Degelijk jazzfeest zonder avontuur Letterlijk en figuurlijk acteurstoneel Problemen bij bouw 'Stopera' Sfinx: doorzichtig koor Vrije theaterprodukties vrezen verschraling MAANDAG 21 JANUARI 1985 PAGINA 9 Woody Shaw uitblinker op Key Town Festival Woody Shaw: onverwacht hoogtepunt. Hiermee besloot het vijfde Keytown festival, dat meer het karakter had van een feest, zon der dat men al te veel feest vier- e eerste plaats kwam. de, dan van een serie jazzconcer ten, waar muzikaal avontuur op WILLEM WINSEMIUS Key Town Festival met o.a. Chris Barber Band, Lillian Boutté, Bob Rigter kwintet, Rita Reys en Pim Ja cobs, Seven Sea's jazzband, Woody Shaw, Karei Boehlee en Rosa King, and Upside Down. Op 19 januari in de Stadsgehoorzaal, Leiden. LEIDEN - Het Keytown festival kan niet meer kapot en is organi satorisch en wat betreft de pu- blieksopkomst zeer geslaagd te noemen. De jazzmuziek en dixie land blijkt een bindmiddel voor grote, zij het niet uiteenlopende, groepen burgers te zijn. Voor waarde is wel dat de muziek niet al te modern of ingewikkeld is. Dit bleek uit het succes van de nostalgische acts van het trio Pim Jacobs en zangeres Rita Reys, de Chris Barber jazzband of Lillian Boutté, die rhythm and blues van het type Fats Domino ten gehore bracht. Voor het optreden van Rita Reys was de foyer te klein, maar het riep daardoor wel de juiste nachtclubambiance op, die no dig is voor deze muziek. Of schoon de stem van de first lady van de Nederlandse jazz niet meer zo hard en hoog is als vroe ger kreeg ze de zaal aan haar voe ten door de professionele aanpak en de stroom van van ever greens, zonder extra improvisa tie-elementen toe te voegen. Dit alles werd kundig begeleid door het hecht ingespeelde trio van Pim Jacobs, dat aan elk optreden trio-improvisaties vooraf liet gaan, waarbij het nummer Djan- go de sfeer van het Modern jazz Quartet inademde. Het festival werd geopend met de dixielandformatie Seven Geschenk van Midas Dekkers KINDERBOEKENWEEK - 'Hou den beren echt van honing?' van Midas Dekkers (auteur) en The Tjong Khing (illustraties) is dit jaar verkozen tot speciale uitgave in de kinderboekenweek (2-12 oktober). Het thema van de week is: dieren. De stichting Collectieve Propagan da van het Nederlandse Boek CPNB heeft dit bekend gemaakt. Er komt ook een speciale kleute- ruitgave. Die wordt verzorgd door Loek Koopmans en gaat eveneens over dieren. CABARETFESTIVAL - Het Leids cabaretfestival wordt dit jaar voor de zevende maal gehouden. Ama- teurgroepen met, zoals de organi satie het uitdrukt "inhoudelijk ge richte theaterprogramma's: caba ret, toneel, zang, solotheater etc.", kunnen zich aanmelden voor één van de voorronden, die eind fe bruari worden gehouden. Het adres is Groenesteeg 60 in Leiden. De finale is op 11 mei. Leiden Bibliotheek - Nieuwstraat, wandkle den van Anneke van Overloop, tot 11/ 2; tijdens openingsuren bibliotheek te bezichtigen. Cosi fan tutte - Gerrit Doustraat, gra fiektentoonstelling van Erik jan, t/m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. Stichting Burcht - expositie van gra fisch werk en advertenties van Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo van 12- 17 uur. Ars Aemula Naturae - expositie van werk van docenten, t/m 27/1; tijdens cursusuren en op za en zo van 13-16 Piggelmee - Jan Vossensteeg, exposi tie pasteltekeningen Marian Visser, tot 1/2; ma 13-18 uur. di, woe, vr 9-18 uur, do 9-21 uur, za 9-17 uur. Holiday Inn - expositie Paul Franzen, olieverf op gekleurd karton of gespo ten hardboard, t/m 30/1. Pijpenkabinet - Oude Vest, tentoon stelling kleipijpen uit landen buiten Europa, vn 20/1 t/m 21/4; zo van 13-17 Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, fo to's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe, do, zo, 14-16 uur, za 11-14 uur. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. van den Ouweelen, winterobjecten, t/m 31/1; di 17-21 uur, woe 10-12 en 14-16 uur. do, za, zo 14-16 uur Mariënhaven - expositie brooddeegfi- guren Carla Pont thema 'Circus', tot eind febr. Leiderdorp Muzenhof - gouaches en etsen van Margot de Jager, tot 6/2, ma t/m vr 14- 18 uur, za 9.30-12.30 uur Wassenaar Auberge De Kieviet - Stoeplaan, teke ningen en aquarellen van Addi Kub- binga-Kwakkelstein, tot 14/2; dag. beh. ma, 9-12 en 15-19 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - beelden, aquarellen en olieverfschilderijen van Margreet Po- lanen, tot 15/2; tijdens openingsuren bibliotheek. Sea's jazzband, die in de grote zaal niet uit de verf kwam, maar later in een kleinere zaal meer vuurwerk gaf. Opvallend was dat het de musici nauwelijks lukte het publiek in extase te brengen. Voor het eerst gebeurde dit door de gitarist Roger Hill van de Chris Barber band uit Engeland, het nummer Undecided, een swingnummer uitgevoerd in kwartetbezetting. Het concert vervolgde met de stukken, die mede door Chris Barber zo be kend zijn geworden. Tijdens het optreden van het Bob Rigter kwintet, een groep die de moderne jazz uit de jaren 50 en 60 bracht, was er aanmer kelijk minder publiek. De mu ziek stond als een huis mede door de nog weinig bekende maar goed formulerende trom pettist Theo Meurs en een stevig uitpakkende ritmesektie. Leider Bob Rigter speelde in een oud nummer 'Line for lyons' van Gerry Mulligan zijn baritonsaxo foon op een wijze die aan de be- bopper Leo Parker deed denken en dat is een vermenging van stijlen, die vreemd aandoet. Zijn saxgeluid deed echter weer den ken aan Dexter Gordon, die nu nauwelijks meer kan spelen. Bij het op Django Reinhardt geïn spireerde kwartet WASO, zonder slagwerk of viool, lukte het on voldoende de zaal mee te krijgen, waarschijnlijk door de concer tachtige sfeer, die niet erg bij de ze muziek past. Ook moeite hiermee had de blueszangeres die door het pro gramma boekje terecht werd aangekondigd als claxofoniste: Rosa King. De niet erg hoog staande muziek kreeg echter door het aanstekelijke op rock en blues gebaseerde gitaarsolo's en de act van Rosa King later op de avond een deel van het publiek aan het swingen. Allure Een muzikaal hoogtepunt was een ingelast concert van het kwartet Frans Eisen met tenorist Ferdinand Povel en als gast de Amerikaanse trompettist Woody Shaw. De veertigjarige Shaw, die al meer dan twintig jaar met alle jazzgroten speelde, bewees zijn klasse in nummers als 'Ginza people' en 'Stars eyes', terwijl zijn Hollandse collega's als ge lijkwaardige partners meemusi- ceerden, met een eervolle ver melding voor slagwerker Johnny Engels. Het is jammer dat de groep Top Secret van Toon Roos en Karei Boehlee door een tech nisch mankement aan de electro- nica zo laat begon, waardoor vele ouderen afhaakten en er een wei nig talrijk publiek overbleef. Het is goed dat deze jonge musici zich op de fusionmuziek hebben geworpen met nummers van Da vid Sanborn en Gato Barbierie. Het is een eigentijdse vorm van dixieland en de groep heeft een podiumpresentatie van allure. Met een wat gepolijstere en felle re aanpak en wat duidelijker bij dragen van gitaar en bas zou de ze groep een bijdrage kunnen le veren op een North Sea Festival als alternatief voor diezelfde Amerikanen. 'Schijn bedriegt' (Der Schein trügt) van Thomas Bernhard door het Pu- bliekstheater. Met Ton Lutz als Karl en John Kraaykamp sr. als Robert. Regie/vertaling: Ger Thijs. Decor/ kostuums: Tom Schenk. Gezien op 18 januari in de Stadsschouwburg in Amsterdam. AMSTERDAM - Vorig jaar ging op 21 januari het toneelstuk 'Der Schein trügt' (uit 1982) in wereld première. Die première was, zo als te doen gebruikelijk, voorbe houden aan het befaamde Schauspielhaus in Bochum in de regie van Claus Peymann met in de rol van evenwichtskunstenaar Karl, Thomas Bernhards 'eigen' acteur: de hoogbejaarde Bern hard Minetti. Op diezelfde avond bracht Maatschappij Discordia dit stuk in het Amsterdamse Mickery. Zonder een van deze beide voorstellingen gezien te hebben, valt op grond van de toentertijd verschenen theaterkritieken aan te nemen, dat het Publieksthea- ter met zijn recente 'Schijn be- driegt'-versie zich duidelijk richt naar de orthodoxe (want door Thomas Bernhard zelf vrij gede tailleerd