Holland Festival gelooft
niet in steimvermindering
Concertagenda
Kunst te kijk
Uit in de Randstad
Boemerang: nog geen eigen gezicht
'Minister kan advies Raad voor de Kunst niet overnemen'
'Ateliers V'
in Lakenhal
Zonnig werk Frans de Haas
Mimegroep Oceaan komt bij
Burcht niet tot haar recht
POPAGENDA
VRIJDAG 25 JANUARI 1985
PAGINA 23
DEN HAAG (GPD/ANP) - Twee
van de drie voornaamste doelstel
lingen van het Holland Festival
zijn óf onhaalbaar óf overbodig ge
worden. Dat schrijft de Raad voor
de Kunst in een rapport dat aan mi
nister Brinkman (WVC) is aange
boden. De Raad meent dat het fes
tival sinds 1978 aan belang heeft in
geboet en dat het steeds moeilijker
wordt om een programma-aanbod
te realiseren dat boven het normale
seizoensaanbod uittornt. Ook de
katalysator-functie van het festival
is overbodig geworden. De kunst
instellingen hebben elkaar nu in
voldoende mate gevonden als part
ners in het opzetten van bijzondere
produkties.
Hoewel de Raad voor de Kunst
graag zou zien dat er enkele miljoe
nen guldens extra door WVC ter
beschikking worden gesteld om
Schilderijen en prenten van Frans
de Haas. Galerie Denise Stephan,
Bakkersteeg 18-20. Tot en met 24 fe
bruari. Geopend: vr., za. en zo. van
13.30-17.30 uur.
LEIDEN - Deze tijd van het jaar
zal velen doen smachten naar
zonnige landen en bloeiende zo
merse tuinen. Een groot deel van
de schilderijen en prenten die
Frans de Haas in Galerie Denise
Stephan toont gaat over die we
reld zonder koude, natheid en
gladheid. Deze kunstenaar heeft
in zonniger tijden intensief rond
gekeken in Venetië, ter plekke
schetsen en aquarellen gemaakt,
en die thuis in vaak grote schil-
deijen uitgewerkt.
De Haas (geb. 1934) werd opge
leid aan de Koninklijke Acade
mie in Den Haag en doceert nu
bij Ars en bij K&O-Oegstgeest.
Wie naar aanleiding van deze ge
gevens degelijke vakbekwaam
heid verwacht komt bij De Haas
niet bedrogen uit. De schilder
werken, veertien in getal waar
van de meeste ons Venetiaanse
stadsgezichten tonen met tame
lijk complexe, zorgvuldig uitge-
schilderde architectuur, zijn wat
kleur en vorm betreft vol afwis
seling. Details werden niet ge
schuwd, maar steeds geplaatst in
een harmonieus opgebouwd ge
heel. De werken maken bovenal
een zonnige indruk.
Wie denkt aan Venetiaanse
stadsgezichten denkt als vanzelf
aan de achttiende-eeuwse kun
stenaars Francesco Guardi en
Antonio Canaletto, de schilders
van de sfeervolle 'vedute' (uit
zichten) bij uitstek. Het gaat niet
aan om De Haas met kunste
naars van die allure te vergelij
ken. Toch is de aanpak van De
Haas op zichzelf beslist interes
sant, ,en vooral aangenaam. Bij
hem geen complete stadsgezich
ten met Dogen-paleis, Canal
Grande en vloten gondels, maar
kleine, nauwkeurig weergegeven
stadsdelen. De typische Vene
tiaanse schoorstenen, die uit
monden in een soort trechters,
ontbreken daarbij niet.
Hier en daar treffen we één of
een paar mensfiguurtjes aan,
waaronder de kunstenaar zélf die
ergens schetsend op een brug ge
zeten is weergegeven. Die overi
gens niet altijd even vaardig
neergezette, 'popperige' mensfi-
een echt nationaal festival op te
zetten, acht ze dat verlangen niet
reëel. Voor het festival in huidige
vorm ziet de Raad voor de Kunst
nog een doelstelling weggelegd,
namelijk die van importeur van
bijzonder buitenlands kunstaan
bod. Dat kan in het vervolg, zo
staat in de rapportage gebeuren
met een kleiner bureau. Nu staat
het HF voor 1,2 miljoen (waarvan
driekwart miljoen) op de begroting
van WVC.
