Schandaaltjes omgeven miss-verkiezing in VS Staatstelevisie RAI verwikkeld in ongelijke strijd met commercie Amerikanen scharen zich zaterdag voor de tv Hum. Verbond wil niet op Hilversum 5 Ruzie om geld bij Shorts 'Bemoeizucht': weinig origineel stuk Meer schouwburgbezoek DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1984 iFM'Si'M'üHi PAGINA 25 Concurrentie bundelt zich in vrije Italiaanse tv-wereld ROME (GPD) - Dat de vrije concurren tie op televisiegebied in Italië uiteinde lijk zou leiden tot concentraties en mo nopolievorming is van het begin af voor speld en nu dan ook uitgekomen. De ei genaars van de drie grootste particuliere netwerken, Silvio Berlusconi voor Cana- le 5 en Italia Uno en uitgeverij Mondado- ri voor Retequattro, hebben het einde aan van hun moordende concurrentie strijd en een verregaande vorm van sa menwerking aangekondigd. De grote overwinnaar is Berlusconi, groot geworden als projectontwikkelaar, daarna succesvol uitgever van tijdschrif ten en ten slotte televisiemagnaat: hij verwerft 50 procent van Retequattro, die van geduchtste particuliere concurrent nu compagnon wordt, met alle gevolgen vandien voor de gezamenlijke aankoop van televisieprogramma's, de coördina tie van de uitzendingen, de reclamewer ving en vooral ook de strijd tegen de ge meenschappelijke vijand, het staatstele- visiebedrijf RAI. Om welke enorme belangen het hier gaat kan blijken uit enkele cijfers. Van de ruim 26 miljoen Italiaanse lrijkers ge durende 'prime time' (van half 9 tot 11 uur avonds) trekt de RAI er met zijn drie kanalen 11 miljoen, waarvan 7 op het eerste net, en de drie grote particulieren eveneens 11 miljoen, waarvan ruim 5 op Canale 5. Van de totaal in Italié beschik bare reclamepot (kranten en tijdschrif ten niet uitgezonderd) van 2690 miljard lire (53 miljard gld) strijken de drie daar entegen maar liefst 810 miljard op (16 miljard gld), tegen de RAI maar 410 mil jard, dus iets meer dan de helft. Zo ziet de Italiaanse televisiewereld er anno 1984 wel heel anders uit dan het grondwettelijke hof bij twee gedenk waardige uitspraken over deze matérie voor ogen stond. De belangrijkste van de twee deed het hof in 1976: uit naam van de grondwettige vrijheid van me ningsuiting verklaarde het de monopo liepositie van de RAI in strijd met de grondwet en kende het aan iedere bur ger het recht toe een radio- of tv-station te beginnen, juist zoals het hem vrijstaat een krant of een tijdschrift op te richten. Alleen op een punt gaf het de bestaan de wet gelijk: uitzendingen die het hele nationale grondgebied bestrijken1 kun nen worden aangemerkt als openbare diensten, juist als spoorwegen, telefoon of posterijen, waar een staatsmonopolie wel door de grondwet is voorzien. Het hof beperkte het zendrecht van particu lieren daarom tot het plaatselijke vlak: een stad, een provincie of hooguit een gewest, terwijl landelijke uitzendingen voorbehouden bleven aan de RAI. Nu blinken de leden van het hof wel uit in juridische kennis, maar van de technische ontwikkelingen op tv-gebied hadden ze minder kaas gegeten. Dat hun uitspraak die niet kon tegenhouden bleek al snel. Er ontstond dadelijk een gekrioel van jewelste, en in een mini mum van tijd had Italië zo'n 600 tv-sta- tions, die elkaar op de gekste manieren de loef probeerden af te steken om kij kers en, vooral, adverteerders te winnen. De meeste mededingers merkten al spoedig dat televisie een buitengewoon kostbare liefhebberij is en zo ging de een na de ander na enkele maanden of jaren failliet, of werd opgekocht door de door Hein ten Kortenaar meest kapitaalkrachtige bedrijven: Ber lusconi, Mondadori en nog een tweetal kleinere groepen, die na verloop van tijd dus over een landelijk net van plaatselij ke zenders beschikten. Nu zijn plaatselijke zenders een heel aantrekkelijk reclamemedium voor de bakker om de hoek, maar veel minder voor