'Berlin' zet erotische traditie
voort
Circus van Peking op hoog niveau
Bandleider John Crawford over nieuwe lp 'Love life'
Jazzfestival
in Amsterdam
Gitaarbands domineren
Pandora's Music Box
IQC WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1984
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 19
■A AMSTERDAM/HILVERSUM (GPD) - De
formatie .Berlin' uit Los Angeles gaf on-
e„ langs weer een teken van leven. Eind '82
(pi ontstond, vooral in de VS, nogal wat op-
't schudding rond de single ,Sex', die via de
non-commerciële radiostations razend po-
kjpulair werd, maar waar het hele preutse
ifa Amerikaanse publiek gesteund door de
,a> media overheen viel.
d<
ley Ook in die tijd kreeg Berlin veel aanhang door veel-
hij vuldig op te treden en de eerste elpee „Pleasure Vic-
ejj tim" (slachtoffer van genot). Met hun recente teken
oj van leven nu, zetten de zes Amerikanen hun erotische
traditie voort: de nieuwe langspeler heet „Love life",
t fa de openingssong „When we make love", en op de hoes
ii staat bandleider John Crawford echt niet over de zan-
a,( geres Terry Nunn gebogen om haar een hand te ge-
Critici hebben zich al geirriteerd uitgelaten over de
,n eenzijdigheid van songschrijver Crawford, zijn ver-
yjx meende frustraties en voortborduren op een oud the-
t0 ma. Toen John onlangs zijn tweede promotiereisje
n<j (weer geen concerten dus) door Europa maakte, was
ej, het onderwerp van gesprek onvermijdelijk vrouwelijk
ie< schoon als zijn inspiratiebron. De altijd ernstige, soms
er, schijnbaar humorloze Crawford is zich er terdege van
UT| bewust dat een imago als sex-maniak hem geen goed
>7i zal doen en zwakt de erotiek op de elpee „Love life"
af: „De eerste elpee had seks als thema. Op Love Life
,pj is dat niet het geval. Er staan weliswaar twee num-
fomers op die ronduit over seks gaan, maar in totaal
is~ praten we over tien sterke songs. De meeste teksten
tor ëaan over intermenselijke relaties, met soms seksuali-
te, teit als onderdeel daarvan. Maar het is er niet gefor-
ot, ceerd bijgesleept".
1 2)
2 1)
3 3)
4 6)
5 4)
6 8)
9 (12)
10 (11).
11 (16)
12 (17)
13 9)
14 (14)
15 7)
Smalltown boy; Bronski
Beat
Two Tribes; Frankie
goes to Hollywood
The glamorous lifeShei
la
High Energy; Evelyn
Thomas
Wake me up before you
fjogo
I won't let the sun go
down on me; Nik Kers
haw
When doves cry; Prince
Talking loud and clear;
OMD
I'm your son South Ame
rica; Silvio
Jump; Pointer Sisters
Ghostbusters; Ray Par
ker jr.
When am i going to make
a living; Sade
Each and everyone; Eve
rything but the girl
You don't love me; Mari
lyn
To France; Mike Oldfield
16 (23) Not the dancing kind;
Ruud Gullit
17 (20) White Horse; Laid Back
18 Mijn stad; Danny de
Munk
19 Carelless whisper; Geor
ge Michaels
20 (22) No song to sing; Onetwo
21 (34) Message to my girl; Split
enz
22 (13) Only when you leave;
Spandau Ballet
23 (26) Everybody's laughing;
Galaxy
24 (33) The more you live the
more you love; Flock of
Seagulls
25 (28) Love resurrection; Ali
son Moyet
26 (19) Taxi; J Black foot
27 (15) All of you; Ross en Igle-
sias
28 (35) Vivace; Berdien Sten-
berg
29 (37) La colegiala; Gary Low
30 1 just called to say i love
you; Stevie Wonder
31 (21) Absolute; Scritti Politti
32 (38) Sunglasses; Tracey Ull-
33 (18) Half a boy and half a
man; Nik Lowe
34 (32) Dum dum girl; Talk
Talk
35 (25) Over de muur; Klein Or
kest
36 (24) Eyes without a face; Bil
ly Idol
37 Torture; The Jacksons
38 Sounds like a melody;
Alphaville
39 (30) Telefoonbaby; John
Spencer en Lyda
40 Heb ik daar m'n schoe
nen voor gepoetst; Robert
Paul
'Berlin: 'When we make love'.
