Scholieren doen onderzoek naar zelfdoding jongeren Mag je iemand zachte dood laten sterven? Angst voor de dood Bossche gereformeerden: bezoek aan paus opnieuw bezien WOENSDAG 20 FEBRUARI 1985 PAGINA 11 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Zelfdoding is een onderwerp waarover men niet graag praat. Tot voor kort zat het zelfs een beetje in de sfeer van de misdaad en sprak men over 'zelf moord'. Sommigen vinden het maar laf als iemand zichzelf doodt, want je laat anderen (fa milie, vrienden) achter met een schuldgevoel. Veel mensen in de omgeving van iemand die zich zelf van het leven heeft beroofd, verwijten zichzelf dat zij gefaald hebben. "Hadden we die opmer king maar serieuzer opgevat, hadden we maar meer op hem of haar gelet, want hij of zij trok zich zo terug in een hoekje". Zelfdoding is in veel gevallen een laatste wanhoopsdaad van mensen die ontzettend in de knel zitten, niet weten bij wie ze te recht kunnen en vaak heel een zaam zijn. Zelfdoding komt voor bij ou deren, maar ook bij jongeren, zelfs bij heel jonge kinderen ge beurt het wel eens. Des te tragi scher, want kinderen en jonge ren hebben toch een heel leven voor zich. Onderzoeken hebben uitgewezen, dat juist jongeren dat 'hele leven voor zich hebben' niet zo zien zitten. Want wat is de toekomst? Werkloosheid, kern raketten en een verpest milieu. Zo somber zwart-wit is het na tuurlijk allemaal niet, maar je zult maar deze problemen op je af zien komen, terwijl het thuis en op school ook al niet zo lekker zit. Onderzoek Drie leerlingen van de mdgo- school Emilie Knappert in Lei den hoorden voor het eerst van zelfdoding onder jongeren in een televisie-uitzending. Dat zette hen aan het denken. Esto van Bodegom, Esther Achttienribbe en Fatima Faid (alle drie 19 jaar) zitten in het laatste jaar van de studierichting sociale dienstver lening. En na die uitzending dachten ze erover in dat vak een project over zelfdoding onder jongeren te gaan doen. Maar hoe begin je daaraan? Hoe kom je met jongeren in contact over zo'n zwaar onderwerp? Ze lazen eerst maar eens een boek: 'Opgroeiende dood' van René Diekstra. Dat gaat over zelfdoding onder jongeren. En hoewel Diekstra wetenschapper van huis uit is, heeft hij dit boek helemaal niet zo 'wetenschappe lijk' geschreven. Integendeel, het is heel helder en duidelijk en ook voor jongeren goed te begrijpen. Maar hoe moesten ze het nu verder aanpakken? Esther: "Je stapt niet zomaar op iemand af en vraagt: wat vind jij van zelfdo ding?" Dus kwamen ze op een voor de hand liggende oplossing: een enquête onder jongeren van andere scholen. Leraar metho- Esther en Fatima (v.ln.r.) en Michel dieken Michel Utrecht hielp hen bij het opstellen van een enquê teformulier, dat onder zeshon derd leerlingen van voorname lijk mbo-scholen werd verspreid. Nu wachten ze de antwoorden af en daarna gaan ze praten met Re né Diekstra en een andere psy choloog. Het onderzoek kan daarna worden afgerond. Vinden ze het niet gevaarlijk dit onderwerp aan te snijden? Breng je jongeren niet op een idee? Esther: "Daar hebben we wel over nagedacht, maar aan de an dere kant lees je er ook over in de kranten of zie je televisie-pro- gramma's over zelfdoding. Er worden allerlei onderzoeken Eind deze maand begint de rechtbank in Almelo aan een proces over de vraag of een zie kenhuis een patiënt die al tien jaar in coma ligt, een zachte dood mag laten sterven. Het proces is aangespannen door Gerard Sti- nissen, de echtgenoot van Ineke Stinissen, een jonge vrouw die tien jaar geleden bij een beval ling als gevolg van een fout bij de narcose (zeg maar: de verdoving) buiten westen raakte en sinds dien niet meer is bijgekomen. Het zal ongetwijfeld een inge wikkeld proces