de grote adverteerders, waar het grote geld vandaan moet komen. Om dat binnen te halen was een landelijk net niet genoeg, maar moesten er ook lande lijke uitzendingen komen, tegen het ver bod van het grondwettelijke hof in. Het foefje om dit verbod te omzeilen was te gelijk eenvoudig en veel goedkoper dan de (verboden) oprichting van de honder den zendmasten die in dit bergachtige land voor landelijke televisie nodig zijn. Alle programma's worden ruim van te voren op videobanden gezet en naar alle aangesloten plaatselijke stations ge stuurd, waar ze gelijktijdig op de vastge stelde datum worden uitgezonden. Reclame Formeel neemt men dus het verbod in acht, want er wordt niet landelijk vanuit één punt uitgezonden, maar het resul taat is hetzelfde: van Milaan tot Catania ziet de kijker dezelfde films, shows, tv- series, compleet met aankondigingen en doorschoten met dezelfde reclamespots, want de commerciële zenders volgen het gekmakende Amerikaanse systeem van reclame dwars door alle programma's (terwijl de RAI zijn reclameblokken voor en na ieder compleet programma plaatst). Enig aanzienlijk nadeel: het sys teem laat geen live-uitzendingen toe, en dus ook geen journaals. Tegenwoordig is het zo dat alle kran ten, en zelfs het eigen programmablad van de RAI, naast de R Al-program ma's ook die van de landelijke commerciële netwerken publiceert. De tweede uit spraak dateert van 1981: het hof consta teerde de nieuwe situatie en betreurde het uitblijven van een omroepwetgeving die rekening hield met de vorige uit spraak. In zijn richtlijnen voor zo'n wet, die uiterst urgent werd genoemd, intro duceerde het hof naast de vrijheid van meningsuiting een tweede principe: de pluriformiteit. Om die te waarborgen, zo vermaande het, diende de wet elke trust vorming in de televisiewereld te verbie den. We zijn nu drie jaar verder en de nieu we omroepwet is er nog steeds niet. De trustvorming is in volle gang en het lijkt er sterk op dat het parlement, en met na me de twee voornaamste regeringspar tijen, christen-democraten en socialis ten, de zaak met opzet zo lang hebben gerekt om de particulieren de gelegen heid te geven op hun gemak hun zaakjes te regelen en de wetgever voor voldon gen feiten te stellen. Voor de kijker heeft de situatie niet al leen maar nadelen. De commerciële zen ders hebben als gekken opgekocht bij film- en televisiemaatschappijen in bin nen- en buitenland (om wat voor cijfers het gaat blijkt wel uit het bedrag dat de nieuwe combinatie Berlusconi-Monda- dori moet neertellen voor het magazijn van Retequattro: 103 miljard, 200 mil joen gulden) en volgens de wet van de gemiddelden zit daar af en toe ook iets goeds of voortreffelijks bij. Van de andere kant heeft de concur rentie de RAI aardig opgepept. Op de stroom van vermaak van de commercie moet hij wel reageren met miljoenen contracten aan populaire artiesten, maar daartegenover staan indrukwekkende eigen produkties. Men hoeft er alleen maar aan te herinneren dat regisseurs als Bertolucci, Ferreri, Olmi, de gebroe ders Taviani, maar ook tientallen aanko mende filmmakers de laatste jaren voortdurend in opdracht van de RAI hebben gewerkt. Maar het staatsbedrijf blijft in een moeilijke positie: het krijgt de kijkgel den, maar wordt tegelijk betutteld door een parlementaire toezichtcommissie, die elk jaar een plafond voor de reclame inkomsten vaststelt (dit jaar 445 mil jard). Dat staat in de wet op het uitge verswezen en moet dienen om de kran ten niet al te zeer te benadelen, maar het geldt niet voor de commerciële zenders, die immers voor de wet niet bestaan. Het is duidelijk dat de RAI het op den duur niet zal kunnen bolwerken, als er niet snel een wettelijke regeling komt waar aan ook de particuliere zenders worden onderworpen. Dolle pret in Atlantic City de miss-verkiezingen. Kort geding tegen de staat DEN HAAG (ANP) - Het Huma