Bange ouders geven kind huisarrest KRANTLEESKWIS f. 'Mv.'.y- 'Ju Schillebeeckx: pastorale werkers wijden Zwerfkat onder trap Louise WOENSDAG 23 JANUARI 1985 JiBS WÊmk '^9, PAGINA VOOR JONGEREN Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Huisarrest omdat je ergens uit gaat waar een keertje rottigheid is geweest. Een zware straf. Hele maal zwaar als je bedenkt dat je er zelf niks aan kan doen als je ergens je vrienden ontmoet waar anderen ruzie maken. Stel je voor. Bij jou op school wordt ge vochten. Zwaar gevochten met een steekpartij in de straat naast je school. Zou je vader of moeder dan zeggen: "Jij mag nooit meer naar die school toe". Ik weet het zo net nog niet. Hoe dan ook enkele jongeren van vijftien en zestien jaar die re gelmatig in het weekeinde 'uit' gingen, mochten niet meer naar de plaats waar in de eerste nacht van het nieuwe jaar 'skinheads' en Marokkanen agressief wer den. De reden is dat ouders bang zijn dat er vaker rottigheid is in die gelegenheden. Laten we de zaken die - ten onrechte - op een negatieve manier maar bij hun naam noemen. Het Leids Vrijetijds Centrum (LVC) en café de WW. Twee gelegenheden waar jon geren komen die liever U2 en de Talking Heads horen dan 'One night in Bangkok' en 'Ghostbus- ters'. Twee plaatsen ook, waar de jeugd er 'anders' uitziet. Veel jongens en meisjes met kleren van de dump, leren jacks en war rig haar. Mensen die weinig van de jeugd begrijpen gooien ze op één hoop en noemen ze 'pun kers'. Ouders begrijpen er vaak niks Onder een trap op het school plein van de Leidse Louise de Coligny Scholengemeenschap staan drie kattemandjes. Daar woont Schychie, een kater met één oog die in april voor het eerst opdook op het schoolplein. Vanaf die maand namen Clara van Bemmelen (15) uit Leiden en Christine Hansen (16) uit Oegst- geest de kat onder hun hoede. El ke avond, ook in de vakanties, gaan de havo-leerlingen gewa-^ pend met een bakje kattevoer naar het schoolplein. Zij voede ren om toerbeurt. "Toen we hem voor het eerst zagen, zag hij er heel slecht uit", zegt <Clara. "Hij was ontzettend mager en had kale plekken en korstjes op zijn rug. Hij was heel bang. Ik noemde hem toen Schy chie, omdat mijn vriendin een kat heeft die zo heet en ook zo bang is. Nu is Schychie niet zo bang meer". De goed uitziende kater bewijst dat Clara gelijk heeft door op haar schoot te springen. Een paar dagen nadat de meis jes voor het eerst eten brachten op het schoolplein, wachtte Schychie hun al op. En gedwee ging de kat met Clara en Christi ne mee naar de dierenarts. Die gaf hem een spuit tegen de kale plekken in zijn vacht en pillen te gen jeuk. Het hielp. De dierenarts vertelde Christi ne en Clara trouwens dat de kat ongeveer drie tot vier jaar oud is en dat hij al vanaf zijn geboorte met één oog rondloopt. Ook ont dekte hij dat de kater geca streerd is. Schychie is dus geen echte 'zwerver'. Om de dieren arts te kunnen betalen zetten de meisjes een spaarpot in de kanti ne van de Louise. Na drie dagen zat daar al zo'n 70 gulden in. Van het geld werd de dierenarts be taald en eten en een vlooienband gekocht. Verdwenen In het weekeinde net na oud en nieuw was Schychie opeens ver dwenen. Toen Clara hem vrijdag middag eten kwam geven was hij ér niet. De zaterdag daarop ook niet. Clara: "De hele zondag heb ben we gezocht. Nergens zagen We hem en er stonden ook geen pootafdrukken in de sneeuw. Toen hebben we het asiel gebeld en daar was hij. Een vrouw die hem had zien lopen had hem daar gebracht vanwege de kou". Schychie loopt nu weer op het schoolplein. Overdag ligt hij in de school op de verwarming. Clara en Christine Schychie niet mee naar huis. Cla ra heeft namelijk een 13-jarige kat, die al zijn hele leven alleen is, en bij Christine loopt thuis een hond rond. Clara: "We kun nen niet eeuwig voor hem blij ven zorgen. Over twee jaar gaan we van school. We hopen dat er dan iemand anders voor hem gaat zorgen of dat iemand hem in huis wil nemen". Voorlopig blijven de meisjes trouw elke avond komen. Som mige leraren bekommeren zich om het dier en geven eten, een handvaardigheid-lerares heeft een nieuw mandje neergezet en de tante van Clara heeft