[T
'Nederlandse film moet
zich op Europa richten
4Taxi in actie':
arrig sprookje
Alain Delon in zijn
zoveelste 'policier'
Nieuwe Nederlandse films
Hii. Uk. 'i|
iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiii
Producent Matthijs van Heijningen:
Vrij circuit
DAG 31 AUGUSTUS 1984
lmet nog geen twintigduizend
'en een totaal verloederd taxi-
•ijf zou willen opknappen,
19813t voor gek versleten. Zoiets
19821 alleen in sprookjes voor, zou
;ommentaar zijn.
198* 'D.C. Cab' (Taxi in actie) gaat
;98i om zo'n sprookje. Het bedrijf
1981 melt letterlijk en figuurlijk aan
kanten. Een Vietnam-veteraan
eigenaar ervan en een stelletje
198?ïwekte gekken rijdt in de sme-
1983 rammelkasten rond. Vergun-
1931 ;en zijn er nauwelijks, waar-
1981
1982
'H
.ill!
1981 'Taxi in actie'; regie:
1982 Schumacher^ met
1983
Adam Baldwin, Charlie
Barnett, Mr. T. en Gary
Busey; Lido 2, Leiden; al.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Alederlandse filmindustrie
nakt een ongekende bloei
flr. Twee producenten heb-
Ejjn daarbij een belangrijke
S gespeeld: Matthijs van
^Hjningen en Rob Houwer.
^Kdaag een interview met de
^Kte plus een lijst van Ne-
^■landse films die er aan ko-
n. Volgende week op de
ruim baan voor
jwer.
ARSSEN In de jaren '60 was
.thijs van Heijningen nog
'dwerker in swinging Amster-
i, maar hij raakte uitgekeken
3e ludieke medemens. Hij werd
•r Anton Kothuys gevraagd als
duktieleider voor een korte
en werkte in dezelfde functie
r Jan Vrijman aan de Expo-do-
rientaire met Frans Weisz als re-
leur. Weisz bezwoer daarna dat
van zijn leven niet meer met
1 Heijningen wilde werken. Mo-
ateel bestuderen ze samen hoe
Couperus-roman Langs Lijnen
i Geleidelijkheid in speelfilm
t om te zetten. Als weinig ande-
in de Nederlandse filmwereld
it Matthijs van Heijningen hoe
mensen tegen zich in het harnas
'et jagen. Maar met opmerkelijk
nak blijkt men zich telkens te
men verzoenen met de produ
it die de laatste paar jaar in de
Is schoot met Regenwulpen, De
ple Meren, De Lift en Ciske De
Heijningen schreef halver-
de jaren '70 geschiedenis
het uitvinden van de Neder-
episodenfilm. Hij liet jonge
;asten korte verhalen verfilmen
Heeresma (Zwaarmoedige
halen Voor Bij De Centrale
-arming) en Remco Campert
Ie Dagen Feest) die zodoende
'maal gesubsideerd konden
den. Vervolgens werden de
films aan elkaar geplakt en
vierluiken in de bioscoop ge-
icht. Nouchka van Brakel, Ate
[Jong, Paul de Lussanet, Guido
iters bereikten via deze truc
het eerst een groot publiek. Er
istond zo een nieuwe generatie
die onder Van Heijningen in
it werd gesteld tot ook het ma-
i van grote speelfilms. Ze heb-
Sjp allemaal hun conflicten gehad
"lilt lastige Matthijs, maar blijven
I irn opmerkelijk trouw.
1-4-1 datthijs van Heijingen: "Ze we-
J precies wat ze aan me hebben
ze weten vooral dat ik hen als
isseurs respecteer. Ik ben niet
type producent dat almaar
nnen loopt te ontwikkelen en
ar dan op het laatste moment de
ssende regisseur bij moet zien te
iden. Dat zou een vorm van pro
centencinema zijn die kan in
rierika, maar niet in de Neder-
idse situatie. Ik werk voor elk
igelijk project van meet af aan
nen met een regisseur die in een
paald onderwerp geinteresseerd
Samen proberen we een plan uit
werken dat tot een goede film
u kunnen leiden. Een filmer
>et de overtuiging hebben dat hij
fijt zal kunnen wat hij zelf be-
ïgrijk vindt, en dat hoeft niet
tzelfde te zijn als wat mij het
ïest interesseert".
