Koerswijziging van Osborne Kentering is aanstaande Debuut van jewelste Tent staat niet stevig Alpha Blondy belazert boel KRUISWOORD ZATERDAG 26 JANUARI 1985 EXTRA PAGINA 31 Bijdragen: Bart Jungmann Jaap Visser John Hiatt Jeffrey Osborne. (archieffoto) Jeffrey Osborne 'Don't stop' (CBS) Jeffrey Osborne moet zelf onpas selijk zijn geworden van al die mierzoete ballades die hij voor heen schiep en vertolkte. De voormalige zanger van Love, To getherness Devotion (LTD) heeft een flinke ruk aan het roer gegeven en volgt op 'Don't stop' een afwijkende koers. Op twee uitzonderingen na bevat zijn der de solo-elpee louter stevige fun- krockers en de zanger met de flu welen stem maakt duidelijk dat hij ook het ruigere werk uitste kend aan kan. 'Don't stop' is evenwel geen we reldschokkend muziekstuk. Ver re van dat. Het geluid is prima verzorgd (geen wonder natuur lijk met süperfunker George Du ke als producer), maar tamelijk clichématig. Osborne lijkt uit de lange rij van gewaardeerde ver tolkers van de soulfunk te zijn gestapt om aansluiting te zoeken met de betere vertegenwoordi gers van de funkrock. Dat is hem in elk geval gelukt. En in tekstueel opzicht is 'Don't stop' zelfs een verademing. Van diepgaande levensbeschouwin gen is nog altijd geen sprake, maar het kwijlerige geslij m dat Osborne voorheen nog wel eens op papier zette, lijkt tot het verle den te behoren. En dat op zich is pure winst. J.V. 'Warming up the ice age' heeft één duidelijk doel: van een pop muzikant in de marge moet John Hiatt een gerenommeerd artiest worden. Hiatt heeft het tot nu moeten doen met een kleine schare getrouwen die vooral in Europa te vinden was. Maar zijn vorige plaat 'Ridin' with the king' en een daaropvolgende succesvolle tournee door Neder land gaven al aan dat een kente ring aanstaande is. Om een werkelijke doorbraak te bewerkstelligen heeft Hiatt wel wat concessies moeten doen. 'Warming up the ice age' klinkt nogal pretentieus en is veel over vloediger begeleid dan Hiatt zelf waarschijnlijk lief is. Ook de ou de fans zullen hier en daar wel teleurgesteld worden. De ballade 'When we ran' bijvoorbeeld wordt verpest door een overdaad aan violen. Hoe het anders en be ter kan, bleek tijdens zijn concer ten vorig jaar. Een kale 'pop—be geleiding' doet Hiatts soul-stem juist in die langzame nummers veel meer recht. De prijs voor het succes kan hoog zijn, maar wie zou het Hiatt niet gunnen? Bovendien zijn er voldoende andere nummers op deze plaat die wel de juiste aanpak krijgen, ze zijn vooral op kant twee te vinden. Het hoogtepunt van 'Warming up the ice age' staat echter op de andere kant: 'Living a little, laug hing a little'. Een duet met Elvis Costello, een hartverwarmend nummer (tegen de ijstijd) en vooral leuk omdat Hiatt tot ver velens toe de Amerikaanse Costello is genoemd. Mocht Hiatts weg naar de top ook via de hitparade moeten lo pen, dan is dit een best paard om op te wedden. Die Elfsteden tocht kan nog wel een jaartje wachten. BJ Del-lords 'Frontier Days' (Geffen). De eerste keer dat de Del-Lords hun rondjes over de draaitafel re den, leek het nergens op en was het vooral luidruchtig. Maar bij de derde keer al was ik verkocht. 