'De Prooi' is meer tv-spel dan speelfilm r jt jf., De vriendschap tussen twee vrouwen Ir Jf' jr A\ 'Altijd een buitenbeentje gevoeld' k- iimiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii Verhaal in 'Coup de Foudre' nogal springerig verteld liiuiiniiiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiii Jim Jarmusch, maker van 'Stranger to Paradise': 'Flesh and Blood': nog een half jaar Televisie Vrij circuit VRIJDAG 8 FEBRUARI 1985 PAGINA 19 'De Prooi' is typisch zo'n film die net te licht is voor de bioscoop. Het verhaal van het meisje dat op zoek is naar haar eigen identiteit en te gelijkertijd zelf wordt opgejaagd, zou als tv-spel hoog scoren. Als film zitten er te veel weke plekken in het drama om anderhalf duren de concentratie te verlangen. 'De Prooi' is goed, maar niet goed ge noeg. Regisseur Vivian Pieters (zusje van collega Guido) maakt er haar debuut mee. Samen met Ton Ruys nam ze het boek 'Henrietta Who' van Catherine Aird als basis en plaatste de thriller in het Noord hollandse platteland. Een vrouw wordt 's nachts moedwillig aange reden, ze overlijdt in het zieken huis. Trudy Jaspers is haar naam en ze blijkt de enige ouder van Valerie, een achttienjarig meisje dat mid den in haar eindexamen zit. Moe der blijkt niet de echte moeder en met die wetenschap kan de thriller een aanvang nemen. Valerie gaat samen met de vrien- 'De Prooi'; regie: Vivian Pieters; hoofdrollen: Maayke Bouten, Johan Leysen en Erik de Vries; theaters: Lido I, Leiden en Euro 1 en 2, Alphen aan den Rijn; leeftijd: 12 jaar. delijke maar wat domme inspec teur Mellema het web ontrafelen. Daarbij duurt het echter weer veel te lang voor het verhaal naar een nieuw dramatisch hoogtepunt 'piekt'. Er wordt vrij veel tijd uitge trokken voor de introductie van al le hoofdrolspelers en hun mogelij ke betrokkenheid. Omdat Pieters voor een rechtlij nige verfilming heeft gekozen, filmisch weinig toevoegt aan het verhaal, moet de spanning vooral worden gesuggereerd door de mu ziek. Die blijkt een verrassing: Henny Vrienten (Doe Maar) toont zich een talentvol componist van zeer manipulerende filmmuziek a la Bernard Hermann, waarbij hij vooral gebruik maakt van synthe- 'De Prooi' is om nog een reden geschikter voor televisie dan bio scoop. Aan de karakters wordt vrij weinig reliëf gegeven. Debutante Maayke Bouten is lang niet slecht als Valerie en ook in de bijrollen wordt in het algemeen behoorlijk geacteerd (vooral Joop Doderer is goed). Maar niemand is in staat om op wat voor manier te ontroeren. Het verhaal heeft de eigenlijke hoofdrol en dat legt ondanks het raffinement en de spanning aan het slot te weinig gewicht in de schaal voor een speelfilm. BART JUNGMANN lu ^Ik "'«k l 'Coup de Foudre' ('Entre Nous'); regie: Diane Ku- rys; hoofdrollen: Isabelle Huppert, Miou-Miou en Guy Marchand; theater: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) Hoewel 'Coup de Foudre' een vrouwenfilm (vreselijke term) mag heten, is het de mannenrol waar mee regisseur Diane Kurys de meeste eer inlegt. En dat mag op vallend heten, want het is een film die toch eerst en vooral gaat over een vrouwenvriendschap. Het mag ook een compliment heten, want in veel feminiene relatiefilms zijn de betrokken mannen weinig meer in de weg lopende en ongevoelige schobbejakken. Guy Marchand krijgt echter alle ruimte als de echtgenoot die zich in het nauw ge bracht voelt. 