i De al dan niet seksuele relaties
t waarover Crawford het heeft, ko-
s men steeds met een vrij strikt
t normbesef, fijntjes en bijna deca-
dent in een tekst terecht. In de syn-
thesizerpop van Berlin is niets te
rug te vinden van de zweterige
geilheid zoals die in de soulmuziek
fr-wordt uitgedragen en-of de vrouw-
I onterende macho-houding die
s waarschijnlijk door Chuck Berry
aan de rock and roll is meegege-
i ven, vinden we al evenmin terug
bij Berlin. Er is wel steeds sprake
van verlangen, maar dan het ver
langen van een stijlvolle sprookje
sprins, en in een bed worden
slechts hele oprechte gevoelens in
de praktijk gebracht...
Crawford: „Ik weet ook wel dat
je onze muziek met gemak als bur
gerlijk kunt omschrijven. Maar als
ik het-anders zou aanpakken, zou
ik een jjrote hypocriet zijn: ik kom
uit een 'middle class'-gezin met
door
Henk Linse
een huis van 150.000 dollar in Oran
ge County. Mijn vader verdient een
hoop geld, ik had mijn eigen auto
toen ik zestien was - voor alles
werd gezorgd".
„Het zou dus pure nep zyn als ik
een 'streetsong' zou schrijven - of
me zogenaamd zou laten inspire-
SPEELFILM OVER BENITO MUSSOLINI
ren door een liefdesdrama zoals
zich dat in een zwart gettho zou
kunnen afspelen...".
„Ik voel me wel degelijk beperkt
door die achtergrond, hoewel ik
natuurlijk geen recht heb om te
klagen. Ik sympathiseer met on
derdrukte groepen, met armen,
met mensen die minder te kiezen
hebben gehad of met nauwelijks
schuld in de goot en aan de paal
zijn geraakt, maar ik zou een bela
chelijk figuur slaan als ik zou pre
tenderen het allemaal te begrijpen.
Ik lees over het leven in andere mi
lieus, andere culturen, maar meer
dan een klein deel begijp ik er niet
van hoor".
„Belangrijk voor integere mu
ziek is dat mensen er een deel van
zichzelf in leggen. Bij bepaalde
rock and roll is dat ongetwijfeld
het straatleven, bij mij is het mijn
leven zo echt mogelijk. Of je dit
ROME - Regisseur Alberto Negrin is in Italië bezig met opnamen voor een nieuwe speelfilm over Benito
g Mussolini. Op de foto de bevrijding van 'II Duce' (vertolkt door de Brit Bob Hoskins) van de Gran Sasso in de
n Abruzzen in 1943. Dit huzarenstuk werd uitgevoerd door Duitse parachutisten onder leiding van Otto Skorzeny
it (Harold Dietl, derde van reóhts). <fotoANP>
AMSTERDAM (ANP) - Het Inter
nationaal Jazz Festival Amsterdam
wordt dit jaar gehouden op 27, 28
en 29 september in de Meervaart in
Amsterdam-Osdorp. Verwacht
worden daar Phil Woods, het Trio
Kirk Lightsey met onder anderen
Clifford Jordan, Jiggs Whigham en
Barney Kessel. Uit eigen land Theo
Loevendie, Niko Langehuijsen,
jerry van Rooyen, Hackensack en
het Surinam Music Ensemble. De
concerten beginnen om 20.00 uur.
's Middags is er weer het Podium
voor aankomend jazz-talent.
In en om de Meervaart worden
vanaf 1 september objecten ten
toon gesteld van negen kunste
naars. In de artoteek is een over
zichtstentoonstelling samenge
steld van werken van deze 9 kun
stenaars. De expositie duurt enke
le maanden.
ook rock and roll noemt laat ik aan
anderen over".
„Je zou het als bekrompen kun
nen betitelen dat we ons op een iet
wat geschoold, van betere afkomst
zijnd en uit bevoorrechte milieus
afkomstige publiek richten. Dat
we die grenzen niet proberen te
overschrijden; maar ik acht mezelf
niet in staat om dat te doorbreken.
Als ik 'wow man - let's dance in
the street' zou zingen, zou het een
pose zijn. Niet echt en niet eerlijk".