'Ciske de Rat is een mooi voor-
eld. Ik vond het belangrijk dat
t verhaal zich vijftig jaar geleden
u afspelen in parallellen met on
huidige tijd. Guido Pieters was
'Ornamelijk geinteresseerd in het
ama van dat ene jongetje tegen
rest van de wereld. Voor de op-
imen gestart werden, hebben
iido en ik overeenstemming be
de manier waarop beide
smenten aan bod zouden kunnen
Het is in belangrijke mate
t denkproces, samen met een re-
door vrachtjes naar het vliegveld
een onhaalbare kaart zijn.
Op een dag komt Albert, een fris
gewassen jongen, naar Washington
D.C. om daar de vriend van zijn
overleden vader op te zoeken. Dat
is dus Harold, de Vietnam-vete
raan. Albert wil worden opgeleid
tot taxichauffeur en hij droomt er
van ooit zélf een bedrijf te bezitten.
Hij had geen slechtere leerschool
kunnen uitkiezen dan D.C. Cab,
maar niettemin weet hij zijn doel te
bereiken. Met de erfenis van zijn
vader, zoals gezegd nog geen twin
tigduizend gulden, neemt hij het
stervende bedrijf over van Harold
en weet het tot een super-taxibe
drijf te transformeren. Einde ver
haal zou je zeggen, temeer daar Al-
bert inmiddels het meisje van zijn
dromen in zijn armen heeft. Maar
nee. De anderhalf uur zijn nog niet
vol. Dus moet er nog even een ont-
voerinkje van twee ambassadeurs-
kinderen aan worden toegevoegd.
Vreemd genoeg is dat laatste half
uurtje eigenlijk het aardigste van
de verder wat traag verlopende
film. Dat Mr. T. één van de taxi
chauffeurs is, zal natuurlijk veel
Mr. T. als kinderlokker (foto GPD)
kinderen naar dit wat warrige sa-
menraapseltje lokken. Bijna tot het
einde toe zullen die kinderen wel
vermaakt worden. Maar wanneer
de aftiteling is geweest, volgt nog
een toespeling die hun verstande
lijk vermogen wellicht te boven
gaat. Die scène had regisseur Joel
Schumacher er best uit kunnen
knippen.
ANNEMIEK RUYGROK
De commissaris heeft een slobberi
ge jas en een restje sigaar waar de
brand niet echt in wil. Alain Delon
heeft hem snel door. Je kijkt te
veel tv, zegt hij tegen de karika
tuur, je kijkt te veel naar Columbo.
Een zeldzaam komisch moment
van Delon die voor de rest weer
zijn gebruikelijke, grimmige blik
heeft opgezet. Delon verkiest te
genwoordig een recht-toe-recht-
aan misdaadfilm ('policier' zeggen
de Fransen) die acteer-technisch
weinig van hem verlangen. Er
wordt nogal schamper gedaan over
de loop die zijn carrière gemaakt
heeft en niet ten onrechte. Hij heeft
tenslotte betere tijden gekend. Aan
de andere kant: als hij dit verkiest
en een aanvaardbaar niveau als in
'le Battant' bereikt, wat zul je daar
dan nog moeilijk over doen? De
film is geenszins een hoogvlieger,
maar is voldoende onderhoudend
om de liefhebbers van het genre
(en dat zijn er kennelijk voldoende)
tevreden te stellen.
'Le Battant' begint als Delons
personage, Charles Darnay uit de
gevangenis komt. Hij heeft een dia
mantair beroofd en de buit zo goed
verstopt dat hij daar nu van kan ge
nieten. De politie blijft echter in de
buurt en ook concurrerende mis-
'Le Battant'; hoofdrollen:
Alain Delon, Andrea Fer-
reol en Anne Parillaud;
theater: Lido 2, Leiden; 12
jaar
dadigers volgen hem op de voet.
