Koster de dupe bezuinigingen m Cyprioten uit op hereniging Protestanten erg verdeeld over pausbezoek hun rechtspositie verbeteren Reportage Kosters willen DONDERDAG 20 DECEMBER 1984 PAGINA 17 De koster maakt zich zorgen. Zorgen over zijn baan. Want die staat op de tocht. Kerken sluiten, kerkbezoek loopt te rug en de gereformeerde en hervormde kerk praten over samengaan. Ten koste van kostersbanen? Het bestuur van de protestantse kostersvereniging (dui zend leden) heeft zijn zorgen al kenbaar gemaakt. De koster, zo schrijft dat bestuur aan de gemeenschappelijke her- vormd-gereformeerde synode (zij bereidt de samensmelting van de kerken voor), moet keihard knokken voor zijn dage lijks brood. Maar er speelt meer. Om dreigende ontslagen te voorkomen dringt de vereniging er bij de synode op aan om toch vooral te overleggen. Zit de koster in een hoek waar de klappen gaan vallen? Kan hij die opvangen? Anders gezegd: hoe staat het met zijn rechten als werknemer? In Alphen is een schrijnend voorbeeld van hoe het niet moet. Piet van Diggelen (hij was koster van de afgebrande Zuiderkerk in Leiden en lid van het hoofdbestuur van de kostersvereniging) schetst de onzekere positie waarin veel van zijn collega's zich bevinden. Piet van Diggelen: '200 kostersplaatsen in direct gevaar', (foto Hoivi ATHENE - Het kan de Turks- Cyprioten niet schelen hoeveel concessies Denktash doet. Het volk is voor de gek gehouden, het heeft genoeg van het onrecht, het verblijf in vreemde con treien, de corruptie, het verval van de rechterlijke macht en van de gezondheidsinstellingen, van de werkloosheid". Aldus een hoofdartikel in de Turks-Cyprische oppositiekrant „Kibris Postasi", naar aanleiding van de onderhandelingen tussen Grieks- en Turks-Cyprioten, die 17 januari zullen uitmonden in een rechtstreekse ontmoeting, in New York, tussen de Grieks-Cy prische president Kiprianou en de Turks-Cyprische leider Denk tash. „Tien jaar van tirannie", zo gaat het stuk verder, „hebben onze woede tegen de Grieks-Cy prioten gematigd. We spraken een moeder die haar drie kinde ren in de oorlog heeft verloren. We hadden gedacht dat ze het vooruitzicht, met de Grieks-Cy prioten te leven, niet zou verdra gen, daar de herinneringen te bit ter waren. We vergisten ons ech ter. Het onrecht van tien jaar had de harde gevoelens die ze jegens de Grieks-Cyprioten koesterde, geneutraliseerd, en zo gaat het bij velen". Opstand „Laat dus maar gebeuren wat gebeuren moet", besluit de schrijver. „Als de huidige toe stand maar verandert. Onze jon geren van 18 tot 25 jaar zijn in opstand, niet tegen de Grieks- Cyprioten, maar tegen het Turk se bestuur dat hen uitperst. Zien de hoe onze leiders zich dompe len in onrechtmatigheden en persoonlijk belang, gaan de jon geren denken dat het die leiders zijn, die ook verantwoordelijk zijn voor het vergoten bloed". De vrij aanzienlijke concessies die Denktash al heeft gedaan in de derde ronde van de onderhan delingen onder auspiciën van VN-secretaris-generaal Perez de Cuellar - onder meer terugbren ging van het Turkse territorium van 37 tot 29 procent worden veelal toegeschreven aan druk van het Turkse regime in Anka ra, dat op zijn beurt weer onder hevig zou zijn aan pressie van president Reagan, die een drin gende brief heeft geschreven aan zijn Turkse collega Evren. Maar misschien minstens even belangrijk is het feit dat Denk tash steeds meer rekening moet houden met de ontevredenheid onder zijn eigen gelederen. In het parlement van zijn „repu bliek" - die alleen nog maar door Ankara is erkend - heeft hij zijn meerderheidspositie slechts kunnen behouden door aanvul ling met 30 leden, waarmee het lichaam een „constituerende as- semblée" werd. Steeds meer wordt geklaagd over de werk loosheid, het isolement - toeris ten kunnen alleen uit of via Tur kije komen - en de duurte. De inflatie zal dit jaar die van Tur kije nog overtreffen: 58 procent tegen 48 in het „moederland". Een serie massale stakingen zit in