'Van die tegenstellingen zijn wij wel geschrokken' Democratie Korea blijft achter bij niveau welvaart Kerk Zevendedag-adventisten op Viditel Reportage Ben ter Veer neemt na zeven jaar afscheid als voorzitter van IKV VRIJDAG 25 JANUARI 1985 PAGINA 17 GRONINGEN (GPD) - Ben ter Veer (49) is zeven jaar voorzitter geweest van het Interkerkelijk Vredesberaad, alom bekend als IKV. Een getal met een bijbelse symboliek. Maar de werkelijk heid is dat er voor hem prakti sche redenen zijn om een punt te zetten achter het werk als voor zitter van dit beraad. De functie is volgens Ter Veer niet meer te doen naast een ande re baan. Het IKV heeft het geld niet om er een redelijk betaalde betrekking van te maken, terwijl er wel zeer veel tijd in gaat zitten. Ter Veer heeft daarom gekozen voor zijn baan bij het Polemolo- gisch Instituut in Groningen waar hij wetenschappelijk mede werker is (polemologie is de we tenschap die zich bezighoudt met vraagstukken op het gebied van oorlog en vrede). Hij nam zeven jaar geleden het voorzitterschap van het IKV over van generaal-m^joor M. H. von Meyenfeldt. Vermoedelijk zal hij worden opgevolgd door professor dr. J. van Putten, poli ticoloog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het IKV heeft in de kerken veel discussie en conflicten te weeg gebracht. „In de eerste drie jaar van de IKV-campagne tegen de kernwapens had je op geen stukken na de conflicten die er nu zijn. Pas de laatste jaren is heel sterk die polarisatie geko men. Die verscheiping van te genstellingen. We zijn er wel van geschrokken dat dit het gevolg van ons optreden was. We zijn ook nog niet aan het eind van het proces, maar ik heb het idee dat we, wat die polarisatie betreft, het ergste nu wel hebben gehad. Het komende jaar moeten we vanuit de kerken en vanuit het IKV kijken of die polarisatie in de greep is te krijgen. Niemand is er gelukkig mee dat de verhou dingen zo zijn verstoord. Het ge sprek dat wij in de kerken op gang willen brengen stokt nu te vaak. Daar moeten we uit zien te komen". „Er zijn al een paar projectën aan de gang om de uitersten weer met elkaar in gesprek te brengen. In de omgeving van Heerenveen zijn tien kerken drie jaar lang bezig geweest om via speciale bijeenkomsten gesprek ken op gang te houden. In Gro ningen gaan zestien kerken dat voorbeeld volgen. Het is bij die projecten duidelijk de bedoeling dat de uitersten elkaar treffen. Het IKV staat zelf buiten de or ganisatie, maar het is heel goed dat dit gebeurt. Die verstoorde verhoudingen zijn de onbetaal bare rekeningen van het IKV". Dominee 'Toen wij in 1976 begonnen met onze duidelijke oproep 'Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Neder land', waarschuwde dominee C. Mak, de preases van de gerefor meerde synode, ons. Hij vroeg of wij ons wel voldoende realiseer den wat er zou gebeuren in de kerkelijke gemeenten en of wij er als organisatie bij konden zijn om de zaak op te vangen. In het begin liep het wel. Er was een he le serie gesprekken in de Her vormde Kerk en in de Rooms Katholieke Kerk over het vraag stuk van de vrede. Dat was een goed en vruchtbaar proces en er waren geen tekenen van polari satie". „Ik heb er geen spijt van dat we destijds zo duidelijk positie hebben gekozen. Als wij die keu ze niet hadden mogen maken, dan was het óns niet gelukt om zoveel in beweging te brengen. Maar als je dan in een sterke po larisatie terechtkomt, moet je wel zoeken naar oplossingen. Dat kiezen van een positie mag er niet toe leiden dat het gesprek vastloopt". „Je moet als kerk de durf