Ik laat het maar gebeuren' Seizoenen bestaan niet meer voor de chef-kok Renée Soutendijk weer opvallend in 'De ijssalon' Horeca vindt in Breda het neusje van de zalm ZATERDAG 26 JANUARI 1985 EXTRA PAGINA 21 Renée Soutendijk heeft het Nederlands publiek veroverd met de films 'Het meisje met het rode haar' en 'Van de koele meren des doods'. Minder over rompelend maar beslist niet minder gaaf, is haar acteren in 'De ijssalon', een door'Dimitri Frenkel Frank geregisseer de oorlogsvertelling die deze week in première ging. Intussen heeft Renée de afgelopen jaren geacteerd in vijf buiten landse films die allemaal nog Nederland moeten bereiken. 'De ijssalon' gaat over een ontroerende driehoeksverhouding. Renée Souten dijk is als een Amsterdams volksmeisje door innige vriendschap verbonden met Gerard Thoolen als een joodse vluchte ling en ze is door liefde verbonden met Bruno Ganz als een innemende Duitse officier die een oude vriend blijkt van Thoolen uit diens Duitse tijd. Van alle kanten door verschillende soorten van vijandschap bedreigd, beleeft het drietal enige kortstondige warmte. Waarom was het voor Renée Souten dijk aantrekkelijk om na 'Het meisje met het rode haar' opnieuw in een film te spelen die gesitueerd is in bezet Neder land? "Er waren verschillende factoren. In eerste instantie werd ik vooral aange trokken door de mogelijkheid te spelen met Gerard Thoolen en Bruno Ganz. Bo vendien vond ik het een heel sympa thiek verhaal en ik dacht met deze rol iets te kunnen doen. Ik vind die relatie van die drie mensen erg leuk. Heel lief en integer bedacht. En wat ik ook kon waarderen, dat was dat tikje cynische humor van Dimitri. De keren dat ik hem tevoren ontmoette, leek hij me een inte ressante man en er zou een hele goede crew komen waar ik vertrouwen in had". Alweer "Ik had eerst ook zoiets van: alweer een film over de oorlog. Maar die oorlog is hier het belangrijkste niet. Het gaat om een extreme situatie waarin mensen belangwekkend kunnen reageren. En ik vind dat de oorlog niet echt geaccen tueerd wordt. Het is vooral gebruikt als iets waar mensen niet voor gekozen heb ben, maar wat ze overkomt. En dan maar zien hoe ze zullen handelen. Achteraf is het altijd makkelijk oordelen over wie goed of fout is geweest, maar in de werkelijkheid hebben dat soort begrip pen nooit zo'n absolute betekenis en ligt alles veel genuanceerder". "Het hangt vaak van het toeval af waar iemand terechtkomt. Ik geloof dat Han- nie Schaft ook niet alleen maar vanuit idealistisch standpunt in dat verzet ver zeild is geraakt. Het zijn de omstandig heden geweest die haar erin hebben ge duwd en de wraakgedachte was voor haar van belang". Dit is meer een impulsief karakter dan je te spelen kreeg als Hannie Schaft. Is dat makkelijker of moeilijker om te doen? „Of zo'n karakter impulsief is of niet, dat is voor mij de moeilijkheid niet. Want als zo'n karakter als ze ergens op reageert dat 'in een opwelling doet of meer doordacht, de reacties moeten toch op een of andere manier met elkaar over eenstemmen. Ook in zo'n geval dien ik als actrice aan te voelen hoe zo'n mens in elkaar zit. Daar probeer ik me tevoren een totaalbeeld van te vormen". "Ik moet zeggen dat ik het in het begin met deze Trudy best moeilijk heb gehad. Ik zat niet helemaal op de golflengte van Dimitri, omdat hij soms nogal warrig kan zijn; te makkelijk aanneemt dat ie dereen precies weet wat hij wil. Ik had wat meer tijd nodig en die was er niet. Vijfentwintig draaidagen die niet bijzon der lang waren en die veelvuldig werden onderbroken door pauzes, wat wel weer tot gevolg had dat de sfeer op de set erg relaxed was". Vertrouwen "Maar ook al weetje voor jezelf de de tails van je rol niet exact in te vullen, je dient vertrouwen te houden in je regis seur. Die moet het zien als je het fout doet. Het personage leek in het script niet duidelijk lijn te hebben. Ik ben er Terwijl ze in het buitenland van de ene tv-serie in de andere rolt, speelt ze vanaf deze week andermaal een opvallende rol in de Nederlandse speelfilm 'De ijssalon'. Het gaat goed met Renée Soutendijk, al relativeert ze haar succes. 