'Dit succes is voor jaren genoeg Minco wil verbod 'Bittere Kruid' Koos Alberts dank zij radiopiraten aan de top Amsterdam wil Fuchs voor Sted. Museum Afrikaanse danscursus 'Orkesten en toneel zwaar belegerd' WOENSDAG 9 JANUARI 1985 RADIO-W-KUNST PAGINA 21 „Ik verscheurde je fotooooo...". Uit honderden kelen wordt de smartlap in de dancing Moulin Rouge meegezongen. In fancy disco-kleding gestoken jongens en meisjes deinen mee op de mu ziek. De armen boven de rood aangelopen hoofden. Het is afgela den vol in de zaak. De mensen zijn gekomen voor Neerlands populairste zanger van het moment: Koos Alberts. Met zijn on miskenbare Jordanese accent heeft hij evenaard wat alleen ooit de Beatles in hun glorietijd eens lukte. Alberts staat met drie platen in de top 40. Het is Alberts' derde optreden die dag. Tijd voor een interview is er niet. Samen met zijn vrouw moet hij nog door naar Den Helder, waar het laatste ORtreden van die avond afgewerkt moet worden. We spre ken af in een discotheek in Scha- gen. Koos Alberts is een man die erg moeilijk bereikbaar is. De laat ste twee maanden is zijn leven in een stroomversnelling geraakt. Van een tamelijk geregeld bestaan als snackbar-eigenaar in St. Pan- cras, leidt Alberts nu een leven dat zoveel Nederlandse artiesten al zo goed kennen. Avond aan avond op de planken en tussendoor in de auto. De nieu we wagen van Alberts heeft er in twee weken 7000 kilometer opzit ten. „Ik heb niet eens tijd voor een servicebeurt". Daar komt nog bij dat het gezin Alberts momenteel zonder huis zit. De snackbar moest worden verkocht omdat de tijd ontbrak om de zaak te runnen. De nieuwe eigenaar heeft tevens het huis van Alberts overgenomen. Voor deze maand staan er 58 op tredens gepland. Gemiddeld dus bijna twee per dag. „Maar", zegt Koos Alberts, „dat is voor de laat ste keer. Na deze maand gaan we het wat rustiger aan doen. Anders houden we het niet vol. Ik heb geen zin me over de kop te werken". Het is vijf uur in de middag. Ter wijl beneden de discotheek lang zaam volstroomt, zitten we in een kamer boven de discotheek. De ei genaar van de disco komt vertellen dat de tent al bomvol zit. Later zal blijken dat hij niet overdreven heeft. Er kan geen mug meer bij. De twee uitsmijters bij de deur vin den die drukte eigenlijk maar niks. ..Er kan op deze manier geen mens bij de bar komen. In feite heb je er niets aan. Je verkoopt er geen door Wouter Hendrikse druppel drank méér door. Integen deel". Zoals ook bij enkele andere Ne derlands-talige artiesten het geval is geweest, heeft Koos Alberts zijn doorbraak te danken aan de radio piraten. In Noord-Holland is Al berts al langer dan de twee laatste maanden populair. Het was ook een radiopiraat die de naam Koos Alberts uitvond. „Mijn echte naam, Krommenhoek, bleek te ingewik keld. De meest merkwaardige va rianten werden er voor bedacht. Een radiopiraat heeft vervolgens een prijsvraag uitgeschreven, waarin de luisteraars werden opge roepen een passende artiesten naam voor mij te bedenken. Als beste kwam Alberto uit de bus, maar omdat ik die naam te veel op Alberti vond lijken, heb ik voor Al berts gekozen. Vooral ook omdat met die achternaam mijn eerste fans is". Hoogste lied Van plankenkoorts zegt Alberts geen last te hebben. „Kijk, het is voor mij niet nieuw op de planken te staan. Voordat ik bekend was, had ik al zo'n 25 optredens in de maand. Op verjaardagsfeesten en bruiloftspartijen. Dat soort evene menten. Ik heb zelfs nog in auto bussen gezongen. Tja, de betaling was natuurlijk wat lager dan nu. Toen zong ik eigenlijk voor niets. Ik kreeg de onkosten vergoed, maar daar hield het dan ook mee op. Prima hoor. zingen was en is voor mij een hobby. Altijd geweest trouwens. „Als zevenjarig jochie stond ik al AMSTERDAM (ANP) - B en W willen Rudi Fuchs, nu nog direc teur van het Van Abbemuseum in Eindhoven, als nieuwe