een hok op pootjes voor Schychie laten maken, zodat hij warm en droog kan slapen. Dat is dan dus zijn vierde mandje. TRUUS VAN ES van. Ze denken dat hun kinderen meteen reddeloos verloren zijn als ze niet meer in de kleren lo pen en naar de kapper gaan die ze zelf voor hun kinderen zouden kiezen. Ook die 'herrie' waar hun zoons en dochters naar luisteren kan alleen maar een slechte in vloed hebben. Zo is het trouwens altijd al geweest. In de jaren zes tig raakten ouders in paniek als hun kind naar Pink Floyd of Frank Zappa luisterde. Van die psychedelische muziek móesten hun kinderen wel verdovende middelen gaan gebruiken... Generatiekloof Helaas voor sommige jongeren is er in twintig jaar weinig veran derd. Wij spraken een meisje dat na de kranteberichten rond de steekpartij op Nieuwjaarsnacht niet meer 'uit' mag. Vanwege mogelijke straf van de ouders die niet willen dat zij met andere ou ders (dus helemaól niet met KITS) over het huisarrest praat, zullen we haar een andere naam geven. Brigitte (16): "Toen ik thuis kwam had mijn moeder de krant gelezen. Ze deed een beetje raar en na een poosje kwam het hoge woord eruit. Ik mocht niet meer naar de WW. Zogenaamd vanwe ge dat krantebericht. Het stom me is dat in de WW helemaal niet is gevochten en ook nooit wordt gevochten. Waar het eigenlijk om gaat is dat ze wil dat ik mijn uiterlijk verander. Ze is bang dat ik punk word. Ze zeggen altijd dat je normaal moet doen. Je hoéft toch niet zo op te vallen, zegt ze dan. Als ik met vrienden thuis zou komen die er als een kakker uitzien, worden ze wel geaccepteerd". Twee vrienden van Brigitte ko men ook regelmatig in hetzelfde café. Zij zijn even oud en mogen nog wel uit. Ben: "Het is gewoon een generatiekloof. Ouders be grijpen gewoon niet dat je zelf wil bepalen hoe je eruit ziet. Ik heb een oudere broer die ook naar de WW gaat. Dat scheelt". Ook Rolf heeft een oudere broer die het ijs al heeft gebro ken, zodat zijn moeder niet al te bang is als hij uitgaat. Zijn moe der zegt: "Ik begrijp die ouders niet, want er kan overal wat ge beuren. Als er op school rottig heid is verbiedt je je kind toch ook niet om daarheen te gaan". Helaas voor Brigitte zijn niet alle ouders zo. Op de redactie van deze krant kwam een brief binnen van een moeder die het ook opnam voor de jeugd. Wij ci teren enkele zinnen: "Niet iedere jongen met een kaal hoofd (wat de meeste niet eens hebben) en zwarte laarzen is een skinhead. Het is jammer dat het LVC in de racistische hoek wordt ge drukt. Wellicht zal er bij deze jongens ('skins', red.) een dwaal licht lopen met rare ideeën, maar de meeste jongens die ik ken zijn Sabina Brehm Yvonne van Gennip P Andrea Schóne Kerkelijk nieuws staat in de rubriek: Eerst Napels zien... Nabij en ver Bijna zo ver Minister Van Aardenne Anton Dreesmann Albert Tjepkema Welke sport is dit? korfbal vrouwenvoetbal handbal Markus Meulmeester Kees Brusse Bert van Lingen Vraag 8 (Van een onzer verslaggevers) WARMOND - De rijkspolitie te water heeft gistermiddag de sterke drankvoorraad in beslag genomen van een koek- en zo- pietent op de Kagerplassen, te genover het Kaageiland. Het ging om vier flessen jenever. De Alkemadese venter, die een aan de broek kreeg, wist dat hij geen alcoholische dranken mocht verkopen. Hij was gewaar schuwd toen hij vorige week bekeuring proces-verbaal vermaning C lt SIP Welk woord staat hier? Welk nieuws is hier in beeld? slaapzalen ingericht voor Amerikaanse legeroefening Reforger ziekenhuis ingericht voor bevriezingsgevallen brief van een lezer □-bericht van een journalist advertentie op een tekstpagi- Hulp Nicaragua stagneert door weigering NCM Bij welke rubriek hoort deze kop? Dit is de derde Krantleeskwis van het Leidsch/Alphens Dagblad en de stichting Krant in de Klas. Er volgt nog één aflevering. De oplossing is te vinden door aan de hand van onderstaande aanwijzin gen een woord van tien letters te vor- Schrijf het gevonden woord op een briefkaart en stuur die aan: Redactie Kits, p/a Leidsch/Alphens Dagblad, postbus 54, 2300 AB Leiden. Onder de inzenders van het juiste woord worden drie waardebonnen van 25 gulden verloot (naar keuze een platen- of