Sid Vicious en de asfaltjeugd
Toegift voor de liefhebbers
r jr jA
L '"Mllli,. '"«k H
Acht uur Beatles
inVrijetijdscentrum
Bergman geeft acteurs de ruimte in 'Na de repetitie'
Alex Cox, maker van 'Repo Man', wil film over Sex Pistol maken
Televisie
VRIJDAG 15 FEBRUARI 1985
PAGINA 13
'Na de repetitie' (Efter Re-
petitionen); regie: Ingmar
Bergman; hoofdrollen:
Erland Josephson, Lena
Olin en Ingrid Thulin;
theater: Kijkhuis (tot
met zondag)
Na de repetitie mag regisseur Hen-
rik Vogler graag nog even wat op
het toneel zitten suffen. Maar na de
oefeningen voor Strindbergs
'Droomspel' (toepasselijke titel)
komt actrice Anna opeens weer het
toneel op en de twee raken in ge
sprek.
Anna is de dochter van Rakel, ook
eens actrice en minnares van Hen-
rik. De confrontatie met Anna
voert Henrik vervolgens in een
soort 'droomspel' met Rakel, waar
na hij uiteindelijk weer in de
werkelijkheid terugkeert en met
Anna een spelletje speelt over de
passie van en de kater na een ro
mance.
'Na de repetitie' is een tv-film die
na het succes op het festival in
Cannes in Nederland tot bioscoop
film werd verheven. En dat terwijl
Ingmar Bergman twee jaar geleden
met het autobiografische meester
werk 'Fanny Alexander' eigen
lijk zijn cinema-pensioen aankon
digde. 'Na de repetitie' moet dan
maar als een dik uur durend toetje
worden beschouwd voor de echte
liefhebbers.
Alle Bergman-ingrediënten als on
beantwoorde liefdes, weemoed
verlangen en ditmaal vooral ouder
dom verval komen aan de orde..
"Het ergste is dat ik de klokken
niet meer kan horen", peinst Hen-
rik aan het slot over zijn slechte ge
hoor.
Inmgar Bergman keert in 'Na de
repetitie' weer terug naar de be
schermde muren van het theater.
"Niets is", zegt Henrik over het
theater. Niets heeft een uitgespro
ken naam of functie, alles is fanta
sie en met dat laatste wordt dan
ook flink gestoeid.
Erland Josephson en Lena Olin in 'Na de repetitie'.
De figuur van Henrik is daarin het
uitgangspunt. In Anna verwerpt
hij het toneelmatige in haar privé-
gedrag en vooral haar haat tegen
over moeder Rakel. Als ze die het
duidelijks uitgesproken heeft,
keert de handeling terug in de tijd:
Anna's rol wordt overgenomen
door een klein meisje dat stilletjes
op de bank zit en Ingrid Thulin
Ze probeert Henrik te verleiden,
maar met Scandinavische onder
koeldheid houdt Hendrik afstand.
Hij kan eigenlijk alleen nog maar
medelijden met haar hebben. Als
ze het podium weer verlaat en we
weten dat Henrik de vader is van
Anna, is het tijd voor het derde be
drijf: de slotakte tussen Anna en
Henrik, dochter en vader en mis
schien wel twee geliefden.
'Na de repetitie' lijkt Bergman
vooral gemaakt te hebben voor
twee van de acteurs die hem zoveel
roem bezorgde: Erland Josepshon
en Ingrid Thulin. In dit continue
praatstuk met veel close ups krij
gen zij alle kans te gloriëren. Voor
Anna deed Bergman andermaal
een beroep op Lena Olin, de jonge
actrice die zo hartverwarmend het
dienstmeisje speelde in 'Fanny
Alexander'. Met zo'n actrice kan de
69-jarige Bergman alle hoop voor
de toekomst hebben.
BART JUNGMANN
Films en ander materiaal
LEIDEN - Acht uur lang Beatles-
films en ander materiaal van de
'Fab Four' bekijken. Dat kan aan
staande zondag in het Leids Vrije
tijdscentrum. In samenwerking
met 'Music Film Collections en
Beatles Unlimited organiseert het
LVC Filmhuis deze marathon die
van vier uur 's middags tot twaalf
uur 's avonds duurt. In twee zalen
worden 16 mm-films vertoond en
in een aparte ruimte wordt een vi
deoprogramma geboden.