De Raad voor de Kunst vindt dat
de vaste subsidie voortaan 3 4 ton
per jaar kan bedragen, zodat voor
andere activiteiten aparte subsidie
verzoeken moeten worden inge
diend. Het aanbod van het HF kan
dan beter worden vergeleken met
dat van andere festivals in ons
land. Overigens vormt de subsidie
door WVC slechts een deel van het
guurtjes vind ik hier en daar be
paald storend, en niet goed inge
past in het geheel als betreft het
toeristen uit den vreemde. De
paar werken die menselijk leven
ontberen bevallen me eigenlijk
nog het meest, mede omdat daar
De Haas' neiging tot abstractie -
die de uiterlijke schoonheid be
ter doet uitkomen duidelijker
tot uiting komt. Vooral het sobe
re 'Uitzicht hotelraam Venetië'
HF-budget. Uit culturele verdra
gen, internationale afspraken en
sponsoring vloeien ook aanzienlij
ke bedragen naar het festival.
De leiding van het Holland Festi
val kan zich niet voorstellen dat
minister Brinkman, „die regelma
tig blijk heeft gegeven van zijn be
langstelling voor de kwaliteit in de
kunst", het advies zou overnemen.
In een reactie op het advies \tan
de Raad voor de Kunst zegt Frans
de Ruiter, tot 1 augustus van dit
jaar directeur van het Holland Fes
tival, zich er over te verbazen dat er
nu een negatief advies uit de bus is
gekomen. Hij herinnert eraan dat
de raad in 1978 een positief advies
over het Holland Festival uitbracht
en dat advies in 1981 bevestigde.
Er is volgens De Ruiter in de tus
senliggende jaren wel wat veran-
oogt prachtig.
Gewezen zij nog op drie schil
derijen die iets anders dan Vene
tië als onderwerp hebben: twee
er van tonen bloeiende tuinen,
het derde laat een groen Tessels
landschapspark zien.
De warmte en de helderheid
die het schilderwerk kenmerken
vinden we ook bij de mooie kleu-
renlinosnedes. Hier naast een en-
derd in de kunstwereld, maar toch
niet echt zo, dat de positie van het
Holland Festival een geheel andere
is geworden.
De opvolger van De Ruiter, A. 's-
Gravensande, noemt het wonder
lijk dat de raad in zijn advies meent
dat het belang van de import-func
tie van het Holland Festival is afge
nomen. Die import-functie is voor
het Nederlandse kunstleven te
meer van belang omdat door bezui
nigingen op allerlei niveau steeds
minder grote produkties naar Ne
derland gehaald kunnen worden,
aldus 's-Gravensande. Hij wijst er
overigens op dat het Holland Festi
val zijn import-functie nooit vol
waardig heeft kunnen effectueren
door gebrek aan geld en aan ac
commodaties. „Het Holland Festi
val is minimaal", aldus de toekom
stige directeur.
kei Venetiaans onderwerp
('Campo de la Madalena III') ook
knusse interieurgezichtjes ('Toi
lettafel'), dierfiguren, een
bloeiende 'Achtertuin' met ko
nijnenhok, en een duidelijk her
kenbare 'Ingang Hortus'. En wie
zal bij beschouwing van de fraaie
prent 'Pastorale' de winterse el
lende niet even volledig verge
ten?
ANTOON ERFTEMEIJER
'Ik vind van wel' door Cabaret Boe
merang. Met: Edna Kalb, Albert Ver-
linde en Dick Cohen. Piano: Ad van
Dijk. Regie: Frank Sanders. Gezien
op 24 januari in de Leidse Schouw
burg.
LEIDEN - Boemerang is een
nog jonge cabaretgroep, die vol
gens het informatiemateriaal dit
seizoen met het tweede program
ma op pad is gegaan. Edna Kalb
en Albert Verlinde volgden de
opleiding aan de Academie voor
Kleinkunst: Dick Cohen heeft
binnen de Theaterschool de
show-musicalopleiding gedaan.
