Lnpressionistenshow in het Grand Palais Dank zij medewerldng Amerikaanse musea D.V. Nijland overleden Uitbundige The Rake's Progress' bij Opera stichting Verrassend vioolspel Isabelle van Keulen Grote Terts Inc. met gedisciplineerde jazz MAANDAG 18 FEBRUARI 1985 KUNST PAGINA 17 PARIJS (GPD) - Het mooi ste wat het impressionisme ooit voortbracht is tot 22 april in het Parijse Grand Palais te zien. In mei volgt alweer een tentoonstelling die alleen aan Renoir zal zijn gewijd. Zoveel licht op gebladerte, zon en water maken dat het voorjaar hier, ondanks de koudegolf, vroeg begint. En omdat de Fransen op het ogenblik vyeer eens pro-Amerika zijn, protesteren ze er niet tegen dat deze indrukwekkende impressionistenshow (net als straks de Renoir-exposi- tie) grotendeels door de Amerikaanse multinational IBM is betaald. Daarbij komt, dat de storm die te gen de multinationals was opgestoken, weer is gaan liggen. Allemaal redenen om ongestoord van deze verzameling superlatieven te gaan genieten, als je het er voor over hebt eerst ge ruime tijd buiten in de kou in de rij te gaan staan. Wat er nu allemaal hangt te schitte ren in het Grand Palais was tijdens de Olympische Spelen al in Los Angeles te zien en daarna in Chica go. Dat is ook de reden dat dertig Amerikaanse musea aan de exposi tie hebben meegedaan, waaronder het beroemde Art Institute of Chi cago, dat alleen al 24 meesterwer ken aan dit 'Barnum and Baily' van het impressionisme uitleende. De Fransen hebben nooit veel met de impressionisten opgehad. Hun kunst sloeg veel eerder bij de Ame rikanen aan, wier kunsthistorici in deze stroming dan ook de beste ex perts geworden zijn. En de Franse bezoekers van het Grand Palais kunnen zich voor de zoveelste keer voor de kop slaan, dat het mooiste wat Monet, Renoir, Pissarro en Sis ley ooit maakten naar de Verenig de Staten verdween, terwijl hun grootvaders niet bijkwamen uit hun lachstuipen bij het zien van wat ze maar geklodder en gestum per vonden. Jammer dat niet alle doeken uit de expositie in Los Angeles en Chica go mee zijn gekomen. In de Franse catalogus staat desondanks een struweel van purperblauwe irissen afgedrukt, dat Van Gogh in St. Re- my schilderde en dat we hier niet zullen zien. Het is ook jammer dat noch in de Franse noch in de hier ook verkrijgbare Amerikaanse ca talogus Renoirs beroemde Dejeu ner des canotiers voorkomt, alhoe wel het in de Phillips Collection in Washington hangt en Phillips aan de reizende impressionistenshow heeft meegedaan. De Fransen heb ben op hun affiche Monet's Water kant in Bennecourt afgedrukt, zo dat iedereen dat thuis boven zijn bed kan hangen. Bennecourt ligt vlak bij Giverny, waar Monet later woonde en waar hij zijn beroemde waterlelievijver aanlegde. Aan de Waterkant in Bennecourt zit Mo net's latere vrouw Camille Don- cieux en ze heeft een lichtblauw gestreepte zomerjurk aan. Het is een twinkeling van zon en licht op het gebladerte en in het water. 'Bennecourt' is zeker het beste voorbeeld van wat de impressio nisten bedoelden. door Rudolph Bakker Zoals Monet eens uitlegde aan'de Nederlandse historicus en franco- fiel W.G.C. Byvanck "Een land schap bestaat voor mij als land schap niet, omdat het aspect er van voortdurend verandet, maar het leeft door alles wat er omheen ge beurt, door licht en lucht die steeds weer anders zijn". De nieuwe visie van de impressio nisten bleek later de succesvolste van de westerse kunsthistorie. Ze werd al aangekondigd door een schilder als Delacroix (1799-1873), die kleur belangerijker vond dan het academisch-perfecte naboot sen van dingen. Het verzet tegen het precisie-schilderen stak de kop op, zoals