worden. Als de rechtbank al een uitspraak zal doen. Het proces gaat natuurlijk over de vraag of artsen in overleg met de familie euthanasie mogen plegen. Dat wil zeggen: of zij een patiënt mogen laten sterven door bijvoorbeeld de medische be handeling te stoppen. Dit laatste wordt wel passieve euthanasie genoemd. Actieve euthanasie be staat ook. Dat is het geval wan neer een arts een ongeneeslijk zieke patiënt een middel toe dient waardoor overlijden volgt. Euthanasie is bij de wet verbo den. Artsen, maar natuurlijk niet alleen artsen ook anderen die passief dan wel actief een patiënt helpen te sterven, zijn strafbaar. Er zijn mensen veroordeeld om dat zij iemand die vreselijk graag wilde sterven, hadden geholpen. Het is een moeilijke vraag die de rechtbank in Almelo wordt voorgelegd. Extra moeilijk om dat de vrouw waar het om gaat, Ineke Stinissen, niet zelf kan zeggen wat er moet gebeuren. Een patiënt in coma immers wordt kunstmatig in leven ge houden: krijgt bijvoorbeeld via een infuus vloeibaar voedsel toe gediend. Wanneer dat toedienen van voedsel en medicijnen wordt gestopt, overlijdt de patiënt. Op de vraag of euthanasie strafbaar moet blijven, moet uit eindelijk de politiek antwoord geven. De discussie daarover duurt al jaren. Tal van advies commissies studeren op die vraag. Er is in Nederland een ver eniging die graag zou zien dat eu thanasie wordt toegestaan. Die vereniging bestaat sinds 1973 en heet de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie. De vereniging beheert een centraal archief warin leden een kopie van hun 'levenstestament' kun nen laten bewaren. Zo'n testa ment is een verklaring waardoor leden van de vereniging te ken nen geven dat zij bijvoorbeeld wanneer zij na een ongeval in co ma raken wensen te sterven en niet koste wat 't kost in leven moeten worden gehouden. Een 'De rechtl enig houvast geven. i Esto: "Ga praten met hulpverleners" door ouderen gedaan. Het is wel goed dat jongeren nu eens zélf op onderzoek uitgaan". Hebben jullie zelf wel eens over zelfdoding gedacht? Esto: "Ik denk dat iedere jongere daar wel eens over nadenkt. Maar echt serieus heb ik dat nooit ge daan. Wel eens in een opwelling gedacht van waarom leef ik ei genlijk? Ik maak er een eind aan. Maar dat duurde altijd maar Hoe denken jullie dat het komt, dat je tegenwoordig zoveel hoort van zelfdoding onder jon geren? Alle drie zijn ze ervan over tuigd, dat verschillende factoren een rol spelen. Fatima: "Door slechte studieresultaten of door de omstandigheden thuis"..Es ther: "Sommige jonge mensen voelen zich erg eenzaam, kunnen niet met hun ouders opschieten en hebben angst voor de toe komst". Esto: "Veel jongeren verdrinken in die grote scholen gemeenschappen van tegen woordig". Esther, Esto en Fatima vinden dat de scholen er veel aan kun nen doen om dergelijke wan hoopsdaden te voorkomen. "De docenten zouden moeilijkheden nog veel meer en beter moeten opvangen". men met je ouders. En zo'n per soonlijk gesprek kan een hele opluchting zijn". Het drietal is heel erg te spre ken over het boek van René (foto Holvast) Diekstra. "Dat boek zet je echt aan het denken. 'Opgroeiende dood' lost veel vragen op neemt vooroordelen weg", v den ze alle drie. Mocht je na dit artikel vragen hebben, of heel erg in de knoop zitten, bel of schrijf dan een van onderstaande instanties. Daar kan men je echt heel goed helpen: Jeugdpsychiatrische Dienst, Roodenburgerstraat la, 2313 HH Leiden, 071-146341; Voormalig Medisch Opvoedkundig Bureau, Rijnsburgerweg 142, 2333 Leiden, 071-155982; Voormalig Medisch Opvoedkundig Bureau, Witte Singel 93, 2311 BR Leiden, 071-146941. Dit laatste adres is speciaal voor jongeren uit de omgeving van Leiden bestemd. Bovenstaande drie adressen