'De IJssalon': geslaagde 'oorlogsfilm'
Brian de Palma geeft
publiek wat het wil
billik llllk
Programma Film International belooft veel
Prachtige hoofdrol van Gerard Thoolen
UiiiiiinniiiiiHiiiiiiiiniiiiiiiii
Televisie
Veertiende editie met Robert Altman en Michael York als gast
Vrij circuit
'Quartetto Basileus':
een film in het spoor
van Luehino Visconti
VRIJDAG 25 JANUARI 1985
PAGINA 11
BLIJVERS
'1984' - Beklemmende verfilming
van Orwells boek met een teleur
stellend einde, Studio, Leiden.
'Amadeus' - Milos Formans specta
culaire verfilming van het toneel
stuk van Peter Shaffer over Mozart
en Salieri, Lido 2, Leiden.
'Ghostbusters' - Komisch trio be
strijdt spoken, Euro, Alphen.
'Gremlins' - Bekwame mix van hu
mor en spanning, Lido 1, Leiden.
'Purple Rain' - Sexsymbool Prince
in zijn eerste speelfilm, Euro, Al-
The never ending story' - Vakkun
dig gemaakte (sprookjes)film, Tria
non, Leiden.
'Under the volcano' - Eresaluut van
John Huston aan schrijver Lowry,
Lido 4, Leiden.
Tightrope' - Clint Eastwood als
nukkige politieman in spannende
film, City 1, Katwijk, Euro, Alphen.
Top Secret' - Niet geheel geslaagde
persiflage op de spionagefilm. Euro,
Alphen.
(OP)NIEUW
The Natural' - Robert Redford als
honkbalspeler. City 2, Katwijk.
'Battle truck' - Schurken teisteren
vredelievende gemeenschap City 3,
Katwijk.
'Piranha 2' - Rampzalige visjes, City
4, Katwijk.
SEXFILMS
•Verlangens van een tlenerf - Rex,
Leiden.
NACHTFILMS
•Meisjes met beroepsgeheim' - Rex,
Leiden.
Top Secret' - Euro, Alphen.
De erotische kijkdoos' - Euro, Al
phen.
Tightrope' - Euro, Alphen.
•Voor vrijende vogels' - Euro. Al
phen.
DEN HAAG
'Ghostbusters' - Asta (463500), al.
'Gremlins' - Asta, al.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'Ghostbusters' - Babyion 2, al.
Terms of endearment' - Babylon 3,
al.
'Body Double' - Cineac 1 (630637),
16 jr.
The naked face' - Cineac 2, 12 jr.
'Midnight express' - Cineac 3, 16 jr.
The never ending story' - Euro
(667066), al.
,'t Begint met liefde' - Metropole 1
(456756), al.
'Gremlins' - Metropole 2, al.
'Paris, Texas' - Metropole 3, al.
'Electric Dreams' - Metropole 4. al
'Los Santos Innocentes' - Metropole
5. 16 jr.
'De IJssalon' - Odeon 1 (462400), 12
jr-
C.H.U.D.' - Odeon 2, 16 jr.
The ninja mission' - Odeon 3, 16 jr.
'Edith et Marcel' - Odeon 4, al.
'Marilyn' - Le Paris 1 (656402), 18 jr.
'Wilde katjes' - Le Paris 2, 18 jr.
'Katharina, de naakte tsarina' - Le
Paris 3, 18 jr.
'Bachelor party' - Passage (460977),
12 jr.
AMSTERDAM
'Paris, Texas' - Alfa 1 (278806), 16 jr.
'Broadway Danny Rose' - Alfa 2, al.
1900 novecento deel 1- Alfa 3,16 jr.
'1900 novencento deel 2' - Alfa 4, 16
jr-
'Once upon a time in America' - Al-
hambra 1 (233192), 12 jr.
'Gremlins' - Alhambra 2, al.
'Amadeus' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
,'t Begint met liefde' - Calypso 1
(266227/234876), al.
'Bachelor Party' - Calypso 2, 12 jr.
'Edith et Marcel' - Calypso 3, al.
'Prikkeling der zinnen' - Centraal
(248933). 18 jr.
'MGM Diamanten jubileum festival'
- Cineac (243639).
'Fellini week' - Cinecenter (236615),
16 jr.
'Under fire' - Cinecenter, 16 jr.
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
jr.
'Parfait amour' - Cinecenter, 16 jr.
'Gremlins' - Cinema 1 (151243), al.
