André Lehr weetalles van klokken en klepels Wadden ZATERDAG 19 JANUARI 1985 (Vervolg van de vorige pagina) De burgemeester: „Ik vind het hier prachtig werken. Qua toerisme hebben we nu de top berekt en proberen we het in de vingers te houden. En de gemeente is relatief schatri.jk. van allerlei subsidies hebben we op tijd geprofiteerd, de be groting ziet er weer bijzonder gezond uit, over bezuinigen zul je mij niet ho ren". Lesterhuis zit veel op de vaste wal om zaken te doen. „Daar gaan ze weer te vreten en te zui pen hoorde je vroeger", herinnert oud wethouder Epke van der Geest (79) zich „Maar die contacten zijn heel belang rijk". Uit de schoorsteen van Van der Geest komt donkere rook: op de houtka chel in de warme keuken staat een grote pan vet. „Voor de vogels". We drinken koffie. Met een gevulde koek. Van der Geest, oud-schipper is een socialist van de oude stempel. Hij is voor een dam naar het eiland. „Dat is toch veel makkelijker voor al die kinde ren die op de wal leren. Die moeten nu op zondagavond al met de boot en blij ven de hele week weg". Hij is ook vóór de boringen, „want u moet niet vergeten hoeveel armoede er op de eilanden is geweest. En hoe hard het oude brood was op die lange zeerei zen. Een kastelein heeft me eens verteld: zeelui herken je aan twee dingen. Ze bre ken altijd het brood, en slaan ermee op tafel om te kijken of er maden inzitten. Macht der gewoonte, hè". Een Landrover rijdt voor. Aangeschaft door de florerende Amelander taxicen trale om alle mensen van de NAM te ver voeren. Over het strand, dat er bij eb zeer leeg bij ligt. Die sporen worden door de vloed weer weggespoeld, legt de voorlichten van de NAM geruststellend uit. Hij is ook de samensteller van de sfeervolle videofilm over de omstreden boringen, en heeft daar veel opnamen ingestopt van huppelende konijntjes en bloemetjes die teer wiegen op de wind. Maar het moet gezegd, de NAM doet op Ameland haar best om er milieu vriendelijk uit te zien. Ze boren alleen 's winters. Bij een verffabriek is zandkleu rige verf besteld als schutkleur. En om de boorlokatie aan het kritische oog te onttrekken zijn er duinen aangelegd, die net echt lijken. Als je er op klimt en naar het oosten kijkt, zie je Schiermonni koog. Ambtenaren Elke waddenpont heeft zijn eigen sfeer. Op de boot naar Terschelling tref je nogal wat ambtenaren (met koffertje) van Rijkswaterstaat. De Amelander boot telt veel huisvrouwen, die zijn gaan win kelen in Leeuwarden. Op de boot naar Schiermonnikoog veel jongeren-met- rugzakje, aangelokt door de slagzin: Ontspan de boog op Schiermonnikoog. Het kleinste eiland, met in het enige dorp precies 917 bewoners. De boottocht naar dit nationaal park in oprichting is schitterend. Droog, hel der winterweer en laag water, waardoor grote stukken wad droog zijn komen te liggen en glimmen in de ochtendzon. Op deze waddentocht wilde ik ten minste één keer een zeehond zien, maar het wil niet lukken. „Vroeger, als jongen, fietste je op het strand tussen de zeehonden door". Boer Theun Talsma en zijn vrouw hebben de koffie klaar. We praten over vroeger. „In een half uur, wat zeg ik: nog korter, had je een emmer vol schar. Zijn er nauwe lijks meer. We hebben het hier allemaal meegemaakt: eerst lagen de bruinvissen op het strand te rotten en te stinken, la ter de dode zeehonden". Talsma heeft besloten een kleine boer te blijven met veertig koeien. „Heb je ook minder zorgen. Hoef je de grond niet zo uit te putten. Ik wil ook niet zo'n computerboer worden die op zijn moni tor ziet dat zijn koe tochtig is". Sinds 1965 houdt hij in een schrift bij welke vogels op zijn land broeden, en zo kun je zien hoe bijvoorbeeld de kem phaan langzaam maar zeker is verdwe- Een Engelse jongen, die in een zomer huisje op het erf logeert, komt aanlopen met een zieke meeuw. Talsma verwijst hem naar meester Koning, hoofd van de Marta-Karst-school. Deze is bezig met een les over de ge schiedenis van het Schiermonnikoger reddingwezen. Ik krijg het stoeltje waar blijkens het opschrift normaal Cornells zit. Het is een leuke les. waarbij de kin deren veel blijken te weten van de eigen eilander geschiedenis. We praten met z'n allen-een tijdje