Delon is dan ook de resterende ne
gentig minuten bezig om zowel de
één als de ander van zich af te
schudden. Kogels worden niet ge
schuwd en net als in de vorige
films blijkt Delon nauwelijks scru
pules te hebben. Een eenvoudig
meelopertje wordt in de knie ge
schoten; is het gelijk afgelopen
met dat meelopen.
O, ja, de commissaris keert aan
het eind nog één keer terug. Geen
sigaar meer, maar een pijp. Drie
maal raden welke bijnaam Delon
dan voor hem heeft.
BART JUNGMANN
Matthijs van Heijningen: "Ze weten precies wat ze aan me hebben
respecteer".
voormalige gastarbeider. Er zijn
besprekingen gaande met Adriaan
Ditvoorst (acht jaar geleden produ
ceerde Van Heijningen Flanagan)
en met Guido Pieters is overeenge
komen dat hij binnen vijf jaar nog
twee films maakt voor Sigma.-Het
zou best kunnen dat er een tweede
Ciske de Rat uit komt rollen.
gisseur, waardoor ik lol heb in dit
vak".
"Het is ook de reden waarom ik
dan wel eens een laat ik zeggen 're
make' van Ciske De Rat wilde ma
ken. Zo'n populair boek - en het
zou ook opgaan voor Anna Frank
of Op Hoop van Zegen, ideeën
waarmee ik wel eens gespeeld heb
- dwingt je tot het zoeken naar een
bijzondere invalshoek. Juist met
zogenaamd populaire stof kun je
veel kanten uit en kun je verrassen.
Je kunt evenwel geen enkele kant
uit met De Aanslag, omdat dan ie
dereen zich in eerste instantie ge
roepen zal voelen om te bekijken
wat er van Mulisch is weggelaten.
Frans Weisz was er aanvankelijk in
geinteresseerd, maar we zijn er niet
uitgekomen. Nou mag Fons Rade-
makers het bekijken".
Met Weisz wordt er nu dus ge
brainstormd over Couperus. Curiël
moest ook maar weer eens een film
maken, vond Van Heijningen, dus
die werd gezet op Nootebooms Ri
tuelen. Ate de Jong studeert op
Weinreb. Nouchka van Brakel is al
een eind op streek met Engelen
van de Hel: "Een zich in de toe
komst afspelend, boosaardig
sprookje met zang en dans". Fari-
deh Fardjam ontwerpt een film
over een Nederlandse vrouw die in
Noord-Afrika probeert het kind te
rug te krijgen dat ze had van een
door
Pieter van Lierop
Van Heijningen: "Ik heb me
vaak afgevraagd waarom er in Ne
derland nooit vervolgfilms worden
gemaakt. Ik wil dat toch ook eens
geprobeerd hebben. Iedereen
vindt het ordinair. Regisseurs vin
den zich te artistiek voor zoiets.
Auteurs ook. Ik voel veel voor een
Regenwulpen II, maar Maarten 't
Hart begrijpt dat niet. Hij vindt dat
ik Droomkoningin moet verfilmen.
Ik meen dus niet dat het een ge
slaagd idee is om achter een suc
cesfilm aan, zo maar uit het niets,
een vervolg te verzinnen, zoals met
Jaws gebeurd is, want dat doet al
leen maar afbreuk aan de oor
spronkelijke film. Maar als het ma
teriaal ervoor klaar ligt zoals bij
Ciske, Bakker had immers een tri-
Cannes
"Toen ik pas begon had ik één
grote droom: een film van mij in
Tuschinski 1. Toen dat een keer ge
beurd was, ging ik dromen van een
film die een miljoen bezoekers zou
trekken. En nu wil ik dat één van
mijn films terecht komt in het
hoofdprogramma van Cannes of
Venetië. Dat voor elkaar krijgen,
blijkt moeilijk. Het viel me tegen
dat het met De Koele Meren niet is
gelukt en nu met Gebroken Spie
gels is het opnieuw mislukt. De di
recteur van Venetië schijnt inder
daad onpasselijk te zijn geworden
van Marleens film. Ik ben nog zo
stom geweest om hem op video te
zetten met Italiaanse ondertitels.