dat nog verdedigd werd door de zogenaamde "pompiers", een hechte corporatie van door de staat beschermde kunstenaars, die een halve eeuw lang de gegoede burgerij behaagde met fluwelige panorama's vol historische helden, naakte slavinnen en pittoreske be delaars. De nieuwe ontwikkeling werd ver sneld door de uitvinding van verf die je in tubes mee naar buiten kon nemen. Schilders van de 'school van Barbizon' (in het bos van Fon- tainebleau) gingen met hun ezels en met die tubes het bos in en ze schilderden voor het eerst ter plek ke de natuur, die niet langer terug gedrongen werd tot decor voor een kluwen, in conflict verkerende naakten. Een ander belangrijk element in de nieuwe ontwikkeling werd gele verd door Gustave Courbet. Hij proclameerde dat het afgelopen diende te zijn met de deftigheid en dat gewone dingen van alledag net zo goed waard waren om te worden uitgebeeld. Grote opwinding ver oorzaakte zijn reuzen-doek 'Goede morgen, meneer Courbet'. In een volslagen on-heroisch landschap komt Courbet twee heren tegen. Ze nemen hun hoed voor elkaar af. En ze wensen elkaar goedemorgen. Op een enkele uitzondering na wa ren de jeugdige impressionisten al lemaal telgen uit gegoede families die noch arm waren noch er op uit de gevestigde orde omver te wer pen. Maar ze waren moedig genoeg om pal te staan voor hun artistiek credo, namelijk om de gewone din gen van alledag uit te drukken in een snel spel van kleurige trillin gen. En behalve Sisley, die nog net van de honger omkwam, maakten alle impressionisten hun succes nog mee en werd Monet er rustig rijk mee. Ten slotte liep deze ma nier van zien natuurlijk dood in een maniertje. Maar dan was er weer Cézanne, die in dit geschitter en beweeg nieuwe ritmen en vor men ontdekte, die de uitweg wezen naar het kubisme en wat er op volgde. Al deze stromingen en bewegingen zijn op de Amerikaanse supershow in het Grand Palais heel goed te zien. De originaliteit van de ten toonstelling is dat ze in een aantal hoofdstukken werd ingedeeld, die elk aandacht besteden aan de oor den waar de impressionisten het liefste werkten. Er zijn de zee en de rivieren, er zijn tuinen en parken, het gewirwar van Parijs en bovenal de 'wieg' van het impressionisme de kleine dorpjes ten westen van Parijs, die de schilders met de toen pas geopende spoorverbinding ROTTERDAM (ANP) - De schrij ver D.V. Nijland, die ook publi ceerde onder de naam G. v.d. Wal cheren, is begin vorige week in Rotterdam op zeventigjarige leef tijd overleden. Hy is vrijdag in Ber gen (NH) begraven. Nijland ging naar Parijs om schil der te worden. Van daaruit begon hij over beeldende kunst te schrij ven. Hij werd later romancier, maar bleef ook kunstkritieken ver zorgen, onder andere voor het dag blad Het Vaderland in Den Haag. Zijn eerste roman schreef Nijland in 1943. Het was 'Fineer' dat in 1946 kon verschijnen. Bekend werd hij met boeken als Memoires Martha Baarn, Scherven langs de Hemel, Vreemdelingen in Barcelona en De Generaal. Het laatste verscheen in 1976. Scherven langs de Hemel werd in 1955 boek van de maand. PIET ZWARTPRIJS - De grafisch ontwerper Jan van Toorn krijgt de Piet-Zwartprijs 1985. De prijs is hem toegekend op basis van zijn gehele oeuvre en zijn positieve in vloed op de ontwikkeling van het grafisch ontwerpen, aldus de jury. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. De Piet-Zwartprijs is in 1983 inge steld door de Stichting Total Des ign in Amsterdam. vanuit de hoofdstad zonder veel in spanning konden bereiken. Hooibergen In het Grand Palais hangen ook de beroemde 'hooibergen' van Monet, de beste voorbeelden van de po ging wisselingen van licht en daar mee van atmosfeer letterlijk op de voet te volgen. Onze eigen bewon derenswaardige W. G. C. Byvanck merkte daar in zijn 'Een Hollander in Parijs, 1891' over op: „Deze hooi bergen maken dat ik nu echt mijn twijfel kwijtraakte over de kunst van deze meester. De warme atmo sfeer trilt er zichtbaar en alles baadt in de doorzichtigheid van een lichtblauwe nevel". Je gelooft je oren dan ook niet als je tijdens de opening van de tentoonstelling een gesprek van twee razende ou de heren opvangt, de hooibergen van Monet "een schanddaad" vin den, vooral omdat "die man niet kon tekenen". Op zo'n moment stel 'De overstroming bij Port-Marly van Sisley. je opnieuw vast welk een bijzonde re relatie sommige Fransen (en meer dan je vreest) hebben met de kunst die hun land - kennelijk te gen wil en dank - over de hele we reld beroemd maakte. Het wordt worstelen om straks een blik te werpen op de 42 Monets, de 21 Pissarro's, de 14 Sisley's, 10 Cé- zannes en onder meer de vele Gau- guins, Renoirs en de twee curieuze Van Goghs. De Franse catalogus kost Frs. De entree bedraagt Frs. 22. Het Grand Palais is zoals ge bruikelijk op dinsdag de hele dag dicht. Exposities Leiden Universiteitsbibliotheek - Witte Sin- ;el 27, 'Honderd jaar Mekka in Lei- len', tot 28/2; ma t/m za van 8.30-17 lur, ma fm vr van 19.15-22 uur. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, wandkleden van Janny a der Linden, aquarellen op zijde Margot Dietz, tot 6/3; woe fm za i 12-16.30 uur. i Connie Piggelmee - Janvossensteeg, olieverf schilderijen met reliëfstructuur Van Hendricus Cornelus Antonius Trouw borst, tot 28/2. Gerrit Doustraat 27 - objecten en zeef drukken van Betsy Zonneveld, tot 24/ in 12-18 uur. Lakenhal - Oude Singel, Leidse ate liers V: werk van Aad van Hou welin gen, Fransje Krol en Rudolf Smeets, •ts: Maastrichts aardewerk, tot 3/ 3; di fm za van 10-17 uur, zo van 13-17 Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, schilderijen en prenten Frans de Haas, tot 24/2; vr, za er 113.30 tot 17.30 uur. Nederlandse Ver. van Huisvrouwen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken i Anneke Kok en beeldend werk Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo 12-16 uur. la Pont thema 'Circus', tot eind febr. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Frigit- te Holster, gemengde batik technie ken, Cor Stooff en Liesbeth de Rei ger, keramiek, tot 28/2; woe, do, v 14-16 uur, woe ook van 10-12 uur Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Henny Rotteveel-Verstraate, romanti sche paneeltjes in olieverf, tot 28/2; woe, do en zo van 14-16 uur, za 11-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - groepstentoonstelling grafisch werk van cursisten en docen- van de Vrije Akademie Vliet- streek, tot 6/3; ma fm vr 14-18 uu 9.30-12.30 uur. Operastichting Het Nederlands Kameror kest. Dirigent: David Agler. Toneel beeld: David Fielding. Regie: David Alden. Gezien in het Circustheater op 16 februari. Voorstellingen in Amsterdam op 19, 21, 24, 25 en 27 fe bruari. SCHEVENINGEN - De door David Fielding en David Alden uitgedachte produktie van The Rake's Progress werd in maart 1982 van de ene op de andere de grote hit van het operaseizoen. Of dit nu ook zo loopt, zullen we moeten afwachten, maar uitver kochte zalen verdient deze voor stelling wel. Stravinsky's absur de non-opera, een uit 1951 date rende navolging van Mozart met schittenrende on-dramatische muziek op een poëtisch, maar even on-dramatisch libretto van Auden en Kallman, word hier ten tonele gebracht met zowel een meeslepend gevoel voor theater als met een verfrissend gebrek aan eerbied voor geves tigde