Te zien zijn:
'A hard day's night* (1964), de
eerste Beatles-film gemaakt door
Richard Lester. Een semi-docu-
mentaire over het leven van een
populaire groep. Het komisch ta
lent van de vier maakt deze film op
een ongedwongen manier geniet
baar. Vertoond om 16.00 en 21.00
'Magical Mystery Tour' (1966),
een oorspronkelijk voor televisie
gemaakt vervolg op Sergeant Pep
per's, waarin de invloed die de Ma-
rahashi een tijdlang op the Beatles
had, merkbaar is. Vertoond om
16.00 en 18.20 uur.
'Let it be' (1970), gemaakt in de
nadagen van the Beatles, waarbij
ze gevolgd worden tijdens opna
men in de studio. De irritaties zijn
duidelijk voelbaar. Gemaakt door
Michael Lindsay-Hogg. Vertoond
om 17.15 en 22.15 uur.
'Yellow Submarine' (1968),
prachtig gemaakte tekenfilm met
the Beatles in strijd tegen de geme
ne Blauwen. Vertoond om 18.45
Daarnaast twee registraties van
live concerten, in het Shea Sta
dium (20.00 uur) en in Washington
(17.45 en 22.45 uur), opnamen van
het optreden in het Hillegomse
Treslong (21.00 en 22.45 uur), een
collage van korte films met onder
meer de Liverpoolse Cavern Club
(20.25 en 23.30 uur) en bijeenge- kaanse en
brachte fragmenten uit een Ameri- (21.30 uur).
Engelse tv-show
andere Eric Idle van Monty Py
thon) te zien.
"Mijn indrukken als En
gelsman en die van een
Nederlander of Fransman
zullen niet anders zijn - is
dat iedereen in Amerika
met een pistool rondloopt.
Dat er elke vijf minuten ie
mand op straat vermoord
wordt. Dat er overal tijd
bommen liggen te tikken.
Dat ambulances overvol
van het ene naar het andere
ziekenhuis rijden en onver-
richterzake terugkeren om
dat de patiënt geen geld
heeft voor een medische be
handeling. Maar de Ver
enigde Staten zien er niet
helemaal zo uit".
door
John Oomkes
en Alex de Ronde
Dat zegt Alex Cox, Brits fllmregis-
seur en uitermate succesvol met
zijn debuut 'Repo Man'. Tijdens
het afgelopen Film International
werd deze vrolijke en spannende
film over het leven van autodieven
in Los Angeles als enige aange
kocht voor roulering in de biosco
pen. "Het is niet de vrolijke acopa-
lyptische nachtmerrie "waarop wij
Europeanen hopen als we de eerste
keer in Amerika arriveren".
Een filmer van een autodieven-
geschiedenis die zich verwant
voelt met de asfaltjeugd en de
punks. "Universal haat 'Repo Man'
en dat is het enige goeie daaraan.
want je wordt erg in verlegenheid
gebracht als je film wordt gedistri
bueerd door deze fascistische on
derneming," zo vertelt Cox over
zijn officiële distributeur. "In En
geland wordt de film door een klei
ne maatschappij uitgebracht. Ui
teraard ook een kapitalist, maar
dat is tenminste en klein kapitalist-
je en dat vertegenwoordigt het mi
litair-industrieel complex tenmin
ste niet. Ik voel me daar beter bij."
Wijnstruiken
Los Angeles wordt in Nederland
geassocieerd met de wijnstruiken
van Falcon Crest en de zon van Ca-
lifornië. Maar in het overigens
werkelijk zonnige L.A. ervaar je
vóór alles de cultuur van de asfal
tjeugd, het leven in de goot. Dade
lijk na zijn aankomst in 1977 voel
de Cox zich daartoe aangetrokken.
