Kimstsponsoiiïig pleit voor
beseheiden naamsvermelding
Concertagenda
Musica 85: jaar lang
oude en nieuwe muziek
Markant pianospel
Mooie abstracties Ton de Bruin
DONDERDAG 25 OKTOBER 1984
In titelrol tv-prograrama of aankondiging radio-uitzending
AMSTERDAM (GPD) De Ne
derlanders Han Lammers en
Pascal Rijnders hebben drie jaar
geleden het Bach-comité ge
vormd en daarmee waarschijn
lijk de basis gelegd voor een
groots opgezet Europees jaar van
de muziek dat in 1985 in 23 lan
den wordt gevierd. In 1985 wordt
niet alleen de geboortedag van
Johan Sebastian Bach herdacht
maar ook die van de componis
ten Schütz, Handel, Scarlatti en
Alban Berg. Het Europees Parle
ment en de Raad van Europa
hebben inmiddels twee miljoen
gulden beschikbaar gesteld om
op Europees niveau concerten
en congressen over muziek mo
gelijk te maken.
In Nederland organiseert de
Stichting Musica 85 alle plannen
voor dit muziekjaar. Stichtings
voorzitter prins Claus heeft giste
ren in Amsterdam aangekondigd
dat er dertig projecten voor het
Nederlandse muziekjaar bekend
zijn. De stichting heeft geen cij
fers willen noemen voor de Ne
derlandse organisatie maar
spreekt van „royale steun van de
ministeries van WVC en onder
wijs en wetenschappen en het
Prins Bernhard Fonds". Sommi
ge projecten zullen misschien
worden gesponsord. Er wordt
volgens prins Claus goed samen
gewerkt met het Holland Festi
val, het BUMA-fonds, Gaudea-
mus en Donemus.
De Nederlandse concertganger
zal volgend jaar in Amsterdam,
Den Haag, Groningen, Heerlen,
Eindhoven, Kampen en Rotter
dam zijn hart kunnen ophalen
aan festivals en concerten gewijd
aan Bach, Handel, Berg, Schütz
en Scarlatti. Er komen series met
kamer- en koormuziek en mu
ziek voor strijkkwartetten. Bo
vendien volgen dit jaar vele pre
mières van speciaal in verband
met Musica 85 geschreven com
posities, onder anderen van Cees
van Zeeland, Willem van Manen,
Bondt en Louis Andriessen.
Voor een klein geïnteresseerd
publiek worden verschillende
studiedagen voorbereid o.m.
over muziekkritiek, muziek op
de tv en het werk van Kodaly. Er
komt een heruitgave van het
reeds lang uitverkochte boek
over de Nederlandse muziekge
schiedenis van prof. Eduard Ree-
ser, aangevuld met een deel over
de laatste tijd, geschreven door
Leo Samama.
Tentoonstellingen over de wis
selwerking tussen muziek en
schilderkunst worden ingericht
in Groningen en Eindhoven. De
schrijver Bernlef is bezig met het
scenario voor een film over de
nieuwe ontwikkelingen in ons
muziekleven. En de VPRO en de
NCRV brengen documentaires
uit over respectievelijk het Con
certgebouworkest en het orgel.
De VPRO is ook van plan om sa
men met alle Europese landen
een live-programma uit te zen
den over historische locaties op
muziekgebied.
In het muziekjaar zijn verder
concerten gepland van amateurs,
popgroepen, minderhedenmu-
ziek o.a. met tango-orkesten en
een Cuba-festival onder de artis
tieke leiding van de Cubaanse
componist Leo Brouwer. Een
totaaloverzicht van alle muziek-
projecten voor volgend jaar is
pas mogelijk tegen de tijd dat op
1 januari 1985 het Europees mu
ziekjaar wordt geopend met het
traditionele Nieuwjaarsconcert
van het Weens Philharmonisch
Orkest.
Elizabeth Nijenhuis
Pianorecital door Elizabeth Nijen
huis. Gehoord op 24 oktober in de
Kapelzaal van K O in Leiden.
