measnammmtKm 'Lingerie middel om muziek te verkopen' 'Balatum'bekoorlijk ballet 'Gun Club' is levensmoe Brigitte Bardot en de gewenning TV-rubriek Pikante meidengroep Appolonia 6 LTERDAG 22 SEPTEMBER 1984 KUNST PAGINA 33 De afgelopen drie televisiewe- ken werden opgevrolijkt, en ten dele ook afgevrolijkt, door Bri gitte Bardot, in de wandeling be kend als BB (niet te verwarren met MM en CC, en zeker niet met DD). Dit jaar 50 geworden, net als Sophia Loren (SL) maar wel acht jaar jonger dan Marilyn Monroe nu geweest zou zijn en vijfjaar ouder dan Claudia Cardi- nale (en tien jaar jonger dan Do- ris Day). Afgevrolijkt werden we door de films, waarin zij zo beroemd werd. Donderdagavond was dat 'Les Pétroleuses', toch wel de meligste film sinds de Franse ci nematografie met 'Une Partis des Cartes' van Georges Méliès in 1896 de bioscoopdeuren open de. Maar dat kon zij niet helpen, dat moet je de regisseur, Chris- tian-Jaque verwijten, zult u zeg gen. Die maakte met Gérard Phi lips in 'Fanfan la Tulipe' toch een aardige film, tenminste dat den ken we anno 1984, maar mis schien zou die nu ook erg tegen vallen. Gezegd moet worden, dat de juiste keuzes die Brigitte Bar dot de laatste tien jaar doet (voor zeehondjes en landhondjes, kort om voor alle levende niet-mense- lijke schepselen tegenover alle levende onmenselijke schepse len), niet kunnen verbloemen dat zij altijd minder gelukkig is ge weest in de keuze van de film scripts. Ik hoorde tot mijn stom me verbazing dat 'Et Dieu créa la Femme', dat altijd als haar film debuut in mijn geheugen was blijven hangen, weliswaar haar eerste grote succesfilm was, maar ook al haar achttiende film! door W/Ê Scheepmaker 1 1956, vier jaar na haar Overigens begon Marilyn Mon roe op dezelfde manier, als het domme blondje in kleine rol letjes in onbetekenende films. Haar debuut in 1948 in 'Scudda- Hoo! Scudda-Hay!' (je ziet haar in de verte even roeien in een bootje) staat ook niet bekend als een mijlpaal in de filmkunst. Maar al in haar zesde film, 'The Asphalt Jungle' van niemand minder dan John Huston, viel ze toch al op in een klein rolletje, en daarvoor zat ze al met de Marx Brothers in een film ('Love Hap py'). In de rest van haar carrière zat ze in zulke serieus te nemen films c.q. comedies als Gentle men prefer blondes, The Seven Year Itch (nog altijd een classic), Bus Stop, The Prince and the Showgirl. Some like is hot (ook eenclassic), The Misfits en haar eerste opgemerkte debuut in All about Eve. Zo'n prestigieuze lijst kan Bri gitte Bardot niet tonen, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ze een fenomeen was (en is), en dat haar films dankzij dit fenomenis- me toch aansloegen, - ze brach ten evenveel deviezen binnen als de Renault-fabrieken, werd in de derde aflevering van de docu mentaires over BB opgemerkt. In een van de eerste afleveringen zei Brigitte dat zij als eerste naakt op het filmdoek ver scheen, maar ten eerste was die naaktheid hoogst betrekkelijk, en ten tweede was ze bepaald niet de eerste. De eerste was, bij mijn beste weten, Hedy Lamarr, geboren in 1913 in Wenen, die in 1933 opschudding veroorzaakte toen zij in de Tsjechische film 'Extase' in een scène van tien mi nuten naakt optrad. En ik herin ner me de lichtelijke sensatie nog die de Deense film 'Ditte, een mensenkind' veroorzaakte, omdat Ditte daarin naakt te wa ter ging. Dat was in 1946. Het valt daarom niet goed meer te vatten waarom wij (ik sluit mezelf niet uit) in 1956 en de daaropvolgende jaren zonodig naar die BB-films moesten, maar dat komt misschien door gewen ning c.q. afstomping. Naakt is normaal geworden in de bio scoopfilms, en sinds we die bio scoopfilms ook op de televisie te zien krijgen