"Als kind had ik altijd te eten,
werd ik niet in elkaar geslagen
noch was ik gedwongen om hon
ger te lijden. Nu ben ik in staat om
interesse op te brengen voor de la
gere bestaansvormen. Die interes
seren me meer dan het mondaine
leven of het gewone leven".
"Een ander aspect dat Los Ange
les heeft in tegenstelling tot Chica
go of New York is dat het een goeie
stad is als je arm bent. En filmstu-
denten hebben de neiging zo arm
als kerkratten te zijn. In L.A. heb je
het altijd lekker warm. En omdat
het er warm is kost het niet zoveel
moeite om van weinig rond te ko
men. Als je je op dit moment als
armoedzaaier in New York of Rot
terdam zou bevinden, heb je het
knap moeilijk, omdat het zo koud
- In 'Repo Man' laat je wel z
dat Los Angeles een nachtmerrie is
zoals wij Europanen ons dat zou
den voorstellen. Op elke straathoek
heeft een overval of een beroving
plaats.
Alex: „Ja, ja. Het wordt een
beetje een grap, een stokpaardje na
een tijdje. In die film heeft niet al
leen in elke winkel een overval
plaats, maar het zijn voortdurend
dezelfde mensen die aan het roven
zijn. Dat is een beetje mijn impres
sionistisch beeld van zo'n stad,
want het is niet waar en toch een
beetje waar".
- Je budget voor 'Repo Man' was
dankzij producent Michael Nes-
mith (voorheen Monkees) maar
liefst 1,5 miljoen dollar. Met dat be
drag kon je het leven aan de zelf
kant van Los Angeles goed uitbeel
den. Niet Hollywood en Beverley
Hills, maar de wijken waar de chi-
cano's en negers wonen. East L.A.
en Watts. Op de soundtrack van de
film prijken undergroundbands
uit L.A.
"De buurt waar we 'Repo Man'
draaiden ligt vlak naast East Los
Angeles, het ligt net aan de andere
kant van de L.A. River. De meeste
shots maakten we op Santa Fé
Avenue, die langs de rivier loopt en
vlak langs East L.A. en door Watts
heenloopt. Het is een oud indus
triegebied en de gebouwen in die
buurt zien er eigenlijk prachtig uit.
Ze zijn er zo rond 1920 neergezet.
Echt oude gothisch-uitziende pak
huizen, prachtige gebouwen, niet
in het minst typerend voor L.A. De
meeste huizen in L.A. zyn een ver
dieping hoog, alles beganegronds,
erg vlak, zien er snoeperig en niets
zeggend uit."
Je gaat nu een film maken ge
baseerd op het leven van Sid Vi
cious, de oude bassist van Sex Pi
stols en na zijn dood in 1979 een
legende. Je zou kunnen zeggen dat
hij zijn idealen werkelijk heeft ver
kocht.
"Ik weet wat je bedoelt, maar
The Sex Pistols waren een media-
fenomeen. Ze waren opgezet en
ontworpen om te beledigen, ont
worpen zodat ze zoveel mogelijk
aandacht kregen van de media.
Niet alleen de muziekpers, maar
ook de gewone journalistiek, de
Daily Mail, de Daily Mirror. Ge
deeltelijk was dat het idee van hun
manager, Malcolm McLaren. Maar
ook de eigen neiging van Sid en
Johnny Rotten. Ze wilden zo be
roemd mogelijk worden en zo con
troversieel mogelijk zijn en zo veel
mogelijk mensen schofferen. Je
zou kunnen zeggen dat beroemd
worden al een element in zich
draagt van het verliezen van je
idealen - er zit een compromis in".
"In Sids geval... ja, hij heeft nogal
wat slechte dingen op zijn lever en
hij heeft veel op een ongelofelijke
manier verknald. Maar het feit dat
hij de aandacht van het grote pu
bliek had, wil niet zeggen dat je
hem verder wel kunt afdoen, want
hij was zichtbaar een punk, een
vertegenwoordiger van iets an
ders".
