Laurie Anderson: 'Ik ben mijn eigen entertainer' Een leven in dienst van de kunst Jo Juda (75) overleden Wim Beeren voorgedragen als directeur Stedelijk WOENSDAG 23 JANUARI 1985 PAGINA 21 Laurie Anderson (5 juni 1947) behoort tot de belangrijkste Amerikaanse kunstenaars van het afgelopen decennium. Ze is niet in een hokje te stoppen, vandaar dat ze wordt aangeduid als multi-media-kunstenaar. Anderson is een performer, theatervrouw, componiste, vormgeefster. Ze werkt met geluidtapes, installaties, videoschermen, elektronische machinerieën. Ze paart een grote mate van taalgevoeligheid aan een uitgebreide, bijna universeel te noemen kennis, gevormd in de jaren dat ze kunstgeschiedenis studeerde en zelf les gaf in Egyptische architectuur en (algemene) beeldhouwkunst. Onder invloed van de Amerikaanse kunstenaar-criticus Sol LeWitt, die vorig jaar een magnifieke expositie had in het Stedelijk Museum in Amsterdam, ontwikkelt ze zich in de loop van de jaren zeventig tot een kunstenaar, die een conceptuele wijze van benaderen prefereert. In 1982 legt Laurie Anderson de laatste hand aan een acht uur durende totaalshow, United States I-IV, waarin ze alle hierboven opgesomde technieken combineert tot een formidabel portret van haar vaderland. Tot verbazing van andere avant-garde kunstenaars weet ze er een zeer breed publiek mee te bereiken, dat ademloos toekijkt. Ze dicht de kloof tussen elite en massa definitief als een van de stukjes soundtrack wordt uitgebracht op single en onder de titel Oh Superman een hit wordt. In 1982 verschijnt haar eerste album Big Science, dat evenals het volgende album Mister Heartbreak (1983) vrijwel volledig thuis is opgenomen. Haar appartement in een oud pakhuis in Manhattan staat van onder tot boven volgebouwd met apparatuur. De volledige documentatie van haar totaalshow United States verschijnt eind vorig jaar met horten en stoten. Een fotoboek bij de Newyorkse uitgeverij Harper Row, de volledige soundtrack een cassette met vijf langspeelplaten bij WE A. Het maakt het beeld eindelijk compleet. Er zijn er maar weinigen die met zoveel geestigheid en visie laten zien hoezeer de moderne mens vervreemd is van de wereld om zich heen. Bij Anderson wordt dat geen doemverhaal. Ze laat zien dat de mens verder moet. Ook in de wetenschap dat het nog wel even kan duren voordat we in Nederland kunnen bijtanken aan haar artistieke pomp. Een van de grote teleurstellingen van het najaar was de afgelasting van de reprise van haar shows in Carré. Mogelijk heeft 1985 meer in petto. „Dat is een geheim", fluistert ze, „In Japan werk ik de komende tijd aan mijn eerste speelfilm." Laurie Anderson: 'Wat heb je nu eigenlijk werkelijk over je eigen leven te vertellen? 1(6) Easy Lover-Philip Bai ley en Phil Collins 2 2) I should have known bet ter-Jim Diamond 3(4) I would die for you-Prin- ce en The Revolution 4 1) Do they know it's christ- mas-Band Aid 5 (13) One night in Bangkok- Murray Head 6(3) Last Christmas/every thing she wants-Wham 7(5) Like a virgin-Madonna 8 (16) Solid-Ashford en Simp son 9(9) The power of love-Fran- kie goes to Hollywood 10 (12) Gimme all your lovin-ZZ Top 11 (14) I want to know what love is-Foreigner 12 (15) We all stand together- Paul McCartney en Frog Chorus 13 (23) Shout-Tears for Fears 14 8) The wild boys-Duran Duran 15 (10) Sexcrime-Eurythmics 16 (18) We are the young-Dan Hartman 17 (29) Do what you do-Jermai- ne Jackson 18 7) When the rain begins to fall-J Jackson P Zadora 19 (19) I'm so exited-Pointer Sis ters 20 (11) Ik verscheurde je foto- Koos Alberts 21 (17) Rode rozen-Jantje Koop- mans en zijn band 22 (27) Loverboy-Billy Ocean 23 (35) The touch-Kim Wilde 24 Brinkman minister Brinkman-Vader Abra ham 25 (30) Everything must change- Paul Young 26 (37) Jungle love-The Time 27 (20) Too late for goodbyes-Ju lian Lennon 28 (32) Sea of love-The Honey- drippers 29 Sussudio-Phil Collins 30 (38) Hang on to your love-Sa- de 31 (36) Respect yourself-The Ka ne Gang 32 (31) Rattlesnakes-Lloyd Cole en The Commotions 33 (25) The riddle-Nik Kershaw 34 (39) Don't drive drunk-Stevie