'Ik kan altijd nog terug naar het toneel'. door Pieter van Lierop uiteindelijk achtergekomen dat Trudy niet erg goed is in praten. Ze heeft wei nig woorden, maar er is geen sprake van agressieve geslotenheid. Ze kan fysiek goed reageren, soms zelf uitbundig zijn en haar houding en blikken geven soms meer duidelijkheid dan met woorden ge zegd zou kunnen worden. "Zo heb ik het opgevat althans". "Aanvankelijk durfde ik die keuze niet zo goed te maken, maar Dimitri en Bruno hebben me geholpen het niet te nauw te willen zien. Zo'n Bruno Ganz in de buurt is een geweldige steun. Hij is vreselijk zeker van zichzelf, terwijl ik snel twijfel. Bij hem kreeg ik af en toe steun als ik die bij Dimitri niet kon vin den. Want ja, het was toch een snelle klus. Ik ben niet gewend dat een shot er in één, twee 'takes' goed op dient te staan. Ik ben gewend dat, als er nog twij fel bestaat, het nog op een derde, vierde manier geprobeerd kan worden. Ik heb intussen meer films gemaakt met Theo van dé Sande achter de camera dan zon der Theo en normaal heb ik bij hem ook nog wel enig houvast. Die speciale ver standhouding heb ik ook nu weer met hem gezocht, maar niet gevonden". "Ja, hij zat natuurlijk ook met het pro bleem dat het er snel op moest staan. Overigens vind ik het heel knap van Di mitri Frenkel Frank dat hij op deze ma nier kan werken. Hij kende de grenzen van het produktiebudget, wist dat er per dag een bepaald aantal shots gehaald moest worden en dan houdt hij zich daaraan, zonder dat je zelf aan hem kunt merken dat hij onder druk staat". Buitenland Vertel eens wat over je buitenlandse bezigheden "Ik heb 'Inside the Third Reich' ge daan, een tv-serie over Albert Speer. Rutger Hauer speelt de hoofdrol. Ik heb slechts een kleine marginale rol waarvan je niet veel mag verwachten. Het was een tv-serie waarvan ik heb begrepen dat hij uiteindelijk drastisch is ingekort, dus zit ik er misschien niet eens meer in. En ik heb 'The cold room' gedaan, een film voor pay-tv. Een Engelse produktie die werd opgenomen in Londen en Ber lijn". "Dat was een aardig script en een leu ke tijd, maar toen ik de film terugzag ben ik me rot geschrokken. Alle zijlijnen en zij-informatie,die je toch echt wel no dig hebt, zijn verdwenen. Het ging over een man die zijn dochter meeneemt naar Oost-Berlijn en dan zijn oorlogservarin gen als onderduiker opnieuw beleeft. George Segal speelt de hoofdrol. Ik ben zijn Oostberlijnse vriendin... Ja, Segal was wel een aardige man, ja, maar vrese lijk moeilijk om mee te spelen. Ik kreeg weinig contact met hem. Hij kijkt je niet in je ogen als hij tegen je praat en hij had er een handje van om zijn tekst te verge Renée Soutendijk: "Een speciaal doel heb ik nooit gehad". ten zo gauw de camera op hem gericht stond. Heel vreemd..." "Ik heb een rol gespeeld in 'Peter the great', zo'n peperdure tv-serie van dertig miljoen, met Vittorio Storaro achter de camera. Die kan het zich veroorloven slechts vier, vijf 'takes' op een dag te draaien. Het werd opgenomen in Wenen. Op het ogenblik filmen ze verder in Rus land. Ik ben een minnares van tsaar Pe ter. Ook niet zo'n grote rol. Maar hij had groter kunnen worden, maar dan had ik me van oktober vorig jaar tot en met mei beschikbaar moeten houden om nog een keer twee weken te komen filmen in Rusland en dat was het me niet waard". Kwaad "En ik heb in Canada gewerkt met Mai Zetterling, voor 'The hitchhiker', een speelfilmpje van een half uur, gedraaid in zes dagen, met Franco Nero als tegen speler. Het is een onderdeel van een ver der uit te bouwen tv-serie, een beetje naar het voorbeeld van 'Twilight Zone'. Allemaal kleine suspense-filmpjes ver bonden door een rode draad. Ze hebben er tien opgenomen in tien weken tijd en ze worden momenteel in Amerika uitge zonden. Als het aanslaat maken ze er nog twintig bij en die worden