Willy Alberti: een
gewaardeerd artiest
Opera en ballet hebben
miljoenen extra nodig
PODIUMBLIK
Brandt
Corstius
weigert
alternatieve
Hooftprijs
Verdriet om dood van liedjeszanger
DINSDAG 19 FEBRUARI 1985
985
Redactie Pleter C. Rosier
LEIDEN - De Leidse theaters
bieden deze week toneel en dans.
De agenda van de Leidse
Schouwburg vermeldt twee
voorstellingen van 'Nacht moe
der' met Linda van Dyck en Ann
Hasekamp, een herhaling van
'Het dagboek van Anne Frank'
met Jip Wijngaarden en Jeroen
Krabbé en een optreden van het
dansensemble Aidjamal. Het
LAK-theater haalt twee avonden
achtereen de toneelgroep 'Globe'
met de produktie 'Carambole' in
huis en laat bovendien de dans
groep van Krisztina de Chatel
twee voorstellingen verzorgen.
De Leidse toneelvereniging 'Im
perium' geeft deze week in haar
eigen Micro-theater de eerste
voorstellingen van 'De Leidse
meid'.
'Nacht moeder' is de titel van
een door door Marsha Norman
geschreven stuk, een drama over
zelfmoord dat twee jaar geleden
op Broadway enthousiast is ont
vangen en nu als een door Ton
Lutz geregisseerde vrije produk
tie volle zalen in Nederland trekt.
Men kan er vanavond en mor
genavond voor terecht in de
Leidse Schouwburg. Het stuk
laat de confrontatie zien tussen
moeder en dochter, twee vrou
wenrollen, die in dit geval wor
den vertolkt door Ann Hase
kamp en Linda van Dyck.
Moeder Thelma, een eenvoudi
ge boerendochter, is weduwe
met een slecht huwelijk achter
zich. Dochter Jessie is verlaten
door haar man en zoon, die voor
galg en rad opgroeit. Ze lijdt aan
epileptische aanvallen, zorgt
Linda van Dyck (rechts) en Ann
voor haar moeder, maar heeft be
sloten er een eind aan te maken.
Langzaam maar zeker vertellen
de vrouwen elkaar de waarheid
over zichzelf, de ander en hun
verleden. Het haalt niets uit. De
moeder blijft er bij dat ze ner
gens over wil nadenken, de
dochter nestelt zich op de bank
om het pistool alvast schoon te
maken. Het feit dat de schrijfster
van het stuk de figuur van Jessie
aan epilepsie laat lijden, heeft
hier en daar tot enige discussie
geleid over de vraag of de uit
beelding er van de vooroordelen
ten aanzien van deze ziekte al
leen maar bevestigt of juist als
'realistisch' moet worden be
schouwd.
'Het dagboek van Anne
Frank' met Jip Wijngaarden als
Anne en Jeroen Krabbé als haar
vader Otto Frank heeft nog
steeds zoveel succes dat een re
prise van deze vrije produktie in
de Leidse Schouwburg donder
dagavond gerechtvaardigd lijkt.
Het is dit jaar veertig jaar gele
den dat het Amsterdamse meisje
isekamp in 'Nacht moeder*
(foto Jatka Rona)
Anne Frank in het concentratie
kamp Bergen-Belsen stierf. Dit
feit gevoegd bij het gegeven dat
het spel van Jip Wijngaarden als
het ondergedoken joodse meisje
alom wordt geprezen is een aan
beveling om dit aangrijpende to
neelstuk te gaan zien.
Aidjamal, een caractère-dan-
sensemble staat zaterdagavond
op de schouwburgplanken. Ca-
ractère-dans kan worden om
schreven als aan het theater aan
gepaste volksdans. Het beoogt
de volksdans in zodanige thea
tervorm te gieten dat het voor
het publiek aantrekkelijk is. Aid
jamal probeert hoe dan ook een
vorm te vinden waarin zowel de
originaliteit als het theateraspect
zich kunnen vinden.
