. Begin april zal Be zet Annie Lennox de lamellen op
Yourself Tonight worden uitge
bracht. Negen nieuwe songs -
doodeenvoudig op acht sporen-
huiskamerapparatuur opgenomen
- vormen een nieuw bewijs van de
klasse van The Eurythmics. We
zullen ze voorlopig alleen door
middel van vinyl en videoclip leren
kennen.
Er zijn meer straten in Parijs die
Rue de Bagnolet heten, zegt de ta
xichauffeur eerder op de dag. Om
kiertje. „Het is heel bijzonder ter de rug".
(foto GPD)
stress van de wereld der limousi
nes graag uit de weg".
„Wat wij doen is bijzonder van
zichzelf en we willen dus niets te
maken hebben met het selectieve,
chique en elitaire wereldje waarin
de meeste topartiesten terecht ko
men. Onze tweede elpee, Sweet
Dreams, werd in 1982 gewoon ge
maakt op een acht sporen-mengta-
fel en een Revox-bandrecorder en
dat had een zeer bevredigend re
sultaat. En dan bedoel ik niet fi
nancieel maar artistiek. Als je alle
eisen ingewilligd kunt krijgen
neem je je volgende plaat mis
schien wel op Montserrat (een lu
xueus eilandje in het Caraibisch
gebied) op", zegt Annie met een
hese stem. „We werken liever in
een intiem kringetje, gericht op het
werken zelf. Dat blijkt te werken,
ook al heb je nog zoveel stress ach-
een andere stad aan het werk
te kunnen gaan. We hebben in
Noord-Londen een kerk omge
bouwd tot een eigen studio,
De specifieke schoonheid van
het Euxythmics-materiaal laat zich
moeilijk in woorden vangen. Len
nox verstaat als weinig andere
dit is een andere stad, een inspire- tekstdichters namelijk de kunst
rende omgeving die een andere
creativiteit bij je oproept. We wil
den niet de fout maken om in een
dure, grote studio te werken, maar
lokatie waar bijna geen faci-
eenvoudig lijkend liedje
een handomdraai te veranderen in
een doortrapte song. Achter een
schijnwereld van klatergoud gaan
bij haar soms donkere, decadente
vergissingen te voorkomen moet niet die faciliteiten die de meeste
r het nummer van het arrondis- topgroepen tegenwoordig schijnen
liteiten voorhanden zijn. Zeker processen schuil. Annie: „Mmm.
- Het is moeilijk iets te zeggen zon
der dat het als een stom cliché
sement worden geïnformeerd. Te te moeten verlangen.
bestemder plaatse aangekomen
eigen spullen meegebracht.
vrees ik het ergste. Op het opgege- We werken zo omdat we geen on-
huisnummer bevindt zich een derdeel willen zijn van een glim-
importfirma
mende, glamoureuze wereld met
Chinese snuisterijtjes, twee groeze- bijbehorende dito produkten. We
lige woningen waarin pied-noirs willen graag werken zoals je thuis
onderdak hebben gevonden en een in de huiskamer werkt. We gaan de
Na langdurige ziekte overleden
reeks satirische topnummers waar
in series heilige huisjes omver ge
kegeld werden.
Lurelei hield tien jaar stand. Be
kende mensen zoals Sylvia de
Leur, Frans Halsema (eerst alleen
als pianist), Leen Jongewaard,
Kees van Kooten, Adèle Bloemen-
daal, John Lanting, Marjan Berk,
Gerard Cox, Annemarie Oster
Erics
leidde voor Jasperina de Jong tot
haar eerste grote solo-show van
1970 en 1972. Nadat ze door tragi
sche omstandigheden met Vleugel
hadden gebroken, heeft Eric
Herfst de artistieke wegen voor
Jasperina gebaand. Hij koos haar
nieuwe lijfsauteurs Lennaert Nijgh
en Ivo de Wijs en was haar artistie
ke geweten.
Musicals als 'De Stunt', 'Sweet
Jasperina de Jong Charity', 'De Engel van Amster
dam' en vrij recent 'Fien' zouden zlJden van de Atlantische Oceaan
Maar Lurelei was niet slechts be
palend voor carrières. De naam
kreeg historische betekenis door
dat er een nieuw soort cabaret voor
een nieuw publiek gevestigd werd.
