Abonnee tv: afvalrace Kunst te kijk Sw Tm*? i Muzikale contrasten bij Luc Houtkamp Romantiek op niveau Hollandse meesters van Hermitage in Rotterdam Russell weer dronken, travestieshow gestaakt DONDERDAG 10 JANUARI 1985 PAGINA 21 Het Amsterdams Philhar- monisch Orkest o.l.v. Tho mas Sanderling verzorgt morgenavond het vierde concert in de K O meester- serie in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Jenny Zacharieva is de soliste in het pianocon cert van Grieg. Het orkest speelt de Derde Symfonie van Schumann en de Zes stukken voor groot orkest op. 6 van Anton Webern (1913). Hij was één van de componisten die in het be gin van deze eeuw samen met o.a. Schönberg en Berg resoluut brak met de roman tische traditie. Zijn 'muzi kaal absolutisme' klinkt ook hedendaagse luisteraars nog vaak onwennig in de oren. Daarom hier een beschou wing over zijn werk. LEIDEN - De muzikale omwen teling die zich in het begin van deze eeuw voltrok is niet goed te begrijpen zonder inzicht in de ontwikkelingen die in de vorige periode plaats vonden. In de negentiende eeuw, de pe riode van de romantiek, kwam een radicale verandering in de opvattingen over het kunste naarschap. Het begrip 'kunste naar' bestond voor die tijd eigen lijk niet men was musicus of bakker, organist of architect, kortom ambachtsman, vakman. In de negentiende eeuw veran derde het levensgevoel: het ver stand gaat overheerst worden door het gevoel, dat samen met de fantasie de voornaamste im puls wordt voor de kunst. Men vluchtte uit de werkelijkheid in sprookjes, legenden, het nationa le verleden of het exotische, alles wat maar ver verwijderd is van het alledaagse. De ondertoon is melancholie en Weltschmerz. De muziek wordt een middel om het eigen gevoel uit te druk ken; de musicus staat niet meer in dienst van de gemeenschap maar dient zijn eigen talent en ar tistieke geweten: de vrije onge bonden kunstenaar is het ideaal. Hij voelt zich onbegrepen en trekt zich terug in zijn ivoren to ren waar hij zijn kunst, maar ook zijn kunnen cultiveert: de piano techniek (Chopin, Liszt) en de viooltechniek (Paganini, Vieux- temps, Wieniawsky) nam een grote vlucht, en daarmee voltrok zich de scheiding tussen amateur en vakmusicus, zichtbaar ge maakt in de concertzaal: zat de musicus vroeger in de salon te midden van de luisteraars, en musiceerde hij ook vaak mèt hen, nu zit hij op het podium, let terlijk verheven boven zijn pu bliek. Veel muziek in de romantiek is geladen met een buiten-muzika le, meest literaire inhoud; het lied komt dan ook tot grote bloei, en een nieuw genre, het verhaal- in-muziek, het symfonisch ge dicht ontstaat. Etudes, oefenin gen voor een speciaal technisch probleem, krijgen een bepaald karakter of stemming, en kun- fit Al deze ontwikkelingen heb ben enorme muzikaal-techni- sche gevolgen gehad: de gevoel suitdrukking en het exotische vragen om een grote verfijning in de muzikale uitdrukkingsmidde len. De voorkeur voor mineur ('droevige' toonsoort) overheerst, men zoekt naar nieuwe sa menklanken (accoorden) en op eenvolgingen daarvan, bestaan de instrumenten worden ver nieuwd en verbeterd en nieuwe instrumenten worden gecon strueerd. Hierdoor groeit het or kest uit tot zo'n honderd man of soms zelfs veel meer. Componis ten als Wagner, Bruckner, Ri chard Strauss en Mahler hebben niet alleen veel instrumenten maar ook veel tijd nodig om in klanken te zeggen wat hen be roert. Om zijn bedoelingen toch maar vooral duidelijk te maken voegt Mahler, evenals Beethoven dat in zijn 'Negende Symfonie al deed, aan zijn symfonieën tek sten toe, zodat koor en zangsolis ten hun intrede doen in een bij uitstek instrumentaal genre als de symfonie. Veel werken krij gen het karakter van een grootse monumentale persoonlijke belij denis. Eind negentiende eeuw is deze ontwikkelingsgang van de mu ziek tot in zijn uiterste conse quentie doorgevoerd; een ont wikkeling die in de negentien melodie en ritme als via de