Vrijzinnigheid anders, maar niet achterhaald Mevrouw Bosman (Oegstgeest): "Wij leerden dat onze god dood was" Eerste ambtsdragers in Stevenshof ZATERDAG 26 JANUARI 1985 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 11 Heeft de vrijzinnigheid haar tijd gehad? Is het opschieten van vrij zinnig zaad op andere plaat sen geen reden om te zeg gen dat de vrijzinnigheid geen functie meer heeft? Deze vragen stelt me vrouw drs. M.A. Bosman- Huizinga (Oegstgeest) in het boek 'Remonstrantse toet sen', een uitgave van de Re monstrantse Broederschap ter gelegenheid van het 350- jarig bestaan van het Semi narium der Remonstranten in Leiden (1984). door S.J. de Groot Dat seminarium - nodig voor de opleiding van remonstrantse pre dikanten - begon in 1634 in Am sterdam met zeven studenten en werd in 1873 naar Leiden ver plaatst om in een universitaire om geving en in direct contact met de 'moderne theologie' verder te kun nen werken. De opstellen die samen het boek 'Remonstrantse toetsen' vormen gaan hoofdzakelijk over 'ervarin gen met de theologie' in de laatste halve eeuw. Een periode die ook voor het theologisch denken en de pastorale praktijk in vele opzich ten een 'ruwe zee' is geweest. De theologie - zeggen de samenstellers in hun woord vooraf - was evenmin in rust als het politieke, maat schappelijke en culturele leven. "Het was geen wonder, dat in de jaren 60 de studie eri oefening in het begeleiden en doormaken van veranderingsprocessen in zwang kwamen". De vraag aan de schrijvers was, een beeld te geven van wat een be paald aspect uit deze halve eeuw voor het theologisch denken of de pastorale praktijk heeft betekend voor mensen die door studie en werk deel hebben aan de remon strantse traditie. Welke ervaringen deden predikanten en theologen op met de theologie waarin het on derwijs van het seminarium hen had geleid. Mevrouw Bosman (40) - die een aantal jaren een pastorale deeltijd functie vervulde bij de remon strantse gemeente van Nieuwkoop - houdt zich in haar opstel bezig met de vraag of er tegenwoordig nog wel onderwerpen zijn die voor een eigen vrijzinnige benadering in aanmerking komen. Er is reden om daaraan te twijfe len. De Remonstrantse Broeder schap is een vrijzinnig kerkgenoot schap. Een nota uit 1980 zegt het rechtuit: de identiteit van de Broe derschap is weinig herkenbaar door de afwezigheid van een actue le vrijzinnige theologie. De laatste tientallen jaren zijn in deze kring maar weinig theologische verhan delingen verschenen waarin een 'eigensoortig denken' naar voren kwam. Remonstranten zijn langza merhand gewend om zich te oriën teren op lectuur van elders, waarin zij hun identiteit bevestigd vinden. In een rijtje van bekende theolo gen, zoals Sölle, Moltmann, Küng en Schillebeeckx, noemt mevrouw Bosman ook de Leidse gerefor meerde studentenpredikant dr. Herman Wiersinga. "Ze worden gretig gelezen. Velen blijken hun eigen opvattingen te herkennen bij deze theologen, die zichzelf zeker niet vrijzinnig zouden noemen". Symptoom van een identiteits crisis is ook de terugloop van het aantal leden van vrijzinnige groe peringen. "De theologen worden geconfronteerd met het feit dat zij kennelijk geen woord meer heb ben voor de wereld, dat ze geen ei gentijds antwoord weten te formu leren waardoor mensen worden aangesproken en bemoedigd". Ook het verdwijnen van allerlei ei gen instellingen, zoals het kamp werk, de studentenbond en de ra dio-omroep, duidt op identiteits verlies. Toen mevrouw Bosman in 1966 landelijk voorzitter werd van de Vrijzinnig Christelijke Studenten- bond, was de discussie over het be staansrecht en het karakter van de ze organisatie in volle gang. Veel afdelingen bloeiden als nooit tevo ren. Maar er werd wel geëxperi menteerd met andere vormen van gemeenschappelijke beleving, zo als het luisteren naar een protest zanger op de winterconferentie van 1966 in plaats van de gebruike lijke kerkdienst. "Velen meenden, dat de kerken overleefde institu ties waren en dat kerkelijke vor men hun