Hnns KOETSIER 22!/(7!3!(2!)4 Erasmushuis uitgegroeid tot cultureel centrum Concertagenda Uit in de Randstad 2323083Ü4752000 Trefpunt in Jakarta voor Indonesische en Nederlandse kunstenaars De advertentie als kunstwerk Vrolijke moderne jazz Leo Cuypers Bombast en pathetiek VRIJDAG 18 JANUARI 1985 JAKARTA (GPD) Een paar jaar geleden was het Erasmushuis, het Nederlandse culturele centrum in Jakarta, niet meer dan een uitleeninstelling van beduimelde boeken. Leesgrage Indonesiërs die het wel en wee in ons land volgden, konden dat uit de kranten en tijdschriften vernemen die vaak dagen en soms weken oud waren. Die toestand bestond toen het Er- asmuhuis was ondergebracht in een oud-koloniaal pand in de defti ge wijk Menteng. Het werd in 1970 door prins Bernhard geopend. Maar nu het sinds 1980 deel uit maakt van het moderne ambassa degebouw, gevestigd in een bui tenwijk van Jakarta, is die situatie ingrijpend veranderd. Het Eras mushuis beschikt nu over een uit gebreide bibliotheek waar men pas uitgegeven boeken van bijna alle bekende Nederlandse schrijvers op de boekenplank kan vinden. In de aanvoer van kranten, tijdschrif ten en andere periodieken uit Ne derland zit thans nog slechts een verschil van een dag. Bovendien kunnen Indonesiërs daar via de modernste audiovisuele middelen een Nederlandse taalcursus volgen onder leiding van een taaiattaché. „Maar één van de belangrijkste doelen die het Erasmushuis voor ogen heeft is om begaafde Indone sische kunstenaars, die in hun ei gen maatschappij geen kans krij gen, de gelegenheid te geven zich te ontplooien", zegt directeur drs. M. Verstrijden. Daarin lijkt Verstrijden, in nau we samenwerking met de culturele afdeling van Hare Majesteits Am bassade, te zijn geslaagd. Maar er is nog meer dan dat bereikt, zegt Roel Verstrijden trots: „Het Eras mushuis is niet alleen uitgegroeid tot een cultureel podium waar In donesische kunstenaars zich kun nen uiten, maar het heeft zich ont- door Bob Mantiri wikkeld tot een trefpunt van Ne derlandse en Indonesische musici, beeldhouwers, schilders, dichters en van academici. Het is een ont moetingscentrum geworden in de ruimste zin van het woord". 'Cultures' Directeur Verstrijden is toevallig in die functie beland. Hij heeft ja renlang bij de Wereldbank ge werkt, heeft voor chemicus gestu deerd en heeft meer verstand van 'cultures', met het verbouwen thee, tabak, kina en andere gewas sen, dan van culturele zaken. Maar dat voelt hij niet als een belemme ring in zijn streven om de Neder landse en Indonesische kunste naar dichter bij elkaar te brengen. Want dat ziet hij toch als zijn voor naamste taak. „Als Nederlandse musici in het Erasmushuis een voorstelling geven dan is het een voorwaarde dat zij dat samen doen met Indonesiërs. Er wordt naar ge streefd om zoveel mogelijk Indo nesische arrangementen uit te voe ren en anderzijds worden de Indo nesische musici ook uitgenodigd om Nederlandse muziek te spelen. Zo kom je tot een harmonisch ge heel. Wat wij de Nederlandse kun stenaars vragen is dat zij een stap Directeur Roel Verstrijden: "V/ij willen begaafde Indonesische kunstenaars, die in hun eigen 7 geen kansen krijgen, de gelegenheid bieden zich in het Erasmushuis te ontplooien" terug doen ten behoeve van de In donesische collega's. Wij willen op deze manier de Nederlandse artiest ook dwingen om zich te verdiepen in de Indonesische cultuur. Want over het algemeen weet de Neder landse kunstenaar maar bedroe vend weinig af van Indonesische cultuur." Dezelfde formule is destijds ook gebruikt tijdens het bezoek van Nederlandse schilders zoals Walter Expositie Hans Koetsier in de Burcht Advertenties en grafiek van Hans Koetsier in de Burcht-galerie, Burg- steeg 14. Tot en met 10 februari. Ge opend: wo. t/m zo. van 12-17 uur. LEIDEN - "Kunst is eenvoudi ger dan je denkt" was een aantal jaren geleden eens te lezen op een lichtkrant in Amsterdam. Bedenker van dit openbare 'tekstkunstwerk': Hans Koetsier. Bezoekers van de Burchtten toonstelling 'Hans Koetsier: ad vertenties en grafiek' moeten zich deze opvatting over kunst maar ter harte nemen indien zij in verwarring mochten geraken. Hans Koetsier (geb. 1930), een produktief kunstenaar die vele omgevingskunstwerken in Ne derland, schilderijen en ook een speels boekje 'Idee' met vele uit eenlopende ideeën vervaardigde, is vooral bekend geworden door zijn 'advertenties'. Tussen 1969 en 1981 publiceerde hij een klei ne honderd opvallende teksten in Vrij Nederland en enkele an dere periodieken, en wel als ad vertenties of ingezonden mede delingen. Voor een deel ging het daarbij om paginagrote publika- ties met korte teksten als 'You suffer terribly', 'Hoeveel boeken bestaan er?', 'I am as creative', 'Ik' en 'Wat zal ik nou weer es voor jullie verzinnen'. Ook wer den vellen gevuld met zeer uitge breide, veelal ingewikkeld of ab surd aandoende tekstgedeeltes en cijfercombinaties, een enkele keer met een foto erbij. In samenwerking met ene dr. H. Barendregt ontstonden diver se mathematisch omlijste 'bood schappen', waaronder 'The logi cal Universe'. Dit laatste heeft het karakter van een soort meer- keuze-belasting-formulier dat door talloze met 'ja' of 'nee' te beantwoorden vraagjes zijn ge bruikers in de één of andere cate gorie poogt te persen. Koetsier bedacht voor zijn formulier on der meer de vraag 'Gloria in ex- celsis Deo?' die men dan met 'Yes', 'No' of 'Not sure' kan beantwoorden. Wie 'Not sure' aankruist wordt doorverwezen naar een volgend hokje met de tekst 'Your caution in this matter will be rewarded'. (Uw voorzich tigheid in deze zal worden be loond). Behalve de paginagrote tek sten maakte Koetsier ook kleine re advertenties, onder meer een serie onder de titel 'Logical forms' met diverse schemaatjes die betrekking hebben op stimu- lus-respons-verhoudingen. De Staatsuitgeverij bracht onlangs Koetsiers verzamelde teksten op ware grootte uit ('Advertise ments: 1969-1981', prijs 375,-) en een keuze hieruit vult mo menteel de muren van de Burchtgalerie. Onbeduidende flauwiteiten? Voor een aantal abonnees van Vrij Nederland schijnen Koet siers advertenties aanleiding te zijn geweest om hun abonne ment op te zeggen. Toch kan na dere beschouwing wellicht enige waardering bij de lezer doen postvatten voor deze experimen tele visuele poëzie of hoe men een en ander ook r Dubbele punt Dan valt te denken aan de gra fische kwaliteiten van sommige teksten, en vooral aan de absur de humor die er veelal duimen- dik bovenop ligt. Koetsiers vrije omgang met de taal en met de ruimte van de krantepagina heeft iets bevrijdends. Al voort modderend door het serieuze verslag van wereld en wereldbe schouwingen, hetgeen een krant grotendeels is, wordt de lezer in eens geconfronteerd met zómaar wat origineel gebrachte letter- en cijfercombinaties die uitingen zijn van een weliswaar soms war rige of onduidelijke, maar niette min hoogst persoonlijke aard. Speelse, grappige, soms zeer bewerkelijke tekstkunstwerkjes die iets origineels en treffends hebben. Om in dit verband te gaan spreken van "groots en meeslepend" en van "een waar kunstwerk waarvoor je eerbied moet hebben" (reacties van res pectievelijk de Volkskranten het Algemeen Dagblad) lijkt me ech ter eerlijk gezegd wat gechar geerd. Tot slot zij nog gewezen op enig zuiver grafisch werk van Koetsier dat ook in de Burcht zaal wordt geëxposeerd. Daartoe behoort een vijfentwintigtal gro te abstracte zeefdrukken, vier kante witte vellen die alle met één, twee of drie zwarte lijntjes zijn