de lucht. Verslagen ACHTERGROND door Frans van Hasselt kieslijker is boven voortgaande afhankelijkheid van Turkije. Het insulaire bloed kruipt waar het van Denktash en de zijnen niet gaan mag; terug naar de idee „Cyprus voor de Cyprioten". Maar dat geldt evenzeer voor de Grieks-Cyprioten. Zoals de Turks-Cyprioten zich in feite iets superieur voelen aan de Turken van het zogenaamde moeder land, zo voelen de Grieks-Cy prioten zich, als het er opaan komt, een beetje verheven boven de Grieken. En zoals veel Turks- Cyprioten genoeg beginnen te krijgen van de hegemonie van Ankara, zo gaan Grieks-Cyprio ten eraan twijfelen of Athene werkelijk wel „de metropool van het hellenisme" is, zoals premier Andreas Papandreou onlangs nog weer verkondigde. Keerpunt Het Griekse deel van het ei land, viermaal rijker dan het Turkse, kent juist een van de laagste inflatiecijfers van Europa (hetzelfde geldt voor de werk loosheid daar). „Wij mogen dan de Grieken militair hebben ver slagen", zo schreef onlangs het Turks-Cyprische weekblad 'Or- tam', „maar het Grieks-Cypri sche pond heeft het Turkse pond verslagen". Steeds heviger vor men neemt ook de smokkel tus sen de beide zones aan, en een ander Turks-Cyprisch oppositie- orgaan, de 'Yeni Duzen', pleitte er onlangs voor deze maar te le galiseren. Steeds meer inwoners van de Turkse zone gaan zich afvragen, of een hernieuwde oriëntatie op de rest van het eiland niet ver- Het keerpunt kwam waar schijnlijk begin 1982, toen die zelfde Papandreou als eerste Griekse premier, vlak na zijn triomfantelijke verkiezingsover winning, Cyprus bezocht en in pathetische redevoeringen hoog opgaf van de nieuwe perspectie ven op een oplossing, speciaal voor de 180.000 Grieks-Cypri sche vluchtelingen. Hij gaf ze werkelijk hoop, maar we zijn nu drie jaar verder en er is niets ver anderd. Zowel ter rechter- als ter linkerzijde begint men zich in Grieks-Cyprus af te vragen, of de uiteindelijke regeling van de Cy- prus-kwestie niet van het eiland zelf moet komen. Zoals de Turks-Cyprioten na tien jaar „schade en schande" hebben geleerd dat het Turkse moederland economisch verre van een ideale „moeder" is, zo zijn de Grieks-Cyprioten erach ter gekomen dat ze op politiek gebied van hun Griekse moeder land niet veel hebben te ver wachten. De vernietigende slag was natuurlijk al in 1974 geko men met de noodlottige staats greep van Griekse officieren te gen Makarios, die in plaats van op vereniging met Griekenland uitliep op verdeling van het ei land. Dat er thans kans is op een ak koord tussen de leiders van Grieks- en Turks-Cyprioten, heeft duidelijk iets te maken met het feit dat het begrip „Cyprioot" langzamerhand weer terrein heeft gewonnen ten koste van de begrippen „Grieks" en „Turks". Het is zelfs niet ondenkbaar, dat de ontwikkeling op langere duur zal leiden tot de terzijdestelling van de beide leiders. De nieuwe republiek zal een nieuwe president moeten krij gen, een Grieks-Cyprioot (met een Turks-Cyprioot als vice-pre sident). En het zal alvast zeer de vraag zijn of die Kiprianou zal heten. Een duidelijke opvolger dient zich aan in de persoon van de frisdrankenkoning Rolandis, die vorig jaar al veelbetekenend aftrad als minister van buiten landse zaken omdat hij vond dat de Grieks-Cyprische president zich niet elastisch genoeg opstel de tegenover de Turks-Cyprio ten. Een naam om te onthouden. Wat summiere afspraken zijn de wankele basis van zijn bestaan. Een cao? Heeft de koster niet. Rechten? Heeft de koster niet. Hij werkt. Soms wel zestig uur in de week. Dikwijls samen met zijn vrouw. Werk genoeg, han denvol zelfs. Toch dreigt die kos ter - een vertrouwd beeld in de kerk - het kind van de rekening te worden. Een sluitpost. Als een kerk geen kans meer ziet om de touwtjes aan elkaar te knopen, dan is hij vogelvrij. De koster wikt, maar het kerkbestuur be schikt. Een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet is dat van de koster van de hervormde Op- standingskerk