samenklank door het combineren van meer dere melodieën tegelijk, leidde tot de melodie begeleid door ac coorden in bepaalden patronen. De muziek raakte in een impas- Nieuwe wegen In samenhang met de maat schappelijke en sociale verande ringen in het begin van deze eeuw zoekt de kunst, dus ook de muziek, naar nieuwe wegen: ex pressionisme, impressionisme, dadaïsme, surrealisme. In Frank rijk is het Debussy, die de brug slaat naar de latere twintigste eeuwse muziek, in Wenen Schönberg met zijn leerlingen Alban Berg en Anton Webern. Zij breken met de traditie, niet omdat zij deze verwerpen, maar de impasse te doorbreken. Schönberg, leraar compositie en theorie en schrijver van een vol strekt traditioneel harmonie leerboek, baseert als componist zijn muziek op een nieuw uit gangspunt: de volstrekte gelijk waardigheid van de twaalf tonen die wij binnen ons toonsysteem hebben, in plaats van daar zeven tonen, ieder met een eigen bete kenis, uit te kiezen zoals dat eeu wenlang gebruikelijk was. De reactie op de gevoelsuit- wassen en monumentale over daad ging echter veel verder dan het loslaten van het vertrouwde toonsysteem en het gebruiken van nieuwe en 'ongehoorde' sa menklanken. De muziek van de Weense school werd ontdaan van alle persoonlijke emoties, en stemmingen, en ging terug tot was Willem Pijper treffend heeft omschreven als 'muzikaal abso lutisme'. Men wil zoveel mogelijk zeg gen met zo weinig mogelijk no ten, en dat leidt tot uiterst kleine en geconcentreerde vormen. Aanvankelijk zijn de orkestbe zettingen nog wel groot maar met een ander doel: het mengen van zoveel mogelijk klankkleu ren door een geraffineerd ge bruik van de verschillende tim bres van de instrumenten. Veel nieuwe speeltechnieken en ef fecten worden geïntroduceerd: glijtonen, koperblazers met dem pers, en een grote uitbreiding van het slagwerk met bijv. celes ta en klokkenspel. Gevechten Webern's Zes stukken voor groot orkest op. 6, opgedragen aan zijn leermeester en vriend Schönberg, is het enige werk dat hij nog voor een grote orkestbe zetting schrijft. Deze grote bezet ting wordt echter gebruikt ten bate van de klankkleur, het tota le klankbeeld is steeds doorzich tig. In hoofdzaak speelt het or kest zacht of zeer zacht; 'Kaum hörbar' - nauwelijks hoorbaar - geeft Webern bij een passage aan. Het langste deel is het vier de met een tijdsduur van 4 min. 20 sec.; het kortste deel, het der de, duurt slechts 1 minuut. Wanneer men alle werken van Webern op één avond zou uitvoe ren dan heeft men daar slechts drieënhalf uur voor nodig. Van de luisteraar vraagt dit een uiter ste concentratie; wanneer het stuk begint, is het ook al weer voorbij. Gewaardeerd als compo nist werd Webern tijdens zijn le ven niet, behalve door een groep vrienden. De nazi's, die aan Wag ner de voorkeur gaven, be schouwden zijn muziek als 'ont aard' en verboden uitvoering er van. Bij de première in Wenen van zijn werken werd hij uitgela chen en uitgefloten, en er braken gevechten tussen voor- en tegen standers uit in de zaal, zodat het concert voortijdig beëindigd moest worden. Verbazingwekkend is dat niet. Zelfs nu nog, zo'n zeventig jaar later, zijn onze oren nog zo afge richt op het luisteren naar melo die, maat en ritme, en begelei ding, dat het moeilijk blijkt de nieuwe wegen, die de muziek in onze eeuw ingeslagen heeft, te volgen. Het vraagt een andere in stelling, een andere manier van luisteren, ook extra inspanning, die beloond kan worden met een geheel nieuwe muzikale erva ring. MIES ALBARDA. Geïmproviseerde muziek van het kwartet Luc Houtkamp en Jan Wil lem van der Ham, saxen en Jan den Boer en Raoul van de Weide bassen. Gehoord in de tuinzaal van het Burchtzalencomplex op 9 januari 1985. LEIDEN - Het blijft moeilijk om voor muziek, die wat minder toegankelijk is op basis van je goede naam een volle zaal te krij gen. Ook de Haagse saxofonist Luc Houtkamp en medemusici is dit gisteravond niet gelukt. De groep, die