Tevreden patiënten klagen niet Marcos stuurt aan op botsing met oppositie 'Kerk en Wereld' toe aan grondige revisie Reportage Groeiend aantal beunhazen onder alternatieve genezers DINSDAG 14 AUGUSTUS 1984 PAGINA II De in opspraak geraakte en in processen verwikkelde omstre den Ermelose natuurgenezer A. Lodewijkx houden de ge moederen binnen onze gezondheidszorg weer danig bezig. Voor- en tegenstanders van alternatieve geneeswijzen probe ren elkaar van hun gelijk te overtuigen. Het blijft een feit dat menig heelmeester in het alternatieve circuit de geneeskunde uitoefent, zonder enige medische ach tergrond. Zolang dat zonder brokken gebeurt, grijpt justitie niet in, hoewel dit strijdig is met de wet. De Ermelose natuurgenezer wordt ervan verdacht een sui kerpatiënt aan de rand van de dood te hebben gebracht, door hem te bewegen het gebruik van insuline te staken. Volgens internisten van het Rotterdamse Dijkzigtziekenhuis een le vensgevaarlijke man, die achter slot en grendel behoort te zitten. Maar de affaire rond de natuurgenezer staat niet op zichzelf. Een paar jaar geleden adviseerde een zich in acupunctuur gespecialiseerde sportmasseur annex markiezenverkoper uit Wychen een bij hem onder behandeling zijnde suikerpatiënte hetzelfde. De vrouw raakte in coma en kon op het nippertje worden gered. De Wychenaar werd vervolgd en veroordeeld wegens het onbevoegd uitoefenen der geneeskunst en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Zes jaar geleden behandelde een chef-monteur samen met een medisch secretaresse, zich beroepend op hun paranorma le begaafdheden, een vrouw bij wie ze kanker hadden ont dekt. De vrouw betaalde 3400 gulden voor de behandeling. Later bleek, dat ze geen kanker had. En tien jaar geleden belandden tal van patiënten van een zich als wonderdokter uitgevende man uit het Overijsselse Nieuw-Leusen met mysterieuze klachten in een Zwols zie kenhuis, nadat zij schadelijke geneesmiddelen voorgeschre ven hadden gekregen. Wanneer de re guliere genees kunst geen uit komst biedt wen den vele patiën ten zich tot alter natieve genezers. Deze vrouw on dergaat een acu punctuurbehan deling (Archieffoto) De beunhazerij in de alternatieve geneeskunst neemt hand over hand toe. Dat kan gebeuren, om dat justitie het onbevoegd uitoe fenen van deze vorm van genees kunde oogluikend toestaat, zo lang maar geen lichamelijk letsel wordt toegebracht. Dit ondanks het feit dat volgens de letter van de wet alleen het Nederlandse artsendipoma de bevoegdheid geeft tot „genees-, heel- en ver loskunde in volle omvang". Deze opstelling van justitie, in samenspraak met het ministerie van WVC, heeft de laatste jaren voor een wildgroei gezorgd in onder andere opleidingsinstitu ten voor natuurgenezers. Niet al leen in theorie, maar zeker ook in de praktijk komt het erop neer, dat iedereen de alternatieve ge neeskunst als bedrijf kan uitoe fenen. Zonder dus in het bezit te zijn van het wettelijk erkende artsendiploma. Hoewel steeds meer geroepe nen één of meerdere disciplines van de alternatieve geneeskunst in het openbaar bedrijven, zon der terug te kunnen vallen op een medische achtergrond, wor den slechts weinig klachten uit die hoek vernomen. Maar dat is ook niet zo verwonderlijk. Want de Griekse arts Hippocrates, „de vader van de geneeskunde", zei het al: „Wie geneest, heeft ge lijk". En tevreden patiënten kla gen niet. Tevredenheid dus in plaats van slachtoffers. „Dat komt", zegt de in Oosterbeek wonende voorzitter Cor Deurman van de Vereniging tegen de Kwakzalve rij en oud-inspecteur van volks gezondheid in Gelderland, „om dat er een zekere zelf-selectie on der patiënten plaatsheeft. Ie mand met een acute blindedarm weet echt wel dat operatief moet worden ingegrepen. Die zal zich zeker niet wenden tot één of an der boertje. Maar vooral mensen met chronische, vage kwalen, zo als hoofdpijn en rugpijn, zoeken hun heil bij de niet-reguliere art sen. Vaak bij de goeden niet te na gesproken - minder-bonafide heelmeesters". Er zit in het circuit der alterna tieve geneeskunst veel kaf tus sen het ontegenzeggelijk ook aanwezige koren. „Helaas is dat maar al te waar", bevestigt voor zitter Ad van Heertum van de Nederlandse Organisatie van door Rob