directeur voor het Stedelijk Museum. Zij hebben een lichte voorkeur voor hem boven de tweede overgeble ven kandidaat, Wim Beeren, direc teur van Boymans van Beuningen in Rotterdam, zo staat in een noti tie aan de commissie voor de kunst van de hoofdstedelijke raad. Leden daarvan hebben dit bevestigd. De procedure voor de opvolger van Edy de Wilde, die met de grote tentoonstelling 'La Grande Parade' afscheid heeft genomen van het Stedelijk waarvan hij het roer sinds 1963 in handen heeft gehad, is zorgvuldig voorbereid. Er had den zich zeven sollicitanten aange diend, van wie uiteindelijk Fuchs en Beeren werden geselecteerd. Een ambtelijk en een bestuurlijk Galerie Stelling - Lange Mare 65. 'Een nieuw huis', schilderijen en blokhut van Bert Kieryet, Ben Overdevest en Okke Spierenburg, t/m 11/1; di t/m za 13-17 uur. Rijksmuseum ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne derland uit water', t/m 19/5; ma t/m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur. Sylvius Laboratorium - Wassenaarse*- weg, expositie Judith de Vries, kera miek, t/m 15/1; ma t/m vr 8.30-17 uur. Charouska - Oude Rijn la, gouaches an Paula van der Weerdt-Schmit, t/ m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel, Maastrichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 ïur, zo van 13-17 uur. Cosi fan tutte - Gemt Doustraat, gra fiektentoonstelling van Erik jan, t/m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, 10/1 tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur. Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, fo to's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe, do, zo, 14-16 uur, za 11-14 uur. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. van den Ouweelen, winterobjecten, t/m 31/1; di 17-21 uur, woe 10,12 en 14-16 uur, do, za, zo 14-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - Hilde Vaatstra, zwart/wit fotografie, Marianne van Dorenma- len, aquarellen, tekeningen, tot 9/1; Koos Alberts met zijn vrouw Joke: "Ik heb niet eens de tijd in de kroeg te zingen. In de Am sterdamse Jordaan was dat. Zoals vrijwel alle Jordanezen kom ik uit een grote familie. M'n meeste fami lieleden lustten wel een slokje. Mijn opa was daarop geen uitzon dering. Als hij in de kroeg zat moest ik hem altijd gaan halen. Ik was de enige met wie hij meeging. Het was altijd vaste prik dat ik dan eerst een liedje moest zingen, waarna opa meeging. Hand in hand liepen we dan over straat. Ze hoorden ons al van verre komen. Opa zong dan het hoogste lied. Mooi was dat. Overal gingen dan de ramen open en hingen de men sen naar buiten om ons te horen lijk altijd gezongen. Ook toen ik nog als metselaar werkte. Stond ik ook altijd lekker te zingen. Vooral in van die kleine holle net gemet selde kamertjes. Dan klonk het zo lekker. Er was alleen niemand die me vertelde om door te gaan". Dat werd hem jaren later tijdens een talentenjacht waar hij aan mee deed, wel meegedeeld. „Ik heb in totaal aan drie talentenjachten meegedaan, waarbij ik alle keren de finale haalde. Ik moet zeggen dat ik daar veel aan heb gehad. Vooral omdat de jury's je vertellen wat je niet goed doet, waar je nog aan moet schaven. Het belangrijk ste advies dat ik heb gehad, was dat zo'n jury me aanraadde met ei gen nummers te gaan optreden. Dus geen liedjes van Johnny Jor daan meer, wat ik tot die tijd deed. Ik heb toen een boek gekocht waar zo'n beetje alle namen en adressen van Nederlandse tekstschrijvers in staan. Van Peter de Wijn kreeg ik toen 'Ik verscheurde je foto' opge stuurd. Ik belde hem op wat het nummer moest kosten. Hij zei dat we dat later wel zouden regelen. Hij vond dat ik het eerst maar eens moest opnemen. Nou dat heb ik gedaan, met de bekende gevolgen. „Via Peter ben ik ook in contact gekomen met Bart van der Post. die de tekst en muziek schreef van 'Waarom ben ik met kerstmis