hoeven we er niet eens meer de deur voor uit. Ster ker nog, dankzij de videotheken (en daarvoor nog dankzij de in middels uitgestorven televisiepi raten) is de onversneden porno een huis-, tuin- en keukenartikel geworden: 30 procent van de uit geleende videobanden bestaat uit pornofilms, en als men in een stad als Amsterdam (in Roer mond zal het wel moeilijker zijn) de moeite neemt een van de peepshow-etablissementen bin nen te stappen, dan kan men voor enkele guldens ook alle ho- mosexuele en sadomasochisti sche sexuele handelingen op uw gemak bestuderen, en als het meezit ook nog zien hoe je het met varkens, herdershonden, ezels, geiten, ponies, muizen en palingen doet (ik citeer nu even uit een aanbevelende catalogus van Gold Medal Video die ik laatst op de Firato kreeg aange reikt). Geen wonder dus dat we anno 1984 niet meer ondersteboven ra ken van BB's PP's (Preutse Pi kanterieën), en ons met enige verbazing afvragen waar ieder een (het Vatikaan bijvoorbeeld) zich in de jaren vijftig zo druk over maakte. 'Balatum', gedanst door Michèle An ne de Mey en Roxane Huilmand. Choreografie: Michèle Anne de Mey, muziek: Thierry de Mey. Gezien op 21 september in het LAK, Leiden. Al daar ook vanavond. LEIDEN - De sfeer bij het be gin is die van een landerige zon- dagayond. Twee meisjes zijn al leen in een appartement: ze zit ten voor de vitrage in een leun- Perez Prado, bepaalt in hoge ma te de dansvoorstelling 'Balatum' van de Belgische Michèle Anne de Mey. Thierry, de broer van de choreografe, heeft er allerlei va riaties op gemaakt; deels kamer breed georchestreerd, deels ook als gortdroog slagwerk. Het tweede bepalende element is de dansvloer: met een regel- w - - matig patroon bedrukt zeil van stoel, buiten gaan de lichtjes van het type balatum, welbekend bij een moderne grote stad Ze anders dan een opname van een oudoom, die een nummertje cha cha cha weggeeft op z'n magi sche orgel, om dat gevoel te ver drijven. Daar slagen ze volledig in. Die cha cha cha, 'Patricia' van de jaren van de wederop bouw in ons land heeft meege maakt. De twee danseressen ge bruiken die patronen vaak als speelse leidraad voor hun dans. Die dans valt in twee stemmin gen uiteen. Als in de muziek het Zuidamerikaanse overheerst zijn de bewegingen heel vrolijk en zwierig. Ritmische spelletjes, die soms schijnbaar terloops synch roon lopen en dan weer verschui ven. Roxane Huilmand beweegt zeer energiek, de langere, be dachtzame patronen worden door De Mey gemaakt. Bij de enkel door slagwerk be geleide delen slaat de stemming om. Dan worden de bewegingen tot krampachtige stuipen, die door het ritme als spasmen lijken te worden opgewekt. Het po dium is dan ook veel donkerder, alsof dan de nachtzijde van de dromerige hinkelspelen op het balatum wordt getoond. De pa tronen van het zeil spelen dan geen rol meer en er is geen on derling contact meer. Toch is het de solidaire vertrouwelijkheid die uiteindelijk overheerst. 'Balatum' is een zeer bekoor lijk werkstuk. Intiem en even wichtig van sfeer en met steeds ver op de achtergrond een slui merend verhaal. Michèle Anne de Mey presenteert er zich mee als een belangwekkend choreo grafe, die zich los van Anne Tere sa de Keersmaeker (met wie zij in 'Fasen' en 'Rosas' danste) overtuigend staande kan hou den. Ook de uitvoering was zeer zorgvuldig. Het doorgaande rit me was tot in de vingerkootjes terug te vinden. Daarin werd de maakster door de Nederlandse Roxane Huilmand nog overtrof fen. ARIEJAN KORTEWEG Mr. Komelis Jacob Cath is voorzitter van het col lege van bestuur van de Leidse Universiteit. Met zowel stad als universiteit heeft hij nauwe en lang durige banden. Geboren in 1921 in Leeuwarden als kind van