'Frontier Days' is één van de meest opwindendende debuten van de laatste tijd. Wat zich aanvankelijk liet aanho ren als een gezochte combinatie van rockabilly, punk en rock and roll, blijkt ondanks (of juist dankzij?) die samensmelting van allerlei stijlen heel oorspronke lijk te klinken. Del-Lords is een groep uit New York die het vooral met de twee gitaristen Scott Kempner en Eric Ambel getroffen heeft. Ze schrij ven alle nummers, zingen ze ook en hun gitaren klinken net zo swingend als in de tijden van Creedence Clearwater Revival. Vooral op 'Shame on you' sprin gen de vonken er van af. Zoals het beginners betaamt, gaan ze echter ook nog wel eens over de schreef. Een nummer als 'Merce nary' duurt veel te lang en lang zaam werk als 'Feel like going home' misstaat de Del-Lords, of misschien moet dat nog wel groeien. "En swingen maar..." schrijft de platenmaatschappij in een kleine biografie over de Del-Lords. Ze hebben zelden gelijk in hun aan prijzende 'biotjes', maar dit zijn ware woorden. Dit is geen mu ziek waar veel tekst aan vuil moeten worden gemaakt. BJ Tent de gebroeders Van Dijck cs. zich in het verlengde van 'The Boys' ontwikkelt dan zal Tent een stuk steviger komen te staan. J.V. 'Uncertain and wild' De titel van de tweede (mini)el- pee van deze 'bollenband' dekt de lading uitstekend. In Tent hebben zich vier muzikanten uit de omgeving van Lisse verza meld, die na wat ontdekkings tochten door het land van de mu- ziekcomputer zelf popmuziek zijn gaan maken. Onzekere en af en toe wat wild klinkende 'wave- pop'. De opvolger van het bij vlagen klinische debuut 'Without shel ter' klinkt weliswaar technisch wat beter, maar in de muzikale ideeën van dit kwartet valt nog altijd geen duidelijke lijn te ont dekken. Onzekerheid is het eni ge duidelijk element in de mu ziek van Tent (wellicht met op zet), die weinig vloeiende melo dielijnen kent. De enige uitzondering daarop is 'The boys', de nieuwe single die best eens de hitparade zou kun nen halen. Een melodieus werkje waarvan het refrein herineringen aan het oude Earth Fire(l) op roept. Wanneer de 'wavepop' van 'Cocody rock' (EMI) Sinds wijlen Bob Marley voor een internationale doorbraak van de moderne Jamaicaanse volksmuziek (reggae) zorgde, wordt de markt werkelijk over spoelt door musicerende Rasta's die in het kielzog van 'De Leeuw' proberen te scoren. Naast accep tabel plaatwerk heeft dat vooral een onzettende berg 'wegwerp- schijven' opgeleverd. Neem nu het onbekende feno meen Alpha Blondy, dat van pla- tengigant EMI een elpee aan zijn grootmoeder Chérie Coco mocht opdragen. 'Cocody rock', is de ti tel van dit vinylprodukt waarvan het groefloze gedeelte onverant woord groot is. Nauwelijks een half uur zuivere speeltijd, het geen gewoon pure belazerij van de consument is. Een beetje mi ni-elpee bevat tegenwoordig evenveel muziek. En als dat half uurtje Alpha Blondy nu nog met opwindende klanken werd gevuld, maar nee hoor. Uitgekauwde reggae van de eerste tot en met de laatste groef, die gelukkig al gauw bin nen 'gehoorbereik' komt. J.V. Horizontaal 1. ondeugend, 2. biersoort (donker Eng. bier), 11. woon boot, 12. deel v.d. mond, 14. plechtige verklaring, 16. in terval, 18. soort kers, 20. toe spraak, 22. wig, 23. handel, 25. troefkaart, 26. groei, 27. onderricht, 28. bloeiwijze, 30. graafwerktuig, 32/ vrij, 34. uitgestoken stuk veen, 35. heilige (afk.), 37. soort zeil- vaartuig, 