'We kunnen nog veel beter' Kunst te kijk Concertagenda 'Doorgaan zou onverantwoord zijn' 'Frisse Jongens', de bliksemcarrière van Titus en Bavo Honig zet acteurs en rollen op een rijtje DONDERDAG 3 JANUARI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 15 AMSTERDAM (GPD) - Het kan een paar jaartjes duren, niemand beweert dat de af te leggen weg makkelijk is, maar over miskende talenten op theatergebied hoef je in Nederland niet in te zitten. De opkomst gaat zelfs vaak onge hoord snel. Een enkele positieve recensie of een opmerkelijk inter view in een toonaangevende perio diek geeft meestal al voldoende aanleiding voor een hausse aan pu bliciteit en meer werk dan een be ginnende groep of artiest aan kan. Zo ging het een paar jaar geleden met Youp van 't Hek, zo geschied de het met de Duo's, zo verging het Dubbel en Dwars en zo vergaat het momenteel Frisse Jongens. door Eric van der Velden De agenda van dit duo staat bol van de interview-afspraken. In Amsterdam hebben ze de theaters voor het uitzoeken: Nieuwe Kome die, De la Mar, Bellevue of toch maar de kleine zaal van de Stads schouwburg? Als men Bavo Gala ma en Titus Tiel Groenestege een half jaar geleden verteld zou heb ben dat deze vraag een wezenlijk onderdeel van de bestuursvergade ring van de inmiddels tot stichting verheven Frisse Jongens zou gaan vormen, dan hadden ze ongetwij feld niet begrijpend hun schouders opgetrokken. „Het gaat inderdaad hard", be aamt Titus Tiel Groenestege. „Nee, beangstigend vinden we dat niet. Dat zou het pas zijn als we boven (GPD) - Een ferme klap maakte een paar maanden geleden in Tejater De Kikker een vroegtijdig einde aan voorstelling 'An ton Huyg komt nooit meer thuis' van het duo Frisse Jongens. Tijdens een schijngevecht raakte Bavo Galama onbedoeld het gezicht van partner Titus Tiel Groenestege, die vervolgens het evenwicht verloor om met het hoofd op de harde vloer van het theater te belanden. Dit ongewone einde werd landelijk nieuws, want de manager was wel zo slim om het ANP te bel len. Uiteraard na de constatering dat het met de gezondheid van Titus Tiel Groenestege wel los zou lopen. Een interview. onze macht zouden werken. Het te gendeel is eerder waar: we kunnen nog veel beter". Bavo Galama vervolgt: „Het al lerbelangrijkste is datje zelf het ge voel houdt dat je blijft groeien. Steeds een stap verder. 'Anton Huyg komt nooit meer thuis' is het beste programma van ons tot nu toe. Maar het kan beter. Waar de zwakke punten zitten weten we misschien wel beter dan wie dan ook. Natuurlijk veroorzaakt dit succes een druk. De verwachtin gen nemen toe, dus de kans dat het volgende programma tegen gaat vallen wordt groter. Gebeurt dit niet, dan heb je de zekerheid dat je er echt bent". „Je begint steeds met een soort droom", zegt Titus. „Die maak je nooit helemaal waar. En dat is maar goed ook. Stel datje de ideale voorstelling aflevert, wat moet je dan nog verder?" 'Anton Huyg komt nooit meer thuis' is het derde programma van Frisse Jongens. Het begon met een amateurfestival in theater 't Hoogt, hetzelfde festival overigens waar ook de inmiddels uiterst succes volle groep Purper voor het eerst voor het voetlicht trad. De oorzaak van deze deelname lag indirect bij de Utrechtse Academie voor Ex pressie, waar Titus en Bavo toen ingeschreven stonden. „Het educa tieve en didactische gepraat kwam onze neus uit. We zeiden: 'we zijn er even een week niet, we gaan nu iets leuks doen'. In een paar dagen persten we er toen een halfuur aan programma uit. Ja, je kunt dat rus tig een reactie noemen". Toch heeft het duo een overwe gend positieve herinnering aan de ze opleiding: „Afgestudeerden van de toneelschool wachten meer af totdat de aanbiedingen naar hen komen, terwijl mensen van de aca demie eerder zelf initiatieven ont plooien", aldus luidt de ervaring van Bavo en Titus. Deelname aan het Delfse