heb ben om een keus te maken. Het IKV is wel eens vergeleken met de verspieders van het joodse volk dat na een tocht door de woestijn bij Israël terechtkwam. Toen werden er verspieders vooruit gestuurd om te kijken hoe de stand van zaken was. Wf; zijn de verspieders van de ker ken in de barre werkelijkheid. Wat wij waarnemen moeten wij bij de kerken melden en wij moe ten daar onze voorstellen bij le veren". „In de kerk zijn grote tegen stellingen wel uit te houden om dat je samen gebonden bent aan het evangelie. Je mag elkaar niet zomaar laten vallen. Je hebt met de kerk wel snel dat uitspraken een absoluut karakter krijgen. Als een kerkelijke beweging zich met politiek bezighoudt bestaat de neiging om aan de politieke kant ook dat absolute mee te ge- „Een club als het IKV moet duidelijk maken dat ze met poli tieke uitspraken niet die absolu te pretenties heeft. Wat wel abso luut is, dat is onze afwijzing van de afschrikking als een aan vaardbaar concept. Het is in strijd met alles om elkaar op deze manier met zulke wapens af te schrikken. Maar die leus 'Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland', is geen absolute leus. Het is een op roep. Vooral het tweede deel daarvan is een politiek voorstel. Wie iets beters weet moet het zeggen. Wij verwerpen de af schrikking. Als je daarvan af door Wim Bisschop wilt, moet je wegen zoeken om uit de problemen te komen. Je mag geen weg voorstellen die het risico op oorlog vergroot". Eenheid in NAVO „De grote tegenstellingen zijn pas gekomen na het besluit in 1979 om in Europa en Nederland de kernwapens te moderniseren. Daar hebben wij ons tegen verzet omdat het militair niet nodig is en nooit nodig was. Dat is inmid dels ook wel duidelijk gebleken. Het enige argument dat nog speelt is de eenheid in de NA VO". „Het verschil tussen ons en de meerderheid van de politici is dat wij afschrikking te boven willen komen. Wij zijn voor een type initiatieven dat je afhanke lijk maakt van stappen elders. Dus als het Oostblok iets doet dat in onze ogen positief is, gaan wij een stap verder. Wij kijken of er door initiatieven van ons we derzijds zaken op gang te krijgen zijn. Wij storen ons aan de opvat ting dat er geen enkele ruimte is voor zulke stappen. Die is er wel, want militair gezien blijft er on danks veranderingen wel een evenwicht". „Maar het doorgaan met mo dernisering heeft vooral een psy- cho-politieke functie. Daardoor krijg je een druk naar het Oost blok, maar ook een interne druk in het bondgenootschap om de leden daarvan in het gelid te hou den. Het wordt op die manier een politieke prestigeslag. Kijk maar naar Amerika. Daar wilden ze eerste beslist de MX-raketten bouwen. Nu lijkt het inmiddels geen ramp meer voor de veilig heid als die raketten er toch niet komen. Ik heb het gevoel dat er binnen de vredesbeweging zeer goed overeenstemming te krij gen is over een gematigde posi tie. Je moet daarover wel voort durend goed overleg voeren. Maar ik beleef het IKV niet als een ondoordacht gezelschap". „Je hebt in ons beraad en el ders in de vredesbeweging na tuurlijk mensen die onder alle omstandigheden nee zullen zeg gen tegen plaatsing van nieuwe raketten. Die willen op geen en kele manier mee-verantwoorde- lijk zijn voor de aanwezigheid Ter Veer: niet anti-Amerikaans. van zulke wapens. Maar in ande- re delen van de vredesbeweging i bestaat wel een gevoeligheid i voor het argument dat je de standpunten opnieuw moet be kijken als er nieuwe politieke omstandigheden komen. Bij voorbeeld als onze medewerking wordt gevraagd