Schaken Dammen POP Engeland uit Engeland Hoogtepunt op de valreep Overal en nergens Slecht pak van zelfde laken Juweeltje van tuttigheid KRUISWOORD nm. 'WkMW* JK>m2FL* ÜJJii mL MJÊkJkJk *mAmAwf i ja syi ZATERDAG 29 DECEMBER 1984 OUDEJAARSBIJLAGE PAGINA 15 Bijdragen van: Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Mark Knopfler Mike Oldfieid 'The Killing: Fields' 'Cal' Het gaat goed met de Engelse film. De produktie draait op vol le toeren, het publiek groeit in getal en internationaal telt de Britse cinema ook weer mee. De popmuziek, het al twintig jaar meetellende produkt van Engel se bodem, levert daar ook haar bijdrage aan. Het resultaat is nu weer te horen op twee sound tracks, waarvan de films nog moeten komen. Mark Knopfler gaf al klankkleur aan 'Local Hero' en nu heeft hij zijn krachten gewijd aan 'Cal'. Regisseur Pat O' Con nor verfilmde daarmee het ge lijknamige en prachtige boek van Bernard MacLaverty over een jongen die verstrikt raakt in de Noordierse strijd. Logisch dus dat Knopfler 'Cal' goot in een verpakking van Ierse volks muziek. Paul Brady blaast op de Knopfler-composities mee op de tin whistle en Liam O'Flynn doet hetzelfde op de Uilleann Pipes. Nietsvermoedende fans van Dire Straits zullen er hun oren le lijk aan branden. Vrijwel ner gens klinkt het markante gitaar spel van Mark Knopfler door. Meer dus een plaat voor de lief hebbers van Ierse folk. Waarbij dan ook wel beseft dient te wor den dat de muziek vooral is ge maakt om de toon te zetten voor de film, duidelijk sfeerbepalend. Op de grammofoon levert dat muzikaal behang op, maar dan wel van eersteklas kwaliteit. Iets minder genietbaar is 'The Killing Fields', een soundtrack van Mike Oldfieid. Ook hij voeg de zich naar het verhaal waarin een journalist in Cambodja in de klem komt. Preston Heyman slaat mee op oriëntaalse percus- Net als Vladimir Cosma deed bij 'Diva' combineert Mike Old- field klassieke- met computer muziek. Dat leverteen merk waardig allegaartje op en met na me de mechanische klanken kunnen niet zonder het beeld van regisseur Roland Joffé. Om het maar eens onvervaard te zeg gen: zenuwemuziek. Red Guitars 'Slow to fade' - (Self drive re cords) Red Guitars. De afstraffing van de elektronica als noodgreep in de popmuziek. De afstraffing ook van de met garagerock ver warde impasse. De afstraffing, nog een keer, van plastic groe pen als Duran Duran, Wham en Spandau Ballet die met knappe kapsels, valse pathos en peper dure doch holle clips menen een wezenlijke bijdrage aan de pop muziek te leveren. Red Guitars. Vijf Britten die met slechts bas, drums, zang en gitaar (2x) zo veel meer doen, de luisteraar onvoorstelbaar veel luisterplezier bezorgen, hem/ haar onderhouden en zijn/haar fantasie niet platwalsen doch aanspreken. 'Slow to Fade' is een debuutel pee. De groep is al langer actief en heeft via een wat obscuur, on afhankelijk label al wat fraaie nummers gedistribueerd. Sterk ste troef is het gitaarspel van het duo Hollan Lewis en John Row ley. Het doet een beetje denken aan dat van Tom Verlaine's Tele vision, ook al een groep waarbij gitaarfreaks zoals ondergeteken de oren tekort komen. In zijn to taliteit klinkt de groep, vooral op 'Marimba', een beetje als XTC. Red Guitars, wat een toepasselij ke naam trouwens, rekent af met de veelgehoorde bewering dat de gitaar niet langer meer als grens- verlegger functioneert omdat al les op dit snareninstrument al zou zijn gedaan. Nog nooit heb ik twee gitaristen elkaar zo knap horen aanvullen, zonder dat één van de twee ook maar een mo ment domineert. Tussen al