Fotomuseum mogelijk Tien jaar van touwtrekken om Hollandse meestem Hermitage Kodia ontdooit schouwburg LAK-galerie toont 'edele fotografie' Omroepen rekenen op A-status Veronica DONDERDAG 17 JANUARI 1985 RADIO-TV-KUNST. PAGINA 23 ROTTERDAM (GPD) - Veertig 17e-eeuwse schilderijen van Hol landse en Vlaamse meesters uit de Hermitage van Leningrad zullen van 19 mei tot en met 14 juli wor den getoond in het Museum Boy mans van Beuningen in Rotter dam. Daaronder zijn twee schilde rijen van Rembrandt, een van de mooiste portretten van Frans Hals, twee doeken van Rubens en twee schilderijen van Anthonie van Dijck. Behalve deze schilderije nexpositie zal Boymans tevens een tentoonstelling inrichten over de geschiedenis van de Hermitage. Mogelijk zal ook het symfonieor kest van Leningrad gedurende een Russische manifestatie van twee weken in de Maasstad spelen en zal Leningrad een tentoonstelling in richten over de rol die het heeft ge speeld in het verzet tegen de Hit- Iertroepen. Dit sluit dan tevens aan bij de bevrijding van Nederland, veertig jaar geleden. In 1986 zullen werken uit de col- lectie-Boymans in Leningrad wor den getoond. Aanleiding tot deze uitwisseling is de vriendschap tus sen beide steden, die in 1975 ont stond met een bezoek van de toen malige burgemeester van Rotter dam André van der Louw aan Le ningrad, zo memoreerde museum directeur Beeren. Uit zijn woorden bleek overigens dat die vriend schap nogal eens bevroren is ge weest. Tien jaar geleden is de expositie van de Hermitage ter sprake geko men. Deze wordt dus nu pas gerea liseerd. In die tussentijd is er spra ke geweest van uitstel, weigerin gen en hernieuwde contacten tus sen beide steden over dit punt. door Frans Keijsper Overigens heeft ook het ministerie van Cultuur in Moskou hierin een belangrijke rol gespeeld, want er gaat geen kunstwerk de deur uit in de Sowjet-Unie of er zal een Mos kovisch fiat aan moeten zijn ver bonden. De situatie lag op een gegeven moment zo, vertelde Beeren, dat - Boymans naast goede 17de-eeu- wers ook tweede en derde rangs werken zou kunnen lenen. Daar had Rotterdam geen zin in. De kunstschatten (het gaat om louter schilderijen op doek, pane len worden wegens de grotere kwetsbaarheid voor vocht en tem peratuurschommelingen niet uit geleend) zullen door grote Anto- now-toestellen worden overgevlo gen. Verzekering en transport ko men voor Russische rekening. Een en ander geschiedt in het kader van het Nederlands-Russisch cul tureel akkoord. De opzet is de toe gangsprijs van de tentoonstelling alsmede die van de catalogus, die door medewerkers van de Hermi tage is samengesteld, zo laag moge lijk te houden. De Hermitage-expositie is de tweede grote tentoonstelling in een tijdsbestek van ongeveer een jaar; de vorige - het Goud van de Thra- ciërs - leverde een half miljoen gulden op, dat niet naar de algeme ne middelen zal terugvloeien, maar door het museum gereserveerd kan worden. Catharina de Grote De Hollandse schilderkunst op de komende expositie bestaat uit: twee meesterwerken van Rem brandt, namelijk De Heilige Fami lie en Saskia als Flora. Frans Hals is vertegenwoordigd met een als ..magistraal" omschreven Portret van een man. Er komen twee schil derijen van Jacob van Ruisdael; de Hermitage bezit een schitterende collectie Ruisdaels. Verdere Hol landse meesters zijn: Abraham Bloemaert, Hendrick Terbrugg- hen, Gerard van Honthorst, Dirk van Baburen, Pieter Lastman, Frans Hals de Jongere, Jan van Goyen, Willem Claesz. Heda, Isaack van Ostade, Willem Kalf, Jan Steen, Gerard Ter Borch, Pie ter de Hooch, Gabriël Metsu, Bar- tholomeus van der Helst, Abraham van den Tempel, Jan Both, Adriaen van der Velde, Jan-Baptist Weenix, Philips Wouwerman, Sa