zo al leen' en 'Gisteren heeft zij mij ver laten'. Mijn succes is dus ook zeker aan hun te danken. Niemand had selectieteam hebben zich over deze twee gebogen, waarna B en W tot een beslissing kwamen. Morgen vergadert de commissie voor de kunst over deze zaak. Het college zal dan met een definitief voorstel aan de gemeenteraad komen. Geen 'Zenuwen' in schouwburg LEIDEN - De voorstelling 'Zenu wen' van muziektheater 'Dynastie van Oer' morgenavond in de Leid- se schouwburg is afgelast wegens onvoldoende belangstelling. In de voorverkoop was tot op heden slechts één kaartje verkocht. Karin Bloemen wint prijs AMSTERDAM (ANP) - De zange res en actrice Karin Bloemen krijgt dit jaar de prijs van de Pall Mali Export Stichting. De 24-jarige Ka rin treedt op het ogenblik op in de musical 'Hadjememaar' van Nooy's Volkstheater. De prijs, groot 10.000 gulden, is in 1978 inge steld en beoogt de ontwikkeling van jonge talentvolle artiesten te bevorderen. Karin Bloemen is in 1983 reeds onderscheiden met de Pisuisse- prijs voor haar rol in de musical 'De zoon van Louis Davids'. Ko mende herfst begint zij met repeti ties voor de musical 'Mimi-Crimi' van Guus Vleugel, waarin zij de ti telrol gaat vervullen. De prijs wordt haar op 21 januari in het Amsterdamse Lido uitge reikt. De Congolese dansleraar Rifi Ky- thouka geeft zaterdag en zondag opnieuw een tweedaagse work shop Afrikaanse dans in de dans studio van het LAK aan de Cleve- ringaplaats. De cursus is bedoeld voor dansers, 'bewegers' en ac teurs en geschikt voor beginners en gevorderden. Kythouka is als danser verbonden aan het Centre Noir de Paris. De cursus wordt georganiseerd door de Leidse stichting Tóch Theater, waar men zich ook aan kan melden: 071- 131129 of 01713-5145. Kunstraad Amsterdam in advies AMSTERDAM (ANP) - Het kunstbestel van Amsterdam wordt 'zwaar belegerd' door bezuinigin gen en besluiteloosheid. Vooral de orkesten en toneelgezelschappen moeten het dit jaar „meedogenloos ontgelden" als gemeente en rijk niet tot een gezamenlijke aanpak komen. De Amsterdamse Kunst- raad schrijft dit in zijn advies over de hoofdstedelijke kunstbegroting 1985. De "onwil" tot samenwerking van verschillende overheden kan voor de kunst fataal worden, aldus de kunstraad. "Fataal" is volgens dit adviesorgaan ook het "onbe grip" van de rijksoverheid voor het "unieke karakter van het Amster damse kunstbestel". Dat blijkt bij voorbeeld uit het feit, aldus de kunstraad, dat de hoofdstad maar tien procent krijgt van de WVC- gelden voor beeldend kunstbeleid van lagere overheden. En dat ter wijl Amsterdam vanwege het grote aantal kunstenaars ongeveer een derde realiseert van de opgelegde bezuinigingen op de Beeldende Kunstenaars Regeling BKR. BARCELONA (UPI) - De sur realistische schilder Salvador Dalf neuriet en zingt de hoofd rol in "God te zijn", een opera die in 1974 werd vastgelegd op een plaat en maandag voor het eerst in de handel kwam. De surrealistische opera, op het einde van de jaren twintig geschreven door Dalf en de in de Spaanse burgeroorlog om het leven gekomen dichter Fe- derico Garcia Lorca, werd op genomen in Parijs, maar zijn producer ging failliet voor hij aan de man kon worden ge bracht. "Dalf heeft een loopje geno men met het oorspronkelijke li bretto", zegt Carlos Oliveras, een kunsthandelaar in Barcelo na, die het album in beperkte oplaag uitbrengt. Dali vertolkt God in opera "Hij zingt, neuriet, schreeuwt en declameert in het Engels, Frans, Spaans en Catalaans en improviseert al doende", aldus Oliveras. "De opera begint met een Dalf die gelooft dat hij God is, maar tegen het einde beseft hij dat hij het niét is - de rest is enigszins moeilyk te volgen". De nu 80-jarige Dalf treedt op als 'de goddelijke Dalf', bijge staan door de zingende Franse acteurs Delphine Seirig en Rai- mond Gerome. De opera werd getoonzet door de intussen