nistisch Verbond heeft besloten een kort geding aan te spannen te- r gen de staat om gedaan te krijgen, dat de minister van WVC alsnog zijn beschikking intrekt volgens welke kerken, religieuze groepe ringen en geestelijke stromingen na 1 oktober uitsluitend hun bood schap kunnen verspreiden via de op doelgroepen gerichte zender Hilversum 5. De Raad van State heeft de tegen deze beschikking in het geweer ge komen kerken en groeperingen niet ontvankelijk verklaard in hun beroep. Volgens het Humanistisch Verbond is dat geen reden nu maar het hoofd in de schoot te leggen, aangezien de Raad van State niet inhoudelijk op de bezwaren is in gegaan. Het Humanistisch Verbond houdt staande dat het thuis hoort op een informatieve zender die zich tot heel het volk richt en niet alleen tot een doelgroep en zal via een kort geding zijn gelijk trachten te halen. Naar de heer Vogel, hoofd van de radio- en televisiedienst van het HV verklaarde, heeft het HV nog getracht de Interkerkelijke Omroep Nederland IKON mee te krijgen in het aanspannen van een kort geding, maar heeft deze om roep geen gehoor aan dat verzoek willen geven. De directeur radio van de IKON, de heer B. de Ronde, bevestigt dat deze omroep geen juridische mid delen te baat zal nemen om uitzen dingen via Hilversum 5 te ontgaan. Het dagelijks bestuur van de IKON heeft deze kwestie uitgebreid be sproken en is van oordeel, dat de kansen in een kort geding gelijk te krijgen, te gering zijn. De IKON motiveert dat met de overweging, dat juridisch gezien moeilijk is aan te tonen, dat de IKON bij plaatsing op Hilversum 5 onevenredig veel schade lijdt, ook al denkt de IKON zelf dat dit wel het geval is. „Als je dan weer ver liest roep je wederom een golf ne gatieve publiciteit over je heen", aldus de heer De Ronde. WASHINGTON (GPD) - Miss Ohio had tranen in de ogen. Zij was inderdaad in 1982 wegens winkeldiefstal gearresteerd, had bekend, maar kwam er met een schrobbering vanaf. En allerlei verontwaardigde mensen vonden nu dat zij we gens dit vergrijp komende za terdag niet zou mogen deelne men aan een van Amerika's merkwaardigste manifestaties, de Miss America-verkiezingen. door Henk Kolb Terwijl de andere kandidaten zich in de badplaats Atlantic City uit putten bij het instuderen van hun onbenullige variété-nummertjes en chaperonnes nauwgezet in de gaten hielden of een enkeling zich niet 's avonds tersluiks op het pad van de opwindender zonden begaf, kreeg de 23-jarige blondine staan de een persconferentie te horen dat zij gewoon mocht blijven meedin gen. Het gaat de organisatoren en dat is dan voornamelijk de 71-jarige ef fectenmakelaar Albert A. Marks, niet voor de wind de laatste tijd. De wereld van vandaag lijkt voorbij gesneld aan de beginselen die van de deelnemers nog worden ver wacht. Dat is vooral duidelijk ge worden sedert Miss Amerika 1983, Vanessa Williams, in het blad Pen thouse, in aanmerkelijk méér on derdelen te bezichtigen was, dan de keurige badpakken en avond jurken van de organisatie prijsge ven. Vanessa Williams, ook al voort durend in tranen, moest aftreden van de strenge zedenmeesters, die met iedereen het beste voor heb ben en zweren dat hun organisatie geen commerciële belangen heeft, maar daarentegen 'de meisjes', 'de jonge vrouwen waarop Amerika trots kan zijn', de behulpzame hand wil bieden naar een prettige toekomst. Alle deelneemsters teke nen een contract met de organisa tie en daarin verzekeren zij nooit getrokken te zijn geweest 'bij een daad van morele laagheid'. Open baar vertoon van borst, bil en schaamhaar mag al niet en de pren ten van Vanessa 'in lesbische inter actie' met een andere dame joeg Marks en zijn vrienden naar de hoogste toppen van verontwaardi ging. En wat nu? Eerst dus die hele maal blote Vanessa, toen een win keldievegge, vervolgens de onthul ling dat ook Miss Florida 1982 mee deed hoewel zij was