die razendknappe borduursels loopt dan ook nog een keer het grillige vlechtwerk van bassist Lou Bar low en drummer Matt Higgins. Kortom: er is vreselijk veel te be leven op deze plaat. De spanningscurve bij Red Guitars loopt uiterst stijl. Vooral op het mooiste nummer van de plaat, 'Sting in the Tale'. De tek sten (helaas vol spelfouten afge drukt op de binnenhoes) zijn de ene keer mysterieus, dan weer heel concreet, zoals op 'Marim ba', dat handelt over imperialisti sche cultuurvernietigers. Aan de wat klagerige zang van Jerry Kidd moet je even wennen. Hoe dan ook: in het nieuwe jaar hoef je je niet te vervelen. WK David Johansen 'Sweet Revenge' (Virgin) Wie in het begin van de jaren zeventig maar een beetje bij de tijd was, had de New York Dolls hoog in het vaandel. Muziekblad Oor, toch nooit scheutig met pos ters, gaf zelfs een affiche van de vijf wildebrassen cadeau. De Dolls grepen terug op de jaren zestig met hardhandige grotes- tads-muziek, die een verademing was temidden van alle afgetrok ken symphonische- en jazzrock, die in die tijd de boventoon voer de. Van de Dolls kon je zeggen wat je wilde, ze stonden in elk geval ergens voor. David Johansen, hun voormalige zanger, staat zo'n beetje overal voor. Zijn op treden op het Werchter-festival van dit jaar maakte dat al duide lijk. Met als gevolg dat 'Sweet re venge' nergens naar lijkt. Een ballade, een rap-song, stevige rock of middle of the road, Jo hansen gaat geen zee te hoog. Zijn schuurpapieren stem blijft op deze plaat zo vlak als de Mar kerwaard. Een paar van de ruigere num mers, en dan met name Too ma ny midnights' en 'N.Y. Doll' zijn nog wel de moeite waard. De rest wordt vergald door slechte com posities, flutteksten en een sma keloze produktie. De vocalen van Johansen boksen op tegen muren van geluid. Gitaren scheuren als formule 1 wagens door de bocht, waar ze worden opgewacht door klavecimbel of namaak-strijkers. Hele muzie kwinkels zijn er met de haren bij gesleept. Na twee keer draaien kun je al le nummers meezingen, dat wel. Liever had ik het zo ver niet laten komen. Fee Waybill 'Read my lips' (EMI) Over deze solo-elpee van Tu bes-zanger Fee Waybill kunnen we heel kort zijn: volstrekt over bodig. Maar dat krijg je, als je op herhalingsoefening gaat, zeker als je slechte dingen nog eens over doet. Het enige wat Waybill aan toont is dat het met de Ameri kaanse Tubes goed fout zit. De laatste elpee van deze groep viel erg tegen. Van de prettige waan zin van dit voorheen helse gezel schap is niets meer overgeble ven. Gekomen is koele, gladge streken hardrock, op Toto-leest geschoeid. Ook voor zijn solo-elpee heeft Fee een Toto-blik opengetrok ken. De Porcaro's zijn weer van de partij evenals scheurijzer Lukather. De teksten zijn van een bedenkelijk niveau. 'Read my lips' is van hetzelfde laken een pak als Tubes' vorige misbaksel. De heimwee naar 'Re mote Control' of die spetterende live-dubbelaar wordt er alleen maar groter door. Eén ding moet toch worden gezegd. En dat is dat Waybill een heel goede zan ger WK Swans way 'The fugitive kind' (Mercury/ Phonogram) Helemaal uit het niets meldt zich 'Swans way', twee heren en een dame uit het zuiden van En geland. Ze hebben jaren gebroed op nogal aanstellerige, maar daarom niet minder aandoenlij ke muziek. Hun half akoestische instrumentarium is sterk op nachtclub-achtige jazz en soul geënt: piano, viool, cello, beperkt slagwerk, (fretloze) bas en slaggi- taar. De solo's worden meestal door blaasinstrumenten ge speeld: sax, trompet en trombo ne. Het driemanschap krijgt op deze plaat dan ook