Hirdes Verenigingen voor Alternatieve Genezers (NOVAG) en praktise rend psychotherapeut in het Be- tuwse Gendt. „Om het minder diplomatiek uit te drukken; het stikt er de moord van". Die NOVAG beijvert zich voor een wettelijke erkenning van ge selecteerde opleidingsinstituten en van bonafide alternatieve ge nezers. Dit ter bescherming van hen en als waarborg voor de pa tiënt. Ook streeft de organisatie naar landelijke tarieven. Van Heertum, zitting hebbend in de sectie alternatieve genees wijzen van de Nationale Raad voor de Volksgezondheid: „Wij willen dan ook niet naast, maar in het verlengde van de officiële geneeskunde, handelen. De uni versitair ontwikkelde genees kunde beschikt over een onuit puttelijke hoeveelheid kennis en ervaring. Zij dient daarom uit gangspunt te blijven van ons al ternatief denken en doen. Een door de reguliere geneeskunde teleurgestelde patiënt, die zich wendt tot een alternatieve thera pie, mag niet vergeten dat de of ficiële geneeskunde in vele ande re gevallen levensreddend of ge nezing brengend is gebleken". Strohalm Hoezeer de medische kennis en technieken de laatste decen nia ook zijn voortgeschreden, de reguliere geneeskunde heeft haar begrenzingen. En juist die begrenzingen spelen met name de kwakzalvers in de kaart. „Zij houden bij wijze van spreken een drenkeling een strohalm voor", zegt Deurman. „De offi ciële geneeskunst heeft haar be perkingen, moet zelfs mensen dood laten gaan. Medici moeten vaak tot hun spijt concluderen, dat de „kunst" ergens ophoudt". Deurman vervolgend: „Soms moet de medische wetenschap ook tot de slotsom komen geen antwoord te weten op ziektes. Bruut gezegd: de patiënt moet daar maar mee leren leven. Want ergens houdt de wetenschap op. Maar de mensen willen nu een maal niet dood. Leggen zich niet bij een bepaald oordeel neer. Mensen nemen ook niet meer dat ze „iets" hebben. Vroeger lag dat anders. Werd dat met de religie in de hand - veelal gezien als de straf op de zonde. Maar tegen woordig heeft iedereen wel een ver achternichtje Agatha, die ook een dergelijke onbehandelbare kwaal had en in het alternatieve circuit er toch baat bij heeft ge vonden". „Het zijn vooral de malafide genezers", zegt Van Heertum, „die de universitair ontwikkelde geneeskunde bijna per definitie verwerpen. Maar bedenk wel, dat wanneer bijvoorbeeld de chi rurgie als medische techniek zou uitvallen, daarvoor in de alterna tieve sfeer nauwelijks een ver vanging aanwezig is. Hetzelfde geldt voor vele ziekten, die met medicijnen worden behandeld. Iedere weldenkende homeopa thische arts kent ziektebeelden waarbij hij een operatie zal advi seren of bijvoorbeeld een anti bioticum". Van Heertum geeft toe, dat de affaire rond de omstreden Erme lose natuurgenezer A. Lode wijkx, die een insuline-afhanke- lijke suikerpatiënt bepraatte zijn medicijngebruik te staken tot bijna de dood erop volgde, de al ternatieve geneeskunde bepaald geen goed doet. Hij onderschrijft het gevaar, dat iedereen zich maar kan vestigen als alternatief genezer. „Om het even welke op leiding hij heeft gevolgd". Er zijn in ons land legio oplei dingen op dit gebied. Variërend van goed tot dubieus. Volgens de NOVAG-voorzitter komen de op leidingen in Arnhem, Zutphen, Meppel, Hilversum en Bloemen- daal in elk geval in aanmerking officieel te worden erkend. "Daar schuilt het grote gevaar in", aldus voorzitter Deurman van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Die therapeuten weten hun grenzen niet. Die kun nen ze ook niet weten. Boven dien missen ze een diagnostieke achtergrond. Hebben geen uitge breide medische kennis om op terug te kunnen vallen. Hebben ook niet de stelregel „watje moet doen, leer je snel. Maar wat je moet laten, leer je pas gaande weg". Bedrog Nu geeft het uiteraard geen pas met onze westerse arrogantie de alternatieve geneeskunst, die vaak kan bogen op een traditie van 5000 jaar per definitie te ver werpen. Per jaar worden in ons land vijf miljoen bezoeken aan niet-reguliere genezers gebracht, maar zowel volgens Van Heer tum als volgens Deurman kan het geen kwaad je als patiënt te voren terdege te oriënteren „om niet in handen te vallen van een of andere joker". Met name de malafide natuur genezers