Hun samenwerking dateert van
begin 1983. Het eerste program
ma was aanvankelijk een stage
project, maar bleek - volgens de
toelichting succesvol genoeg
om dit seizoen aan een tweede
programma te beginnen.
Aan 'Ik vind van wel' is af te
zien, dat de leden van de groep
een professionele opleiding heb
ben genoten. Of het echter ver
standig is om nu al met een
avondvullend programma in za
len als onze schouwburg te gaan
staan, moet vooralsnog betwij
feld worden. Met name de tek-
Mimegroep Oceaan met het tweede
deel van 'Vrije val* en 'Black act', ge
zien op 24 januari bij Stichting
Burcht.
LEIDEN - 'Oceaan' is de naam
van een jonge theatergroep uit
Rotterdam, die wordt geleid
door Hanka van der Flier. Het ge
zelschap noemt zich een mime-
groep, wat de inhoud van het
programma dat gisteravond in
de Tuinzaal van Stichting Burcht
werd gebracht, niet helemaal
dekt.
De eerste helft van dat pro
gramma bestond uit het tweede
deel van 'Vrije val'. Het eerste
deel daarvan kon door de be
perkte mogelijkheden van de
ruimte niet worden uitgevoerd.
Het is een theaterstuk over twee
parachutisten, die noodgedwon
gen landen in voor hen onbe
kend gebied, en daar met de be
woners worden geconfronteerd.
Een confrontatie tussen verschil
lende culturen, die sterk doet
denken aan wat de Leidse groep
Pancras Oost tijdens het Fools
festival van vorig jaar op de
LEIDEN - Voor de vijfde maal
wordt in de Lakenhal een Leidse Ate
liers-tentoonstelling gehouden. Aan
Ateliers V werken mee Aad van Hou-
welingen, Fransje Krol en Rudolf
Smeets. De tentoonstelling, die van
het komende weekeinde af is te be
zichtigen, duurt tot 8 april.
De bedoeling van de jaarlijkse Ate
liers-tentoonstelling is dat steeds drie
Leidse kunstenaars hun meest recen
te werk tonen. Een losbladige catalo
gus begeleidt deze tentoonstellings
reeks zodat op deze manier in de loop
van de jaren een gedegen documen
tatie ontstaat over Leidse kunste-
Van de drie huidige exposanten is
Aad van Houwelingen de enige die al
eens eerder in de Lakenhal heeft
geexposeerd. Hij toont zijn notitie
boekblaadjes met tekeningen en as
sociatieve gedachten, op één groot
doek geplakt en samen een groot
'schilderij' vormend.
Fransje Krol maakt sobere beel
den, die meestal bestaan uit eenvou
dige, onbewerkte stukken staal, een
voudig en plat maar sterk ruimtelijk
werkend door haar minimale ingre
pen.
De grote non-figuratieve doeken
van Rudolf Smeets suggereren diep
te en eindeloosheid door de opbouw
in verschillende transparante lagen
en de schilderkunstige tekens daar
op.
sten, die voornamelijk van' Ver-
linde en Kalb afkomstig zijn, zijn
nogal eens aan de matige kant
Het betere schoolcabaret moet
soortgelijke teksten ook kunnen
De manier, waarop onderwer
pen als bijvoorbeeld de nieuwe
truttigheid (over de etiquette),
een mislukte assertiviteitstrai-
ning, het gênante gedoe rond alle
liefdadigheidsacties en de talloze
telefoonhulpdiensten worden
gebracht, zijn op zich wel aardig,
maar missen een duidelijk eigen
invalshoek, die professioneel ca
baret zo verrassend kan, of beter
nog: moet maken. Daardoor ver
bleken te zeer de wel aanwezige
kwaliteiten in de vormgeving: de
stem beheersing is goed. men be
weegt zich vrij gemakkelijk over
het toneel en er wordt bewust
naar het publiek toe gespeeld.
De meeste nummers duren
ook langer dan noodzakelijk. De
sketch over het etiquette-boek
van Amy Groskamp wordt onno
dig uitvoerig uitgemolken. Zo
blijkt al gauw uit Edna's reacties
tegenover Albert en Dick, dat
haar assertiviteitscursus voor be-
Burcht deed. De voorstelling be
gon nu met een gevangen geno
men parachutiste, die tussen de
tralies in wanhoop kijkt naar au
tochtonen, die haar kruipend be
naderen.