De samenwerking met Vleugel
ondenkbaar zijn geweest zonder de
drijvende kracht van Eric Herfst.
Het massa-publiek dat die produk-
ties kwam bekijken, heeft
schünlük nooit beseft dat Jasjxai- op platvloerse zaken: het einde
de jarenlange liefdesrelatie tussen
i haar mensen konden schitte
ren doordat hij dingen bedacht,
produceerde, schreef en regisseer
de.
Wat Eric en Jasperina niet gelukt
is: de vestiging van een eigen musi
cal-theater in Amsterdam. Met hun
tweeën slaagden ze er niet in om de
konkelende politiek aan hun kant
te krijgen.
op het podium
'Tussen
Lurelei-cabaret-klok terug
leed echter niet onder de ziekte die wringen
zich al openbaarde. Er lag een ba- nuftige c
s-idee van zijn hand klaar voor de sten op de -
volgende grote musical: 'Tilt'. Die kon eenvoudig
produktie is al een keer uitgesteld.
Voorgoed, zoals nu vaststaat.
klinkt. Wat ik nastreef bij het
schrijven van teksten is te probe
ren dat zoveel mogelijk te omzeilen
zonder in geforceerde taal te ver
vallen. Dat wordt nog moeilijker
als je weet dat ik geen beschrijven
de teksten wil neerpennen - het
zijn geen liedjes die over de levens
omstandigheden van andere men
sen handelen. Het zijn geen songs
met politieke onderwerpen of
waarin ik mijn ziel zonder terug-
houdenheid blootleg".
„Veel mensen doen dat - en ik
bewonder dat van anderen, zolang
ze daarin smaakvol te werk gaan.
Mijn teksten zou je een soort uittre
dingen uit mezelf kunnen noemen.
Dat zijn ze nog niet op het moment
dat ik ze schrijf, maar als je achter
om kijkt dan moet ik constateren
dat ze veelal over mij gaan. Niet
rechtstreeks, maar indirect, als het
ware via een achterdeurtje. Het is
moeilijk voor mij om over iets an
ders te schrijven dan emoties of di
lemma's, want dat zijn de zaken die
me het meest na staan. Dat is mijn
genre".
Succes
Vorig jaar om deze tijd maakten
Dave Stewart en Annie Lennox
een vermoeiende wereldtournee.
De stress was compleet. De muziek
van The Eurythmics kon aan beide
hadden we het niet gedaan. Nie
mand spant zich maandenlang en
serieus in om een soundtrack te
schrijven om later tot de ontdek
king te komen dat er al één be
stond. Toen we klaar waren, kre
gen we eenvoudig van de regisseur
te horen: oh, ja, dat is waar ook. Bij
de perspresentatie zullen we he
laas moeten afzien van jullie film
muziek. We werden krankzinnig,
we voelden ons absoluut voor
idioot staan. Wat gebeurt hier?,
vroeg ik aan de regisseur. En hij
zei: we willen jullie muziek niet.
Even later bleek dat de muziekflar-
den die voorkwamen op de filmrol
len die ons waren toegezonden met
ruwe opnamen uit de filmproduk-
tie al elementen waren uit een an
dere soundtrack. We hadden die
flarden aanvankelijk opgevat als
een indicatie, een aanwijzing voor
het soort werk dat van ons werd
verlangd. Dat bleken ze dus al die
tijd al in gedachten te hebben als
uiteindelijke soundtrack".
Gedeprimeerd
Lennox verkrampt helemaal on
der de duffelse mantel, werpt 'm
van haar af. Ze vertelt van haar ver
moeden dat ze gewoon gebruikt
zijn als publiciteitsmiddel („1984
heeft het produktiebudget ver
overschreden. Elke publiciteit is in
zo'n geval lonend. Ik vond de film
overigens deprimerend. De beel
den waren zo opgelegd en zo wei
nig subtiel dat je onmiddellijk je
polsen zou willen doorsnijden").
Lopend naar de studioruimte ver
telt ze dat ze altijd weer bezig ge
houden wordt door menselijke tra
giek. „Dat wat mensen motiveert.