Wonder 35 (34) Say yeah-The Limit 36 (24) Gisteren heeft zij me ver- laten-Koos Alberts 37 Mijn opoe heeft 'n zadel op d'r rug-Andre van Duin 38 Rock 'n' roll-Status Quo 39 (40) Preaching-Roberto Jac- ketti en The Scooters 40 Better be good to me-Ti- na Turner Leiden Rijksmuseum van geologie en mine ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne derland uit water', t/m 19/5; ma t/m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur. Bibliotheek - Nieuwstraat, wandkle den van Anneke van Overloop, tot 11/ 2; tijdens openingsuren bibliotheek te bezichtigen. Lak-galerie - Jan de Zoete: Heliogra vure, tot 17/2. Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto-ex positie van Frits Gierstberg, tot 15/3; ma t/m za van 9-18 uur. Charousko - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weerdt-Schmit, t m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel, Maastrichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 uur. zo van 13-17 uur. Cosi fan tutte - Gerrit Doustraat, gra fiektentoonstelling van Erik jan, t/m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur. Stichting Burcht - expositie van gra fisch werk en advertenties van Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo van 12- 17 uur. Galerie Denise Stephan - Boisotkade, schilderijen en prenten van Frans de Haas, tot 24/2; vr, za en zo van 13.30 tot 17.30 uur Ars Aemula Naturae - expositie van werk van docenten, t/m 27/1; tijdens cursusuren en op za en zo van 13-16 Piggelmee - Jan Vossensteeg, exposi tie pasteltekeningen Marian Visser, NEW YORK (GPD) In de auto op weg naar het festival sukkelt ze telkens even in slaap. Eerst vallen de ogen dicht, dan rolt het hoofd opzij en vervolgens stokt de woor denstroom alsof het allemaal af zonderlijke functies zijn die je naar believen aan en uit kunt zetten. Bij het ontbijt had ze al zitten tol len. De prijs van het harde werken bleek de afgelopen dagen nog ex tra te zijn belast door een hogere plicht. Donderdagavond had ze in Parijs gehoord dat een intieme vriend was overleden en was ze da delijk in het vliegtuig gesprongen om_drie uur te kunnen vertoeven in New York en op tijd te zijn voor de begrafenis. Maar dit is zaterdagochtend en Laurie Anderson lijkt in de race te gen de klok het onderspit te heb ben gedolven. Ze is zojuist voor acht tellen neer gegaan maar des ondanks kunnen er even later vra gen worden gesteld. „Ik heb pas een boek gelezen van Milan Kundera", zegt ze terwijl ze vermoeid een sigaret opsteekt, „Ken je zijn boek The Unbearable Lightness of Existence? Daar gaat het eigenlijk om. Hij schrijft over kans, over geluk. Ik weet niet wat ik van zijn opvatting moet denken dat er een Tweede Wereld bestaat waarin we de fouten van deze we reld kunnen goedmaken... maar ik weet wel wat hij bedoelt met kans en toeval. Wat heb je nou eigenlijk werkelijk over je eigen leven te vertellen?..." tot 1/2; ma 13-18 uur, di. woe, vr 9-18 uur, do 9-21 uur. za 9-17 uur. Holiday Inn - expositie Paul Franzen, olieverf op gekleurd karton of gespo ten hardboard, t/m 30/1. Nederlandse Ver. van Huisvrouwen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken an An neke Kok en beeldend werk van Joze- fien Verbiest, tot 9/3; za en zo van 12- 16 uur. Pijpenkabinet - Oude Vest,-tentoon stelling kleipijpen uit landen buiten Europa, t/m 21/4; zo van 13-17 uur. De Trommelaar - Apothekersdwijk, etsen en pentekeningen van Anda Kouwenhoven, dag. beh. zo. tussen 17.30-20.30 uur. Oegstgeest Jacques van Bellen - Lange Voort, pasteltekeningen van honden en kat ten door Marcelle Frijling, t/m 15/2; di t/m do 9-18 uur. vr van 9-21 uur, za 9-17 uur. Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, fo to's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe, do, zo. 14-16 uur, za 11-14 uur. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. van den Ouweelen, winterobjecten, t/m 31/1; di 17-21 uur. woe 10-12 en 14-16 uur, do, za, zo 14-16 uur. Mariënhaven - expositie brooddeegfi guren Carla Pont thema 'Circus', tot eind febr. Leiderdorp Muzenhof - gouaches en etsen van Margot de Jager, tot 6/2; ma t/m vr 14- 18 uur, za 9.30-12.30 uur. Wassenaar Auberge De Kieviet - Stoeplaan, teke ningen en aquarellen van Addi Kub- binga-Kwakkelstein, tot 14/2; dag. beh. ma. 9-12 en 15-19 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - beelden, aquarellen en olieverfschilderijen van Margreet Po- lanen, tot 15/2; tijdens openingsuren bibliotheek. door John Oomkes „Kundera schrijft ook dat je een boek of film niet kunt kritiseren omdat er mensen en karakters in voorkomen die zich laten leiden door motieven en thema's. Mensen laten zich namelijk leiden door hun eigen voorstelling van zaken. Het is mogelijk datje de enige bent die van een ander weet wat hem of haar werkelijk roert. Onbeduiden de dingen vaak, nauwelijks wat om het lijf hebbend, maar zo'n inner lijk leven van een ander kan je op eens ongelofelijk gelukkig maken of verschrikkelijk teneerslaan. Maar dat karakter, die beelden van en uit een leven ben je kwijt als ie mand die je na is opeens het hoekje omgaat. Zijn beelden zijn niet te vervangen door die van een ander, en het zijn die beelden die helpen jouw leven vorm te geven." Zware kost op de zaterdagmor gen. We brunchen even geluidloos, ieder met onze eigen beelden voor ogen. „Aan het einde van de jaren zestig was ik altijd op zoek naar de essentie van dit vak. Ik wilde te weten komen waarom mensen zich inspanden om kunst te maken. Waarom besteed je daar je leven aan? Wat betekent het eigenlijk voor je? Omdat ik les gaf en lezin gen verzorgde en dus moest zorgen over dat soort thema's een samen hangend verhaal te vertellen, kreeg ik op dergelijke vragen voortdu rend verschillende antwoorden. Een van de merkwaardigste ant woorden die ik vond, was er nota bene een van Lenin: 'Ethics are the esthetics of the Future' (is: ethiek is de esthetiek van de toekomst, met andere woorden: het gevoel voor waarden maakt in de toe komst het gevoel voor schoonheid uit)." Laurie Anderson gaf destijds het veilige bestaan in het lesgeven en het schrijven van kunstkritieken op onder invloed van dergelijke overwegingen. Het was het lesge ven en de filosofie die me deden Jo Juda. LAREN (ANP) - De violist Jo Juda is in zijn woonplaats Laren (N.H.) plotseling overleden. De oud-con certmeester van het Concertge bouworkest is 75 jaar geworden. De begrafenis heeft woensdag in intieme familiesfeer plaats. Vorige week heeft hij voor het eerst een concert afgezegd, dat hij met zijn dochter, de violiste Iris Juda, in Groningen voor de Kunstkring zou geven. Jo Juda werd 7 september 1909 in Amsterdam geboren Hij was concertmeester bij achtereenvolgens het Bachorkest, de Arnhemse Orkestvereniging en de Groningse Orkestvereniging tot hij in de Tweede Wereldoorlog werd opgepakt. In de concentratie kampen speelde hij vaak voor zijn medegevangen. Lotgenoten, die de gevangenschap overleefden, schonken hem een kostbare Stra divarius. kiezen, zo vertelt ze. Maar alweer speelde het toeval een rol. „Ik maakte veel dingen op basis van geschreven teksten", zegt ze op eens gretig, „Teksten waarvan je op het eerste gezicht zou zeggen: dit is waanzin, dit ben je zelf niet, maar uit dergelijke zinnen sprak bij nader inzien toch een andere di mensie van je persoonlijkheid. Soms was het alleen het spel met taal. Hoe er uit dezelfde woorden een andere lading sprak, afhanke lijk van de manier waarop je er kennis van neemt. Als je in zwart op wit leest: I'm having a great ti me, dan zegt dat hoe dan ook iets anders, dan als iemand je opbelt en roept: I'm having a great time." Spel met taal „Ik raakte zo geïnteresseerd in dat spel met taal en woorden, dat ik ervan overtuigd raakte dat ik ze gewoon zelf moest zeggen. Vanaf dat moment ben je naar buiten ge richt. Ik wilde dat spel met woor den wel zo simpel mogelijk hou den, zo primitief als maar mogelijk is. Dat is nog steeds het geval. Als ik nu met een nieuw projekt van start ga, dan ga ik nog steeds van taal uit." Taal is als vanzelf een spel met communicatie. Uit de vele projek- ten die Laurie Anderson heeft op gezet spreekt een voortdurende wil om in samenspel met anderen