'Berlin' zet erotische traditie voort Circus van Peking op hoog niveau Bandleider John Crawford over nieuwe lp 'Love life' Jazzfestival in Amsterdam Gitaarbands domineren Pandora's Music Box IQC WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 19 ■A AMSTERDAM/HILVERSUM (GPD) - De formatie .Berlin' uit Los Angeles gaf on- e„ langs weer een teken van leven. Eind '82 (pi ontstond, vooral in de VS, nogal wat op- 't schudding rond de single ,Sex', die via de non-commerciële radiostations razend po- kjpulair werd, maar waar het hele preutse ifa Amerikaanse publiek gesteund door de ,a> media overheen viel. d< ley Ook in die tijd kreeg Berlin veel aanhang door veel- hij vuldig op te treden en de eerste elpee „Pleasure Vic- ejj tim" (slachtoffer van genot). Met hun recente teken oj van leven nu, zetten de zes Amerikanen hun erotische traditie voort: de nieuwe langspeler heet „Love life", t fa de openingssong „When we make love", en op de hoes ii staat bandleider John Crawford echt niet over de zan- a,( geres Terry Nunn gebogen om haar een hand te ge- Critici hebben zich al geirriteerd uitgelaten over de ,n eenzijdigheid van songschrijver Crawford, zijn ver- yjx meende frustraties en voortborduren op een oud the- t0 ma. Toen John onlangs zijn tweede promotiereisje n<j (weer geen concerten dus) door Europa maakte, was ej, het onderwerp van gesprek onvermijdelijk vrouwelijk ie< schoon als zijn inspiratiebron. De altijd ernstige, soms er, schijnbaar humorloze Crawford is zich er terdege van UT| bewust dat een imago als sex-maniak hem geen goed >7i zal doen en zwakt de erotiek op de elpee „Love life" af: „De eerste elpee had seks als thema. Op Love Life ,pj is dat niet het geval. Er staan weliswaar twee num- fomers op die ronduit over seks gaan, maar in totaal is~ praten we over tien sterke songs. De meeste teksten tor ëaan over intermenselijke relaties, met soms seksuali- te, teit als onderdeel daarvan. Maar het is er niet gefor- ot, ceerd bijgesleept". 1 2) 2 1) 3 3) 4 6) 5 4) 6 8) 9 (12) 10 (11). 11 (16) 12 (17) 13 9) 14 (14) 15 7) Smalltown boy; Bronski Beat Two Tribes; Frankie goes to Hollywood The glamorous lifeShei la High Energy; Evelyn Thomas Wake me up before you fjogo I won't let the sun go down on me; Nik Kers haw When doves cry; Prince Talking loud and clear; OMD I'm your son South Ame rica; Silvio Jump; Pointer Sisters Ghostbusters; Ray Par ker jr. When am i going to make a living; Sade Each and everyone; Eve rything but the girl You don't love me; Mari lyn To France; Mike Oldfield 16 (23) Not the dancing kind; Ruud Gullit 17 (20) White Horse; Laid Back 18 Mijn stad; Danny de Munk 19 Carelless whisper; Geor ge Michaels 20 (22) No song to sing; Onetwo 21 (34) Message to my girl; Split enz 22 (13) Only when you leave; Spandau Ballet 23 (26) Everybody's laughing; Galaxy 24 (33) The more you live the more you love; Flock of Seagulls 25 (28) Love resurrection; Ali son Moyet 26 (19) Taxi; J Black foot 27 (15) All of you; Ross en Igle- sias 28 (35) Vivace; Berdien Sten- berg 29 (37) La colegiala; Gary Low 30 1 just called to say i love you; Stevie Wonder 31 (21) Absolute; Scritti Politti 32 (38) Sunglasses; Tracey Ull- 33 (18) Half a boy and half a man; Nik Lowe 34 (32) Dum dum girl; Talk Talk 35 (25) Over de muur; Klein Or kest 36 (24) Eyes without a face; Bil ly Idol 37 Torture; The Jacksons 38 Sounds like a melody; Alphaville 39 (30) Telefoonbaby; John Spencer en Lyda 40 Heb ik daar m'n schoe nen voor gepoetst; Robert Paul 'Berlin: 'When we make love'. i De al dan niet