eigenlijk uit twee duo's met sax en bas bestond, verenigde daarmee twee contras terende delen. Het voor een deel meer lyrischer altsaxgeluid van Jan Willem van der Ham was ge plaatst tegenover de ruwere rit mischer benadering van Luc Houtkamp op tenorsaxofoon. Hij heeft zich de laatste tijd een agressieve en korte toon aange meten. Vooral in de stukken waar saxofoons de hoofdrol spe len leidt dat tot een boeiende confrontatie na de afzonderlijke Soli. De groep brengt muziek waar bij de vorm, de wisselwerking en de toonvorming op de instru menten erg belangrijk is. Het is een soort onderzoek naar de ei gen muzikale mogelijkheden, waarbij verwijzing naar andere muziek niet ontbreekt, maar ook niet al te duidelijk te horen is. Saxofonist Luc Houtkamp. Het nadeel hiervan is dat het pu bliek met weinig achtergrond kennis er minder bij betrokken raakt, maar gelukkig is er nog veel te zien. De stukken begin nen steeds zacht, zoekend en voorzichtig waarna behoorlijk wordt uitgepakt in volume en in tensiteit. Ook de bassisten hebben een verschillende benadering en hebben veel soloruimte. Tevens wordt er veel gebruik gemaakt van strijkstokken, vooral door Raoul van de Weide, bassist van het Guus Jansen septet. Voor sommige effecten gebruikt hij er zelfs drie. Hij ontlokt de geluiden aan alle zijden van zijn bas. Bas sist Jan den Boer wisselt meer af met pluk- en slagtechnieken op De muziek heeft niet al te veel diepte- of hoogtepunten, maar bedient zich van veel hard en zacht, wat in de holle akoestiek van de ruimte goed overkomt. WILLEM WINSEMIUS Kapelconcert door Vera Verzijden mezzo-sopraan en Ben Hurrelbrinck, piano met werken van Brahms, Haydn, Mahler, Schafer en Poulenc. Gehoord op 9 januari in de Kapel zaal in Leiden. LEIDEN - Groot vakmanschap demonstreerden gisteravond de mezzo-sopraan Vera Verzijden en Ben Hurrelbrinck, piano met een programma van impressio nistische en romantische lied kunst in de Kapelzaal. Waarbij het luisteren naar teksten over zingende nachtegalen, hete tra nen en een gekweld gemoed in een enerverende tijd als de onze, wel even moet wennen. Maar als ik het dan toch moet horen, dan graag zó. Vooral door de vloeiende en expressieve stijl en fraaie afwer king waarmee deze beide vakdo centen aan de Leiderdorpse Mu ziekschool hun vak verstaan en zelfs de gedateerde teksten uit de overromantische werken van Brahms nog aannemelijk wisten te maken door de lichte en lyri sche vertolking van Verzijden. Veel boeiender van tekst en melodie bleken daarna de drie liederen van Joseph Haydn waarbij het gespierde 'She never told her love' (Shakespeare) en het spitse 'Fidelit' (Hunter) bij zonder spiritueel overkwamen. De tot wasdom gekomen mezzo sopraan van Vera Verzijden be reikte een waarlijk hoogtepunt in de dynamische en sfeervolle uitvoering van de werken van Gustav Mahler, ondermeer in de suggestieve vertolking van de 'Frühlingsmorgen', het ondeu gende 'Ich ging in lust durch ei- nen grünen Wald' en de komi sche smartlap 'Das Irdische Le- ben'. Graag had ik in dit overvolle zangprogramma de pianist Ben Hurrelbrinck, die met zijn atten te en sprankelende begeleiding de ideale partner voor dit werk genoemd mag worden, ook eens van zijn solistische kant ge hoord. Al schitterde het duo op nieuw in de werken van Poulenc die het temperamentvolle klap stuk vormde van deze romanti sche avond van kamermuziek op niveau. ANNEKE VAN VLIET ROTTERDAM (ANP) - Het Mu seum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam heeft gisteren uit Mos kou bericht gekregen, dat de ten toonstelling van meesterwerken uit de Hermitage in Leningrad van 19 mei tot 15 juli in Rotterdam kan doorgaan. De opening is 18 mei in het kader van de Leningradweek die in Rotterdam wordt gehouden en die verschillende culturele ma nifestaties omvat. De bevestiging uit Moskou houdt in, dat veertig schilderijen van Hollandse en Vlaamse mees- ters uit de zeventiende eeuw wor den geëxposeerd. Ze