Dat had ik beter niet kunen doen,
want het schijnt dat die directeur
vooral is geschrokken van het nog
al pittige woordgebruik".
Klopt het nu dat Van Heijningen
zijn financieringen zo regelt dat hij
zelf nooit risico loopt als een film
verlies maakt en dat hij er wel van
profiteert als een film winst
maakt? De producent geeft het grif
toe: „Natuurlijk klopt dat. Ik heb
dat van Joe Levine geleerd. Hem
ontmoette ik op de eerste dag van
de opnamen voor Een Brug Te Ver.
Hij vertelde me dat hij de verto
ningsrechten voor allerlei landen,
garanties, tevoren zo geregeld had,
dat hem niets meer kon gebeuren.
De film moest nog gemaakt wor
den en leverde Levine al winst op.
Toen heb ik gedacht: zó moet
dat!".
- Hoe ziet Van Heijningen de
kansen voor Nederlandse films in
het buitenland?
"Die zijn er beslist. Ik heb in
Cannes contact gekregen met
Amerikanen die heus wel Neder
landse films willen hebben, maar
dan wel authentiek Nederlandse
films. Niet nog eens zoiets als De
Lift, want daar zitten ze in Amerika
niet op te wachten. Een Amerikaan
wilde me aan Anne Frank zetten.
Daar had ik geen trek in, maar het
typeert het soort onderwerpen dat
die Amerikanen van ons zouden
willen... Eerlijk gezegd zie ik de
Engelstalige markt niet als iets
waar wij ons op kunnen richten".
"Ik heb het toch gemerkt met De
Lift. De nasynchronisatie doet je
de das om. De Lift is in Engeland
niks geworden, maar wel in andere
Europese landen. Als wij ons rich
ten op het buitenland, dan moeten
we vooral Europa in de gaten hou
den. Met die landen hebben we
veel meer gemeen dan met Ameri
ka".
Mira
"Het financieren van films vind
ik persoonlijk niet moeilijker ge
worden, maar het is wel zo dat we
in Nederland toch nog steeds moe
ten roeien tegen de stroom op.
Sinds Mira, zeg 1970, hebben we in
ons land een serieus te nemen film
industrie, maar we hebben wel al
die tijd roofbouw gepleegd op de
mensen die de films moesten ma
ken. Er had al lang een degelijke
reservepot aangelegd moeten wor
den voor het maken van films in
Nederland. Sinds 1945 hebben we
uitverkoop gehouden en de Ameri
kanen alles weg laten slepen wat ze
aan winsten in Nederland konden
maken".
"Met 12 procent btw op ieder
verkocht kaartje hebben we het
hoogste percentage binnen de EG,
overal elders is het 7 procent. Als
we met ons eigen produkt moeten
op concurreren tegen het buiten
land, laat. men dan eens beginnen
met dat btw-tarief gelijk te schake
len met het buitenland. Via de btw
wordt bij ons meer geld aan de
overheid afgestaan dan de over
heid besteedt aan film. En dan er
bij de overheid gééft ons geen geld,
maar léént het. Als een film uit zijn
kosten komt, moet het worden te
rugbetaald...".
"Jawel, je hebt gelijk als je zegt
dat in de praktijk maar een op de
tien films toekomt aan terugbeta
len, maar ik wil dan wel even stel
len dat van de subsidies die ik ooit
ontvangen heb, driekwart wel de
gelijk is terugbetaald... Ik las deze
week in de krant dat binnen Euro
pa, Nederland het minste geld uit
geeft per gevangene. Dat ze in
Zweden per 100 gevangenen 145
bewakers hebben is natuurlijk het
andere uiterste, maar ik was er
toch even stil van toen ik me reali
seerde dat Nederland onderaan de
ranglijst staat in haar zorg voor ge
vangenen en filmmakers".
BLIJVERS
"Indiana Jones and the temple of
Doom" - Kijker valt van de ene in de
andere actie, lekker griezelspekta
kel, Lido 1, Leiden, Euro 4. Alphen.
"Yentl" - Barbra Streisand in op
stand tegen orthodoxe toestanden,
Euro 1. Alphen.
