'Under the Volcano': een seizoen in de hel Schrijver moet eelt op z'n ziel hebben Rechter wil zelf 'Bittere Kruid' zien Vrij circuit Marga Minco gekwetst door verzonnen NSB'ers Medium film stelt nu eenmaal specifieke eisen JI,L '''"Uk 'H||||llk 'i| F AF AF iiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiii VRIJDAG 18 JANUARI 1985 '1984' - beklemmende verfilming van Orwells boek met een teleurstellend einde, Studio, Leiden. 'Amadeus' Milos Formans spectacu laire verfilming van het toneelstuk van Peter Shaffer over Mozart en Sa- lieri, Lido 2, Leiden. 'Ghostbusters' - Komisch trio be strijdt spoken, Luxor, Leiden, Euro. Alphen. 'Gremlins' - Bekwame mix van hu mor en spanning, Lido 1, Leiden, Eu ro, Alphen. 'Purple Rain' - Sexsymbool Prince in zijn eerste speelfilm, Lido 3, Leiden. Euro, Alphen. 'The never ending story' - Vakkundig gemaakte (sprookjes)film, Trianon. Leiden. 'Bachelor Party' - Een hengstenbal waar weinig om te lachen valt. Euro, Alphen. 'Terug naar de hel' - Achtervolgings film, City 3, Katwijk. (OP)NIEUW 'Tightrope' - spannende film met Clint Eastwood als nukkige politie man, City 1, Katwijk 'To catch a king' - spionagethriller. City 2, Katwijk 'I never promised you a rose garden - Knappe bewerking van boek over schizofrenie, City 4. Katwijk SEXFILMS 'Je bent helemaal te gek' - Rex. Lei- NACHTFILMS 'De versierster' - Rex, Leiden. 'Bachelor party' - Euro 1, Alphen. 'Hollywood sex' - Euro 2, Alphen 'Voor vrijende vogels' - Euro 3, Al- 'Purple rain' - Euro 4, Alphen. DEN HAAG 'Ghostbusters' - Asta (463500). al. 'Gremlins' - Asta, al. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Ghostbusters' - Babyion 2, al. 'Moscow on the Hudson' - Babylon 3, al. 'The naked face' - Cineac 1 (630637), 12 jr. 'Midnight express' - Cineac 2, 16 jr. (667066), al. 'Gremlins' - Metropole 1 (456756), al. 'Electric dreams' - Metropole 2, al. 'Paris, Texas' - Metropole 3, al. 'The neverending story' - Metropole 4. 'Edith et Marcel' - Odeon 1 (462400), al. 'C.H.U.D. - Odeon 2, 16 jr. 'Hanna K.' - Odeon 3, 16 jr. '1984' - Odeon 4, 12 jr. 'Over sex gesproken' - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Wilde orgieën op de schoolbanken' - Le Paris 2, 18 jr. 'Katharina, de naakte tsarina' - Le Pa ris 3, 18 jr. 'Bachelor party' - Passage (460977), 12 jr- AMSTERDAM 'Paris, Texas' - Alfa 1 (278806), 16 jr 'Broadway Danny Rose' - Aifa 2. al. 'The woman in red' - Alfa 3. al. '1900 novencento deel 1' - Alfa 4, 16 jr. 'Once upon a time in America' - Al- hambra 1 (233192), 12 jr. '1900 novecento deel 1' - Alhambra 2, 16 jr. 'Amadeus' Bellevue Cinerama (234876/266227), al. "Edith et Marcel' - Calypso 1 (266227/ 234876), al. 'Bachelor Party' - Calypso 2, 12 jr. 'Police academy' - Calypso 3, al. 'Beauty' - Centraal (248933), 18 jr. 'MGM Diamanten jubileum festival' - Cineac (243639). 'Parfait amour' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Under fire' - Cinecenter, 16 jr. 'Under the volcano' - Cinecenter, 16 jr- 'Entre nous' - Cinecenter, 16 jr. 'Gremlins' - Cinema 1 (151243). al. 'Jaws-3' - Cinema 2, 12 jr. "Two champions of Shaolin' - Cinema Rex (246132), 16 jr. 'Ghostbusters' - City 1 (234579), al. 'The neverending story' - City 2. al. 'Terms of endearment' - City 3, al. 'Tightrope' - City 4, 12 jr. 'C.H.U.D.' - City 5, 16 jr. 'The naked face' - City 6, 12 jr. 'Anti-gang brigade contra politie' - Ci ty 7, 16 jr. 'Don Giovanni' - Kriterion, (231708), 12 jr. 'The postman always rings twice' - Studio K (231'/ 08). 16 jr. 'Over sex gesproken' Parisien (248933), 18 jr. 'Raiders of the lost ark/Indiana Jones and the Temple of Doom' - Rem- brandtpleintheater 1 (223542), 12 jr. "n Schot in de roos' - Rembrandt- pleintheater 2, 18 jr. 'Los santos inocentes' - The Movies 2, 16 jr. 'Basileus Quartet' - The Movies 3, 16 jr. 