komen uit de Hermitage, een museumcomplex dat vooral uit voormalige paleizen bestaat en dat één van de grootste ter wereld is. Naar Boymans-Van Beuningen meedeelt behoren tot de in Rotter dam te exposeren werken: 'Saskia als Flora' en 'De heilige Familie' van Rembrandt, 'Portret van een ifoan' van Frans Hals, 'Cimon en Pero' van Rubens, 'Zelfportret' van Anthonie van Dijck, en 'Portret van de familie Jordaens' van Jor daens. AMSTERDAM (GPD) - Televi sieprogramma's op bestelling. Keuze uit een groot aantal speel films en óndere dramaproduk- ties, ook Nederlandse, door een druk op de knop natuurlijk te gen betaling. Het toekomstbeeld van de Amerikaanse 'pay-tv' leek werkelijk naar Nederland over te waaien toen minister Brinkman de mogelijkheid tot het maken van abonnee-tv in zijn Medianota aankondigde en later ook ver gunningen uitdeelde aan een he le lijst met bedrijven. Na vele publikaties over de wilde plannen en serieuze markt onderzoeken van diverse gega digden, zijn er eigenlijk nog maar twee of drie serieuze kandi daten over. Onzekerheid of het wel nog doorgaat ontstond door deze afvalrace en ook door het herhaaldelijke uitstel van de eer ste programmadag door de twee belangrijkste concurrenten. De vraag rijst of er wel voldoende consumenten zijn, of 'de markt' er wel ook of men wel op de juiste wijze geprobeerd heeft het publiek geinteresseerd te krijgen. Giste ren was er weer zo'n nieuwtje over abonnee-tv, dat allesbehal ve een voorbode leek van een bloeiende bedrijfstak. ,,VNU en UIP, samenwerkend in ATN, enerzijds en Esselte en Rob Houwer, samenwerkend in FilmNet BV, anderzijds onder zoeken de mogelijkheden om de eerder aangekondigde samen- werking op technisch-distribu- tief gebied uit te breiden tot een volledige samenwerking op het terrein van abonnee-televisie. De partijen hebben voor ogen om gezamenlijk twee kabelkanalen te exploiteren. Over de verdere uitwerking van deze opzet wor den thans besprekingen ge voerd". Dit en niet meer hadden de concurrerende bedrijven ATN en FilmNet in een officieel pers bericht te melden. Dat terwijl be richten in een ochtendblad uit onbekende bron reeds hadden gemeld dat de fusie al in kannen en kruiken was. Volgende week zouden slechts nog een aantal handtekeningen moeten worden gezet, een formaliteit en de zaak zou beklonken zijn: abonnee-tv in Nederland zou van nu af een monopolie zijn van de VNU- dochter ATN, samenwerkend met Rob Houwers FilmNet en ATN's minderheidspartner UIP, waarin een aantal Amerikaanse filmproduktiemaatschappijen samenwerken. Het persbericht gaat niet ver der dan „het onderzoeken van mogelijkheden tot volledige sa menwerking". Rob Houwer zelf bevestigde gisteren echter dat er een kant-en-klaar plan ligt ter sa menwerking. Zijn slag om de arm betrof slechts het eventuele mislopen van de besprekingen op 14 en 15 januari. Maar ingewij den verwachten niet anders dan dat er op de laatste van die twee dagen handtekeningen worden gezet. Dat het nieuwe vennoot schap de abonnee-tv-markt gaat monopoliseren is echter voorba rig. Première Afwachtend maar aanwezig is ook nog het concern Thorn-EMI, dat nu al het satellietkanaal 'Mu sic Box' verzorgt, maar tevens voorbereidingen treft voor het exploiteren van abonneetelevisie onder de naam 'Première'. Woordvoerder Henk Penseel van Thorn-EMI: „Wij wachten liever totdat het goed gevroren heeft, voordat we ons op het ijs begeven. Wij willen graag op de Nederlandse mykt beginnen en hebben daarvoor ook een beter filmaanbod dan de anderen, maar zullen dat pas doen als we er helemaal klaar voor zijn. Of Première gaat samenwerken met ATN en filmNet, of gaat concur reren, kan ik niet zeggen. Dat houden we helemaal open". Bij ATN wilde men, nu het fu- sienieuws zo vroegtijdig is uitgé- lekt, niets toelichten en nergens commentaar op geven. Ondanks het uitblijven van bevestigen van het VNU-bedrijf lijkt het er ech ter sterk op dat deze tak van de nieuwe samenwerking