LEIDEN - De Haagse pianiste
Elizabeth Nijenhuis gaf gister
avond in de Kapelzaal een reci
tal, dat wat interpretatie betreft
duidelijk haar bewondering voor
Stefan Askenase toonde. Afgelo
pen zomer studeerde zij, tijdens
een verblijf aan de Accademia
Musicale in Assisi, bij deze be
roemde pianist. Zij speelde met
vlakke hand en nagenoeg hori
zontale vingerzetting, in navol
ging van haar laatste leermees
ter, die als devies heeft: voor elke
luisterende leek op muziekge
bied moet de compositie helder,
verifieerbaar en exact overko
men. Elizabeth Nijenhuis ge
bruikte deze manier van spelen
in het algemeen perfect, maar
misbruikte dit enigszins in de
Barcarolle opus 60 van Chopin.
Van mij mag zo'n werk wel wat
'wiegender' gespeeld worden.
Het Tweede Scherzo op. 31 ook
van Chopin klonk daarentegen
ijzersterk. Het groots verleden
van zijn volk weerklinkt in de
heldentaai van dit werk, dat
soms een demonische inslag
heeft.
Met tamelijk eenvoudige mid
delen, is Brahms' ritmische fan
tasie onovertroffen, wat des te
beter uitkwam door de ingeto
gen interpretatie van de 'Varia-
tionen über ein eigenes Thema'.
Het Italiaans Concert in F gr. t.
van J.S. Bach werd in puntig ba
rokke stijl gespeeld. Met enige
fantasie en gesloten ogen hoorde
men het clavecimbel van weleer.
Heel weinig pedaal werd ge
bruikt en niet aflatend behield
de pianiste nauwgezet haar bijna
opzwepende tempo.
Na de pauze kwam de Russi
sche vleugel pas helemaal tot
zijn recht in de 'Schilderijenten
toonstelling' van Moussorgski.
Statig liet Elizabeth Nijenhuis de
diverse schilderijen aan het oor
voorbijgaan. Elke 'promenade'
wekte een nieuw verwachtings
patroon. Net als van Gogh, geeft
Moussourgski de indruk dat hij
zijn handwerk nooit ten volle
leert, maar dank zij zijn grote
scheppingskracht en juist door
het worstelen met de stof een
zeer eigen stijl creëert. De stacca
to's in het 'ballet van de kuikens
in hun eierschalen' waren niet al
tijd even lichtvoetig. De 'grote
poort van Kiew' zette zij echter
neer, als zou deze nooit meer op
zijn fundamenten wandelen. Na
een verdiend applaus als toegift
een wat al te opgelucht gespeel
de wals in gis mineur van Cho
pin.
LIDY VAN DER SPEK
LEIDEN - Het Hoorntrio opent zondagochtend de serie koffieconcer
ten van K&O in het nieuwe seizoen. Het trio, dat wordt gevormd door de
hoornist Vicente Zarzo, de violist Jaring Walta en de piaryst Jan van der
Meer, treedt in de foyer van de Stadsgehoorzaal op.
Het programma vermeldt werken van Brahms (Trio in Es gr.t., op.40),
Dvorak (Sonatine voor viool en piano in G gr.t., op. 100), Dukas (Villanelle
voor hoorn en piano) en Duvernoy (Trio nr. 1, in C gr.t.). Het concert
begint om half twaalf, maar de koffie staat van elf uur af klaar.
In de gitaarserie van K&O treedt maandagavond Frans van Gurp in
de Kapelzaal aan. Op het programma van deze gitarist staan werken van
o.a. Bach en Albeniz.
Frans van Gurp, die behalve uitvoerend kunstenaar gitaardocent is aan
het Arnhems conservatorium, heeft een aantal grammofoonplaten op zijn
naam staan.
Foskien Kooistra, Henny van Tongeren en Bruce van Oosterom ge
ven woensdagavond een barokconcert in de Kapelzaal van K&O. Het
ensemble neemt naast een clavecimbel ook een forte-piano mee. Verder
bespeelt men de barok-viool, de barok-cello en de viola da gamba.
Het programma omvat werken van o.a. Telemann, Mozart, Bach en
Haydn.
Het Sweelinck-kwartet treedt vrijdagavond op uitnodiging van K&O
in de Leiderdorpse Dorpskerk op. Van het kwartet maken deel uit de
violisten Frits en Robert Waterman, de violist Ferdinand Hügel en de
cellist Hans Vader. De vier musici zijn allen verbonden aan het Concert
gebouworkest. Ze zullen werken uitvoeren van Mozart, Debussy en
Brahms.
