P.C. Hooftpiijs bezoedeld
Concertagenda
Kunst te kijk
Toenemende kritiek op weigering van minister
Pianoduo Crommelynck:
fabelachtige techniek
Kleurrijke wandkleden
World Press Photo 1984
'Gesloten kamer'geeft het antwoord
/DONDERDAG 14 FEBRUARI 1985
KUNST
PAGINA 21
DEN HAAG/LEIDEN (GPD/ANP)
- Een onbegrijpelijke beslissing.
Zo kwalificeert Henk Vonhoff, een
.van de meest vooraanstaande
WD'ers en commissaris van de
c 1 koningin in Groningen, het besluit
van het kabinet om de P.C. Hooft
prijs niet toe te kennen aan de
..schrijver Hugo Brandt Corstius.
Vonhoff zegt uitermate verbaasd
,,-te zijn over het standpunt van de
-WD-fractie in de Tweede Kamer.
-Mevr. Van Heemskerck Pillis-Du-
vekot deelde dinsdagavond mee
'o dat de WD-fractie de beslissing
van het kabinet respecteert. „Cul
tuur-historisch gezien heb ik daar
de grootste moeite mee", aldus
Vonhoff, ex-staatssecretaris van
- cultuur in het kabinet-Biesheuvel
(1971-73).
Inmiddels is bekend geworden
dat minister Brinkman de fractie-
voorzitters De Vries (CDA) en Nij-
pels (WD) al, een maand geleden
op de hoogte heeft gebracht van
zijn probleem rond de P. C. Hooft-
prijs. Beide fractievoorzitters
stemden in met een weigering de
,.prijs aan Brandt Corstius toe te
kennen. In de fractie van de WD
heeft dit gesprek geleid tot een dis-
cussie, waarbij werd stilgestaan bij
de rol van de overheid tegenover
de kunst. Toch stemde ook de frac
tie in met de mening van Nijpels
dat Brandt Corstius de prijs niet
moest krijgen.
De liberalen zullen vandaag de
kwestie opnieuw bespreken, maar
er wordt niet verwacht dat zij van
hun eerder ingenomen standpunt
af zullen wijken. Een woordvoer
der deelde vanmorgen mee dat de
fractie zich met name zal bezighou
den met de vraag of de staat, die
zich niet niet kunst mag bemoeien,
wel prijzen op het gebied van
kunst mag toekennen.
Vonhoff wijst er in zijn reactie op
„dat Thorbecke het indertijd voor
treffelijk heeft geformuleerd.
Kunst is geen regeringszaak, en
daar bedoelde hij mee dat de over
heid in algemeen culturele zin.
geen beoordelaar van kunst mag
zijn. De instelling van een staats
prijs past wel in een modern mae-
cenaat, maar om te verhinderen
dat de overheid zich uitspreekt
over het goede of kwade van kunst,
is er een jury tussengeschoven.
Een onafhankelijk instituut dat
soms meningen ten beste geeft die
niet altijd prettig voor de minister
ziin".
LEIDEN De tweede Brahms-avond in de K&O-serie wordt vrijdag
savond verzorgd door de violiste Rosaline Piveteau, de pianist Herman
HftJhlhorn en de cellist Herre Jan Steganga. Het programma vermeldt de
.-vioolsonate, opus 108, de cellosonate, opus78 en het pianotrio, opus 87.
Het concert heeft plaats in de Kapelzaal.
Het Ludwig Trio geeft zondagochtend op uitnodiging van K&O een
koffieconcert in de foyer van de Stadsgehoorzaal. Het trio bestaat uit de
violist Jean Jaques Kantorow, de cellist Herre Jan Stegenga en de altvio
list Vladimir Mendelssohn. Speciaal voor dit koffieconcert is de pianist
Alexander Warenberg aan het trio toegevoegd. Hierdoor bestaat de moge
lijkheid een programma üit te voeren, dat uit pianokwartetten van Mozart
en Brahms bestaat. Het concert begint om half twaalf, de koffie staat van
elf uur af klaar.