Het verhaal is een variant op
dat van de jonge missionaris, die
nog niet weet dat de borrelende
kookpot zal worden gebruikt om
van zijn botten bouillon te ko
ken. In dit geval loopt het goed
af. De parachutiste beleeft vrolij
ke en amoureuze tijden met één
van de autochtonen, terwijl de
rest een Napolitaanse wasbeurt
geeft aan de parachute. Daaruit
komt later de tweede parachutis
te tevoorschijn, die samen met
haar collega de parachute uit
handen van de autochtonen
tracht te rukken. Door het ach
terwege laten van het eerste deel
bleef het verhaal onduidelijk.
Voor het deel dat wel werd ge
toond zou de benaming bewe-
tere afweertechnieken helemaal
niets heeft uitgehaald. Door
daarop te blijven voortborduren,
ontneem je de scène haar zeg
gingskracht. De grap met de
steeds terugkerende telefonades
had bijvoorbeeld heel mooi in
het laatste nummer voor de pau
ze: 'Meneer Bell, dank u wel'
kunnen resulteren: maar helaas,
ook daarna gaat men er mee
door.
De toeschouwers reageerden
overigens welwillend, want er
wordt door Boemerang zichtbaar
hard gewerkt. Voor een groep,
die beweert "op speurtocht te
zijn naar het wankele evenwicht
tussen amusement en bood
schap", neigt het resultaat toch
wel erg naar de traditionele caba-
retvorm, waarin zij zich inhoude
lijk niet voldoende met een eigen
gezicht profileert.
Ondanks aardige nummers, zo
als over reageerbuisbabies en de
Olympische Spelen 1992, en en
kele geëngageerde liedjes over
eenzaamheid, discriminatie en
de bom, is de oogst van Boeme
rang pennevruchten nog niet
echt rijp.
WIJNAND ZEILSTRA.
gingstheater beter op zijn plaats
zijn.
De 'Black act' van na de pauze
lijkt vooral een oefening voor de
spelers te zijn. In de setting van
een feestje gaan ze een confron
tatie aan met het publiek, kijken
de toeschouwers bij opkomst
diep in de ogen, denken ver
meende bekenden te ontwaren
en gaan later quasi-boeiende ge
sprekjes met hen aan. Alle gim
micks van partijtjes als roken,
handen schudden, urineren en
aangeschoten raken passeren de
revue. Aan het eind wordt ge
tracht het voorafgaande te relati
veren door als opwindpoppen
rond te stappen. Desondanks
blijft het gegeven te mager.
De zaal van Stichting Burcht is
wellicht ook te weinig een thea
ter-accommodatie om dit soort
voorstellingen recht te doen.
ARIEJAN KORTEWEG
LEIDEN De uit Rusland afkomstige meestercelhst Dmitri Ferschtman
geeft vanavond samen met zijn echtgenote, de pianiste Mila Baslawskaja
een recital, eveneens in de Kapelzaal.
Er zullen werken ten gehore worden gebracht van de zeventiende-
eeuwse componist Valentini en van Ludwig van Beethoven, Robert
Schumann en Claude Debussy.
Dmitri Ferschtman verliet de Sowjet-Unie in 1978 om zich met zijn
gezin in Nederland te vestigen. Hij werd benoemd tot de eerste solo
cellist van het Omroeporkest en richtte opnieuw het Glinka-kwartet op
samen met Misha Geiler, die in de Sowjet-Unie eveneens lid van het
toenmalige Glinka-kwartet was.
De fluitiste Magdalena Kuhn en de gitarist Julian Coco concerteren
zondagmiddag in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Het programma ver
meldt werken van o.a. De Falla, Burkhard, Diabelli en Stingl. De in Zwit
serland geboren Magdalena Kuhn is eerste fluitiste bij het Omroeporkest,
de op Curacao geboren Julian Coco, die als eerste in Nederland het solis
tendiploma voor gitaar behaalde, maakt als contrabassist deel uit van het
Utrechts Symfonie-Orkest. Dit middagconcert begint om twee uur.