Het Autunno Ensemble concerteert maandagavond in de Taffeh-zaal
van het Rijksmuseum van Oudheden. Er zullen werken worden uitge
voerd van Mendelssohn (Symfoniesatz), C.P.E. Bach (Fluitconcert in d),
Sibelius (Romance in C), Lutoslawski (musique funèbre) en Respighi
(antieke dansen en aria's).
Het ensemble is samengesteld uit veertien strijkers en staat onder lei
ding van Joop van Zon. Als solist treedt op de fluittist Marten Root.
Hans van Nieuwkoop zal zondagavond het orgel van de Wassenaarse
Dorpskerk bespelen. Zijn programma omvat composities van o.a. J.S.
Bach en diens zoon C.P.E. Bach. Dit orgelconcert begint om zeven uur.
Bachkoor Holland zingt Hohe Messe
LEIDEN - Het Bachkoor Holland geeft zaterdagmiddag een uitvoering
van de Hohe Messe van Johann Sebastian Bach in de Pieterskerk in
Leiden. Vocale solisten zijn Ellen Bollongino (sopraan), Sylvia Schlüter
(alt), Hein Meens (tenor) en Hermann-Christian Polster (bas). Het Amster
dams Kamerorkest begeleidt de uitvoering, die onder de muzikale lei
ding staat van Charles de Wolff. Toegangsbewijzen zijn onder meer te
krijgen bij K O, de VW en het bureau van het Bachkoor aan het
Pieterskerkhof. De uitvoering begint om 14.30 uur.
Op dezelfde dag, maar dan 's avonds, in de Stadsgehoorzaal het lu
strumconcert van de Christelijke Oratoriumvereniging Ex Animo, dat
vanaf 20.00 uur 'Gloria' van Vivaldi, 'Jephte' van Carissimi en 'Kantate 21'
van Bach ten gehore brengt.
DEN HAAG (GPD) De Stichting
Sponsors voor Kunst heeft woens
dag aan minister Brinkman van
WVC een notitie aangeboden
waarin zij vraagt de Omroepwet
iets te verruimen, waardoor aan
de titelrol van een televisiepro
gramma of in de aankondiging
van een radio-uitzending een be
scheiden naamsvermelding van
;een bedrijf wordt toegestaan.
Aldus de voorzitter van de stich
ting, André van der Louw, gisteren
op een persconferentie in Den
Haag. Hij deelde voorts mee dat de
belangstelling van het bedrijfsle
ven voor sponsoring een succes is,
waardoor de stichting geen verder
beroep meer hoeft te doen op de
overheid. Als startsubsidie had
Brinkman een ton ter beschikking
gesteld, maar daarvan heeft zij
slechts 70.000 gulden hoeven te ge
bruiken.
„We zouden onze stichting niet
geslaagd vinden als we onze eigen
activiteiten niet zouden kunnen fi
nancieren," aldus Van der Louw.
De stichting heeft een structurele
financiële basis door de bijdrage
van de deelnemers. Zij had bij het
begin een jaar geleden gemikt op
ten minste twintig deelnemende
bedrijven, er hebben zich veertig
aangemeld, die elk een contributie
van 2500 gulden per jaar betalen.
Van der Louw wees er met na
druk op dat het niet de bedoeling is
met die verruiming de weg vrij te
maken voor commerciële radio en
televisie, maar te handelen in de
geest van de Nederlandse omroep-
wetgeving. De stichting heeft de
Britse niet-commerciële BBC tot
voorbeeld genomen. In Engeland
bestaat sinds 1981 zo'n situatie van
bescheiden titelrolvermelding.
Brinkman heeft toegezegd het ver
zoek te zullen bestuderen en straks
bij zijn bezoek aan Engeland te be
kijken hoe dit daar wordt gewaar
deerd.
De stichting zegt in haar notitie
aan de minister dat, indien gespon
sorde kunstevenementen op dit
André van der Louw (links) biedt minister Brinkman de beleidsno
titie sponsors van de kunst aan. (foto ANP)
moment in Nederland worden uit
gezonden op radio of tv, het niet
toegestaan is de naam van de spon
sor te noemen, zoals blijkt uit arti
kel 11 van de Omroepwet. „Een be
langrijk artikel, omdat het ener
zijds een van de pijlers is waarop
het huidige open bestel berust,
„Niet wij maken de selectie of een
kunstuiting al dan niet goed is, wel
kijken we of een project aansluit
op een bepaalde doelgroep die het
bedrijf wil bereiken".