Hun overeenkomsten en tegenstel
lingen, hun aantrekkingskracht -
kortom die krachten die maken dat
denk ik: God, klinkt dat niet te
overdreven. Legt muziek zo lang
zamerhand niet teveel beslag op
mijn persoonlijk leven? Ben ik niet
te gefixeerd op mijn teksljes? Maar
je wordt nu eenmaal geobsedeerd
door je bezigheden, niet? Mensen
zoeken het in seks, in drugs, in
geld, in kleren, in anderen. Ik
vraag me af, waar die speurtocht
eigenlijk toe leidt. We zoeken ei
genlijk naar verstrooiing, naar mo
gelijkheden om aan vastgeroeste
gewoonten te ontsnappen. Soms is
die speurtocht een zoeken naar je
zelf, soms naar een mogelijkheid
om aan jezelf te ontsnappen".
Annie weet zich na een carrière
die haar in acht jaar uit betrekkelij
ke anonimiteit naar wereldbekend
heid heeft geleid langzamerhand
wat zekerder van haar zelf. „Ik heb
ik ben nu dertig een wat hel
derder beeld van mezelf. Ik bedoel
dat niet pretentieus, begrijp me
niet verkeerd. Want op bepaalde
terreinen ben ik net zo mistig als
vroeger, of misschien wel meer.
Maar op andere terreinen is het
duidelijker dan voorheen. Ik heb
gekozen voor dit vak. Ik hou ervan
om mensen bezig te houden, te en
tertainen, een performer te zijn.
Hopelijk schrijf ik over zaken die
anderen roert.
„Ik vind The Cocteau Twins ge
weldig. Ze zijn zo roerend dat ik de
hele dag kan janken. Op mijn leef
tijd heb je de dingen wat meer le
ren analyseren, wat meer in hun
verband leren zien. Je kan er af en
toe afstand van nemen en om jezelf
lachen. Ik zou willen dat ik het
soort kinderlijke naiviteit dat The
Gocteau Twins zo puur maakt, kan
behouden. Ik denk dat dat nog
steeds zo is. Een deel van mijn ka
rakter heeft nog steeds geen laagje
vernis gekregen. Gedeeltelijk ben
ik nog steeds niet cynisch. Daar
houd ik van. Ik heb nog steeds veel
van een kind in me".
rekenen op een optimale erken
ning en een ongelofelijk succes. De
belangstelling van de media voor
het duo concentreerde zich al snel
Lennox en Stewart, het feit dat dat
geen eind betekende voor hurt ar
tistieke samenwerking, Annie's
onverwachte huwelijk met een
Duitse aanhanger van de Hare-
krishna-beweging, haar zeldzame
zwijgen. Die geluidstilte had een
praktische oorzaak, zo bleek later.
- De eisen die het dynamisch zeer
Samen met Jasperina kwam Eric gevarieerde materiaal aan haar
Herfst in 1980 by verrassing terug stembanden stelde, bleken zwaar.
Tina Turner en Lionel Richie
LOS ANGELES (UPI) - Tina Tur
ner heeft gisteren een Grammy ge
kregen in de categorie 'vrouwelijke
roek-zanger' voor haar nummer
'Better be good to me'. Onderschei
dingen van de Amerikaanse pla
tenindustrie gingen verder naar
Bruce Springsteen ('Dancing in
the dark') in de categorie 'manne
lijke roek-zanger' en naar Prince
and the Revolution ('Purple rain')
in de categorie 'roek-groep'.
Cyndi Lauper kreeg een Gram
my als beste nieuwe artiest.
Een aantal andere ontvangers
van de in totaal 67 Grammys:
Emmylou Harris ('In my
dreams') als 'vrouwelijke country-
zanger'
Steve Goodman ('City of New
Orleans' door Willie Nelson) in de
categorie 'beste lied in de country-
stijl'
Joe Williams ('Nothing but the
blues') in de categorie 'jazz voca
list'
Wynton Marsalis ('Hot house flo
wers') in de categorie 'jazz instru
menteel solist'
Pointer Sisters ('Jump (for my
love)') in de categorie 'pop duo'
Ray Parker jr. ('Ghostbusters') in
de categorie 'pop instrumentaal
performance'
John Williams ('Olympic fanfare
and theme') en Randy Newman
('The natural') samen in de catego
rie 'instrumentele compositie'.