"Romancing the stone" - Puur ver
maak en romantiek tijdens avon
tuur in Colombia, Studio, Leiden.
"Police Academy" - Onderhouden
de komedie, Luxor, Leiden, Euro 2,
Alphen.
"Against all odds" - Teleurstellende
film over misdaad op het land en in
de stad, Euro 3. Alphen.
"Footloose" - Aantrekkelijke 'musi
cal' over jeugd die in opstand komt
tegen stijve dominee, Lido 4, Lei-
(OP)NIEUW
"The beastmaster" - City 1, Katwijk.
"Cujo" - Spanningloze film over kil
ler, City 2, Katwijk.
"Hotel new Hampshire" - Milde
waanzin van John Irving, uitsteken
de verfilming, City 3, Katwijk.
"Carmen" - Fantastisch schouwspel
van Carlos Saura, City 3, Katwijk.
SEXFILMS
"Het snelle slippertje" - Rex, Lei
den.
"Pikant gevrij in de Alpenwei" -
Trianon, Leiden.
"Blondjes op de Tiroler toer" - City
4, Katwijk.
"Een gravin begeert" - Lido, Noord-
wijk.
NACHTFILMS
"Jonge wilde meisjes" - Rex, Lei-
"De versierster" - Euro 1, Alphen.
"Caligula 2" - Euro 2, Alphen.
"Against all odds" - Euro 3, Alphen.
"Indiana Jones Mid the Temple of
Doom" - Euro 4, Alphen.
DEN HAAG
"Police academy" - Babylon 1
(471656), al
"Na de repetitie" - Babylon 2, 16 jr.
"Against all odds" - Babylon 3, al.
"Terms of endearment" - Byou
(463500), 16 jr.
"The deadzone" - Cineac 1 (630637),
12 jr.
"Raiders of the lost ark" - Cineac 2,
12 jr.
"Escape from the Bronx" - Cineac 3,
16 jr.
"Return of the Jedi" - Euro (667066),
al.
"Indiana Jones and the temple of
doom" - Metropole 1 (456756), 12 jr.
"L'Été Meurtrier" - Metropole 2, 12
jr-
"Verschrikking uit de ruimte" - Me
tropole 3, 16 jr.
"Koyaanisqatsi" - Metropole 4,16 jr.
"Footloose" - Metropole 5, al.
"Beatstreet" - Odeon 1 (462400), al.
"Police Academy" - Odeon 2. al.
"Romancing the stone" - Odeon 3,
12 jr.
"Cannonball run 2" - Odeon 4, al.
"Je bent helemaal te gek" - Le Paris
1 (656402), 18 jr
"Pikante standjes op de schoolban
ken" - Le Paris 2. 18 jr.
'Teenager in love" - Le Paris 3,18 jr.
"Mad Max Road warrior" - Passa-
AMSTERDAM
"Na de repetitie" - Alfa 1 (278806), 16
jr.
"Buiterij op de Mo(u)nty" - Alfa 2,
12 jr.
"Against all odds" - Alfa 3, 12 jr.
"La Crime" - Alfa 4, 16 jr.
"Rocky Horror picture show" - Al-
hambra 1 (233192), 16 jr
"II faut tuer Birgitt Haas" - Alham-
bra 2, 16 jr.
"Beatstreet" - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
"Police^ Academy" - Calypso 1
"Footloose" - Calypso 3, al.
"Suzy superstar" - Centraal
(248933), 18 jr.
"Once upon a time in the west" - Ci
neac (243639), 12 jr.
"Koyaanisqatsi" - Cinecenter
(236615), 16 jr.
"U bent mijn moeder - Cinecenter,
16 jr.
"Carmen" - Cinecenter, 16 jr.
"Het jaar van de kreeft" - Cinecen
ter, 16 jr.
"Indiana Jones and the temple of
doom" - Cinema 1 (151243), 12 jr.
"The trail of the pink panther" - Ci-
"10
(246132), 16 jr.
"The incredible Kung Fu master" -
Cinema Rex, 16 jr.
"Romancing the stone" - City 1
(234579). 12 jr.
"The deadzone" - City 2, 12 jr.