hebben handig inge speeld op het gat in de markt. Een gat, dat mede is ontstaan door de overvolle praktijken der huisartsen, die weinig tijd kun nen uittrekken voor individuele patiënten, maar doorgaans recht op de man af gaan bij het stellen van de diagnose. „Dat is ook een van de zwaktes in de eerstelijns gezondheidszorg", beaamt Deur- man. Die aandacht krijgen de pa tiënten ontegenzeggelijk wel bij de alternatieve genezers. Deur- man daarover: „Je krijgt er de tijd uit te praten en er wordt veel tijd aan je besteedt. Of dat altijd op de meest verantwoorde wijze geschiedt, is vers twee. Niet te ontkennen valt echter, dat met name natuurgenezers, die onder te brengen zijn in de categorie kwakzalvers, kijk op mensen hebben. Zoals marktkooplieden die ook hebben. En met een goed geolied verhaal zijn de mensen al gauw geneigd erin te vliegen. Omdat verwachtingen worden gekoesterd en omdat mensen nu eenmaal goedgelovig zijn". Een jaar na de moord op Aquino De Filippijnse filmregisseur Lino Brocka neemt tegenwoordig een plastic trechter met houtskool mee naar demonstraties in Manilla. De chique van de stad wisselt met stu denten ervaringen uit over de voor delen van citroensap onder de ogen. Want de Filippijnse politie gebruikt sinds kort traangas bij de monstraties zonder vergunning. En een vergunning is dezer dagen zo goed als niet te krijgen. De spanningen op de Filippijnen lopen op. Waarnemers in Manilla zeggen dat in de stad een crisis- sfeer heerst. De confrontaties tus sen politie en demonstranten wor den steeds grimmiger. En dan is het nog één weken voor de moord op de Filippijnse oppositieleider wordt herdacht. Benigno Aquino werd 21 augustus vorig jaar bij aan komst op het vliegveld van Manilla doodgeschoten. President Ferdinand Marcos houdt zijn poot stijf. Volgens hem zijn „subversieve communistische elementen" de rijen van de opstan delingen binnengedrongen. „Als onze republiek valt, valt ze in han den van hen die macht zoeken met de loop van een geweer", zo ver klaarde hij in een onverzoenlijke toespraak bij de opening van het parlement op 23 juli. Twee uur daarvoor had de politie 15.000 de monstranten uiteengejaagd. Zij be toogden bij het hoofdpostkantoor van Manilla tegen de eerste man van het land. In het in mei gekozen parlement van 200 zetels bezet de oppositie ruim 60 zetels. In de verkiezingen leek het er bij het binnenkomen van de uitslagen aanvankelijk op dat de oppositie meer zetels in de wacht zou slepen. Toen dit uitein delijk niet het geval bleek, waren de aantijgingen over fraude niet van de lucht. Politieke waarnemers in Manilla geloven dat de strategie van de re gering erop gericht is de aanhang die ze heeft in ieder geval te behou den. Ze wekt de schijn het „parle ment van de straat", dat bestaat uit studenten, arbeiders en zelfs za- kenleiden, te negeren. Traangas Onder degenen die te maken kre gen met het traangas, bevond zich het gematigde parlementslid Orly Mercado. „Als ze dit ons al aan doen, welke hoop houden anderen dan nog op hun rechten", verklaar de de woedende Mercado. De grootste oppositiepartij, de Ver enigde Nationalistische Democra tische Oppositie (Unido), heeft het geweld van de politie veroordeeld en geëist dat de regering de rech ten van demonstranten eerbiedigt. Vorige week slaagde Unido erin met buitenparlementaire groepe ringen een betoging te houden in Makati, de zakenwijk van Manilla. In enkele van deze buitenparle mentaire groepen zijn leden actief van de snel groeiende communisti sche beweging op de Filippijnen. De manifestatie ging gepaard met de roep om meer eenheid tussen links en de gematigde oppositie. Genoemde waarnemers zien hierin een aanwijzing dat de breuk tussen de groepen die de verkiezingen in mei geboycot hebben en de partij en die deelnamen aan de verkiezin gen, aan het helen is. Er zijn andere tekenen dat het verzet tegen Marcos toeneemt. Le den van de organisatiecommissie van de laatste betoging hebben ge waarschuwd dat de demonstanten niet bereid zijn traangas te blijven slikken. Een lid van de commissie verklaarde: „Ons nieuwe beleid is actieve verdediging met een maxi mum aan tolerantie". Gevraagd wat dit betekende, leg de hij uit: „Van nu af aan zullen demonstranten