reputaties. Verhaal en op zet hangen van absurditeiten aan elkaar, dus wordt dit in de regie beantwoord met een nog veel grotere hoeveelheid absurditei ten, verpakt in een onverbloem de satire op de hedendaagse con sumptiemaatschappij, die hier wordt voorgesteld als een sa- menstelsel van bordeelbezoe kers en televisiekijkers. Bleek de voorstelling van drie jaar geleden echter nog sporen van haastwerk te vertonen, nu kwam er een welhaast perfecte produktie van de grond, waarin alle radertjes feilloos in elkaar grepen en waarin sprake was van een ontwapende uitbundigheid. Pure winst vormde een nieuwko mer in het zangersveld, de Ame rikaanse mezzo-sopraan Sheila Nadler, die dankbaar elke moge lijkheid aangreep om als Baba Sheri Greenawald. en Neil Rosenshein in 'The Rake's Progress'. the Turk zoveel mgoelijk leven in de toch al niet doodse brouwe rij te brengen. Spil van de actie was echter wederom de bariton Thomas Stewart als een cyni sche, Caligari-achtige Nick Sha dow met een soepel gehanteerde, bronzen bariton. De losbol Tom Rakewei, een puberale playboy met een fascinatie voor het socie- ty-leven en snelle motoren, werd weer met veel flair gespeeld door Neil Rosenshein, maar het zou mij niet verbazen als dit zijn laat ste rol bij de Nederlandse Ope rastichting was. Zijn tenor, die veel overeenkomsten vertoont met die van Domingo in diens beginjaren, is de beste die we hier gehoord hebben sinds het optreden van Pavarotti halver wege de jaren zestig. Zangers van dit formaat ple gen echter snel te duur te wor den voor een land, waar het eni ge operatheater nog in de stei gers staat en de belangstelling van de overheid voor de kunst slechts merkbaar wordt uit be zuinigingen en een moraliserend vingertje. De indertijd nog wat bleke An ne Trulove van Sheri Greena wald bleek bovendien uitge groeid tot een warme, overtui gende persoonlijkheid en daar mee werd de directie van David Agler het enige punt, waarop van achteruitgang sprake was. Zijn aanpak klonk minder strak om lijnd dan die van Edo de Waart en zijn hang naar romantiek dreigde soms de solisten te over stemmen. (De ervaringen met de (foto Jaap Pieper) vorige serie hebben overigens geleerd, dat belangstellenden er goed aan doen zo snel mogelijk hun plaatsen voor een van de ko mende voorstellingen te reserve ren). PAUL KORENHOF Residentie Orkest o.l.v. Dimitri De- metriades. Werken van Schumann, Berlioz en Jan&Cek. Solisten Isabelle van Keulen viool in Tsjaikowski's Vioolconcert in D op. 35. Gehoord op 16 februari in de Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Voor wie haar nog niet eerder gehoord had was on getwijfeld het optreden van de jonge violiste Isabelle van Keu ken, de grote verrassing van dit concert. Ondanks een niet zo uit gebreide en zeker niet langjarige podiumervaring presenteerde zij zich met een als vanzelfspreken de zelfverzekerdheid, die naar mate zij in Tsjaikowski's concert vorderde ook volstrekt ge rechtvaardigd bleek. Op gelukki ge wijze wist ze virtuositeit en muzikale inhoud, beide onont beerlijke elementen in dit werk, samen te doen gaan. Het sponta ne tussentijdse applaus na het veeleisende eerste deel was zeer verdiend. Het tweede deel trof niet alleen door de fraaie toon- vorming maar vooral door de in tensiteit waarmee deze geladen werd. Ook in het laatste deel gaf ze blijk van een spirituele muzi kaliteit die verder gaat dan alleen maar mooi-viool-spelen. Wat er eventueel nog te wensen over bleef kan alleen de tijd haar le ren. De opgetogen reactie van de zaal werd trouwens duidelijk ge deeld door de orkestleden op het podium. De dirigent Dimitri Demetria- des, over wie het programma