Camaretten-festival met het tot 'Mannetjes op de Rand' uit gebouwde programma volgde. Purper, ook een groep die als een soort grap is ontstaan, deed mee, maar Frisse Jongens nam de juiy- en de publieksprijs mee naar huis. Een seizoen later ging De Onrust in première, dat echter niet aan de ei gen verwachting van het duo bleek te voldoen. „De bezoekers gingen weliswaar tevreden naar huis. maar wij zelf kregen steeds meer het gevoel dat we er niet uitgeko men waren. Achteraf realiseerden we dat we te veel pretendeerden, we hadden het onszelf veel te inge wikkeld gemaakt. Uiteindelijk be sloten we om de serie voorstellin gen te staken". Hamlet Het seizoen daarop speelden ze mee in Canci Geraedts Hamlet. Ti tus in de titelrol en Bavo als zijn vriend Horatius. „Titus was aange zocht om voor Canci's produktie MacBeth acrobatieklessen te ge ven", legt Bavo uit. „Op een gege ven moment zei ze tegen hem dat hij haar Hamlet was. Ik kon Hora tio spelen. Nou, zo'n aanbod laatje dan natuurlijk niet schieten". Aangeven wat de Hamlet-perio- de exact voor hun nieuwste pro gramma heeft betekend, valt het duo zwaar. „Een enkel voorbeeld schiet me te binnen", zegt Titus. „In 'Anton Huyg komt nooit meer thuis' zeil ik met Bavo op mijn rug, ik denk dat een onbewuste invloed van Canci is". Frisse Jongens vertrouwen net zoals Canci Geraedts op hun intuï tie bij het theatermaken. „Als we gaan schrijven hebben we zelf geen enkel idee waarover het pro gramma zal gaan. Meer dan een en kele situatie is er niet. Die situatie maakt dan weer andere ideeën los, en zo blijkt er langzamerhand iets van een verhaal te ontstaan. Pas in het laatste stadium weten we waar het programma over gaat. Je ver trouwt op je intuïtie, laat dingen Frisse jongens op de planken, met links Bavo Galama en rechts Titus Tiel Groenestege. weg waarvan je zegt dit is flauwe kul, en dan blijkt er toch iets uit te rollen dat dicht bij jezelf ligt". 'Duo Frisse Jongens ontwikkelt eigen stijl' stond er boven een re censie. Een groter compliment had niemand Bavo en Titus kunnen ge ven. Ze streven zeer bewust een volstrekt eigen manier van theater maken na, ook omdat ze menen dat ook hier stilstand achteruitgang betekent. „We vermijden angstval lig elke vorm van actualiteit. Twaalf jaar geleden waren groepen als Don Quishocking en Ivo de Wijs leuk en belangrijk, nu moet je met zo'n vorm niet meer aanko men. Dat heeft met de tijdgeest te maken, elke periode heeft recht op een eigen vorm van theater", meent het duo. Dijken Inderdaad laat Anton Huyg komt nooit meer thuis' zich moei lijk in een vakje duwen. Cabaret kun je het niet noemen, en onder toneel denk je doorgaans ook aan iets anders. Rond het gegeven van het generatieconflict, uitgebeeld door twee bevriende vaders en twee bevriende zonen (soepel ver springende dubbelrollen van Titus en Bavo), bedacht het duo een reeks van fantasierijke scènes, met zowel absurdistische humor als ontroerende momenten. Opval lend is het uitstekende acteren, dat te omschrijven valt als gestileerd karikaturaal. De inbreng van bei den is volstrekt gelijkwaardig, de rollen zouden even zo goed omge draaid kunnen worden heb de neiging om de humor wat sterker te bewaken". „Bavo schrijft heel snel", vervolt Titus. „Hij gooit er in een klap vier vel letjes uit, terwijl ik steeds weer op nieuw moet beginnen. Hij is impul sief: veel van wat hij schrijft kun je weggooien, maar van hem komen ook de dijken van vondsten. Ideeën waar ik nooit op zou zijn ge komen". Zijn ze elkaar nooit s zat? Maar als er geen voorstellingen zijn, dan bellen we toch. Na de voorstelling gaan we meestal naar de kroeg, dan moeten we praten over hoe het gegaan is. wat er beter kan. Ja, we zien elkaar heel veel Ook buiten het werk" Directeur Van Goghmuseum benoemd AMSTERDAM (ANP) - Met ingang van 1 januari is Ch. E. van Blom- mestein, voormalig directeur