Provincie lanceert videoproject 'Golfbreker' Kwaliteitsvideotheek moet BZZToH op de been houden 'Amsterdam Modestad moet vervolg hebben' Geen 'Gevrij in de Alpenwei' WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 23 Mogelijk over twee weken op tv in Leidse regio ra Yvonne Oerlemans. Een op video vastgelegd spel met verte- i het perspectief. (foto pr) DEN HAAG - In de Statenzaal van het Provinciehuis in Den Haag is gistermiddag het videoproject 'Golfbreker' ten doop gehouden. Op initiatief van de Culturele Raad van Zuid-Holland is een televisie programma gemaakt van ander half uur. Dat bestaat uit twaalf vi deofilmpjes, waarvan er vier in op dracht zijn gemaakt. Die filmpjes hebben op enigerlei wijze betrek king op de provincie Zuid-Hol land. De bedoeling is 'Golfbreker' binnen enkele weken via de Zuid hollandse kabelnetten in de huis kamers te brengen. Het gebruik van video als kunst vorm is nog geen twintig jaar oud. Uitingen van videokunst kunnen meestal alleen in een aantal gale ries en filmhuizen in de grote ste den worden bekeken en zijn slechts bij een klein publiek be kend. 'Tape tv' van de VPRO was de eerste poging om er in ons land bij een groter publiek belangstel ling voor te wekken. De Culturele Raad wil daartoe met 'Golfbreker' ook een poging ondernemen. Het programma zal via de regio nale en lokale omroepen in Zuid- Holland worden uitgezonden. Voorzitter Akkermans van de Cul turele Raad noemde gistermiddag het bevorderen van de relatie tus sen kunst en regionale omroep dan ook als nevendoel van het project. Aan de totstandkoming van 'Golfbreker' is bij de Culturele Raad sinds januari van dit jaar ge werkt. De artistieke kant van het project kreeg snel vorm. Uit inzen dingen en ideeën van ongeveer tachtig videokunstenaars is door een redactiecommissie een keuze gedaan. Van die commissie maak ten onder anderen Frans Zwartjes (die ook de eindregie deed), Mo- niek Toebosch, Bob Visser (van Tape-tv en Radio Rijnmond en een vertegenwoordiger van Omroep West deel uit. Acht filmpjes zijn uitverkoren voor uitzending; aan vier inzenders van ideeën werd de opdracht verstrekt hun plan uit te werken tot een videofilm. Ook de financiële kant leverde niet de grootste problemen op. De produktiekosten bedragen 75.000 gulden. Dat geld is bijeen gebracht door de provincie, de Rotterdamse Kunststichting, de Haagse Film stichting en het ministerie van WVC. Struikelblok Voorzitter Akkermans noemde gistermiddag tijdens de presenta tie het bevorderen van de relatie tussen kunst en en regionale om roep een belangrijk nevendoel van 'Golbreker'. Toch is dat uitzenden vooralsnog een groot struikelblok. 'Golfbreker' is een project op pro vinciaal niveau, terwijl een Zuid hollandse omroep niet bestaat. De Culturele Raad meende in de be ginfase nog zelf een eenmalige zendmachtiging te kunnen verkrij gen voor de uitzending. Dat bleek niet mogelijk. Dus zouden de re gionale en lokale omroepen in de provincie zorg moeten dragen voor de distributie. Hiermee belandde de volgens Akkermans op dit gebied onerva ren Culturele Raad in het provin ciale media-doolhof. Want Radio Rijnmond in Rotterdam is voorals nog de enige reguliere omroep in de provincie. De in Den Haag ge vestigde Omroep West zou graag de tweede regionale omroep wor den. De Culturele Raad ging voor de uitzending in eerste instantie met deze twee instellingen in zee. Een voorwaarde is echter, dat de