voorgeschreven) re gieopvatting en toneelbeeld van de Duitse Peymann-enscene- ring. Dat is overigens geen verras sing; Maatschappij Discordia is een buitenbeentje en heeft in haar nog korte bestaan een eigen speelstijl en toneelvisie ontwik keld, waaraan de te spelen stuk ken (soms zelfs te zeer) onderge schikt worden gemaakt. Nu dus een jaar later ook in Nederland een tekstgetrouwe enscenering. Alleen al wat leef tijd van de acteurs betreft, is het Pu bliekstheater meer dan Dis cordia in overeenstemming met Bernhards werk. Ton Lutz en John Kraaykamp sr. zijn als de oudere artiest Karl en de even oude Robert in dat opzicht ge loofwaardiger. Bovendien heeft Lutz een staat van dienst als ac teur (die ook door Kraaykamp weliswaar laat maar in hoog tem po wordt opgebouwd), waarmee hij de roem en faam benadert, die bij de Duitse uitvoering een acteur als Bernhard Minetti uit straalt. Want dit is acteurstoneel bij uitstek: letterlijk en figuurlijk. Kraaykamp speelt een mislukt acteur, die de kroon op zijn car rière, de rol van King Lear, niet heeft kunnen bereiken. Als ar tiest (ooit kon hij drieëntwintig borden tegelijk draaiende hou den) geeft Lutz af op acteurs, die deze perfectie nooit halen en door hem 'antikunstenaar' wor den genoemd. Dat wil dus zeg gen: de acteur als rol en de acteur als thema. Daarnaast biedt dit stuk de ac teurs Lutz en Kraaykamp de mo gelijkheid om te schitteren; juist omdat het stuk in zijn hande- lingsarme opbouw en ingewik kelde taalniveau uiterst kwets baar is en volledig van de vakbe kwaamheid en persoonlijke uit straling van de acteurs afhangt. Zeer zeker bij Lutz, maar toch ook bij Kraaykamp is men daar voor aan het juiste adres en in dat opzicht valt er dan ook te ge nieten: van toneel als woord kunst. Dat heeft regisseur Ger Thijs zich klaarblijkelijk tot doel ge steld. Hij heeft zich daarbij waarschijnlijk in navolging van Claus Peymann vrij nauwgezet aan Bernhards aanwijzingen ge houden. Hetzelfde geldt voor het decor van Tom Schenk, dat grote overeenkomsten vertoont met de beschrijving van het door Bern hard bepaalde toneelbeeld in Bo chum. Opvallend is hier het ge- AMSTERDAM (ANP) - Er zijn bij de gemeente Amsterdam zorgen ontstaan over het tijdstip van ople vering van het stadhuis/muziek theater (Stopera) op het Waterloop- lein en over de kosten ervan en met name of die binnen het door de ge meente ter beschikking gestelde krediet van ongeveer 320 miljoen zullen blijven. B en W van Amster dam overleggen hierover al gerui me tijd met de architecten, die de directie over het bouwproject voe- Wethouder E. Heerma van open bare werken wilde over de aard van de problemen gisteren weinig kwijt, maar volgens architect C. Dam gaat het erom dat er meer te keningen moeten worden gemaakt dan was voorzien. Hiermee zouden enkele miljoenen gemoeid zijn. Heerma wilde over dat bedrag niets zeggen, behalve dat publika- ties waarin gesproken wordt van vijftig miljoen gulden uit de lucht gegrepen zijn. „Ook op de vraag wie schuld heeft aan de problemen wilde hij niet ingaan. De gemeente blijft vol gens hem vasthouden aan de uit gangspunten, „maar het is. moge lijk dat andere commerciële partij en daar anders over denken. Heer ma zei dat er vooralsnog geen re den is te melden dat het krediet overschreden zal worden. De architecten Dam en Holz- bauer hadden in september 1984 al een organisatiebureau ingescha keld om meer zekerheid te krijgen over de maatregelen en randvoor waarden om de opleveringsdata van de Stopera zo dicht mogelijk bij het overeengekomen tijdstip te laten plaatsvinden. Voor zowel het muziektheater als het stadhuis moet dat september 1986 zijn. Oorspronkelijk had men ge hoopt het muziektheater eind au gustus van dit jaar te kunnen ople veren en het stadhuis op 1 februari 1986. Vorig jaar kwam men tot de conclusie dat dat niet haalbaar was en verplaatste de datum voor beide gedeeltes naar voorjaar 1986, wat nu dus weer enkele maanden later is geworden. kunstelde perspectief, waardoor de afmetingen iets onwerkelijks krijgen en de spelers nog meer in het middelpunt