'Gremlins' - Tuschinski 1 (262633), al. 'Electric dreams' - Tuschinski 2, al. 'Midnight express' - Tuschinski 3, 16 jr. 'Broadway Danny Rose' - Tuschinski 4, al. 'Bachelor party' - Tuschinski 5, 12 jr. 'Ghostbusters' - Tuschinski 6, al. '1984' - De Uitkijk (237460), 12 jr Keurig over de week verdeeld liggen er een paar mooie films in het verschiet. Woensdag bijvoor beeld 'l'Argent', twee jaar gele den winnaar van het Cannes-fes tival. Een jonge bankbediende wordt ontslagen nadat er bij hem een vals bankbiljet is gevonden. Yvon heeft echter een gezin te onderhouden en gaat daarom over tot een bankoverval. Hij wordt gearresteerd en krijgt in de gevangenis zulke agressieve gevoelens dat hij, eenmaal vrij, wil gaan moorden. Regisseur Bresson liet zich inspireren door een vertelling van Tolstoi. Bres son staat bekend als een kaal filmer, alle in zijn ogen overbodi ge opsmuk wordt verwijderd. 'l'Argent' is er een treffend voor beeld van. Duitsland 2, 22.05 uur. Brooke Shields werd een ster dankzij 'Pretty Baby', een film die Louis Malle in 1978 en Ameri ka maakte. Het was zijn eerste film in de VS, nadien maakte hij het prachtige 'Atlantic City'. 'Pretty Baby' ziet er zeker zo fraai uit, maar het verhaal is enigszins verwarrend. Shields wordt in de eerste decennia van deze eeuw er als twaalfjarige prostituee uitgehuwelijkt aan Keith Carradine die een foto graaf speelt. Vrijdag, België 1, 20.25 uur. Duitsland 1 gaat verder met de Fassbinder-cyclus, films waarin vrouwen een centrale rol spelen. Zondag 'Lola' (20.15 uur), één van Fassbinders beste, waarin hij de burgerlijke wederopstan ding (Wirtschaftswunder) van West-Duitsland in de jaren vijftig beschrijft. Lola is nachtclubzan geres en de lieveling van de cor rupte stadsnotabelen. Met de komst van de onkreukbare amb tenaar Bohm komt er verande ring in de situatie Maandag 'In einem Jahr mit dreizehn Monden'. Ook heel sterk, vooral dankzij de hoofdrol van Volker Spengler die een door de maatschappij verstoten transseksueel speelt. Eva Mattes en Ingrid Caven spelen ook mee in deze zes jaar oude film. Aan vang 23.00 uur. AMSTERDAM Het kort geding tussen schrijfster Marga Minco en Rob Houwer leert eens te meer een bewijs: wie zijn boe ken wil laten verfilmen, heeft eelt op zijn ziel nodig. En hij moet altijd maar beden ken dat zijn perfecte oorspronkelijke ro man gewoon blijft bestaan. Rob Houwer hierover: "Het is volmaakt ondenkbaar dat een film naar een boek, het geldt ook voor 'Het Bittere Kruid', zich strikt zou kunnen houden aan het literaire voorbeeld. Ik heb een geval als dit dan ook nog nooit meegemaakt. Natuurlijk zijn er voor het script hier en daar dingen bij ver zonnen: 'Het Bittere Kruid' is een heel dun boekje. Gevoelig, heel mooi, maar verre van volumineus. Ik heb alle respect voor Marga Minco en ik snap best dat het onderwerp gevoelig ligt, maar het getuigt van weinig verstand om naar de rechter stappen, nog voor de film af is. En dan nog: wat voor scènes er wel of niet in die film zullen zit ten, is niet eens relevant. Het contract is duidelijk genoeg". Een reactie als deze van Houwer mag hautain klinken en zo'n contract nogal mee doeenloos liiken. feit is wel dat een derge lijk harde opstelling in de praktijk is aange leerd. Schrijvers plegen zelden een realisti sche kijk te hebben op de specifieke eisen die het medium film stelt. Uit die ervaring zijn dit soort harde contracten ontstaan, wat niet wil zeggen dat men dan per defini tie ook nooit meer zal luisteren naar de ad viezen van de oorspronkelijke auteur. Maar wie zijn boek verkoopt, dient wel te besef fen dat hij juridisch elke zeggenschap kwijt In de Verenigde Staten kennen de schrij vers het klappen van deze zweep en windt men zich zelden op over verschillen tussen boeken en films. De