De Nederlandse pianist Rian de Waal geeft zondagmiddag een concert
in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Hij zal op dit K&O-concert werken
vertolken van Bach, Chopin, Van Beethoven en Liszt. Rian de Waal heeft
als eerste Nederlandse pianist de finale van het befaamde Koningin Elisa
beth Concours in 1983 in Brussel weten te bereiken. Hij eindigde daar
eervol als zevende. Sindsdien heeft hij tal van concerten gegeven.
De pianiste Henny van Tongeren, de cellist Jaap Sytsma en de violiste
Cobi Berculo vormen samen het Vuillaume Trio, dat woensdagavond in
de Kapelzaal van K&O concerteert. Op het programma staan het piano-
trio, opus 49 van Mendelssohn, het pianotrio, opus 8 van Chopin en het
pianotrio, opus 99 van Schubert.
Pianoduo Crommelynck bestaande
uit: Yaeko Kuwata en Patrick Crom
melynck met een Hongaars pro
gramma met werken van Frans
Liszt, Frans Schubert en Johannes
Brahms. Gehoord op 13 februari in
de Kapelzaal in Leiden.
LEIDEN - "Afschuwelijk en
fantastisch mooi", luidde het
commentaar tijdens de pauze in
de Kapelzaal. Het sloeg op het
Hongaarse vuurwerk van het
pianoduo Crommelynck, be
staande uit de Japanse Taeko
Kuwata en de Belg Patrick
Crommelynckj. Een tussenweg
bestond er blijkbaar niet.
Nu gebiedt de eerlijkheid mij
te zeggen weinig affiniteit te. voe
len met het overromantische re
pertoire van dit duo, al behoor ik
zeker niet tot de categorie van
kunstliefhebbers die zeggen:
"Muziek is muziek, zolang het
maar barok is". Maar zelfs de
beste eter lust wel eens geen pa
prika. Als recensent staat je in
zo'n geval niéts anders tè doen
dan de kunstenaar zo eerlijk en
objectief mogelijk op zijn tech
nisch kunnen te beoordelen. Al
blijf ik zeggen dat een Hongaarse
Rapsodie van Liszt naast het
Hongaarse divertimento van
Schubert met als toetje nog eens
21 Hongaarse dansen van
Brahms, zelfs voor 'de meest
verfente liefhebber, een beetje te
veel van het goede mag heten.
Het duo Crommelynck, dat
met diezelfde dansen van
Brahms in het bekende Franse
radioprogramma "La tribune des
Critiques de Disques" als beste
naar voren kwam, beschikt over
een fabelachtige techniek met
daarnaast een dynamisch en ui
terst 'jeugdig' temperament.
Soms lijkt het of dit duo in elf
jaar samenspel is vergroeid tot
een wezen met één muzikaal hart
voorzien van vier handen. Zoals
tijdens het fraai vertolkte - an
dante con moto - en de rake ac
centen in het krachtige - allegret
to - uit het Hongaarse diverti
mento van Schubert. Om stil van
te worden. Maar na eenentwintig
Hongaarse dansen van Johannes
Brahms vol hyper-emotionele
virtuositeit weet men het alle
maal wel. Bij ons thuis voorlopig
Satie op de draaitafel.
ANNEKE VAN VLIET.
Universiteitsbibliotheek - Witte Sin
gel 27, 'Honderd jaar Mekka in Lei
den', tot 28/2; ma t/m za van 8.30-17
uur, ma t/m vr van 19.15-22 uur.
Zaailing - Hooigracht 41, schilderijen
a Jan Kok; di t/m z
i 12-20 u
Galerie Le Pigeon - Scheepmakers-
steeg 2, wandkleden van Janny van
der Linden, aquarellen op zijde van
Margot Dietz, tot 6/3; woe t/m za van
12-16.30 uur.
i Connie
Piggelmee - Janvossensteeg, olieverf
schilderijen met reliëfstructuur van
Hendricus Cornelus Antonius Trouw
borst, tot 28/2.