per soneel en financiën van de Dienst Gemeentelijke Musea in Rotter dam, benoemd tot directeur van het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam. Dit heeft een woordvoeder van het Van Gogh museum meegedeeld. Van Blom- menstein volgt C.W. van Cappellen op, die vanaf maart 1984 interim- directeur van het museum is ge weest. Minder winst voor Veronica LEIDEN - Veronica heeft er in het afgelopen jaar geen 135.000, maar 100.000 nieuwe leden erbij gekre gen. Bij de eerder opgegeven tel ling waren 35.000 jeugdleden van jonger dan achttien jaar meegeteld. Deze tellen echter niet mee voor de bepaling van de omroepstatus. Veronica komt daarmee op 560.000 leden. De intensieve ledenwerfacties van de VARA hebben deze omroep in het afgelopen jaar 9.444 nieuwe leden opgeleverd. Het totale aantal VARA-leden komt daarmee op 527.565. Leiden Caeciliastraat 18 - tentoonstelling van wandkleden, aquarellen, tekeningen en schilderijen van Marijke van Dorth, Jopie Muller, Lydia Mercedes- Luyten, Gertrud Mandelsbaum Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Peter Schraven, schilderijen, tekeningen. Arie Teeuwisse, klein- plastiek, t/m 6/1vr, za en zo van 13.30- 17.30 uur. Galerie Stelling - Lange Mare 65, 'Een nieuw huis', schilderingen en blokhut van Bert Kienjet, Ben Overdevest en Okke Spierenburg, t/m 11 jan, di t/m za 13-17 uur. Rijksmuseum van geologie en m ne- ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne derland uit water', t/m 19/5; ma t/m vr 10-17 uur, zo 14-17 uur. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, Frans Rombout, kleurenfo to's van Leiden, etsen van Wim van der Mey en Gerda Boersma. keramiek van Liesbeth de Reiger en Cor Slooft, woe t/m za 11-17 uur. Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4. expositie Corneille, Kees van Bohe- men, litho's, zeefdrukken, t/m 4/1; di, woe, vr. za 10-18 uur, ma 12-18 uur, do 10-21 uur. zo 11-18 uur Sylvius Laboratium - W weg. expositie Judith de Vries, kera miek. t/m 15/1; ma t/m vr 8.30-17 uur. Charouska - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weerdt-Schmit, t' m 15/2; dag. van 12-22 uur Lakenhal - Oude Singel. Maastrichts aardewerk, tot 3/3. di Pm za van 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur Leiderdorp Muzenhof - expositie Hilde Vaatstra fotografie zwart/wit, Marianne van Dorenmalen, aquarellen, tekeningen tot 9/1, ma t/m vr 14-18 uur, za 9.30 12.30 uur Zoeterwoude Art Galery JVC - Energieweg, Gerard Marc-hee met collages, tot 7,1ma t/m Veronica's Tineke na staken van haar programma 'Tineke', gestruikeld over 'Olifant'. Wandkleden van de Hazerswoudse Lidy van der Spek hangen van 6 januari tot en met 2 februari in de foyer van theater De Tobbe in Voor burg. De textiele creaties van Lidy van der Spek, die al eerder exposeer de, zijn vrij te bezichtigen op alle dagen dat er theateractiviteiten zijn in het theater aan de Voorburgse Badhuislaan. De expositie wordt op zon dagmiddag 6 januari geopend door ir. D.F. ten Hallers, architect bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Grafiek van Erik Jan is momenteel te zien in 'Cosi fan tutte' aan Gerrit Doustraat in Leiden. De tentoonstelling is dagelijks geopend 10.00 tot 18.000 uur en in het weekeinde van 11.00 tot 17.00 uur. Te zien t. en m. 25 januari. Paul Franzen exposeert van 3 tot en met 30 januari in de Leidse Holiday Inn. Deze debuterende kunstenaar is een experimenteel ingestelde auto didact met eigen(zinnige) kunstopvattingen. Hij noemt de door hem ont wikkelde schilderstijl 'vision lining'. Olieverf op gekleurd karton of ge spoten hardboard zijn de door hem gebruikte materialen. De Bulgaarse concertpianiste Jenny Zacharieva verzorgt zondag het eer ste K O-koffieconcert van het nieuwe jaar in de Stadsgehoorzaal. Op het programma staan twee werken van Beethoven: de twaalf variaties over een thema uit het ballet 