bedrukt. De platen deden me denken aan de figuurtjes die ik ooit eens bij een militaire dienstkeuringstest werd geacht op logische volgorde te leggen Prijs voor de hele serie: 6250,-. Ook zuiver grafisch van aard zou men Koetsiers gigantische prent 'Semicolon' kunnen noe- 'PERMUTATIONS OF A DUTCH SENTENCE' (JUNE 1971) (2 biljard 323 billion 83 milliard 514 million 752 thousand) permutations Tekst van Hans Koetsier men. Zoals al gesuggereerd wordt door de titel (vertaald: een bijna-dubbele-punt) is op deze zeefdruk in het midden een grote zwart afgedrukte dubbele-punt te zien met een klein komma staartje onder de onderste stip. ANTOON ERFTEMEIJER Concert door de Leo Cuypers Brull- band, gehoord op 17 januari in de Leidse Waag. LEIDEN - Moesten we ons woensdagavond tussen de men senmassa's in de kroegen bege ven om een glimp op te vangen van de op Amerikaanse leest ge schoeide moderne jazz, tijdens het concert van Hollandse im- provisatiemuziek van Leo Cuy pers was er plaats genoeg. De muziek van de Brullband bleek een samenstelling van ver schillende jazzsoorten, getuige het eerste nummer 'Klook' van bassist Ernst Glerum. Klook is de bijnaam van de drummer en beboppionier Kenny Clarke en het nummer gaat dan ook opval lend swingend van start met kor te soli en fel brusheswerk van Martin van Duynhoven. In het nummer 'Burengerucht' speelt Rob Driessen een baritonsolo die zo hard mogelijk boven de ritmi sche trein tracht uit te komen. Hiermee komt de herinnering naar boven aan het oude Willem Breuker kollektief, waaruit een aantal groepsleden als Cuypers, trombonist Willem van Manen en de saxofonisten Maarten van Norden en Bob Driessen afkom- stig is. Het saxofoonduet uit het 'Killer Joe' van gitarist Jan Kuiper is zo weggelopen uit de Zeelandsuite, een oud werk van voornoemde band. De com posities van de verschillende groepsleden geven aan de mu ziek een gevarieerd, zij het soms wat collage-achtig aanzien. Gita rist Jan Kuiper verrast door zijn grotendeels op de traditie geba seerde speelwijze met veel blues en ritme De broze Leo Cuypers, die door criticus Rudy Koopmans eens de frêle playboy werd ge noemd was in het eerste deel ge handicapt, omdat hij zijn vingers blauw moest slaan om zich bo ven de andere leden te laten ho ren. In de suite 'Terug naar Jo hannesburg', opgedragen aan de onlangs overleden Zuidafnkaan- se bassist Harry Miller, kan Leo zich gelukkig weer in twee van zijn karakteristieke solo's bewij zen. Tenorist Maarten van Norden, gelukkig weer geheel hersteld van zijn au to-ongeluk, jongleerde met zijn sax en verwerkte in zijn spel veel geluidsreproduktie's van zijn grote Amerikaanse collega's Rol lins, Coltrane en Ayler. De groot ste lof moet echter worden toege zwaaid aan slagwerker Martin van Duynhoven. Een kleine toe gift besloot dit gevarieerde en vrolijke concert van moderne jazz in de Leidse jazzweek. WILLEM WINSEMIUS Nobbe en Pat Andrea. Samen met Indonesische schilders hebben zij een schilderij van tien bij twee me ter gemaakt waarin de geschiede nis van de schilderskunst werd uit gebeeld. Dit collectieve schilderij is nu het kostbaarste bezit gewor den van de kunstacademie in Ja karta. Men is er zeer trots op en be schouwt dit bezit als even kostbaar als een Rembrandt", vertelt Ver- strijden. Een groots evenement en wel licht een hoogtepunt in het bestaan i het Nederlandse culturele cen trum, is het poezië festival dat in 1981 in het Erasmushuis werd georganiseerd "Dat was een gran dioze manifestatie. Bekende Indo nesische dichters als Rendra, Rifai Apin, Taufik Ismael en Ainum Wa- jib lazen Nederlandse gedichten voor, terwijl hun Nederlandse col lega's, onder wie Remco Campert, Indonesische gedichten decla meerden. We hadden alle stoelen uit de aula