te werken. Of het nou om dichters als William Burroughs of John Gior- no, arrangeurs als Roma Baran en (foto KIPPA) Na de oorlog werd Juda weer so list en leraar. Hij was tevens van 1952 tot 1974 concertmeester bij achtereenvolgens het Radio Phil- harmonisch, het Utrechts Stede lijk, opnieuw het Radio Philhar- monisch en het Concertgebouwor kest. Hij doceerde dertig jaar in Amsterdam, vele jaren in Maas tricht en ook een tijdlang in Den Haag. Hij maakte tournees naar tal van landen met zijn broer Arnold Juda als vaste begeleider. Componisten onder wie Sem Dresden, droegen concerten aan Jo Juda op. Ook werd hem vaak gevraagd nieuw werk voor het eerst uit te voeren. Hij schreef ook een aantal boeken over de viool, waaronder het pedagogisch werk „Mens en viool". Zijn verdiensten kregen koninklijke erkenning door zyn benoeming tot officier in de Orde van Oranje Nassau. Perry Hoberman of producers als Peter Gabriel, Nile Rodgers of Bill Laswell gaat. „Ik hou er zeer van om met anderen te werken, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik niet goed in een nauw teamver band kan werken. Als ik bijvoor beeld samen met Peter Gabriel aan een song schrijf, dan ben ik daar voor te egoïstisch ingesteld. De po ging was interessant, maar ik leer de erdoor dat ik pas anderen bij mijn werk moet betrekken als ik zelf een afgerond idee heb." „Ik realiseerde me toen ik met Peter werkte dat ik nog nooit ie mand van nabij had zien werken. We hadden een opdracht gekregen in het kader van een Frans-Ameri kaanse co-produktie, een live tv- programma. Vier, vijf dagen om een song te maken en een bijpas sende visuele omlijsting, video- werk. Zondagsmorgens moesten we om negen uur de eerste tv-repe- tities doen. Zaterdagavond om ze ven uur hadden we nog geen woord geschreven van wat als Ex cellent Birds op (het album) Mister Heartbreak terecht is gekomen. Uiteindelijk ontstaat het langs im proviserende weg. Diep in de nacht was ik aan het mixen met de technicus en plotseling sloegen de potmeters opnieuw uit. Ik zei te gen de technicus: wat is hier aan de hand? Uiteindelijk zagen we dat Peter in zijn slaap zat te zingen. Zes uur later zaten we met dikke ogen in de tv-studio en elke keer als we moesten mimen, en ze de ta pe opnieuw moesten terugdraaien AMSTERDAM (GPD) Het colle ge van B en W van Amsterdam wil dat dr. W. A. L. Beeren directeur wordt van het Stedelijk Museum. Het bestuurscollege heeft hem gis teren als nummer één op de voor dracht aan de raad geplaatst. Bee ren is nu directeur van het mu seum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam. Als tweede kandidaat heeft het bestuurscollege oud-Lei- denaar drs. R. Fuchs, directeur van het Van Abbe Museum in Eindho ven, voorgedragen. B en W hebben de voordracht voor de opvolging van Edy de Wil de als directeur van het Stedelijk, vastgesteld na overleg met de raadscommissie voor de kunst. De leden van deze commissie spraken zich, na raadpleging van de fracties in de gemeenteraad, in meerder heid uit voor de benoeming van Wim Beeren. Hoewel B en W een lichte voor keur hebben voor Rudi Fuchs, heeft het college toch besloten, conform de afgesproken procedu re, Beeren op de eerste plaats van de raadsvoórdracht te plaatsen. B en W zijn unaniem van mening dat zowel Beeren als Fuchs zeer ge schikt zijn voor de functie van di recteur van het Stedelijk Museum. De voordracht komt aan de orde in de gemeenteraadsvergadering van maandag 4 februari. Wilhelmus Aart Louis Beeren is op 29 januari 1928 in Brussel gebo ren. In Nijmegen studeerde hij kunstgeschiedenis en archeologie, waarna hij in 1960 zijn doctoraal examen deed. In 1976 promoveer de Beeren aan de Universiteit van Amsterdam. Wim Beeren heeft enkele jaren gewerkt bij het Gemeentemuseum in Den Haag en van 1965 tot 1971 was hij hoofdconservator van de afdeling schilder- en beeldhouw kunst van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Sinds 1978 is Beeren directeur van het museum Boy mans-Van Beuningen. Rudi Fuchs is op 28 april 1942 in Eindhoven geboren. In 1967 legde leek het alsof het nummer