'Das Waldmédchen' en de Mondscheinsona- te. Na de pauze vertolkt ze de preludes van Debussy. Het concert begint om 11.30 uur. De mezzo-sopraan Vera Verzijden en de pianist Ben Hurrelbnnck tre den woensdag 9 januari op in de Kapelzaal van K O aan de Oude Vest in Leiden. Ze brengen een programma metwerken van Brahms, Haydn, Mahler, Schafer en Poulenc. Beiden geven les aan de muziekschool in Leiderdorp. Aanvang 20.15 uur. Pianiste Zacharieva is ook vrijdag 11 januari in de Stadsgehoorzaal te horen. Ze is dan soliste bij het Amsterdams Philharmonisch Orkest in het pianoconcert van Grieg. Het orkest vertolkt onder leiding van Thomas Sanderling verder 'Zes stukken voor orkest', opus 6 van Anton Webern en de Derde of 'Rheinische' symfonie van Robert Schumann. Aanvang 20.15 uur. HILVERSUM (GPD) - „Ik kan toch tegenover mijn collega's hier bij Veronica niet verantwoorden als ik morgen weer voor zestig mil le het schip in ga? Dan gaat het be drijf failliet. Ik vind het natuurlijk afschuwelijk voor de trouwe groep kijkers, maar zoals de zaken er nu voorstaan kan het echt niet an ders". Het praten over de nogal op zienbarende beslissing om het Ver- onica-middagprogramma 'Tineke' met onmiddellijke ingang stop te zetten, kost Tineke de Nooij enkele uren later nog duidelijk zichtbare moeite. De tranen hebben die dag reeds overvloedig gevloeid en ook tijdens het gesprek slaagt ze er niet in de ogen droog te houden. „Moet je voorstellen, toen ik hier vanochtend terugkeerde van vakantie wist ik nog helemaal niks van die krankzinnige boetes. Dan krijg je ook nog even te horen dat van het totale bedrag van 780.000 gulden er 750.000 door jouw pro gramma zijn veroorzaakt. Nou, daar hebben we dus niet al te lang over hoeven te praten. Doorgaan op deze basis zou volstrekt onver antwoord zijn". Veronica stopt met 'Tineke'; zo wel het best bekeken als hoogst ge waardeerde programma van de middagtelevisie. De anderhalf mil joen kijkers kunnen presentatrice Tineke de Nooij vanmiddag om vier uur slechts voor enige ogen blikken aanschouwen. Zij zal een verklaring afleggen waarin het hoe en waarom wordt uitgelegd en daarna volgen op dit wekelijkse tijdstip tot nader order video-clips. Een beslissing die Tineke's vaste klanten nogal rauw op het dak zal vallen. Tineke: „Ik heb geen enke le moeite met het feit dat de wet moet worden nageleefd. Daar zijn wetten nu eenmaal voor, maar hier is iets anders aan de hand. Hier is sprake van volstrekt onduidelijke richtlijnen. Waar hebben we die boete van 750 mille voor gekregen? Voor een onderwerp waarin ene meneer Van Wees praat over zijn bedrijf waar jenever en likeur wordt gemaakt. Van het merk Oli fant, maar die naam is tijdens het gesprekje niet genoemd en ook niet getoond. We hadden de etiket ten van alle flessen op tafel verwij derd. Maar het noemen van de naam van die man mag dus niet. Ik wilde helemaal geen reclame voor de produkten van die man maken, ik wilde aandacht besteden aan een oud ambacht. Ik heb dat echt niet geweten. Het staat ook ner gens in de richtlijnen van Brink man. Dacht je dat we anders het risico hadden willen nemen? Kom nou toch!". „En het is niet alleen bij die ene boete gebleven, we hebben ook nog vijf berispingen gehad voor mijn programma. Die meneer die een karretje had uitgevonden voor achter de fiets? Mag niet. Het noe men van de film Napoleon in Den Bosch? Mag niet. Nota bene de grootste culturele manifestatie van de laatste tijd. Is dat geen schande? Ik mag de mensen dus niet opwek ken om zo'n film te gaan zien. Bela chelijk toch?" Kapsalon „Die richtlijnen zijn allemaal zo vaag dat je een dergelijk informa tief programma niet meer kunt ma ken. Ik heb het een tijdje geleden al bij Sopja voorspeld: op deze wij ze kan niemand in Hilversum meer behoorlijk live informatie brengen. Ten minste niet op de manier zoals wij het doen. Een aanpassing van