gearresteerd vanwege rijden onder invloed en als klap op de vuurpijl woensdag opnieuw een dreigende onthulling van de hoofdredacteur van Pen thouse, Guccione. Hij zegt 350 an derhalf jaar oude kleurendia's te hebben van een deelneemster en die te zullen publiceren als zij wint. Verwacht van Albert Marks niet dat hij de dingen bij de naam noemt. Williams' aftreden heet 're cente gebeurtenis' of 'c omstandigheid'. Woorden als seks, pornografie en naaktfoto's worden in het behoorlijk met vrouwen van lichte zeden gestoffeerde Atlantic City dit weekeinde (maar dan ook alleen dit weekeinde) niet gehoord. Marks fulmineert tegen een orga nisator van een regionale voorver kiezing, die gezegd heeft dat 'zijn deelneemster' beschikt over 'alle lijfelijke onderdelen'. Want dat is seksisme. En dat mag niet van Marks in een land waar 'girl-wat- ching' een nationale sport is. Hij jammert dat de journalisten altijd hetzelfde zeggen: exploitatie, seksisme enzovoorts. Hij bezweert dat het meer gevorderde seksleven in grote steden zijn vriesdroge ver sie van opwinding over een mooi vrouwenlijf niet accepteert, maar beweert terecht dat de tv-uitzen- ding van de verkiezing in klein steeds Amerika, het evenement van het jaar is. Minder dan een vijf de van de deelneemsters komt uit de grote steden waar meer dan een derde van de 250 miljoen Amerika nen woont. Hij zegt dat zijn Miss-verkiezing thuishoort bij de traditionele Ame rikaanse gegevens, bij het terug verlangen naar waardevolle dingen als moederschap, de vlag, appel taart en zo meer. Hij heeft alleen geen passend antwoord op de vraag waarom dan juist het onder deel van de competitie in zwempak in zovele huiskamers met van spanning samengeknepen knieën wordt afgewacht. „Vrouwen die aan gymnastiek doen, zoals bij de Olympische Spe len, hebben ook niet veel meer aan", roept hij. „Het is gewoon het oude verhaal dat je zelf uitmaakt wat je wil zien. En als je naar het strand gaat, zie je wel erger". Zo gaat Marks zijn gang. Dwars door schandaalverhalen over juryleden die slapen met op winst beluste mededingsters, ongeacht het dron ken rijden, een winkeldiefstal, ge schokt en teleurgesteld wegens het bloot, gesteund in de overtuiging dat hij met honderdduizenden dol lars aan studiebeurzen veel goed doet. Maar al die meisjes die al sedert 1921 naar Atlantic City komen voor een stukje glorie, brengen het zel den tot onmiddellijke roem en rijk dom. Jaarlijks vullen 250.000 kan didates toch weer de formulieren in en poetsen hun mooiste glim lach verwachtingsvol op. Atlantic City is er blij mee, ook al zijn de tien miljoen dollar die de verkie zingen in de plaatselijke economie pompen, minder dan de opbrengst die op een normale dag aan de casi no's ten deel valt. Het geeft Atlan tic City een goed imago, een allure van gezond familie-vermaak. En zo komt het dat sedert het spektakel in 1954 voor het eerst per televisie werd uitgezonden tussen een kwart en de helft van het Ame rikaanse volk zich bij die gelegen heid rond de buis zet om zelf ook een beetje mee te kiezen. Volgens de computers wordt het dit jaar Miss Kentucky. Roy Casembroot nieuwe drummer LEIDEN Drummer Peter We zenbeek (18) heeft de Shorts verla ten. Uit vijfentwintig kandidaten is Roy Casembroot (19) uit Hillegom als zijn opvolger aangetrokken. Volgens manager Danny de Heer zal de wisseling geen invloed heb- ,ben op de muzikale koers van de Shorts. Peter Wezenbeek (uit Zandvoort) heeft ruim acht jaar deel uitge maakt van de Shorts. Hij is volgens zijn vader om financiële redenen uit de groep gestapt. Vader Wezen beek meent dat zijn zoon nog een flinke som gelds tegoed heeft van manager Danny de Heer, en heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen om dit bedrag op tafel te krijgen. Hij wil het desnoods op een rechtszaak laten aankomen. Vader P. Wezenbeek: "Al vanaf het eerste succes van 'Comment ca