dan in Eu ropa opgenomen door regisseurs waar de producent speciale bewondering voor heeft". "Van de eerste tien zijn er drie door Mai Zetterling geregisseerd. Een leuk mens trouwens. Hoe oud zal ze zijn? Zestig? Maar heel inspirerend... En ik heb 'Abwarts' gedaan, een Duitse thril ler die iets weg heeft van 'De Lift'. In Duitsland heeft hij gigantisch gelopen en ik meen dat The Movies hem in Ne derland zal uitbrengen. Ik heb het met veel plezier gedaan, maar ik ben heel kwaad geworden toen bleek dat ik was nagesynchroniseerd, terwijl in het con tract stond dat ik mijn eigen stem kon gebruiken en in het script stond dat ik* uit Nederland afkomstig was". "Maar het schijnt dat de distributeur die nasynchronisatie er door heeft ge drukt. Die man vond dat ik een accent uit het Ruhrgebied had en dat scheen niet te kunnen. En dan zie je toch dat iemand in twee dagen tijd onmogelijk hetzelfde in een stem kan leggen, als waaraan iemand anders vier maanden gewerkt had. Je hebt het gevoel dat de kwaliteit van ie rol meteen met vijftig procent daalt. Maar er was niks tegen te beginnen". Frustrerend Waarop ben je als actrice tot op he den het meest trots? "In Nederland zijn er in een paar films momenten waarvan ik zeg: dat is gelukt. 'Het meisje met het rode haar', 'De koele meren', 'De ijssalon'. Kleine momenten. Maar ik weet het zelden zeker. Nou. en wat ik in het buitenland gedaan heb. dat heb ik nog niet allemaal gezien. Maar ik heb het nog niet erg bevredigend gevon den. Je moet toch van voren af aan be ginnen. Minder interessante rollen ac cepteren om een beetje naam te krijgen. Dat is wel frustrerend". - Maar als je het als actrice zou willen maken, moet je je daar dan niet vesti gen? Permanent bij de hand zijn? "Daar zijn verschillende opvattingen over. Voor mijn gevoel werkt dat niet. Ik ben er een paar keer geweest, maar ik denk niet dat ik het er lang zou kunnen uithouden. Ik heb er nu een heel goede agent, in Engeland trouwens ook. Mis schien is het arrogant, maar ik probeer het op mijn eigen manier en als dat niet lukt, dan hoeft het niet. Ik zie Amerika niet als het walhalla of zo. Alleen, door het succes van vooral 'De vierde man' daar, is het voor mij de meest toeganke lijke markt. En er zijn natuurlijk ook Amerikaanse produkties die in Europa worden opgenomen". "Ik zou ook graag met regisseurs uit andere Europese landen willen werken, maar die kennen mij niet. Engeland vind ik interessant, maar ze maken daar niet zo gek veel films, of het zijn films die zo vreselijk Brits zijn dat ze er niet zo gauw verlegen zullen zitten om een actrice uit Nederland". Toneel Heb jij favoriete actrices? "Ik vind wat Meryl Streep doet heel mooi. Ik heb niet echt een voorkeur, maar er zijn wel een aantal mensen die ik erg bewonder, zoals Jessica Lange, Sissi Spacek, Ellen Burstyn... Jazeker, ik zie erg veel films. Ik ga minstens een keer per week, veel vaker dan naar de schouwburg. Toneel kan sterker werken. Alleen, dat gebeurt zo zelden. Zelf heb ik de laatste drie jaar geen thea ter meer gedaan. Harold en Maude is het laatste geweest. Daarvóór heb ik veel theater gedaan. Maar het lullige van theater is dat het zo ver van tevoren ge pland wordt en dat er zo enorm veel tijd in gaat zitten". "Vooral bij vrije produkties waarvoor je dan speciaal gevraagd wordt, omdat je eenmaal een naam hebt. Maar ik heb dan zoiets van: leuk hoor, zo'n voorstelling dertig keer. Maar honderd vijftig keer? Dus ik hou het af. Ik redeneer: op het ogenblik ga ik meer de kant van film op, maar ik kan altijd terug naar het toneel. En dat is makkelijker dan andersom. Dus ik laat het maar gebeuren". - Je had geen zin in 'Ik, Jan Cremer'. "Om een paar redenen. Ik had er nog heel weinig over gelezen en absoluut geen contract of wat dan ook, en toen werd ik al gebruikt als uithangbord voor de publiciteit. En dan de associatie: Jan Cremer, seks, bloot, Renée Soutendijk! Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat zoiets kon gebeuren en ik zeg ook niet dat het de schuld was van de produ cent, maar het bekoelde mijn enthou siasme. En dat terwijl er in dat stuk hele maal niet zo'n prominente vrouwenrol inzat. Die moest er dan vanwege mij in worden geschreven. Ik heb het niet aan gedurfd, hoewel ik Frans Marijnen een heel intrigerende toneelmaker vind. De tijdsfactor was eveneens een bezwaar. Ik wens die produktie overigens het aller beste". Afhankelijk Is er iets dat je als actrice vreselijk graag zou willen doen? "Dat heb ik nooit gehad; een speciaal doel, of iets waarnaar ik uitzie. Maar om dat je als actrice zo enorm afhankelijk bent van wat je wordt aangeboden, ge beurt het maar zelden dat je betrokken wordt bij iets waar je nou werkelijk voor de volle honderd procent achter staat. Daarom zou ik wel eens de kans willen krijgen om iets van het begin af te hel pen opbouwen en behoorlijke zeggen schap hebben over wat ik wil doen en de mensen uitkiezen met wie ik graag wil werken. In een veel eerder stadium bij iets betrokken worden en het verder hel pen ontwikkelen. Dat zou ik dolgraag eens een keer willen meemaken". Seizoenen en afstanden bestaan niet meer voor de chef-kok. Krijgt hij het in z'n hoofd in januari aard beien op het menu te zetten, het kan. Tikt hij een aardig recept met struisvogelbiefstuk op de kop of denkt hij aan aan voorgerechtje met verse ganzelever, geen pro bleem. Hij hoeft dergelijke bestel lingen niet lang van tevoren op te geven bij de importeurs, nee hij gaat zijn produkten zelf vers inko pen bij het ISPC in Breda. Daar vindt de chef-kok zijn verse en exotische groenten, vlees uit Ierland, vis uit Zuid-Amerika en patisserie-pro- dukten uit Frankrijk. Kortom, alles wat hij voor zijn keuken denkt nodig te hebben. In Breda kan de chefkok (maar ook de kantinebeheerder of de fritesbak- ker) kiezen uit ruim 48.000 produkten, van trilapia (een tropische zoetwater vis) tot linnengoed voor de tafel. In de klantenkring van het ISPC zijn dan ook alle lagen van de horeca verte genwoordigd, maar sinds de "vers markt" openging, richt met zich voor al op de 4000-5000 goede restaurateurs uit Nederland, Belgiè en Luxemburg die in Breda hun exclusieve ingrediën ten komen inkopen. En in die klanten kring vinden we ook het Leiderdorpse restaurant Elckerlyc. Plezier Het is zes uur in de ochtend als Pa trick Rosalie, chef-kok van Elckerlyc in zijn auto stapt om naar Breda te rij den. Rond zeven uur wil hij daar aan komen, want na het inkopen moet weer voor de lunch worden gezorgd. Een vroegertje dus voor de Fransman, die sinds 1982 in Nederland werkt maar nog altijd een grote voorkeur aan door Henriëtte van der Hoeven de dag legt voor produkten uit zijn ge boorteland. Hij kan, zo vertelt hij, met zijn oor spronkelijk puur franse recepten in Nederland best uit de weg, al moet er omwille van de prijs wel eens worden geïmproviseerd. Sommige ingrediën ten kosten hier in Nederland nu een maal veel meer dan in Frankrijk en dan moeten er alternatieven worden ge zocht. Maar dat heeft geen invloed op het plezier dat Patrick in zijn vak heeft. Als we rond zeven uur in Breda aan komen is het er nog betrekkelijk rus tig, een half uurtje later gonst het er van de bedrijvigheid. Verse groente wordt binnengereden, in de grote vis- hal wordt een kanjer van een zalm op ijsblokken gelegd en in de slagersafde ling worden Charolais-ossen uit Noord-Ierland verpakt voor de ver koop. Het tweemansbedrijf dat Guus Rof- felsen achttien jaar geleden opzette hij begon met frikadellen en voorge bakken frites is uitgegroeid tot een organisatie, met 125 medewerkers, onderwie tal van specialisten. Be drijfsleider Tom Romijn is duidelijk trots op de vakkennis die in huis is. Zijn mensen weten waarover ze praten, want in veel gevallen verkopen ze niet alleen maar trekken er ook op uit om in te kopen en nieuwe markten te ontdek ken. Depot John Peek, commercieel manager van het ISPC, zegt elk horeca-produkt te kunnen leveren. Met inkopers over de hele