'Luisteraar moet bijgeschoold' Heaven 17 en de elektronika in de popmuziek Bijna 30.000 paren kandidaat voor nieuwe serie 1-2-3-show Sober en ingetogen programma Tentoonstelling over BKR in Waag Steeds meer mensen lenen kunst Strandrace verstoort zondagsrust 4 DONDERDAG 18 OKTOBER 1984 PAGINA 27 HILVERSUM (GPD) - Voor de tweede editie van KRO's 1-2-3-Show hebben zich bijna 30.000 paren aan gemeld als kandidaat. Inmiddels is dat aantal door middel van een uitvoerige selectieprocedure terugge bracht tot zeventig. Uiteindelijk zullen 33 paren in de elf shows verschijnen. De nieuwe 1-2-3-serie begint op 13 november en zal met een wekelijkse frequentie steeds op dinsdagavond worden uitgezonden. Evenals vorig seizoen is aan de shows een kansspel gekoppeld iedereen door aankoop van loten kan deelne- De opbrengst van de 1-2-3-shows is ditmaal bestemd voor de financiering van diverse projecten van het Na tionaal Fonds Sport Gehandicapten en elf instellingen die zich verenigd hebben in de Stichting Fondsenwer vingsacties Volksgezondheid. In alle gevallen gaat het om projecten die de lichamelijke en geestelijke volks gezondheid moeten verbeteren. Aan de formule van de 1-2-3-Shows is nauwelijks iets veranderd. Nieuw is presentator Ted de Braak die het roer van Rudi Carrell overneemt. Het prijzenpak ket voor de nieuwe serie is groter dan de eerste. In totaal is hiervoor bijna 6,5 miljoen gulden beschik baar. Per uitzending betekent dit een gemiddelde van 7000 prijzen, variërend van f25 tot f 100.000. De 1-2-3- shows die vorig seizoen gemiddeld 6,5 miljoen kijkers trokken zijn opnieuw thematisch opezet. De eerste uitzending staat in het teken van 'Carré', daarna volgen Amerika in de jaren twintig en dertig, het Romeinse Rijk, eten, Volendam, Hollywood, kerst, magie, Egypte, het begin van de luchtvaart en nationaal/Delfts Blauw. Wekelijks zal het werk en de projecten van een der instellingen in het programma worden belicht. In elke show zullen opnieuw drie kan- didatenparen elkaar ontmoeten in evenzovele spel- ronden. Eén paar zal steeds worden gekozen tijdens het KRO-radioprogramma 'Van twaalf tot twee', zoals dat vrijdag 's middags door Ted de Braak wordt gepre senteerd. Steeds moeten acht paren het in die quizz tegen elkaar opnemen. Tijdens de televisie-uitzending bepalen de presenta ties van de drie koppels de cijfer- en lettercombina ties. Men is afgestapt van het snelle afvalsysteem. Alle paren blijven nu tot in de slotfase in de strijd. Elke show is opgebouwd rond sketches, liedjes en ballet. Voor de sketches zijn Piet Bambergen, Corrie van Gorp en Hans Otjes gecontracteerd. Zij zullen gebruik maken van teksten van Jan Blaaser, René van Voren, Ted de Braak en een viertal Engelse collega's. Tonny Eyk heeft de leiding van het muzikale gedeelte waar voor een 28-koppig basisorkest is ingehuurd. Choreo graaf Barrie Stevens is verantwoordelijk voor het uit 12 mensen bestaand ballet. Vijf gastvrouwen zullen Ted de Braak assisteren bij de presentatie. Voor de regie tekent, evenals vorig jaar, Guus Verstraete jr. en als producent treedt opnieuw Joop van den Ende op. Tijdens de presentatie van de nieuwe serie 1-2-3- shows zei Ted de Braak middag dat bij de artistieke invulling van de programma's de nadruk op het Ne derlands repertoire zal liggen. Het buitenlandse aan deel zal beperkt blijven tot 'enkele verrassingselemen ten'. Ted De Braak, die voor dit project een jarenlange verbintenis met de NCRV verbrak, verklaarde nog net zoveel van die omroep als van de KRO te houden. „Ik zou het prettig vinden als die twee ooit eens samen zouden gaan", zo grapte hij. Warry van Kampen, hoofd televisie-amusement bij de KRO deelde mee dat men heeft afgezien van het oorspronkelijke plan Anne van Egmond opnieuw het loterijgedeelte te laten presenteren. „Bij het uitprobe ren van de show kwam het produktieteam tot de con clusie dat het aandeel van Anne, voor een presentatri ce van haar niveau, te klein was. In goed overleg met de KRO en producent Joop van den Ende heeft zij vervolgens besloten zich uit het project