schrijvers daar realise ren zich dat ze in elk geval een hoop geld hebben gekregen en dat met een tikkeltje geluk de film meer bekendheid zal geven aan de naam van de auteur. De filmmakers moeten het wel erg bont maken, wil er bon je van komen. Gore Vidal heeft eens een gigantische rel geschopt over de verfilming door Tinto Brass van Vidals 'Caligula', het geen ook meer dan erg was geweest. Maar het enige wat Vidal juridisch kon doen, was afdwingen dat zijn naam van de titelrol ver wijderd zou worden en elke verwijzing van uit de produktie-publiciteit naar Vidals boek verboden zou worden. Het zijn overigens niet altijd de slechtste cineasten die ontevreden schrijvers tegen komen. De schrijver Hochhuth bleek tij dens het festival van Venetië anderhalf jaar geleden zo ontevreden over Wajda's 'Eine Liebe in Deutschland', dat hij tijdens de persconferentie, alleen dat even kwam mel den en vervolgens met opgestoken vaandel de zaal verliet. Maar er zijn natuurlijk veel meer ontevreden verfilmde schrijvers dan je te welen komt. Want een auteur die zijn gram openbaar maakt, bezorgt de filmpro- duktie slechte publiciteit en ondergraaft, daarmee bij filmproducenten de markt waarde van zijn boeken. Zo'n schrijver krijgt de naam een lastpak te zijn, want hij houdt zich niet aan de spelregels. Nederland Ook in Nederland is de verbolgen auteur geen nieuw verschijnsel. Legendarisch is de ruzie tussen Fons Rademakers en Wil lem Frederik Hermans over 'Als Twee Druppels Water'. In 1981 vond tijdens de Nederlandse Filmdagen een forumdiscussie over Neder landse boekverfilmingen plaats, met uit sluitend schrijvers achter de tafel. Dat was lachen! Jan Wolkers zei: "De meeste filmers zijn gemeen en dom, maar Paul Ver hoeven is gemeen en intelligent". Theun de Vries stelde dat de film 'Het Meisje Met Het Rode Haar' bleek te gaan over de psycholo gische ontwikkeling van één meisje, terwijl het boek juist handelde over de geschiede nis van een collectief. En Rinus Ferdinandusse ('Naakt Over De Schutting') ontboezemde: "Het ging de ma kers vooral om de titel. Alle dingen waar van ik had gedacht: hier gaat het mis, daar ging het ook mis en de dingen waarvan ik gedacht had, hier gaat het goed, had men eruit gelaten" Niemand van dat gezelschap was echt te vreden over wat de filmers van hun penne- vruchten hadden gebakken. Maar stampij hadden ze nooit gemaakt. Waarschijnlijk omdat het niet in hun eigen belang zou zijn geweest, of omdat men in staat is zo'n verfilming te relativeren. Terecht: de oor spronkelijke roman blijft altijd bestaan. PIETER VAN LIEROP De Antonioni-maand in Amster dam slaat middels de Italiaanse filmmaand in het LVC-Filmhuis ook naar Leiden over. Volgende week woensdag wordt daar (20.00 en 22.30 uur) 'l'Avventura' gedraaid. Michelangelo Antonio- ni maakte de film in 1960 en liet één van de hoofdrollen aan Mo nica Vitti. Het gaat over een jong bourgeois-meisje dat tijdens een cruise verdwijnt en de speur tocht die daarop volgt. De film werd uitgejoeld bij de première, maar later beschouwd als een meesterwerk. In het Filmhuis vandaag en morgen (21.15 uur) 'Drama della gelosia', een oudje van Ettore Scola met alweer Monica Vitti. Donderdag (20.00 en 22.15 uur) 'La Pelle', een film van Liliana Cavani over het net bevrijde Na pels en de welig tierende zwarte markt. Het Kijkhuis heeft de komen de week ook Italiaanse films en tot en met zondag nog 'Paris Te xas', het meesterwerk van Wim Wenders. Maandag 'Citta delle Donne' van Fellini. Mastroianni als een heer die wordt meegelokt naar een vrouwenstad (20.00 en 22.30 uur). Dinsdag 'II Decame- rone' van Pier Paolo Passolini, gemaakt naar de roman van Boc- cacio (20.00 en 22.15 uur). Woens dag 'C'Eravamo Tanto Amati' van Ettore Scola. Een film over de idealen van drie vrienden. Na de oorlog beloven zij elkaar de wereld te veranderen en twintig jaar later beseffen dat daar niets van terecht gekomen is (20.00 en 22.15 uur). Donderdag ten slotte 'Basileus Quartet' van Hector Aurelio (zelfde tijden), daarover volgende week vrijdag meer. LAK-Cinema vertoont dinsdag twee Hongaarse films. 