De organist Dick Koomans geeft zondagavond (aanvang zeven uur) een
concert in de Wassenaarse Dorpskerk. Dick Koomans, die organist is van
de Carmelkerk in Amstelveen, heeft een programma samengesteld, be
staande uit werken van Bach, Buxtehude, Krebs, Böhm, Reincken en
anderen.
Klanken van trompet, trombone, tuba en hoorn zijn vanavond te be
luisteren in de Leiderdorpse Muzenhof.
Het Haags Koperensemble geeft er namelijk een concert met werken
van Gabrieli, Purcell, Ravel en Debussy. Het programma vermeldt trou
wens ook de namen van Moessorgski (deel uit diens 'Schilderijenten
toonstelling') en Prokovjev (deel uit diens 'Liefde van de drie sinaasap
pels'). Het concert begint om half negen.
In galerie Denise Stephan
Leider»
Rijksmuseum van geologie en mi
neralogie - Hooglandsekerkgracht,
'Nederland uit water', t/m 19/5; ma t/
m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur.
Bibliotheek - Nieuwstraat, wandk
leden van Anneke van Overloop, tot
11/2; tijdens openingsuren biblio
theek te bezichtigen.
Lak-galerie - Jan de Zoete: Helio
gravure, tot 17/2.
Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto
expositie van Frits Gierstberg, tot 15/
3; ma t/m za van 9-18 uur.
Charousko - Oude Rijn la, goua
ches van Paula van der Weerdt-
Schmit, t/m 15/2; dag. van 12-22 uur.
Lakenhal - Oude Singel, Maas
trichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za
van 10-17 uur, zo van 13-17 uur.
Demmenie - Haarlemmerstraat,
olieverfschilderijen van Gerard v.d.
Berg, t/m 9/2.
De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan
nes Schimmer, olieverf, gouache, tot
18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur.
zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur.
Stichting Burcht - expositie van
grafisch werk en advertenties van
Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo
van 12-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Boisotka-
de, schilderijen en prenten van Frans
de Haas, tot 24/2; vr, za en zo van 13.30
tot 17.30 uur.
Ars Aemula Naturae - expositie van
werk van docenten, t/m 27/1; tijdens
cursusuren en op za en zo van 13-16
Piggelmee - Jan Vossensteeg. ex
positie pasteltekeningen Marian Vis
ser, tot 1/2; ma 13-18 uur, di, woe, vr
9-18 uur, do 9-21 uur, za 9-17 uur.
Holiday Inn - expositie Paul Fran-
zen, olieverf op gekleurd karton of ge
spoten hardboard, t/m 30/1.
Nederlandse Ver. van Huisvrou
wen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken
an Anneke Kok en beeldend werk
van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo
van 12-16 uur.
Pijpenkabinet - Oude Vest, ten
toonstelling kleipijpen uit landen bui
ten Europa, t/m 21/4; zo van 13-17 uur.
De Trommelaar - Apothekersdwijk,
etsen en pentekeningen van Anda
Kouwenhoven, dag. beh. zo. tussen
17.30-20.30 uur.
Oegstgeest
Jacques van Bellen - Lange Voort,
pasteltekeningen van honden en kat
ten door Marcelle Frijling, t/m 15/2; di
t/m do 9-18 uur, vr van 9-21 uur, za
9-17 uur.
Warmond
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
foto's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe,
do, zo, 14-16 uur, za 11-14 uur.
Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A.
van den Ouweelen, winterobjecten, V
m 31/1; di 17-21 uur, woe 10-12 en 14-
16 uur, do, za, zo 14-16 uur
Mariénhaven - expositie brood
deegfiguren Carla Pont thema 'Cir
cus', tot eind febr.
Leiderdorp
Muzenhof - gouaches en etsen van
Margot de Jager, tot 6/2; ma t/m vr 14-
18 uur, za 9.30-12.30 uur
Wassenaar
Auberge De Kieviet - Stoeplaan, te
keningen en aquarellen van Addi
Kubbinga-Kwakkelstein, tot 14/2;
dag. beh. ma, 9-12 en 15-19 uur.
Noordwijkerhou!
Bibliotheek - beelden, aquarellen
en olieverfschilderijen van Margreet
Polanen, tot 15/2; tijdens openingsu
ren bibliotheek.