voor een verdrag waarbij uiteindelijk de kernwa pens zullen worden opgeruimd". „Bij de start van de campagne tegen kernwapens in 1977 vroeg het toenmalige AR-kamerlid Hannie van Leeuwen ons al of wij tegen kernwapens zouden zijn als er een akkoord kwam waarbij werd afgesproken dat die wapens eerst uit Duitsland, verwijderd moesten worden. Wij hebben toen gezegd dat we on der die omstandigheden kernwa pens in Nederland acceptabel vonden. Het is ons nooit alleen om Nederland gegaan". „Ik geloof dat er dit jaar in Ne derland geen besluit zal worden genomen om nieuwe kruisraket ten te plaatsen. De politieke inzet van het CDA was vorig jaar niet dat er beslist geplaatst moest worden. De inzet was het behoud van de eenheid in de NAVO. Er zal veel van afhangen of er een formule wordt gevonden waarbij die eenheid er blijft zonder dat er in 1988 nieuwe raketten worden geplaatst. Ik denk dus dat dat niet gebeurt. Maar de vredesbe weging zal daarvoor de komende jaren heel goed moeten opere ren. De eenheid moet bewaard blijven en er moeten geen acties komen die averechts werken". „Nu is die eenheid binnen het 'Komitee Kruisraketten Nee' er zeker. Wat er in de PvdA, die ook in dat comité zit, verschuift dat is marginaal. Dat Ien Dales en Re- lus ter Beek vraagtekens hebben gezet bij het absolute nee tegen nieuwe raketten, heeft geen ver dere invloed gehad. Het zou ook erg slecht zijn voor de vredesbe weging als de grootste politieke partij zou gaan schuiven. Ik ben erg blij met de uitspraak van PvdA-voorzitter Max van den Berg dat het punt van het niet plaatsen van nieuwe kruisraket ten voor de PvdA niet onderhan delbaar is". "Die partij is nu onze grootste bondgenoot. Ik zie ook niet in beroepen te Benthuizen A. Hoo- gerland Dirksland. Kwaad Vanmiddag heeft dr. D. C. Mulder (65) afscheid genomen als hoogleraar godsdienstweten schap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In zijn afscheids college stelde hij het vraagstuk van de dialoog tussen de gods diensten aan de orde. Mulder, voorzitter van de Raad van Ker ken in Nederland, is lid van de commissie van de Wereldraad van Kerken voor het gesprek met aanhangers van wereldreli gies en ideologieën. De dialoog tussen aanhangers van verschillende godsdiensten is belangrijk, zei de scheidende hoogleraar, al was het alleen maar omdat in naam van de godsdienst mensen elkaar zoveel kwaad hebben gedaan. De vraag is echter, of er in de godsdien sten een gemeenschappelijke ba sis is voor die dialoog. Ter gelegenheid van zijn af waarqm de PvdA tot een ander standpunt op dit terrein moet ko men. Je ziet dat die partij aan slaat bij de kiezers en als de PvdA bij de komende verkiezin gen zo sterk wordt dat die partij in een coalitie niet gemist kan worden, dan kan men zich het eenvoudig niet veroorloven om in 1988 wel nieuwe raketten te plaatsen. We moeten de komen de tijd wel duidelijk laten zien dat het onder de huidige omstan digheden zinvol is om nee te blij ven zeggen tegen die plaatsing. De PvdA moet zich harnassen te gen de aanval waarbij gezegd wordt dat ze op dit punt tot een realistischer politiek moeten ko men. Veel zal ervan afhangen hoe in mei 1986 de verkiezingen zullen uitvallen". „Het CDA zal het komende overleg in Genève misschien ge bruiken om opnieuw over de zaak te praten. Maar ik vrees dat deze regering in november van dit jaar gewoon de rekenmachi ne zal hanteren. Dan zal blijken dat men het eigen ontwapenings element in het besluit niet se rieus neemt. Deze regering moet niet plaatsen, maar zorgen dat andere landen