een arts kwam hij in 1939 naar Leiden om er rechten te studeren. De oorlog onderbrak de stu die, Cath werd lid van de studentenafdeling van de Binnenlandse Strijdkrachten. Na de oorlog werd de studie voortgezet. Calh werd praeses collegii, (voorzitter) van het bestuur van Minerva en voorzitter van de mede door hem opgerichte Nederlandse Studenten Raad. In 1948 studeerde hij af en keerde na langdurige omzwer vingen door advocatuur en bedrijfsleven pas in 1972 aan de universiteit terug, dit keer in zijn hui dige functie. Afgaande op zijn 'Dwangbuis' kijkt hij vaker te levisie dan je van een zo drukbezet man (want Cath heeft nevenfuncties in het maatschappelijke- en be drijfslevenzou verwachten. Mij te vragen over de televisie programma's van de afgelopen week te schrijven is zoiets als een vegetariër verzoeken een week lang in een slagerij rond te lopen en te verslaan hoe de biefstuk ken en het gehakt er uit zien. Te levisiekijken zie ik als een goede vorm van ontspanning als ik niets anders wil doen en eens lekker onderuit ga zakken; li chaam en geest aan het freew heelen, maar net genoeg geboeid om niet aan moeilijke dingen te kunnen denken. Zaterdag was de eerste gele genheid en dus het programma bekeken. Eerst het journaal van acht uur. De nieuwsprater kijkt je aan met zo'n gezicht, dat je echt moet aannemen dat wat hij te vertellen heeft waar gebeurd is. Natuurlijk weer het omgeval len schip met de atoomresten in het ruim. Veel nieuws zit er niet in dat verhaal. Opvallende tegen stelling tussen de enerzijds de pogingen van journaal en actua liteitenrubrieken de spanning er in te houden en anderzijds de broodnuchtere berichten van de bergers. Dan wat gekeken naar 'Te land, ter zee en in de lucht'. Prima rubriek, die de vindrijk- heid in ons land weer eens laat Daarna wordt het moeilijker. Een film uit eigen land 'Op dood spoor'. Toepasselijke titel. Zoals zoveel Nederlandse films lood zwaar en te langzaam. Dus de drukknoppen verder langs ge drukt. Op Nederland 2 veel im port, en tenslotte Tina Turner. Je wordt er moe van als je ziet hoe hard die moet werken. Eigenlijk in dubbel opzicht onmenselijk: iemand zo aan de gang te zien om een zangnummer te brengen zou in elke andere branche door de arbeidsinspectie als onmenselij ke vrouwenarbeid worden ver boden. En verder: is er aan zo'n optreden wel iets echt mense lijks? Dus verder doorgedrukt langs de kabel, waar België en Duitsland altijd wel iets hebben, als je wilt freewheelen. Ook En geland komt door, maar het is blijkbaar moeilijk de regen en mist uit de kabel te zeven. Bij ons is tenminste de Londense mist vaak niet van de beeldbuis te krijgen. Bijzonder geschikt voor de te levisie zijn de natuurfilms. Zoals zondagmiddag over de Nijlkro- kodil, of aan het eind van die avond over molens. Tussendoor ook op Nederland 1 een prima opvoering uit Glyndebourne van 'Leonore'. Tot deze categorie reken ik ook Kerkepad; een echte vondst van een christelijke omroep. En oer- Nederlands in de goede zin. De letter C in hun naam aan een breed publiek tonen met een programma dat de rijkdom van ons kerkelijk bezit op ontspan nen manier laat zien. Jammer dat er maandagavond zoveel in ge praat moest worden. Daarin zijn de Nederlandse omroepen stuk voor stuk niet te verslaan. Ner gens ter wereld wordt zoveel ge legenheid geboden aan wie het maar wil kleine boodschappen uit te spreken, liefst uitgelokt door omroepers die hun vragen zo stellen dat het antwoord al vaststaat. Als daarvoor eens een aparte golflengte beschikbaar kwam, dan zou de rest heel wat aantrekkelijker zijn. Dat geldt ook dikwijls voor parlementaire rubrieken. Te dorps, met grote aandacht voor tweebenig her kauwen. Van herkauwen