gemeenten waar het programma wordt uitgezonden, deze omroe pen dan als representatief erken nen. Dat is niet het geval. Geduren de de laatste jaren zijn in verschil lende regio's van de provincie om- door Ariejan Korteweg roepinitiatieven op kleinere schaal ontstaan, zoals de Leidse Omroep Rijnland en gelijksoortige projec ten in Gouda, Alphen, Delft, Dor drecht en het Westland. Die be twisten de representativiteit van deze 'grote twee' voor hun regio. Vandaar dat de uitzending nu deels door Radio Rijnmond en Omroep West, en deels onder ver antwoordelijkheid van de kleinere regionale omroepinitiatieven moet worden verzorgd. De uitzending is voor de gehele provincie gepland op het kanaal van de BRT 1. Voor een dergelijke onderbreking van het gewone ka belprogramma, waarvoor de kij kers abonnementsgeld betalen, moet het ministerie van wvc toe stemming verlenen. Die toestem ming is nog niet gegeven. 'AWeer- Lakenhal Wat u kunt zien, als die goedkeu ring wel wordt verleend, is een pro gramma dat een redelijke dwars doorsnede lijkt te bieden van wat in ons land aan videokunst wordt gemaakt. Produkties die tegen de televisie-documentaire aanzitten, maar ook abstracte kleurvlakken begeleid door atonale klanken, en alle schakeringen daartussen. De in opdracht van de Culturele Raad gemaakte films bleken in het algemeen beter tot hun recht te ko men dan de niet speciaal voor 'Golfbreker' gemaakte tapes. Zo wordt in 'Artvertisements' van Claudio Goulart inventief reclame gemaakt voor minder bekende cul turele instellingen in de provincie. Daarin ook opnamen van de Leid se schouwburg en de tentoonstel ling over de doorbraak van de mo derne kunst in Nederland van mu seum 'De Lakenhal'. 'Werkje hier...' van Gerard Holt huis toont het Haags gemeentemu seum, zoals je dat anders niet te zien krijgt. Een kunstenaar komt er al drie jaar kijken naar een door Mondriaan om den brode geschil derde hondekop, die in de kelders is opgeslagen. De ronde van de nachtwaker door het verlaten mu seum roept de sfeer van een thriller op. 'Oog op de hand' van Paul de Mol is een documentaire over hoe een blinde gebouwen en mensen 'ziet'. Hij doet dat onder meer aan DEN HAAG (GPD) - Als je het gebouw van uitgeverij-boek handel BZZToH aan de Haag se Stille Veerkade betreedt, tref je daar de laatste maanden naast de gigantische rijen boe ken enkele rekken met video banden aan. Nee, geen „Pikant gevrij in de alpenwei", noch „Schuinsmarcheren op Ibiza": de liefhebbers die deze films zoeken, moeten elders terecht. In kwaliteitsvideotheek BZZToH bestaat het aanbod voornamelijk uit zogenaamde goede films': je kunt er om enkele voorbeelden te noemen ,Les Enfants du Paradis' van de legendarische Marcel Carné huren, ofDeath in Venice' van Luchino Visconti, ,Identifica- zione di una Donna' van Mi chelangelo Antonioni, de met een Gouden Palm-'78 bekroon de ,De Klompenboom' van Er- manno Olmi of ,Passione d'A- more' van Ettore Scola. door Peter Huysman De energieke directeur van BZZToH, Phil Muyson, voortdu rend bezig met het ontwikkelen van wéér nieuwe plannen, steekt niet onder stoelen of banken dat zich onder zijn met veel moeite sa mengebrachte video-kwaliteits- oogst ook films van het B-kaliber bevinden. Zo kom je er best wel eens een verdwaalde Dracula of een niet zo hoogstaande Neder landse rolprent tegen. Maar het gros bestaat toch uit echt belangrijk materiaal (Fritz Lang, Brian de