over de voor- en nadelen van een eiland. Be langrijk voordeel: als je 's zomers even geen vriendje of vriendinnetje hebt, zijn er altijd wel kinderen van de badgasten die met je willen spelen. ,je neemt er ge woon een". „Nadeel: 's winters is het erg stil, je kunt nooit es even uitgebreid winkelen en naar de film, plus: je ziet nooit eens een kraker". Epke van der Geesl: vóór een da De laatste boot Op een huurfiets van Soepboer rij ik. over een schelpenpad, het dorp uit, rich ting oosten. Het is venijnig koud, er komt zo te zien veel adem uit je. Op de top van een duin is het uitzicht wonder mooi. Lage, vrij sombere wolken boven een totale verlatenheid. Daar, in de ver te, moet Rottumerplaat liggen. Met daar achter de witte fiats van het Duitse Bor- kum. In de verte klinkt de schorre brom- toon van de vertrekkende pont. De laat ste boot Gelukkig, vandaag kan ik hier niet meer weg. „Klokken overheersen niet meer", zegt André Lehr, directeur van de klokken gieterij Koninklijke Eysbouts in Asten. „Het lawaai van het verkeer en de indus trie drukt de klokken weg." Dat hij dat betreurt, is aan zijn stem te horen. „In Amsterdam heeft elke toren zijn eigen geluid. Ze worden na elkaar geluid. Vroeger kon je precies horen dat na de Westertoren bijvoorbeeld de Zuiderto ren kwam. Nu hoort niemand het klok gelui. Laat staan dat wordt opgemerkt dat er een rondje wordt gemaakt". „In Nederland zijn veel klokken en beiaards. Maar ze betekenen weinig meer voor ons. Vroeger kon je aan de klok precies horen of een man of vrouw was overleden en of die katholiek of pro testants was." „Ook was het gebruik dat bij geboorten de kleinste klok luidde als het een meisje was en de op een na klein ste klonk voor een jongen. De mensen kenden elkaar. Ze wisten dan wel van wie het kind was. De klok was een we zenlijk onderdeel van de gemeenschap. Dat is voorbij." „De emotionele verbondenheid met de klok is minder geworden. Toch zijn er nog heel wat mensen die in klokken hun gevoelens terugvinden. Als de klokken luiden bij een begrafenis accentueert dat hun gevoelens van verdriet. Bij een brui loft vinden ze de klokken vrolijk klin ken. Het is maar watje er zelf in legt". Klokkenfanaat Luid galmen de klokken over het Brabantse land rond Asten. Een glimmend witte Mercedes stopt bij de grote kerk. Een bruidspaartje stapt uit. De klokken beieren. Slechts weinig dorpelingen letten op het prille ge luk bij de kerkdeuren. „Waarom de klokken luidden?", vraagt de pomp bediende in de buurt van de kerk even later verbaasd, „Hebben die dan geluid? Een kwartier lang, zegt u. Nou mijnheer, ik heb echt niets gehoord". André Lehr is campanoloog. Als één van de weinige landgenoten weet hij alles van klokken en klepels. Lehr, ook directeur van de bekende klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts in het Brabantse Asten, heeft van het ministerie van milieubeheer opdracht gekregen onderzoek te doen naar de invloed van luchtvervuiling op luidklokken en beiaards. Klokken zijn volgens Lehr een graadmeter voor de mate van luchtvervuiling. Maar de campanoloog zou het zeer betreuren als dat de enige taak is die nog voor de klokken is weggelegd. „De mensen beseffen het niet meer, maar klokken brengen geur en kleur aan het leven." André Lehr noemt zichzelf een klok kenfanaat. Zijn kamer staat vol met bronzen klokken. Aan de wanden han gen foto's van klokken. Op de tafel prijkt een model van een Friese klokkestoel. En boven zijn bureau zweeft een plastic kerstklokje, een presentje van zijn vrouw. In 1949 kwam Lehr in de klokkengie terij van de familie Eijsbouts. Daar ont wikkelde hij zijn belangstelling voor klokken en uurwerken. In 1976 werd hij directeur van het bedrijf dat voordien al tijd was geleid door een Eijsbouts. Lehr schreef een indrukwekkende serie boe ken over klokken en beiaards, waaron der een kloek standaardwerk over de ge schiedenis van de klokgietkunst in de la ge landen. Zijn deskundigheid staat bui ten kijf. Lehr reist de hele wereld over om het geluid van klokken te beoorde len. Hij is leraar aan de beiaardiers- school in Amersfoort en conservator van het nationaal beiaardmuseum in Asten. Ook de overheid erkent Lehrs