boekenbon; vermeld de voorkeur op de briefkaart). Zet ook je leeftijd op de kaart. De oplossing van de vorige krant leeskwis was: nieuwsdienst. Hoewel in de aanwijzingen een paar foutjes zaten (excuses daarvoor) kwamen er toch voldoende briefkaarten binnen met de goede oplossing. de tweede Krant- Frank Möhlmann, Hoekstraat 14, Sassenheim; Serena Haak, Romanen- werk 15, Alphen aan de Rijn en Ro nald Boom, Peppelrode 16, Leiden. Zij krijgen hun bon binnenkort thuis gestuurd. Oplossing derde krantleeskwis: 1. letter 4 van het antwoord op vraag 8; 2. letter 10 van vraag 1; 3. letter 11 van vraag 2; 4. letter 2 van vraag 9; 5. letter 14 van vraag 5; 6. letter 3 van vraag 10, 7. letter 13 van vraag 4; 8. letter 2 van vraag 6; 9. letter 2 van vraag 7; 10. letter 6 van vraag 3. normaal denkende jongeren die werken of studeren. Ik hoop met deze brief een beetje positiever geluid te laten horen over de door u genoemde 'skinheads'". Er kwam meer post binnen over de steekpartij. Een oogge tuige geeft haar weergave van de gebeurtenissen. Ook stelt zij te recht: "Was het nodig om café de WW met naam en adres te noe men? Zo helpt U het café aan het krijgen van een slechte naam...". Darten Hoe dan ook, Brigitte en met haar een aantal anderen, blijven zitten met een verbod om naar gelegenheden te gaan waar ze graag hun vrienden van school ontmoeten. Ook dat stuit op on begrip. Waarom nodig je je vrien den niet gewoon thuis uit, en drinken jullie hier een biertje?, vragen veel ouders zich af. Ben (niet die betweterige 'oom' uit Dubbelisjes) antwoordt: "In het café is gewoon een andere sfeer. Daar kan je darten, flippe ren en andere mensen leren ken nen. Op je eigen kamer kan dat -toch niet? En denk nou maar niet dat we daar als een gek gaan zit ten zuipen, daar hebben we niet eens genoeg zakgeld voor". Een oplossing om Brigitte en lotgenoten van hun huisarrest te bevrijden zou misschien zijn om hun ouders eens mee te nemen naar de plaatsen waar ze graag vertoeven. Dan kunnen ze met hun eigen ogen zien dat de WW en het LVC geen duistere holen zijn waar alleen maar punkers zitten die mekaar naar het leven staan. Ze zien dan gewoon een mo dern café met een leestafel, dart- banen en een flipperkast, waar mensen rustig met elkaar praten, wat lezen of een spelletje doen. Niks bijzonders dus. Misschien dragen sommige bezoekers niet de laatste mode, maar is dat zo'n ramp? DIRK-JAN ROELEVEN In zijn nieuwe boek 'Pleidooi voor mensen in de kerk' - werkt professor dr. Edward Schille beeckx de stellingen-van zijn vo rige boek over het ambt in de kerk nader uit. "Ik heb ze geradi caliseerd, ze theologisch en his torisch meer onderbouwd. De suggestie als zou ik mijn opvat ting dat ook anderen dan pries ters in de eucharistie kunnen voorgaan hebben ingetrokken, is niet juist". Dat zei de Nijmeegse oud-hoogleraar gisteren in een gesprek met de pers. Berichten over herroeping van bepaalde gedachten, ingegeven door voorzitter kardinaal Ratzin- ger van de congregatie voor de geloofsleer, schreef Schille beeckx toe aan angst. "Hetzelfde gebeurt met de .bevrijdingstheo logie. De Vaticaanse uitlegging daarvan is totaal anders dan de beoefenaars beschrijven. In Ro me lezen ze die boeken met hun eigen bril". Zo verweet de congregatie Schillebeeckx, dat hij de eerste de beste leek in de eucharistie wil laten voorgaan. "Ten onrech te", zei hij. "Mij is een stelling toegedicht die ik niet voorsta. Vervolgens is van mij geëist dat ik die stelling intrek. En daarna wordt gesuggereerd, dat ik die stelling zou hebben ingetrok ken". Wel heeft de schrijver in zijn nieuwe boek de term 'bui tengewone bedienaar' weggela ten. Ook ontbreekt het pleidooi voor vrouwen en leken in het ambt en de aanwijzing van ambtsdragers door de gemeente. Vierde ambt Schillebeeckx ziet in een ge heel nieuwe taakomschrijving van het diakenambt een moge lijkheid om het tekort aan pries ters in de. kerk te verminderen. Ook pleit hij voor een vierde ambt: de pastorale werker, die in bepaalde gevallen de bevoegd heid zou moeten hebben om in de eucharistie voor te gaan. "De leiding van de kerk heeft de plicht ervoor te zorgen, dat de ger loofsgemeenschap de