de formule? Ik zie het niet voor me. Je kunt nooit van tevoren bepalen wat er gaat gebeuren. Als ik twee jongens heb die een documentaire hebben gemaakt en een van hen zegt dat er van de vijfhonderd kaarten nog maar tweehonderd zijn verkocht en vervolgens roept bij: "Te koop bij kapsalon Van Dam", dan heb je dat toch niet in de hand? Je denkt toch niet dat er iemand in onze uitzending komt die niet van tevoren op het hart is gedrukt dat hij geen reclame mag maken?". „Als ik een vrouw vraag: hoe komt u nou aan die lapjes voor die poppen en zij zegt: bij Vroom en Dreesmann wat moet ik dan? Je kunt daar die mensen toch niet verantwoordelijk voor stellen? Ja, ik weet het. De kijkers worden nu de dupe, maar het kan echt niet an ders. Eerder opnemen? Ook dat hebben we nog overwogen, maar we hebben de studio maar voor die ene dag dus dat lukt niet. De nood zakelijke voorbereidingen zoals het uitlichten van de studio en der gelijke moeten toch ook gebeuren. Ik zal het de kijkers proberen uit te leggen en de enige hoop die ik kan hebben is dat minister Brinkman snel met duidelijker richtlijnen komt zodat we de zaak misschien nog kunnen herzien". Stormloop op La Grande Parade AMSTERDAM (ANP) - De op 15 december geopende tentoonstel ling van topwerken uit de schilder kunst vanaf 1940. La Grande Para de, in het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft gezorgd voor een recordbezoek. In de eerste twee weken kwamen niet minder dan 45.000 bezoekers naar deze exposi tie. Dit heeft museumwoordvoer der Hendrik Driessen gisteren meegedeeld. Een topdag was vrijdag 28 de cember toen 4.400 mensen La Grande Parade bezochten. Gemid deld hebben de eerste twee weken 2.600 mensen de expositie beke ken. Hoewel het bezoek aan het Stedelijk Museum rond de kerst dagen doorgaans nogal hoog is zijn de cijfers deze maal overweldi gend. Op sommige dagen staan rijen van honderden „We willen hiermee overigens absoluut geen hetze gaan voeren tegen Brinkman. We willen alleen maar meer duidelijkheid. Zolang dat niet het geval is, voorspel ik je dat er in Hilversum nog veel meer gekke dingen gaan gebeuren. Kijk eens naar 'Wissels', het middagpro gramma van de NCRV. Dat is qua opzet met het onze te vergelijken. Wat moeten die mensen nu? Geen enkele omroep zal toch nog langer het risico van nog meer boetes wil len lopen. Het is om hysterisch van te worden". Veronica-directeur Rob Out heeft de hoop voorlopig gevestigd op de 10e januari, als de rechter zich over het gezamenlijke ver weerschrift van de omroepen buigt. Dat minister Brinkman op zijn schreden terugkeert, gelooft Out overigens niet. „Ik denk dat hij geen cent van de boetes afhaalt Deze man is gewoon bezig de wet verkeerd te interpreteren. Hij scherpt het gigantisch aan, tot in het belachelijke toe. En dan roept hij, ach jullie zijn rijk genoeg. Hij vergist zich. Je kunt mij verwijten dat ik de kijkers de dupe laat wor den door een progTamma weg te halen. Maar die kijkers zon nog veel meer de dupe als ik over twee maanden uit de ether moet omdat ik failliet ben". Ook de belangstelling voor de ca talogus van de tentoonstelling is zeer groot. De eerste druk van 26.000 exemplaren mindert snel en er is nu al een tweede druk in voor bereiding. Ook de tentoonstelling „De Ne derlandse Identiteit" in het naast het Stedelijk gelegen Van Gogh museum, met belangnjke werken uit de Nederlandse schilderkunst vanaf 1945, is een grote publiek strekker De woordvoerder van dit museum kon nog geen precieze cij fers noemen. Hij heeft wel een „be hoorlijke stijging" van het bezoek kunnen vaststellen en een grote belangstelling van buitenlanders voor deze expositie van Neder landse beeldende kunst. Lexicon voor het theater DIEPENVEEN (GPD) - Waar om Piet Hein Honig nu precies het 'Acteurs- en kleinkunste naarslexicon' heeft samenge steld, is hemzelf ook niet hele maal