„Ik heb totaal neutrale gevoelens
over iemands afkomst - dat mag
niets uitmaken. Ik sta me er niet op
voor, maar ik schaam me ook niet
dat ik uit een milieu kom met ken
merken als: apathie, verveling,
kleurloze anonimiteit, competitie-
drang en conservatisme".
„Of ik ook positieve kanten
weet? Ja hoor. In dat milieu kun je
je veilig en geborgen voelen. Je
krijgt een goede opleiding die je
open kan stellen voor een hele an
dere wereld, er is altijd genoeg geld
en je krijgt er de kans om de massa
onder je te observeren".
„Die veelheid en het belang van
seks in mijn repertoire heeft ook
met die achtergrond te maken. Die
omgeving, ergens in het midden
tussen intense burgerlijkheid en
decadentie, bracht enorm veel ver
veling en rondhangen met zich
mee. Alles was zó vanzelfsprekend,
alles was met geld te koop en over
al werd voor gezorgd. In zo'n le
ventje is seks het enige moment
dat je even iets van een ander ni
veau voelt. Dag-in dag-uit krijg je
alsmaar diezelfde prikkelingen.
Maar seks was het enige waardoor
ik me heel speciaal kon voelen".
„Nou, als iets voor iemand zó be
langrijk is, dan kun je wel raden
waar zijn songs over gaan. En ik
denk niet dat daardoor mijn doel
groep veel kleiner wordt".
Op 21 en 22 september
in Rotterdamse Doelen
HAARLEM (GPD) - Het program
ma van de tweede editie van Pan
dora's Music Box het tweedaag
se festival van eigentijdse muziek
in De Doelen in Rotterdam op vrij
dag 21 en zaterdag 22 september
is op een oor na gevild. De organi
satie wordt nog gekweld door af
zeggingen op het laatste moment
(Nick Cave, Johnny Thunders ko
men niet), maar kan als topattrac
ties The Sound, Bronski Beat.
Shriekback, Palais Schaumburg
en Working Week voor vrijdag 21
september bevestigen. Op zaterdag
22 september zijn John Cale, The
Gun Club, Anti-Group, Kiem en
waarschijnlijk Tom Verlaine top
de grote trekkers.
Pandora's Music Box is een ini
tiatief van cultureel centrum De
Doelen en de organisatiesbureaus
Mojo en Double You. Vorig jaar
bleek dit tweedaags overzicht van
actuele ontwikkelingen in de pop
muziek bij een verrassend groot
publiek goed aan te slaan. Bij het
opzetten van een tweede editie
heeft de organisatie het niet ge
makkelijk gehad, mede doordat
het Europese clubcircuit een onze
kere fase doormaakt. Bij het selec
teren van nieuwe of vernieuwende
bands is ditmaal wederom een
hoofdrol weggelegd voor gitaar
bands.
In vier zalen van De Doelen
krijgt Pandora dit jaar zijn beslag.
Op de eerste dag treden in de Klei
ne Zaal Opposition, Matador, Icicle
Works, Gene Loves Jezebel en
Flesh for Lulu op. Korte optredens
worden in de Minizaal verzorgd
door Billy Bragg, Chris Bailey (ex-
Saints) en Richard Strange. Een
speciale zaal vestigt de aandacht
op de groeiende rol van de garage-
rock aan de hand van optredens
van Claw Boys Claw, Scientists,
Orson Family, Lyres, Nomads.
Dream Syndicate en Fleshtones.
Op de tweede dag komen in de
kleine zaal Psychic TV, Fiat Lux.
Me The Heat, Pete Shelley (ex-
Buzzcocks) en C Cat Trance in ac
tie. Korte optredens zijn er van An
ne Clarke en Bruce Gilbert (ex-Wi
re) in de Minizaal. Een aparte zaal
krijgt de benaming 'Dansbox'.
Daar treden vermoedelijk New
Model Army, Belfegore, Kuukl (uit
IJsland), Soft verdict, Adventures
en The Fall op.
Uit eigen land zijn slechts twee
bands geselecteerd: Kiem en Claw
Boys Claw.
Breuker en Bennink
naar Japan
AMSTERDAM (ANP) - De impro-
viserende musici Willem Breuker
(saxofoon/klarinetten) en Han Ben
nink (slagwerk) maken van 19 tot
en met 31 augustus een tournee
door Japan. Dat gebeurt op uitno
diging van de Japanse organisatie
„Jazz Now", aldus heeft het duo
meegedeeld.