tijd hadden gehad". In 1977 werd de afdeling Leiden van de VCSB als laatste opgehe- De remonstrantse seminaristen maakten in die jaren kennis met nieuwe vormen van theologisch denken. Die werden in remon strantse kring soms wel als 'mo dieus' afgedaan, zoals de 'God is dood'-theologie, en boeken van Sölle, Robinson, Cox, Winter en Van Buren waren dan wel geen ex amenstof, maar invloed op de stu denten hadden ze wel degelijk. Ook voor mevrouw Bosman be tekende deze confrontatie een in breuk op haar vrijzinnig verleden, "dat werd gekenmerkt door een sterke nadruk op de persoonlijke ethiek en door een godsbeleving die te maken had met zonsonder gang. de hei en kampvuren". Dat was een 'echt verlies'. "Er is geen reden denigrerend te doen over dit verleden. Voor velen was het een authentieke manier van geloofsbeleven, waarnaar je nog wel kunt terugverlangen. Maar nu leerden wij, dat onze god dood was. Midden in de verstedelijkte maatschappij, die God noch gebod kende, moesten wij er aan meewer ken om als Gods plaatsbekleders, in navolging van Jezus, een verant woordelijke samenleving ('respon sible society') te verwerkelijken". Dat stond dwars op de persoonlij ke godsbeleving en de ethiek van de vrijzinnigheid, maar sloot wel goed aan bij wat er in de maat schappij gaande was. Geven de publikaties en activi teiten van de Remonstrantse Broe derschap in het algemeen weinig aanknopingspunten voor het vast stellen van een eigen identiteit of vrijzinnige theologie, mevrouw Bosman herkent daarin wel allerlei hedendaagse ontwikkelingen. Zo als een grote belangstelling voor li turgie, spirituele oefenplaatsen en meditatiegroepen, verantwoorde lijkheid voor de samenleving (blij kens uitspraken en brieven van de Broederschap), de invloed van de oecumene en aandacht voor de rol van de vrouw in kerk en samenle ving (gestimuleerd door de femi nistische theologie) en voor andere samenlevingsvormen dan het hu welijk. Er zijn ook remonstranten die in de huidige veelkleurigheid van de Broederschap toch hun eigen kleur niet vinden. Zij proberen iets te herwinnen van wat ze 'typisch remonstrants' noemen. De vereni ging 'Waakt en Weegt' is daarvan een sprekend voorbeeld. Mevrouw Bosman - sinds no vember vorig jaar medewerkster op het secretariaat van de Wood- brookers-arbeidersgemeenschap in Bentveld - noemt in haar opstel drie punten die in aanmerking kunnen komen voor een eigen vrij zinnige benadering in de komende jaren: de gemeente, de mensen rechten en het godsbeeld, en de wetenschappelijke ontwikkelin gen. De gemeente. De vrijzinnigheid, zegt zij, moet haar eigen drempel niet verhogen door liturgische vor men van andere kerken al te ge makkelijk over te nemen, ook al niet met het oog op de 'buiten kerk'. Er moet grondig over het 'gemeente zijn' worden nagedacht. "Zoeken we het in betrekkelijk ge sloten gemeenschappen óf probe ren wij zo open te staan dat ieder die dat wil de zin van het gebeuren kan verstaan? Uiteindelijk leeft de gemeente niet voor zichzelf'. De mensenrechten. Er zijn nogal wat mensen die op bijbelse gron den menen de vrijheid van ande ren te mogen beperken. Denk maar aan de discussies rond de an- ti-discriminatiewet. Mevrouw Bos man (lid van de Oegstgeester ge meenteraad voor de PvdA): "Vrij zinnige groeperingen kunnen in de oecumene bijdragen aan een theo logische onderbouwing van de vrijheid en rechten van mensen". Bezinning op vrijheden en rech ten voor mensen die - om wat voor reden ook - worden onderdrukt zou heel goed passen in de vrijzin nige traditie. Daarbij kan de vraag niet worden omzeild wanneer to lerantie - een echt remonstrants be grip - in conflict komt met het evangelie van Jezus Christus als ze zich uitstrekt tot mensen die de vrijheid van anderen met voeten treden. Over de wetenschap zegt de schrijfster, dat wetenschappelijke vorderingen invloed kunnen heb ben op het denken over God en ge loof. Omgekeerd komen er ook uit de wetenschap vragen op de theo logie af, zoals over de medische macht, de