Lak-galerie - 'edele fotografie', tot 17/
Charousko - Oude Rijn. la, gouaches
van Paula van der Weerdt-Schmit, t/
m 15/2; dag. van 12-22 uur.
Lakenhal - Oude Singel, Leidse ate
liers V: werk van Aad van Houwelin-
gen, Fransje Krol en Rüdolf Smeets,
voorts: Maastrichts aardewerk, tot 3/
De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan- bibliotheek.
nes Schimmer, olieverf, gouache, tot
18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur,
zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, schilderijen en prenten van
Frans de Haas, tot 24/2; vr, za en zo
van 13.30 tot 17.30 uur.
Nederlandse Ver. van Huisvrouwen -
Caeciliastraat 18, zeefdrukken van
Anneke Kok en beeldend werk van
Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo van
la Pont thema 'Circus', tot eind febr.
Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Frigit-
te Holster, gemengde batik technie
ken, Cor Stooff en Liesbeth de Rei
ger, keramiek, tot 28/2; woe, do, vr, za
14-16 uur, woe ook van 10-12 uur.
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
Henny Rotteveel-Verstraate, romanti
sche paneeltjes in olieverf, tot 28/2;
woe, do en zo van 14-16 uur, za van
11-16 uur.
Leiderdorp
Muzenhof - groepstentoonstelling
grafisch werk van cursisten en docen
ten van de Vrije Akademie Vliet-
streek, tot 6/3; ma t/m vr 14-18 uur, za
9.30-12.30 uur.
N oordwijkerhout
Bibliotheek - beelden, aquarellen en
olieverfschilderijen van Margreet Po-
i, tot 15/2; tijdens openingsuren
Uit het respect dat de WD-frac
tie opbrengt voor het besluit van
de minister proeft Vonhoff een wat
grotere eerbied voor de minister
dan voor het liberaal verleden.
„Zelf zou ik dat laatste zwaarder
hebben laten wegen".
De cultuur-woordvoerder van de
PvdA, Niessen, rekent ondanks de
verklaring van de WD-fractie nog
altijd op de steun van de liberalen,
wanneer hij volgende week woens
dag of donderdag minister Brink
man interpelleert in de Kamer.
„Ik had gedacht dat juist de WD
als eerste partij over deze kwestie
op de barricaden zou hebben ge
staan", aldus Niessen, die er de na
druk op legt dat mevrouw Van
Heemskerck de verklaring heeft
afgelegd bij afwezigheid van de'
eerste cultuurwoordvoerder van
de WD, de heer Dijkstal, die thans
in Turkije verblijft.
Vandaag (donderdag) wordt over
de interpellatie beslist., Niessen
heeft daar een meerderheid van de
Kamer voor nodig, en hoewel WD
en ook het CDA zich neerleggen bij
het standpunt van het kabinet,
hoopt hij toch dat hij het groene
licht van het parlement krijgt.
Voortbestaan
De Vereniging van Letterkundi
gen is ernstig verontrust door de
beslissing van minister Brinkman.
De bewindsman heeft daarmee het
voortbestaan van de prijs in de
waagschaal gesteld, „hetgeen door
de vereniging niet wordt ervaren
als een dienst aan de literatuur".
Inmiddels is door schrijver-jour
nalist Nico Scheepmaker het
H.B.C.-comité ingesteld dat zich
beijvert om de uitreiking van de
P.C. Hooftprijs-1984 aan dr. Hugo
Brandt Corstius alsnog te doen
plaatsvinden. Daarvoor is morele,
maar vooral ook financiële steun
nodig van particulieren, schrijvers
en uitgeverijen, aldus Scheepma
ker. Woensdagmiddag hadden ver
scheidene uitgeverijen en de au
teurs Harry Mulisch, Kees van
Kooten, Cees Buddingh', Mies
Bouhuys en K. Schippers (lid van
de door de minister gewraakte ju
ry) die steun reeds toegezegd.