gezag. Het ministerie van milieubeheer heeft hem opdracht gegeven een onderzoek te doen naar de relatie tussen luchtveront reiniging en de klank van klokken. .Andere volken hebben alles voor de klokken over. In Antwerpen is het be spelen van het beiaard een sociale ge beurtenis, zegt Lehrs. "Maar bij ons heerst de tirannie van mensen die over last menen te ondervinden. En de over heid leent die drammers ook nog het oor". „Zo klaagde in Hengelo een kleine groep mensen over het beiaard. Die zaak is tot de hoogste instantie uitgevochten. Uiteindelijk is er een compromis uitge komen. Het beiaard mag nog maar op bepaalde tijdstippen worden bespeeld. Belachelijk. Hier wordt voorbij gegaan aan de feiten. Ieder mens heeft ver trouwde dingen nodig. Klokken kunnen daartoe behoren. Geluid is erg gevoelig. Mensen herkennen de klok van hun jeugd. Elk beiaard heeft zijn eigen klank. Dat is een vertrouwd punt". „Ik herinner me dat tóen ik nog als kind in Kampen woonde 's avonds in de alkoof lag. Dan hoorde je de beiaard klinken. Dat gaf een veilig gevoel. Nu mag 's avonds na acht uur niet meer worden gespeeld. Dat is een verschra ling. „Oude gebruiken verdwijnen. Er komen andere dingen voor in de plaats die ik niet zo waardevol vind. Tenmin ste, ik denk dat er andere dingen voor in de plaats komen. Maar ik zou niet weten welke". Betekenis De klokken regelden in vroeger tijden het leven in de steden. De burgers ken den de betekenis van elke luidklok. Zo was de banklok zeer belangrijk. Als deze de daken geselde, wisten de mensen dat ze zich moesten verzamelen voor een of ficiële bekendmaking. Wie niet aanwe zig was, werd gestraft. De poortklok nam eveneens een belangrijke plaats in. Deze werd een paar keer per dag geluid, 's Avonds kondigde de poortklok het of ficiële begin van de nacht aan. Iedereen wist dat de stadspoort dicht ging en dat arbeid, handel en vertier diende te wor den gestaakt. Andere klokken waren de noodklok, de stormklok die ook bij brand dienst deed, de tiendklok voor het betalen van een bepaalde belasting en de misdadi gers- of armezondaarsklok die misdadi gers begeleidde tijdens hun laatste tocht naar het schavot. Alle burgerlijke klokken zijn nakome lingen van de kerkklok. In eerste instan tie werd het leven afgestemd op de kerk klok die driemaals daags de mensen op riep om al dan niet in vereniging de han den te vouwen en tot God te bidden. Oorspronkelijk is de klok een afweer middel tegen boze geesten. Het geluid werkt bezwerend. Dat is al bekend van 1200 voor Christus. En toen Aaron, de broer van Mozes, het Heilige der Heili gen van de tempel binnenging droeg hij een kleed met belletjes. God merkte dan dat hij binnenkwam. Zodoende kon een sterfgeval worden voorkomen. Immers, wie God ziet, zal sterven, zegt het joodse geloof. Eijsbouts Astepsis me fecit anno MCMLXXXIV, staat op de klokken die zojuist zijn gegoten: Eijsbouts Asten maakte me in 1984. Iedere klokkengieter signeert zijn klokken. "De morgen roept de dag" vermeldt de ene klok. Het ande re kunstwerk is de avond die de morgen roept. Anré Lehr, directeur van de klokkengieterij Koninklijke Eysbouts in Asten: "De emotionele verbondenheid met de klok is minder geworden" door Weert Schenk „Deze klok is voor een kerk," zegt André Lehr. Hij wijst op het ornament waarop de drie feesten van Epiphana zijn afgebeeld: de verschijning des He ren, de bruiloft van Kan a en de doop in de Jordaan. Klokken voor profane doel einden krijgen meestal beelden uit de Griekse mythologie. Het gieten van klokken gebeurt op nog geheel ambachtelijke wijze. Eijs bouts, dat sinds 1860 bestaat, begon pas in 1947 met het klokkengieten. Daarvoor had de familie Eijsbouts vooral in klok ken gehandeld. Ze werden geïmpor teerd uit Engeland. Na de oorlog ver bood de regering deviezen te besteden aan de import van klokken. Er was even wel veel vraag naar klokken. De Duit sers hadden meer dan de helft geroofd voor het koper en tin dat in de oorlogsin dustrie kon worden gebruikt. Middeleeuws Van de 9000 klokken die in 1939 de to rens hingen, waren er in 1945 nog 4660 over. Het is te danken aan sabotage en andere illegale trucs dat niet nog meer klokken met de