De twee musici zullen optreden
in acht steden, waaronder Tokio.
De 21-jarige Gao Jin jongleert en balanceert op e
dens de voorstellingen van het Circus van Peking.
AMSTERDAM (GPD) - De Chi
nese acrobatiek vindt haar oor
sprong in een zeer grijs verleden.
Nog voordat wij aan onze jaartel
ling begonnen, stond deze kunst
vorm in China al in hoog aanzien.
Pas de laatste decennia wordt
het de acrobaten toegestaan hun
kunsten ook in de rest van de we
reld te vertonen.
In ons land werden we tot nu
toe op dit front slechts met
mondjesmaat bediend, vooral
sinds de duikbotenaffaire met
Taiwan, die de diplomatieke ver
houdingen tussen ons land en
China danig deed bekoelen. De
liefhebbers kunnen echter de ko
mende weken de schade ruim
schoots inhalen nu een deel van
het befaamde Circus van Peking
na zeventien jaar weer in ons
land is neergestreken.
Een selectie van 22 mannen en
vrouwen uit de in totaal 83 leden
van dit staatscircus, schotelde
gisteravond tijdens de première
in het Amsterdamse theater Car
ré een show voor die zelfs de
meest verwende circusbezoeker
wel tot verrukking moet bren
gen. De wetenschap dat het re
pertoire van begin tot eind stoelt
op eeuwenoude elementen en
symbolieken maakt het aan
schouwen er van al bij voorbaat
tot een extra rijke gebeurtenis.
Maar ook de toeschouwer die
van dat alles weinig weet heeft
komt uitgebreid aan zijn gerief.
Wat velen zal aanspreken is het
geheel ontbreken van de bij ons
in het Westen traditionele dres-
suurnummers. De Chinezen heb
ben blijkbaar geen dieren nodig
om hun voorstellingen veelzijdig
en compleet te maken, maar la
ten alles van menselijke krach
ten en behendigheid afhangen.
Overigens speelt het „dier" wel
een belangrijke rol in diverse
nummers. Maar de leeuwen, die
de kleurrijke opening opluiste
ren, en later ook de draken tij
dens een feeërieke dans, worden
voortbewogen door mensen. En
als de artiesten door op elkaar
gestapelde ringen vliegen, is dat
een verwijzing naar het „spel der
zwaluwen".
Die eerste voorstelling gister
avond vertoonde overigens nog
al wat schoonheidsfoutjes. Het
enthousiasme van het pubhek
werd er weliswaar niet minder
door, maar uiteindelijk nam het
toch iets weg van de glans die
circus op dit niveau pleegt te dra
gen. Wellicht moeten die misser-
tjes worden toegeschreven aan
het feit dat de kunstenaars nog
moeten wennen aan het licht hel
lend podium van Carré. Ook tij
dens de eerste repetities onder
vonden zij daarvan hinder. Jam
mer was het eveneens dat bij en
kele hoogtenummers de arties
ten al te zeer werden geholpen
door de veiligheidskabels, die
eventuele ernstige valpartijen
moeten voorkomen.
Voor het abslute hoogtepunt
van de voorstelling zorgde Gao
Jin. Heen en weer rijdend op een
twee meter hoge eenwieler
schopte hij een serie theekom
men achteloos op zijn hoofd en
serveerde als apotheose in die
ongewone positie thee uit een
pot die op een in zijn mond ge
stoken stokje balanceerde.
Het Chinese gezelschap is tot
en met 2 september in Carré te
zien en daarna nog van 4 tot en
met 9 september in Eindhoven.
DICK VERSTEEG
Broccoli
bij Bond-
meisjes
PARIJS - De
Amerikaanse
filmproducen t
Albert Broccoli
voelt zich in
dit attractieve
gezelschap
kennelijl op
zijn gemak. De
aandacht die
hij geniet is af
komstig uan de
James-Bond-
meisjes uit de
veertiende 007-
film, waarvoor
op het ogenblik
in de Parijse
voorstad
Chantilly op
namen worden
gemaakt.
De hoofdrol
len in de nieu
we Bondfilm
worden ver
tolkt door de
Engelse acteur
Roger Moore
en de Ameri
kaanse actrice
Tanya Ro
berts. (foto AP)