meedoen aan een rustpauze in de kernbewape ning. Het Nederlandse besluit over de plaatsing werkt mislei dend. Het gaat alleen over de SS- 20 in de Sowjet-Unie en boven dien is tellen niet het enige punt. In 1988, vlak voor de werkelijke plaatsing, zal er opnieuw geoor deeld moeten worden". Volksraadpleging „Wij willen dit jaar een volks petitionnement organiseren. Dat gebeurt tussen nu en oktober van dit jaar. Dat is een nieuw ac tiemodel om te laten zien hoe groot de bezwaren zijn onder het Nederlandse volk. Over de vorm van die volksraadpleging moet nog worden beslist. We zullen ons ook nog verder moeten bera den op onze houding na novem ber, wanneer er eventueel een besluit tot plaatsing ligt". „Voor mij is die kwestie van de kernwapens maar één aspect van de vredesbeweging. Hongarije en wat daar gebeurde in 1956 was, na de kernwapens, de aan leiding om mij aan te sluiten bij scheid kreeg professor Mulder de bundel 'Religies in nieuw per spectief. Een van de schrijvers daarin is de Indiër dr. Stanley Samartha, oud-directeur van de afdeling van de Wereldraad voor de dialoog met aanhangers van godsdiensten en ideologieën. Economie en theologie. Er is een werkgemeenschap 'Econo mie en theologie' in de maak. Die zal officieel worden opgericht tij dens een bijeenkomst van het 'Multidisciplinair centrum voor kerk en samenleving' op 22 en 23 maart. De behoefte aan zo'n werkgemeenschap is ontstaan bij economen die hebben deelge nomen aan vergaderingen van dit centrum, dat zich bezighoudt met de relatie tussen kerk en we tenschap. De betrokken economen vin den het belangrijk, dat grondig wordt nagedacht over de relaties tussen religie, wereldbeeld en ethiek aan de ene en de beoefe ning en ontwikkeling van de eco nomische wetenschap aan de an (foto GPD) de vredesbeweging. Voor ande ren ligt de motivatie in de ge beurtenissen in Tsjechoslowa kije in 1968, of in Vietnam of Chi li van Allende of Nicaragua. Hon garije en Tsjechoslowakije zijn er voorbeelden van dat door de wa penwedloop de zaken zo vast zijn komen te liggen dat we niets konden doen om de mensen daar te helpen. Die wapenwedloop is lafheid. Daarmee schermen wij ons af tegen het politiek uitvech ten van het conflict met die sys temen in Oost-Europa". „Die mensen daar moeten voor ons de kastanjes uit het vuur ha len. Vanwege onze veiligheid en onze dit en onze dat hebben wij ervoor gezorgd dat we niets meer voor hen kunnen doen vanwege die enorme bewapening en de verdeling van Europa. Door die vastgelopen situatie krijg je tel kens dezelfde verschijnselen. In Polen mislukt een experiment voor meer democratisering, net als daarvoor in Tsjechoslowakije en Hongarije. Die mislukking jaagt bij ons de angst voor het Oostblok weer verder aan. En dat wordt weer omgezet in nog meer wapens". „In 1972 bij de presentatie van een rapport over de toestand in Europa is al gezegd dat naast de strijd tegen de kernwapens ook geprobeerd moet worden de be trekkingen met Oost-Europa te verbeteren. Dat krijgt nu in de campagne weer aandacht, al blijkt dat in de praktijk erg moei lijk te zijn. In 1981 kreeg ik het verwijt dat ik Solidariteit in Po len had laten vallen om het hach je van de vredesbeweging te red den en dat ik geen bewondering had voor die beweging. Dat heeft mij mateloos gestoken". „In Nederland is het beeld van de vredesbeweging vaak dat van een club die tegen kernwapens is en tegen Amerika, en die geen enkele reserve heeft ten aanzien van de sandinisten in Nicaragua, die zich niets aantrekt van Polen en die een naïef beeld heeft van