LEIDEN
Schouwburg
vr 25, za 26, 20.15 uur, 'Wat is er met
Meivin' blijspel van Neil Simon met
Ton van Duinhoven en Sjoukje Hooy-
maayer.
woe 30, 20.15 uur, Pirn Jacobs
Louis van Dijk 'Op twee vleugels',
do 31, 20.15 uur, Mini en Maxi met
'Sprakeloos'.
Lak-theater
vr 25, za 26, 20.30 uur, Discordia
speelt 'The circle' van W. Somerset
Maugham.
woe 30, do 31, FAct met 'Roof van
Joe Orton.
K&O-gebouw
vr 25, kapelzaal, 20.15 uur, Dimitri
Ferschtman, cello en Mila Baslawska
ja, piano.
Groene Kerkje Oegstgeest
zo 27,14 uur, concert door Magdalena
Kuhn, fluit en Julian Coco, gitaar.
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
vr 25, 20.15 uur, Haagse Comedie
Speelt 'De komst van de schorpioen'
van Bernard-Marie Koltès.
za 26, 20.15 uur, Haags Comedie m
'Trilogie van het weerzien' van Botho
Strauss.
do 31, 20.15 uur, Nederlandse Operas
tichting 'Orlando' van Handel
Hottheater
vr 25, za 26, do 31. 20.30 uur, Haagse
Comedie speelt 'Montserrat' van Em
manuel Roblès.
ma 28, 20.30 uur. Zuidelijk Toneel
Globe in 'Carambole',
di 29, woe 30, 20.30 uur, Nederlandsta
lig Repertoire Gezelschap speelt 'De
Heks van Haarlem' van Frederik van
Circustheater
zo 27, 14.30 uur, Scapino Ballet met
'Bach-Suite' 'Greetings' 'Ajakaboem-
bie' en 'Peter en de Wolf.
do 31, 20.15 uur, optreden van de
chansonnier Georges Moustaki.
Nederlands Congresgebouw
vr 25, za 26, 20.15 uur. Res. Revue Ge
zelschap, jubileumuitvoering,
zo 27, 14.15 uur, uitvoering Residen
tie-Orkest m.m.v. Nelson Freire.
woe 30. 20.15 uur. Fiesta Gitana,
Spaanse zigeuner dansmuziek.
Appeltheater
vr 25, za 26, zo 27. woe 30, do 31, 20.30
uur, 'Oom Wanja', toneel van Tsje-
chov met o.a. Sacha Bulthuis.
AMSTERDAM
Carré
t/m do 31, beh. zo/ma, zo alleen 14 uur,
20.15 uur, Hoofdstad Operette met
'Die lustige Witwe' van Franz Léhar.
ma 28, 20.15 uur, Robert Long solo.
Concertgebouw
vr 25, 20.15 uur, Het Brabants Orkest
o.l.v. André Vandernoot/Christiane
Edinger, viool.
za 26, 20.15 uur, zo 27, 14.15 uur, Con
certgebouworkest o.l.v. Bernard Hai-
tink/Murray Perahia, piano
ma 28, 20.15 uur, Amsterdams Phil-
harmonisch Orkest o.l.v Vernon
Handley/Emmy Verhey, viool,
di 29, 20.15 uur, Chicago Symphony
Orchestra o.l.v. Georg Solt»,
woe 30, do 31, 20.15 uur, Concertge
bouworkest o.l.v. Bernard Haitink/
Beaux Arts Trio
Nieuwe De La Mar Theater
vr 25, za 26, 20.15 uur, zo alleen 14 uur,
Pleuni Touw en Hugo Metsers in Te
laat geboren'.
di 29, woe 30, za 2, zo 3, di 5 t/m do 7,
20.15 uur, zo alleen 14 uur, Mary Dres-
selhuys, Ramses Shaffy e,a. in 'De
Sprong' van Larry Fineberg.
Stadsschouwburg
za 26, di 29, do 31,20.15 uur, zo 27, woe
30, 14 uur, Het Nationale Ballet 'Les
Biches' 'Apollon Musagète' en 'Pe-
troesjka'.
zo 27, 20.15 uur, Fiesta Gitana
ma 28, 20.15 uur, Haagse Comedie 'De
komst van de schorpioen' van Ber-
nard-Marie Koltès.