muel van Hoogstraeten, Aert de Gelder en Melchior d'Hondecoe- ter. Wat de Vlaamse schilderkunst betreft, van Rubens een zeldzaam 'Landschap met regenboog'en het grote doek 'Cimon en Pero'. Van Anthonie van Dijck het virtuoze vroege 'Zelfportret' en 'Portret van een familie'. Van Jacob Jordaens 'Portret van de familie Jordaens'. Daarnaast zijn er schilderijen van Frans Snyders, Jan Fyt, David Ter mers en Michiel Sweerts. De geschiedenis van de Hermita ge begint bij de collectievorming van tsaar Peter de Grote, die in 1703 de stad St. Petersburg sticht te, het huidige Leningrad. Cathari na de Grote gaf in de tweede helft van de 18de eeuw op grote schaal uitbreiding aan de verzameling. Zij kocht in het buitenland soms gehe le beroemde kunstcollecties tege lijk op zoals die van Heinrich von Brühl, de collectie-Crozat en die van de Engelse minister Robert Walpole. Catharina beschikte over goede connecties in het buitenland, waar onder contacten met Voltaire en Diderot. Ook de latere tsaren gin gen door met verzamelen; in 1852 werd de Hermitage voor het pu bliek toegankelijk. Tijdens de ja ren van de revolutie en daarna wer den talrijke belangrijke particulie re verzamelingen aan het museum toegevoegd. De Hermitage is een van de belangrijkste musea ter we reld en telt jaarlijks 3,5 miljoen be zoekers. Volgens Russische des kundigen kan dit grote bezoek op den duur funeste gevolgen hebben voor de schilderijen. De Hermitage in Leningrad, goed voor 3,5 miljoen bezoekers per jaar. Hartkamp voorkeur voor samenvoeging met Leiden Leiden Rijksmuseum van geologie en mine ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne derland uit water', f m 19/5; ma t/m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur. Bibliotheek - Nieuwstraat, wandkle den van Anneke van Overloop, tot 11/ 2; tijdens openingsuren bibliotheek te bezichtigen. Lak-galerie - Jan de Zoete: Heliogra vure, tot 17/2. Charousko - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weerdt-Schmit, V m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel. Maastrichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Cosi fan tutte - Gerrit Doustraat, gra fiektentoonstelling van Erik jan, t/m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur. Stichting Burcht - expositie van gra fisch werk en advertenties van Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo van 12- 17 uur. Galerie Denise Stephan - Boisotkade, schilderijen en prenten van Frans de Haas. tot 24/2; vr, za en zo van 13.30 tot 17.30 uur. Ars Aemula Naturae - expositie van werk van docenten, t/m 27/1; tijdens cursusuren en op za en zo van 13-16 Piggelmee - Jan Vossensteeg, exposi tie pasteltekeningen Marian Visser, tot 1/2; ma 13-18 uur. di, woe, vr 9-18 uur. do 9-21 uur, za 9-17 uur. Holiday Inn - expositie Paul Franzen, olieverf op gekleurd karton of gespo ten hardboard, t/m 30/1. Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, fo to's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe, do, zo. 14-16 uur, za 11-14 uur. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. van den Ouweelen, winterobjecten, t/m 31/1; di 17-21 uur, woe 10-12 en 14-16 uur, do, za, zo 14-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - gouaches en etsen van Margot de Jager, tot 6/2; ma t/m vr 14- 18 uur, za 9.30-12.30 uur. Wassenaar Auberge De Kieviet - Stoeplaan, teke ningen en aquarellen van Addi Kub- binga-Kwakkelstein, tot 14/2; dag. beh. ma, 9-12 en 15-19 uur. Tentoonstelling 'Edele fotografische procédés' in de LAK-galerie, Cleve- ringaplaats 1. Tot en met 16 februa ri. Geopend: ma. t/m vr. van 10-22 LEIDEN - "Het verlangen om vluchtige reflecties vast te leg gen zal niet alleen nooit bevre digd kunnen