de communisten. Voor mij geldt uit dat rijtje alleen dat ik tegen kernwapens ben. Ik ben vol strekt niet anti-Amerikaans. Het systeem in Oost-Europa staat mij mateloos tegen". dere kant. Daarbij zouden theo logen, filosofen en beoefenaars van de menswetenschappen moeten worden ingeschakeld. De werkgemeenschap is van plan twee keer per jaar rond een thema bijeen te komen. Als eer ste staat het boek 'De macht van het kapitaal' van dr. A. Th. van Leeuwen op het programma. Van Leeuwen is hoogleraar in de 'theologie van het maatschappe lijk handelen' aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Kerkbalans. Het resultaat van de financiële actie 'Kerkba lans 1985' ligt in de gereformeer de kerk van Leiden tot nu toe 5 procent hoger dan de opbrengst van vorig jaar. Zo meldde de commissie van beheer met vreugde. Bedankt De Church of England in South Africa, een conservatieve afsplitsing van de Anglicaanse Zuid-Korea, bijgenaamd het Land van de Ochtendkalmte, is niet al leen economisch, maar ook poli tiek in een stroomversnelling ge raakt. Na het uitschrijven van par lementsverkiezingen, die op 12 fe bruari zullen worden gehouden, en het verzachten van de politieke on derdrukking door president en ex- generaal Chun Doo Hwan is de op positie in Zuid-Korea haar krach ten aan het bundelen. Vorige week werd in de hoofd stad Seoel onder de naam Nieuwe Koreaanse Democratische Partij een partij opgericht, waarin de be langrijkste nu nog buitenparle mentaire groeperingen zich vereni gen. In het huidige parlement is de partij van de ex-generaal overheer send. De overige parlementariërs zijn zo gematigd, dat ze van het predicaat 'oppositie' zouden schrikken. Ondanks enige recente liberali seringen op politiek gebied is het klimaat in Zuid-Korea nog verre van vrij. Zo waren de gangmakers van de oppositie niet in staat om de oprichtingsvergadering van de NKDP bij te wonen. Oppositielei der Kim Young-Sam kon zijn huis niet uit. De regering had het nodig geoordeeld om een kordon van tweehonderd politiemensen rond zijn woning te leggen. Een andere dissident, Kim Dae- Jung, verblijft in ballingschap in de Verenigde Staten. Dat is voor Koreaanse begrippen al heel wat, want nog maar drie jaar geleden zat Dae-Jung in een Koreaanse kerker. Aanvankelijk tot de dood veroordeeld, wat later werd omge zet in levenslang. Om gezondheids redenen mocht hij in december 1982 naar de VS vertrekken. Het markeerde het begin van de poli tieke liberalisering. Niettemin bestaat in Zuid-Korea nog een zwarte lijst van personen, die geen politieke activiteiten mo gen ontplooien. Een parlementaire democratie naar westers model is het land van de ochtendkalmte nog lang niet. En het westers model is wel het model wat zo ongeveer alle Zuidkoreanen, links en rechts, voor ogen staat. De kersverse oppositiepartij, uit arrenmoede dan maar onder lei ding van de 70-jarige ex-parlemen- tariër Lee Min-Woo, onderschrijft de koers van de regering wat be treft de vrije markteconomie en de meer dan vriendschappelijke rela tie met de Verenigde Staten. Pro-westers Het is deze pro-westerse gezind heid van de oppositie, die het mo gelijk maakt dat de VS zware druk uitoefenen op de Zuidkoreaanse regering om aan de onvrijheden in het land een einde te maken. De VS en zeker het Amerikaanse be drijfsleven hebben belang bij een stabiel politiek klimaat in het voor investeerders zo interessante Oos- taziatische land. Er is binnenlands geen commu nistische dreiging zoals bijvoor beeld op de Filippijnen die een gewelddadige onderdrukking van