terug te trek ken", aldus Van Kampen. AMSTERDAM „Je wordt er helemaal niets beter van door te proberen mensen te impone ren door gebruik te maken van elektronische geluiden. Het is zo gewoon geworden en zo ba naal, dat het bijna loont om al die elektronika in de muziek maar af te schaffen". Martyn Ware is hondsmoe. Een hele dag heeft hy de Nederlandse pers te woord gestaan. De meest vervelende vraag die hem telkens opnieuw gesteld werd, luidt: vind je ook niet dat de muziek zielloos en onmen selijk klinkt door het toepas sen van synthesizers en com puters? Martyn Ware is die vraag beu. En hij is zo moe dat hij de vraag zelf maar stelt en probeert uit te leggen waarom hij hem beu is. door John Oomkes Martyn Ware vormt samen Ian Craig Marsh en Glenn Gregory het bekende Britse trio Heaven 17. Ze lopen sinds 1981 (en eigenlijk al voordien, in de band Human Lea gue) vooraan in de groeiende stroom muzikanten die gebruik is gaan maken van moderne hulp middelen. Het gaat daarbij om elektronika die zo razend intelli gent in elkaar steekt dat ze instru menten overbodig lijkt te maken of zo knap imiteert dat geen geoefend oor het verschil tussen puur natuur en echte namaak kan horen. Het instrument waarmee de pro grammeurs Ian Craig Marsh en Martyn Ware bij voorkeur werken is de Fairlight, een ultramoderne, digitale muziekcomputer. Ware: „Het is zo'n fenomenaal apparaat en het stelt je in staat om zo flexi bel te werken dat je de Fairlight ook niet zomaar kunt afdanken. Door middel van de Fairlight leren we meer over klankkleuren dan een virtuoos musicus door middel van zijn instrumentbeheersing zou kunnen opsteken. Door de Fair light zijn we de akoestische instru menten weer zo gaan waarderen dat we van het imiteren zijn afge stapt." Martyn Ware is een enigszins corpulent uitgevallen dertiger. In niets doet hij denken aan de door snee-popmusicus. Geen snelle kle ding, maar een doorsneekostuum. Zijn kapsel lijkt op dat van een 'Zen muziek en dans - vroeger en nu'. Gezien op 17 oktober in de Leidse Schouwburg. Verder op 23 oktober in het Circustheater, Scheveningen, 1 november in de Stadsschouwburg, Haarlem, 8 november in Carré, Am sterdam en 18 november in De Doe len, Rotterdam. LEIDEN - "Als twee handen op elkaar slaan hoort men geluid. Luister nu naar het geluid van één hand". Deze raad van een Zen-mees ter aan zijn leerling hoefde het gezelschap Japanners gister avond in de Schouwburg niet op te volgen. Het pubhek had wel oren naar dit Zen-pfogramma en bedankte na afloop met twee handen. De groep was zichtbaar blij met de goede reacties op de ze première en gaf daar blijk van door een toegift te spelen. Ook organisator Da Silva zal na afloop opgelucht adem ge haald hebben. Hij heeft al heel wat cultuur uit alle windstreken naar de Nederlandse podia ge haald, maar was bang dat hij met dit programma de bekendheid met, en aantrekkingskracht van het begrip Zen had overschat. Mede dankzij intensieve werving was de schouwburg behoorlijk gevuld. 'Zen muziek en dans - vroeger en nu' is vooral een cultuurhisto risch programma. Oude Japanse muziek wordt op een zo authen tiek mogelijke wijze uitgevoerd. Drie instrumenten spelen daar bij een grote rol: de 'Koto', een liggend instrument met dertien snaren en een heldere klank; de 'Shamisen' een klein snaarin strument met een droge klank als van een banjo; en de 'Shahu- hachi', een bamboefluit met een hese, gevoelvolle klank. Zen-muziek en dans in Leidse schouwburg Die drie instrumenten komen voor de pauze beurtelings aan bod. In het eerste stuk begelei den Koto en Shamisen een plechtige dans van een vrouw in kleurrijk gewaad. 'Ko-Kuu' is het vroegste werkstuk van dit pro gramma, een in de dertiende eeuw ontstane compositie voor Shahuhachi, dat oorspronkelijk alleen door priesters mocht wor den gespeeld. 'Midare' bracht een mooie combinatie van glas heldere Koto en hese fluit. De hedendaagse bijdragen van Toshiaki Yokota zijn veel toe gankelijker. 