'De droomreis van Klingeling
Foe' is de nieuwste produktie
van Ploef. De toneelvereniging
'Ploef uit de Leidse Merenwijk
bestaat al ruim drie jaar. Het is
een uit twintig spelende leden
bestaande club, die zich voorna
melijk tot de jeugd richt. In sep
Fragment uit 'De droomreis van Klingeling Foe' door Ploef
tember 1981 voor het eerst naar
buiten getreden met 'Het vreem
de songfestival' en vervolgens
succes boekend met 'Het dan
sende ezeltje', 'Het koffertje van
Van Dalen' en 'Polletje Pak',
bracht 'Ploef eind vorig jaar een
nieuwe kinderstuk in première,
'De droomreis van Klingeling
Foe'. Kreeg de Merenwijkse to
neelgroep eerder al de gelegen
heid in het LAK-theater een op
treden te verzorgen, zondagmid
dag a.s. geeft 'Ploef een voorstel
ling in de Leidse Schouwburg.
Ze hoopt met 'Klingeling Foe',
gezien het succes van december
in de aula aan het Valkenpad,
een volle zaal te trekken. 'De
droomreis van Klingeling Foe'
wijkt af van alles wat 'Ploef hier
voor heeft gebracht. Het is een
stuk waarin werkelijkheid en
dromen elkaar afwisselen en
sprookjesachtige figuren als een
droomgeest en een melkman van
de melkweg elkaar ontmoeten.
Ook de figuren van Slaapmutsje,
Nachtponnetje en de oud-chine-
se wijsheden verkondigende
Klingeling Foe kunnen volgens
(foto pr)
'Ploef zo uit een sprookjesboek
zijn weggelopen. De liedjes zijn
door een Ploef-lid gecompo
neerd. Volgens Ploef-voorzitter
Ad Lankhout waren er vorige
week al meer dan honderd kaar
tjes voor de komende zondag
middagvoorstelling verkocht. En
dat is op z'n minst veelbelovend
te noemen. De kaartverkoop
loopt via K&O.
'Carambole' is een stuk waar
mee de toneelgroep Globe
woensdag- en donderdagavond
in het LAK-theater staat. Drie
dames, gespeeld door Ingeborg
Loedeman, Diane Lensink en
Liesbeth Koops, zoeken een
kunstzinnige uiting van hun ge
voelens. De teksten zijn van o.a.
Beckett, Tardieu%n Coward. Ze
worden afgewisseld door klank
en geluid.
De dansgroep van Krizstina
de Ch&tel komt vrijdag-en zater
dagavond naar het LAK. Deze
groep houdt zich bezig met de
zogeheten minimal dance. Het
programma begint met 'Ritonel',
Ingeborg Loedeman, Liesbeth C
'Carambole'
een 'poëtisch dansstuk met na
druk op tijd en ruimteconstruc
ties'. Na de pauze volgens enkele
solo's, waarvan de persoonlijke
kwaliteiten van de uitvoerenden
de basis vormen. De choreogra
fie van beide stukken is van Yo-
ka van Brummelen. In het ge
deelte na de pauze wijkt zij vol
gens de programmatoelichting
sterk af van de principes van
Krizstina de Chatel, die de mees
te van de vorige produkties
maakte. Niettemin elders op de
ze pagina een interview met
Krizstina de Chêtel.
'Tom Tippelaar' keert zondag
middag terug naar het LAK. Dit
kinderstuk, dat enkele maanden
geleden ook al in Leiden te zien
was, is door het NJT gemaakt
naar het gelijknamige boek van
Annie M.G. Schmidt. Tom, een
jongen met grote oren, gaat op
reis .ontmoet de vreemdste men
sen en belandt in de gevaarlijk
ste situaties. Voor kinderen van 5
tot 12 jaar.
'De Leidse meid' is de titel van
ps en Diane Lensink (v.l.n.r.) in
(foto Kees de GrsjüTI
Imperiums nieuwste produktie,
die zaterdagavond in het Micro-
theater in première gaat. Het
stuk is naar een idee van Herman
Heijermans onder regie van Bart
Vieveen tot stand gekomen. In
het stuk treedt een huishoudster
op, die haar werkgeefster tiranni
seert. De rollen zijn omgedraaid-
...tot de heer des huizes terug
keert. De ontwikkeling van het
plot in 'De Leidse meid' doet vol
gens de programmatoelichting
in eerste instantie denken aan
een b-detective. Dat is dan ook
niet de belangrijkste reden waar
om Imperium juist voor dit stuk
heeft gekozen. Wat het plot te
kort komt compenseert Heijer
mans in zijn werk in ruime mate
met een meesterlijke psychologi
sche tekening van de personages
en vooral de relaties tussen die
personages, zo laat Imperium
weten. 'De Leidse meid' wordt
aangekondigd als 'een psycholo
gisch netwerk van liefde en haat
met een grote dosis humor'. Het
stuk is tot en met 30 maart gedu
rende elke vrijdag- en zaterdag
avond te zien.