In de categorie klassieke muziek
werden onderscheiden: Beste al
bum - 'Amadeus' van Neville Mari
ner en de Academy of St.Martin-in-
the-Fields, het Ambrosian Opera
Chorus en de Choristers of West
minster Abbey; Opera - 'Bizet: Car
men' van Lorin Maazel, Orchestre
National de France en de Choeurs
et Maltrise de Radio France; Klas
siek orkest - 'Prokojiev: Symfonie
no. 5 in B, Op. 100' van Leonard
Slatkin en de St. Louis Symphony;
Koren - 'Brahms: A German Re
quiem' van Margaret Hills en het
Chicago Symphony Orchestra
Chorus; Nieuw klassiek - 'Anthony
and Cleopathra' van de componist
Samuel Barber; Klassieke produ
cer van het jaar - Steven Epstein.
het programma Het duo kwam de periode niet z„..
winter Alsof de der kleerscheuren door. Een ver
zoek om de muziek te schrijven bij
Romantiek
Annie moet er vandoor; ze heeft
een afspraak die de dag een dras
tisch andere lading zal geven. In de
taxi op weg naar de keelarts de
vraag ik haar waarom ze in songs
haar afhankelijkheid van de liefde
etaleert. Annie: „Ik denk dat hete
roseksuele vrouwen zich incom
pleet voelen zonder een man. Mis
schien is dat voor heteroseksuele
mannen wel precies vice versa. Ik
weet het niet precies. Maar in de
gesprekken die ik met myn vrien
dinnen daarover heb, lijkt het er
sterk op dat de meeste vrouwen
zo'n figuur nodig hebben. Ik ben
eigenlijk niet sentimenteel inge
steld, ik hou niet van sentimentali
teit, maar ik ben wel erg roman
tisch. En ddn niet in de sfeer van
bloemen, parfums of chocolade-
....maar het laat zich vertalen als
een hunkering naar liefde die zo'n
pijn doet dat je het gevoel hebt dat
er voortdurend iemand op je tenen
staat. Liefde met een kronkel".
WEST-BERLIJN (AFP) - Op het
35ste filmfestival van West-Berlyn
zijn dinsdag de films 'Wetherby'
van de Brit David Hare en 'Die
Frau und der Fremde' van de Oost
duitser Rainer Simon beide onder
scheiden met de Gouden Beer. De
speciale juryprijs, een Zilveren
Beer, ging naar de Hongaarse film
'Szirmok, Viragok, Koszruk'
('Bloesem, Bloemen, Kransen') van
Laszlo Lugossy.
Aan het einde van het festival
waarvoor 25 speelfilms en 16 korte
films uit 19 landen waren inge
schreven, werden behalve de Gou
den Beer zes Zilveren Beren en
drie eervolle vermeldingen toege
kend. Lugossy verrastte de 'Berli-
nale' met zijn thema: een film over
mislukte dromen van de revolutie,
verstoorde illusies en de dwang tot
compromis.
Voor de beste regie kreeg de
Amerikaan Robert Benton ('Kra
mer vs Kramer') een Zilveren Beer
voor zijn film 'Places in the Heart'
over de strijd voor het bestaan van
een weduwe van een boer met
twee kinderen in de jaren dertig.
Een Zilveren Beer voor de beste in
dividuele prestatie ging naar de
Sovjetregisseur Tolomusch Okejev
voor de artistieke kwaliteit van zijn
film 'Potomok Belogo Barsa' ('de
Afstammeling van de Sneeuwlui
paard') over Kirgizische bergstam-
Als beste actrice werd Jo Kenne
dy onderscheiden met een Zilve
ren Beer voor haar rol in de film
'Wrong World' van de Australische
regisseur Ian Pringle, die zich af
speelt rond de drugshandel. Dezé
onderscheiding bij de mannelijke
rollen ging naar de Spanjaard Fer
nando Fernan Gomez voor zijn ver
tolking in 'Stico' van Jaime de Ar
mman, een pessimistische kome
die over afhankelijkheden en twij
felachtige vrijheden in de moderne
maatschappij.