in Alphen aan den Rijn. Vijftien jaar liep hij het vuur uit de sloffen. Van 's mor gens tot laat in de avond. Dag in, dag uit. Op een avond stappen er twee heren van het kerkbestuur binnen. Zij wilden even met hem praten. Waarover? De koster had er geen idee van. Enkele minu ten later wist hij het: hij was ont slagen. De hele zaak was al gere geld met het arbeidsbureau. Overleg met de koster was er niet geweest. Het motief? De kerk kampte met een tekort van tach tigduizend gulden. Een andere oplossing dan de koster ontslaan zagen de kerkvoogden niet. Zelf wil de verbitterde koster niet over de onverkwikkelijke zaak praten. Voorzitter C. Otto van het college van kerkvoogden spreekt over een 'vervelende zaak'. Bezuinigen op de energie- lasten, zo verdedigt hij het stand punt van het kerkbestuur, was niet genoeg om uit de geldzorgen te komen. "Hoe triest ook", zegt Otto, "maar er moest wat anders gebeuren om de kerk te kunnen runnen. Hoe we ook rekenden en wat we ook probeerden, we ble ven met een tekort zitten. Het ontslag van de koster is nog maar het begin van een reeks van maatregelen die nu worden uit gewerkt." Ethisch Een werknemer ontslaan zon der dat hij zelf wist dat daaraan werd gewerkt. Is dat niet in strijd met zoiets als naastenliefde die de kerk zo hoog in haar vaandel heeft staan? Otto: 'Tja, dat is een ethisch conflict. Hoe je het ook wendt of keert: er waren maatregelen no dig om de kerkelijke gemeente te redden. Je hebt als kerkvoogden de verantwoording voor het in komen van de kerk. Daar moetje een geval zoals zich dat nu voor doet ondergeschikt aan maken. Denk niet dat zo maar wat nota belen even een beslissing heb ben genomen over het wel en wee van iemand die aan de basis van de kerk staat. We hebben de grootst mogelijke zorgvuldig heid in acht genomen." Als dat zo is waarom is de kos ter dan voor een voldongen feit gesteld? Waarom is alles in het geniep geregeld met het arbeids bureau? Waarom mocht de kos- Ook de Vrijgemaakt Gerefor meerde Kerken zullen volgend jaar mei geen afvaardiging naar Utrecht sturen voor een ontmoe ting en gebedsdienst met de paus. Hun reden is dat de paus hierheen komt als leider van een kerkgenootschap. "En dat leider schap kunnen wij niet erkennen. Wij bestrijden het zelfs< Door aanvaarding van de eer die in de uitnodiging besloten ligt zouden wij Jezus Christus van Zijn eer beroven. Hij is de enige Bis schop, het enige Hoofd der Kerk". Schrijven de vrijgemaak- ten in hun afwijzing. Het Genootschap der Vrien den (Quakers) zal eveneens ont breken. "De ontmoeting zal, ge zien haar ritueel-representatieve karakter, weinig ruimte bieden voor diepgaand gesprek over on ze wederzijdse geloofservarin gen en de praktijk van het dage lijks leven", zo argumenteren de Quakers hun besluit. (Zij kennen zelf geen riten en ceremoniën). "Wij hechten grote waarde aan de dialoog tussen de geloofsge meenschappen en zullen niet aarzelen een bijdrage daartoe te leveren als zich in de nabije toe komst een gelegenheid voor doet". door Jan Westerlaken ter niet weten dat hij op het punt stond om uit zijn ambt te worden gezet? Is dat zorgvuldig? Otto: "We hadden wel eerst met de koster kunnen gaan pra ten, maar dan had hij het beleid van de kerkvoogden toch in twij fel getrokken. De koster had on getwijfeld gezegd, dat niet bij hem, maar in een van onze ande re kerken het probleem zou moe ten worden gezocht." Maar dat was niet het enige motief van het college van kerk voogden om de koster en zijn vrouw (zij werkte ook mee) on wetend te laten van wat er tussen vier muren over hen werd be kokstoofd. Motivatie Otto zegt daarover: "Een twee de punt waarom we het hem niet direct hebben verteld is het feit dat zijn motivatie om het kos- terswerk nog naar behoren te doen, tot nul zou zijn gedaald. En dat kunnen we bij, bijvoorbeeld, bruiloften zeker niet hebben. Of het elegant was om dit stil te houden en de koster pas op de hoogte te stellen toen alles al was