dekschuiten naar Duits land vertrokken. „Het roven van klokken is een midde leeuws gebruik", zegt Lehr, „de over winnaar had het recht op de klokken. Zo hangt in Loosdrecht nog een klok die de zeeheld Maarten Harpertz. Tromp heeft meegebracht. Vergeet niet dat een klok gemaakt is van kostbaar materiaal". De Nederlanders moesten na de oor log zelf weer klokken gieten. Dat was een heel serieuze onderneming. Er werd een commissie ingesteld die op de kwa liteit toe zag en controleerde dat de tim bres binnen de daarvoor gestelde stren ge grenzen bleven. Nederland moest een teloor gegane traditie weer in ere her stellen. Waren bijvoorbeeld de gebroe ders Hemony uit Zutphen niet de beste klokkengieters van de Gouden Eeuw ge weest? In 1949 maakte Eijsbouts het eer ste complete beiaard. Lehr gaat voor in de stemkamer van Eijsbouts. Op de grond staat het toekomstige klokken spel van de poldergemeente Almere ge reed voor het stemmen. „Een klok wordt altijd te hoog van toon gegoten", doceert Lehr, „De juiste toon wordt gevonden door aan de binnenzijde iets van het brons weg te slijpen". De toonhoogte van een klok is elektronisch meetbaar. Niettemin wordt ook altijd de klank be schreven. Kenners weten wat wordt be doeld met mededelingen als „een mooie ronde klank" of „de klok heeft een so noor zwevende priem". Gelijk de beoor deling van wijn blijven interpretatiever schillen mogelijk. Zo langzamerhand is iedereen het er over eens dat een beiaard zuiver van toon moet zijn. Het heeft jaren geduurd voordat die mening gemeengoed was. In 1949, toen André Lehr net bij Eijsbouts in dienst was, viel hij midden in een hef tige richtingenstrijd over de klank. Fris van de lever mengde hij zich in de dis cussies. Lehr: „In de jaren vijftig ont stond er een strijd over de vraag of een beiaard een muziekinstrument is of een folkloristisch toestel. Dat ging er zo fel aan toe dat het leidde tot ruzies voor het leven en vriendschappen voor altijd". Onzuiver „De klokken van de Hemony's zijn in de loop der eeuwen onzuiver geworden. Een ieder die maar naar het werk van die twee grootheden wees, laat staan zei dat de klokken dof klonken, werd bijkans verketterd. De oude garde vond dat het klokkenspel een beetje onzuiver moest klinken. „Volgens die mensen was „een pikante rimpeling" in de beiaard het mooiste wat er bestond. Dat deed hen denken aan hun jeugd. De huidige gene ratie klokkengieters was in hun ogen niet in staat een gelijkwaardig product aan dat van de Hemony's voort te bren gen". „Anderen, onder wie ik, stelden dat een beiaard als ieder ander muziek instrument zuiver van toon moet zijn. In de jaren zeventig heeft deze stroming ge lijk gekregen, eigenlijk doordat de mees te tegenstanders inmiddels waren overleden. Een vals beiaard klinkt niet, daar is iedereen nu van overtuigd". Niet alleen het klokkenspel moet mooi klinken. Ook de gewone luidklok dient een stralend sonoor geluid voort te bren gen. „Een klok behoort te galmen. An ders is het vervelend. Dan hebben ze een valse toon en een dof timbre", zegt Lehr. En juist met die luidklokken is het te genwoordig armoedig gesteld. De mees te zijn zwaar aangevreten door de lucht verontreiniging. Lehr: „De beiaards zijn uiteraard niet gespaard gebleven. Alleen de meeste zijn nu gerestaureerd. De discussie over de vraag of het klokkenspel zuiver moest klinken was in feite door de lucht verontreiniging veroorzaakt. Op de klokken vormt zich een soort roest door de combinatie van luchtvervuiling en vocht". „De aantasting gaat ten koste van de wanddikte van de klok. En bij een dunnere wand gaat de toon omlaag. En door de zwarte schilverachtige roest kan de klok niet meer trillen. Kortom, het is geen gehoor". „Alleen in Nederland is de aantasting van de klokken zo erg. Het is juist die combinatie van vochtige atmosfeer en luchtverontreiniging. De vocht werkt als een katalysator. Ik weet niet hoe de si tuatie in Engeland is, maar in landen als Amerika, Zwitserland, en Israel is het niet zo erg als hier". Zelfs in West-Duits- land, waar de zure regen toch wel heel erg heeft toegeslagen, zijn de klokken niet zo aangevreten. In München heb ben we voor de Olympische Spelen een beiaard