'Coup de Foudre' brengt Mar chand in het huwelijk met Isabelle Huppert. De laatste speelt een Bel gische die in het niet bezette deel van Frankrijk toevlucht zoekt. Lé- na wordt direct geïnterneerd en kan er alleen met de hulp van de trouwlustige soldaat Michèl uitko men. De twee hoofdrolspeelsters op hun paasbest: links Isabelle Huppert en recht Miou-Miou. Na hun 'gedwongen' huwelijk varingen in de oorlog verteld. Lé- ginnen aan de vriendschap van verplaatst Kurys de handeling ge- na's vlucht naar Italië en de tragi- twee vrouwen. We hebben het dan lijk naar de trouwerij van Madelei- sche dood van Madeleine's man. nog steeds over de jaren vijftig en ne, de andere hoofdrolspeelster. In Na de oorlog kruisen de twee le- hun relatie is dus nog sneller om- korte scenes worden hun beider er- venslopen elkaar en kan Kurys be- streden en verdacht dan het nu al zou zijn. Michèl die ook niet onge voelig is voor de charmes van Ma deleine, ruikt lont en zet zijn vrouw min of meer voor het blok. Aan het slot van de film komt er dan een aap uit de mouw: Diane Kurys draagt de film op aan vader, moeder en Madeleine. Ze heeft dus haar eigen geschiedenis in deze film verwerkt. Kurys, tot nu toe een niet echt aan de weg timme rende, regisseur doet dat met veel verve. Ze laat de geschiedenis vooral via de details haar loop heb ben en dat is vaak mooi om naar te kijken. Er wordt gelukkig geen keuze gemaakt en ze laat iedere speler in zijn waarde. Met als sterk ste voorbeeld vader Michèl. Het is dan ook niet verwonder lijk dat Diane Kurys met deze film veel succes had. Nauwelijks in Ne derland, maar opvallend veel in Amerika. Daar ontleent 'Coup de Foudre' dan ook zijn tweede titel 'Entre Nous' aan. Onvoorwaardelijk enthousiast kan ik echter niet over haar werk stuk zijn. Niet alleen is het verhaal bij tijd en wijle drakerig, maar bo vendien nogal springerig. Elke sce ne heeft nog maar een handvol se conden geduurd of er wordt alweer een sprongetje in de tijd gemaakt. Dat maakt 'Coup de Foudre' ta melijk vermoeiend om naar te kij ken en bovendien creëert het een afstand tot de hoofdrolspelers en dat kan nooit de bedoeling zijn ge weest van Diane Kurys. B.J. door John Oomkes en Alex de Ronde ROTTERDAM - "Als er een over- eenkomst is tussen de voornaam ste karakters in 'Stranger to Para dise' en mijn eigen leven, dan is het deze," zegt Jim Jarmusch met lijzi ge stem, „Ik heb me altijd een bui tenbeentje gevoeld, een outsider. Ik heb altijd mezelf altijd als een vreemdeling gezien. Ik sta dichter bij mensen die er niet bij horen, die niet behept zijn met de klassieke Amerikaanse ambitie om succes te hebben of veel geld te verdienen. In dat soort karakters ben ik geïn teresseerd. Ik zal altijd zulke films blijven maken, niet over de rijken of de ambitieuzen". 'Flesh and Blood', de nieuwste en grootste film van Paul Verhoeven, zal 12 september in première gaan. De eerste grote internationale film van eigen bodem zal bij de eerste vertoning bekeken worden door al le betrokken sterren, variërend van Rutger Hauer tot Susan Tyrell. Twee weken na de Nederlandse premiere zal 'Flesh and Blood' gaan draaien in New Vork en ver volgens in twintig andere landen. 'Flesh and Blood' werd vorig jaar opgenomen in Spanje. Gerard Soe- teman schreef het verhaal. Daarin speelt Hauer de huurlin genleider Martin die concurrentie krijgt van een zekere Steve (ge speeld door de Australische acteur Tim Burlinson). Hun geschiedenis speelt zich af rond 1500, aan het be gin van de Renaissance. De rijzige en met een grijze kuif getooide Amerikaanse cineast-mu sicus Jim Jarmusch was twee jaar geleden een outsider op Film Inter national. Nu, in 1985, is Jarmusch uitgegroeid tot de lieveling van pu bliek en collegae. Met 'Stranger to Paradise' maak te hij een indringende, sober gesti leerde zwart-wit-film die afgelopen jaar al de Gouden Camera voor de beste debuutfilm op het festival van Cannes kreeg en in Rotterdam een van dé hoogtepunten op het goed lopende Film International was. Outsider Jarmusch maakt zo ongewild toch iets van de Ameri kaanse Droom. Het succes bezorg de hem nogal wat aanbiedingen uit Hollywood. Zo kreeg hij veel tee- nager-sex-komedies in scriptfilm toegestuurd van producers die zijn werk vaak niet leken te hebben ge zien. Jarmusch gaat er dan ook niet op in en wantrouwt Hollywood. Hij geeft er de voorkeur aan om zelf volledig controle over zijn werk te kunnen blijven uitoefenen. Intiem portret 'Stranger in Paradise' is een in tiem portret van drie karakters: een Hongaarse (gespeeld door Squad Theatre-actrice Ezster Ba- lint) emigreert naar het 'beloofde land' Amerika en vindt in New York tijdelijk onderdak bij haar neef (gespeeld door musicus-ci neast John Lurie). 