"Maar dat vind ik in het scenario
voor de nieuwe film allemaal mar
ginaal. Het feit dat hij in de Sex Pi
stols zat en het feit dat hij beroemd
was is tweederangs als je weet dat
hij een intense liefdesaffaire had
met het Amerikaanse meisje Nan
cy Spungen, de vrouw die hij later
volgens de aanklacht zou hebben
vermoord. Wat mij interesseert is
BLIJVERS
Peter Shaffer over Mozart en Sa-
lieri, Lido 2, Leiden.
'Gremlins' - Bekwame mix van hu
mor en spanning. Lido 3. Leiden.
'Under the volcano' - Eresaluut van
John Huston aan schrijver Lowry, Li
do 4. Leiden.
Top Secret' - Niet geheel geslaagde
persiflage op de spionagefilm. Euro,
Alphen.
'De prooi' - Thriller, geschikt voor te
levisie, niet voor bioscoop, Studio,
Leiden, Euro, Alphen.
'The never ending story' - Vakkundig
gemaakt sprookje, Euro, Alphen.
The woman in red' - Gene Wilder op
vrijersvoeten, Euro, Alphen.
(OP)NIEUW
'Yellowbird, de buiterij op de Moun-
ty' - Monty Python. City 1, Katwijk.
'Platvoet aan de Nijl' - Bud Spencer
in gevecht met karikaturen, City 3,
Katwijk.
SEXFILMS
'Onze eerste wip' - Trianon, Leiden.
'Op de schoolbank' - Rex, Leiden.
'Summercamp girls' - City, Katwijk.
NACHTFILMS
•Pornobengel' - Rex, Leiden.
'Love dreams' - Euro, Alphen.
'Top secret' - Euro, Alphen.
punt' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Ghostbusters' - Asta (463500), al.
'Gremlins' - Asta, al.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
•Ghostbusters' - Babyion 2, al.
'De IJssalon' - Babyion 3,12 jr.
'Body Doublé' - Cineac 1 (630637), 16
jr.
The naked face' - Cineac 2,12 jr.
'Losin'it' - Cineac 3,16 jr.
The neverending story' - Euro
(667066), al.
'De prooi' - Metropole 1 (456756), 12 jr.
'Gremlins' - Metropole 2, al.
'Paris, Texas' - Metropole 3. 16 jr.
"t Begint met liefde' - Metropole 4, al.
'Los Santos Innocentes' - Metropole
5,16 jr.
'Electric boogaloo' - Odeon 1 (462400),
al.
'Commando' - Odeon 2' 12 jr.
'Bachelor party' - Odeon 3,12 jr.
'Hot Bubblegum Dikke liefde' -
Odeon 4,12 jr.
Taboo' - Le Paris 1 (656402). 18 jr.
'Verlangens van jonge meisjes' - Le
Paris 2. 18 jr.
'Katharina, de naakte tsarina' - Le Pa
ris 3. 18 jr.
'Missing in action' - Passage (460977),
16 jr.
AMSTERDAM
The neverending story' - Alfa 1
(278806). al.
'Commando' - Alfa 2, 12 jr.
'Broadway Danny Rose' - Alfa 3, al.
Thief of hearts' - Alfa 4,16 jr.
'Were the green ants dream' - Alham-
bra 1 (233192), 16 jr.
'Once upon a time in America' - Al-
hambra 2, 12 jr.
'Amadeus' Bellevue Cinerama
(234876/266227). al.
'Bachelor party' - Cinerama, 12 jr.
'Body double' - Calypso 1 (266227/
234876), 16 jr.
"t begint met liefde' - Calypso 2, al.
'Wilde orgieén op de schoolbanken' -
Centraal (248933), 18 jr.
'Carmen' - Cineac (243639), 16 jr.
'Las bicicletas son para el verano' - Ci-
necenter (236615), al.
'Brian de Palma-week' - Cinecenter,
16 jr.
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
ir.
- Cinecenter, 16
'Close encounters of the third kind' -
Cinema 1 (151243), al.
'Gremlins' - Cinema 2, al.
'Being there' - Cinema Rex (246132),
al.
'Missing in action' - City 1 (234579), 16
jr.
'Electric boogaloo' - City 2, al.
'De IJssalon' - City 3,16 jr.
'1984' - City 4. 12 jr.