geregeld? We konden er niet om heen: die situatie moest zakelijk worden bekeken". "Ik ontken dat we stiekem aan het werk zijn geweest. Alle kerk voogden waren het unaniem eens dat dit de enige oplossing was. Om allerlei geruchten te voorkomen hebben we voor deze manier van werken gekozen. Toen wij zeker wisten welke mo gelijkheden wij hadden - dat was nadat het arbeidsbureau toe stemming voor het ontslag had gegeven - hebben we de koster van ons voornemen op de hoogte gesteld. Voor hem kan dat ont slag niet helemaal onverwacht zijn gekomen. De koster wist dat de exploitatie van de Opstan- dingskerk niet sluitend te krij gen was. Wat we in elk geval wel zullen doen is een zo goed moge lijke afvloeiingsregeling treffen. De kerkvoogden willen deze zaak zo christelijk mogelijk af wikkelen." De koster weg, de vrijwilliger komt in beeld. Want die moet het gat gaan opvullen. De kerken maken steeds meer gebruik van die vrijwilliger. Een andere bron van zorg? De Quakers zijn vertegenwoor digd in de Raad van Kerken in Nederland, waar zij - zo ver klaarde de Amsterdamse profes sor J. Dibbits namens dit genoot schap - hartelijk samenwerken met de rooms-katholieken. "Maar déér geschiedt het op voet van gelijkheid. Bij de ontmoe ting met de paus is daarvan geen sprake". - In de Raad van Kerken zit ten, de rooms-katholieken mee gerekend, negen kerkgenoot schappen. Van die negen hebben de doopsgezinden, de remon stranten en de Quakers negatief op de uitnodiging gereageerd. Van de gastleden van de raad heeft het Leger des Heils de uit nodiging wél en de Nederlandse Protestantenbond niét aanvaard. De 'Basisbeweging van kritische groepen en gemeenten', waarne mend lid van de raad, is niet ge vraagd of een uitnodiging op prijs zou worden gesteld. Bij het rooms-katholieke se cretariaat zijn naast die van de "Reken maar", zegt Piet van Diggelen, de oud-koster van de Leidse Zuiderkerk. "Ik denk dat er in Nederland minstens twee honderd kostersplaatsen (van de 2500) in direct gevaar zijn. Stuk voor stuk plaatsen die vrijwilli gers moeten gaan innemen. Het is een kwaad dat zo langzamer hand een sneeuwbaleffect krijgt. Wat kunnen de kosters tegen die ontwikkeling beginnen? Inder daad, weinig. Ze staan als het wa re: in hun eentje. Kijk, als een bedrijf in een klap tweehonderd man op straat zet, staan er £rote koppen in de krant. Als er een koster wordt ontslagen, waar lees je dat dan? Juist, nergens." Vak Het oordeel over de vrijwilli gers van Van Diggelen? "Ze kun nen nooit dat werk doen dat een koster voor zijn rekening neemt. Het kosterschap is een vak ge worden. Was het vroeger de kerk schoonhouden, het zilver poet sen en een glaasje water neerzet ten, nu heeft diezelfde koster pa pieren nodig. Horeca, als er een buffet is. Hier en daar vind je kerken waar je een volledig me nu kunt nuttigen. Maar die kos ter moet ook verstand hebben van moderne, elektronische ap paratuur. Al die dingen bij elkaar kun je toch niet zo maar aan vrij willigers overlaten? Vraagje het mij op de man af, dan zeg ik dat het inwisselen van de koster voor vrijwilligers een verarming van het kerkelijk leven met zich meebrengt. De andere kant is dat het werken met vrijwilligers kwetsbaar is. Wanneer er maar vrijgemaakt-gereformeerden af schrijvingen binnengekomen van de vrije evangelischen, de christelijke gereformeerden, de Nederlands gereformeerden, de baptisten en de Molukse Evange lische Kerk. Overigens heeft de Hervormde Kerk nog geen bevestiging ge kregen van de mededeling, af komstig van de Raad van Ker ken, dat kardinaal Willebrands als president van het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid der christenen geen problemen heeft met de hervormde voorwaarden. Ook de luthersen, die een half uur voor een ontmoeting te kort vinden, hebben nog geen ant woord ontvangen. Voorzitter professor dr. D. C. Mulder van de Raad van Kerken vindt het 'zeer jammer', dat niet alle lid-kerken van de raad posi tief op de uitnodiging hebben