'Jaws-3' - Cinema 2, 12 jr.
The hot, the cool and the vicious' -
Cinema Rex (246132), 16 jr.
'Ghostbusters' - City 1 (234579), al.
The neverending story' - City 2, al.
'Anti-gang brigade contra politie' -
City 3, 16 jr.
Terms of endearment' - City 4, al.
'C.H.U.D.' - City 5. 16 jr
The naked face' - City 6, 12 jr.
'De IJssalon' - City 7, 12 jr.
'Medea' - Kriterion, (231708), 16 jr.
The postman always rings twice' -
Studio K (231708), 16 jr.
'De nacht van de minnende vrou
wen' - Parisien (248933), 18 jr.
Tuareg, the desert warrior' - Rem-
brandtpleintheater 1 (223542), 16 jr.
"You only live twice' - Rembrandt-
pleintheater 2, 12 jr.
'Paris, Texas' - The Movies 1
(245790), 16 jr.
'Los santos inocentes' - The Movies
2, 16 jr.
'Basileus Quartet' - The Movies 3,16
jr.
'Body double' - Tuschinski 1
(262633), 16 jr.
'De IJssalon' - Tuschinski 2, 12 jr.
'Gremlins' - Tuschinski 3, al.
'Midnight express' - Tuschinski 4,
16 jr.
'Electric dreams' - Tuschinski 5, al.
'Ghostbusters' - Tuschinski 6, al.
'1984' - De Uitkijk (237460). 12 jr.
schoots gerevancheerd voor een
uitermate treurig begin. De eerste
vijf minuten vormen een haast on
voorstelbaar dieptepunt. Voor Ko-
libri staan de ex-vrienden Hans en
Luuk elkaar in het gezicht te kef
fen en liedjes te fluiten, de één balt
een vuist, de ander brengt de Hitle-
r-groet. Een potsierlijk en stomp
zinnig tafereeltje.
De bijrollen vormen trouwens de
grootste makke van 'De IJssalon'.
Kees Hulst is puur slecht als ge
noemde Hans, hij maakt er een met
speed volgepropte NSB'er van.
Frits Lambrechts is zelfs nog iets
slechter als een nationaal-socialis-
tische partijbons, waarom daar nu
weer zo'n karikatuur van gemaakt?
Gelukkig zijn de drie hoofdrol
len beter bezet. Renée Soutendijk
en Bruno Ganz spelen hun rollen
ruim naar behoren en Gerard
Thoolen schittert als nooit te vo
ren. De acteur die steeds meer het
gezicht van de Nederlandse cine
ma bepaalt, overtreft zichzelf als de
joyeuze Otto Schneeweiss.
Werkelijk onvergetelijk in een sce
ne, waarin hij door Gustav het Ge
stapo-kwartier wordt binnenge
smokkeld. Als een Berlijnse pro
fessor overdondert hij zijn gehate
gastheren.
Thoolen draagt de film, dat kan
zonder overdrijving worden ge
steld. Waarmee overigens niets ten
nadele van de film is gezegd. 'De
IJssalon' is rijk aan allerlei kleur
rijke 'motiefjes', zoals het Hollands
provincialisme en de vriendschap
tussen Otto en Gustav. Dat en
Thoolens inbreng maken 'De IJs
salon' voor de volle negentig minu
ten het aanzien waard. Zo mogen
er nog wel honderd films over de
oorlog worden gemaakt.
BART JUNGMANN
Films over de oorlog worden wel
gemaakt, maar schijnen eigenlijk
niet meer te mogen. Al te vaak was
de bezetting kennelijk voer voor
speelfilmers. Dus zeggen zij die het
toch niet konden laten: deze film
gaat niet over de oorlog. Wat zegt
Renée Soutendijk bijvoorbeeld
over 'De IJssalon'? "Het gaat voor
al om een extreme situatie waarin
mensen belangwekkend kunnen
reageren. En ik vind dat de oorlog
niet echt geaccentueerd wordt".
Ir llj|||l,r JÊ?
'De IJssalon'; regie: Dimi-
tri Frenkel Frank; hoofd
rollen: Gerard Thoolen,
Renée Soutendijk en Bru
no Ganz; theater: Studio,
Leiden; alle leeftijden.
Het is maar watje 'niet echt geac
centueerd' noemt. Een film met
Duitsers, joden, goede Nederlan
ders, slechte Nederlanders en spe
lend in 1941 lijkt toch een extreme
situatie met flink wat oorlogsac
centen.