'Another Way' van Karoly Makk (afgelo pen maandag trouwens nog op de Duitse tv) vertelt het gewaag de verhaal van een liefdesrelatie tussen twee vrouwen. Sfeervolle film (20.00 uur). Even sfeervol is 'Time stands still' van Péther Gothar. Een film over een groep scholieren in 1963 wier leven wordt beheerst door de mode en de muziek van het westen èn de herinneringen aan de opstand van 1956. (22.00 uur). K O brengt 'Come back to the five dime Jimmy Dean, Jimmy Dean'. Een film die vori ge week al bij het LAK draaide (beetje coördinatie zou geen kwaad kunnen). De leden van een kleine James Dean-fanclub komen bij elkaar voor een reünie in het rommelwinkeltje. Het wordt een heftig emotionele ge beurtenis waar al het uiterlijk vertoon langzaam maar zeker wordt afgeschminkt (20.00 uur). Het was meen ik Willem Frederik Hermans die schreef dat hij 'Under the Volcano', het meesterwerk van Malcolm Lowry, niet in één keer kon uitlezen, dat wil zeggen: de eerste keer bleef hij steken, legde het boek weg, nam het een tijd la ter weer eens ter hand en las het toen ademloos uit. Zo zal het meer lezers zijn vergaan. Het lijkt wel alsof'Under the Volcano' een boek is dat moet worden overwonnen. Het is dan ook geen gemakkelijk boek. Deze roman die in Mexico speelt, op de dag van Allerzielen (the Day of the Dead), en handelt over de teloorgang van een drank zuchtige consul, Geoffrey Firmin, een man die uiteindelijk dood in een ravijn wordt gegooid, zit vol verwijzingen en heeft niet bepaald een eenvoudige structuur. Wie het leven van de consul kort en bondig wil beschrijven denkt al gauw aan de woorden van een andere ge doemde schrijver, Arthur Rim baud: een seizoen in de hel. De door Lowry beschreven hel levaart heeft in de loop der tijden veel mensen geïnspireerd. En dan denk ik niet alleen aan al die acade mische vorsers die gewapend met een loep de handschriften van de schrijver bestuderen, vooral heb ik het nu over artiesten die op de een of andere manier schatplichtig zijn aan deze Engelsman. In alle hoe ken kom je ze tegen. Om maar eens een grappig voorbeeld te geven: de popmuzikant Jack Bruce zei ooit dat hij 'Under the Volcano' het mooiste boek vond dat hij had ge lezen en dat verklaarde, zo vervolg de Bruce, waarom hij een lied over de roman had gecomponeerd. Van meet af aan waren er ook veel filmmakers die zich aange trokken voelden tot de helse we reld die Lowry zo beeldend en ba rok beschrijft in 'Under the Volca no'. Ooit lag het in de bedoeling dat Luis Bunuel de verfilming op zich zou nemen; het ging niet door. En ontelbare mensen hebben zich ge- 'Under the Volcano'; re gie: John Huston; hoofd rolspelers: Albert Finney, Jacqueline Bisset, Antho ny Andrews; theater: Lido 4. stort op het schrijven van een sce nario, onder wie een grootmeester als Gabriel Garcia Marquez. Ook zij faalden. "Als ik terugdenk", zegt regisseur John Huston, die uiteindelijk wel slaagde, "dan heb ben tientallen mensen pogingen ondernomen. Honderden". Uiteindélijk was het dankzij de jonge scenarioschrijver Guy Gallo dat Huston de film kon maken. Gallo schreef namelijk wel een goed script, vooral door flink in het woud van verwijzingen te kappen waardoor de structuur van het boek simpeler werd en ook door het verhaal chronologisch te ver tellen. Daardoor werd 'Under the Volcano' verfilmbaar. Sommige liefhebbers van het boek zullen de ze aanpak wellicht afwijzen en con stateren dat de film maar een flau we afspiegeling is van de roman, maar ik vind dat