'Ki-Do-Ai-Raku' is een solo op dwarsfluit, waarbij de stemming van de muziek van Yokota's gezicht af te lezen is: bij elke wisseling van sfeer draagt hij een - zelfgemaakt - masker, dat de sfeer weergeeft. In de 'De waterscheiding in Rinne Tenshó' worden allerhande slagwerk en fluitjes worden bespeeld om een in een paars pakje met sluier ge hulde danseres te begeleiden bij de kringloop van de reïncarnatie. 'Aoi', het laatste onderdeel, is een langere compositie van Ichi ro Seki, de leider van de groep, gebracht door twee slagwerkers, twee fluitisten en twee Koto-be- spelers. De suggestieve muziek is gebaseerd op een hoofdstuk uit het 'Verhaal van Geryi', een drama met jaloezie, liefde, kwa de geesten en een slechte afloop. Drie danseressen brengen frag menten uit dat verhaal op een mimische wijze op de planken. In hoeverre in dit programma recht wordt gedaan aan de Zen filosofie kan ik niet beoordelen. In vergelijking met bijvoorbeeld de slagwerkers van Ondekoza maakt deze groep een veel inge togener en minder theatrale in druk. Een sober programma van toegewijde artiesten, dat ook heel goed in het museum voor Volkenkunde gebracht had kun nen worden. ARIEJAN KORTE WEG Krenek: pianorecital met flair Kapelzaal. LEIDEN - Het was niet de eerste keer dat Olivia Krenek in de Kapelzaal een concert gaf. Wederom trok zij veel publiek: de zaal was geheel gevuld. Zij presenteert zich op een geheel eigen ma nier: zij komt binnen en voordat men het weet, is zij reeds begon nen met haar eerste werk. Het eerste wat opvalt is haar stevige, forse touché. Haar spel is zeer direct en vrij recht toe recht aan. De tempi die zij nam waren af en toe wat erg snel, dit resulteerde hier en daar in toch wel grove slordigheden. Krenek musiceerde met zeer veel flair, en met dit enthousiasme wist zij het pubüek snel op haar hand te krijgen. Het programma voor de pauze bevat te twee werken van Mendelssohn, en van Brahms, de 'Mondschein Sonate' van Beethoven en een 'Nocturne' van Chopin, dus vrij 'zware' kost. Het thema in het allegretto uit de Mondschein ver tolkte zij nadrukkelijk, het had wel wat speelser kunnen zjn, het derde deel speelde zij met veel vaart en pit. 'Papillons' van Schu mann bevatte mooie momenten, maar ook oneffenheden. Als hoogtepunt van de avond moest het 'Scherzo, opus 39' van Chopin genoemd worden. Krenek speelde dit meeslepend en hier en daar virtuoos. Het enthousiaste publiek beloonde zij met twee toegiften. CAECILE HOUTMAN. Heaven 17 v.l.n.r. Glenn Gregory, Maryn Waren Ian Craxg Marsh): .Mensen denken bij het woordje 'band' nog steeds aan vier of vijf knullen die zich op het podium in het zweet staat te werken". (foto gpd> ambtenaar. „In feite zijn we met Heaven 17 de hele weg gegaan. Achteraf lijkt het op een vicieuze cirkel, ja. Eerst wil je zoveel moge lijk geluiden langs elektronische weg oproepen. Dan wordt de elek tronische apparatuur zo hoogont wikkeld datje weer oog krijgt voor allerlei details waartoe de akoesti sche instrumenten je in staat stel len. En het eind van het liedje is dat je elektronika en gewone, akoestische instrumenten naast el kaar gaat gebruiken. Je gebruikt telkens dat wat zich het beste leent voor een bepaalde song." Voor de leek lijkt het abacada- bra, maar Martyn Ware legt gedul dig uit hoe de Fairlight werkt „Hij heeft twee belangrijke funkties. De Fairlight kan perfect imiteren. Hij stelt je dus in staat om elk geluid na te bootsen. Van een fluitje waar op maar twee octaafjes zitten, maakt een Fairlight er een met acht. Dan, ten tweede, kun je met behulp van dit instrument muziek heel handig construeren, in model zetten. We zyn met Heaven 17 nu zover dat we liever niet meer imite ren. Wat heeft het voor zin om je zoveel moeite te getroosten en ein deloos te gaan zitten programme ren om iets na te apen? Dat heeft geen enkele zin. Maar ik vind niet dat synthesizers zielloos klinken. Voor de gewone luisteraar is het te genwoordig trouwens vrijwel on mogelijk om nog te kunnen beoor delen wat elektronisch geluid is en wat akoestisch. Als je tegenwoor dig in een studio een akoestisch in strument opneemt komen daar al zoveel technische snufjes aan te pas