ROTTERDAM
De Doelen
za 26, kl.zaal, 20.15 uur. Fiesta Gitana.
zo 27, kl. zaal, 11 uur, Sinfonieta Salz
burg o.l.v. Yoon K. Lee, Frédéric
Meinders, piano.
di 29, kl. zaal, 20.15 uur, Leden van
het Rotterdams Philharmonisch Or
kest m.m.v. Sander Sittig, piano,
woe 30, kl. zaal, 20.15 uur, Schubertia-
de '85, Kleinkoor Toonkunst o.l.v. Jan
Eelkema.
do 31, kl. zaal, 20.15 uur, Meesters op
de Gitaar: Siegfried Kobilza uit Oos
tenrijk.
Theater Zuidplein
vr 25, za 26, gr. zaal, 20.15 uur, 'Nacht
Moeder' van Marsha Norman ge
speeld door Linda van Dyck en Ann
Hasekamp.
di 29, gr. zaal, 20.15 uur, Djazzex Dan
ce Company.
Hofpleintheater
vr 25, za 26. 20.15 uur, 'Bü gebrek aan
bewijs', extremities van William Ma-
strosimone met o.a. Jasperina de
Jong.
di 29 t/m za 2, 20.15 uur, 'Memoires
van een Benjamin', blijspel van Neil
Simon.
LEIDEN - Voor wie kijken wil, er hangen op tal van plaatsen in Leiden
en omgeving weer tal van schilderijen en tekeningen aan de muur.
Zo is er in het koffiehuis aan de Gerrit Doustraat 'abstract-expressio-
neel' werk te zien van Henny Hartevelt. De opening is zondagmiddag.
Men kan het te exposeren werk dagelijks, behalve op zaterdag, van 12 tot
zes bezichtigen.
'Beestenboel' is het tot en met 15 februari bij Jacques van Bellen aan de
Lange Voort in Oegstgeest. De expositie, die daar wordt gehouden, is
geheel gewijd aan het huisdier. Marcel Frijling exposeert er namelijk
haar pasteltekeningen van honden en katten, dagelijks behalve op maan
dag.
Henk van Hartevelt exposeert zijn zeefdrukken, kleurpotlood en pente
keningen in het 'Leythenrode' in Leiderdorp. Deze expositie duurt tot en
met 8 maart, dagelijks van 10 tot 20 uur.
Beelden, aquarellen en olieverfschilderijen van Margreet Maas-Pola-
nen zijn te zien in de Openbare Bibliotheek in Noord wij kerhout. Men kan
er tot en met 15 januari terecht.
Schilderijen van de Leidse kunstenaar Koos van de Water hangen tot
en met 12 februari in de galerie Van Kranendonk aan het Westeinde in
Den Haag. Het over het algemeen gunstig ontvangen werk van Van de
Water is er dagelijks, behalve op zondag en maandag, van 11 tot 17 uur te
bezichtigen.
op. Aanvang (van de film) 20.00
De Leidse groep La Peste houdt
zaterdag in het Leids Vrijetijds
centrum hun in eigen beheer uit
gebrachte muziekcassette 'Envie'
ten doop. La Peste maakt stevige,
swingende muziek met teksten in
diverse talen. Als het al ergens op
lijkt, dan is het wel op T.C. Matic.
De cassette is al eerder in deze
krant besproken. Gezien hun op
treden tijdens het laatste Werf-
pop-festival mag er op het po
dium een en ander van La Peste
worden verwacht. In het voorpro
gramma de Amsterdamse band
Info Joe.
Roberto Jacketti en de Scooters
spelen vanavond in het Lido-thea-
ter in Noordwijk aan Zee. SKAN
is verantwoordelijk voor de
komst van deze groep uit Noord-
Holland, die op het jonge publiek
een aantrekkingskracht heeft, die
wel met Doe Maar wordt vergele
ken. Voorafgaand aan hun optre
den wordt een film van het optre
den dat de Rolling Stones in 1982
in Parijs gaven, vertoond. Tussen
Stones en Scooters warmt een nog
onbekende groep de zaal verder