"Angel" - City 3, 12 jr.
"Yentl" - City 4, al.
"Onze eerste wip" - City 5, 16 jr.
"Emmanuelle 4" - City 6, 16 jr.
"Raiders of the lost ark" - City 7,12
jr.
"Querelle" - Kriterion, (231708), 16
jr.
"Oblomow" - Studio K (231708), 16
"Maagd af' - Parisien (248933), 18 jr.
"The new Barbarians" - Rem-
brandtpleintheater 1 (223542), 16 jr.
"Gevangenen van het verloren con
tinent" - Rembrandtpleintheater 2,
16 jr.
"A star is born" - The Movies 1
(245790), 16 jr.
"La Luna" - The Movies 2, 16 jr.
"Los santos inocentes" - The Mo
vies 3. 16 ir.
"Indiana Jones and the temple of
doom" - Tuschinski 1 (262633), 12 jr.
"Over the Brooklyn bridge" - Tu
schinski 2. al.
"Police academy" - Tuschinski 3, al.
"Sophie's choice" - Tuschinski 4,16
jr.
"Terms of endearment" - Tuschins
ki 5, al.
MGM Diamanten jubileum festival -
Tuschinski 6.
Monty Python festival - De Uitkijk
(237460).
Er staat weer een aantal cyclus
sen (cycli, zo u wil) op stapel.
Duitsland 2 stort zich op de Ame
rikaanse regisseur Elia Kazan die
7 september 75 jaar wordt. Op de
dag zelf wordt de film 'Panic in
the streets' uitgezonden en een
dag eerder een portret van hem
(eerder al bij Cinevisie te zien ge
weest). 'Panic in the streets'
maakte Kazan op 41-jarige leef
tijd. In New Orleans wordt een
man dood gevonden, vermoord
en bovendien lijdend aan de zeer
besmettelijke longpest. Er ont
staat een competentiestrijd tus
sen de inspecteur die de moord
zaak moet oplosen en de dokter
die zich bekommert om de ge
zondheid van de stad. Volgende
week vrijdag om 23.20 uur te
Dezelfde dag vertoont BRT 1
de tweede in een serie films van
regisseur Roman Polanski. Ver
toond worden onder meer 'Cul
de Sac', 'Chinatown' en vrijdag
avond 'Rosemary's Baby'. Met
die film brak Polanski in '68 door
in Hollywood. De zwarte magie
van Ira Levins gelijknamige
boek kreeg van Polanski een
zeer adequate verfilming met
Mia Farrow en John Cassavetes
(met wie Polanski grote ruzie
kreeg) in de hoofdollen. Aan
vang: 20.25 uur. Woensdag van
hem 'Mes in het water'. Een film
die hij nog in Polen maakte (sa
men met Jerzy Skolimowski)
Roman Polanski, maker van
'Mes in het water' en 'Rosema
ry's Baby'. (fotoUPI)
over een boottochtje waarbij een
oudere man zijn jonge vrouw
dreigt te verliezen aan een bruta
le lifter. Aanvang 20.20 uur.
Ten slotte, ook al op dezelfde
dag, begint de VARA met drie
films waarin Brigitte Bardot een
hoofdrol speelt. In combinatie
daarmee een driedelig portret
van het voormalig sex-symbool
en huidig activiste op het gebied
van dierenbescherming. Vrijdag
op Nederland 2 'Et Dieu créa la
femme'. Roger Vadim lanceerde
haar daarmee in 1957 als wereld-
ster. BB wordt in de film begeerd
door Curd Jürgens en Christian
Marquand, maar trouwt met
Jean-Louis Trintignant.
Het Kijkhuis vertoont deze week
vier films van Federico Fellini, te
beginnen op maandag wanneer
'Satyricon' wordt vertoond. In
deze film gaat een jongeman op
zoek naar zijn geliefde. Zijn pure
liefde staat in schrille tegenstel
ling tot de decadentie van het ou
de Rome.
Dinsdag volgt Fellini's visie op
het nieuwe Rome in 'Roma'.