Palma, Fassbinder, Kurusawa, Kubrick, Chaplin, Hitchcock, Bergman) en films die om welke andere reden het bekij ken meer dan waard zijn:„The Ro se" met Bette Midler bijvoorbeeld, muziekfilms (pop, Count Basie, een vioolconcert van Beethoven), kinderfilms en zoals gezegd - een groot aantal Nederlandse films. Trots is Muyson ook op de hoe veelheid bij hem te huren (én te ko pen) videobanden met toneel, ope ra en operette. Vooral de opnamen die van opera-uitvoeringen in de arena van Verona en in Covent Garden zijn gemaakt, hebben vol gens de BZZToH-chef een fantasti sche beeld- en goede gelüidskwali- teit. Er worden tekstboekjes bij ge leverd. Voor de supporters van de ze muziekvorm een geweldige ge legenheid om zich opnamen aan te schaffen die zij kunnen .afdraaien' wanneer zij dat wensen. Speciaal voor het onderwijs wil Muyson ook het potentieel aan banden met zijn geliefde .litera tuur' (gesprekken met schrijvers, toneelregistraties, documentaires over auteurs en dichters, banden rond met bekende toneelspelers zoals Ko van Dijk) belangrijk uit breiden via contacten met de tele visie, het Nederlands Theaterinsti tuut en andere distributeurs van letterkundige programma's of to neelstukken. De basiscollectie die nu bij BZZToH voorhanden is, bestaat uit een 800 a 900 verschillende ti tels. Totaal zijn er tegen de 1600 vi deobanden voorradig, die trou wens voor een iets hogere prijs worden verhuurd of verkocht dan in de .gewone' videotheek gebrui kelijk is. De verhuurprijs varieert van 7,50 tot 12,50 gulden per dag. „Banden die gekocht worden voor 275 gulden kun je niet verhuren voor 5 gulden per dag", aldus Muy- Voorzover Muyson bekend is „BZZToH Boeken en Video" uniek in Nederland. Dat houdt in dat er aan de hand van een nog uit te brengen catalogus in principe vanuit geheel Nederland bestellin gen kunnen worden gedaan. Toch denkt Muyson dat de nieuwe vi deo-activiteiten van BZZToH zich in de praktijk zullen beperken tot Den Haag en omstreken: verzen ding van videobanden naar verre uithoeken van het land zal voor privé-doeleinden (te) hoge porto kosten met zich mee brengen. Wél van landelijke omvang zal, zo ver moedt Muyson, de video-samen- werking tussen BZZToH en het onderwijs zijn. Wat heeft Phil Muyson, die met zijn uitgeverij, winkel, uitgave van het literaire blad BZZLLETIN, af deling administratie en literaire ar beid (literaire salon) al zoveel hooi op zijn vork neemt, tot het opzet ten van een kwaliteitsvideotheek gebracht? Allereerst de noodzaak om voor de gehele BZZToH-orga- nisatie tot meer commerciële, dus geld-inbrengende, activiteiten te komen. Ook zijn bedrijf, deels ge subsidieerd door rijk en gemeente, is niet ontkomen aan het snoeimes van de overheid. Muyson:„Den Haag wil de aan ons verstrekte subsidie in één klap van 340.000 gulden naar nul terug brengen. Ons antwoord daarop was: bij een volledig gebruik van alle commerciële mogelijkheden, dus met inbegrip van onze video winkel, hebben wij toch nog een bedrag nodig van 129.000 gulden om in staat te zijn al onze activitei ten te laten doorgaan. Men heeft beloofd dit ,bod' serieus te bekij ken. Daarentegen is de steun van WVC zelfs gestegen". Financiële overwegingen neb ben bij de oprichting van de video theek meegespeeld. Maar het ei genlijke idee is bij Muyson gebo ren toen hij eens in Den Haag op zoek was naar een video van Cha plin. ,Ik ben enorm geschrokken van de sfeer in deze winkels. In sommige