weggehaald en de Indo nesische en Nederlandse dichters zaten broederlijk op de grond naast elkaar tot diep in de nacht te luisteren naar eikaars gedichten. Dit festival duurde drie dagen en nachten. Voor zowel de Nederland se als de Indonesische deelnemers was dit een onvergetelijke erva ring". Drs. Verstrijden betreurt het dat er wegens geldgebrek geen ruimte wordt gegeven om zo'n unieke ma nifestatie te herhalen „Er zijn op dat festival nauwe banden ge smeed tussen de Nederlandse en Indonesische kunstenaars. En het heeft een diepe, onvergetelijke, in druk achtergelaten bij de Indone siërs. Hoewel het al vier jaar gele den gehouden werd, wordt er nu nog over gesproken alsof het pas gisteren gehouden is. Het ligt de Indonesiërs die aan dit festival hebben meegedaan nog vers in het geheugen." 'Nouveau riche' Een andere activiteit van het Er asmushuis is het verzorgen van Nederlandse taalcursussen. Er is grote belangstelling voor deze cur sussen die worden gegeven onder leiding van een taaiattaché. Op merkelijk is dat er onder de cursis ten veel vrouwen zijn die tot de 'nouveau riche' behoren. Omdat Nederlands in welgestelde Indone sische kringen omgangstaal is. vin den deze vrouwen het nodig om dat te leren zodat zij in die kringen geaccepteerd worden. Er zijn over heel Indonesië hon derden instïtuutjes die zich bezig houden met het geven van Neder landse taalcursussen. Dat blijkt uit de jaarlijkse conferenties die in het Erasmushuis worden gehouden op initiatief van de ambassade. De deelnemers komen uit alle wind streken, uit Ambon, Minahassa, Midden Java, Oost Java en Suma tra om zich op de hoogte houden van de nieuwe ontwikkelingen in de Nederlandse taal. Maar deze mensen behoren tot de oude gene ratie en over een tiental jaren zijn ze er niet meer. Er zijn maar weinig jongeren die hun taak kunnen overnemen. Die enkele Indonesi sche vrouwelijke studenten die zijn afgestudeerd zijn na een huwe lijk met een Nederlander in Hol land blijven hangen. Maar de ver wachting is dat de belangstelling voor onze taal toch zal blijven be staan, al is het alleen maar om te gebruiken bij het bronnenonder zoek. Vooral onder studenten in de rechten en in de bos- en mijnbouw omdat op die gebieden veel Neder landse studieboeken zijn. 'Gekortwiekt' van Lezley Havard 'Gekortwiekt' (In the name of the fa ther'» van Lezley Havard. Met: Ed- mond Classen, Frederik de Groot en Hans Cornelissen. Regie vertaling: Josephine van Gasteren. Gezien op 17 januari in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Hoewel Frederik de Groot (onder meer te zien ge weest in tv-series als 'De Fa briek' en 'Herenstraat 10') en Hans Cornelissen (uit de succes volle VARA-sene 'Zeg 'ns AAA') toch wel als redelijke publieks trekkers beschouwd mogen wor den, was de schouwburg gister avond met zo'n zestig zeventig bezoekers zeer matig bezet. En dat voor een vrije produktie, die pas twee dagen geleden in pre mière is gegaan. Een kassucces zal het wel ze ker niet worden. Op zich is het prijzenswaardig, dat nu eindelijk eens niet door middel van pre tentieloze amusementsblijspelen bp safe wordt gespeeld. Dat is trouwens een tendens binnen de vrije produkties, die zich de laat ste tijd wat duidelijker gaat afte kenen. Maar dit stuk is nu weer het andere uiterste: het is van een bombastische geladenheid, waarbij er helemaal geen lachje meer van af kan. Dat hoeft natuurlijk geen be zwaar te zijn, maar dan moeten de getoonde emoties je wel op de een of andere manier raken. En juist daaraan schort het nogal. Frederik de Groot zegt op een ge geven ogenblik tegen de Heer Williams (gespeeld door Ed mond Classen). "Ik vind uw emoties misplaatst". Hetzelfde kun je zeggen van het nogal sterk aangezette spel van de drie ac