bijgestaan worden door bewakers met katapulten. Onder rellenbestrijdingsvoertui- gen zullen kraaiepoten worden ge gooid en misschien wel molotow- cocktails". „We komen niet in actie ACHTERGROND tenzij we getart worden, maar we moeten ons nu eenmaal verdedi gen". zei hij. Werd deze tactiek tot voor kort alleen door extreem- links gepro pageerd, ook van gematigde zijde hoort men nu radicale geluiden. Een zakenman: „Ik heb maar één doel en dat is het wegwerken van Marcos. Als dat eenmaal gebeurd is, kan het me niet schelen of de communisten de zaak overnemen. Het is een erekwestie". Op de openingsdag van het par lement sloot de grootste spaarbank van het land alle deuren. Paniek brak uit en er ontstond een run op de banken. De onrust kon slechts worden beteugeld toen de Centrale Bank de particuliere banken vori ge week met meer dan een half mij- ard gulden te hulp kwam. De afgelopen weken is gebleken dat het steeds moeilijker wordt een overbruggingslening van het Inter nationaal Monetair Fonds (IMF) van 650 miljoen dollar (2 miljard gulden) los te krijgen. Het geld had er al moeten zijn, maar het fonds is niet tevreden over de economische prestaties van de regering. De bui tenlandse schuld van de Filippij nen is 26 miljard dollar Kerk Ook de betrekkingen met de ka tholieke kerk zijn weinig rooskleu rig. Twee herderlijke brieven, van kardinaal Jaime Sin en van de ge- zamelijke bisschoppen, vielen Marcos aan op zijn voortdurend re geren per decreet en het gebruik van militairen tegen demonstran ten. „Het lijkt of het leger de moei lijkheden veroorzaakt bij de beto gingen", aldus de kardinaal vorige week. Of het nu weer in ere herstelde parlement de democratie kan her stellen, betwijfelen velen, ondanks de aanwezigheid van de oppositie. Een vooraanstaande industrieel en bankier, een van de rijkste mensen van het land, verklaarde onlangs: „Het parlement? Ze stellen zich aan als gekken. Politici kun je niet vertrouwen. Bovendien heeft Mar cos alle kaarten in handen". Oudere waarnemers vergelijken de gespannen situatie met die in 1972. Toen riep Marcos de noodtoe stand uit na een dergelijke crisis. Door demonstranten in de richting van het geweld te duwen, zou hij dezelfde confrontatiesfeer kunnen scheppen die hij toen nodig had om het uitroepen van de noodtoe stand te kunnen rechtvaardigen. Alle ogen zijn nu gericht op 21 augustus, als de moord op Aquino moet worden herdacht. De opposi tieleider werd doodgeschoten op het internationale vliegveld van Manilla toen hij tehigkeerde uit zelf gekozen ballingschap in de Verenigde Staten. De organisato ren van de herdenkingsbetoging voorspellen dat minstens een half miljoen mensen door de straten van Manilla zullen trekken. Dit zou de stad moeten verlammen en in feite een algemene staking met zich mee moeten brengen. (IPS) "Het jaar 1983 zal voor iedereen die op 'Kerk en Wereld' werkt een donkere kleur hebben". Zo begint het jaarverslag van deze hervormde stichting voor vor mingswerk in Driebergen. De subsidie voor het vor mingswerk in internaatsverband werd met 25 procent vermin derd. Dat dwong tot opheffing van 12 arbeidsplaatsen en ingrij pende reorganisaties. Ook de accommodaties moes ten worden bekeken, omdat de cursussen met 25 procent moes ten verminderen. Eén van de ge bouwen, het hoofdgebouw 'De Horst', is afgestoten. Daardoor moesten andere gebouwen in verband met huisvesting van kantoren en groepen - worden verbouwd. De reorganisatie heeft ook an dere problemen aan het licht ge bracht, zegt de directie van 'Kerk en Wereld' in het jaarverslag. In de 38 jaar van zijn bestaan maakte het instituut vele veran deringen mee. Aanvankelijk was het vooral een opleidingsinsti tuut. Later kreeg het cursus- en conferentie werk een eerste plaats. Initiatieven kregen vorm in zelfstandige instellingen en in stituten, waarvan sommige al weer zijn verdwenen. "De huidige situatie vereist een herbezinning op inhoud en vorm van het apostolaat van de kerk, niet alleen gezien de veran deringen in de samenleving en de belevingswereld van mensen, maar ook vanwege de verschui vingen in de theologie". De di rectie van 'Kerk en Wereld' vindt, dat dit jaar beslissingen moeten vallen over de vraag waar de kerk in de komende ja ren met dit instituut heen wil. Overwogen wordt, een werk groep van externe en interne deskundigen te vormen om te proberen beleidslijnen voor de toekomst uit te stippelen. "Steeds duidelijker wordt het, dat de organisatie van het insti tuut en de functie en het taken pakket van de twee directeuren aan grondige revisie toe zijn". De omvang van hun verantwoorde lijkheid en hun werk 'over schrijdt de grenzen van het toe laatbare'. Toch zijn de vooruitzichten voor 1984 ondanks alle zorgen 'moedgevend'. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Sint Annaland J. Harteman Moerkapelle, te Colijnsplaat kan didaat L. F. de Graaff Nijbroek; aangenomen naar Usselo kandi daat mevrouw G. S. Bunjes-van der Lee Borne. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Onstwedde (Gr.) M. Spriensma Zoetermeer. Overleden. In Nunspeet is, 78 jaar oud, de hervormde predi kant H. A. Jellema overleden. Van 1946 tot 1949 heeft hij in Kat wijk aan Zee gewerkt. Orgelconcours. Op zaterdag 25 augustus zal voor de elfde keer in de Grote Kerk van El- burg (twee orgels) een nationaal concours voor amateur-organis ten worden gehouden. Dit jaar doen weer 17 organisten mee. Jan Jongepier van de Grote Kerk in Leeuwarden, George Stam; oud-directeur van het Rotter damse conservatorium, en Jan van den Berg van de Nieuwe Kerk in Delft zullen de prestaties beoordelen. De kerk is de hele dag open. Het concours begint om half 11 en eindigt om 4 uur. 's Avonds om 8 uur geven de jury leden een slotconcert met mede werking van het Noordveluws Kamerkoor onder leiding van Maarten Seijbel. Godsdienstvrijheid In Rome begint op 3 septem ber een wereldcongres over godsdienstvrijheid, georgani seerd door een in Washtington zetelende internationale vereni ging. Het congres, dat tot 6 sep tember duurt, zal zich voorname lijk bezighouden met de vraag wat er terecht is gekomen van de in 1981 door de Verenigde Naties aanvaarde resolutie tegen reli gieuze onverdraagzaamheid. Ook zullen de grenzen van de staatsmacht met betrekking tot de godsdienst worden bespro ken. Deelnemers aan het congres zijn onder anderen de tweede voorzitter van de pauselijke com missie 'Justitia et Pax' (gerech tigheid en vrede), curiebisschop Jan Schotte, en de secretaris-ge neraal van de Wereldfederatie van Baptisten, dr. Gerhard Class uit de Duitse Bondsrepubliek. Bevrijdingstheologie. Uit Brazilië is vernomen, dat het Va- ticaan (in het bijzonder de con gregatie voor de geloofsleer) vol gende maand een document wil publiceren met de officiële op vatting van de kerk over de zoge naamde 'bevrijdingstheologie'. De grondlegger van deze theolo gie, de Braziliaanse hoogleraar Leonardo Boff, zal zich op 7 sep tember bij deze congregatie moe ten verantwoorden voor bepaal de opvattingen die in strijd zou den zijn met de officiële kerk leer. De voorzitter van de congrega tie, de Duitse kardinaal Joseph Ratzinger, verklaarde onlangs op een persconferentie in Rome, dat de bevrijdingstheologie naast volkomen legitieme ook onaan vaardbare opvattingen en stro mingen kent. Hij sprak zich dui delijk uit tegen een versmalling van het geloof door marxistische interpretaties. Kermis Tot nu toe hebben de Cana dese bisschoppen, met het oog op het pausbezoek volgende maand. 130 verklaringen van 'geen bezwaar' afgegeven aan in totaal 50 ondernemers die ter ge legenheid van dit bezoek souve nirs op de markt brengen. "Als ik mijn oren had laten hangen naar de wensen van het organisatieco mité in ons bisdom, was ik nu be heerder geweest van een stalletje waar petjes en truitjes met af beeldingen van de paus worden verkocht", zei een verontwaar digde zuster Claire Richer, die sedert 1975 werkt in een paro chie in Quebec. Tien procent van de opbrengst van de souvenirs vloeit in de cen trale kas om de kosten van het bezoek te dekken. De voorzitter van de stichting 'Pausbezoek Ca nada', Richard Gareau, vreest, dat het bezoek zal ontaarden in een 'commerciële kermis', "die het aanzien van de paus en de kerk naar beneden zal halen". Hij is boos omdat de economen van de betrokken bisdommen el ke poging om de commercie in redelijke banen te leiden hebben belemmerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11