va' heb ik aangedrongen op finan ciële openheid en inzage in de boe ken gevraagd. Ik wilde dat de con tracten van de Shorts met manager De Heer zwart op wit geregeld zou den worden. Dat is steeds uitge- FILMPRODUCENT OVERLE DEN Georges de Beauregard, één van de belangrijkste Franse filmproducenten, is na een langdu rige ziekte op 64-jarige leeftijd overleden. Georges de Beauregard produ ceerde met name de gehele 'Nou velle Vague' in de Franse film aan het eind van de jaren vijftig. Ook was hij verantwoordelijk voor films van Jean-Luc Godard als 'A bout de soufflé', 'Pierrot le Fou' en 'Le mépris'. Ook produceerde hij films van Claude Chabrol en Pierre Schöndorfer. 'Bemoeizucht' van Paul Haenen, ge speeld door Toneelgroep Centrum. Regie: Mette Bouhuijs, decor: Merel van Meurs. Gezien op 12 september in Bellevue, Amsterdam. Aldaar nog dagelijks tot en met 31 oktober, m.u.v. zondagen en maandagen. AMSTERDAM 'Bemoeizucht' is een zeer hedendaags toneel stuk. Alle narigheid, waarmee de hedendaagse mens in zijn leven te maken kan krijgen, wordt erin aangeraakt: van derde wereld oorlog tot hondepoep, het pen netje van Paul Haenen is erlangs geschampt. De junks zijn de eni ge opvallende afwezigen. Maar het hoofdbestanddeel is het doolhof van relaties, waarin iedere landgenoot, die niet van gisteren is, verstrikt hoort te zijn. Een onderwerp dat in damesbla den en wetenschappelijke stu dies al zo uitgebreid is behan deld, dat het haast ondoenlijk lijkt er nog een verrassende draai aan te geven. In 'Bemoeizucht' draait het om Peter (Serge Henri Valcke), die een mislukte verhouding met Anke (Wivineke van Groningen) achter de rug heeft en zich sinds dien vooral tot mannen aange trokken voelt. Zijn probleemloze verhouding met Marco (Edward Montie) wordt hem door Anke, haar moeder en al hun vrienden en vriendinnen van vroeger niet in dank afgenomen. Er worden groepsgesprekken gehouden. Zogenaamdom te achterhalen waarom het tussen Peter en Anke is misgegaan. De werkelijke opzet is echter om Pe ter en Marco problemen aan te praten, zodat Anke haar net weer kan strikken. Het stuk begint daags na de eerste bijeenkomst en eindigt met de desastreuze afloop van de tweede en laatste. De periode daartussen wordt gebruikt om te laten zien hoe buitenstaanders - ieder om zijn eigen redenen - al les in het werk stellen om de ge Scène uit 'Bemoeizucht': Saskia (Henriëtte Tol) en Frans (Polio Ham burger) vallen elkaar in de armen aan het ziekbed van diens vrouw Els Coby Stunnenberg). (foto Kors van Bennekom) zonde relatie tussen Peter en Marco te verzieken. Omdat dat tijdens het eerste groepsgesprek mislukte, wordt een tweede sessie georganiseerd. Ook dan slaagt de opzet niet. De stokers hebben zich niet in be dwang en gaan in eikaars beer putten roeren. Dan komt er heel wat boven. De een heeft voyeu ristische trekken, de tweede doet hèt met elke man, een derde heeft zelf een homofiel verleden en de moeder van Anke heeft in het verleden haar man van de trap geduwd bij een ruzie om de vaatwasmachine. 'Bemoeizucht' is een stuk om moedeloos van te worden. Niet alleen wegens alle beerputten die worden gelicht, maar vooral omdat daarbij nergens een bo dem wordt geraakt. Haenen lijkt te hinken op twee gedachten. Hij brengt een boodschap: stook niet in een goed 'huwelijk', maar wil tegelijk zijn publiek daar vooral niet mee vervelen. Het principe van de lach en de traan dus. Te lachen valt er ze ker, want Haenen maakt soms vaardig gebruik van hopeloos ontsporende en absurde dialo gen. Die grappen zijn echter slecht gedoseerd. Het stuk lijdt onder de terreur van elke twee minuten een kwinkslag, waar door het lachen je snel vergaat. Dan resteert slechts de traan om zoveel hedendaagse oppervlak kigheid. 