seksuele relaties t waarover Crawford het heeft, ko- s men steeds met een vrij strikt t normbesef, fijntjes en bijna deca- dent in een tekst terecht. In de syn- thesizerpop van Berlin is niets te rug te vinden van de zweterige geilheid zoals die in de soulmuziek fr-wordt uitgedragen en-of de vrouw- I onterende macho-houding die s waarschijnlijk door Chuck Berry aan de rock and roll is meegege- i ven, vinden we al evenmin terug bij Berlin. Er is wel steeds sprake van verlangen, maar dan het ver langen van een stijlvolle sprookje sprins, en in een bed worden slechts hele oprechte gevoelens in de praktijk gebracht... Crawford: „Ik weet ook wel dat je onze muziek met gemak als bur gerlijk kunt omschrijven. Maar als ik het-anders zou aanpakken, zou ik een jjrote hypocriet zijn: ik kom uit een 'middle class'-gezin met door Henk Linse een huis van 150.000 dollar in Oran ge County. Mijn vader verdient een hoop geld, ik had mijn eigen auto toen ik zestien was - voor alles werd gezorgd". „Het zou dus pure nep zyn als ik een 'streetsong' zou schrijven - of me zogenaamd zou laten inspire- SPEELFILM OVER BENITO MUSSOLINI ren door een liefdesdrama zoals zich dat in een zwart gettho zou kunnen afspelen...". „Ik voel me wel degelijk beperkt door die achtergrond, hoewel ik natuurlijk geen recht heb om te klagen. Ik sympathiseer met on derdrukte groepen, met armen, met mensen die minder te kiezen hebben gehad of met nauwelijks schuld in de goot en aan de paal zijn geraakt, maar ik zou een bela chelijk figuur slaan als ik zou pre tenderen het allemaal te begrijpen. Ik lees over het leven in andere mi lieus, andere culturen, maar meer dan een klein deel begijp ik er niet van hoor". „Belangrijk voor integere mu ziek is dat mensen er een deel van zichzelf in leggen. Bij bepaalde rock and roll is dat ongetwijfeld het straatleven, bij mij is het mijn leven zo echt mogelijk. Of je dit ROME - Regisseur Alberto Negrin is in Italië bezig met opnamen voor een nieuwe speelfilm over Benito g Mussolini. Op de foto de bevrijding van 'II Duce' (vertolkt door de Brit Bob Hoskins) van de Gran Sasso in de n Abruzzen in 1943. Dit huzarenstuk werd uitgevoerd door Duitse parachutisten onder leiding van Otto Skorzeny it (Harold Dietl, derde van reóhts). <fotoANP> AMSTERDAM (ANP) - Het Inter nationaal Jazz Festival Amsterdam wordt dit jaar gehouden op 27, 28 en 29 september in de Meervaart in Amsterdam-Osdorp. Verwacht worden daar Phil Woods, het Trio Kirk Lightsey met onder anderen Clifford Jordan, Jiggs Whigham en Barney Kessel. Uit eigen land Theo Loevendie, Niko Langehuijsen, jerry van Rooyen, Hackensack en het Surinam Music Ensemble. De concerten beginnen om 20.00 uur. 's Middags is er weer het Podium voor aankomend jazz-talent. In en om de Meervaart worden vanaf 1 september objecten ten toon gesteld van negen kunste naars. In de artoteek is een over zichtstentoonstelling samenge steld van werken van deze 9 kun stenaars. De expositie duurt enke le maanden. ook rock and roll noemt laat ik aan anderen over". „Je zou het als bekrompen kun nen betitelen dat we ons op een iet wat geschoold, van betere afkomst zijnd en uit bevoorrechte milieus afkomstige publiek richten. Dat we die grenzen niet proberen te overschrijden; maar ik acht mezelf niet in staat om dat te doorbreken. Als ik 'wow man - let's dance in the street' zou zingen, zou het een pose zijn. Niet echt en niet eerlijk". „Ik heb totaal neutrale gevoelens over iemands afkomst - dat mag niets uitmaken. Ik sta me er niet op voor, maar ik schaam me ook niet