wereld, een depot in Rungis (de nieuwe Hallen van Parijs) en een eigen versimport (slechts tien procent van de verse produkten wordt door derden aangevoerd) lijkt dat ook geen onwaar schijnlijke bewering. "Nieuwe produk ten vinden is vaak geen probleem", zegt Peek, "het is veel moeilijker het produkt van het Afrikaanse of Zuida- merikaanse platteland op het vliegtuig met bestemming Nederland te krijgen. Levert het transport rechtstreeks naar Nederland te veel moeilijkheden op, dan doen we het via het depot in Run- gis. Twee keer per week rijden onze vrachtwagens daar naartoe, dus dat is geen probleem". De boodschappenlijst van Patrick Rosalie stelt het ISPC in elk geval niet voor problemen. Hij scharrelt eerst rond op de groente- en fruitafdeling. Bekijkt kritisch de vele verschillende slasoorten, keurt enkele soorten fruit en kiest dan voor piepkleine bananaan- tjes, niet groter dan een duim. Het moet voor een kok heerlijk zijn zoveel soorten van een produkt, (bijvoorbeeld boontjes) te zien. "Er zijn geen dadels", klinkt het later wat teleurgesteld, maar hij heeft het nog niet gezegd of de do zen met verse dadels worden binnen gereden. Vervolgens is de vleesafde ling aan de beurt. Ook daar zijn de sei zoenen vervaagd door de import uit het buitenland maar, wild is in de winter maanden toch altijd nog een veelge vraagd produkt. Patrick zoekt ganzele ver, die hij voor de lunch wil gebrui ken. Niet te veel, want het aantal lunchgasten is die dag niet zo groot. "Kijk dat is nu het voordeel van dit centrum", zegt Patrick, "je kunt hier kleine hoeveelheden meenemen, een halve kilo of een kilo, ze snijden het af en verpakken het meteen zodat het strak direct de koelcel in kan". Paradepaardje Op de tocht over 15000 vierkante me ter bedrijfsruimte waar de hele wereld vertegenwoordigd lijkt te zijn, komen we via de drankafdeling waar flessen port uit 1900 534 per fles), een keur aan whisky's (alleen al 60 soorten malt) en prachtige wijnen niet altijd zo prij zig) in de visafdeling, een beetje het pa radepaardje van het Bredase bedrijf. In grote aquariums vinden we gele forel len, rivierkreeftjes uit Turkije, Jobsvis van de Seychellen. Het gebied van de Seychellen is door de ISPC-mensen zelf ontdenkt en nu importeert men niet minder dan achttien vissoorten uit d*.t gebied. Een van de meest gevraagde produk ten van deze afdeling is echter de verse zalm. Wekelijks gaat er zo'n 1000 kg over de toonbank. Het is een paradijs voor de liefhebber van lekker eten daar in Breda. Zeker als je er voor de eerste keer komt, kijk je je ogen uit. Maar ook Patrick, die geduldig de hele rondgang heeft meegemaakt, ondanks zijn krap pe tijdschema, luistert vol interesse naar Charles Roffelsen die over vis uit Zuid-Amerika vertelt, en passant een kreeft uit het zoutwaterbassin vist en uitlegt dat de elastiekjes om de scharen zijn aangebracht om te voorkomen dat de dieren elkaar doodvechten, want dat zou toch jammer zijn van alle moei te om ze levend in Nederland te krij gen. Op de terugweg naar het restaurant werpen we ook nog even een blik op de zoetwarenafdeling. "Kijk, wijst Pa trick, "dit is heerlijk ijs uit Frankrijk". Op de vraag of hij dat ook koopt. schudt hij gedecideerd het hoofd. "Nee, ijs maak ik zelf. Niet zo veel want er zijn zoveel andere fijne nagerech ten". Later bij de lunch blijkt dat hij als kenner van zijn klanten toch enige voorkeur voor ijs heeft opgemerkt, want hij serveert het met de op de val reep veroverde dadels. Het is dan inmiddels drie uur 's mid dags geworden en Patrick gaat in zijn keuken aan de slag voor het diner. "Goed koken is niet zo moeilijk, glim lacht hij. Natuurlijk, je moet de goede produkten hebben maar het is ook een kwestie van organiseren. Je kunt heel veel voorbereiden zodat het uiteinde lijk klaarmaken niet echt lang hoeft te duren". (foto Hole Studio). Verse vis en schelpdieren uit tal van landen zijn in Breda dagelijks voorradig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21