niet eerlijk: een film beoordeel je niet met dezelfde maatstaven als een boek. En cinematografisch gesproken heeft Huston bereikt wat hij wilde: een verfilming van 'Under the Vol cano' maken die het boek geen ge weld aandoet. De sfeer van het boek heeft Huston goed op het wit te doek overgebracht. Al in de be ginscènes confronteert de regis seur ons door middel van een de tail op de aanstaande ondergang van de consul, gespeeld door Al- bert Finney. We zien hoe hij op 'The Day of the Dead' door het dorp banjert, om hem heen feestvierders die vaak zijn verkleed als lijk, dan staat hij even stil voor een kast met nep-doodshoofden, in het volgen de fragment zien we de weerspie geling van die hoofden in de don kere zonnebril van de consul: op weg naar het einde. Even lijkt het erop dat de consul nog gered zal worden. Dat is als zijn ex-vrouw arriveert, Yvonne, gespeeld door Jacqueline Bisset. Zij wil de consul alsnog de weg naar de hemel wijzen, maar al snel ziet ze in dat hij hopeloos is verlo ren. Vooral wordt dit duidelijk als de consul, zijn ex-vrouw, en de halfbroer van de consul, Hugh (An thony Andrews), een stieregevecht bezoeken. Laten we weggaan, stelt Yvonne voor. Hugh, die overigens een verhouding heeft gehad met de vrouw van zijn halfbroer, zegt niets tijdens dit tafereel; waarschijnlijk ziet hij wel in dat het te laat is. En dat het te laat is, blijkt even later, want dan zegt de consul: "De hel is mijn natuurlijke woonplaats". Wat me altijd zal bijblijven van deze film zijn niet alleen de prach tige feesttaferelen in het Mexicaan se dorp, de close-ups van de on heilspellende vulkanen, maar ook - en misschien wel vooral - de ac teerprestaties van met name Fin ney en Bisset. Om met de eerste te beginnen: zelden zag ik iemand zo goed een dronkeman spelen. Zijn gedrag is in het begin van de film vaak kolderiek, hoewel tragisch, aan het einde van de film is hij al leen nog maar de personifactie van de tragiek. Hij speelt op mooie wij ze de consul, een man die drinkt omdat hij het leven niet aankan, ie mand die altijd weer de onvolko menheden zal zien en ze alleen weet te vergeten door drank. En wat betreft Bisset: haar ken ik voornamelijk uit films waarin haar enige rol lijkt te bestaan uit John Huston en Jacqueline Bisset no' op het filmfestival van Cannes. het zo goed mogelijk tonen van haar borsten. In 'Under the Volca no' laat ze echter zien meer in huis te hebben. Ik vind deze film een mooi eresa luut aan Lowry, een schrijver die na een drankzuchtig leven in Mexi co zelfmoord pleegde in het land bij de première van 'Under the volca- (foto AP) waar hij werd geboren: Engeland. Een saluut even mooi als het eerbe toon van de anonymus in een Ca nadese documentaire over deze schrijver: die liet een fles sterke drank leeglopen op het graf van de schepper van 'Under the Volcano'. WIM BRANDS AMSTERDAM (GPD) - Eind fe bruari wordt pas beslist of de schrijfster Marga Minco de verto ning kan tegen houden van de film die Kees van Oostrum en produ cent Rob Houwer naar haar boek 'Het Bittere Kruid' hebben ge maakt. De première van deze speelfilm is vastgesteld op 28 maart aanstaande. Marga Minco is het niet eens met de "creatieve in val" van de regisseur die een NSB- familie heeft ingevoegd om het verhaal een "romantisch en drama tische" draai te geven. Tijdens een kort geding zei mr. H. J. M. Boukema gisteren in Am sterdam namens de schrijfster dat vriendschappelijke contacten tus sen joden en NSB'ers in 1942 vol strekt ongepast waren en in strijd met de waarheid. Volgens mr. Bou kema is een dergelijke relatie ook historisch onaannemelijk. "Hoog uit enkele joodse collaborateurs onderhielden relaties met NSB'ers". Boukema noemde de toevoeging onsmakelijk en leugenachtig, kort om een verminking van het boek 'Het Bittere