Muziektheater opent in september 1986
DEN HAAG (GPD) - Hugo Brandt
Corstius zal de alternatieve P. C.
Hooftprijs van Nico Scheepmaker
niet in ontvangst nemen. Brandt Cor
stius heeft dat gisteravond telefo
nisch aan Scheepmaker meegedeeld.
Verder heeft hij een aantal uitgeverij
en verzocht geen geld voor de actie te
storten. Na de weigering van het ka
binet om Brandt de prijs toe te ken
nen, startte Scheepmaker een inza
melingsactie om alsnog het prijzen
geld van tienduizend bijeen te krij
gen. Hij wilde de schrijver een repli
ca van de P.C. Hooftprijs uitreiken,
in het Muiderslot.
Initiatiefnemer Scheepmaker had
aanvankelijk de indruk dat Brandt
Corstius niet afwijzend stond tegen
over zijn idee. Een tiental uitgevers
had elk duizend gulden toegezegd.
Ook had de uitgever van de schrijver,
Querido in Amsterdam, de toezeg
ging gedaan de kosten van de feeste
lijke prijsuitreiking voor zijn reke
ning te nemen.
Poëzie-avond met
Kasper v.d. Berg
LEIDEN - In caie Scarabee treedt
vanavond de dichter Kasper van de
Berg op. Hij debuteerde in 1969 in
het tijdschrift Podium, dat daarna
niet meer is verschenen. Volgde in de
jaren zeventig een rechtenstudie,
deed aan journalistiek en publiceer
de in o.a. Hard Werken, Avenue en
Hervormd Nederland. In 1983 ver
scheen zijn eerste bundel 'Nacht en
Mes' bij de Bezige Bij. Zijn optreden
begint om 21.30 uur. Daarna een ses
sie van Leidse muzikanten onder lei
ding van gitarist Chris Koenen.
AMSTERDAM (GPD) - Het Mu
ziektheater in Amsterdam wordt
als alles goed gaat in september
1986 geopend met een gezamenlijk
Nederlands programma van twee
vaste bewoners: de Nederlandse
Opera Stichting en het Nationale
Ballet. Daarna volgen zeven opera-
premières voor Nederland waaron
der 'Der Kreidekreis', 'Boris Goe-
doenov', 'Lear', 'Giustino' en 'Dok
tor Faust'.
Het Nationale Ballet zal meer
avondvullende grote produkties
brengen met veel nadruk op eigen
talent. Artistiekleider Rudi van
Dantzig: „Ik zie liever Nederlandse
sterren dan internationale, tanende
coryfeeën. Noerejev heeft toege
zegd dat hij een produktie zal ma
ken voor onze mannelijke dansers,
van wie hij zeer onder de indruk is.
Een tweede programma is gewijd
aan vrouwen in de dans".
De vaste bespelers van het Mu
ziektheater hebben gisteren hun
toekomstige huis getoond van kel
der tot nok. Van de tweede kelder
waar het opera-orkest zal repeteren
in een hangende zaal, een doos-in-
doos-constructie, tot de zwevende
ronde balkons zonder pilaren in de
zaal. De nu nog tochtige zaal zal
volgend jaar een intieme ruimte
vormen voor maximaal 1600 bezoe
kers. Boven hun hoofd zal een ster
renhemel ontworpen door de kun
stenaar Peter Struyken de licht
bakken verbergen.
Opzienbarend is de 22 meter bre
de toneelopening waarachter vijf
hefpodia die samen met 80 trek-
stangen hoog in de toneeltoren
voor snelle decorwisselingen kun
nen zorgen. De orkestbak is even
groot als het hele podium van het
Concertgebouw en kan eveneens
door hefvloeren worden omge
bouwd ten behoeve van kleine Mo-
zart-produkties of gigantische
voorstellingen in navolging van
Bayreuth.