bescherming van de per soonlijke levenssfeer en de relatie tussen mens en milieu. "Juist de vrijzinnigheid zou deze vragen niet uit de weg moeten gaan". Zij kent de vrijheid om bijbelse noties en moderne visies met elkaar te con fronteren. Terugkeer naar eigen vrijzinnige organisaties lijkt mevrouw Bos man geen vruchtbaar uitgangs punt voor een actuele vrijzinnige inbreng. Liever openheid naar ge seculariseerde groeperingen en naar andere kerken dan bescher ming van het eigen milieu. "Vrij zinnige theologie moet uitgaan van deelneming aan de oecumene, er wel op lettend dat oecumene niet leidt tot christelijke exclusiviteit en dat het gesprek met andere we reldgodsdiensten wordt bevor derd". Opnieuw onder woorden bren gen wat vrijzinnigen niet geloven lijkt haar ook niet zinvol. Dat wordt zo gauw een zich afzetten te gen anderen. Veel vrijzinnige op vattingen worden nu ook bij ande ren gevonden. "De bijbelkritiek is in de kerken gemeengoed gewor den". (Lang niet in alle - dG). "Be laste begrippen als uitverkiezing, verzoening, zonde en genade wor den ook buiten vrijzinnige kring nu zo belicht, dat vrijzinnigen zich daarin kunnen herkennen". Op nieuw noemt mevrouw Bosman dan de Leidse predikant Wiersinga als voorbeeld. 'Remonstrantse toetsen' - 256 bladzijden, uitgave Remonstrantse Broederschap (Nieuwe Gracht 23, 3512 LC Utrecht), gedrukt bij Ten Brink, Meppel - bevat zestien op stellen, waarvan twee over de his torie en twaalf over 'invloeden en hun verwerking door remonstrant se theologen'. De tegenwoordige hoogleraar aan het seminarium, dr. E.J. Kui per (55), schrijft het langste verhaal in dit boek: over het seminarium na 1934 (toen het zijn derde eeuw feest vierde) en de gebeurtenissen waarin het door allerlei verande Mevrouw drs. Bosman-Huizinga ...niet denigrerend doen den... ringen in kerk, maatschappij en universiteit verwikkeld raakte. En over de plaats en het aandeel van zijn voorgangers daarin: Heering, Sirks en Hoenderdaal (toevallig al le drie met de voorletters G.J.). Dan volgen bijdragen van onder anderen H.J. Heering (crisis van de jaren 30), J.F. van Royen (oorlog en bezetting), A.A. in 't Veld (seculari satie en vormingswerk), F.H. Foc- kema Andreae (democratisering), E.P. Meijering (Barth en de remon stranten), J. van Goudoever (joden dom) en G.J. Hoenderdaal (oecu menische ontwikkelingen). Het boek besluit met de bijdrage van mevrouw Bosman. Over 'vrij zinnig theologiseren' in deze tijd. Haar opstel heb ik er voor een sum miere weergave uitgelicht, omdat het helder voor iedereen - kerkelijk of niet. theoloog of niet - én con creet ingaat op wat men in de jaren 80 nog van een veranderende vrij zinnigheid zou kunnen verwach ten. De samenstellers karakteriseren de toetsen in dit boek graag als een 'open akkoord'. Een aansporing om actief te verwerken wat de ge schiedenis geeft en neemt. Kerkbalans. De voorlopige op brengst van 'Kerkbalans 85' is in de Leidse hervormde gemeente f. 735.000, f. 10.000 meer dan op de telavond vorig jaar. Dat is nog wel een eindje van het streefbedrag (f. 865.000) af, maar de ervaring leert dat er ook later in het jaar nog toe zeggingen binnenkomen. Hervormde Kerk: bedankt voor Wijk (bij Heusden) J. Maas land Waddinxveen. Gereformeer de Kerken: aangenomen naar Rhe- nen kandidaat J. A. Vermeulen Schiedam. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Nieuw- leusen J. G. van der Hoeven Grijpskerk. Christelijke Gerefor meerde Kerken: beroepen te El- burg L. W. van der Meij Zaamslag. Doopsgezinde Broederschap: be roepen voor de Noordwest-Veluwe G. van Hiele Almere. Pauslied. Een van de geschikt ste middelen om een goede sfeer te scheppen rond de paus als hij op bezoek komt in de Benelux is het zingen van het pauslied 'Ewiva', vindt 'Confrontatie', een maand blad voor rooms-katholiek geloofs leven. Dat internationale lied werd gezongen tot aan paus Pius XII. Onder paus Johannes XXIII is het in onbruik geraakt. Het blad stelt alle 'pausvriendelijke' groepen voor, het - volledig