tussen ATN, FilmNet en UIP zich in de toekomst niet meer met het pro gramma-aanbod zal bemoeien. Werden er enkele maanden gele den tijdens de Firato nog veelbe lovende en kleurrijke campag nes gevoerd over de tv-program- ma's waar men zich op zou kun nen abonneren, nu lijkt ATN de ze kant van de zaak geheel aan de creativiteit van Rob Houwer en het filmfonds van UIP te willen overlaten. „Als het plan door gaat, word ik programmadirec teur", bevestigde Rob Houwer gisteren. ATN hoeft geen zorgen meer te hebben over het verzamelen van voldoende interessante speel films - daarvoor zorgt de Ameri kaanse partner UIP - en ook niet over het Nederlands pro- dukt - dat mag Rob Houwer (la ten) maken. De programmeren de staf bij ATN is dan ook over bodig geworden; door het aan houdende „geen commentaar" van die zijde is eveneens ondui delijk of deze mensen elders bin nen de nieuwe vennootschap aan de slag kunnen. Aan de andere kant is het in het bedrijfsleven gewoonte en is het ook begrijpelijk dat er niet wordt vooruitgelopen op toe komstige contracten. Rob Hou wer: „Op 15 januari is inderdaad de cruciale vergadering maar of daar gaat blijken dat we zullen samenwerken ofwel alleen door gaan, is nog niet bekend. Gaat het door, dan komt de progam- mering van beide kanalen onder mijn directie. Maar het is dus nog in onderzoek een onderzoek dat heel ver gaat, hoor, zo is het niet. De conclusie van het plan is, dat er een zeer concrete moge lijkheid is dat we gaan samen werken, maar het moet nog wor den beklonken". „Ik heb, toen we op technisch gebied gingen samenwerken, nooit onder stoelen of banken gestoken dat het financiële enga gement groot is. Dat had ik een jaar geleden nooit gedacht en een half jaar geleden ook nog niet, maar de kosten zijn zo enorm. Vooral omdat de hele fi nanciering van de decoders (de- codeerapparaat voor iedere abonnee - red.) totaal aan de te levisiemaatschappijen wordt overgelaten. En ook de nieuwste ontwikkelingen op satellietge- bied hebben ons niet onberoerd gelaten. We hebben een nieuwe .marktanalyse gemaakt, waaruit blijkt datje met vereende krach ten de zaak toch beter aankunt". Tot zover Rob Houwer die, hoe dan ook, vasthoudt aan de datum van 14 maart als eerste dag van uitzending. Leiden Galerie Stelling - Lange Mare 65, 'Een nieuw huis', schilderijen en blokhut van Bert Kienjet, Ben Overdevest en Rijksmuseum van geologie en mine ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne derland uit water', t/m 19/5; ma t/m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur. Sylvius Laboratorium - Wassenaarse- weg, expositie Judith de Vries, kera miek, t/m 15/1; ma t/m vr 8.30-17 uur. Lak-galerie - Jan de Zoete: Heliogra- Charousko - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weërdt-Schmit. tl m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel, Maastrichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Cosi fan tutte - Gerrit Doustraat, gra fiektentoonstelling van Erik jan, t/m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur. Stichting Burcht - expositie van gra fisch werk en advertenties van Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo van 12- Piggelmee - Jan Vossensteeg, exposi tie pasteltekeningen Marian Visser, tot 1/2; ma 13-18 uur, di, woe, vr 9-18 uur, do 9-21 uur, za 9-17 uur. 31/1, di 17-21 i Poptrofeeën uitgereikt HILVERSUM (ANP) - Herman van Veen en Karin Loomans, res pectievelijk componist en tekst dichter van 'Ik voel me zo verdomd alleen', de titelsong van de film Cis- Zee de Rat, hebben gisteren in Hil versum de Nationale Hitparade Trofee gekregen in de categorie 'Nederlandstalige muziekwerken uitgevoerd door een zanger of zan geres'. De auteursrechten-organi satie Buma/Stemra heeft dit meege deeld. Het lied van Ciske de Rat, uitgevoerd door Danny de Munk, was in 1984 de best verkochte single in Nederland. De Hitparade Trofeeën zijn be doeld voor componisten en tekst dichters van oorspronkelijk