39. brandbaar koord, 40. gemelijk, 41. le venslucht, 43. dat is, 44. uit gave, 45. maal, 47. watering, 49. zandheuvel, 52. boom, 53. deel v.d. hals, 55. bezit v.e. boer, 56. zangstem, 58 burcht-vestingwerk, slaapplaats, 63. Ind. da dekking, 65. geestelijke, 66 balspel, 67. afwezig, baardje, 70. duw, 71. org. ver binding, 72. boom. Verticaal 2. gereedschap, 3. vr. munt, 4. klein kind, 5. stroop, 7. voorzetsel, 8. ijzerhoudende grond, 9. pl. in N-Brabant, 10. bouwland, 12. groot en dik, 13. hoofddeksel, 15. schel, 17. gebergte in Rusland, 18. snij- werktuig, 19. gestold vlees- nat, 21. duivel, 23. vochtig, 24. vroeger, 28. overschot - rom mel, 29. iem. om wie men lacht, 30. bouwmateriaal, 31. boom, 32. gast, 33. krachtig, 35. gezichtseinder, 36. sneeuwschaats, 38. inhouds maat, 39. tongbeweging, 42. gedachtenwisseling, 46. boomvrucht, 48. wijnsoort, 50. toespraak, 51. hevig, 54. gevleugeld dier, 55. afstand, 56. drinkgelegenheid, 57. jus, 59. stapel, 60. scheepsvloer, 61. eetgerei, 62. droog, 64. vruchtkern, 66. nachtge waad, 68. voorzetsel, 70. on meetbaar getal. De prijs van 25,- werd toege- 'kend aan G.J. Roest, Noordeinde 36, 2451 AG Leimuiden. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. De organisatoren van het Hoogo ven schaaktoernooi hebben dit jaar een wel zeer gelukkig uitno- digingsbeleid gevoerd. Hoe was immers voorzien dat Beljavski (beste score aan bord 1) en Nunn (beste score van iedereen) de sterren van de schaakolympiade zouden worden? Beiden spelen mee en in de tweede ronde ont moetten ze elkaar. Het werd een partij die binnen drie maanden in elk zichzelf respecterende schaakblad zal staan, Wit: Beljavski; zwart: Nunn. 1. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 Lg7 4. e4 d6 5. f3 0-0 6. Le3 Pbd7 7. Dd2 c5 8. d5 Pe5 (Het begin van een hoogst origineel plan) 9. h3 Ph5 10. Lf2 f5 11. ef5: (DIAGRAM) Tf5:ü? (Een stukoffer op lange termijn dat goede praktische kansen biedt. Of het echt hon derd procent correct is kan pas beoordeeld worden na diepgaan de analyse) 12. g4 Tf3: 13. gh5: Df8 14. Pe4 Lh6 15. Dc2 Df4 16. Pe2 (Op Pf3: volgt Pf3: 17. Kdl Lf5 18. Ld3 Le4: 19. Le4: Pd2 en zwart wint een stuk terug bij goe de stelling) Tf2:! 17. Pf2: Pf3+ 18. Kdl Dh4 19. Pd3 (Op bijvoor beeld Pc3 volgt Pd4 en Pf2 kan niet meer gedekt worden) Lf5 20. Peel Pd2! (Deze krachtzet ver breekt de verbindingen in de witte stelling en dreigt en pas sant ook nog Pc4:) 21. Hg6: hg6: 22. Lg2 (Op b3 volgt Dd4 23. Tbl Pbl: 24. Dbl: De3 25. Dc2 Df3+) Pc4: 23. Df2 Pe3+ 24. Ke2 Dc4 25. Lf3 Tf8 26. Tgl Pc2 27. Kdl Ld3: en wit hield het voor gezien. Voor de liefhebbers van ope- ningsvallen het volgende partij tje uit een Duits regionaal kam pioenschap. Wit: Grönegress; zwart: Da- nielmeier. 1. e4 c5 2. c3 d6 3. d4 Pf6 4. Ld3 g6 (Beter is om eerst op d4 te ruilen) 5. dc5: dc5: 6. e4 Pg4 7. Lb5+ Ld7? (DIAGRAM II) 8. e6! en zwart gaf het op. Op Lb5: volgt ef7: met damewinst en op fe6: volgt 9. Ld7:+ Dd7: 10. Dg4:. In de halve finale van Nederland voor senioren, die dit jaar reeds weer een aanvang hebben geno men, kwam een schitterende bal- lencombinatie voor die ik u niet wil onthouden: Van Aalten-Jan- sen (G.) 32-28 18-23 37-32 23-29 34x23 17-22 28x17 19x37!! 