En waarom ook niet? De bezet
ting is het enig recente gegeven uit
de geschiedenis dat algemeen her
kenbaar is. Volop dramatische in
valshoeken en de hoek die Dimitri
Frenkel Frank verkoos, heeft een
in veel opzichten geslaagd produkt
opgeleverd: 'De IJssalon'.
Frenkel Frank was tot nu maker
van niet en half gelukte films als
'De Boezemvriend' en 'Hoge hak
ken, echte liefde'. Wat vooral uit de
Renée Soutendijk en Bruno rechts
laatste film sprak, was een ko
misch talent met name in dialogen.
Dat blijkt nu in combinatie met het
tragisch gegeven van 'De IJssalon'
goed te werken. Het idee van pro
ducent Roeland Kerbosch (de ge
schiedenis van de ijssalon Koco)
boog hij om naar zijn eigen ge
schiedenis, of eigenlijk die van zijn
vader.
Zo ontstond de salon Kolibri en
de figuur van Otto Schneeweiss
(Gerard Thoolen) Een jood die
i wagen een dansje. Links Karin Bloei
rijn goed lopende zaak aan de Ber
lijnse Kurfürstendamm op moest
geven en zich veilig waant in een
Amsterdamse volksbuurt. 'Hier zal
het toch niet zo'n vaart lopen', zegt
hij en daar lijkt het ook op. De be
zetter houdt zich koest en voor jon
ge Nederlanders is het Duizendja
rig Rijk inzet van simpel kinderge
kibbel.
Dan verschijnt Wehrmacht—ma
joor Gustav (Bruno Ganz) ten tone
le. Geen Nazi, een oude vriend van
en als 'moffenhoer'. (foto pr>
Otto en hij waarschuwt hem: de
Gestapo zal heus nog wel toeslaan.
Ook Trudi (Renée Soutendijk), het
vriendinnetje van eerst Otto en la
ter Gustav, probeert hem wijzer te
maken. Maar Schneeweiss wil het
niet zien en heeft hij het eenmaal
onder ogen, dan sluit hij ze. Hij ver
stopt zich in het verleden en de
muziek van Mahler, geen verzet te
gen het onafwendbare.
'De IJssalon' heeft zich, als de
film in dat stadium is, al ruim-
Filmliefhebbers kunnen komen
de week lekker binnenblijven.
Laat de beeldbuis stralen, mor
genavond al. Duitsland 1 heeft in
de serie Fassbinder-films om
20.15 'Lilli Marleen' in de aan
bieding. Fassbinder beschikte
over een flink budget en dat is
aan de film af te zien. Hanna
Schygulla speelt het zangeresje
Lilli Marleen (gemodelleerd naar
het leven van de vocaliste Lale
Andersen). Een vrouw die met
haar gelijknamige liedje zowel
de Duitsers als de geallieerden
ontroerde. De roem brengt voor
al ongeluk.
Ruim twee uur later begint op
dezelfde zender 'Missing', de in
middels befaamde film van Cos-
ta-Gavras. Een Amerikaanse jon
geman verdwijnt in Santiago
spoorloos, kort na de staatsgreep
van Pinochet. Zijn vrouw (Sissy
Spacek) en vader (Jack Lem-
mon) beginnen een uitzichtloze
speurtocht. Vooral de wijze
waarop vader Horman langzaam
zijn vertrouwen in de landgeno
ten verliest, is mooi opgebouwd.
Lemmon werd er dan ook voor
onderscheiden. Aanvang 22.35
Wie liever niet gestoord wordt
door de nasynchronisatie kan al
tijd nog uitwijken naar Neder
land 2 voor de Hitchcock-klassie-
ker 'Spellbound'. Met Ingrid
Bergman als de psychiater die de
psyche van Gregory Peck moet
ontraadselen. Aanvang 23.15 uur.
De VPRO bewijst de volgende
dag eens te meer film-minded te
zijn, misschien nog wel meer dan
Jack Lemmon.
de daarvoor zoveel geprezen VA
RA. Vrijwel het hele programma
staat in het teken van Film Inter
national. Fragmenten uit daar
vertoonde films, Adriaan van Dis
praat met betrokkenen en tot
slot 'Vidas Secas' van Nelson Pe-
reira dos Santos, aan wie een re
trospectief is gewijd. In de verta
ling luidt de titel 'Droge vlakten'
en de film gaat over een herder
die daarvoor op de vlucht is.