eucharis tie kan vieren". Ze moet inspelen op nieuwe ontwikkelingen. "Waarom moet het proces van zoeken en verkennen in onze da gen tot stilstand komen, ten na dele wellicht van de evangeli sche vitaliteit van de kerk?" Zo vraagt Schillebeeckx zich af. De huidige vorm van het prieste rambt is geen geloofszaak maar een zaak van kerkorde, en die is veranderbaar. Met een beschrij ving van de manier waarop het priesterambt in de loop der eeu wen is opgevat laat Schille beeckx zien, dat veranderingen in het ambt mogelijk zijn. Ook bijbels en theologisch mogelijk en, gezien de huidige negatieve ervaringen, wenselijk en pasto raal urgent. De schrijver noemt in zijn boek vijf blokkades op weg naar een andere ambtsopvatting: de overwaardering van het prieste rambt, de eenzijdige nadruk op de opvolging van de apostelen, het verplichte celibaat, de uit sluiting van vrouwen uit het priesterambt en het stug vast houden aan de drieslag bis schop-priester-diaken. Pastorale werkers, zegt Schil lebeeckx, zouden gewijd moeten worden, zodat zij sacramenten kunnen toedienen. Hij gaat er van uit, dat alle gelovigen door het doopsel een roeping hebben in de kerk. Opzettelijk vermijdt hij het woord 'leek'. Dót doet denken aan 'tweederangs-bur gers'. Kritiek Bij het schrijven van 'Pleidooi voor mensen in de kerk' heeft de oud-hoogleraar rekening gehou den met de kritiek van geschied kundigen, theologen en de con gregatie voor de geloofsleer op zijn vorige boek. "Rekening hou den mét is wel iets anders dan opvattingen intrekken", voegde hij daar gisteren nadrukkelijk aan toe. Voor de KRO-tv sprak profes sor Schillebeeckx gisteravond de verwachting uit, dat hij zich opnieuw in Rome zal moeten verantwoorden. Voor de vierde keer zou dat zijn. Het is nog steeds niét tot een veroordeling gekomen. De vrees van de kerke lijke autoriteiten begrijpt hij soms wel. Men wil het gezag in stand houden door de structuren te laten zoals ze zijn. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Oude Tonge R. H. Kieskamp Leerdam, te Rotterdam-I Jssel- monde (ook voor verpleeghuis 'Egmontshof te Oud-Beijerland) C. Wismeyer Westmaasaange nomen naar Franeker-Herbayum J. A. Kremer Tzum; bedankt voor Vroomshoop G. A. van de Weerd Ophemert. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Albany (voor kerkelijk opbouwwerk on der christen-papoea's) T. J. Ha- vinga Broek op Langedijk. Christelijke Gereformeerde Kerken: beroepen te Aalsmeer C. van Atten Onstwedde. Gere formeerde Gemeenten: bedankt voor Leerdam A. Moerkerken Nieuw-Beijerland. Zuid-Afrika. De Gerefor meerde Kerk van Zuid-Afrika blijft lid van de Gereformeerde Oecumenische Synode (GOS). De nationale synode in Potchef- stroom besloot daartoe met 80 te gen 50 stemmen. Zij week daar mee af van de Nederduits Gere formeerde Kerk, die onlangs het lidmaatschap van de oecumeni sche synode opschortte. De oe cumenische synode sprak vorig jaar in Chicago uit, dat elke theo logische rechtvaardiging van de apartheid als 'ketterij' moet wor den beschouwd. Een meerderheid van de syno de van Potchefstroom vond uit treding uit de oecumenische sy node een 'voor een kerk onge paste handelwijze'. Ook zou deze kerk in een onmogelijke positie komen als ze zelf voor de oecu menische synode bedankte en sommige van haar eigen 'zwarte' regionale synodes wél lid bleven. Wel wordt van de oecumenische synode verlangd, dat deze de protesten van de Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika tegen 'on gemotiveerde' kritiek op de hou ding van deze kerk tegenover de apartheid serieus neemt. De synode van Potchefstroom nam een verklaring aan, dat ras, volk of kleur geen maatstaf mag zijn voor het lidmaatschap van de kerk en dat dus niemand op grond daarvan m'ag worden ge discrimineerd. China. Moeder Teresa is op het ogenblik in China. Zij hoopt, dat haar orde binnenkort weer in dit land mag werken. "Het zou prachtig zijn als onze zusters ook hier de gehandicapten en aller armsten konden helpen", zei ze bij aankomst. Op de vraag of zij dat mogelijk acht, antwoordde moeder Teresa: "Als het Gods wil is, kan niemand nee zeggen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13