de oppositie in Amerikaanse ogen zou rechtvaardigen. De Zuidkorea nen verkeren, om zo te zeggen, in de gelukkige omstandigheid dat de communistische dreiging van 'bui tenaf komt, van Noord-Korea. Ruim dertig jaar na de beëindi ging van de Koreaanse oorlog is de verhouding tot de noorderbuur nog altijd zeer gespannen. Herhaal delijk doen zich langs de militaire demarcatielijn op de 38ste breedte graad schermutselingen voor, waarbij over en weer doden vallen. Veertigduizend Amerikaanse mili tairen zijn permanent in het zuiden aanwezig, voor een belangrijk deel gelegerd langs de gedemilitariseer de zone. En net toen er enige tekenen van ontspanningspolitiek waren in het 'Duitsland van Azië', zo genoemd naar de tweedeling van het land, schoten in het najaar van 1983 de Russen een Koreaans verkeers vliegtuig neer (zonder dat de Noord-Koreanen er een traan om lieten) en werden in de Birmaanse hoofdstad Rangoon vier Zuidkore aanse ministers en dertien andere topfunctionarissen door een bom aanslag gedood. De bomaanslag Kerk in dat land, heeft bedankt voor de Gereformeerde Oecume nische Synode. De kerk telt 60.000 leden, verspreid over 200 gemeenten. Reden van het bedanken: de te hoge contributie. De kerk (die te gen het Zuidafrikaanse apart- heidsbeleid is) zal nu waarschijn lijk een 'waarnemer' sturen naar de volgende bijeenkomst van de oecumenische synode (pas in 1988). Priesters. Over de hele we reld is het aantal rooms-katholie- ke priesters vorig jaar met ruim 4 procent gestegen, meldt het nieuwe pauselijke jaarboek. Vasten. De rooms-katholieke bisschoppen van Engeland en Wales hebben hun gelovigen in een brief herinnerd aan de plicht om elke vrijdag als een dag van boetedoening te beschowen. Zij noemen daartoe vijf mogelijkhe den: zich onthouden van bepaald voedsel, in het algemeen minder eten en het uitgespaarde geld ge- ACHTERGROND door Leo Maat zou het werk van de Noordkorea- nen zijn geweest. Deze twee incidenten leken op dat moment de ontspanning op losse schroeven te zetten, maar dat viel achteraf mee. Vorig jaar wer den er opmerkelijke gesprekken gevoerd in Panmunjom, zowel over economische samenwerking als over gezinshereniging. Belangen De belangen die bij de toenade ring in het geding zijn, zijn zo groot dat zelfs de meest moorddadige in cidenten overkomelijk zijn. Voor het noorden is het de blamerende economische achterstand, die het ten opzichte van het zuiden heeft opgelopen, die noopt tot een meer open politiek. Het proces lijkt ook een schaduwspel van de toenade ring tussen China en de VS, waar bij Noord- en Zuid-Korea als ma rionetten de bewegingen van de beide grootmachten volgen. Voor Zuid-Korea lijkt de toena dering eerder een prestige-zaak, die echter in wezen ook is ingege ven door economische motieven. Japan tracht al enige tijd een voet tussen de deur te krijgen op de Noordkoreaanse markt en dat is Zuid-Korea een doorn in het oog. Zuid-Korea heeft in het begin van deze eeuw 35 jaar lang gezucht onder Japanse overheersing. Ja pan heeft zich nu opgewerkt tot de tweede economische macht ter we reld. Reden voor de Zuidkoreanen om met gemengde gevoelens, van wrok en bewondering, de Japanse diplomatie ten opzichte van Noord-Korea gade te slaan. Zuid-Korea spiegelt zich aan het Japanse voorbeeld in de nationale strijd voor een hoger welvaartspeil. Nog behoort Zuid-Korea tot de ontwikkelingslanden, maar de ge stage groei van het Bruto Natio naal Produkt met een jaarlijks groeicijfer van rond de tien pro cent geeft Zuid-Korea de hoop om binnen afzienbare tijd