afgedrukte lied weer te leren. Film. De laatste film van Jean- Luc Godard, getiteld 'Wees gegroet Maria', mag in Versailles bij Parijs van de burgemeester niet meer wQrden vertoond, omdat er rellen in de bioscoop van komen. De ma ker heeft het verhaal gemoderni seerd. Maria is de dochter van de eigenaar van een pompstation en Jozef een taxichauffeur. Ze zijn verloofd als Maria van haar zwan gerschap hoort. Wat de proteste rende rooms-katholieken vooral hindert is, dat Maria een paar keer bloot op het doek verschijnt. LEIDEN- De protestantse gemeen te in de wijk-in-aanbouw Stevens hof gaat morgen een nieuwe fase in haar ontwikkeling in, als de Mors- predikant R. J. Koolstra zeven ei gen leden tot ambtsdrager zal be vestigen. Drie hervormden, drie ge reformeerden en een lutheraan. Vier van de zeven wonen aan de Rijndijk en drie in de nieuwe wijk. De bevestiging gebeurt tijdens een dienst in het tijdelijke gebouwtje 'Dijkhof, die om 10 uur begint. Voor het ontstaan van de protes tantse 'Samen op weg'-gemeente in deze wijk is de medewerking van de kerkelijke opleiding aan de Leidse theologische faculteit en van dr. F. O. van Gennep erg be langrijk geweest. Deze kerkelijke hoogleraar vond een aantal van zijn (theologische) studenten be reid om te proberen in dit gebied een begin van protestants kerke lijk leven op te zetten. (Een rooms- katholieke parochie was er aan de Rijndijk allang). En dat is gelukt. Elke zondagmorgen is er een diénst in 'Dijkhof, er wordt huis bezoek gedaan, om de twee maan den worden bewoners uitgenodigd voor een gemeente-avond en uit al die contacten zijn nu ook twee kringen voor volwassenen en twee voor catechese voortgesproten. Kerkelijk ressorteert de wijk onder de Mors. Een van de vijf pastorale werkers is de student Henk de Roest. Hij vertelde, dat ongeveer 4 procent van de als protestants te boek staande bewoners 'kerkelijk mee levend' genoemd kan worden. "Maar dat zou ook nog wel iets minder kunnen zijn". Een verge lijkbare situatie vindt men in Al- Binnenkort gaat een groep ge meenteléden daarheen om te ho ren en te zien hoe het kerkelijke le ven er is georganiseerd. Volgende maand worden in Almere twee oe cumenische kerkcentra in gebruik genomen, bekostigd door her vormden, gereformeerden en rooms-katholieken. Almere-haven heeft al zo'n kerk. De nieuwe staan in Almere-buiten en Almere-stad. Voor de medewerkende theolo gische studenten is de Stevenshof een soort proefpolder. Zij werken er twee jaar. Elke zondag gaat een van hen voor in de dienst, behalve als er ambtelijke handelingen aan te pas komen. Henk de Roest: "Wij doen er kennis van de gemeente op en leren er de nodige vaardighe den". Het werk van de studenten is kerkelijk erkend, zodat zij aan het eind van hun studie geen verplich te stage meer hoeven te lopen. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Jansen, 11.45 studentenekklesia;- Marekerk 10 dr. Meijers, 5 ds. Goossen, Waddinxveen: Maranathak. (L. Morsweg) 10 dr. Vlijm, Voorschoten; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. Horten- sius, 11.15 ds. Hortensius en pastoor v. Well; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Panne- koek; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Rietveld, 5 ds. Koolstra; Vredesk. (Burggraven!) 10 ds. Nauta; Waalse kerk (tijdelijk Rapenburg 6): 10.30 ds. Ribs. Jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel Bevrijdingskerk 10. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg; Diakonessenhuis 10.30 ds. v. 't Hof, elke zat. 10.30 rk. dienst; Ende geest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Vredeskerk 10 ds. Nauta; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. A. Keyser, Utrecht; Oude Vest 10 dr. v.d. Zwaan; Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gem.; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Erin- ga. Den Haag; Merenwijk: zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk): 10 ds. Koolstra (bevestiging ambtsdragers). Geref. K. Vrijg. (Herengr 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 en 5 ds. Kruis, legerpredikant. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 leesdienst, 7 drs. P. van Ruitenburg, Zevenhuizen. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 ds. v.d. Mey, Zoetermeer. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.): 10.30 ds. Koek. Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos veld. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3): 10 br. Dikkes. Evang. gem. Merenwijk (Flevoweg 5): 7.45 nam. br. W. Phillips. Zeist, ha Zendingswerk Middemachtsroep (Zoe- terw.singel 21): 5 hr. De Leeuw. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): zo. 10 hr. Zijlstra, wo. 8 hr. K. van Twillert, vr. 1 febr. 8 jeugdsamenkomst. Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker bout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groe- nesteeg): 10 heiligingssamenk., 5 verlos- singssam. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedagadventisten (Ontmoetings- kerk Voorschoten): elke zat. 9.45 bijbel studie, 10.45 predikdienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6): 10.30. Leidse Soefi-stichting: 11 in zaal Pie terskerk L. A. Rooke over 'De gods dienst van de Soefi'. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.): 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7 (oecum. gebeds dienst), zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk: zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 kand. Riet veld, Woerden, 7 ds. Bergsma. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 zangdienst. Geref. Kerk: 10 ds. Stolk, 6.30 ds. v.d. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. v.d. Heiden, 6.30 ds. Bogers; Kruiskerk 10 ds. Bogers; Op- st.kerk 10 dr. Zwanenburg, Ede, 6.30 ds. v.d. Heiden; G. Herderkerk 10 ds. Mul der, 6.30 zangdienst, ds. Taselaar; De Bron 9.30 ds. Verheul, 10.15 ds. Moll, 6.30 ds. Verheul; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Taselaar; Oudshoornse kerk 3 nam. bevestiging en intrede ds. J. H. ter Bals; Sionskerk (Planetensingel) 9.30 ds. Ou- wendijk, 6.30 ds. Koelewijn. Geref. Kerk: Mar.kerk 10 ds. Plaatzer, Barnevcld, 6.30 ds. Wilschut; Salv.kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. Stolk. Geref. K. Vrijg. (aula chr. techn. school): 9.30 ds. Feenstra, 6.30 ds. v.d. Scheer. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.): .30 br. Hartkamp, 4.30 ds. M. de Jong, ha. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. A. Rk Kerk: Baars, wo. 7.30 ds. v. Heteren. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 e kerk 10 ds. Wieman, 6.30 kand. Hiensch, Veenendaal; Salv.kerk 10 ds. Richter, 6.30 ds. Wie- Beth'l.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Moll, Alphen. Geref. Kerk: 10 ds. Elderman, 6.30 ds. v.d. Berg. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.): 9.30 ds. Mouissie, 4.30 ds. v.d. Scheer. Geref. Gem. (Stationsweg 17): 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem.: 3 intrede ds. v. Beek, met ha, bevestiging door ds. Ra- BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom, 6.30 ds. v.d. Pol; De Stek 9.30 ds. v.d. Pol. Geref. Kerk: 9.30 ds. Verdoorn, Wadd- .veen, 5 ds. Elderman, Bodegraven. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem.: 9.30 leesd., 7.15 ds. Hak kenberg, 30 jan. 7.30 ds. v. Eckeveld. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10 kand. Paul, Z.meer, 6.30 ds. De Graaf. Geref. Kerk: 10 ds. Welbedacht, 5 ds. Ravensbergen, Wijnjewoude. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Roth- fusz. Zie ook geref. kerk. Geref. Kerk: 10 ds. v.d. Wal, 7 opendeur- dienst, ds. v.d. Woude, Wassenaar. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Biesma. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozeflt. zat 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. Hoo- gendijk, Alphen. Rk Kerk: zat. 7. zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds. Kolde- wijn. 10. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. Vork, 6.30 ds. C. de Jong. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hen- dnkstr. 54): 10 hr. Knoester. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36): geen dienst. Raad van Kerken: 5 nam. oecum. dienst, past. J. Verhoeven, in remonstr. kerk Van Mandersloostr. 36. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30: Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11.30. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9 30 ds. Exalto, 6 ds. Vergunst, Zoetermeer. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. D. Rietdijk. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps Ontm.kerk 10 en 6.30 ds. Gebraad, ha. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): zie Katwijk aan Geref. Kerk: Vr.kerk 10 en 5 ds. Koster, ha; Triumfatork. 10 ds. Franken, Zeist, ook met doven, 5 ds. Kersten, ha. Geref. K. Vrijg.: 10.15 leesdienst, 3.30 ds. Heida. Ned. Geref. Kerk: 8.45 ds. De Lange, 7 ds. Janse. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.): 10 en 5 lees dienst. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.): 10 en 5 leesdienst. Volle-evang.gem. ('Tripodia'): 9.45. Onafh. baptistengem. (Sluisweg 16): 10 ds. J. A. Visser. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv Gem. 10 ds. Lapré, 7 mevr. ds. Attema- Roosjen, Nieuwerbrug. Geref. Kerk: 10 dr. Bade, 7 zie herv. gem. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. v. Loenen, 6.30 ds. Doesburg; Hoofdstr. 10 ds. Stegeman; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v.d. Born. Leythenrode 10 ds. De Leeuw. Elis.ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Bapt.gem. (wijkgeb. Zylkw.): 10 hr. De Geref. Gem.: 10 en 4 en wo. 7.30 ds. Hak- kenberg. Rk Kerk: Agathakerk zat 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.45; Engelbew. zat. 7, zo. 9.30, 10.30 en 5.45. NIEUWKOOP. Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 6.30 ds. v.d. Kamp. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Nooteboom, ha. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 7 ds. A. Baars. Remonstr. Gem.: 10 ds. Knoppers jr. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan Geref. Kerk: 9.30 ds. Kret, Sassenheim, jeugddienst, 7 ds. v.d. Linden, Den Haag. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 prof. dr. C. Graafland, Gouda, bevesti ging kand. W. ten Voorde, 2.30 ds. Ten Voorde, intrede. Geref. Kerk: 9.30 ds. Wijngaarden, 4.30 ds. Rang. 7, z 10 en 11.30. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. v. Roon, 6 ds. Visser; O. Kerk 10 ds. De Jong, 6 ds. Schuur- Ichthusk. 10 ds. v. Sliedregt, 5 ds. Juc- kema, Berkel; Pniëlk. 9.30 ds. Schuurman, 6 ds. De Jong; aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds. Vroegindewey; Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): 10 pastoor v. Mast- Geref. Kerk: 9.30 ds. Aalders, 7 oecum. dienst, pastoor Harding en ds. v.d. Kooi. Rk Kerk: zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15 LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 ds. De Gelder, 7 hr. H. Binnendijk, jeugddienst. Geref. Kerk: 10 ds. Boswijk. 7 zie herv. gem. Geref. K. Vrijg.: 8.45 ds. De Putter, 4.30 leesdienst. NOORDEN: Herv., Gem. 9.30 en 7 ds. Schrijver, Woerden. Geref. Kerk (W. Verlaat): 10 hr. Schreu- der, Tienhoven, 7 ds. Fernhout, Alphen. NOORDWIJK Hen-, Gem. Voorstr- (Binnen) 10 ds. v. Achterberg. Leiden, 5 ds. Gooijer, Putten, 7 ds. Keuning; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Keuning. Sole Mio 9 ds. Keuning; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Nap, Huizen. Zie ook geref. kerk. Geref. Kerk: Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Fer- werda, S.heim, jeugddienst, 5 ds. Kui- Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Elgersma. Stichtingskerk 11 ds. Wolthuis. Heem stede. Zie ook herv. gem. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.): geen Rk Kerk: Zee zat. 7, zo. 9.30 en 11. Binnen zat. 7. zo. 8. 10 en 11.30 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. v.d. Mey, 7 jeugddienst. Rk Kerk: Victork. zat. 