overleden componist en diri gent Igor Markevich. Salvador Dalf heeft ook het ontwerp voor de hoes van de platen gemaakt. "Het is een col lage van Mao Zedong en Mari lyn Monroe die samensmelten en als zodanig zinnebeeld zijn van de mannelijke en vrouwe lijke kanten van Dalf's psyche", zegt Oliveras. Het opus van twee en een half uur eindigt met een Dalf die de aria zingt 'Ware ik God. ik zou Dalf niet zijn'. "Dat schijnt mij de juiste toon waarop een werk van Dalf meet eindigen", is de beoorde ling van Oliveras, die de ge nummerde oplage van 500 al bums aanbiedt voor 1.170 dol lar per stuk. ooit gedacht dat 'Ik verscheurde je foto' zo'n gigantische hit zou wor- 1 den. Maar ja, zo gaat dat. Zoiets als dit kun je niet plannen". Piraten „Ik verscheurde je foto" is al sinds februari vorig jaar op de markt. „In de Zaanstreek was het de meest verkochte plaat. En om- datje een radiopiraat gewoon kunt opbellen met een plaatverzoek, werd ik steeds meer gedraaid. Tot dat Hilversum me ontdekte. Toen was er geen houden meer aan. Nee, ik ben niet geschrokken van die plotselinge populariteit. Heb ik ook geen tijd voor gehad. We heb ben in vijf weken tijd een elpee op de markt gebracht. Dat is uniek. Nog nooit eerder vertoond in Ne derland". De Schagense discotheek begint vol te lopen. Op straat lopen men sen al „Ik verscheurde je foto" te zingen. Door het gebloemde tapijt dringt vaag het geroep om Koos Alberts. „Koossie, Koossie, Koos- „Nou, ik hoop maar dat mijn stem het houdt", zegt „Koossie" Alberts. „Ik heb een paar dagen te rug tijdens televisieopnamen kou gevat. Ik ben ook wat moe. Maar ja, ik moet optreden". Koos Alberts geniet van zijn po pulariteit. ,.Ja, ik vind het prachtig. Heerlijk. Kijk, als je niet wilt dat mensen je op straat naroepen, als je zit te eten ze om een handteke ning komen vragen, dan moetje er mee ophouden. Ik heb er totaal geen last van. Het succes dat ik nu heb is voor de komende jaren ge noeg. Vandaar dat ik niet bang ben om in populariteit te zakken. Dat gebeurt sowieso. Zelfs als ik hierna nooit meer een hit heb, blijf ik zan ger. Neem nou zo'n Jacques Herb. Die heeft één keer een hit gehad met „Manuela". Daarna heeft ei genlijk niemand meer wat van hem gehoord. Hij treedt nog steeds op. Dank zij die ene hit. Ik bedoel Orkest „Ik ben maar een eenvoudige jongen, die ze gelukkig allemaal op een rijtje heeft. Ik ben zakelijk ge noeg om niet de hoogte te krijgen van wat er nu gebeurt. Bovendien rook en drink ik niet en dat is ook mooi meegenomen in een vak als dit. Ik wil nu rustig aan mijn carriè re gaan werken. Ze hebben me bij voorbeeld al gevraagd om in Carré op te treden. De zaal vol krijgen is geen enkel probleem, maar voorlo pig doe ik dat niet. Ik werk nu met een orkestband, maar dat kan in een theater als Carré toch niet. Dat moet met een orkest. „Ik heb alleen nog nooit met een orkest opgetreden. Bovendien zal er eerst een orkest gezocht moeten worden. Daar komt nog bij dat ik enkele nummers van mijn elpee nog niet eens uit mijn hoofd ken. Ik heb gewoon geen tijd gehad om ze te leren. Maar dat is geen pro bleem hoor, want ik treed niet lan ger op dan een half uur en 'Ik ver scheurde je foto' willen ze wel vier keer horen". Koos Alberts is op 7 februari in de Groenoordhallen in Leiden te zien. Dan treedt hij samen met Lee Towers en de Fortunes op in het muziekgala 'Sterrenparade'. 