toegelaten te worden tot de club van rijke lan den, de OESO. Ontspanning met de communis tische noorderbuur is daarbij een fmanciële en economische nood zaak. Financieel, omdat de defen sie meer dan een kwart van alle overheidsuitgaven opslokt. Over heidsuitgaven, die beter besteed zouden kunnen worden aan de ont wikkeling van het land. Economisch, omdat de organisa tie van de Olympische Spelen in Seoel (1988) niet getroffen mag worden door een boycot door het Oostblok. Want de Zuidkoreanen hebben heel goed begrepen, dat sport en economische politiek alles met elkaar te maken hebben. Werd Japan niet ook in 1964, het jaar van de Spelen in Tokio, tot de OESO toegelaten? President Chun Doo Hwan lfjkt echter onvoldoende te beseffen, dat de ontwikkeling van de demo cratie achterblijft bij de economi sche ontwikkeling. In een land dat evenwicht letterlijk in zijn vaandel heeft staan (de Koreaanse vlag be staat uit symbolen voor positief en negatief, water en vuur, hemel en aarde) is dat een onevenwichtig heid, die alleen door werkelijk vrije verkiezingen ongedaan kan worden gemaakt. ven aan armen, niet drinken of roken, meer gebed en extra aan dacht voor armen, zieken, bejaar den of eenzamen. Joden. De Spaanse regering zal binnenkort met de joodse ge meenschappen in het land een concordaat afsluiten, dat de 12.000 joden op voet van gelijk heid brengt met de rooms-katho- lieken en protestanten. Volgens Samuel Toledano, voorzitter van de federatie van joodse gemeenschappen in Spanje, is dit de eerste keer in de geschiedenis dat een concordaat aan joden religieuze vrijheid ga randeert Als eerste kerkgenootschap in Nederland is de Kerk van de Ze vendedag-adventisten (Advents- kerk) begonnen met het opbou wen van een beeldbestand op Vi ditel. Deze week zijn de eerste pagina's al uitgezonden. De man voor communicatie en voorlichting van deze kerk, de heer C. E. van der Ploeg, deelde mee, dat zijn kerk dit doet omdat over de kerk in het algemeen en dit kerkgenootschap in het bij zonder nog veel misverstanden zijn op te ruimen. Van der Ploeg had voorheen een functie in de public rela tions-sector. TV vindt hij een ui termate geschikt middel voor kerkelijke informatie. De ver schillende rubrieken zullen niet alleen gaan over het kerkelijke leven van de adventisten hier, maar ook over de wereldwijde kerk en de geschiedenis ervan in Nederland. Die is in 1887 begon nen. Over twee jaar zal het eeuw feest worden gevierd. Om de maatschappelijke be trokkenheid van de kerk te laten zien, zullen de beeldpagina's ook algemeen kerkelijk nieuws ge ven en informatie over concrete problemen. Voorbeelden daar van zijn cursussen op het gebied van bijbelkennis, gezondheids zorg en methoden om van het ro ken af te komen. In Nederland telt de Kerk van de Zevendedag-adventisten - ook de Leidse regio heeft zo'n kerk - 4500 volwassen gedoopte leden. Met de huisgenoten mee rekenen ongeveer 12.000 mensen zich tot deze kerk. Wereldwijd zijn er ongeveer 5 miljoen leden, de huisgenoten meegerekend rond 15 miljoen. Het zwaarte punt verplaatst zich nu duidelijk van Europa en de Verenigde Sta ten naar Afrika. (Adventisten houden hun we kelijkse samenkomsten niet op zondag maar op zaterdag. Hun vergaderplaats in de Leidse regio is het gebouw 'Ontmoeting' in de Voorschotense wijk Noord-Hof land). Beroepen. Hervormde Kerk: beroepen te Wageningen G. M. Rosbergen (werkzaam bij 'Kin- derzorg') Zwolle; bedankt voor Brakel H. W. Riphagen Papen- drecht. Gereformeerde Gemeenten:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17