Woensdag is 'Prova d'Orchestra'
te zien. De regisseur brengt hier
in de maatschappij in beeld via
een orkestrepetitie, waarin ieder
een ook zijn partijtje moet mee-
blazen. Van donderdag tot en
met zondag tenslotte draait Felli
ni's nieuwste film: 'E la nave va',
waarin hij de ondergang van het
oude Europa in beeld brengt.
Hiervoor gebruikt hij een boot
tocht aan de vooravond van de
Eerste Wereldoorlog als sym
bool.
Aanvang van alle voorstellin
gen om 20.00 en 22.15 uur.
DE SCHORPIOEN. Regie: Ben
Verbong. Camera: Theo van de
Sande. Producent: Chris Brou-
m Haig Balian. Hoofdrollen:
Peter Tuinman, Monique van de
Ven, Adrian Brine, Huub Stapel,
Henk van Ulsen. Première: 13
september.
GEBROKEN SPIEGELS. Re-
le: Marleen Gorris. Camera:
Frans Bromet. Producent: Mat
thijs van Heijningen. Hoofdrol
len: Henriëtte Tol, Lineke Rijx-
man, Coby Stunnenberg, Carla
Hardy, Marijke Veugelers, Johan
Leysen, Edciy Brugman. Premiè
re: 27 september 1984.
EEN DAGJE NAAR HET
STRAND. Regie: Theo van
Gogh. Camera: Willem Verboom.
Producent: Gied Jaspars. Hoofd
rollen: Cas Enklaar, Tara Fal
laux. Première: oktober 1984.
PARFAIT D'AMOUR. Regie:
Jean van de Velde. Camera: Ju
les van den Steenhoven. Produ
cent: René Scholten. Hoofdrol
len: Onno Molenkamp, Piet Ka
merman, Guusje van Tilborgh,
Peter Tuinman, Helmert Wou-
DE GRENS. Regie: Léon de
Winter. Camera: Eddy van der
Enden. Producent: René See-
gers. Hoofdrollen: Johan Ley
sen, Angela Winkler, Linda van
Dijck, André Dusollier, Hector
Alterio. Première: 4 oktober
1984.
DE IJSSALON. Regie: Dimitri
Frenkel Frank. Camera: Theo
van de Sande. Producent: Roe
land Kerbosch. Hoofdrollen:
Bruno Ganz, René Soutendijk,
Gerard Thoolen, Frits Lam-
brechts. Première: januari 1985.
A STRANGE LOVE AFFAI
RE. Regie: Eric de Kuyper. Ca
mera: Henri Alekan. Producent:
Kees Kasander. Hoofdrollen:
Howard Hensel, Karl Scheytt,
Sep van Kampen, Pascale Petit.
Première: februari 1985.
DE PROOI. Regie: Vivian Pie
ters. Camera: Peter Brugman.
Producent: Frans Rasker.
Hoofdrollen: Maayke Bouten,
Marlous Fluitsma, Johan Ley
sen, Erik de Vries. Première: fe
bruari 1985.
MARIA. Regie: Peter Jan
Rens. Camera: Frans Bromet.
Producent: Joost Taverne.
Hoofdrollen: Huub Stapel, Jean
ne Marleau, Liesbeth Sjollema.
Première: februari 1985.
FLESH AND BLOOD. Regie:
Paul Verhoeven. Camera: Jan de
Bont. Producent: Gijs Versluys.
Hoofdrollen: Rutger Hauer, Tom
Burlinson, Jack Thompson, Jen
nifer Jason Leigh, Hector Alte
rio, Kitty Courbois, Hans Veer-
man. Première: vooijaar 1985.
VAN MEEGEREN. Regie. Roy
Logger. Camera: Theo van de
Sande. Producent: Joost Taver
ne. Hoofdrollen: Willem Nijholt,
Monique van de Ven. Première:
mei 1985.
TOMAS EN SENIOR OP HET
SPOOR VAN BRUTE BE
REND". Regie: Karst van der
Meulen. Hoofdrollen: Lex Goud
smit, Georgette Hagendoorn,
Joost Prinsen, Jerome Reehuis,
Henk van Ulsen, Cor van Rijn.
Première: najaar 1985.