gesproken: prinsjesdag met des avonds de commentaren op beide kanalen. Als praatjes gaatjes vulden zou Ruding geen problemen hebben. Woensdag- en donderdag avond routine. Nederland 1 be gon eerst met de IKON, voor beeld van een omroep die via ge ruisloze infiltratie totaal van doelstelling veranderde. Oor spronkelijk kerkelijk werd nu een Turks jongetje vertoond, dat dichter wordt. Dallas sleept zich verder voort. Veel over gehoord, zelden gezien en niet het gevoel iets te hebben gemist. Mijn beste herinneringen zijn aan ontmoe ting op Caragao met Amerikaan se toeristen van een cruise-schip. In Willemstad zaten twee oudere vriendinnen op een terrasje. Wij streken er ook neer en kwamen in gesprek. Zij kwamen uit Dal las. 'Daar hebben we tegenwoor dig zo'n last van, vraag ons dus niets over de serie'. Dat viel mij niet moeilijk zoals u begrijpt. K.J. CATH HAARLEM (GPD) - „Er be stond nog geen meidengroep die de seks er zo duimendik boven op legde als wij. Compleet met de aankleding, de lingerie. Elk ander groepje hield zich aan de •ongeschreven wetten, een tikkel tje pikant, een beetje wild. Maar Prince wilde iets dat niet ge- Iwoontjes was en er ook geen doekjes om zou winden. Iets dat al in zijn verschijning uniek zou zijn. Wij hadden dan ook een heel andere ..eh.. uitwerking. Het kostte ons natuurlijk een tijdje om aan elkaar te wénnen, om te vergelijken wat we zelf hadden geschreven, maar we konden ei genlijk vanaf het begin goed met elkaar opschieten". De blonde Brenda Bennett (24, Boston) voert het hoogste woord. Samen met de Indisch ogende Susan Moonsie (18, Minneapolis) kent ze het klappen van de zweep het langst. Brenda zat ja ren geleden in een bandje dat aan de Oostkust van de Verenig de Staten het hoofd alleen boven water kon houden door top-40- materiaal na te spelen en het aan bod van Prince moet er indertijd hebben uitgezien als een paradij selijk contract uit Hollywood. Met het damestrio Vanity 6 kwam de beloofde wereldroem inderdaad tot stand. Na het eerste succes smeerde de belangrijkste van het nieuwe trio 'm. Vanity zag een solocar rière in het verschiet. In Minnea- Meidengroepen zijn bijna net zo oud als de popmuziek. In het begin van de jaren zestig had je ze al: The Shirelles en Ronnie Spector uit de stal van Phil Spector, Martha Reeves and the Vandellas en The Supremes uit de Motown-catalogus. In de jaren zeventig waren ze er ook wel, maar minder opzichtig: The Three Degrees, Labelle. En altijd waren ze weer het produkt van een of meer mannen, die likkebaardend weer de volgende modellen contracteerden. Nederland bleef niet achter: Luv\ Babe, Dolly Dots en Center fold. Dat laatste, in lingerie optredende trio, is een flauwe ko pie van een Amerikaans meidentrio, dat eerst Vanity 6 heette, maar nu Appolonia 6 is gedoopt. Appolonia Kotero, Brenda Bennett en Susan Moonsie dansen naar de pijpen van Prince, het nieuwe Amerikaanse popidool, en treden in opwindende lingerie en met teksten die niets aan de verbeelding overlaten op in Purple Rain, het speelfilmdebuut van hun beschermheer. Vorige week kwamen ze aan in Nederland. Zonder glitter, gla mour en jarretels, wel met babbels. polis keken Brenda en Susan, sa men met hun ontdekker Prince, dagenlang naar videotapes. Solli- door John Oomkes citeren gaat tegenwoordig een stuk makkelijker per slot van re kening. Appolonia Kotero, een 24-jarige donkere brunette uit Santa Monica in Californië, zag er goed uit, kon zingen en dan sen en kreeg het verzoek het vliegtuig naar Minneapolis te ne men, de thuishaven van Prince. In Amerika denk je dan niet meer na, maar neem je het eerste vliegtuig. Brenda:„Het enige dat voor ons telde was, kon ze met ons overweg? Kon ze