assistentie van diverse strijkers en blazers van buitenaf. Ze zijn een beetje te vergelijken met Heaven 17, maar dan zonder alle elektronica. Voor een debuutelpee klinkt 'The fugitive kind' zeer stijlvast. Er is lang gewikt en gewogen voor de tien titels zijn opgeno men, dat kun je horen. De arran gementen steken zorgvuldig in elkaar, zodat de muziek ondanks het uitgebreide instrumentarium steeds helder blijft. De (manne lijke) vocalen zijn gekunsteld, maar sluiten daardoor des te be ter aan bij de gefluisterde dames koortjes. En 'Swans way' kan nog com poneren ook. De enkele langere stukken als 'The Blade' en Club Secrets' komen spankracht te kort. Maar de korte nummers, opgebouwd volgens het klassie ke schema van twee coupletten en dan een refrein, zij soms ju weeltjes van tuttigheid. Zoals 'Soul train', een mooie ballade, en 'Illuminations', een werkelijk voorbeeldig zwijmelnummer. 'Feeling total pleasure', hijgt het koortje steeds; voor je het weet loop je dat op straat te AK Horizontaal 1. omheining, 3. stuf, 5. in houdsmaat, 7. lokmiddel, 9. vlak temaat, 10. roem, 11. opstootje, 12. dwaas, 13. smart - pijn, 14. tijdperk, 15. dicht, 16. mijnheer (Eng.), 17. studeer-/schrijfkamer. 18. Chinees spel, 19. streling, 20. kort gedicht, 24. vitziek mens, 28. felle woordentwist, 32. Chinees gerecht, 36. berg op Kreta, 37. zeil- en roei wed strijd, 38. hache lijk, 39. in naam van Jezus (Lat. afk.), 40. familielid, 41. uitholling in muur, 42. houten vat, 43. kloosterlinge, 44. wilde haver, 45. bid, 46. tennisterm, 47. kleur, 48. telwoord. 49. pausenaam, 50. kloosteroverste. Verticaal 1. houten vervoermiddel, 2. vuurwapen, 3. gekwetste, 4. bijna altijd, 5. zeevrouw, 6. nieuw- griekse munteenheid, 7. Engelse hoorn, 8. aanlegplaats, 21. af stammelingen in rechte lijn, 22. zwaar - gezet, 23. een zekere, 25. ik, 26. mak, 27. Japanse gordel, 28. tamme buffel, 29. uitgeput, 30. verdrag, 31. verbintenis (Fr.) - vluchtige liefdesbetrekking, 32 melkwol, 33. in zijn geheel - on verkort, 34. Italiaans nationaal gerecht, 35. jaloezie. Oplossing met vermelding van 'puzzel' voor vrijdag op brief kaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden. Vandaag een tweede serie bij zondere opgaven. In diagram I is de legendarische Morphv met zwart aan zet in een partijtje kof fiehuisschaak. Maar ook daarin toonde hij zijn talent. Hoe maak te hij het uit? In diagram II is een andere historische figuur aan zet met wit, namelijk wereldkam pioen avant la lettre Adolf An dersen. Hij staat bijna mat, maar toch wist hij nog op miraculeuze wijze te winnen. Hoe? Diagram III is een eindspelstudie. Hoe kan wit dit merkwaardige pion- neneindspel winnen? Ook in dia gram IV kan wit aan winnen. Hij moet daarbij vermijden dat zwart pat komt te staan. Hoe lukt hem dat? iHBil' m m pi bede f g h pi m yW' i M'"m i De oplossingen van de opga ven van vorige week luiden als volgt. Diagram III: 1. Th6 Th6: 2. h8- D+ Th8: 3. b5 en het is pat tenzij zwart Td7 gevolgd door c6 speelt, maar dan wint wit zelfs Diagram IV: 1 e7 Da3+ 2. Tb4 Da7+ 3. Kc4: De7 4. Pg6:+ fg6: 5. Lf6+ Df6: 6. Kd5+ Kg5 7. h4+ Kf5 8. g4+ hg4. 