41x32 12x21 en hier zagen de spe lers geen brood meer in, zodat tot remise werd besloten. De aantrekkelijkheid van de halve finale is de laatste jaren wat afgenomen, omdat steeds meer spelers tactisch gaan spe len, d.w.z. 2 partijen winnen en de rest remise (dat is meestal vol doende voor een finaleplaats). De remises zijn dan ook niet van de lucht. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen zoals onder staande partij. Bakker-Heusden 1. 33-28 18-23 2. 39-33 12-18 3. 31-27 7-12 4. 44-39 17-21 5. 37-31 23-29 6. 34x23 18x29 7. 33x24 20- x29 8. 41-37 21-26 9. 39-34 13-18 10. 34x23 18x29 11. 35-30 9-13 12. 30-25 4-9 13. 49-44. Logischer lijkt 50-44. 1-7 14. 40-35? M.i. is deze zet verant woordelijk voor wit's latere moeilijkheden. Beter is 27-22 metop 19-23 28x19 14x23 47-41. 14.... 19-24 15. 43-39 14-20 16. 25x14 9x20 17. 39-33 20-25 18. 44-39 24-30 19. 35x24 29x20 20. 33-29 20-24 21. 29x20 15x24 22. 45-40 10-14 23. 40-34 5-10 24. 50-44 14-20 25. 27-22 10-15 26. 38-33 13-19 27. 42-38 24-30 28. 47-42 8-13. Doordat de witte korte vleugel erg zwak is kan wit nauwelijk agressief optreden, m.n. een schijf op 40 wordt node gemist. 29. 31-27 2-8 30. 37-31? Hier had 33-29 20-24 29x20 15x24 34- x29 24x33 38x29 gemoeten al zal Viertallentoernooien worden steeds populairder. Dit soort wedstrijden, en dan bij voorkeur volgens de Caransa-formule, is steeds weer in korte tijd 'uitver kocht'. Het Eindhovense B.C. 70-toer- nooi is een goed voorbeeld. Liefst 66 viertallen trotseerden sneeuw en spiegelgladde wegen om op 12 januari acte de presen ce te geven in St. Oedenrode. Dat de lezer van een eenvou dig boekje over speeltechniek duidelijk in het voordeel kan zijn bewijst het volgende spel: A H 5 74 O V 9 3 2 10 6 5 4 94 N 6 3 2 5 AH53 VVO*?109"82 O B 10 8 5 Y O AH76 7 3 2 West startte met ruitenboer, van tafel de vrouw, voor oosts heer; oost speelde ruitenaas na (we zullen straks zien dat troef na be ter zou zijn geweest). Zuid troef de en vervolgde met harten vrouw. West nam en speelde troef na, maar het was te laat. Zuid nam op tafel en speelde weer harten, waarna OW niet konden verhinderen dat zuid een hartentje op tafel troefde, goed voor de 10e slag. A H 5 C 74 O V 9 3 2 10 6 5 4 4 94 N *632 O A V 5 3 u/ n C? B 10 9 8 O B 10 85 VVUC>AH76 7 3 2 Z +98 Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid opende 1 schoppen en werd vervolgens leider in 4 schoppen. Het 100-jarig bestaan van de "VW Het Geuldal" in het Lim burgse Valkenburg en het 50-ja- rig bestaan van het Nationale Park De Hoge Veluwe zijn voor de PTT op 26 februari aanleiding met twee bijzondere toeristische zegels op de markt te komen. De zegels, beide liggend, hebben waarden van respectievelijk 50 en 70 cent. De VW-zegel is uitgevoerd in geel, magenta, cyaan, zwart en turkoois en de 70 cent-zegel Ho ge Veluwe in geel, magenta, cyaan, zwart, turkoois en rose- rood. Van beide zegels, waarvan de belettering bijzonder fraai is, zullen 16 miljoen exemplaren worden aangemaakt; twee mil joen meer dan de laatste keren het geval was. Waarschijnlijk uit propagandistisch oogpunt. Bo vendien zijn er over de gehele wereld veel beeldfilatelisten die het onderwerp "toerisme" in hun portefeuille hebben. daarom als bluizet nog niet zo gek. 30.... 26x37 31 42x31. Na 32- x41 wordt zwart met 12—17 in de tang genomen. 