De niet aflatende kritiek op het
besluit van het "kabinet-Lubbers
om de letterkundige prijs niet toe
te kennen, spitst zich steeds meer
toe op het ernstige bezwaar dat mi
nister Brinkman zich heeft laten
leiden door niet-literaire criteria en
de jury heeft laten vallen. „De naar
moraliteit neigende motivering
moet als niet terzake doende wor
den afgewezen. Het dient uitslui
tend te gaan om literaire kwaliteit
van het werk van de kandidaat", zo
verklaart de Vereniging van Let
terkundigen. De commissie Lette
ren van de Raad voor de Kunst
meent dat de prijs alsnog aan
Brandt Corstius moet worden ge
geven.
De commissie die de leden van
de jury voor de toekenning van de
P.C. Hooftprijs voordraagt, voelt
zich gekwetst door „de grievende
wijze" waarop het kabinet het ad
vies van de jury naast zich heeft
neergelegd. Het kabinet heeft daar
mee de P.C. Hooftprijs bezoedelt,
aldus de commissie, die zich van
daag beraadt over een definitief
standpunt.
Een woordvoerster van het mi
nisterie van WVC erkent dat de
P.C. Hooftprijs als afgeschaft moet
worden beschouwd, wanneer de
auteurs als beroepsgroep en het
publiek geen waarde meer hechten
aan de zin en betekenis van deze
staatsonderscheiding. „Maar om
nu al te zeggen dat de prijs niet le
vensvatbaar meer is, is te prema
tuur".
V erontwaardigd
De Federatie van Kunstenaars
verenigingen heeft er gisteren in
een telegram aan minister Brink
man „met de grootste klem" op
aangedrongen zijn besluit betref
fende de P.C. Hooftprijs te herzien
en deze onderscheiding toch toe te
kennen aan de essayist Hugo
Brandt Corstius. De federatie is
zeer verontwaardigd, aldus haar
boodschap.
De federatie acht Brinkmans be
sluit „volstrekt verwerpelijk". „Uw
verbod op grond van politieke
DEN HAAG (GPD) - Het bestuur van de stichting Amsterdams
Fonds voor de Kunst zal op vrijdag 22 februari aanstaande bij de
uitreiking van de in 1984 toegekende prijzen tevens de Busken-
Huet-Prijs 1985 overhandigen aan Hugo Brandt Corstius voor zijn
oeuvre als essayist. Het bestuur nam met genoegen kennis van de
mening van de adviescommissie dat deze bekroning om cultuur
politieke redenen nu op zijn plaats is.
Expositie van Janny van der Linden
en Margot Dietz in Galerie Le Pi
geon, Scheepmakerssteeg 2 (hoek
Rapenburg). Tot en met 1 maart. Ge
opend: wo. t/m za. van 12-16.30 uur.
LEIDEN - Wordt u óók wel eens
overvallen door baarmoeder-
heimwee? Door het verlangen
om voor korte of lange tijd weer
eens terug te mogen kruipen in
de baarmoeder, om daar ge
wichtloos wat heen en weer te
drijven in een warme massa die
volledige geborgenheid en ver
zorging biedt? Door hypnose of
'rebirthing-therapie' schijnt men
weer tijdelijk de heerlijke baar
moedertij d te kunnen herbele
ven. Wie niet gesteld is op dat
soort methoden kan misschien
prenatale herinneringen bij zich
zelf oproepen door echo-grafieën
van zwangere vrouwen op zich in
te laten werken. Of door artistie
ke interpretaties van dit onder
werp te bekijken.
In Galerie Le Pigeon toont
Janny van der Linden een fraai
wandkleed met een voorstelling
van een klein embryo dat veilig
opgeborgen is in een baarmoe
der. Met navelstreng is het ver
bonden met een hem omringen
de warm-roodkleurige massa
waarin placenta, weefsels, bloed
vaten en wat dies meer zij vallen
te ontdekken: een aangrijpend
vromgegeven beeld ter overwe
ging.