'Stranger than Paradise' gaat over introverte men sen die overal vreemden blijven, ook ten opzichte van elkaar, on danks hun oprechte vriendschap. 'Flesh en Blood' met rechts Rutger Hauer. _dijs, dat is het thema van beide films. Ook al ga je naar een nieuwe plek, het zal toch hetzelfde blijven. Als je als buitenbeentje ergens in stort en een nieuwe omgeving op zoekt, kun je niet verwachten dat je er je thuis terugvindt. Als je voelt dat je geen thuis hebt, zul je ook nooit een thuis vinden, denk ik". "Paradijs is maar een gedachte die je met je meedraagt, niet iets dat buiten je gedachtenwereld rea liteit is. De hoofdpersonen in 'Stranger to Paradise' zijn geen in tellectuelen. Ze analyseren hun si tuatie dus niet. Ze houden er geen filosofie op na waarom de wereld zo is als die is. Ze accepteren de wereld zoals die is. De wereld ver andert met, eenvoudig omdat jij hier rondloopt. Ook dat maakt on derdeel van het thema uit. Als je ergens buiten staat, zul je altijd buiten blijven staan". Geen van de personages in 'Stranger to Paradise' is in staat om zich goed verbaal uit te drukken. "Mijn favoriete scène in de hele film volgt op het moment nadat Ava haar jurk heeft weggegooid en haar neef zijn vriend niet kan ver tellen dat Ava die heeft afgedankt. In plaats daarvan drinken ze stil letjes een biertje. Voor mij is het zo dat je meer van die verschillende karakters kunt aanvoelen zonder dat ze iets zeggen, dan dat ze einde loos zouden kletsen. Het is heel vaak zo dat taal minder zegt dan de afwezigheid ervan. Dat is ook on derdeel van het thema". Eigen stijl Jarmusch gaat in Rotterdam na tuurlijk over de tong vanwege zijn connecties met cineasten als Ni cholas Ray en Wim Wenders, die beiden zeer behulpzaam zijn ge weest bij het zetten van zijn eerste schreden. Veelbesproken is ook in middels zijn deels uit financiële be perkingen geboren stijl: alle scènes bevatten elk slechts een camera-in stelling en worden verbonden door stukjes zwart. Een veel gebruikte groothoeklens plaatst de persona ges nadrukkelijk in hun kale, ver laten omgevingen. In hoeverre speelde gebrek aan financiën een rol in die vormgeving van 'Stran ger to Paradise'? "De vorm vloeit voort uit de be perkingen waarmee we moesten werken, zowel wat tijd als geld be treft. De eerste helft van de film is in tweeëneenhalve dag geschoten, in een weekend. Vanaf het eerste begin van het script koos ik voor het idee om van elke scène een en kele shot te maken. Dat hielden we tot het eind vol. Dat werkt interes sant". "Voor het publiek ziet het resul taat er iets meer uit als theater. Je krijgt tijdens een dialoog geen cou pures waarbij je keurig in beeld krijgt wié er op dat moment aan het woord is. Je kunt zo meer de tails ontwaren, maar het is moeilij ker voor de acteurs. Als nu iets niet klopte, moest de hele scène over nieuw. Die zwarte stukjes zijn dan daarbij behulpzaam omdat je sprongen in de tijd kunt maken, zonder ze te verklaren. Maar mijn twee volgende films worden niet op die manier opgenomen". Jarmusch is evenals zijn kame raad John Lurie (leider van de Newyorkse neobop-jazzband Lounge Lizards) ook musicus. "Li ve optreden lijkt veel op theater. Je hebt een publiek en maar zoveel tijd om je set te spelen. Als je daar entegen in de studio werkt zijn de overeenkomsten met film weer groter. Je kunt daar foutjes snel herstellen door het opnieuw op te nemen. Als je iets speelt, schaaf je eigenlijk ook een karakter bij. Het lijkt op het construeren van een film. Ik heb meer opgestoken in geluidsstudio's van het maken van een film dan door op te treden". BLIJVERS 'Amadeus' - Milos Formans specta culaire verfilming van het toneel stuk van Peter Shaffer over Mozart en Salieri, Lido 2, Leiden. 