Sponsoring betekent geen ver
ruiming van reclame in het kunst
product zelf, zei Van der Louw. En
verder ten aanzien van de over
heid: „We willen met sponsoring de
overheid geen alibi geven om het
budget voor de kunsten te verla
gen. Wat we beogen is toegevoegde
geldstromen losmaken". Daarmee
zou voor kunstinstellingen tevens
de weg geopend kunnen worden
meer artistieke risico's te nemen.
De stichting is een organisatie
van bedrijven die de volgende acti
viteiten ontplooit: assisteren van
bedrijven bij de ontwikkeling van
een sponsorbeleid; advies over
specifieke projekten; organiseren
van onder meer seminars over
kunstsponsoring en belastingwet
geving, kunstsponsoring en media
en kunstsponsoring en marketing
en public relations; inventarisatie
sponsorbehoeften in de kunstwe
reld; aanvragen van de kunstwe
reld zonodig begeleiden en stimu
lering van communicatie en sa
menwerking tussen bedrijven,
kunstinstellingen, kunstwereld en
media.
doch anderzijds door de praktijk,
zo niet in de geest dan wel in de
letter lijkt achterhaald".
Daarbij wordt gewezen op het
geen in de sport is gebeurd, recla
me sloop steeds vaker binnen. Dit
leidde tot aanvullingen in de wet
waarin precieze omschrijvingen
van shirt- en bordreclame werden
gegeven, De praktijk is nu dat ge
durende reportages van sportuit-
zendingen naamsvermelding van
een sponsor of huurder van een re
clamebord wordt toegestaan.
„Voor alle duidelijkheid zij ver
meld dat wij niet voorstaan heime
lijke reclameboodschappen de
sluikreclame in kunstuitzendin
gen te introduceren. De reclame bü
sportuitzendingen maakte een re
gulering noodzakelijk; bij de kun
sten die vanuit een bescheidener
gezichtshoek opereren, doet die
noodzaak zich niet voelen".
Langdurig
Over sponsoring blijkt bij kunst
instellingen nog veel misverstand
te bestaan. Die kloppen als zij bij
voorbeeld voor een project geld te
kort komen bij een bedrijf aan.
Waar het echter om gaat is een
meer langdurige relatie te schep
pen tussen een bedrijf en een
kunstinstelling. De directeur van
de stichting, Jurriaan Fransman:
Grafiek te kijk
LAREN (GPD) In het Singermu-
seum in Laren wordt van 28 okto
ber tot en met 9 december een gro
te grafiekmanifestatie gehouden.
De tentoonstelling Grafiek Nu,
georganiseerd door de Amster
damse galeries Petit en Printshop,
presenteert het werk van 86 Neder
landse kunstenaars.
Bij de tentoonstelling wordt een
zogenoemde educatieve hoek inge
richt waar onder meer proefdruk
ken, etsplaten, lithostenen enz. te
zien zijn. Op een video wordt de
etstechniek gedemonstreerd. Tij
dens de weekeinden wordt er
daadwerkelijk gedrukt door de
kunstenaars Frans de Jong (hoog
druk) en Gerard van Rooy (diep
druk). Een drukker zal een demon
stratie geven met vlakdruk.
Ter gelegenheid van de tentoon
stelling verschijnt bij Elsevier het
boek Grafiek Nu. Daarin bespreekt
de auteur Ad van der Blom stro
mingen en tendenzen in de heden
daagse Nederlandse prentkunst. In
het boek worden ook kunstenaars
besproken die niet op de expositie
zijn vertegenwoordigd.
Openingstijden: dinsdag tot en
met zaterdag van 10 tot 17 uur, zon
dag 13 tot 17 uur, maandag geslo
ten. Singer is gevestigd aan de Ou
de Drift 1, Laren.
'Godsbewijs' op
'BKR in de Waag'
LEIDEN - Op de expositie 'BKR in
de Waag' speelt Hans Schneider
van toneelgroep Motor vanavond
de monoloog 'het Godsbewijs' uit
Fernando Arrabal's 'De architect
en de keizer van Assyrië'. De voor
stelling in het Waaggebouw aan de
Aalmarkt begint om 21.00 uur.
In dezelfde ruimte wordt mor
genavond vanaf 20.00 uur een fo
rumdiscussie gehouden over de
toekomst van de BKR. Zaterdag
wordt 'BKR in de Waag' afgesloten
met een verkooptentoonstelling
van werk van BKR-kunstenaars.