komen. Dat kan ook iets onbeholpens krijgen; bijvoorbeeld na de pauze, wan neer Kraaykamp plaats moet ne men in de relatief veel te grote fauteuils: een schitterend gro tesk beeld. Thomas Bernhard is niet be paald een publieksvriendelijk auteur. Hoewel minder dan in zijn prozawerk vraagt hij ook in dit stuk het nodige uithoudings vermogen. Het stuk duurt ander half uur voor de pauze en daarna nog eens een half uur. Toch gaat het slechts over het bezoek van Robert bij Karl op dinsdag en het tegenbezoek op donderdag. Beiden voeren gesprekken over hun verleden en hun kun stenaarsbestaan en mijmeren over de dood, over ziektes en over Mathilde, de onlangs overle den vrouw, die in hun beider le ven een belangrijke rol heeft ge speeld. Eigenlijk bestaan deze gesprekken meer uit elkaar af wisselende monologen: dat is slechts één van de aspecten van de betekenisvolle titel: Schijn bedriegt. WIJNAND ZEILSTRA Het Vocaal Ensemble Sfinx, o.I.v. Michel Havenith, gaf zaterdag avond, 19 januari, een concert in de Lokhorstkerk. Er werden werken uitgevoerd van o.a. Lassus, Monte verdi, Purcell, Britten en Vaughan Williams. LEIDEN - De naam 'Sfinx' roept meteen beelden op vol mysterie en geladen spanning; het vocaal ensemble 'Sfinx' munt in zijn koorklank uit in hel dere duidelijkheid en ontspan nen muzikaliteit. Misschien is deze ietwat raadselachtige naam, naast het feit dat het koor niet van Leidse bodem is, er debet aan dat slechts een paar handen vol koorliefhebbers kwam luiste ren naar dit concert van hoog ni veau. Sfinx werd in november 1983 opgericht door de dirigent Mi chel Havenith, die koordirektie studeerde bij Frans Moonen. Het is een klein ensemble, elke stem soort telt vijf zangers. De leden worden met zorg geselecteerd. Het resultaat na één jaar is aan zienlijk: ondanks het feit dat we gens ziekte een tenor en een bas ontbraken was de klankverhou ding evenwichtig. De stemgroe pen zijn bijzonder homogeen, waardoor de klank glashelder en doorschijnend was. Deze homge- niteit beperkte zich niet tot de stemgroepen op zich, maar er was ook overeenstemming in klank in de groepen onderling: de toonvorming was direct en strak; de klinkers werden helder en zonder overbodige kleuring gezongen. Alleen op de me deklinkers zijn wat kritische aan tekeningen te maken; vaak onge lijk, soms te dik of verkeerd (vooral in de Engelse teksten). Sfinx schitterde met name in het gedeelte na de pauze: Engel se koormuziek. De dirigent Mi chel Havenith voelt deze muziek kennelijk uitstekend aan, want zijn koor staat met zichtbare ze kerheid prachtige sferen te schil deren, zoals in 'The Prince of Sleep' van Elgar, waar de een zaamheid van het 'Lovely in a lo nely place' nog secondenlang bleef hangen in de ruimte. Voor al in de verstilde passages ('The evening primrose' van Britten!) bouwde Havenith een ontspan nen spanning op die je kippevel bezorgde. Wanneer er meer dynamische expansie geëist werd, was de overtuigingskracht minder, maar dit zal wellicht groeien in het romantische oeuvre dat Sfinx nu in studie heeft. ELLEN LOOYESTIJN. Poppentheater Tandarica met 'Ninl- gra en Aligre'. Gezien op vrijdag 18 januari in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Tandarica uit Roeme nië is niet zomaar een poppen theater. Het is een groep met een lange traditie, die in 1978 vanwe ge haar vakmanschap met de Ne derlandse Erasmusprijs werd on derscheiden. Ze noemen zichzelf een poppen- en marionettenthea ter, want beide vormen van pop pentheater worden bij hen door elkaar gebruikt. Alle poppen staan op stokken; hun 'lichaams- 'delen worden met stokken be wogen, maar vaak ook met de hand. Ze zijn daardoor heel be weeglijk, en gebruiken niet al leen de breedte, maar ook de hoogte van de kast. Bij Tandarica geen poppen die levensgroot worden en van ach- Poppentheater Tandarica uit Boekarest Achter schot begint jungle ter de kast tevoorschijn komen, zoals je dat vaak bij het moderne poppentheater in ons land ziet, maar de authentieke illusie van een wereld achter het houten schot. Geen eigentijds verhaal met kritische