Van der Linden (geb. 1934)
toont nog enkele andere, even
eens kleurrijke maar overigens
wat 'gewonere' wandkleden, met
landschappen en met een zee-
de leer geweest bij de Hazers-
woudse Lidy van der Spek. Het
hoge technische niveau en de rij
ke fantasie die de kleden van de
laatste kenmerken moeten de ge
toonde werken van Van der Lin
den echter ontberen, afgezien
dan misschien van het 'baarmoe
derwandkleed'. Hopelijk wordt
dit laatste in de toekomst door
méér van zulke aparte kreaties
gevolgd. Gewezen zij hier nog op
ander werk van deze kunstena
res dat bij Le Pigeon te bekijken
valt: luchtig beschilderde zijden
sjaals en kussentjes, én ook en
kele kleine schilderingen op ron
de zijden lapjes.
Het schilderen op zijde wordt
ook beoefend door Margot Dietz
(geb. 1939), vriendin van eer-
stegenoemde exposante, die bij
Le Pigeon eveneens enige fraaie
sjaals en verder een zevental aar
dige schilderijtjes (landschap
pen, bloemen) op zijde toont. Die
sjaals, vervaardigd van zuiverè
zijde en met onder meer bloe
men beschilderd in zachte, frisse
tinten, zijn overigens wasbaar.
Behalve werk van genoemde ex
posanten is er in deze galerie-
winkel ook nog werk van enige
anderen in voorraad.
ANTOON ERFTEMEIJER.
drijfveren houdt in dat de bijl
wordt gezet in de wortels van het
kunstbeleid, waarin al sinds een
eeuw geldt dat de overheid zich
geen inhoudelijk oordeel aanmeet
over kunst. Uw vérbod betekent
een machtspolitieke sanctie op de
vrijheid van drukpers en de uitin
gen van kunstenaars", aldus het te
legram van de gezamenlijke kun
stenaarsorganisaties.
„Zowel de weigering als de moti
vering ervan doen onvoldoende
recht aan de vrijheid van menings
uiting en de vrijheid van artistieke
expressie", aldus het Nederlands
Juristencomité voor de Mensen
rechten over het Kabinetsbesluit
de P.C. Hooftprijs 1984 niet aan
Hugo Brandt Corstius toe te ken-
In een reactie stelt het comité dat
de argumenten die door minister
Brinkman zijn gegeven zulks niet
te doen, neerkomen op een mis
kenning van „het grote belang dat
in een democratische samenleving
juist aan tegendraadse, controver
siële opvattingen van politieke en
artistieke aard toekomt". Het co
mité voegt hieraan toe dat deze op
vattingen natuurlijk binnen de
grenzen van het toelaatbare dienen
te belijven, maar dat het de rechter
is die in een voorgelegd geval deze
grenzen vaststelt.
Het comité vindt dat het kabinet
de prijs alsnog aan Brandt Corstius
moet toekennen.
AMSTERDAM - 'Catastrofe in Bhopal' is uitgeroepen tot World
Press Photo 1984. De foto, die is gemaakt door de Indiër Pablo
Bartholomew behaalde tevens de eerste prijs in de categorie
(foto ANP).
Dansgroep Nan Romijn in het LAK
Dansgroep Nan Romijn met 'Hotel
Rauch' en 'De gesloten kamer', cho
reografieën van Nan Romijn en Su-
sanne Feiertag (deel II van Hotel
Rauch). Met muzikale medewerking
van Vera Vingerhoeds (sax) en Niek
Stafleu (cello). Gezien op 13 februari
in het LAK-theater, Leiden. Aldaar
ook vanavond.
LEIDEN - Een goed idee van
dansgroep Nan Romijn om de
twee meest recente produkties in
één voorstelling te combineren.
De vragen die 'Hotel Rauch' op
roept, worden in 'De gesloten ka
mer' grotendeels beantwoord.