boekje jammer genoeg geen en kele informatie verstrekte, bleek zich in dit romantische program ma als een vis in het water te voe len. In de Ouverture Genoveva werden de grote lijnen vaardig en met vaart getrokken, een en kele maal ten koste van de exact heid, maar in ieder geval meesle pend. Berlioz' symfonisch gedicht 'Chasse royale et orage', geschre ven als tussenspel voor de twee de acte van zijn opera Les Troyens is weliswaar effectvol maar muzikaal-inhoudelijk nog al mager uitgevallen, met een on weer dat even pretentieus is als dennegeur uit een spuitbus. Veel kansen worden hout- en koper blazers geboden om te schitte ren, en dergelijke kansen zijn de blazers van het Residentie Or kest wel toevertrouwd. De oprechtheid van Janéöek's Symfonietta kon hierna niet an ders dan een verademing zijn, briljant, muzikantesk en meesle pend neergezet onder de inspri- rerende leiding van Dimitri Demtriades. MIES ALBERDA. Jazzconcert door de groep Grote Terts Inc. o.l.v. Marlètte Harinck georganiseerd door de stichting Hot House. Gehoord in het restaurant van het LAK theater op 16 februari. LEIDEN - Snelle en soms swin gende big-bandjazz afgewisseld met modern klinkende composi ties, die het midden houden tus sen klassiek en jazz. De uit tien man bestaande formatie Grote Terts bracht het zaterdagavond bij Hot House. Een groep die wordt geleid door de slanke en blonde pianiste en componiste Mariëtte op zich zelf al een uni cum. Het orkest met een onge wone instrumentatie, bestaande uit twee trombones, trompet, alt saxofoon, klarinet en basset hoorn, samen met een ritmetrio aangevuld met een cello. Deze instrumentatie wordt gebruikt voor het grote aandeel van' de ge schreven muziek. Buiten saxofonist Ron Rem zijn de musici niet op de eerste plaats bekend als jazzvedetten. Rem is de sterkste jazzsolist, die wat stijl betreft voortbouwt op Charlie Paker of Phil Woods. Maar dat wil niet zeggen, dat de anderen niet kunnen swingen. Trompettist Frans van der Kroft brengt met zijn felle soli en op juttende aansporingen leven in de brouwerij tijdens de jazzpas- sages. Andere swingende ele menten vormen de cellist Bart van Rosmalen en de drummer Wim van Hamersveld, met name in hun duet in de Quintecirkel Story. Veel stukken beginnen met een gedragen blazersensemble, waarna een wat meer swingend deel volgt met iets te korte geïm proviseerde soli of snel elkaar af wisselende blazersduetten. Slag werker Wim van Hamersveld vult het geheel aan met wat al te nadrukkelijke korte ritmische slagen, wat het geheel vaak een wat jagerig tempo geeft. De pia no eist maar in een paar num mers als Goodbye Mr Evans en Quintencirkel Story solonum mers op. De overige blazers en de bas sist dragen sterk bij tot de klankkleur van de gecompen- .seerde delen. Deze delen hebben wel overeenkomst met de klankkleuren die bassist en com ponist Charles Mingus een kwart eeuw geleden gebruikte. Verder denken we aan de langere suites van Duke Ellington als A tone Parallel to Harlem, zij het dat de ze groepen groter waren met meer individualistische solisten. Het was een goed idee om twee stukken, die aan het begin van de avond werden gespeeld later te herhalen, omdat het voor een jazzgroep gebruikelijk is, naar mate de avond vordert er geln- spireerder gemusiceerd wordt. In het laatste deel van het optre den worden er nog een paar op vallende nummers gespeeld ails Ballade, een gedragen stuk met een sterke solo van altsaxofonist Ron Rem. Het gedisciplineerde concert wordt traditioneel beslo ten met een swingend nummer met de drummer als hoofdrol speler. WILLEM WINSEMIUS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17