worden, zoals gron dig Duits onderzoek heeft aange toond, maar getuigt op zichzelf ook nog eens van blasfemie". De ze opvatting werd in het begin van de vorige eeuw in een Duitse krant neergeschreven. De schrij ver vervolgde zijn beschouwing met op te merken dat fotografie een "duivelse uitvinding" zou zijn en dat de Schepper het niet toestaat dat mensen spiegelbeel den permanent vast gaan leggen, en zeker niet beelden van mens figuren die immers afbeeldingen van God zelf zijn. Deze opvatting werd méér ver kondigd in de vorige eeuw. Toch slaagden de tegenstanders er niet in de vorsende activiteiten van de 'satanisten' tegen te hou den. Reeds rond 1840 wierpen fo tografische experimenten hun eerste vruchten af. Het verlangen om eindelijk eens iets van de zichtbare wereld objectief vast te leggen werd bevredigd, en met name de door velen (ook heden nog) zo gewenste portretfotogra fie kon gestalte krijgen. Het zoeken naar procédés om de fotografieën zélf eindeloos lang houdbaar te maken heeft al vroeg de zogenaamde edele onvergankelijke) procédés opge leverd. Deze werken op basis van lichtgevoelige systemen die in tegenstelling tot wat het geval is bij de conventionele fotografie, geen vergankelijk zilver bevat ten. Tot deze edele procédés be horen ondermeer de zeer oude kooldruk, de heliogravure (een diepdruktechniek), de broomo- liedruk en de gomdruk In onze tijd bestaat een groeiende be langstelling bij kunstfotografen voor deze technieken. Daarbij gaat het hen niet zozeer om die eindeloze houdbaarheid, maar vooral om de speciale optische effecten die met die procédés be reikt kunnen worden. Op de fotografietentoonstel ling die momenteel in de LAK- galerie te zien is, kan men bekij ken wat voor effecten dat zijn. Vijf jonge Nederlandse fotogra fen tonen een vijftigtal foto's die alle eindprodukten zijn van die edele werkwijzen. Ieder van hen heeft zo zijn specialisme, en met grote vakkennis hebben zij werkelijk schitterende, 'edele' beelden vervaardigd waarbij de eigen artistieke inbreng vaak groot is. De schilderachtige resultaten die met de gomdruk-techniek bereikt kunnen worden - een procédé dat zich vooral leent voor drukken met grote herken bare vlakken en met verlies van halftonen - zijn te zien in het werk van Harm Botman en Bert Creyghton. Botman maakte onder meer twee prachtige grote drieluiken met duinlandschappen. Van Creyghton is een unieke serie naakten (de serie 'Tableau'), groen-grijze platen met bijzonde re clair-obscur-effecten. Jan van Dijk toor.t enige fraaie vierkleu- ren-kooldrukken (fresson-qua- drichromieën), onder meer van Venetiaanse stadsgezichten, met een relatief lage contrastomvang en eigenaardig zachte, matte kleuren. Van Johan de Zoete is een aantal heliogravures te zien, voornamelijk (zclOportretten, waarbij de gebruikte etsplaten door de kunstenaar vaak ook uit gebreid zijn bewerkt met andere dan fotografische technieken Te noemen zijn verder nog de vijf blauwe cyanotypieen van Gerretje de Haan, interessante platen van naakte torso's die veel van gebarsten marmeren beel den weg hebben en de vanitas- gedachte lijken uit te drukken Bovendien zijn stereo-heliogra vures tentoongesteld (helaas zonder stereobnl) en picturale broomoliedrukken Een geïllustreerd boekje over al deze bijzondere, vaak uiterst bewerkelijke procédés is te ver krijgen bij de portier van het LAK-gebouw en op het LAK-se- cretariaat (prijs: 15,-). De be langrijkste technische gegevens zijn ook op de tentoonstelling zelf te vinden op enige wandbor den in de binnenstraat. ANTOON ERFTEME1JER AMSTERDAM/LEIDEN (ANP) - De aankoop van de fotocollectie van de Amsterdamse advocaat en fotoverzamelaar mr. L. Hartkamp door de Nederlandse staat is