En dat waren er heel wat, want
'Hotel Rauch' is werkelijk een al
legaartje. Een door een bijna ka
merbrede opblaasbank en een
ventilator gesuggereerde lounge
van een hotel vormt het decor
voor ontmoetingen tussen gas
ten, vijf vrouwen en een man. De
dans is in zes scènes verdeeld; de
eerste en'de laatste brengen het
hele ensemble ten tonele, de ove
rigen steeds één of enkele dan
sers. De ontmoetingen zijn net
niet uitgesproken verbalend,
maar duidelijk genoeg om aan de
dansers iets van karakter mee te
geven. Er is een stampvoetend,
jongensachtig meisje, twee oude
vrijsters wier vuur gedoofd is,
een stelletje dat wandelt over de
wegen en dwaalwegen der liefde
en een pathetische dame. Het
zoeken naar genegenheid en de
ontsporing die volgt als die niet
wordt gevonden, dat lijkt de lei
draad te zijn.
Ik druk me voorzichtig uit,
want erg duidelijk wordt het alle
maal niet. De choreografieën zijn
zeer wisselvallig, variëren van
herhalende dans tot semi-klas-
siek ballet. De bewegingen zijn
soms kaal tot op het bot, dan
weer van allerlei franje voorzien.
Het sterkst is nog de exaltatische
solo van Nan Romijn, die haar
rol veel uitgesprokener vertolkt
dan de overige dansers. Ook an
dere delen bevatten treffende
momenten, maar die gaan verlo
ren in de veelheid van al te zwaar
op voorbeelden leunende bewe
gingen.
Waar moet dat heen? was de
vraag ha 'Hotel Rauch'. 'De ge
sloten kamer' geeft het ant
woord: Anne Teresa de Keers-
maeker en Michèle Anne de Mey
I achterna. De overeenkomsten
zijn legio: In 'De gesloten ka
mer', net als in 'Balatum' van De
Mey, bevinden zich twee vrou
wen in een isolement. Ze lopen -
letterlijk - tegen de muren op,
testen de grenzen van zichzelf,
de ander en de ruimte en doen
dat tot aan het randje van de uit
putting. Stoelen zijn, net als in
het werk van De Keersmaeker,
de enige rekwisieten.
Het consequent vasthouden
aan een krachtige en op herhalin
gen gebaseerde stijl komt de een
heid van de dans ten goede. De
meest treffende bewegingen uit
'Hotel Rauch' keren hier terug en
worden verder uitgewerkt. Op
vallend zijn twee varianten van
'de hand aan zichzelf slaan': met
beide handen als bij hara kiri
naar de buik en met gestrekte
arm naar de eigen schouder.
'De gesloten kamer' heeft ge
noeg eigens om benieuwd te ma
ken naar de verdere ontwikke
ling van deze groep.
ARIEJAN KORTEWEG
LEIDEN - De Amerikaanse beeldend kunstenaar Jonathan Bragdon en
de Turkse beeldhouwster Isik exposeren van het komend weekeinde af
in de LAK-galerie.
Jonathan Bragdon toont werk op papier met inkt en acryl. De onder-
wrpen die de sinds 1978 in Nederland verblijvende Bragdon ter harte
gaan zijn volgens het LAK sterk filosofisch van aard en proberen het
meest wezenlijke van het leven vast te leggen. 'Daarbij oefent Bragdon
kritiek uit op louter rationeel-wetenschappelijke benaderingen'. Hanteer
de Bragdon tot nu tot een vorm, waarin vooral de lijn en kleur bepalend
waren, op het ogenblik behoren ook vlakken en penseelstreken in zwar-
wit, naast geschreven tekst, tot zijn middelen.
Het werk van Isik wordt papercuts genoemd. De LAK-galerie expo
seert een keuze uit de werken, die ze vanaf '81 op papier maakte. Deze zijn
aan haar ruimtelijk werk gerelateerd, omdat Isik met papier net zo te
werk gaat als met de meer specifiek beeldhouwkunstige materialen ijzer,
steen of terracotta. In de tentoonstelling zijn twee grote werken opgeno
men, 'Salmacis' en 'Themis', die met plastiek vergelijkbaar zijn. Hier
werd materiaal (krantenpapier en inkt) stukje voor stukje opgeplakt alsof
het om boetseren ging. De kleinere 'papercuts', die eveneens worden
geexposeerd, zijn te beschouwen als papiersculpturen.