20—24? De bluf werkt, want waarom niet 12-17 22-18 (of?) 13x22 27x18 20-24 18-13 8-12 13-8 en in het zicht van de haven sneuvelt hij: 19—23 28x19 24x2. 32. 46-41 12-17 33. 41-37 7-12 34. 31-26 30-35 35. 48-43 24-30. 15-20 lijkt aan trekkelijk, maar ook dat wordt het niet b.v. 34-29 24-30 36-31! 20-24 29x20 25x14 33-29 12-18 28-23 17x28 23x12 8x17 32x23 19x28 en nu eerst 38—32 en dan pas 27-22 36- 33-29 19-24 (na 12-18 speelt wit gewoon 27-21) 37. 29x20 15x24 38. 38-33 13-19 39. 36-31 8-13 40. 43-38 12-18 41. 34-29 3-9 42. 29x20 25x14 43. 33-29 19-24 44. 29x20 14x25 45. 38-33 (wit redt zich net) 9-14 46. 44-40 35x44 47. 39x50 30-35 48. 33-29 35-40 49. 26-21! 17x26 50. 28-23 25-30 51. 23x12 11-17 52. 12x21 26x28 53. 32x23 30-34?? Ondanks de hele partij beter ge staan te hebben en ondanks het feit dat de tijdnoodfase voorbij is, gaat zwart nog verliezen, beter was eerst 16-21. 54. 23-18!! 34- xl2 55. 50-44 40x49 56. 31-26 en zwart wachtte de beslissende slag niet meer af en gaf op. Wat is het probleem, zegt u wellicht? Behalve dan dat oost eerder troef had kunnen spélen. Maar in St. Oedenrode lag het spel iets anders: Start twee ronden ruiten, de tweede getroefd. Maar zuid be ging nu een fout die lezers van boekjes niet zo makkelijk zullen maken; het thema is namelijk overbekend. Het bezit van har tenheer maakt zuid bridgeblind. Hij stak over naar troef heer en speelde harten van tafel, in de hoop aldus hartenheer te maken. West nam, speelde een tweede maal troef en er volgde weer troef, nadat oost de derde harten had genomen. Noords troeven waren daarmee op; zuid bleef met een hartenverliezer zitten en was één down. In een viertallenwedstrijd is het belangrijk de geboden man che te maken; een eventuele overslag mag, maar hoeft niet. Zuid had blij moeten zijn dat oost in de tweede slag geen troef na speelde en hij had dan ook di rect harten uit de handen moeten spelen! Het toernooi werd gewonnen door het Haagse team Hans van de Haar, Jeroen van Wijk, Willem en Mariemme Gosschalk. De zegels, waarvan de ontwer pen uit de studio komen van de Rotterdamse ontwerpersvereni ging "Hard Werken" zijn ver krijgbaar zolang de voorraad strekt, maar uiterlijk tot 28 fe bruari 1986. Op de zegel van 50 cent staan bestek en bord op een placemat afgebeeld. Op het bord de tekst "1885-VW-1985" en onderop de placemat "Geuldal bij Valken burg". De linkerzijde van de 70 cent zegel wordt gevormd door het symbool van het Kröller-Müller- museum, namelijk een concen trische neoncirkel van de Ameri kaanse kunstenaar Bruce Nau- man en de tekst "The true artist helps the world by revealing mystic truths" (de ware kunste naar helpt de wereld door het onthullen van mystieke waarhe den). Op de rechterzijde hertege weien uit de studiecollectie, een landschapje en de tekst "De Ho ge Veluwe 1935-1985". Het Nationale Park De Hoge Veluwe is op 26 april 1935 ge sticht en het is het grootste na tuurreservaat in Nederland. In het park ligt het Rijksmuseum Kröller-Müiler, dat over de hele wereld bekend is om zijn collec tie van schilderijen en tekenin gen van Vincent van Gogh. Het park trekt jaarlijks meer dan een half miljoen recreanten. Nergens ter wereld gaan natuur, cultuur en kunst zó harmonisch samen als in het Nationale Park De Ho ge Veluwe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 31