de eerste concrete stap op de weg naar een Nederlands Fotomuseum van internationale allure. Volgens Hartkamp zou het een goede zaak zijn als ze wordt samen gevoegd met die van het Prenten kabinet van de Leidse universiteit aan het Rapenburg. Aan die collec tie ligt de verzameling van de foto graaf Gregoire uit Den Haag ten grondslag. "Samenvoeging van beide collecties en openstelling voor iedereen zal een prachtig mu seum opleveren", aldus Hartkamp. De collectie in het prentenkabinet is ten dienste van het onderwijs op gezet door kunsthistorici. Daarbij valt de nadruk op schoonheid. Prof. dr. W. Idema, lid van het fa culteitsbestuur war het Prentenka binet onder valt, laat een soortge lijk geluid als Hartkamp horen. "Het zou zonde zijn als beide col lecties gfescheiden bleven. Samen voeging zou een unieke verzame ling opleveren". Met het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur heeft Hartkamp overeenstemming be reikt over overdracht van naar schatting 50.000 foto's, ongeveer 4000 boeken, rond 500 fotoalbums en tal van voorwerpen, waarvoor foto's zijn gebruikt zoals afbeeldin gen die in porcelein zijn ingebak ken. Hartkamp had er ook gegadig den voor uit het buitenland, die er meer geld voor wilden neerleggen dan het bedrag dat Nederland nu betaalt. De advocaat heeft echter altijd laten doorschemeren dat hij het zonde en onbegrijpelijk zou vinden als zijn verzameling naar het buitenland zou moeten. Gega digden waren de Italiaanse stad Milaan die de verzameling wilde onderbrengen in het oude Konink lijke Paleis naast de Dom, en het Amerikaanse Getty-Museum in Los Angeles. De Nederlandse overheid is wak ker geworden, toen eind vorig jaar uit Italië berichten kwamen, dat de collectie-Hartkamp daadwerkelijk voor ons land verloren dreigde te gaan. Hartkamp had in principe overeenstemming bereikt met de Italiaanse geïnteresseerden. Zijn foto's zouden in een speciale vleu gel van het paleis worden onderge bracht. "Zo'n mogelijk kan ik ei genlijk niet laten lopen", zei hij toen. Hartkamp heeft zich in zijn ver zameling beperkt tot het onder werp vrouw: jong en oud. aan het werk of niet, uitgedost of naakt, kortom in al haar verschijningsvor- Aan een expositie wilde hij zich lange tijd niet wagen. "Ik dacht: dat is zoiets als mezelf uit het raam gooien. Die collectie is niet voor anderen", aldus de verzamelaar. Toen de belangstelling van ande ren voor zijn foto's bleef bestaan, besloot Hartkamp iets te laten zien en stelde ook een boek samen. Geen reclame op BBC LONDEN (RTR) - Het Britse La gerhuis heeft dinsdag reclame op de BBC-radio zowel als -tv afgewe Dit gebeurde met 159 tegen 118 stemmen. Het omstreden wetsvoorstel was ingediend door een Labour-af- gevaardigde, maar deze kreeg ook bittere kritiek van partijgenoten die menen dat commerciële recla me de standaard van de onafhan kelijke omroep zou doen dalen. Deze bestaat in tegenstelling tot de commerciële omroepen voorna melijk van de verplichte omroep bijdrage. LEIDEN - Met folkloristische muziek- en dansgroepen uit ve landen is het oppassen geblazen. Ze pretenderen altijd de tradities van hun land van oorsprong ongeschonden te bewaren. Maar meestal tonen ze niet veel meer dan de geneugten, die westerlingen sinds de afschaffing van het kolonialisme moeten ontberen. Gelikte kost voor ouwe snoepers, daar komt het vaak op neer. Met post-koloniale tegenzin glibberde ik dus gisteravond naar de schouwburg. Het intro deed het ergste vermoeden: een dik rookgordijn en een decor van namaakpalmen. Maar naarmate het programma vorder de smolt de argwaan steeds verder wegrlk zou niet durven beweren dat hier de authentieke Afrikaanse cultuur werd getoond, maar dit gezel schap maakt een