1 1) Do they know it's Christ mas Band Aid 2(2) Last Christmas - Every thing she wants Wham 3 6) I should have known bet ter Jim Diamond 4(3When the rain begins to fall - J. Jackson P. Za- dora 5 4) Like a virgin Madon- 6(5) The wild boys - Duran Duran 7(7Ik verscheurde je foto - Koos Alberts 8(9) Waarom ben ik met Kerstmis - Koos Alberts 9 (14) 1 would die for you - Prince Revolution 10 (13) Sexcrime - Eurytmics 11 (15) The power of love - Frankie goes to Holly wood 12 8) The Wanderer Status Quo 13 (12) Eeuwige Kerst Annie Schilder 14 (10) Too late for goodbyes Julian Lennon 15 (25) Easy lover P. Bailey P. Collins 16 (22) Gimme all you lovin ZZ Top 17 (20) 1 want to know what love is - Foreigner 18 (21) Rode rozen - Jantje Koopmans zijn band 19 (18) Gisteren heeft zij me ver laten Koos Alberts 20 (11) Purple rain Prince 21 (33) We all stand together Paul McCartney Frog Chorus 22 (19) The riddle Nik Kers haw 23 (37) One night in Bangkok - Murray Head 24 (16) We belong - Pat Benater 25 (30) I'm so exited Pointer Sisters 26 (36) Solid - Ashford Simp son 27 (17) Freedom Wham 28 (31) We are the young - Dan Hartman 29 (23) Give the girl a break Dolly Dots 30 (27) Sprong in het duister - Peter Koelewijn 31 (34) Rattlesnakes - Lloyd co le Commotions 32 (24) The bell of St. Mark - Sheila E. 33 (39) Everything must change Paul Young 34 (26) The medicine song Staphanie Mills 35 (32) It ain't necessarilly so - Bronski Beat 36 Shout Tears for Fears 37 Sea of love Honey drip pers 38 (40) Say yeah The Limit 39 Respect yourself - The Kan E Gang 40 Loverboy - Billy Ocean ADDIS ABEBA - Bob Geldof. zanger van de Boomtown Rats, had maandag in Addis Abeba, Ethiopië een onderhoud met Moeder Theresa. Hij was daar om afspraken te maken over de besteding van de opbrengst van 'Do they know it's Christmas' van Band Aid. Onder die naam had Geldofeen aantal Engelse artiesten verzameld om een plaatje op te nemen ten behoeve van Etheiopië. Het nummer leverde zeven miljoen dollar (ongeveer 25 miljoen gulden) op. <foto AP) De Kunstraad pleit in zijn advies verder voor een "beter evenwicht" in de gemeentelijke zorg voor grote en kleine accomodaties. De laatste groep moet volgens de raad meer aandacht krijgen. De raad stelt vast dat het kunstaanbod in Amster dam "nog steeds in beweging" is. "De initiatieven tuimelen over el kaar heen". Er is echter zo weinig vernieuwing in bestel en beleid, dat de autonome ontwikkeling van de kunst dreigt vast te lopen, meent de raad. AMSTERDAM (ANP) - De schrijf ster Marga Minco is het absoluut niet eens met de manier waarop haar boek 'Het bittere Kruid' is verfilmd. Zij eist in een kort geding tegen filmproducent Rob Houwer een vertoningsverbod voor de film of op zijn minst de mededeling dat film en boek niets met elkaar te maken hebben. Het geding dient donderdag 17 januari voor de pre sident van de rechtbank in Amster dam. De film 'Het bittere Kruid' ligt op de eindmontage-tafel. Het is de be doeling van Houwer de film (kos ten: ruim twee miljoen gulden) in elk geval voor 5 mei - de roman speelt in de Tweede Wereldoorlog - in de bioscopen te hebben. Regis seur van de film is Cees van Oos trum. Acteurs in de film zijn onder andere Ester Spitz (hoofdrol). Ge rard Thoolen en Kitty Courbois. Boukema stelt: „Marga Minco heeft met de Vereniging Neder landse Compagnie van Rob Hou wer een contract getekend voor de verfilming van haar boek. Zij was zelfs akkoord met het filmscript van Van Oostrum, maar men heeft zich volgens Minco niet aan dat draaiboek gehouden. Er is sprake van een verminking van haar werk, vindt de schrijfster". Boukema meent dat zijn cliénte op grond van haar persoonlijk auteursrecht de film kan tegenhouden. Rob Houwer noemt de handel wijze van Minco „niet een moreel hoogstandje" „In mijn 25-jarige carrière als filmproducent heb ik zoiets niet eerder meegemaakt". Houwer vindt het verder „onbe grijpelijk" dat Minco na een maand ruziën zelfs een kort geding aan spant. Minco heeft zich aan het contract te houden en gaf tijdens het filmen nooit blijk van enige afkeuring, al dus Houwer. Zij was herhaaldelijk op de set aanwezig, aldus de pro ducent. Hij herinnert verder aan het al jaren bestaande goede con tact tussen de schrijfster en regis seur Van Oostrum. Marga Minco IfotoGPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21