geïnstalleerd. In meer dan tien jaar is daar niets mee gebeurd. Onderzoek Het onderzoek dat Lehr gaat doen, be helst het opnieuw beluisteren en be schrijven van een aantal geselecteerde klokken en beiaards. Van vrijwel alle klokken bestaan keuringsrapporten. Er zijn zelfs nauwkeurige historische be schrijvingen die dateren uit de zestiende eeuw. Deskundigen weten dan hoe ze in die tijd moeten hebben geklonken. Lehr beperkt zich echter tot de laatste 20, 30 jaar. Op die manier kan hij constateren wat er in die periode met de klokken is gebeurd. „Het vergelijken wordt wel enigszins bemoeilijkt door het toegeno men omgevingslawaai. Maar er moet toch een aardig inzicht worden verkre gen in de opgetreden veranderingen" „Ook willen we kijken of er geografi sche verschillen zijn. Is het in de Rand stad erger dan in Friesland, dat soort dingen. Om te beginnen gaan we 25 beiaards en 25 luidklokken beluisteren. Als met dat aantal geen systeem zicht baar wordt, pakken we meer klokken". „Wat zeer zeker uit het onderzoek zal blijken, is de aantasting door de lucht vervuiling. Aan klokken kan je duidelijk zien waar grote luchtvervuiling op treedt. Dit onderzoek past in een groter onderzoek naar luchtvervuiling en zure regen. Het ministerie heeft 110.000 gul den beschikbaar gesteld. Dat gaat voor namelijk op aan loon- en reiskosten". „Het voordeel is dat we statistische ge gevens verkrijgen. Aan de hand daarvan kunnen we bekijken welke maatregelen we moeten nemen. Misschien moeten we in het vervolg wel een ander klok kenbrons gebruiken". Restauratie van aangetaste klokken is mogelijk. De corrosie wordt verwijderd en de klokken worden opnieuw ge stemd. Het stemmen gebeurt door het opnieuw slijpen van de binnenzijde van de klok. Aan de hand van de historische beschrijvingen wordt geprobeerd de klok weer in de oude staat te brengen. „Restauratie betekent natuurlijk niet dat het proces niet van voren af aan op nieuw begint. Het kan worden vertraagd door het eenvoudig bewerken van de klokken met een bepaalde vloeistof'. „Als dat jaarlijkse onderhoud niet wordt gedaan, zijn de kosten op den duur het veelvoudige. Het kost enorm veel geld om de klokken uit een toren te halen, te restaureren en opnieuw te installeren. Een gemiddelde restauratie kost al gauw een kleine vier ton". „Dit wetende zijn er toch nog veel ei genaren van klokken en beiaards, vooral gemeenten, erg onzorgvuldig en nocha- lant. Zo'n jaarlijkse behandeling wordt snel vergeten. Die klokken hangen hoog en je zal toch even de toren in moeten. Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen en het effect is een muzikaal pro bleem". Traditie Lehr beslaat een klavier van een oeiaard, dat ook bij Eijsbouts wordt ge maakt. Zegt: „Wist je in Nederland het grootste aantal beiaards van de wereld bezit, 175 stuks. Andere landen hebben er aanzienlijk minder. Het is hier een soort traditie. Maar toch leeft het niet echt. Dat is toch gek" „Elke stad of dorp heeft zijn eigen luis terplaats. Dat is de ideale plek om het klokkenspel te beluisteren. Hier in As ten is dat het park, in Utrecht hoor je de Domtoren het mooist in het Koningshof De Amsterdamse Oudetoren klinkt het mooist als je op het dak van Hotel Kras- napolsky staat". „Niet datje daar met concerten veel mensen aantreft. Op een zomeravond kom je tijdens een concert niet meer dan een handjevol gelijkge stemden tegen. De mensen die thuis blij ven, de het beiaard wel, maar ze luiste ren niet echt". Andre Lehr is terug bij af. „D^ Franse revolutie heeft veel kapot gemaakt. Daar is het gebruik van de burgerlijke klok in feite afgeschaft. De klok kwam toen weer terug in de kerkelijke sfeer. Maar de afgelopen decennia zijn veel kerken afgebroken. Klokken werden aangebo den als schroot of verhandeld naar de missielanden. Dat proces van afbraak is gelukkig tot stilstand gekomen" „In Utrecht en Zutphen zijn klokken- luidersgildes opgericht. Enthousiaste mensen die proberen om de oude ge bruiken van het klokken luiden weer in ere te herstellen. Ze vinden het zonder die klokken koud en kil. En zo is het ook. Klokken geven kleur en geur aan het leven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19