datje niet meer van een akoes tisch geluid kunt spreken." Tina Turner Heaven 17 heeft zich de laatste jaren duidelijk onderscheiden door een unieke projektmatige aanpak. Daarbij werd elke elpee als een speelfilm geproduceerd door twee programmeurs (Ware en Craig Marsh) en ingezongen door Glenn Gregory. Het leverde tot dusver drie interessante albums op: Penthouse and Pavement (1981), The Luxury Gap (1983) en How Men Are (1984), en enkele hits waarvan de belangrijkste Tempta tion was. Ware en Marsh hebben zich onder de artiestennaam BEF (British Eletric Foundation) ook ingezet voor produkties van ande ren. Ze speelden vorig jaar een be slissende rol in de come-back van zangeres Tina Turner. Aan artiesten als Turner heeft LEIDEN - In het Waaggebouw aan de Aalmarkt wordt morgenavond om zeven uur een tentoonstelling rond de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) geopend. De ten toonstelling besteedt zowel aan dacht aan landelijke ontwikkelin gen op het gebied van de BKR als aan de Leidse geschiedenis van de ze regeling en de rol die de BBK, de vakbond voor beeldend kunste naars daarbij speelde. De expositie duurt ruim een week en is opgebouwd uit verschil lende deelexposities. Zaterdag (van 11.00 tot 18.00 uur en zondag (van 13.00 tot 17.00 uur) is de dee- lexpositie het Fruitmandjesvraag- stuk te zien. De resultaten van een door de kunstenaar Hent van den Berg georganiseerde actie om fruitmandjes voor minister Brink man in te zamelen worden getoond onder het motto: kunst en beleid. 'Ooit 'n Appel in de supermarkt gekocht' is de titel van de tweede deelexpositie, die de samenhang tussen kunst en economie in beeld brengt. Te zien op maandag (van 13.00 tot 18.00 uur), dinsdag (van 11.00 tot 21.00 uur), woensdag (van 11.00 tot 18.00 uur) en donderdag (van 11.00 tot 21.00 uur). In een forumdiscussie onder voorzitterschap van de Leidse wet houder Schoute wordt vrijdag avond ingegaan op het bestaans recht van de BKR, op de huidige situatie en de toekomst van de re geling. Kunstenaars die gebruik maken van de BKR moeten sinds kort ook werk op de vrye markt verkopen. Vandaar een verkooptentoonstel ling van regionale BKR-kunste- naars op zaterdag 27 oktobertvan 11.00 tot 17.00 uur). Gedurende de gehele week is in de Waag ook een audio-visuele ruimte ingericht, waar video- en diaprogramma's in het kader van de BKR worden getoond. De ten toonstelling is georganiseerd door drie studenten van de Reinwardt Akademie. het publiek houvast. Deze grand lady of soul geeft zich helemaal als ze optreedt. Haar inzet en emotie kunnen zichtbaar gemaakt wor den. Bij laboratoriumgroepen als Heaven 17 blijft alles verborgen. Martyn Ware pleit voor een by- scholingscursus voor de luisteraar: „Mensen denken bij het horen van het woordje 'groep' of 'band' altijd aan het beeld van de jaren zestig of begin jaren zeventig. Vier of vijf knullen die zich tijdens concerten in het zweet staan te werken. De moderne techniek heeft daar nu een betekenis aan toegevoegd. Het is een samenwerkingsverband van musici geworden, los van de vraag of ze live optreden." „Dat brengt me op een andere vraag die je altijd maar weer naar je hoofd krijgt. Waarom spelen jullie niet live? We zouden het kunnen, maar wat is het nut als je geen vir tuositeit hebt te bieden? Alles wat we zouden kunnen doen is het na bootsen van de songs zoals ze op de plaat zijn gezet, zeer luid en in een omgeving vol opzichtige spots en rookbommen," zo zegt Ware op smalende wijze. „Ik vind dat het toppunt van verveling. Vervelend om uit te voeren op het podium, saai om naar te kijken. Ik ga zelf ook niet zo vaak meer naar concer ten toe, tenzij ik weet dat de perfor mers een charismatische uistraling hebben, zoals bij Tina Turner. Te genwoordig hebben niet al te veel artiesten nog charisma in huis. Het zijn er zelfs steeds minder." Idool Martyn Ware heeft daar ook een verklaring voor. Eentje die aansluit bij zijn wereldbeeld waarin com puters een vanzelfsprekende plaats innemen. „We worden lang zamerhand minder naief, zou je kunnen zeggen. We leven