videotheken wisten ze bij wijze van spreken niet eens wie Chaplin was. Maar wat vervelender is: veel van die zaken ademen een onderwereld-achtige sfeer, uiterst onprettig'. BZZToH-directeur Phil Muyson temidden van zijn videobanden. Om over het zoeken naar en het vinden van bepaalde films nog maar te zwijgen. Veel verder dan genre-aanduidingen als .pikant', porno', .oorlog' ,aktie' of .geweld' komt men niet, zo is Muysons erva ring. „Ik ben maanden bezig ge weest om uit een ontzaglijke hoe veelheid pulp het goede uit te zoe ken. Uit één gids met duizenden films heb ik eens vier behoorlijke banden gehaald. Die gidsen zijn in het algemeen hopeloos, bijna niets is geregistreerd op regisseur, het werkelijke genre of zelfs titel. Ove rigens is er een aantal videodistri buteurs dat wel goede banden op de markt brengt. Muyson schat dat in een stad als Den Haag van de 300 videotheken er slechts 3 a 4 met compleet legaal materiaal werken. Samen met Den Bosch is de residentie duidelijk de AMSTERDAM (GPD) - 'Amster dam Modestad' is nog pas halver wege of de organisatoren roepen al uit dat de eigenzinnige manifesta tie op en rond de Dam ook volgend jaar een vervolg moet hebben, maar dan verspreid over heel de stad. Terwijl rondvaartboten en zelfs het Amstelhotel, de sexkonin- gen en de Dienst Herhuisvesting kunnen rekenen op aanslagen van krakers en punkers, staat er mid den op de Dam een knots van een tent waar elke dag weer duizenden bezoekers genieten van de meest uiteenlopende modeshows. De fa cade van bordkartonnen Amster damse geveltjes rond die tent heb ben meer schade gehad van de storm dan van de spuitbussenma- nie. Amsterdam is dus toch nog een tolerante stad. De eigenaar van de grote circus tent op de Dam drentelt nerveus zijn hotelkamer in en uit. Vanuit zijn kamer biedt de Dam een wei nig alledaags beeld: het hele plein voor het paleis wordt in beslag ge nomen door de tent. Een uur voor de modeshow van Carla V. staan honderden mensen al te wachten om binnen te mogen. En dat is dan nog slechts voor de generale repe titie. De nervositeit van de heer Hanson is begrijpelijk: de storm die over Amsterdam woedt, lijkt zich juist boven de Dam samen te ballen. Valwinden hebben al een deel van de bordkartonnen facade vernield en terecht is Hanson er bang voor dat een volgende keer slachtoffers vallen onder het pu bliek. Alle nodige voorzorgsmaat regelen worden genomen; de tent zelf heeft geiukkig weinig te duch ten. Amsterdam Modestad. Ander halfjaar geleden is het,basisidee, dat inmiddels al door minstens acht prominente Amsterdammers wordt geclaimd, geboren. Een aan tal dames en heren uit de modewe reld, de journalistiek en de VW Ondanks ruzie groot succes zaten bij elkaar toen onder de bor rel het idee werd geboren om iets met mode te organiseren op de Dam. Want wat mode aangaat, is Amsterdam voor elke portemon nee nog altijd het Mekka van Ne derland. Het idee werd opgepikt door de Vereniging Amsterdam Ci ty en er kwam een stichting: de stichting Amsterdam Modestad. Voorzitter werd de heer Nic Wolf, directeur van Perry Sport. Het penningmeesterschap viel in han den van een bankdirecteur en ver der werd het bestuur gecomple teerd met juristen, kopstukken uit de textiel en het zakenleven en de eerder genoemde Vereniging Am sterdam City. Er kwamen dona teurs, die gezamenlijk goed bleken voor een startbedrag van driehon derdduizend gulden. Voor de organisatie