'Bemoeizucht' is het eerste avondvullende toneelstuk van Paul Haenen, je mag hem dus niet te hard vallen. Toch had ik van hem meer verwacht dan de ze weinig oorspronkelijke ze- denklucht. Ook het spel van de acteurs van Centrum is niet voldoende om aan de clichéfiguren mense lijke trekken mee te geven. ARIEJAN KORTEWEG steld. Dat zelfde geldt voor de ver deling van de inkomsten. Er zou al meer dan een half jaar geleden een bv worden opgericht, maar dat is nog steeds niet gebeurd". "Ik heb het vermoeden dat door het plotselinge succes van de groep de zakelijke kant is ver slonsd. Ik verwijt De Heer geen op zet, maar wel ernstige nalatigheid. Daardoor is veel geld aan de strijk stok blijven hangen". Peter Wezenbeek is inmiddels op zoek naar werk elders als drum mer. Danny de Heer, vanaf het begin manager van de Shorts, zegt dat er wat betreft de verdeling van de in komsten een duidelijke afspraak is gemaakt: de vier leden van de Shorts en de manager hebben vol gens hem ieder recht op twintig procent. Hij beaamt dat Peter We zenbeek nog een deel van de recet tes van optredens tegoed heeft. De Heer: "Maar Wezenbeek heeft wei nig geduld, blijkbaar". De manager geeft toe, dat de boekhouding niet volledig is bijge werkt. Hij wijt dit aan de moeite die het kost, een bv op te richten. Dit omdat de leden van de Shorts, die deelgenoot van de bv zouden worden, nog minderjarig zijn. "Het plotselinge succes van 'Comment ca va' heeft ons inder daad overvallen", geeft De Heer toe. "We moesten veel reizen naar het buitenland. In die periode had ik weinig tijd om de zakelijke kan ten tot in de puntjes te regelen. Maar nu loopt alles regelmatig". Eind september wordt een nieu we single van de Shorts uitge bracht. De A-kant wordt hoogst waarschijnlijk: 'Je hebt het maar geleend'. De Shorts in nieuwe samenstelling: v.l.n.r. Roy Casembroot, Hans van VondelenErik de Wildt en Hans Stokkermans. (foto Holvast) AMSTERDAM (ANP) - De belangstelling voor theaterprodukties in het nieuwe seizoen is gestegen. In bijna alle schouwburgen is sprake van een sterke stijging van de abonnementverkoop. Ook de verkoop van abonne menten voor de Leidse Schouwburg vertoont een stijgende tendens, evenals trouwens de concertseries van K&O. Verwacht wordt ook dat de losse kaartverkoop het komend seizoen zal toenemen. Dit blijkt uit een voorlopige enquête van de Vereniging van Schouwburg- en Concertge bouwdirecties in Nederland. Exacte cijfers over de stijgende belangstel ling zijn niet bekend. Volgens de Vereniging is moeilijk na te gaan waarom de belangstelling gestegen is. „Van belang zal zijn dat het publiek meer vertrouwen heeft in de kwaliteit van de theaterprodukties", aldus de vereniging. Ook de belangstelling voor Nederlandse speelfilms in de bioscopen is toegenomen. Volgens de afdeling Speelfilmproducenten van de Neder landse Bioscoopbond bezochten vorig jaar ongeveer drie miljoen mensen Nederlandse films. In het eerste halfjaar van 1984 waren dat er al bijna tweeëneenhalf miljoen, ruim 25 procent van het totale aantal bezoekers aan bioscopen, aldus de speelfilmproducenten. Voorproefje musical Chess' AMSTERDAM (GPD) - Ter introductie van de Musical Chess zal op 29 oktober in het Amsterdamse Concertgebouw een selectie van het reper toire worden opgevoerd. De musical is geschreven door Tim Rice en de Abba-leden Benny Andersson en Björn Ulvaeus en zal eind volgend jaar in Londen te zien zijn als een complete theaterproduktie. Het voorproefje van Chess omvat vijf concerten. Naast Amsterdam zal Londen, Parijs, Hamburg en Stockholm worden bezocht. Hiertoe zal het complete London Symphony Orchestra, een vijf tig personen tellend koor, een rockgroep en de solisten Elaine Paige, Murray Head en Tommy Korberg. De musical gaat over een romantische politieke en sportieve ontmoeting tussen Oost en West. Aan de uiteinde lijke theaterproduktie gaat ook een dubbelalbum vooraf dat eind oktober in ons land zal worden uitgebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25