teurs, wier onderlinge relatie niet geheel duidelijk wordt. Een zieke, oude man wil zijn zoon, die op zeventienjarige leef tijd is verdwenen, nog één keer ontmoeten. Daartoe heeft hij een advertentie geplaatst, waarop een man (Frederik de Groot) heeft gereageerd. Is hij de verlo ren zoon, of speelt Hans Corne lissen deze rol, of is het persona ge van de verdwenen zoon in twee acteurs opgesplitst, of zijn zij beide de zoon van Williams? Deze niet zo gemakkelijk te beantwoorden vragen geven het stuk een bepaalde spanning, die aan de verhalende opbouw nog iets aantrekkelijks geeft. Van het spel en de theatrale vormgeving is dat niet te zeggen. 'Cornelissen speelt een jongen, die een vogelobsessie heeft ge kregen en zich uiteindelijk ook zelf een vogel waant. Ofschoon hij zichtbaar zijn best doet, lukt het hem niet om de tragiek van deze verstoten, niet-begrepen. psychisch zieke jongen geloof waardig te maken. Hierbij oefent zjjn tv-bekendheid vast en zeker een negatieve invloed uit. Frede rik de Groot is wel wat beter, maar ook hij vervalt in patheti sche uithalen in de sterfscene van Edmond Classen; een scène, die overigens te lang duurt en daardoor alle zeggingskracht verliest. De confrontatie met het verle den veronderstelt regelmatig verspringende vertelniveau's. Om dat aan te geven is een erg geijkt lichtplan opgesteld, dat zelfs kitscherig rood gekleurd wordt, wanneer vader Williams de vogels van zijn zoon dood slaat. Alleen het decor biedt een mooi plaatje: drie kale, grijs gra- nollen muren, waarbinnen slechts een witte bank, twee stoelen, een groot bureau, een kast en een garderobestandaard staan opgesteld. Het zou zo in 'Schoner Wohnen' kunnen, maar aan het stuk voegt het weinig of niets toe. WIJNAND ZEILSTRA K O begint vandaag met een cyclus rond Brahms Violiste Rosa line Piveteau, cellist Herre Jan Ste- genga en pianist Herman Uhlhorn openen de reeks De volgende Brahms-avonden Charousko - Oude Rijn la, goua ches van Paula van der Weerdt- Schmit, t/m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel, Maas trichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Cosi fan tutte - Gerrit Doustraat, grafiektentoonstelling van Erik jan, 1 m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, tot 18/2, di t/m za 10-18 uur. do tot 21 uur. zo 11-18 uur. ma van 12-18 uur. keningen en aquarellen van Addi Kubbinga-Kwakkelstein, dag. beh. ma, 9-12 en 15-19 Stichting Burcht - expositie van grafisch werk en advertenties van Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo van 12-17 uur. Galerie Denise Stephan - Boisotka- de, schilderijen en prenten van Frans de Haas, tot 24/2; vr. za en zo van 13.30 tot 17.30 uur Piggelmee - Jan Vossensteeg, ex positie pasteltekeningen Marian Vis ser, tot 1/2; ma 13-18 uur, di, woe, vr 9-18 uur. do 9-21 uur, za 9-17 uur. Holiday Inn - expositie Paul Fran- zen, olieverf op gekleurd karton of ge spoten hardboard, t/m 30/1. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. ran den Ouweelen, winterobjecten, XJ n 31/1; di 17-21 uur. woe 10-12 en 14- 6 uur. do. za, zo 14-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - gouaches e Margot de Jager, tot 6/2; r 18 uur, za 9.30-12.30 uur LEIDEN Schouwburg vr 18, 20.15 uur. 'Ninigra en Aligre' van Nina Cassam, gespeeld door het poppentheater Tandarica uit Boeka- za 19, 20.15 uur. Trilogie van het Weerzien' van Botho Strauss, door de Haagse Comedie. woe 23, 20.15 uur, Fiësta Gitana. do 24, 20.15 uur. Cabaret Boemerang met 'Ik vind van wel', onder regie van Frank Sander. Lak-theater vr 18, za 19, 20.30 uur, Theatergroep De Omweg speelt 'De Wereldreiziger' zo 20, 15 uur, voor kinderen van 7-12 jaar Katheater met 'Alice'. woe 23, 20.30 uur, Jose Alders en Es- go Heil in 'Niets rijmt'. Stichting Burcht do 24, 21 uur, Mime Groep Oceaan. Spel met ruimte en licht Stadsgehoorzaal vr 18, 20-1 uur, Jazzweek: Big Band BaU. za 19, 20-4 uur, Key Town Jazz Festi- ..Back in Town. Café The Duke vr 18. 