wat? Had ze wat meer in huis? Begrijp je?" Hoe belangrijk was Appolo- nia's fysieke verschijning? Susan giechelt. Brenda blijft zichzelf: „Ze had iets in haar per soonlijkheid... natuurlijk, ze was erg knap. We dachten dat ze visu eel gezien goed bij ons zou pas sen. Ik moet zo eerlijk zijn om toe te geven dat zij ons meer gla mour verschaft, vooral in licha melijk opzicht. Meer dan met Va- The Gun Club. Leids Vrijetijdscen trum. Gehoord: 21 september. Met Jeffrey Lee Pierce-zang en gitaar, Pa tricia Morrison-bas, Terry Graham- drums en Kid Congo Powers-sologi- LEIDEN - Met de recente el pee 'The Las Vegas Story' geeft pistolenclub-voorzitter J.L. Pier ce een nog zwartgalliger visie op zijn leven en dat van anderen dan hij op voorgaande schijven al heeft gedaan. De Amerikaanse viermensformatie (de groep heeft een bassiste in haar mid den) zou kunnen worden be schouwd als de absolute tegen pool van bands als U2 en de Sim ple Minds die in hun teksten en muziek blijk geven van een rots vast vertrouwen op 'beter', mits daarvoor wordt gestreden, na tuurlijk. The Gun Club liet ook gister avond op het podium van het re delijk volgelopen LVC merken dat het verblijf op deze donkere aardbol maar het beste kan wor den beëindigd door Het Laatste Oordeel af te kondigen. Een an dere uitleg aan de bedoeling van de loodzware en met een overdo sis aan volume gebrachte muziek kan zelfs door een ras-optimist niet worden gegeven. Alleen al om te zien was het viertal ronduit angstaanjagend. Bassiste Patricia Morrison bij voorbeeld hoeft alleen nog maar de deksel van haar doodskist achter zich dicht te doen, zo klein is het verschil tussen haar verschijning en die van een lijk. En frontman Pierce met zijn ge bleekte haar, zijn waanzinnige geschreeuw en zijn ongecontro leerde ademtochten door een sax maakte de boel er ook al niet vro lijker op. Grootste bezwaar tegen de groep is dat zij de door haar ge predikte zinloosheid van het be staan zo nadrukkelijk in haar ul tra-furieuze muziek doorvoert dat er voor de luisteraar niets te raden, te overdenken, overblijft. In feite is er geen enkele span ning, het is alleen maar nihilis me. verpakt in een onstuitbare en verlammende orkaan van ge luid, dat de klok slaat. Pierce en de zijnen zijn absoluut niet in staat om te relativeren. Depres sieve lieden kunnen op de maat van het gehak van drummer Gra ham alleen maar nog dieper weg zakken in het moeras. Voor de optimisten, de doorbijters, res teert een schouderophalen. En een prop watten ter bescherming van de oren, de meest geteisterde lichaamsdelen, gisteravond. Gitaren als drilboren, slagwerk als olifantengestamp en een bas die wordt bediend door een bankwerkster, het is allemaal or dinair effectbejag en te gemak kelijk om nog serieus te worden genomen. WIM KOEVOET nity het geval was. Ze lijken wel op elkaar, maar....". Al die tijd heeft het onderwerp van gesprek rustig en lichtelijk verveeld door de vermoeienissen van dit eerste overladen bezoek aan Europa zitten luisteren. Ap polonia besluit in te grijpen: „Ik denk dat de overeenkomsten met Vanity duidelijk zijn. Zowel Vanity als ik zijn het type waar Prince op valt. Als je wat foto's naast elkaar zou leggen van de meisjes die hij heeft gehad, dan zou je zien dat hij op het donkere type valt. Misschien zit er een blondje tussen. Natuurlijk telde iedereens mening, het manage ment moest ook het licht op groen zetten. Maar ik viel in de smaak en bezat de vereiste kwa liteiten, denk ik". Appolonia weegt het effect van haar woorden. „Het is toch veel prettiger als je tegen iemand als Prince vriendelijk goedemorgen kunt zeggen, dan dat het contact koeltjes verloopt?" - Zou je het baantje ook heb ben gekregen