nog nooit eerder gehoord hadden. Uit eindelijk moesten ze grote spiek- boorden op de vloer neerleggen." Nadat Anderson in 1983 de laat ste hand had gelegd aan haar chef d'oeuvre, United States, was ze óp. De première ging op 3 februari in een gerespecteerd omgeving: de Brooklyn Academy of Music. Tot op dat moment had ze zich niet be zig gehouden met het medium grammofoonplaat. Iemand haalde haar over om een 'klein' projektje te doen: een single. Big Science was feitelijk een bewerking van de len uit United States geweest, en dus documentair. Het bleef niet bij een song, maar het projektje pakte uit als een nieuw onderzoek naar Anderson's grenzen, zoals het ver haal over Gabriel al aantoont. Lau rie: „Ik had me nog niet met ver schijnsel audio-depth bezig gehou den. Een opname was voor mij al tijd een opname geweest, en nog niet een stukje geluidskunst, een vormgeving in geluid." Ulyssus „Op Mister Heartbreak wilde ik bereiken dat de muziek zelf al beel dend was, Filmisch. Mijn grote voorbeeld daarvoor was James Joyce' roman Ulyssus, een boek dat ik vooral als een film ervaar. Het schaalmodel was een scene waarin een meisje op het strand zit en dagdroomt over haar mooie rok je, haar aardige schoenen, sokjes. In één beweging verplaatst de han- Wim Beeren hij aan de Leidse universiteit het doctoraal examen kunstgeschiede nis af. Tot eind 1974 was hij aan de ze universiteit werkzaam als we- deling zich naar een passant die dat meisje ziet en denkt: ik ben be nieuwd wie dat lelijke, invalide meisje is. Uit zo'n manier van schrijven spreekt niet de geest van de verantwoordelijke auteur die zijn karakters behandelt als zijn marionetten, maar de visie van een regisseur die met een andere came ra-instelling contrasten kan laten zien." Al het werk van Laurie Ander son imponeert alleen door een der gelijke hoge graad van organisatie. United States live is een wondertje van precisie. Belichting, muziek, gesproken woord en elektronische effekten moeten naadloos in elkaar passen teneinde het gewenste re sultaat op te leveren. Een show van dergelijke omvang kon eind 1984 niet naar Europa worden gehaald gezien de hoge investeringen, zo wel financieel als mentaal. Waarom gaat ze maar door? „Toeval, maar ook angst", grinnikt ze. „Ik weet niet wat anders te doen. Ik ben niet het type dat doelloos een tijdje kan rondhangen. In je werk bereik je soms een staat van delirium die je nergens anders van krijgt. En ais alles wat je doet, ook wérkt, ga je maar door. Je moet wel kritisch kunnen zijn op jezelf. Soms ga je maar door, en is alles wat je maakt pulp. Maar creëren is voor mij een soort Nirvana. In staat te zijn beel den te maken die anderen veel zeg gen... maar, als ik eerlijk ben: je doet het in de eerste plaats voor je zelf. Ik ben mijn eigen entertai- lfoto ANP) tenschappelijk medewerker. Vanaf begin 1975 bekleedt hij de functie van directeur van het Van Abbe Museum in Eindhoven. Waarschuwing BKR-regeling DEN HAAG (ANP) - Minister Brinkman van WVC staat er op dat provin cies en de vier grote gemeenten de miljoenen die zij beschikbaar hebben voor het voeren van een eigen kunstbeleid niet gebruiken om zoveel mogelijk beeldende kunstenaars aan het vereiste inkomen te helpen om toegelaten te worden tot de BKR-regeling (per 1 maart 1985 zesduizend gulden aan eigen inkomsten over het afgelopen jaar). „Van verschillende zijden" hebben de bewindsman berichten bereikt dat de vier grote gemeenten en de provincies dat vorig jaar tegen het beleid in toch hebben gedaan, maar bewijzen ontbreken, zo signaleert Brinkman in een evaluatie van het BKR-beleid dat gisteren aan de Kamer is gestuurd. De gemeenten hebben zich niet te houden aan het voeren van een „sociaal" beleid, maar moeten zich richten op de kwaliteit van hun kunst beleid, zo waarschuwt de minister. Hij verwacht dat de lagere overheden zich niet opnieuw zullen schuldig maken aan „dergelijke acties, ingege ven door een overgangssituatie". Vorig jaar keerden de provincies en grote gemeenten 7,7 miljoen gulden zelf uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21