ge reageerd. In een commentaar noemde hij het een zaak van 'oe cumenische beleefdheid', de paus als hoofd van een van de lid-kerken wél te willen ontmoe een paar zijn die er met hun pet naar gooien, dan loopt alles in het honderd. Laat men er ook even bij stilstaan dat die vrijwilli gers wel het brood uit de mond van de koster stoten." De kostersvereniging wil dat niet zo maar gelaten over zich heen laten komen. De brief aan de synode is een eerste aanzet om mee te praten over het lot van de koster als er kerken worden gesloten. "Landelijk zijn er wel regels hoe de kerken met hun perso neel moeten omspringen", legt Van Diggelen uit, "maar een kerk is en blijft altijd een zelf standig lichaam. Zij kan die re gels dus gewoon aan haar laars lappen. Het belabberde is dat de kosters geen cao hebben. Er is geen stok achter de deur. Wat kan de kerkbesturen gebeuren? De kostersvereniging heeft zich wel aangesloten bij het CNV. Dat boezemt wat ontzag in, maar een echt middel waar we naar kun nen grijpen is niet voorhanden. Hoe dat komt? Omdat elke kerk zelfstandig is. Het is daarom on begonnen werk om voor elke kerk op zich een cao af te sluiten. Dat is de reden waarom wij als kosters zo zwak staan." Delen Stel dat er in de komende jaren nog meer kerken zullen worden gesloten. Hoe denkt de vereni ging de werkgelegenheid in stand te kunnen houden? Van Diggelen: "We moeten er voor waken dat onze toch al niet al te sterke positie nog verder wordt aangetast. Wat ook een ten. Mulder sprak de hoop uit, dat de afwijzingen de samenwer king niet fundamenteel zullen schaden". Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Harkema-Opeinde (Fr.) kandi daat G. Bikker Zeist; aangeno men naar Nieuwegein K. van der Sluijs Papendrecht (deelge meente Bethlehemkerk). Gere formeerde Kerken: aangenomen naar Schagen kandidaat J. E. Post Hospers Kampen en kandi daat mevrouw Th. Platfje Kam pen, beiden voor deelwerk. TV-uitzending. De kerst- nachtdienst van de Leidse Stu- dentenekklesia, maandagavond 24 december om tien voor 11 in de Hooglandse kerk, komt op de televisie. De IKON-tv zendt de dienst uit. Convict. De bisdommen Breda en Den Bosch zijn bespre kingen begonnen over de moge wens van ons is, is dat de koster de status van kerkelijk medewer ker krijgt. Die status geeft de koster meer rechtszekerheid dan hij nu heeft. De synode - het hoogste kerkelijke gezag - heeft dan wat meer in de melk te brok kelen. Naar die synode luisteren de kerken over het algemeen wel. Zouden er kerken worden afgestoten, dan mag het niet zo zijn dat de koster van die bewus te kerk het bos in gestuurd wordt". "Ik denk veel eerder aan het eerlijk verdelen van de arbeid die dan nog rest. Je kunt twee kosters een halve dagtaak geven of iets meer als het om een grote gemeente gaat. Lukt dat beslist niet, dan moet er voor een goede afvloeiing worden gezorgd. Dat lijkt mij een erezaak voor een kerk. Zo maar iemand de straat op schoppen, daar zullen wij ons als kostersvereniging met kracht tegen verzetten. Wij hebben er best oog voor dat de kerken moe ten bezuinigen. Maar voor het hanteren van de botte bijl, nee, daar passen we voor." Die kerk, zegt Piet van Digge len wat later, heeft de verplich ting om mensen die zij niet meer nodig heeft zo goed mogelijk te beschermen. "Een kerk kan het niet maken om te zeggen: ga heen en wordt warm. Juist in de ze kringen moet er een goed so ciaal beleid worden gevoerd. Want de kerk moet tenslotte op komen voor de armen en ver drukten. Dat is nu eenmaal een brokje evangelie. Ik erger me soms wel eens aan de opstelling van de kerk. Waarom? Wat doen de kerken nu eigenlijk voor de werkloze medemens? Weinig of niets. Voor mij heeft de kerk juist hierin toch wel een taak. Al was het maar in de vorm van een ruggesteuntje. Zelfs daar man keert het aan." Gastheer De deeltijdbaan, is dat wel een goede oplossing? Zijn er dan nog andere karweitjes die de koster naast zijn werk voor de kerk zou kunnen