aanzienlijk oprechtere, wat minder verwesterde indruk dan de meeste soortgenoten. Het is een grote groep van dansers en muzikanten, in het totaal meer dan twintig vrouwen en mannen, die samen een energieke en goed geo liede show brengen. Alle bekende ingrediënten van het genre zijn daarin aanwezig: de kleurrijke kostuums, de acrobatiek, de krijgsdansen, inwij dingsrituelen en vreugdedansen. Maar Kodia brengt dat alles met veel vakmanschap en een voorbeeldige inzet, die niet in een nauw choreogra fisch keurslijf is gedwongen. Vooral instrumentaal was het programma interessant. Behalve de trommels werden ook een soort draagbare harp en een portable xylofoon bespeeld. Aardig was ook het meerstemmige stuk op blaaspijpen. Het kostte Kodia moeite de voor driekwart lege schouwburg op tempe ratuur te krijgen. Uiteindelijk ontdooide het aanstekelijke enthousiasme en de danscapriolen de bezoekers en werd er meegeklapt. Toch ben ik benieuwd: zouden ze in de Afrikaanse steden de dansen van Kodia nu even gewoon vinden als wij hier een klompendans? ARIEJAN KORTEWEG NOS komt muzikanten te kort HILVERSUM (GPD/ANP) - De NOS zal dit jaar doorlopend zeventien muzikanten moeten inhuren om de overgebleven orkesten te laten func tioneren. Kosten: anderhalf miljoen. De in 1984 uitgevoerde bezuinigin gen hebben wel geleid tot de beoogde afvloeiing van veertig muzikanten, maar door de VUT-operatie zijn ook orkestleden vertrokken die onmis baar blijken te zijn. Het NOS-bestuur stelt dat als minister Brinkman van WVC niet bereid is deze kosten te dekken, er opnieuw arbeidsplaatsen zullen moeten wor den opgeheven. De Ondernemingsraad van de NOS noemt dat onaan vaardbaar. De eenmalige VUT-orperatie heeft vorig jaar veel meer effect gehad dan werd verwacht; zeventig in plaats van de verwachte vijftig procent van de in aanmerking komende omroepmedewerkers maakte gebruik van de mogelijkheid tot vervroegd uittreden. Fusie abonnee-tv beklonken AMSTERDAM (GPD) - De twee belangrijkste concurrenten op het ge bied van abonnee-tv, ATN/UIP en FilmNet/Esselte hebben overeenstem ming bereikt over volledige samenwèrking. De fusie zal aan het eind van deze week worden beklonken na goedkeuring van de ondernemingsra den en de Sociaal-Economische Raad (SER). Beide concurrenten, ATN en FilmNet, werkten al samen op het gebied van technische faciliteiten; met name de hoge kosten van de decoders (decodeerapparaat voor elke abonnee) dwongen de twee tot deze samen werking gedwongen. ook het verwerven van voldoende aanbod aan speelfilms zou ATN en FilmNet tot de fusie hebben gebracht. De nieuwe organisatie heetFilm- Net-Abonnee Televisie Nederland' en zal via twee kabelkanalen abonnee- tv gaan exploiteren. WSÊIÊ 1 a ff 'P Zelfportret van Johan de Zoete (heliogravure) Zendschema komend tv-seizoen vastgesteld HILVERSUM (ANP) - Het nieuwe televisie-zendschema voor het sei zoen '85 - '86 maakt het voor de A- omroepen mogelijk op Nederland 1 op een vaste dag in de week een doorlopend programma te brengen dat omstreeks drie uur 's middags begint en tegen middernacht ein digt. De vaste combinaties VPRO/ NOS op zondag en KRO/EO op dinsdag (respectievelijk Ned 1 en Ned 2) komen in het nieuwe sche ma te vervallen. Deze combinaties bleken niet bevredigend en wor den vervangen door KRO/VPRO op de zondag en NCRV/NOS op de dinsdag. Het zendschema gaat er van uit dat de VOO per 1 oktober de A-status heeft verkregen en dat de uitbreiding van de zendtijd met 7 uur per week op die datum door gaat. Per 1 oktober, als het nieuwe schema ingaat, zullen dan alleen de EO en de VPRO nog een B-status bezitten. De NOS wordt zoals be kend niet in een van de drie catego rieën ondergerbacht. Hoewel het nieuwe zendschema