dat ik uit een milieu kom met ken merken als: apathie, verveling, kleurloze anonimiteit, competitie- drang en conservatisme". „Of ik ook positieve kanten weet? Ja hoor. In dat milieu kun je je veilig en geborgen voelen. Je krijgt een goede opleiding die je open kan stellen voor een hele an dere wereld, er is altijd genoeg geld en je krijgt er de kans om de massa onder je te observeren". „Die veelheid en het belang van seks in mijn repertoire heeft ook met die achtergrond te maken. Die omgeving, ergens in het midden tussen intense burgerlijkheid en decadentie, bracht enorm veel ver veling en rondhangen met zich mee. Alles was zó vanzelfsprekend, alles was met geld te koop en over al werd voor gezorgd. In zo'n le ventje is seks het enige moment dat je even iets van een ander ni veau voelt. Dag-in dag-uit krijg je alsmaar diezelfde prikkelingen. Maar seks was het enige waardoor ik me heel speciaal kon voelen". „Nou, als iets voor iemand zó be langrijk is, dan kun je wel raden waar zijn songs over gaan. En ik denk niet dat daardoor mijn doel groep veel kleiner wordt". Op 21 en 22 september in Rotterdamse Doelen HAARLEM (GPD) - Het program ma van de tweede editie van Pan dora's Music Box het tweedaag se festival van eigentijdse muziek in De Doelen in Rotterdam op vrij dag 21 en zaterdag 22 september is op een oor na gevild. De organi satie wordt nog gekweld door af zeggingen op het laatste moment (Nick Cave, Johnny Thunders ko men niet), maar kan als topattrac ties The Sound, Bronski Beat. Shriekback, Palais Schaumburg en Working Week voor vrijdag 21 september bevestigen. Op zaterdag 22 september zijn John Cale, The Gun Club, Anti-Group, Kiem en waarschijnlijk Tom Verlaine top de grote trekkers. Pandora's Music Box is een ini tiatief van cultureel centrum De Doelen en de organisatiesbureaus Mojo en Double You. Vorig jaar bleek dit tweedaags overzicht van actuele ontwikkelingen in de pop muziek bij een verrassend groot publiek goed aan te slaan. Bij het opzetten van een tweede editie heeft de organisatie het niet ge makkelijk gehad, mede doordat het Europese clubcircuit een onze kere fase doormaakt. Bij het selec teren van nieuwe of vernieuwende bands is ditmaal wederom een hoofdrol weggelegd voor gitaar bands. In vier zalen van De Doelen krijgt Pandora dit jaar zijn beslag. Op de eerste dag treden in de Klei ne Zaal Opposition, Matador, Icicle Works, Gene Loves Jezebel en Flesh for Lulu op. Korte optredens worden in de Minizaal verzorgd door Billy Bragg, Chris Bailey (ex- Saints) en Richard Strange. Een speciale zaal vestigt de aandacht op de groeiende rol van de garage- rock aan de hand van optredens van Claw Boys Claw, Scientists, Orson Family, Lyres, Nomads. Dream Syndicate en Fleshtones. Op de tweede dag komen in de kleine zaal Psychic TV, Fiat Lux. Me The Heat, Pete Shelley (ex- Buzzcocks) en C Cat Trance in ac tie. Korte optredens zijn er van An ne Clarke en Bruce Gilbert (ex-Wi re) in de Minizaal. Een aparte zaal krijgt de benaming 'Dansbox'. Daar treden vermoedelijk New Model Army, Belfegore, Kuukl (uit IJsland), Soft verdict, Adventures en The Fall op. Uit eigen land zijn slechts twee bands geselecteerd: Kiem en Claw Boys Claw. Breuker en Bennink naar Japan AMSTERDAM (ANP) - De impro- viserende musici Willem Breuker (saxofoon/klarinetten) en Han Ben nink (slagwerk) maken van 19 tot en met 31 augustus een tournee door Japan. Dat gebeurt op uitno diging van de Japanse organisatie „Jazz Now", aldus heeft het duo meegedeeld. De twee musici zullen optreden in acht