Een greep uit het verdere aan
bod: maandag op Duitsland 1
'Malevil' (23.00 uur), over het le
ven na de bom. Donderdag op
België 2 'Shoot the Moon', een
niet geheel geslaagde familiedra
ma met Albert Finney en Diane
Keaton (20.20 uur). Vrijdag op
Belgiël een oudje van Coppola
(20.25 uur): 'Finian's Rainbow'.
Een musical over rassendiscri
minatie met Fred Astaire.
ROTTERDAM - "De Europese
sterft. In landen als Italië, Frankrijk, Duits
land, lijkt de filmkunst muurvast te zitten".
Huub Bals constateert het met de hem ty
perende somberheid.
Ondanks zijn pessimisme heeft Bals voor
de veertiende editie van het Rotterdamse
festival een programma rond gekregen dat
het waard lijkt om tot en met eind volgende
week onder te duiken in de theaters Luxor,
Lantaarn, Het Venster en de filmhuizen.
De Cine-M-Art bijvoorbeeld, belooft inte
ressant te worden. Bals heeft dit verandert
in een podium waar onafhankelijke film
makers ideeën kunnen uitwisselen. Maan
dagmiddag wordt dit zij-evenement offi
cieel geopend door Minister Brinkman,
waarna zijn Griekse collega Melina Mercou-
ri en de Italiaanse meester Bernardo Berto-
lucci gastlezingen zullen geven.
Tot de meest befaamde sterren die het
festival bezoeken, behoren Michael York,
Robert Altman, Jane Birkin, Geraldine
Chaplin, Jonathan Demme en Nelson Pe-
reira dos Santos. York komt als hoofdrol
speler van 'Succes is the best Revenge', de
nieuwe Skolimowski-film. Birkin en Cha
plin spelen getweeën in de Rivette-film TA-
mour par terre'.
De Amerikaan Jonathan Demme en de
Braziliaan Nelson Pereira dos Santos wor
den beiden geëerd met een oeuvre-retros-
pectief. Demme is een B-filmer die met op
merkelijke eigenzinnigheid films pleegt te
maken voor een groot publiek. Vier jaar ge-
leden had hij succes met de tegendraadse
tragikomedie 'Melvyn and Howard'. Perei
ra dos Santos is e'e'n van de gelouterde
voormannen van de Cinema Novo, de revo
lutionaire filmbeweging die in de jaren zes
tig met veelal symbolische strijdfüms partij
maakte in Brazilië. De cineast raakt in de
vergetelheid, maar vorig jaar in Cannes was
hij ineens terug met de overrompelende ge
vangenisfilm 'Memorias do Carcèré. Stam
gasten die ook nu weer acte de présence
geven, zijn Daniel Schmid, Ken Loach,
Chan tal Akerman, Lothar Lambert en Cle
mens Klopfenstein.
Rotterdam geeft speciale aandacht aan de
voorbeeldige activiteiten van het Zweeds
Film Instituut. In dat verband wordt Ing-
mar Bergmans monumentale afscheidsfilm
'Fanny Alexander' in de integrale versie
vertoond, komt nog op de tv. Mogelijk ook
op tv en nu in Rotterdam wordt de Duitse
serie 'Heimat' vertoond.
De verrassingen zullen in elk geval uit
een andere hoek moeten komen. De in
Amerika werkzame Brit Alex Cox zou een
revelatie kunnen blijken met 'Repro Man'.
Veel verwacht men ook van THorondelle et
la Mésange, een onlangs in Frankrijk na 65
jaar pas gemonteerde speelfilm over
Vlaamse binnenschippers, waarvoor de op
namen indertijd gemaakt werden door
André Antoine. Het wordt een wereldpre
mière (met 'live' gespeelde Muziek).
En de Nederlanders zouden wellicht nog
opzien kunnen baren, want zowel 'Soldaten
Zonder Geweren' (Kees Hin over de Fe
bruaristaking) als het experimentele 'Voro
Nova' (Dick Rijneke en Midred van Leeu
waarden) beloven wat. Op de voorlaatste
festivaldag moet er een verrassingsfilm ge
draaid worden. Dat zou best wel eens 'A
Strange Love Affair' kunnen worden, de
nieuwe film van Eric de Kuyper. Anders
lijkt ook het in 1983 in Venetië bekroonde
'Streamers', van Robert Altman, een aardi
ge gok.