'Ghostbusters* - Komisch trio be strijdt spoken, Euro, Alphen. 'De IJssalon' - Vakkundig gemaakte 'oorlogsfilm', Lido 3, Leiden. 'Gremlins' - Bekwame mix van hu mor en spanning, Studio, Leiden. "Under the volcano' - Eresaluut van John Huston aan schrijver Lowry, Lido 4, Leiden. 'Top Secret' - Niet geheel geslaagde persiflage op de spionagefilm, Euro, Alphen. (OP)NIEUW 'The karate kid' - Leuke puberva riant op Rocky, Luxor, Leiden. 'Greystoke' - Mooie Tarzanfilm, Ci ty 1, Katwijk. 'Codenaam Wild Geese' - Harde avonturenfilm, City 2, Katwijk. 'Jaguar' - City 3, Katwijk. 'The Shining' - Thriller met horro reffecten, City 4, Katwijk. SEXFILMS NACHTFILMS 'Studentensex' - Rex, Leiden. 'Het Weense hoertje op hoogte punt' - Euro, Alphen. 'De prooi' - Euro, Alphen. 'Top secret' - Euro, Alphen. 'Night Life' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Ghostbusters' - Asta (463500), al. 'Gremlins' - Asta, al. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Ghostbusters' - Babyion 2, al. 'De IJssalon' - Babyion 3, 12 jr. 'Body Double' - Cineac 1 (630637), 16 jr. The naked face' - Cineac 2, 12 jr. 'Losin'it' - Cineac 3, 16 jr. 'The neverending story' - Euro (667066), al. 'De prooi' - Metropole 1 (456756), 12 jr. 'Gremlins' - Metropole 2, al. 'Paris. Texas' - Metropole 3, 16 jr. "t Begint met liefde' - Metropole 4, al. 'Los Santos Innocentes' - Metropole 5, 16 jr. 'Commando' - Odeon 1 (462400), 12 Hot Bubblegum Dikke liefde' Odeon 4, 12 jr. 'Verlangens van jonge meisjes' - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Ladies night' - Le Paris 2. 18 jr. 'Katharina, de naakte tsarina' - Le Paris 3, 18 jr. 'Missing in action' (460977), 16 jr. AMSTERDAM 'Commando' - Alfa 1 (278806), 12 jr. "t Begint met liefde' - Alfa 2, al. 'Broadway Danny Rose' - Alfa 3, al. Thief of hearts' - Alhambra 1 (233192), 16 jr. 'Once upon a time in America' - Al hambra 2, 12 jr. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Bachelor party' - Cinerama. 12 jr. 'Bodv double' - Calypso 1 (266227/ 234876), 16 jr. 'Edith et Marcel' - Calypso 2, al. 'Wilde orgieën op de schoolbanken' - Centraal (248933), 18 jr. 'Carmen' - Cineac (243639), 16 jr. 'Fellini week' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Under fire' - Cinecenter. 16 jr. 'Under the volcano' - Cinecenter, 16 jr. jr. 'Gremlins' - Cinema 2, al. 'Ragtime' - Cinema Rex (246132), al. 'Missing in action' - City 1 (234579), 16 jr. 'The neverending story' - City 2, al. 'De IJssalon' - City 3, 16 jr. '1984' - City 4. 12 jr. 'Hot bubblegum dikke liefde' - City 5. 12 jr. 'Gremlins' - City 6. aL 'Ghostbusters' - City 7, al. 'Les favoris de la lune' - Kriterion, (231708), 16 jr. Medea' - Studio K (231708), 16 jr. 'Marilyn' - Pansien (248933). 18 jr. 'Missing in action' - Rembrandt- pleintheater 1 (223542), 16 jr. "The naked face' - Rembrandtplein- theater 2, 12 jr. 'Paris, Texas' - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'Basileus Quartet' - The Movies 2,16 jr. 'Mozart's Die Zauberflöte' - The Mo vies 3, 16 jr. 'Los santos inocentes' - The Movies 3, 16 jr. 'De prooi' - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. 'Body double' - Tuschinski 2, 16 jr. 'Gremlins' - Tuschinski 3, al. 'Midnight express' - Tuschinski 4, 16 jr. 'De IJssalon' - Tuschinski 5, 12 jr. 'Ghostbusters' - Tuschinski 6, al. 