zouden bij voorkeur willen dat je na overleg met je huisarts bij ze aanklopt. Maar wil je liever niet eerst naar de huisarts, dan helpen ze je ook wel. Verder kun je ook terecht bij de Kinder- en Jongerentelefoon: 071-120611. Dit nummer is vaak bereikbaar, maar soms ook niet. In dat laatste geval kun je de 'gewone' Telefonische Hulp Dienst bel len (071-125202), want die is dag en nacht bereikbaar. Ook voor jongeren. En dan is er nog de Stichting Korrelatie. Die zit in Utrecht en is op werkdagen geopend van 's ochtends negen uur tot 's middags vijf uur en 's avonds van zeven uur tot half elf. Adres van Korrela tie is: Postbus 13000, 3507 LA Utrecht, telefoon 030-331335. Hulpverlening En als de leraren dat nou niet aankunnen, omdat zij er geen tijd voor hebben? "Dan zijn er al lerlei hulpinstanties waar je te recht kunt". Zoals de kinder- en jongerentelefoon. "Ja zoiets. Al vinden we dat die telefoondienst meer geschikt is voor de allereer ste opvang in zo'n noodsituatie. Je kunt dan vijf minuten bellen, maar ze moeten dan wel doorver wijzen naar andere hulpverle nende instanties". Dat doet de kinder- en jonge rentelefoon ook meestal. Instan ties als de jeugd-psychiatrische dienst, maar ook de huisarts of het algemeen maatschappelijk werk kunnen in dergelijke geval len goede raad geven. Al is voor sommigen de drempel te hoog. Die durven niet zomaar naar een hulpverlener te stappen. Toch ra den Esther, Esto en Fatima aan om dat wèl te doen. "Ook al denk je dat die hulpverleners een bar rière vormen, je kunt best met ze gaan praten. Ze zullen, als je dat niet wilt, echt geen contact opne- 'Er is niets om angst voor te heb ben, behalve voor de angst zelf, is een uitspraak uit de film Der Amerikanische Freund van de Duitse regisseur Wim Wenders. Zo'n instelling is van toepassing op het hele leven, dus ook voor het einde van de tijd dat je met kloppend hart op de aardkloot rondloopt. Je kan nou wel bang zijn voor dingen die héél mis schien gebeuren, of voor dingen die héél zeker gebeuren, maar je wordt van die angst geen ene moer wijzer. Het enige dat je doet is je tijd verprutsen met zor gen maken om iets dat nog moet gebeuren. Laten we het met een simpel voorbeeld illustreren: je moet over een week naar de tandarts. Niet iedereen vindt dat leuk. Nu kan je een week van tevoren wel beginnen met nerveus worden, maar wat schiet je daar .mee op? Je kan ook een dag vóórdat je 'moet', om de vijf minuten naar de wc lopen omdat je het in je broek doet van angst. Heeft óók geen zin. Wat komen moet, komt toch. Met de dood gaat het natuur lijk om iets veel zwaarders, maar het is ook iets waarover je je heel druk kunt maken, zonder dat het zin heeft. Je kan er beter voor zorgen datje op het moment dat je dood gaat geen spijt hebt van de manier waarop je hebt ge leefd. Treurig blijft het natuur lijk als je mensen, dieren, voet balwedstrijden en andere lief hebberijen nooit meer zal kun nen zien, maar dat is nu eenmaal de enige zekerheid in je leven. Het rotte is dat je nooit weet wanneer het gebeurt, anders kon je nog net even datgene doen wat je wilde. Daarom ben ik het niet eens met mensen die zeggen dat ze het liefst in hun slaap overlij den. Ik wil de dood bewust mee maken. Die laatste uren van het leven lijken me erg triest, maar nuttig om alles te overdenken wat ik in de voorgaande X-aantal jaar heb beleefd. Als je veel leuks hebt gedaan, lig je op je sterfbed misschien wel te lachen in plaats van te huilen. Zou toch ideaal zijn? Ook uit nieuwsgierigheid zou ik dat moment van sterven en de dagen, weken, maanden die daaraan vooraf gaan bewust willen meemaken. Kijken of er leven na de dood is... Maar angst? Nee. DIRK-JAN ROELEVEN. Zoals al eerder aangekondigd