inslag, maar een sprookje van alle tijden. Eind goed, al goed. Al ziet het daar eerst niet naar uit. Want achter het houten schot begint de jungle; daar wonen lispelende slangen, zeven gemaskerde rovers en een fabeldier, dat ei genlijk uit wel vijf andere dieren bestaat. Maar ook een papegaai die kan toveren en die het tijger tje Aligre helpt bij de speurtocht naar zijn vriendinnetje Ninigra, die door de kattenkoningin Miaulane gevangen wordt ge houden. Die koningin heeft de hebbelijkheid tijgers in fattige katjes te veranderen en die ver volgens te verkopen. Als Aligre eindelijk Ninigra vindt, heeft de kattenkongin haar al duchtig onder handen ge had. Hij herkent haar zelfs niet eens in het klaaglijk miauwende, roze katje, dat luistert naar de naam Nitigra. Maar tegen echte liefde is geen tovenarij bestand; want als Aligre haar spraakge brek hoort, begrijpt hij dat zij zijn goudgele kameraadje is, en niemand anders. Nu is het de beurt aan de kattenkoningin om benen te maken; haar spinnende poesjes veranderen op slag in de brullende tijgers van weleer. Het is jammer dat de voertaal Duits is. Voor kinderen is de voorstelling daardoor nauwelijks te volgen, want de verwikkelin gen van de poppen kunnen het niet zonder tekst stellen. Maar het spel is van een hartverwar mend vakmanschap; de golven de sluipgang van de tijgertjes, de aanstellerige pasjes van de poe zen en de harkerige poten en wendbare nekken van de struis vogels, het is allemaal raak ge troffen. Na afloop bleek dat er dan ook wel negen spelers in eendrachtige samenwerking achter de kast bezig waren ge weest. ARIEJAN KORTEWEG AMSTERDAM (ANP) - Veel belangrijke schouwburgen in het land heb ben niet meer het geld om vrije produkties te kunnen garanderen als toneelvoorstellingen, musicals, cabaret en kleinkunst. De producenten kunnen niet altijd zowel het ondernemersrisico als het exploitatierisico dragen van de speelbeurten in het land. Uitkoopsommen dienen dit laat ste risico te dekken, zoals vóór de herverdeling van de gelden voor po diumkunsten mogelijk was. Dit heeft de Vereniging van Theater- en Televisieproducenten (VTP) aan minister Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur, de ka merleden en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geschre ven. Ze constateert dat bedoelde schouwburgen onvoldoende geld heb ben voor afname van theaterprodukties buiten het gesubsidieerde cir cuit. Ongeveer zestig procent van het Nederlandse theateraanbod wordt verwezenlijkt door de vrije producenten, die merendeels in de VTP zit ten. Medewerkers laken filmencyclopedie AMSTERDAM (ANP) - Enkele re dacteuren van de enige speelfil mencyclopedie in ons land hebben hun medewerking aan deze uitga ve stopgezet. Een van de redenen is dat het in de eind vorig jaar ver schenen tweede editie nog altijd „wemelt van fouten", aldus Jan Doense, een van de opgestapte filmkenners. De opzeggers klagen daarnaast over de kwaliteit van het boek zelf („slecht papier") en over het feit dat hun kopij lang niet al tijd is meegenomen. De filmencyclopedie van uitge verij Rostrum in Haarlem ver scheen voor het eerst in 1982, vol gens de opzeggers in een oplage van 35.000 exemplaren. Het boek wordt voor een belangrijk deel uit gegeven in licensie: veel gegevens zijn overgenomen uit een soortge lijk Amerikaanse naslagwerk. Uitgever Robert Hofman ver klaart het vertrek van de redacteu ren te betreuren maar er niet erg over in te zitten. Hun medewer king was betrekkelijk, het is een internationaal boek, aldus Hof man. Hij erkent dat de tweede edi tie veel fouten bevat. Hofman wijt dit aan automatiseringsproblemen, die tegen de tijd dat de derde editie verschijnt (in 1986) verholpen zul len zijn. Volgens Doense zijn behalve hij zelf vier redacteuren opgestapt. Erique Rebel, Ab van Ieperen, Ro bert Eekhof en Fred Bredschney- der. De Haarlemse uitgever zegt van slechts drie van hen te hebben gehoord van onvrede. 'Schijn bedriegt' van Bernhard bij Publiekstheater Rita Reys: professionele aanpak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 9