'Paris, Texas' - De Uitkijk (237460), 16 jr. Duitsland 2 heeft komende week een paar interessante films te bieden. Allereerst zondag 'La notte di San Lorenzo', de drie jaar geleden op het filmfestival van Cannes bekroonde film van de Italiaanse broers Taviani. De legende wil dat als men tijdens die nacht van San Lorenzo een ster ziet vallen, een wens in ver vulling gaat. De Taviani's voeren de kijker met de film terug naar 1944 toen een aantal bewoners van het dorpje San Martino op zoek ging naar de Amerikanen. Een volgens goed Italiaans ge bruik prachtig gefilmd verhaal (aanvang 22.15 uur). Twee dagen later op dezelfde zender de voorlaatste film van Wim Wenders, 'Der Stand der Dinge'. Wenders revancheerde zich daarmee op veelgeprezen manier op het echec 'Hammett', de mislukte poging in een Holly- wood-film te maken. In 'Der Stand der Dinge' verwerkt hij die ervaringen en met name de botsingen met producent Fran cis Coppola. Een filmploeg is be zig met opnamen van een film in Portugal. Twee weken is er ge draaid, het geld en materiaal is op en de producent zoek. De re gisseur gaat hem zoeken in Hol lywood, maar de man is voorals nog spoorloos. Ook deze film viel drie jaar geleden in de prijzen en wel op het festival van Venetië (aanvang 22.05 uur). De dag daarop 'Slaughterhou se Five' op het tweede Duitse net. George Roy Hill verfilmde daarmee het gelijknamige boek van Kurt Vonnegut. De film her innert aan de luchtaanvallen op Dresden (deze maand veertig jaar geleden). De hoofdpersoon, een Amerikaan, is daardoor zo van slag dat hij voor het leven ge tekend is. 'Slaughterhouse Five' is dan ook een aanklacht tegen de oorlog. Hoofdrol Michael Sacks, aanvang 22.40 uur. Twee films op de andere net ten zijn ook nog vermeldens waard: donderdag op Nederland 2 het spektakel 'Airport'. Het was de aanzet voor meer Airport- films, maar bleef de sterkste. Een man die levensmoe is, dreigt de mede-passagiers in een Boeing, in zijn val mee"te slepen (aan vang 20.00 uur). Een dag later op België 1 de film 'Wise Blood' van John Huston ('Under the vulca- no'). Met Brad Dourif als de ge dreven priester van de 'Kerk zon der Christus'. O ja, dinsdag op België Frans het tweede deel van 'Novecento' (aanvang 21.05 uur). Het Filmhuis LVC sluit zijn reeks Antonioni-films van- en morgenavond af met 'Zabriskie Point'. De Italiaanse regisseur geeft in zijn tweede Engelstalige film een visie op de argessieve en materialistische levensstijl van de Amerikanen. Hoofdpersoon is een jonge student die betrokken raakt bij de studentenopstand en met een meisje de woestijn in vlucht. Muziek is onder andere te horen van Jimi Hendrix en Pink Floyd (21.15 uur). Woensdag en donderdag de klassieker 'Treasure of Sierra Madre' van John Huston. Deze ruim met Oscars beladen film vertelt het verhaal van drie goud zoekers. Met Humprhey Bogart als de verrader (20.00 en 22.15 uur). Het Kijkhuis draait tot en met zondag 'Coup de Foudre' ('Entre Nous') waarvan op deze pagina een recensie (20.00 en 22.15 uur). Maandag tot en met woensdag is 'Fanny and Alexander' te zien. De voorlaatste film van Ingmar Bergman die hij aankondigde als een soort testament waarin hij veel autobiografische elementen stopte. Een weduwe verlaat met haar twee kinderen het joyeuze en rijke burgerleven en trouwt met een steile predikant. De kin deren komen in verzet (20.00 uur). Bij K&O dinsdagavond 'Nu mero deux', een film van Jean- Luc Godard. Met die film maakte Godard in 1975 min of meer een nieuwe start. Een eerste resultaat var. zijn experimenten met de mogelijkheden van video. Hij toont hierin de invloeden van tv- beelden op een arbeidersgezin. Rollen onder andere van Sandri- nc Bettistella en Pierre Oudry, aanvang 20.15 uur. LAK-Cinema vertoont dinsdag ook maar één film, het is de lange Fellini-klassieker 'Otto e Mezzo'. De titel slaat op het aantal films dat Fellini tot dan (1963) had ge maakt. Een enigszins autobio grafisch verhaal over een filmre gisseur ligt er aan ten grondslag. Met een nog ruw script probeert de man in een badplaats een film te verwezenlijken (20.00 uur). Maayke Bouten als Valerie in het nauw gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19