in een wereld die prozaischer, alledaagser is geworden. De mensen vinden het noodzakelijk te weten waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeu ren. Het is niet meer genoeg om van iemand eenvoudig je idool te maken. Je moet tegenwoordig pre cies weten waarom je iemand tot je idool verheft. We zyn meer gaan analyseren. Daar verlies je het naieve door, maar je wordt er wel wijzer van. Je kunt dat proces niet meer terugdraaien, hoe graag je ook zou willen. Dat lijkt vervelend, maar ik ben er zeker van dat we iets prachtigs terug krijgen voor datgene wat we verliezen. De tij den veranderen, en zoals altijd zijn de mensen niet geneigd mee te ver anderen." Dali uit ziekenhuis BARCELONA (UPI) De 80-jarige Spaanse meester van het Surrealisme Salvador Dali heeft gisteraxxmd, ge heel hersteld van zijn huidtransplan tatie-operatie, een ziekenhuis tn Bar celona verlaten, 47 dagen nadat hij daar was opgenomen voor een behan deling van de ernstige verwondingen die hij bij een brand in zijn slaapka mer had opgelopen Vrienden van Dali zeiden dat de schilder voorlopig zijn intrek zou ne men in het stadje Figueras, zijn ge boorteplaats, in een appartement dat is ingericht in de "Torre Galatea", een annex van het Dali-museum dat is vernoemd naar wijlen de vrouw van Dali, Gala. Dali verliet het ziekenhuis "El Pi lar" in het gezelschap van twee ver pleegsters, een arts en zijn vriend, de schilder Antonio Pitxot. (foto AP) AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer mensen gaan kunst lenen bij artoteken en het ziet er naar uit dat aan deze ontwikkeling geen einde zal komen. Het aantal leners by ar toteken en kunstuitleencentra be draagt dit jaar ongeveer 55.000 en groeit jaarlijks met meer dan 5.000. Dit heeft de Vereniging Overleg van Artoteken (VOA) bekend ge maakt. Het aantal uitgeleende kunstwerken steeg de laatste jaren nog spectaculairder. In 1975 wer den 15.000 werken uitgeleend, in 1984 naar verwachting honderd duizend. De komende maanden gaan de artoteken in samenwerking met het ministerie van welzyn, volks gezondheid en cultuur (WVC) en de Rijksvoorlichtingsdienst onder het motto „Kunst lenen - Geen kunst" activiteiten opzetten om de kunstuitleen in de belangstelling te brengen. De activiteiten zullen bestaan uit tentoonstellingen van nieuwe collecties, het uitgeven van kunstbonnen en kortingsbonnen, speciale attracties in de vorm van prenten, grafiekmappen, kalen ders, cadeau-abonnementen en in formatieboekjes over onder meer grafiek en beeldenroutes. SCHEVENINGEN (GPD) - Meer dan 500 motorcoureurs nemen zon dagmiddag bezit van het Scheve- ningse strand, wanneer voor de vierde keer het startsein wordt ge geven voor het spektakel Veroni ca's Strandrace. Met een snelheid van 170 kilometer per uur of nog harder racen motorrijders over deels hard, deels rul zand De strandcross trekt elk jaar weer meer bezoekers: vong jaar zorgden 150.000 kijkers voor een grote verkeerschaos in en rond Scheveningen. Zondag worden nog meer toeschouwers verwacht op de 2,5 kilometer lange boule vard, die dan fungeert als één gro te, gratis staantnbune. De vyf kerkgenootschappen in Scheveningen zijn niet zo gelukkig met deze massale happening. Twee jaar geleden kwamen de eerste protesten: de zondagsrust zou door de strandcross teveel worden ver stoord en het bezoekers verkeer veroorzaakte overlast voor de kerkgangers. Vooral de wijkge- meente van de Oude Kerk, gelegen op enkele tientallen meters van het strand, was woedend op Veronica: dominee kon zich tydens zyn preek zondagsmorgens amper ver staanbaar maken, doordat een heli kopter, die proefopnamen maakte van de cross, boven de kerk bleef cirkelen. Het Haagse college van B en W kwam echter na diepgaand onder zoek tot de conclusie dat verplaat sing naar de zaterdag niet mogelijk was. Door de verkeersdrukte zou den onoverkomelijke problemen ontstaan voor het plaatselijke be drijfsleven. Het drie uur durende spektakel, wordt door Veronica zondagmid dag rechtstreeks op tv uitgezon den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27