van het spektakel belandde men bij het bu reau van Henk van der Feest, van oorsprong ontwerper, die ervaring heeft met modeshows. „Amsterdam en mode, dat is echt. Alleen heeft dat facet van de hoofdstad nooit zo nadrukkelijk in de schijnwerpers gestaan. Zo'n confectiecentrum, dat is uniek in de wereld. De beste Nederlandse modeontwerpers vind je in Am sterdam. De modehuizen, van de Hema tot aan de P.C. Hoofdstraat. Maar vooral ook het publiek. In Amsterdam loopje even makkelijk rond in de nieuwste en meest exen- trieke avantgarde, als in een spij kerbroek of in de punkkleding. Die tollerantie vind je nergens. Daarin is Amsterdam een echte wereld stad". door Huub Klompenhouwer Afgelopen zondag presenteerden de jonge Amsterdamse ontwerpers zich met een show waarvoor het publiek vijftien gulden moest neer tellen. Bijna tweeduizend man in de tent en honderden die teleurge steld moesten worden omdat de tent echt helemaal vol was. De shows zaterdag van de modehui zen in Amsterdam waren al net zo'n spektakel. Opgeluisterd door een keur aan artiesten, waaronder de Rotterdamse Anita Meijer, die nooit gedroomd had dat ze nog eens op heilige Amsterdamse grond, de Dam, het publiek aan haar voeten zou krijgen. Fong Leng Maar de modemakers zijn ook problemenmakers, dat heeft Van der Feest ervaren. Zoals Fong Leng, die zich waarschijnlijk zelf wat overbluft heeft met een top- show van zo'n tachtig mannequins en die zulke vreemde eisen ging* stellen aan de accommodatie, dat ze het liet afweten toen ze haar zin niet kreeg. En nog altijd rommelt het in het groepje rond Max Hey- mans, Frank Govers, Edgar Vos, Frans Molenaar en Rob Kroener, die zaterdagavond voor de prijs van honderd gulden per plaats hun Couture Gala moeten brengen. Het grote orkest van Toni Eyk luistert de show op, Mies Bouwman komt en verder is er kaviaar en cham pagne. Swingende mode van Carla V. uit 'The Amsterdam Collection' zoals die te zien was in een circustent op de Dam. (foto anp> Modegala niet in circustent AMSTERDAM (GPD) - Het grote galafeest dat de modeweek in Amsterdam zaterdag 15 september afsluit wordt niet in de cir custent op de Dam gehouden. Na een hooglopende ruzie is giste ren door de vijf betrokken couturiers besloten dat het modegala verplaatst moet worden naar hotel Krasnapolsky. De couturiers Frank Govers, Max Heymans, Rob Kroner, Frans Molenaar en Edgar Vos hebben te veel bezwaren tegen de tent waar een groot aantal mindere goden uit de modewereld al spectaculaire shows beeft gegeven. Bij de tent op de Dam zouden niet voldoende kleedkamers aanwezig zijn voor de dertig mannequins en de ruim 150 kledingstukken. Ook zou de tent niet chic genoeg zijn om meer dan 1000 bezoekers in avondkleding te ontvangen. De gasten van het modegala betalen 100 gulden voor een unie ke kans om de couture-ontwerpen van de vijf meest bekende Nederlandse modeontwerpers te zien. Zij worden bovendien onthaald op champagne van goede huize en echte kaviaar, een groot showorkest en Mies Bouwman als presentatrice. Tot nu toe zijn circa 300 kaarten verkocht. Een voorstel om in plaats van champagne en kaviaar bier en kaas te bieden voor een een voudiger entreeprijs is met kracht verworpen door een meerder heid van de modeheren die Amsterdam eindelijk een echt gala waard achten. Besloten is dat de resterende toegangskaarten a 100 gulden de komende dagen ook door de deelnemende coutu riers zullen worden