doen? Alleen van part ti me-werk kan hij niet leven? Van Diggelen wuift die bezwa ren van de hand. Hij zegt: "Ach, er zijn best wat mogelijkheden. De koster zou bijvoorbeeld wat lege uren als concierge bij een school kunnen vullen. Of in dienst kunnen treden van een begrafenisondernemer. Als je wilt is er best wat te vinden. En als er niets is, ja, dan ben je uitge praat en moet die koster een be roep doen op een sociale uitke ring. Klusjes aan kerkgebou wen? Nou, nee", overweegt Van Diggelen. "Eigenlijk zijn dat lap middelen om de kostersbaan in stand te houden. Je moet een koster zien als gastheer, hij moet goed met mensen overweg kun nen, hij is het visitekaartje van de kerk. Nee, geen klusjesman." De gedachte van deeltijdbanen is mooi, maar kan ook zijn be zwaren hebben. Het inkomen van de koster is al genoemd. Wanneer hij maar gedeeltelijk in dienst van de kerk is, kan hij weer - net als vroeger - afhanke lijk worden van fooien. Een si tuatie die ook niet zo aantrekke lijk is. Van Diggelen: "Vroeger hield men inderdaad rekening met de hoogte van het salaris van de koster omdat men wist dat hij zo links en rechts wel eens wat kreeg toegestopt. Niet omdat hij het echt arm had, maar meer om de waardering van zijn werk. Dat kerkbesturen dat aangrepen om het salaris te korten dat is na tuurlijk niet goed te praten. Die fooientijd is gelukkig voorbij. De koster verdient een loon en of hij nu wel of geen fooien krijgt, dat speelt nu geen enkele rol meer. Zo nu en dan zal er best nog wel eens wat worden gegeven. Of in natura of een envelop. Ja, wat doe je dan als koster? Die pak je aan. Je kunt zoiets niet botweg weigeren want dan stoot je de mensen voor het hoofd. En dat is toch het laatste watje wilt." lijke oprichting van een convict (leefgemeenschap voor priester studenten): "Het dalende aantal priesterwijdingen leidt tot de conclusie dat deze opleiding niet zomaar aan een theologische fa culteit kan", zei een woordvoer der van het bisdom Den Bosch. "Het is goed, priesterstudenten te laten wonen in een convict, waar zij ook geestelijk worden gevormd, terwijl ze hun oplei ding aan een hogeschool of facul teit krijgen". Cijfers. Van de Nederlandse bevolking is 38,8 procent rooms- katholiek, zo meldt de nieuwe kerkelijke statistiek. Dit percen tage was per 1 januari 1983 39,5 en bij de volkstelling van 1971 40,4. Het grotere aantal rooms- katholieken bleef achter bij de toeneming van de bevolking. Op 1 januari 1984 waren 2939 priesters werkzaam voor de ze ven bisdommen, 211 (6,7 pro cent) minder dan per 1 januari 1983. Dat betekende één priester voor 1902 rooms-katholieken. De laatste jaren is het priesterbe stand met 13 procent gedaald, het sterkst in de bisdommen Rotterdam en Groningen, het minst in de bisdommen Haarlem en Roermond. 'Krant en koffie'. Voor men sen zonder betaald werk en hun familie hebben de hervormde, gereformeerde en christelijke ge reformeerde diakonieën en de rooms-katholieke parochie van Rijswijk (Zuid-Holland) 'krant en koffiemiddagen' opgezet. Ze worden gehouden in een zaal bij een kerkgebouw en bieden geïn teresseerden gelegenheid om za terdagkranten en weekbladen met veel personeelsadvertenties en brochures van het arbeidsbu reau en de sociale dienst (en ook andere lectuur) door te nemen. Deskundigen geven er informa tie over solliciteren en sociale verzekering. Witte pater. In de Verenigde Staten vervalt de benaming 'wit te pater'. Het bestuur noemt drie redenen voor dit besluit: er zit aan die naam een 'raciaal getint vlekje', het habijt wordt hoe lan ger hoe minder in het openbaar gedragen en er treden steeds meer zwarte paters tot deze mis sie-orde toe. De orde voert nu uitsluitend de naam 'Missiona rissen van Afrika'. Feike Asma. De op 72-jarige leeftijd overleden organist Feike Asma wordt morgen in Amster dam (Nieuwe Oosterbegraaf plaats) begraven na een rouw dienst in de Oude Kerk die om 1 uur begint.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17