De verhuizing naar het Muziek
theater op het Waterlooplein is
vooral ingrijpend voor de Neder
landse Opera Stichting. Er komt
een einde aan het „armoedereper-
toire" waarmee de opera naar ei
gen zeggen als een stel zigeuners
door het land trok. De toekomstige
grotere produkties zullen zich min
der lenen voor voorstellingen bui
ten Amsterdam. Voor operalief
hebbers in het land worden in het
Muziektheater meer matinees
georganiseerd, ook midden in de
week. De toegangsprijzen in dit
moderne muziektheater zullen op
hetzelfde niveau liggen als bij an
dere theaters het geval is.
De Nederlandse Opera Stichting
en het Nationale Ballet dreigen
overigens dóór het bespelen van
het Muziektheater financieel in het
gedrang te komen. Halverwege
1984 heeft minister Brinkman van
WVC schriftelijk laten weten dat in
de toekomst geen sprake kon zijn
van verruiming van de middelen
die voor dat jaar beschikbaar wa
ren. De kunstinstellingen zullen de
minister binnenkort echter een
nieuwe nota voorleggen met „forse
cijfers" waarin ook de achterstan
den sedert de loonstop van 1979
zijn weggewerkt.
Voor de operastichting wordt
een budgetstijging van 10 tot 15
miljoen gulden in vijf jaar bepleit.
„Die centen moeten bij Financiën
worden gehaald en niet bij de
kunstbegroting die al is uitge
hold", aldus de zakelijk leider van
de Nederlandse Opera Stichting.
Zijn collega van het Nationale Bal
let denkt dat hiervoor een stijging
van vier tot zes miljoen gulden no
dig zal zijn.
SCHILPHOL (GPD) Een meesterwerk van de Franse schilder Renoir,
met een ioaa.rde van zes ton, is vijf jaar na diefstal in de Australische
staat Victoria weer boven water gekomen. De rijkspolitie dienst lucht
vaart arresteerde afgelopen zondag een 50-jarige Nederlander die het
schilderij in een hotel bij Schiphol wilde verkopen. Op het moment van de
transactie greep de rijkspolitie dienst luchtvaart in. De man zit vast een
het schilderij. Coco met de waaier', wordt binnenkort naar de eigenaar
in Australië gestuurd. De politie zegt echter twijfels over de echtheid van
het schilderij te hebben. (foto anp»
HILVERSUM (GPD) - Willy Alberti, artiestennaam voor 'Kareltje' Verbruggen, is gister
ochtend om half tien aan een hersenbloeding overleden. Alberti, die 58 jaar oud is gewor
den, is het afgelopen jaar ernstig ziek geweest, maar maakte toch weer een korte periode
van herstel door. Tijdens deze periode trad hij voor het voetlicht in het AVRO-televisie-
programma 'In de hoofdrol' waarin hij verklaarde weliswaar „een mager koppie" te heb
ben, maar zich verder uitstekend te voelen.
Een week na deze uitzending
moest Alberti echter met spoed
worden opgenomen in het zieken
huis wegens een maagperforatie en
sindsdien heeft hij, tot grote ont
steltenis van familieleden en vrien
den, het ziekenhuis niet meer mo
gen verlaten. Zijn dood is uiteinde
lijk toch nog onverwacht geko-
Als jongen uit de Jordaan begon
Willy Alberti al jong aan een carriè
re aan het toneel. Niet alleen maak
te hij op dertienjarige leeftijd zijn
eerste plaatje 'Ik ben zo alleen' met
Cor Steijn aan het orgel, ook speel
de hij mee in operettes. De politie
heeft hem als jong ventje ooit eens
van het toneel gehaald, omdat hij
de toegestane leeftijd om op te tre
den nog niet had bereikt.
Samen met zijn neef, de bekende
Jordaan-zanger Johnny Jordaan,
trok Willy Alberti langs de Amster
damse terrassen, om ook op die
manier als zanger aan de bak te ko
men. Al gauw kreeg Willy Alberti
het stempel een wonderkind te zijn
met een gouden stem en het bete
kende dat hij in veel bekende Am
sterdamse clubs
gevraagd.