Expositie in galerie Denise Stephan
Ton de Bruin en Elsa Westland in
Galerie Denise Stephan, Bakker-
steeg 18-20. Tot en met 18 november.
Geopend: vr., za. en zo. van 13.30-
17.30 uur.
LEIDEN - In Galerie Denise
Stephan is werk te zien van twee
kunstenaars die beiden aan de
Rotterdamse Academie voor
Beeldende Kunst hebben gestu
deerd: Ton de Bruin en Elsa
Westland.
Ton de Bruin (geb. 1950) toont
een vijftiental schilderijen de
meeste in olieverf, maar ook en
kele in gouache - die bijna alle
een stilleven óf een landschap tot
onderwerp hebben. De stillevens
zijn - op tamelijk groot formaat
geabstraheerd uitgebeeld. De
tails en andere 'storende' ele
menten zijn weggelaten, en min
of meer gladgestreken. Gekozen
werd voor een warm, 'klassiek'
palet: bruinen, grijzen, en zwart,
met enige rode en blauwe tinten.
Rechte fijnen en scherpe afbake
ningen van de kleurvlakken zijn
vermeden: de vlakken raken el
kaar en werken duidelijk op el
kaar in.
Men kan zonder veel moeite
serviesgoed, fruit, flessen en an
dere zaken waarnemen op de
meeste schilderwerken. Soms is
de abstractie echter zó ver door
gevoerd, dat de herkenbaarheid
wegvalt. Het samenspel van
kleuren en vormen is hierdoor
beter op zijn eigen aard en waar
de te bekijken. De combinatie
van verschillende abstractiegra
den in éénzelfde werk vind ik
echter enigszins verwarrend.
Enige aarzeling (of slordig
heid?) in de penseelvoering en
de vlakvulling is herkenbaar aan
él te los en toevallig ogende stre
ken en delen van de overigens
overwogen uitgevoerde schilde
rijen. Men kan de werken wat
aanpak betreft aardig vergelij
ken met stillevens van Nicolas
de Staël, en in zekere zin met die
van Kees Verwey; er is dan ook
zeker schoonheid aan te beleven.
De Bruins 'Landschappen' zijn
frisser van kleur - rose en gele
tinten duiken hier op - en wat
losser en schetsmatiger uitge
voerd dan de stillevens. Het ab
stractieniveau is zeer hoog, en
daardoor schort het nogal aan de
herkenbaarheid: zijn deze land
schappen gezien vanaf grote
hoogte, of staan we er in?
Twee gouaches hebben een
'Paar' van mensen als onder
werp. Ik vind deze - naar het
lijkt bijzonder nonchalant neer-
geklodderde - werkjes wel wat
èrg weinigzeggend.
Naast al deze schilderijen is er
nog een tweetal kubistisch ogen
de collages te zien die, ook weer.
stillevens verbeelden. Ze zijn
niet origineel te noemen - onder
anderen Georges Braque ver
vaardigde vergelijkbare plaksels
al eens - en de zwakke afwer
king (storende fijmresten, pot
loodfijnen en slordige knipran-
den) doen de werken weinig
goed.
Van Elsa Westland zijn vijftien
geheel abstracte, kleine bronzen
beeldhouwwerken te zien van
hardsteen, kalksteen, of brons.
De eigen aard van het materiaal
- de hardheid van steen, de
'vloeibaarheid van brons' - werd
uitgebuit in de objecten. De ge
kozen vormen zijn (soms èl te)
eenvoudig. Het aardigst (èn
duurst: ruim 4000 gulden per
stuk) zfin wel de bronzen, waar
onder drie 'Liggende rechthoe
ken'. Deze laatste bestaan elk uit
een liggende plak brons èn een
daarop liggende, gedeeltelijk op
krullende plak brons van gelijke
grootte. Het gepolijste oppervlak
zorgt voor opvallende weerspie
gelingen van de omgeving, die
veranderen naar gelang de omge
ving óf de positie van de be
schouwer verandert. Zo bergt
elk van deze bronzen in wezen
eindeloos vele werken in zich.
Wie aarzelt of hij tot aankoop van
één dezer werken zal overgaan,
zou dit laatste in elk geval bij de
overweging kunnen betrekken!