steden, waaronder Tokio. De 21-jarige Gao Jin jongleert en balanceert op e dens de voorstellingen van het Circus van Peking. AMSTERDAM (GPD) - De Chi nese acrobatiek vindt haar oor sprong in een zeer grijs verleden. Nog voordat wij aan onze jaartel ling begonnen, stond deze kunst vorm in China al in hoog aanzien. Pas de laatste decennia wordt het de acrobaten toegestaan hun kunsten ook in de rest van de we reld te vertonen. In ons land werden we tot nu toe op dit front slechts met mondjesmaat bediend, vooral sinds de duikbotenaffaire met Taiwan, die de diplomatieke ver houdingen tussen ons land en China danig deed bekoelen. De liefhebbers kunnen echter de ko mende weken de schade ruim schoots inhalen nu een deel van het befaamde Circus van Peking na zeventien jaar weer in ons land is neergestreken. Een selectie van 22 mannen en vrouwen uit de in totaal 83 leden van dit staatscircus, schotelde gisteravond tijdens de première in het Amsterdamse theater Car ré een show voor die zelfs de meest verwende circusbezoeker wel tot verrukking moet bren gen. De wetenschap dat het re pertoire van begin tot eind stoelt op eeuwenoude elementen en symbolieken maakt het aan schouwen er van al bij voorbaat tot een extra rijke gebeurtenis. Maar ook de toeschouwer die van dat alles weinig weet heeft komt uitgebreid aan zijn gerief. Wat velen zal aanspreken is het geheel ontbreken van de bij ons in het Westen traditionele dres- suurnummers. De Chinezen heb ben blijkbaar geen dieren nodig om hun voorstellingen veelzijdig en compleet te maken, maar la ten alles van menselijke krach ten en behendigheid afhangen. Overigens speelt het „dier" wel een belangrijke rol in diverse nummers. Maar de leeuwen, die de kleurrijke opening opluiste ren, en later ook de draken tij dens een feeërieke dans, worden voortbewogen door mensen. En als de artiesten door op elkaar gestapelde ringen vliegen, is dat een verwijzing naar het „spel der zwaluwen". Die eerste voorstelling gister avond vertoonde overigens nog al wat schoonheidsfoutjes. Het enthousiasme van het pubhek werd er weliswaar niet minder door, maar uiteindelijk nam het toch iets weg van de glans die circus op dit niveau pleegt te dra gen. Wellicht moeten die misser- tjes worden toegeschreven aan het feit dat de kunstenaars nog moeten wennen aan het licht hel lend podium van Carré. Ook tij dens de eerste repetities onder vonden zij daarvan hinder. Jam mer was het eveneens dat bij en kele hoogtenummers de arties ten al te zeer werden geholpen door de veiligheidskabels, die eventuele ernstige valpartijen moeten voorkomen. Voor het abslute hoogtepunt van de voorstelling zorgde Gao Jin. Heen en weer rijdend op een twee meter hoge eenwieler schopte hij een serie theekom men achteloos op zijn hoofd en serveerde als apotheose in die ongewone positie thee uit een pot die op een in zijn mond ge stoken stokje balanceerde. Het Chinese gezelschap is tot en met 2 september in Carré te zien en daarna nog van 4 tot en met 9 september in Eindhoven. DICK VERSTEEG Broccoli bij Bond- meisjes PARIJS - De Amerikaanse filmproducen t Albert Broccoli voelt zich in dit attractieve gezelschap kennelijl op zijn gemak. De aandacht die hij geniet is af komstig uan de James-Bond- meisjes uit de veertiende 007- film, waarvoor op het ogenblik in de Parijse voorstad Chantilly op namen worden gemaakt. De hoofdrol len in de nieu we Bondfilm worden ver tolkt door de Engelse acteur Roger Moore en de Ameri kaanse actrice Tanya Ro berts. (foto AP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19