Een landelijke doorbraak kwam
toen hij zich als 'tenore Napolitano'
presenteerde en Italiaanse liedjes
als 'Volare', 'Come Prima' en 'Pio-
ve' op de plaat uitbracht. Een inter
nationale doorbraak wist hij te be
reiken met het lied 'Marina', waar
in hij niet alleen in alle Westeuro-
pese hitlijsten doordrong, maar in
New York nummer 1 kwam te
staan. Een ongehoord groot succes
voor die tijd.
Hoewel hij een veelgevraagd ar
tiest werd in het buitenland, en op
trad in Amerika, Canada, Austra
lië, Nieuw-Zeeland, Indië, Nieuw
Guinea etc., maakte hij daar na ver
loop van tijd toch een einde aan,
omdat hij niet graag lang van huis
bleef en snel last had van heimwee.
In de jaren zestig kreeg Willy Al
berti veel succes met het televisie
programma 'Zaterdagavond',
waarin hij, samen met zijn dochter
Willeke, talloze bekende Neder
landse gasten ontving.
Behalve zingen heeft Alberti ook
het beroep van zakenman uitgeoe-
theaters werd fend. Eerst in de film- en fotobran
che, later met een eigen platen
zaak.
Tony Verbruggen, de zoon van
Willy en Ria Alberti, leidt op dit
moment de platenzaak van zijn va
der en produceerde bovendien de
laatste jaren de platen die zijn va
der maakte. Alberti's laatste elpee
is een plaat met zijn lievelingsnum
mers, liedjes van de Italiaanse te
nor Fred Bongusto. Het singletje
dat Alberti vier maanden geleden
nog opnam, getiteld 'De spiegel
van mijn leven', was zijn laatste.
Omdat Alberti tijdens zijn laatste
televisieoptreden, waarin hij de
hoofdpersoon was, werd gecon
fronteerd met zijn voltallige fami
lie (zelfs een schoonzusje kwam
met haar man over uit Canada) zijn
veel kijkers er getuige van geweest
hoe optimistisch en onbezorgd hij
de toekomst tegemoet zag.
Volgens AVRO-programmama-
kers hadden vrienden noch fami
lieleden er een vermoeden van
hadden dat Alberti nog maar kort
te leven had. Zelfs maakte Alberti
Bekend beeld uit het verleden: Willy Alberti tijdens een optreden met zijn dochter Willeke. Als inzet een foto van
Willy Alberti enkele weken voor zijn dood. <f0to anp>
nog plannen om met violist Jaap
van Zweden te gaan musiceren.
Maar ook het kleine theaterpro
gramma, waarmee hij het land
rondreisde, en waarin hij liedjes
van vroeger zong samen met Lily
Kok, was gepland om na Alberti's
herstel doorgang te vinden.
Vele vrienden uit de sportwereld
(Alberti hield van vissen, voetbal
len en fietsen) en uit het artiesten
milieu reageerden geschokt op de
dood van Alberti. Mies Bouwman
sprak van „een hartelijke man, een
schat van een man die we allemaal
nog lang zullen missen". Albert
Mol: „Heel tragisch dat deze lieve
vriend is overleden Johnny
Kraaykamp: „We waren vrienden,
ik heb altijd enorm van hem ge
houden". Jaap van Praag, ere-voor-
zitter van Ajax: „Echt een sport
vriend met wie je altijd kon la
chen".
Onderscheidingen
Van alle onderscheidingen die
Alberti in de loop der jaren heeft
ontvangen (twee Edisons in res
pectievelijk 1960 en 1962, de Gou
den Tulp, de Zilveren en Gouden
Draagmedaille van Amsterdam, de
Gouden Harp in 1983 heeft zyn
benoeming tot Ridder in de Orde
van Oranje Nassau in 1976 hem het
meeste plezier gedaan.
Dat hij niet alleen als zanger
werd gewaardeerd, maar ook als
mens, kwam vooral door zijn vele
liefdadige acties. Hij steunde vele
goede doelen en zette zich met na
me in voor gehandicapten; in Am
sterdam voor de geestelijk gehan
dicapten.
Jong talent probeerde hij altijd
in het zadel te helpen. Succesvolle
zangers als André Hazes en Koos
Alberts hebben veel aan hem te
danken. Ook van hun kant zijn ver
drietige reacties binnengekomen.
De zaal van het in aanbouw zijnde Muziektheater