Neder lands werk, die in de top-100 van de nationale Hitparade over een jaar in hun categorie de hoogste notering haalden. Er zijn behalve de al genoemde nog twee catego- Willem Terhorst en Jan Manschot George Kooymans en Barry Hay ontvingen de prijs in de categorie zijn de winnaars in de categorie 'Nederlandstalige muziekwerken 'niet-Nederlandstalige muziekwer- uitgevoerd door een groep'. Het ken uitgevoerd door een groep'. Het gaat in dit geval om het nummer betreft hier het nummer ,When the 'Hiekikkowokan', uitgevoerd door lady smiles'van Golden Earring de groep Normaal. <f0to anp> Art Tea House De Oude Rijn aan de Stille Mare in Leiden neemt na enkele jaren onderbreking het maandelijks exposeren weer serieus op. Vanaf vandaag worden olieverfschilderijen en gouaches van de in Haar lem woonachtige kunstenaar Johannes Schimmer tentoongesteld. De openingstijden zijn op dinsdag t/m zaterdag van 10 tot 18 uur, op donder dag ook tijdens de koopavond, op zondag van 11 tot 18 uur en op maan dag van 12 tot 18 uur. Stichting Burcht exposeert vanaf vandaag grafisch werk en adverten ties van Hans Koetsier. Koetsier baarde opzien door de advertenties, die hij gedurende een aantal jaren liet afdrukken op de voorpagina van het weekblad Vrij Nederland. Van zijn grafiek en advertenties is inmiddels ook een (prijzig) boek samengesteld. De tentoonstelling in de Tuinzaal van het Burchtcomplex duurt tot 10 februari en is van woensdag t/m zondag geopend van 12 tot 17 uur. In de Muzenhof in Leiderdorp exposeert Margot de Jager vanaf 11 januari t/m 6 februari haar etsen en gouaches. Zij volgt het examenjaar van de Rietveldacademie in Amsterdam. Haar gouaches tonen hoofden of contouren van lichamen, personen die betrapt worden in een bewe ging. De Muzenhof is op werkdagen geopend van 14 tot 18 uur en op zaterdagen van 9.30 tot 12.30 uur. Bij galerie Denise Stephan aan de Boisotkade in Leiden worden vanaf zondag 13 januari schilderijen en prenten van Frans de Haas tentoonge steld. De expositie duurt tot 24 februari. De openingstijden zijn vrijdag, zaterdag en zondag van 13.30 tot 17.30 uur. Ars Aemula Naturae, de Leidse vereniging van amateurschilders, heeft van 12 t/m 27 januari een expositie met werk van docenten, de tentoon stelling is geopend tijdens cursusuren en bovendien op zaterdag en zon dag van 13 tot 16 uur. Bij Auberge De Kieviet aan de Stoeplaan in Wassenaar hangen vanaf zondag tekeningen en aquarellen van Addi Kubbinga-Kwakkelstein. Die blijven daar hangen tot 14 februari en zijn dagelijks, behalve op maandag, te bezichtigen van 9 tot 12 en van 15 tot 19 uur. De kunstenares, in het verleden docente aan het Vincent van Goghmuseum in Amsterdam, laat zich in haar werk inspireren door Wassenaar, haar huidige woonplaats. Figuratieve schilderingen met de natuur, gebouwen, mensen en dieren als onderwerp. AMSTERDAM (ANP) - De directie van theater De Kleine Komedie in Amsterdam heeft de laatste vier voorstellingen van de bekende travestiet Craig Russell afgelast omdat de artiest dinsdagavond voor de tweede keer 'lam' op het toneel stond, aldus een woordvoerder van het theater Russell zou met zijn 'Great ladies of show business' (imitaties van be roemde vrouwelijke artiesten) tot en met zaterdagavond in Amsterdam te zien zijn. Ongeveer 100 bezoekers van de Kleine Komedie eisten en kregen dins dagavond hun geld terug. Er waren 150 van de in totaal 500 kaartjes verkocht. Russell stond vorige week donderdagavond ook dronken op het toneel. Toen kregen ongeveer 80 van de 320 bezoekers hun geld terug De Kleine Komedie gaf de in West-Duitsland wonende Canadese artiest nog een kans. Anton Karas overleden WENEN (AFP) - In een ziekenhuis in Wenen is vannacht de Oostenrijk se componist Anton Karas overleden. Karas maakte de muziek voor de film 'The Third Man'. Het Harry Lime-thema is over de heie wereld bekend geworden. Karas werd 78 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21