ANTOON ERFTEMEIJER
De Leidse christelijke oratoriumvereniging 'Ex Animo' be
staat 65 jaar. Dit dertiende lustrum wordt zaterdagavond
gevierd met een uitvoering in de Stadsgehoorzaal onder lei
ding van Ex Animo's dirigent Wim de Ru. Op het program
ma staan 'Gloria' van Vivaldi, 'Jephte' van Carissimi en
'Kantate 21' van Bach.
In de rubriek 'Concertpodium' een beschouwing over het
komende feestconcert.
LEIDEN - Rond het midden
i de 17de eeuw ontwikkelde
zich het oratorium als een muzi
kale vorm naast de opera. Het
onderscheidde zich van die ope-
i door de tekst, die een geeste
lijk onderwerp moest hebben,
door de aanwezigheid van een
verteller, door het gebruik van
het koor voor dramatische, maar
ook verhalende en overpeinzen
de doeleinden en door het feit
dat het zelden de bedoeling was
het op toneel te brengen. Wel
werd er aanvankelijk nog in to
neelkostuum gezongen.
Een van de belangrijkste com
ponisten in deze ontwikkeling
s de Italiaan Giacomo Carissi-
Vaak gebruikte hij voor zijn
oratoria teksten uit het Oude
Testament. Het oratorium 'Jeph-
is gebaseerd op het Boek
Richteren, XI, 29-40, met een
paar veranderingen en aanvullin
gen. De verteller begint het ver
haal: Jephta bezweert dat hij de
eerste die hem bij zijn terug
komst zal begroeten, zal offeren,
wanneer God hem de overwin
ning op de Ammonieten zal be
zorgen. Deze worden inderdaad
verslagen en de overwinning
wordt in solo's, duetten en koren
uitbundig bezongen: de vreugde
is compleet. Des te groter is het
contrast met het tweede doel van
het oratorium: Jephta ontmoet,
als eerste, zijn dochter. Na deze
dramatische confrontatie be
weent de dochter met haar ge
volg haar droevig lot in bewoor
dingen die in de Bijbelse tekst
niet voorkomen. Het werk ein
digt met een prachtig 6-stemmig
klaagkoor.
Het is merkwaardig dat dit bij
zondere oratorium betrekkelijk
weinig wordt uitgevoerd: als be
geleiding is uitsluitend een basse
continuo (in dit geval: orgel, cel
lo en contrabas) nodig en de ko
ren zijn niet extreem moeilijk.
Misschien ligt het probleem in
de zesstemmigheid; dirigent
Wim de Ru van 'Ex Animo' loste
dat op door 4 partijen met vrou
wenstemmen te bezetten en 2
partijen met mannenstemmen.
Kantate
Waar 'Jephte' vrolijk begint en
droef eindigt is het in de Kantate
21 'Ich hatte viel bekümmernis',
van J.S. Bach, precies andersom.
Deze kantate, die in 1714 werd
gecomponeerd, begint met de af
schildering van de zondige ziel
die zich ernstig zorgen maakt. De
teksten die deze bezorgdheid uit
drukken, gebruiken dichterlijke
en levendige beelden: in de teno
raria wordt de geteisterde ziel
vergeleken met een schip dat ten
gronde wordt gericht door een
storm, en deze storm wordt,
vooral in de begeleiding, krach
tig uitgebeeld. Het eerste deel
wordt besloten met een koor dat
licht in de duisternis brengt met
Wim de Ru, dirigent van 'f
troostende woorden (Psalm XLI-
1:5). Deze bemoedigende lijn zet
zich voort in het tweede deel van
de. kantate, waar de ziel, in sa
menspraak met God, steeds
meer rede tot opgewektheid
krijgt, zodat het slotkoor één ge
jubel is dat direkte herinnerin
gen, zowel wat tekst als melodie
betreft, oproept aan de Messiah
van Handel. Uitbundigheid en
vreugde zijn, tenslotte, ook de
centrale emoties in het 'Gloria'
van Vivaldi. Dit werk van deze
tijdgenoot van Bach is zo be
kend, dat het geen nadere intro-
duktie nodig heeft.
Bovengenoemde drie werken
worden aanstaande zaterdag
avond uitgevoerd door het koor
'Ex Animo', onder leiding van de
dirigent Wim de Ru, in de Stads
gehoorzaal. De solisten zijn: Tyn
van Eijck orgel; Wendela Brons
geest sopraan; Heieen Resort alt;
Wouter Goedhart tenor en Aerde
Kuiper bas.
Abonnees van deze krant krij
gen 2,50 reduktie.
ELLEN LOOYESTIJN