als je een roodhari ge Ierse schone zou zijn? Brenda: „Het hangt er nog maar van af... Ik weet het niet. Ik denk dat als je kunt acteren, zin gen en dansen... Als je een knap pe roodharige was geweest en persoonlijkheid zou hebben, dan misschien... Ja, hij heeft de nei ging om donkerharige, gekleur de vrouwen wat voor te trekken, maar hij sluit de deur niet af voor andere dames. Er komen ook wel wat andere vrouwen in Purple Rain voor, blonde serveersters als Katie en Kim, nee, het is een allegaartje aan typetjes. Zout en peper, net als wij". ADVERTENTIE in Den Haag Huurprijs 405,- per maand. Inl. 01727-7790 èöOOOOOCOQöOOOOC - Maar als je nu zowel artistie ke kwaliteiten zou hebben beze ten, de juiste huid- en haarkleur, maar bijvoorbeeld geen flinke bos hout voor de deur, zoals wij Nederlanders plegen te zeggen, zou je dan zijn ingehuurd? Susan, razendsnel: „Waarom niet? Vanity had helemaal niks. Ik denk dat het veel uitmaakt. Ze was mooi, had impact". Brenda: „In vergelijking met Vanity zijn we vrouwelijker, heb ben we meer glamour. Zij had meer het beeld van een rock 'n' roll-dame om zich heen hangen. Er is nu eenmaal verschil tussen een gele diamant en een blau- Je noemt die aankleding in lingerie typisch vrouwelijk? Veel mensen zouden daar tegenwoor dig toch wat anders over denken. Appolonia: „Ik dacht toch dat de mensen er in Europa wat an ders tegenover zouden staan. Dat ze wat ongedwongener waren in hun opvattingen op dit punt. In de VS zijn grote delen van je pu bliek zeer conservatief. Aardappelzakken - Dat staat nog te bezien. Appolonia: „Ik geloof niet dat je iemand beledigt door zo op te treden of dat je vrouwen er mee vernedert. Het gebeurt met goe de smaak. Het is een middel om onze muziek te verkopen. Ik denk dat we in aardappelzakken het podium op kunnen, en dat de mensen onze muziek dan nog op prijs zouden stellen, want die muziek is goed. Little Richard werd jaren geleden al gekriti seerd. Kijk eens naar hem. Achteraf geeft iedereen die er toch maar een beetje kijk op heeft, graag toe dat hij meer in huis had". - Het visuele imago is tegen woordig anders nog wel wat be langrijker dan aan het eind van de jaren vijftig. Brenda: „Natuurlijk. Het onze bewijst dat ook". Appolonia: „Het heeft effect. De mensen kijken. En als men sen eenmaal kijken, dan luiste ren ze ook. Het heeft allemaal met elkaar te maken". - Denk je dat je een faire kans hebt om ook je muzikale talenten te kunnen laten zien? Brenda: „In het begin, met Va nity 6, was het gedeeltelijk an ders, omdat de seksualiteit die toen onze act uitmaakte, zeer zwaar aangezet was. Ook ai had den sommige songs toen al het nodige gewicht, ze werden toch onderuit gehaald door de nieu wigheid van onze aankleding. Mensen dachten eerst dat het een grap was. Wat willen die meisjes proberen te bewijzen ei genlijk? Het was een totale shock. Wat een stelletje sletten, was een veelgehoorde reaktie. Ze zagen drie vrouwen in lingerie en hun eerste reaktie was...". Susan: „...Dat we seks aan de man brachten." Brenda: „Ja, mmm. Seks aan de man brengen is niets nieuws onder de zon." Susan: „Sinds de eerste tv- beelden is het niet weg te denken geweest. Elke Ster-spot zit er mee volgepropt. Overal zit weer zo'n dubbele bodem achter". Brenda: „Je gebruikt-seks ap peal om iets anders te verkopen. We deden dat niet opzettelijk. We bedachten niet dat zo'n verkoop- truc zou werken. Niet eerst shoc keren en dan...Het zit een beetje in ons. Susan is wat vrouwelijker dan ik, maar we houden van het gevoel van dit spul. Lingerie is erg comfortabel om in op te tre den". Susan: „Het is altijd erg war op het podium. Die lampen i ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 33