gaat KITS deze week over niet zo'n vrolijk onderwerp: de dood. Daar krijgt iedereen op een kwade dag natuurlijk mee te maken, maar de meeste mensen praten er liever niet over. Dat merk je zelf als iemand uit je familie of je kennissenkring overlijdt. De eerste weken wemelt het van het rouwbeklag. Iedereen zegt je het zo erg te vinden dat je vriend of familielid is gestorven. Maar al heel snel krijg je opmerkingen als: "Het leven gaat door". Toch ben je dan zelf nog lang niet zover, dat alles weer hetzelfde is als voorheen. Elke dag mis je degene die je verloren hebt en elke dag is er wel een moment dat dat verlies hard aankomt. Het rouwproces duurt gewoon langer dan de men sen zouden willen. Sommige mensen kiezen zelf bewust voor de dood. Daarover gaan twee artikelen in deze KITS. Euthanasie of 'de zachte' dood is een punt van discussie in deze samenleving. Als er geen uitzicht meer is op genezing, moet je dan iemand nog met allerlei kunst middelen in leven laten? Zelfdoding komt ook voor bij mensen die niet ziek zijn. Althans lichamelijk niet. Geestelijk zitten ze vaak erg in de knoop, zien geen uitweg meer en verkiezen de dood boven het leven. De laat ste tijd hoor je steeds vaker dat ook jongeren zichzelf van het leven beroven. Drie scholieren houden daarover een onderzoek op de scholen. Èn of je nu 'gewoon' dood gaat of zelf voor de dood kiest: angst voor de dood is al zo oud als het leven zelf. Toch hoefje niet zo angstig te zijn, vindt Dirk-Jan Roeleven. In protestants Nederland gaan steeds meer kritische stemmen op over de vraag of een protestantse kerk straks wel vertegenwoordi gers moet zenden naar de 'oecume nische ontmoeting' met de paus. De - in en buiten de Nederlandse rooms-katholieke kerkprovincie omstreden - benoeming van mgr. J. ter Schure tot bisschop van Den Bosch heeft de twijfel aan het nut van zo'n ontmoeting aanzienlijk versterkt. In een brief zegt de classis (regio) Den Bosch van de Gereformeerde Kerken, dat de benoeming van Ter Schure voor het bestuur van de sy node aanleiding zou moeten zijn om de ontmoeting met de paus op nieuw te bezien op haar bedoelin gen en effecten. Aan het adres van het bisdom spreekt de gerefor meerde classis de hoop uit dat de groeiende oecumenische openheid door de recente ontwikkelingen uiteindelijk niet zal worden aange tast. (Vorige week vroeg het hervorm de synodelid dr. K. Blei (Haarlem) zijn synode - die volgende maand bijeenkomt -, het besluit van het moderamen (bestuur) om naar de paus te gaan opnieuw te overwe gen). - De vereniging 'Protestants Ne derland' vraagt de minister van buitenlandse zaken in een brief, of het voornemen van de regering om de paus officieel in het Catshuis te ontvangen wel in overeenstem ming is met het grondwetbeginsel van scheiding van kerk en staat. De brief is ondertekend door voor zitter J. Kraima, hervormd predi kant in Mijnsheerenland. Zolang niet bekend is waarop de regering deze ontvangst baseert, kan het bezoek worden uitgelegd als een erkenning van de paus als 'supra nationale vorst krachtens goddelijk recht', schrijft het hoofd bestuur, dat in dit verband verwijst naar het nieuwe rooms-katholieke wetboek. Daarin wordt de positie van de paus als plaatsbekleder van Chris tus op aarde vastgelegd. Enkele ar tikelen in dat wetboek geven de paus, omdat hij volgens de katholieke leer de eerste plaats in de wereld inneemt, de bevoegd heid tot oordelen over alle staats hoofden, terwijl niemand bevoegd is over hém te oordelen. Beuker Aartsbisschop Simonis van Utrecht probeert in Rome een eind te maken aan de 'gemakkelijke ma nier' waarop de heer Klaas Beuker het Vaticaan van informatie over Nederland kan voorzien. Hij heeft dat gisteravond vanuit Rome voor de