'Hot bubblegum dikke liefde' - City 5,
12 jr.
'Gremlins' - City 6, al.
'Ghostbusters' - City 7, al.
'Les favoris de la lune' Kriterion,
(231708), 16 jr.
'Medea' - Studio K (231708), 16 jr.
'Marilyn' - Parisien (248933), 18 jr.
'Monster shark' - Rembrandtplein-
theater 1 (223542), 16 jr
'Electric boogaloo' - Rem brandtplein-
theater 2, al.
'Paris, Texas' - The Movies 1 (245790),
16 jr.
'Basileus Quartet' The Movies 2, 16
jr.
'Mozart's Die Zauberflóte' - The Mo
vies 2.16 jr.
'Where the green ants dreams' - The
Movies 3. 16 jr.
'De prooi' - Tuschinski 1 (262633), 12
jr.
'Body double' - Tuschinski 2, 16 jr.
'Wild west story' - Tuschinski 3. 16 jr.
'Midnight express' - Tuschinski 4, 16
jr.
'Gremhns' - Tuschinski 5, al.
'Ghostbusters' - Tuschinski 6, al.
'Paris, Texas' De Uitkijk (237460), 16
het liefdesverhaal van dit stel. Wat
het nog interessanter maakt is dat
zij niet gewoon maar ëen stelletje
tortelduiven warén, maar hun rela
tie ervoeren als een roes. Heen en
weer naar New York, slapen in het
Hilton, ze werden de hele wereld
overgesleept als proefmonsters
voor de media, en op het zelfde mo
ment waren ze heel eenvoudig en
recht door zee, en niet eens zo bij
zonder kwaadaardig".
Verdachte types
"De film begint in het voorjaar
van 1977 als ze elkaar tegen het lijf
lopen, en loopt door tot eind 1978
toen Sid werd gearresteerd op be
schuldiging, van moord op Nancy.
Daarna stierf hij begin 1979. Ik zie
een paar omstandigheden waar
door hij haar zou kunnen hebben
omgebracht. Misschien zou hij dat
ook wel hebben kunnen doen.
Maar ik weet ook dat er zich ge
noeg verdachte types in en rond
het hotel) ophielden; mensen die
zij geld verschuldigd waren bij
voorbeeld, die Nancy ook makke
lijk zouden kunnen hebben ver
moord. Erg makkelijk. Ik ben geen
detective die erachter móet komen
wie het heeft gedaan of wat het mo
tief is geweest. Sommigen denken
dat Sid Nancy heeft vermoord, an
deren weer niet. Ik denk dat het
belangrijk is dat de film straks laat
zien dat het antwoord op die vraag
wordt gegeven door hun romance
te tonen. Je hebt dit wanhopige
liefdesverhaal, dat echt maar op
één manier kan eindigen. De film
eindigt met haar dood, maar ik zal
je niet vertellen of Sid het heeft ge
daan of niet. Dat is mijn geheim.
Daar kom je achter als je de film
ziet. Als de film gemaakt wordt
tenminste".
'Garde a Vue' is een film die het
beste uit zijn twee hoofdrolspe
lers, Lino Ventura en Michel Ser-
rault haalt. De eerste is politie
commissaris, de tweede is ver
dachte van het doden van twee
meisjes. De film speelt zich vrij
wel uitsluitend in één kamer (de
verhoorruimte) af gedurende ou
dejaarsnacht. Het is prachtig om
te zien hoe Ventura en Serrault
hun kat en muisspelletje spelen.
'Garde a Vue' is morgen al te zien
op Duitsland 1, aanvang 22.05
Dezelfde avond heeft in Duits
opzicht nog meer te bieden. Het
derde net brengt 'American
Graffiti', een film van George
Lucas (later zo succesvol met
Star Wars) over de jaren vijftig.
Portret van een groep jongeren
in een Amerikaanse provincie
stad dat de inleiding vormde
voor nog talloze films in dit gen
re, variërend van 'Porky's Pret
park' tot 'Diner'. Aanvang 22.30
Duitsland 1 heeft een mooie grie
zelfilm in de nacht: 'The body
snatcher'. Boris Karloff speelt
een koetsier die een chirurg van
verse lijken bedient. Maar de chi
rurg komt er achter dat de koet
sier mensen vermoordt in plaats
van ze 'netjes' van het kerkhof te
plukken. Aanvang 00.30 uur.