verkocht. de hand van de Ridderzaal, en het model daarvan in Madurodam. De Mol slaagt erin de sensatie van het kijken door de ogen van een blinde voor de toeschouwer aannemelijk te maken. Een vierde in opdracht gemaakt filmpje is 'Anonieme publikaties' van Harrie de Kroon. Een op de performance geënt werkstuk, waarvan de bedoeling onduidelijk bleef. De overige, niet in opdracht ge maakte videofilmpjes, zijn van Ser- vaas, Yvonne Oerlemans, Chris- tiaan Bastiaans, Raul Marroquin, I.A. Nichols, Babeth, Gammaglo- buline en Lydia Schouten. In de meeste gevallen korte bijdragen en met een meer experimenteel ka rakter. De tapes worden aan elkaar 'ge praat' door filmpjes van Jaap de Jonge en Henk Wijnen. Knappe filmpjes - vooral die van een rij rei gers langs een vliet tegen de ach tergrond van de Zoetermeerse hoogbouw - maar pas gaandeweg wordt duidelijk dat dit verbinden de elementen, en geen zelfstandige kunstwerken zijn. Rijnland De uitzending van 'Golfbreker' door Omroep Rijnland is voorlopig op zaterdag 29 september om 19.00 vastgesteld. Als alle vergunningen tijdig worden verleend, kunnen dan de kust- en bollenstreek en Leiden en randgemeenten via BRT 1 het provinciale programma bekij ken. .zwartste plek'. „Maar er wordt he lemaal niet tegen opgetreden", al dus Muyson. „Je moet niet verge ten dat de videotheken uit de por- nohandel zijn voortgekomen. Het illegaal kopiëren (dus vermenig vuldigen van films zonder auteurs rechten te betalen) is gebleven. Daarom bestaat er zo'n negatief beeld over de videotheekhandel. Dat komt door de publiciteit en de slechte presentatie van de meeste zaken". Voor de kwaliteitsvideotheek van BZZToH zijn de kansen in Den Haag dus groot. „Inderdaad verhuren we elke week meer ban den. Een serieuze prognose geven hoe het de komende maanden zal gaan is moeilijk. Maar in elk geval zegt het al iets dat er de afgelopen zomer niet eens een terugval in het aantal huurders is geweest". 1(1) Careless Whisper George Michael; 2(3) Mijn Stad - Danny de Munk; 3 7) I just called to say i lo ve you Stevie Won der; 4(2) Smalltown Boy Bronski Beat; 5(4) The Glamorous Life - Sheila E; 6(8) Ghostbusters Ray Parker jr.; 7(5) High Energy - Evelijn Thomas; 8(6) When doves cry - Prin- 9 (15) Sounds like a melody Alphaville; 10 (19) Dr. Beat - Miami Sound Machine; 11 (11) Not the Dancing Kind Ruud Gulit; 12 (18) Politiek Normaal; 13 (14) Message to my Girl Split Enz; 14 (20) Happy Children P Lion; 15 (26) Hot Water Level 42; 16 9) Two Tribes Frankie goes to Hollywood; 17 (12) I'm your own South America Silvio; 18 (17) The more you live the more youlove A Flock of Seagulls; 19 (10) I won't let the sun go down Nik Kershaw; 20 (29) Touch by touch Dia na Ross; 23 (23) Shine - Frida; 24 (32) Make me cry - Roberto Jacketti en Scooters; 25 (13) Jump Pointer Sis ters; 26 (16) When am i going to ma ke a living Sade; 27 (37) What's love got to do with it Tina Turner; 28 (35) I'll fly for you - Span- dau Ballet; 29 Carolien Drukwerk; 30 (28) Menage a Trois K Ram; 31 (33) Standing in the Twi light - May wood; 32 On the Wings of a Nigh tingale - Everly Bro thers; 33 There goes my Baby - Donna Summer; 34 Whose side are you on Matt Bianco; 35 Pride - U2; 36 (24) La Colegiala Gary Low; 37 Waiting in Vain - Bob Marley; 38 (21) Wake me up before you go go - Wham; 39 (34) Souvenirs del Sol Debbie; 40 Drive - The Cars,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23