'Les enfants du Paradis' mag
met recht een filmklassieker
worden genoemd. K O ver
toont deze bijna drie uur duren
de film van Marcel Carné dins
dagavond. Het negentiende
eeuwse theater dient als décor
>r een aantal opmerkelijke ac
teurs. (20.15 uur).
Bij het LAK zijn die avond
twee door Cinemien uitgebrach
te films te zien: 'Ein ganz perfek-
tes Ehepaar', waarin Uhla Stöckl
in documentaire-stijl laat zien
hoe een perfect huwelijk wordt
verstoord. Daarna trekt in 'Der
Schlaf der Vernunft' (ook van
Stöckl) een vrouwelijke arts ten
strijde tegen een farmaceutisch
bedrijf. Haar man heeft een lei
dinggevende positie in dit be
drijf, dat een anti-conceptiepil
met schadelijke bijwerkingen
produceert
(resp. 20.00 en 22.00 uur).
Het Filmhuis LVC draait van
avond en morgenavond 'La Pel-
le' van Liliana Cavani. Het ver
haal speelt zich af in Napels,
waar zich tijdens de Tweede We
reldoorlog een meedogenloze
strijd tussen Amerikanen en Ita
lianen om de zwarte markt ont
wikkelt (met o.a. Marcello Ma-
Marcello Mastroianni te zien in
'La Pelle' en TIngorgo'.
(archieffoto)
stroianni, Burt Lancaster en
Claudia Cardinale, 21.15 uur).
Woensdag is hier TIngorgo'
van Luigi Comencini te zien. Ro
me heeft te kampen met een
langdurige verkeersopstopping.
De automobilisten representeren
de gestagneerde maatschappij.
Donderdag draait 'La Luna' van
Bernardo Bertolucci met Jill
Clayburgh (20.00 en 22.30 uur).
Na zijn 'remake' van het vijftig jaar
oude 'Scarface' is Brian de Palma
weer snel op zijn schreden terugge
keerd. Met 'Body Double' fanta
seert hij - net als voorheen - voort
op oude filmthema's en uiteraard
is Hitchcock weer zijn bron van in
spiratie.
Zonder nu weer in een uitgebrei
de verhandeling te vervallen over
de vraag of De Palma wel of niet
een jatter is, kan toch rustig wor
den gesteld dat Hitchcocks 'Rear
Window' en 'Vertigo' hem niet on
beroerd hebben gelaten. James
Stewart had in de laatste film last
van hoogtevrees, hoofdrolspeler
Craig Wasson kampt met claustro
fobie. Dezelfde Stewart zag in
'Rear Window' door een camera bij
de buren een moord plegen, Craig
Wasson overkomt hetzelfde (iets
dergelijks zat trouwens ook al in
Ten', het is dus niet altijd en alleen
Hitchcock).
Maar De Palma citeert nu ook De
Palma: in 'Blow Out' raakt een on
schuldige geluidsman betrokken
bij een sinistere moord en nu is het
een al even onwetende acteur die
hoofdrolspeler wordt in een dode
lijke confrontatie.
Heel in het kort iets over het ver
haal (van De Palma's mysterieën
moet je nooit teveel ontsluieren):
Jake Scully is een niet erg succes
vol acteur die als gevolg van clau
strofobie zijn rol verliest in een
derderangs griezelfilm. Eenmaal
thuis blijkt zijn vriendin zich naakt
te vermaken met een andere heer.
Het leven van Scully stort kortom
in zijn geheel, privé en werk, in el
kaar.
Dakloze Scully krijgt echter on
verwachts hulp van een pas ver
worven vriend. Collega Sam Bou
chard moet voor een paar weken
naar Seattle en biedt hem een fraai
appartement aan. Om het leven te
vervolmaken heeft hij nog een aar
digheidje voor Jake: de buurvrouw
mag graag schaars gekleed door
het huis dansen, met gebruik van
een geavanceerde camera kan
Scully daar mooi van genieten. Ge
not maakt al snel plaats voor af
schuw en angst, dat zal de De Pal-
ma-liefhebber begrijpen.
i verwachten van mijn films",
;ft de regisseur zelf gezegd en
is maar al te waar. Alle elemen-
uit vooral zijn laatste films als
'Dressed to kill' en 'Blow Out' zijn
herkennen. Brian de Palma is
en origineel filmer, dat wil hij
k niet zijn. Maar hij geeft zijn pu
bliek precies wat het wil hebben,
zoals dat in de James Bond-films
ook gebeurt.