Ook verderop in de week moet
het vooral van de Duitse tv ko
men. Zondagavond bijvoorbeeld
de aardige komedie 'Ten' met
Dudley Moore verliefd op Bo De-
rek (Duitsland 1, 20.15 uur) en
om 22.40 uur (Duitsland 2) 'Sor
cerer' van William Friedkin. Met
twee gammele vrachtwagens
moeten explosieven door de
Lino Ventura te zien in 'Garde
a Vue' en 'The Valachi Papers'
(foto GPD)
jungle worden vervoerd. Mooie
rollen van Roy Scheider en Bru
no Cremer.
De bijdrage uit Nederland speelt
zich af aan het eind van de week
met donderdag om 22.00 uur (Ne
derland 1) 'The Valachi Papers'.
Een film met Charles Bronson en
alweer Lino Ventura over de
Amerikaanse gangster Joe Vala
chi die uit de school van de Mafia
klapt en vervolgens alle risico's
van repressaille loopt. Een dag
later 'Every which way but
loose'. Clint Eastwood op het
gladde pad van de komedie
waarbij de grappen vooral moe
ten komen van een bijdehande
oerang-oetang. Nederland 2,
23.35 uur.
Wie om 21.00 uur België Frans
inschakelt, kan die dag genieten
van 'Schwestern', een ontroeren
de film van Margarethe von Trot-
ta. Twee zusters leven samen en
hun tegengestelde karakters
staan in een wankel 'Balance des
Glücks'. Dat laatste is ook de on
dertitel van de film. Met Jutta
Lampe en Gudrun Gabriel.
In het kader van de Nicaragua-
benefietavond is vanavond in het
filmhuis LVC een recente film
over Nicaragua te zien (21.15
uur).
Volgende week woensdag be
gint het thema 'Frankrijk: oud en
nieuw' met de vertoning van
'Prénom Carmen' van Jean-Luc
Godard. Hierin grijpt Godard te
rug naar de filmstijlen van de ja
ren twintig om te schilderen hoe
de slimme Carmen haar halfgare
oom zo gek krijgt dat hij de dek
mantel levert voor twee van haar
pogingen om rijk te worden.
(20.00 en 22.15 uur). Donderdag
avond (zelfde tijden) wordt 'A
nos amours' van Maurice Pialat
vertoond. Hoofdpersoon is Su
zanne, afkomstig uit het milieu
van hardwerkende kleinburgers.
Haar leven bestaat uit school en
kortstondige relaties met man
nen. Haar ouders begrijpen dit
niet, omdat ze zijn vastgeroest in
hun burgerlijke normen en waar
den.
Bij K O wordt dinsdagavond
'La belle captive' vertoond, naar
een scenario van Alain Robbe-
Grillet, waartoe het gelijknamige
doek van de schilder Magritte
hem inspireerde. Droom,
werkelijkheid en herinnering lo
pen voortdurend in elkaar over.
Walter en Sara worden ermee ge-
confronteers als zij, een dag
voordat de nieuwe meubels arri
veren, in hun nieuwe huis trek
ken. Een leeg huis, met nieuwe
geluiden en een nieuwe sfeer.
(20.15 uur)
LAK-Cinema draait dinsdag
avond twee produkten van onaf
hankelijke Amerikaanse filmers:
'Lianna' van John Sayles om
acht uur, 'Permanent vacation'
van Jim Jarmusch om 22.00 uur.
Het Kijkhuis laat de Bergman
cyclus volgen door een serie
films van naar het westen geëmi
greerde Polen.
'The story of Sin' van Walerian
Borowcyk, 'de meester der ero
tiek', opent de rij op maandag
avond. Dinsdag is 'Danton' van
Andrzej W^jda aan de beurt en
woensdag volgt 'Barrière' van
Jerzy Skolimowski. Aanvang:
20.00 en 22.15 uur.