duidelijk. Nieuwsgierig heid en een aangeboren interesse voor alles wat met theater en film van doen heeft waren zijn be langrijkste drijfveren. Na drie en een halfjaar onderzoek en inven tarisatie waren de 3200 namen uit honderd jaar Nederlands to neel verzameld. Honig (28), woonachtig in Diepenveen, beoogt met het naslagwerk zo neutraal mogelijk informatie te geven aan iedere toneel-, film- en cabaretliefhebber. Twintig jaar na de verschijning van lexicon van Joh. Coffeng zal het boek on getwijfeld in een behoefte voor zien. Het boek, döt 1079 pagina's telt, bestaat uit drie onderdelen: een alfabetisch persoonsregister, een verwijzingslijst en een gezel- schappenlijst. In het persoonsre gister staat achter de naam van de desbetreffende acteur of actri ce de plaats en datum van ge boorte en een beknopte biografie met vermelding van opleidingen, onderscheidingen, nevenactivi teiten en verwantschap met an dere personen. Dit is aangevuld met een chronologisch overzicht van gezelschappen en de daarbij gespeelde rollen in theater- of filmprodukties. Door de door dachte opmaak goede afwisse ling van tekst en foto's zijn de verschillende figuren snel terug te vinden. Al tijdens zijn gymnasiumop leiding legde Honig een ware passie voor theater aan de dag. Vrijwel elke première in Theater Carré werd door hem bezocht. Intussen verzamelde hij toen al alle mogelijke artikelen, berich ten en interviews met acteurs en actrices die in dag- en weekbla den verschenen. Een bepaald systeem zat er toen nog met in. Zoals zo veel theaterliefhebbers, verzamelde hij alles in plakboe ken. Zo nu en dan schreef hij brieven naar theatermensen met het verzoek om (achtergrondin formatie. Zo groeide er in de loop der jaren een aardige documen tatie van Nederlandse, en in min dere mate ook Belgische toneel figuren. Een en ander breidde zich dermate uit, dat Honig be gon te denken aan een theaterle xicon. In 1981 nam hij dan ook ontslag om zich helemaal te kun nen richten op het project. Voor het samenstellen van de beknopte biografieën heeft Ho nig gebruik gemaakt van de reeds aanwezige publikaties en gegevens. Verder maakt hij ko pieën van alle mogelijke infor matie die het Nederlands Thea ter Instituut hem kon leveren. Verder stuurde Honig talloze vragenformulieren aan betrok kenen en had hij diverse ge sprekken met een groot aantal van hen. Honig tikte vervolgens eigen handig alle gegevens in zijn com puter (naar nu blijkt zijn dat in totaal twaalf miljoen leestekens) en gaf het boek in eigen beheer uit. Er is Honig veel aan gelegen dat theater- en filmliefhebbers informatie in een handomdraai terug kunnen vinden. Honig: „Vroeger wilde ik ook altijd al weten wie die acteur was. wat hij had gedaan, bij welk gezelschap hij werkte. Dat kon je slechts met de grootste moeite, in ieder geval nooit in een keer, terugvin den. Ik heb begrepen dat het Ne derlands Theater Instituut er destijds mee bezig was, maar er om diverse redenen nooit aan toe is gekomen. Vandaar dat ik die draad toen maar heb opgepakt". Het boek is bedoeld voor lief hebbers van theater, film en tele visie. Daarnaast ziet Honig zyn boek als een onmisbaar naslag werk voor instanties als bijvoor beeld schouwburgen, bibliothe ken en andere documentatiecen tra. „Maar in de eerste plaats toch voor de bezoekers zelf, die zijn er blijkbaar genoeg", aldus Honig. Dat valt volgens hem af te leiden uit de verkoop van het boek, die voorspoedig verloopt. De vierduizend exemplaren 150 gulden denkt hu dan ook ze ker kwijt te raken Honig is van plan om eens in de drie jaar een 'supplement' uit te geven waarin alle nieuwste gegevens zuilen worden opgenomen. Piet Hein Honig: 'Acteurs- en kleinkunstenaarslexicon, 3200 namen uit 100 jaar Nederlands toneel'. Informatie en bestellin gen: Acteurslexicon, postbus 9, 7430 AA Diepenveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 15