9. Tf4+ Lf4: 10. e4 mat. Q door Hans Vermin 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 - Tussen Kerstmis en Nieuwjaar zult u ongetwijfeld wat lichtere kost willen hebben dan al dat eten. Nu met deze problemen kunt u zich helemaal uitleven. Ik zou zeggen, schop iedereen de deur uit zodat u rustig kunt ge nieten van het fraaie slagwerk. De opgave is, zoals gewoonlijk, wit speelt en wint, behalve de laatste twee problemen, daar for ceert wit de winst. JS PL - c o o In de rubriek van twee weken geleden werden de volgende twee spellen gegeven Zuid speelt 4 Sch, west start met Ru V. Zuid neemt de tweede ruiten, we zullen straks zien waarom, en speelt twee hoge troeven. Nu volgt klaveren voor oosts aas. Oost speelt Ha 9. noord wint. De resterende klaveren worden geïncasseerd, waarna west aan slag wordt gebracht met Sch V. West moet vervol gens óf harten spelen, hetgeen een slag kost, óf ruiten in de dub bele renonce, hetgeen ook een slag kost. Zou oost tweemaal harten heb ben kunnen spelen, dan winnen OW een hartenslag en gaat zuid down. Zuid moet dus voorko men dat oost tweemaal aan slag komt en weigert daarom de eer ste ruiten. (Zou oost onverhoopt in de eerste slag Ru H spelen, dan neemt zuid uiteraard wel). Zuid speelt 6 KI, west start Ru H Zuid neemt, speelt klaveren naar de vrouw, troeft een ruiten, incasseert drie hoge schoppens en troeft nogmaals ruiten. Ver volgens worden Ha AV en Ha H geïncasserd, waarna west alleen nog KI A 10 8 heeft en zuid KI H 9 6. Zuid speelt van tafel Ru 10 en troeft met de heer en hoe west verder ook spartelt, hij maakt niet meer dan één troefslag IN DE LOOP van het vorige jaar en dit jaar hebben we er twee nieuwe verzamelgebieden bijge- kregen, het Finse eilandenrijkje Aland, dat voor de Zweedse kust ligt en Alderney bij het Kanaalei land Guernsey. Beide nieuwe ge bieden hebben het tot nu toe bij zonder rustig aangedaan; in het eerste jaar kwamen beide slechts met één emissie. Alderney "scoorde"' het vorige jaar 14 juni voor het eerst met twaalf permanente zegels, waar op beelden van Alderney, in waarden van lp, 4p, 9p, lOp, lip, 12p, 13p, 14p, 15p, 16p, 17p en 18 pence. Dit jaar op 12 juni werd pas de eerste bijzondere serie uit gebracht. Het betreft een serie van vijf zegels met daarop zeevo gels: 9p, scholekster (Haemato- pus ostralegus); 13p, steenloper (Arenaria interpres); 26p, bont- bekplevier (Charadrius hiaticu- la); 28p, bonte strandloper (Cali- dris alpina) en 31p, wulp (Nume- nius arquata). Met Aland maakten we het af gelopen voorjaar voor het eerst kennis. Op 1 maart verschenen zes permanente zegels (0,20, 0,50, 1.10. 1,40, 3,00 en 10 mark) en één bijzondere zegel (2,00 mark). Al les wat daaraan werd toegevoegd waren op 29 oktober drie fran- keervignetten uit automaten van 1.10, 1,40 en 2,OU mark Voor het komende jaar heeft Aland slechts twee emissies op het programma staan, een voor 2 januari en een voor 16 septem ber. In beide gevallen drie zegels Op 2 januari verschijnen twee nieuwe permanente zegels van het type "vissersboot" (0,10 en 1,20 mark) en een bijzondere ze gel van 1,50 mark met daarop een meiboom, die in de maand mei bij de meeste dorpen op de ei landjes van Aland wordt opge richt. Van de emissie van 1 maart waren ook drie permanente ze gels van het type "vissersboot" 0,20. 0,50 en 1,10 mark LIECHTENSTEIN - De 26e augustus 1984 was een belangrij ke dag in de geschiedenis van het vorstendom Liechtenstein Op die dag namelijk droeg de 78- jarige vorst Franz Josef II alle soevereine rechten over aan zijn oudste zoon Hans Adam Naar aanleiding van deze gebeurtenis kwam Liechtenstein op 10 dc cember met twee nieuwe perma nente zegels: op een 1,70 frank zegel wordt het portret van erf prinses Maria verbeeld en op een 2,00 fr-zegel, dat van erfprins Hans Adam Op 10 december gaf Liechten stein ook de jaarlijkse kerstze gels uit 35 rappen, de blijde boodschap; 50 rp.. de Heilige Fa milie en 80 rp de Drie Konin gen. Swans way.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 33