Kruid'. Hij vond dat de eer en goede naam van Marga Min co hierdoor zijn aangetast. Minco schreef haar persoonlijke ervaringen in de Tweede Wereld oorlog twaalf jaar na de bevrijding. Sinds 1957 zijn in Nederland 350.000 exemplaren van het boek verkocht en in negen talen ver schenen. De Amerikaans-Nederlandse filmer Kees van Oostrum onder handelde sedert 1980 met Marga Minco over de filmrechten. En hoe wel het hem volgens de schrijfster ontbrak aan elementaire kennis over het leven in Nederland gedu rende de bezettingsjaren, heeft zij in augustus 1984 een contract met hem en de producent afgesloten op basis van een Engelstalig scenario. Haar voorbehoud over het corrige ren van historische onjuistheden tract een volledig en onbeperkt be- werkingsrecht geeft. In feite willen de filmmakers, die nu bezig zijn om vijftien uur film materiaal te monteren, het conflict voorleggen aan de arbitragecom missie van het Produktiefonds voor Nederlandse films. Dit pro duktiefonds heeft gezorgd voor 850.000 gulden subsidie van de rijksoverheid. Vakgenoten Mr. Boukema wilde een uit spraak van mr. B. J. Asscher voor dat er een arbitragecommissie "be staande uit vakgenoten van Hou wer" aan te pas komt. "Meeneer Houwer weet best hoe hij een toffe oorlogsfilm moet maken, maar laat hij dan van Het Bittere Kruid af blijven". Hij zei dat Houwer vol gens de samenvatting van de film die naar het produktiefonds is ge stuurd een beroemd literair werk liet omwerken tot kasteelroman. In de slotscène roeien het joodse meisje Sara en de ex-Jeugdstormer Jan verliefd over de Nederlandse wateren terwijl hun gezichten in de golfjes worden weerspiegeld. President mr. Asscher wil de NSB-elementen in de film zelf con troleren en na lang aandringen is de zitting verdaagd tot 19 februari. Dan zal in een besloten voorstel ling een ruwe filmmontage van Het Bittere Kruid worden getoond.. Rob Houwer zei verontwaardigd: "Ik stel er bijzonder veel prijs op dat u dit gaat zien omdat nu wordt gesuggereerd dat wij geen integere en kieze bedoelingen hebben". Naast Marga Minco zullen alleen direct betrokkenen aanwezig zijn. Mr. Asscher zei dat hij zelf enig his torisch inzicht heeft en zeker op eventuele onjuistheden zal wijzen. "Al was het maar om de film de hoon te onthouden die anders van het Nederlandse publiek zou ko men". Op 28 februari doet hij uit spraak. heeft ze niet schriftelijk vastge legd. Achteraf klaagt zij dat zij nooit het werkscenario heeft mo gen lezen en slechts af en toe opna men kon bijwonen. Gerustgesteld In een tv-interview over de film opnamen dat in de rechtszaal werd vertoond, heeft Minco iets van haar ongerustheid over de NSB'ers in het filmverhaal laten blijken. Maar ze zei ook dat Van Oostrum haar had gerustgesteld. Mr. P. H. Ariëns Koppers zei namens de filmer dat deze zich maandenlang in achter gronden heeft verdiept. Ook zou hij de werken van de historici De Jong en Presser van a tot z hebben bestudeerd. De filmer heeft op verzoek van Marga Minco geen persoonlijk le vensverhaal gemaakt. Dat de hoofdrolspeelster in de film Sara heet, evenals de schrijfster, is vol gens hem puur toeval. Ook in het door Minco gelezen Engelse scena rio kwam overigens de NSB-fami- lie met de twee kinderen bij de jeugdstorm voor, aldus de advo caat. Volgens de filmmakers is na een maand filmen a raison van 50.000 gulden per dag voor het eerst op 30 november door Minco's uitgever Bert Bakker bezwaar gemaakt te gen een NSB-element. Toen was wijziging niet meer mogelijk, aldus Houwer en Van Oostrum die bo vendien vaststellen dat hun con- De betrokken partijen bij het kort geding gisteren in Amsterdam op de eerste rij. Van links producent Houwer, regisseur Van Oostrum, schrijfster Minco en uitgever Bakker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13