nog niet ge heel is goedgekeurd door het NOS- bestuur - Teleac ligt nog dwars voor wat betreft de zondagavond - ziet het er naar uit dat van de A- omroepen de TROS op maandag avond zijn vaste avond heeft, de NCRV op dinsdag, de VARA op woensdag, de AVRO op vrijdag, Veronica op zaterdag en de KRO op zondag. De EO krijgt een vaste avond op donderdag en de VPRO blijft gehandhaafd op zondag, zij het op Nederland 2. Voorts krijgt de NOS (inclusief de kleine zendgemachtigden als IKON, Feduco en Teleac) een vaste avond op dinsdag en woensdag op Ned 2. Ook behoudt de NOS zend tijd op zondag voor de vaste sport- rubriek. De IKON krijgt daarnaast op vrijdagavond laat op Ned 2 nog zendtijd toebedeeld. De indeling op de wisselavonden, maandag, donderdag, vrijdag en zaterdag, wilde het bestuur nog niet kwijt. Het zendschema zal overigens Warenberg kwam en komt niet LEIDEN - Het concert van de pianist Alexander Warenberg in de Kapelz- zal van K O is gisteravond afgelast De pianist kreeg op weg naar Leiden autopech en liet drie kwartier na de aanvangstijd van de voorstel ling weten nog steeds te wachten op de wegenwacht. Het publiek kreeg de kaartjes terugbetaald. Ook morgenavond moet Warenberg verstek laten gaan. Dan zou hij samen met Stegenga en Piveteau de Brahms-cyclus van K O openen Hij wordt vervangen door pianist Herman Uhlhorn. Jansen geen voorzitter NOS HILVERSUM (GPD) - De voorzitter van de NCRV, drs. Thijmen D. Jansen, stelt zich niet beschikbaar als kandidaat voor het voorzitterschap van de NOS. „Ik stel er prijs op", zo verklaarde Jansen vanmorgen, .juist in deze voor de omroepen moeilijk tijd, mijn werk bij de NCRV voort te zetten". Enige tijd geleden werd Jansen genoemd als mogelijke opvolger van de huidige NOS-voorzitter mr. E. Jurgens, die in mei zijn functie neerlegt. Jurgens vertrekt uit ongenoegen over de veranderingen bij de NOS als gevolg van de Medianota. Na Hans de Boer, burgemeester van de Haarlemmermeer, is de NCRV- voorzitter de tweede kandidaat die afhaakt. halverwege het seizoen drastisch aangepast moeten worden als het kabinet beslist dat het derde televi sienet in april van start mag gaan. NOS-voorzitter Jurgens reageerde in dit verband op opmerkingen van het CDA-Tweedekamerlid Bei- nema, dat het derde net het eerste jaar de Nederlandse televisiekijker niet meer dan vijf gulden zou hoe ven te kosten. De omroepen gaan uit van een tientje boven op de om roepbijdrage. Volgens Jurgens zal halvering van de het benodigde abonnementsgeld onaanvaardbare gevolgen met zich meebrengen voor de nu al onder druk staande kwaliteit van de programma's. Kabel Amsterdam moet radiopiraten weren AMSTERDAM (ANP)- De Amster damse kabelexploitant KTA moet zo spoedig mogelijk regelen dat de buitenlandse radioprogramma's ongestoord van buiten Amsterdam worden aangevoerd. Dit heeft de Amsterdamse rechtbank gisteren beslist in een civiele procedure die door enkele particulieren namens de Consumentenbond tegen KTA was aangespannen. De zenders die in Amsterdam via de kabel worden doorgegeven, worden volgens de eisers in deze zaak vaak gestoord door piraten. Vooral liefhebbers van klassieke muziek werd het vaak onmogelijk gemaakt ongestoord naar buiten landse zenders te luisteren. De rechter beval KTA zo snel mogelijk contact hierover op te nemen met de PTT. Gebeurt dit niet binnen vier weken, dan moet een dwang som van duizend gulden per dag betaald worden, aldus het vonnis. Directeur H. Jacobs van KTA zei desgevraagd niet ongelukkig te zijn met de rechtelijke uitspraak. Volgens hem past het ook in de be doeling van KTA om nader met de PTT te overleggen hoe radiopira ten kunnen worden geweerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23