KRO-tv gezegd. Simonis vond het 'ongelukkig', dat Beuker gere geld contact heeft met Vaticaanse congregaties. Het is, verwacht hij, nu wel de laatste keer geweest dat deze man op een dergelijke wijze werd ontvangen. Beuker is herhaaldelijk naar Ro me gereisd om de kerkelijke auto riteiten te vertellen wat er in de Ne derlandse kerkprovincie allemaal mis is. Enkele dagen geleden was hij nog te gast bij kardinaal Oddi, hoofd van de congregatie voor de geestelijkheid. Klaas Beuker is voorzitter van de Titus Brandsma- Stichting, die ten doel heeft de roomse leer overeenkomstig de be sluiten en richtlijnen van Zijne Heiligheid de Paus van Rome te behouden en te bevorderen. Zelf vertelde hij voor de KRO-tv, om de twee maanden het Vaticaan te bezoeken. Hij heeft er daar voor gepleit, dat het bisdom Den Bosch zou worden opgesplitst in een paar bisdommen met bisschoppen die trouw aan de leer van Rome zou den zijn. Simonis verklaarde, niet veel vertrouwen te hebben in de infor matie die Beuker doorspeelt. 'Ro me' legt dergelijke inlichtingen ook voor aan de Nederlandse bis schoppen. Die kunnen dan alsnog onjuistheden rechtzetten. De schrijver Michel van der Plas betreurde het in deze uitzending, dat andere groepen gelovigen heel wat minder toegang hebben tot ho ge kerkelijke functionarissen. Beu ker is er zelfs in geslaagd, een per soonlijk gesprek met de paus te krijgen. - Bisschop Möller van Gronin gen zal zijn collega Simonis erop wijzen, dat diens uitspraak over de loyaliteit van kritische groepen in de kerk deze gelovigen 'groot on recht' doet. Dat heeft hij de pasto rale raad van zijn bisdom toege zegd. Simonis zei een paar maanden geleden, dat de paus in mei geen ontmoeting zal hebben met kriti sche groepen. Letterlijk: "Er zullen alleen ontmoetingen komen met mensen die op een loyale manier in de kerk willen staan". Beroepen Hervormde Kerk: bedankt voor Berkel W. J.J. Koelewijn Wou- brugge; beroepen te Hasselt J. Westland Ede, te Lutten (Ov.) H. Buunk Goes, te Moordrecht (deel gemeente) J. Harteman Moerka- pelle, te Voorthuizen (deelgemeen te) kandidaat H. Gijsen Kampen, te Zwolle G. A. Cnossen Delft; aange nomen naar Elahuizen-Oudega (Hemelumer 01deferd)-Kolderwol- de (Fr.) kandidaat mevrouw E. van der Weijde-Wisselaar Nieuwerkerk aan de IJssel. Gereformeerde Kerken: beroe pen te Lunteren H. P. Mulder Om men. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Zeist A. O. Reitsema Brunssum-Treebeek. Oorlogsvraakstuk. Het be stuur (moderamen) van de gerefor meerde synode heeft dr. E. Boeker en drs. J. Deuring benoemd tot lid van de commissie voor de bestude ring van het oorlogsvraagstuk. De eerste (48) is hoogleraar theoreti sche natuurkunde aan de Vrije Universiteitit en voorzitter van een overlegorgaan tegen de kernbewa pening, de tweede (49) maatschap pelijk werker in Castricum en be geleider van kerkelijke 'platform- gesprekken' over de kernbewape ning. De commissie is nu weer op volle sterkte. Tot aan de synode in mei heeft zij een beperkte taak. Reflector. Drie doopsgezinde boeren in de Amerikaanse staat Michigan hebben zich voor de rechtbank beroepen op het recht van godsdienstvrijheid in verband met hun weigering om een oraixje reflector aan hun boerenwagen te bevestigen. "Voor onze veiligheid vertrouwen wy op God en niet op menselijke voorschriften", was hun argument. De drie behoren tot een uiterst sober levende groep doopsgezin den die bekend staat onder de naam 'Amishen'. Zij gebruiken ook geen tractoren. Hun paard-, wagens zijn in sommige delen Amerika en Canada een geliefde toeristische attractie. De maxi mumstraf die de rechter de princi piële weigeraars kan opleggen is 100 dollar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11