21.30-1.30 uur, Old Black Horse Saloon Band. za 19, 21.30-1.30 uur. Gerard Steyger Pieterskerk zo 20, 11 uur. Gospelconcert m.m.v Lillian Boutté en het Rijnlands Christelijke Mannenkoor. Koninklijke Schouwburg vr 18, za 19, 20.15 uur, zo 20, 14 uur, Haagse Comedie speelt 'De komst van de schorpioen' van Bernard-Ma rie Koltès. zo 20, ma 21, di 22, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'Trilogie van het Weer zien' van Botho Strauss. woe 23, do 24, 20.15 uur, Linda van Dijck en Ann Hasekamp in 'nacht. Moeder Circustheater vr 18. za 19. 20.15 uur. Nederlands Danstheater m.m.v. het Nederlands Balletorkest o.l.v John Matheson 'Soldatenmis' '5 schetsen' 'De Anato mische les' en 'Converge'. girl'. Diligentia vr 18. za 19. 20.15 uur. Martine Bijl Show, combo o.l.v. Henk v.d. Molen zo 20, .11.30 uur, Guranen Trio; om 14.30 uur en woe 23, om 20.15 uur, El- ly Ameling, sopraan, met aan de vleu gel Rudolf Jansen. di 22, 12.30 uur, Wieteke van Dort 'de achterkant van het geluk' AMSTERDAM Carré t/m do 31, 20.15 uur, beh. zo/ma, zo alleen 14 uur, Hoofdstad Operette met 'Die lustige Witwe' van Frans Lé- Concertgebouw vr 18, za 19, 20.15 uur, Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Thomas Sanderling/Frans Bruggen, blokfluit za 19, 15 uur, Radio Philharmonisch Orkest/Groot Omroepkoor o.l.v Ser- giu Comissiona. di 22. 20.15 uur, Nederlands Studen ten Orkest o.l.v Louis StotijnTheo- dora Geraets, viool. Stadsschouwburg vr 18. première, 20.15 uur. Het Pu- bliekstheater 'Schijn bedriegt' van Het Pu- bliekstheater 'Maskerade' van Mik hail Lermontov. ma 21. di 22. 20.15 uur, Nederlands Danstheater m.m.v. Het Nederlands Balletorkest o.l.v. John Matheson woe 23, 20.15 uur, Toneelgroep Thea ter en 'Egmond' van Goethe, do 24, 20 uur. Nederlandse Operas tichting en 'Peter Grimes' van Benja- ROTTERDAM De Doelen vr 18, 20.15 uur, Ensembles Rotter dams Conservatorium o.l.v. Otto Ket ting. za 19, gr. zaal, 19.30 uur, Het Neder lands Studenten Orkest o.l.v. Louis Stotijn. zo 20, gr. zaal, 14.15 uur, Rotterdams 20, do 24, kl. zaal, 20.15 uur, Fiesta Gitana. ma 21, kl. zaal, 20.15 uur, Nederlands Saxofoon Kwartet do 24, vr 25. gr zaal, 20.15 uur. Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon Theater Zuidplcin vr 18. za 19. gr zaal. 2015 uur. Zuidelijk Toneel Globe met 'De red ders' van Gerrit Komrij di 22. woe 23. do 24. gr zaal. 20.15 uur. Het Haagse vocaal ensemble Sfinx komt zater dag 19 januari naar de Lokhorst- kerk in Leiden. Op het program ma staan een mis van Hassler, chromatische madrigalen van Las- sus en twee madrigalen van Monte verdi, maar ook moderne Britse koormuziek van Elgar en Vaughan Williams. Aanvang 20.15 uur De Zwitserse organist Thomas Leutenegger geeft zondag 20 ja nuari een concert in de grone kerk in Oegstgeest. Leutenegger ver blijft enkele jaren in Nederland om zijn studie te voltooien. Op het pro gramma staan werken van Buxte- hude, Froberger en Bach. Aanvang 12.15 uur. De alt-mezzosopraan Ann Mor gan geeft maandag 21 januari met de pianiste Tan Croone een concert in de Kapelzaal van K O aan de Oude Vest in Leiden. Ze vertolkt composities van Tsjaikowski, Flot- huis, Barber en Granados. Aan vang 20.15 uur Violiste Henny Ravestein, clari nettist Hans Stoop en pianist Henk Bner zijn alle drie actief m het mu ziekleven van Leiden en omstre ken. Zij verzorgen woensdag 23 ja nuari een kapelconcert bij K O en voeren dan werken van Schu bert, Brahms. Poulenc. Lutoslaws ki en Milhaud uit. Aanvang 20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27