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10 en 11.30. OEGSTGEEST. Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 ds. C. A. ter Linden, Den Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school): 10.30 en 4.30 ds. De Putter. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum): 8.45 ds. Janse, Katwijk, 4 ds. De Lange, the- madienst, 8 zondagavondgesprek over chr. onderwijs. Van Wijckerslooth: 4 ds. S. Oegema. Endegeest: 10 pater Boshbouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum): 4. Rk Kerk: Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte, ha. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Jaspers Focks, ha. Remonstr. Gem.. 10 dr. Meijering, O.geest. Rk Kerk: zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Kamp, 7 ds. Wegerif, Nieuw koop. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.15 dg. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. Damsma; Bethelkerk 9.30 ds. Wagter. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Wagter; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Snel, 5 ds. Baayen; Mar.kerk 9.30 ds. Damsma, 5 ds. Cziria. Geref Kerk Vr(jg 10 en 5.15 ds. H. W van Egmond. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Chnstengem. (aula mavo): 10 br. H. Mosterd, Z.meer. Rk Kerk: zat. 7. zo. 10.30. Rk Kerk L 7, z 9.30 en 11. SASSENHEIM Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Krispijn, Hillegom. 7 oecum. jeugd dienst in rk kerk, ds. W. Baas. Geref. Kerk 10 ds. Baas, 7 zie herv. gem. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Aarnoudse. Ned. Prot Bond (Jul.laan 17): 10.30 mevr. Brostróm. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11, 7 nam. oecum. jeugddienst. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Klein Kranenburg, ha. Geref. Kerk: 9.30 ds. Broer, 6.30 ds. Bui- kema, Zw.dam. Rk Kerk: Aardam zo. 9 en 12, kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds. Smaling, Rijnsburg, 6.30 ds. Vermeulen, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. Veenstra, Leiden. 6.30 ds. Oegema. Geref. K. Vrijg.. 9.30 en 5 ds. Heida. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. De Zeeuw. 7 zie Ontmoeting; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zwart, ha, 7 ds. v. Leusden, L.dam, jeugddienst; Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Herv. evang. op geref. grondslag (aula Lucas-college, Beeth.laan): 10 ds. Vroe gindewey, Eemnes, 4.30 ds. v. Schoon hoven, Giessendam. Geref. Kerk. 10 ds. Blanken. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan): 10 en 5 ds. Grutter. Aulagemeenschap Noordhofland: 10.30 informele dienst. Rk Kerk: Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk zat. 7. zo. 10. Kerk van Engeland: 10.15 anglicaanse WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. v.d. Berg, Harderwijk, 5 ds. Dek ker, R.dam; Hoeksteen 9.30 ds. Goossen, 6.30 ds. Roetman; Bethelk. 9.30 ds. Maasland, 5 ds. Visser, Aalburg; Imm.kerk 10 en 5 ds. Hulst. Geref. Kerk: Kruisk. 10 ds. v. Dalen, Den Haag, 5 ds. Gilhuis, A.dam; Gouda. Rk Kerk Victork. zat. 5, zo. Ontm.kerk zat. 7, zo. 11.45. riêngaarde. Rk Kerk zat. 7, zo. 8.30. 10 en 11.30, zie ook herv. gem. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Kok, R.dam, 7 Messiask. 10 ds. v. Waasbergen; Dorpscentrum 9.30 ds. Schaap, Schoon hoven. Geref. Kerk: Zijllaan 10 ds. Niemants- verdriet, Moordrecht, 5 ds. Joh. Heule; Zuid (Bloemcamplaan) 10 ds. Baak. Den Haag. Ned. Prot. Bond (Kcrkdam): 10.30 ds. Rk Kerk Will, zat 7. zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9.30 en 11; G. Herderk. zat. 5. zo. 9 en 11. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. Koelewijn, 6.30 ds. Ouwendijk. Geref. Kerk: 9.30 ds. v.d. Kooi, Leimui- 10 ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus. Rk Kerk: St. Jan zo. 9.30 en 11. Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; H. Ryndyk zat. 7, zo. 10 en 11.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11