De dubbeltentoonstelling in de LAK-galerie duurt tot en met 31 maart.
Werk van de schilder Jos van der Beek en de edelsmid Nelleke Tissot
van Patot is tot en met 14 maart te zien in galerie Henk de Greef in
Wassenaar. Uit het werk van Jos van der Beek moet zijn liefde voor de
natuur spreken. Hij schildert op een manier die de grenzen tussen ab
stract en figuratief doet vervagen.
Het te exposeren werk van Nelleke Tissot van Patot valt in drie catego
rieën te verdelen: sieraden, kleiné zilveren objecten en grotere alumium
objecten. Ook zij ontleent haar inspiratie vooral aan de natuur, zowel aan
de grillige vormen van bomen en planten als aan de strakke vormen van
kristallen. De expositie bij Henk de Greef wordt zaterdagmiddag ge
opend.
De Haagse kunstenares Ine van Heerde exposeert tot en met 18 maart
in de auberge 'De Kieviet' in Wassenaar. Haar werk omvat o.m. aquarel
len, gouaches, mengtechnieken, etsen en litho's. Het figuratieve werk van
Ine van Heerde is niet fotografisch geschraagd, maar vanuit de eigen
fantasie. Ze werkt ook buiten, getuige de gouche met krijt 'Haagse Bos'.
Haar abstracte werk doet denken aan glas en gletschers, gestold in
schoonhëid. De kunstenares wordt vooral geprezen om haar veelsoortige
vakvaardigheid.
Mythologische schilderijen, tekeningen en objecten van Jörg Remé
worden tot en met 10 maart geexposeerd in de Leidse Burcht-galerie.
Men kan er terecht van woensdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur.
Objecten en zeefdrukken van Betsy Zonneveld vullen tot en met 24
februari de ruimten van het koffiehuis aan de Gerrit Doustraat. Dagelijks
geopend van 12 tot 18 uur.
Kritiekprijzen
uitgereikt
ROTTERDAM (ANP) - In het Rot
terdamse stadhuis zijn gistermid
dag drie Pierre-Bayle-prijzen voor
de kunstkritiek uitgereikt. Het
ging om drie prijzen voor het
schrijven van kritieken over mu-
;ek, toneel en dans.
Deze prijzen waren al eerder toe
bedeeld door de Rotterdamse
Kunststichting, maar nog niet aan
de winnaars uitgereikt. Dr. Konrad
Boehmer kreeg de Pierre-Bayle-
prijs voor de muziekkritiek, die
hem al in 1980 was toebedacht. De
prijs voor de toneelkritiek van het
jaar 1981 ging naar André Rutten
en die voor de danskritiek van het
jaar 1983 naar Ine Rietstap.
De Rotterdamse Kunststichting
heeft de afgelopen jaren de Pierre
Bayleprijzen, een ere-penning en
een bedrag van vijfduizend gulden,
niet uitgereikt, omdat getwijfeld
werd aan de noodzaak van zo'n eer
betoon. Bovendien was de stich
ting druk bezig met een reorgani
satie. Omdat het volgens de kunst
stichting echter de enige prijs in
Nederland is op dat gebied, is dit
jaar alsnog besloten de prijzen toe
te kennen.
Hot House
LEIDEN - Bij Hot House komt za
terdag Grote Terts Inc.. Deze nieu
we, kleine Big Band uit Amster
dam speelt onder leiding van pia
niste en componiste Mariëtte Ha-
rinck muziek die doet denken aan
die van Duke Ellington. De tien
muzikanten hebben uiteenlopende
achtergronden als conservatorium
en dixieland. Het concert begint
om 21.00 uur en wordt gegeven bij
het LAK aan de Cleveringaplaats
in Leiden.