Hij mag inmiddels gerust de
nieuwe 'master of suspense'
(Hitchcocks eretitel) genoemd
worden. 'Body Double' is in mooie,
harde kleuren gefotografeerd en
door bijvoorbeeld een gepast ge
bruik van de 'subjectieve camera'
(de camera en daardoor ook de kij
ker blikt mee door de ogen van de
hoofdrolspeler) houdt hij de span
ning permanent vast. In de inven
tieve wendingen die hij het verhaal
aan het slot geeft, is hij zo langza
merhand even bekwaam als Hitch
cock.
De vergelijkingen zijn dus, dat
blijkt, onvermijdelijk. Je komt er
vanzelf weer op terug. De Palma
weet dat ook, wordt er kwaad en
'Quartetto Basileus'; regie: Fa-
bio Carpi; hoofdrolspelers: Hec
tor Alterio, Pierre Malet; thea
ter: Kijkhuis.
Visconti had zich waarschijnlijk
niet geschaamd als hij 'Quartetto
Basileus' had gemaakt. Dat ik de
naam van deze overleden filmer
noem, komt omdat de film van
de in ons land nagenoeg onbe
kende Fabio Carpi me soms deed
denken aan het werk van Viscon
ti. Zo herinneren de scènes die
Carpi heeft opgenomen in Vene
tië aan één van de mooiste films
van de Italiaanse grootmeester:
'De dood in Venetië', de verfil
ming van het boek van Thomas
Mann, die overigens eenmaal
wordt geciteerd door een hoofd
rolspeler in 'Quartetto Basileus'.
De film van Carpi handelt over
de teloorgang van een strijk
kwartet. Die ondergang - hoewel
dat woord wellicht te zwaar bela
den is - begint als één van de vier
heren na een optreden sterft.
Aanvankelijk is het overgeble
ven drietal van plan om er mee
op te houden. Leven, willen ze,
want hebben ze al die jaren niet
in een isolement gezeten? Inder
daad, maar hun pogingen om de
muziek te vervangen door alle
daagse bezigheden mislukt.
Hun nieuwe hoop verschijnt in
de persoon van een eigenwijze,
maar o zo begaafde jonge violist.
Het kwartet kan weer optreden.
Die jongeman brengt de steen
echter wel aan het rollen. Zo
wordt één van de kwartetleden,
een homofiel en een groot be
wonderaar van de boeken van
Marcel Proust, verliefd op hem.
En dat heeft rampzalige gevol
gen voor de oudere man die na
enige tijd schijn en werkelijk
heid niet meer weet te onder
scheiden. Denkt dat hij een
hoofdpersoon uit de boeken van
Proust is en als gevolg van een
en ander dient te worden opge
nomen in een kliniek. Ook de
twee overgebleven oudere leden
van het kwartet zullen uiteinde
lijk afhaken. Hoe, dat verraad ik
niet.
Wat me het meest fascineerde
in deze film is de wijze waarop
Carpi de verhouding tussen de
jongeman en de oudere heren ge
stalte heeft gegeven. Ze weten
niet echt goed wat ze met hem
aan moeten.
Enerzijds bewonderen ze hem
omdat hij van het leven weet te
genieten, wat voor hen niet echt
geldt, anderzijds verfoeien ze
hem omdat hij soms onmisken
baar een gladde jongen is.
'Quartetto Basileus' is een
mooie film. Wat me af en toe
stoorde is dat Carpi soms iets te
veel aanstuurt op melodramati
sche effecten. Ook zonder een
hemel die door een ondergaande
zon rood wordt gekleurd, weet ik
wel dat Venetië de stad van de
dood is.
WIM BRANDS
'Body Doublé'; regie:
Brian de Palma; hoofdrol
len: Craig Wasson, Gregg
Henry en Melanie Grif
fith; theater: Luxor, Lei
den; 16 jaar
doodmoe van, maar kan het in zijn
films wel weer zelf mooi relative
ren. Zo laat hij Craig Wasson rijden
in een overduidelijk stilstaande au
to, terwijl achter hem de omgeving
op een doek wordt afgedraaid. Net
zo knullig als Cary Grant in 'To
catch a thief (Hitchcock, 1955)
langs de Riviera koerste.
Het ontbreekt er nog maar aan
dat De Palma, gelijk Hitchcock, als
een toevallige passant ergens op
duikt.
B.J.
f Melanie Griffith als het pornosterretje Holly en Graig V/asson als de
misleide acteur Jake Scully. (foto pr)