Als 'film met een buitengewone
fantasie' kreeg de Zweeds-Noorse
Astrid Lindgren-verfilming 'Ronja,
Rovardotter' (Ronja, de Rovers
dochter') van Tage Danielsson een
Zilveren Beer.
De bekroonde 'Wetherby' had
een troef in de persoon van Vanes
sa Redgrave, maar de film op zich
hoewel die zeer goed in elkaar zit,
blijft zeer conventioneel. Het ver
haal gaat over een lerares die zich
haar grote jeugdliefde herinnert
wanneer een jongeman om ondui
delijke redenen voor haar ogen
zelfmoord pleegt.
Een verrassing was 'Die Frau
und der Fremde' waarin wordt ver
haald hoe een Duitse soldaat in de
Eerste Wereldoorlog verliefd
wordt op de vrouw van zijn mede
gevangene die hij via diens verha
len over haar leert kennen. Aan het
eind van de oorlog gaat hij haar op
zoeken en wendt voor haar man te
zijn die als vermist te boek staat.
Deze indringende en aangrijpende
film, zonder hoogdravendheid,
toont de ontreddering in het ver
woeste en geruineerde Duitsland
van 1918.
The Times zijn afkomstig uit Engeland en maken pop die nadrukkelijk
verwijst naar de Modgroepen als de Kinks en de Who en naar de Mer-
seybeat. Muziek die nadrukkelijk verwijst naar de (tweede helft van
de) jaren zestig, de lange, hete zomer, minirokken, Carnaby Street en
Piccadilly Circus en die wel 'Thamesbeat' wordt genoemd. Ze spelen
vrijdagavond in het Leids Vrijetijds Centrum, één van de twee kansen
om hen in ons land te zien. Het voorprogramma wordt verzorgd door
Pseiko Lüde die Astro's, psychobllly uit West-Duitsland.
Crims of Nature is de naam van een garagerock-groep uit Groningen,
die eerder in het Leids Vrijetijds Centrum speelde in de halve finale
van de Grote Prjs van Nederland. Zij vervangen daar zaterdag de eer
der aangekondigde Alien Sex Fiend, die haar Nederlandse toernee
heeft afgezegd.
zet, verschenen ze onder meer als Michael Radford's verfilming
Beatrix en Claus in een balkon-scè- de George Orwell-klassieker 1984
ne- - was daarom een welkome aflei-
Het was voor het laatst dat Eric ding. Het betekende dat Lennox
Herfst zelf speelde. Zijn creativiteit haar gemoed niet hoefde uit te
ADVERTENTIE
andermaal met
tegelijk natuurlijke tek-
n te komen. Ze
filmverhaal vol-
Eric Herfst met zijn echtgenote Jasperina de Jong
Met een verwongen gezicht ver-
Jasperina de Jong gaat zonder teit Annie Lennox het verhaal dat
Eric verder. Het volgend seizoen merkwaardige gelijkenis vertoont
doet ze weer een solo-programma. met de manipulaties waarover Or-
Vanuit de schrijnende zekerheid weli schrijft. „We accepteerden de
van het onontkoombare cliché, de aanbieding van ganser harte. Als
theaterwet die zegt dat de show al
tijd doorgaat.
Heemstede - Binnenweg 114;
Leiden - Haarlemmerstraat 58;
Sassenheim - Hoofdstraat 253;
Viaardingen - Hoogstraat 209;
SOEUR DES POÈTES - Marianne
Oswald, pseudoniem van Marian
ne Colin, de chansonnière, diseuse,
comédienne en schrijfster die als
'soeur des poètes' bevriend was
met Albert Camus en André Gide,
is op 84-jarige leeftijd in een zie
kenhuis in Parijs overleden.
Gedurende 33 jaar heeft Marian
ne Oswald in Parijs gewoond in de
zelfde hotelkamer, waarvan de mu
ren waren behangen met het werk
van haar vrienden (een gouache
van de Vlaminck en een werk van
Léger) en brieven van Camus en
Cocteau.