'Mijn werk is mijn minnares' Haute couture: Spel met felle kleuren EXTRA ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1984 Een blouson in mohair, met stukjes leer er op geborduurd en een ruime broek rok, waarop een cashmir-blouse wordt gedragen. Een ontwerp van Guy Laroche (foto's AP) Heel simpele rechte jurk van Pierre Cardin, alleen de ceintuur zorgt voor een accent. Zijn korte rechte rok laat Yves Saint Laurent dragen met een bolero van fluweel, afge zet met bont. Uit de collectie van Givenchy een zwarte rech te rok met daar op een zwarbwit jasjes met bont afgezet langs hals en zakken. Een lange, wijde zwarte rok com bineert Louis Fe- raud met een ka nariegeel bolero topje en een Bwaggerachtige jas fn dezelfde kleur, afgezet met zwart. Een spel met felle kleuren, de terugkeer van de echte winterjas (en veel aandacht voor andere jasjes zoals blazers in alle vormen en lengten) en lange rokken, dat zijn de kenmerken van de haute couture voor het komend seizoen. Pierre Cardin Voor zijn collectie had Pierre Cardin de hele trucendoos van de haute-couture weer opengetrokken. Hij komt o.m. met mouwen, die op de schouder wel iets weg hebben van een speldenkussen, andere zijn weer in drie lagen geknipt. De pantalon bij Cardin is nauw om de enkels. Hierop laat hij blousende jacks dragen. De jurken bij Cardin zijn recht, de schouderlijn wat breed en een brede ceintuur in een contrasterende kleur verlevendigt het sobere beeld. Scherrer In de collectie van Jean Louis Scherrer overheerst het zwart. Ondanks de prachtige tweedjassen, met een grote ceintuur in de rug en haremachtige avondjurken sloeg de collectie niet erg aan. Louis Feraud Feraud mixt voor het nieuwe seizoen heel geraffineerd met kleuren en materialen. Hij werkt veel leer. De kleuren die hij gebruikt zijn roze, perzik, taupe en caramel. Erg mooi zijn zijn wijde mohair rokken in grijs en zwart in bloem- en ruitdessins. Ook hij komt met ruime langvallende mohair-jassen in felle kleuren. Lanvin Bij Lanvin nam Jules-Francois Crahay (67) afscheid van zijn publiek. Zijn contract met het Huis wordt niet verlengd, hoewel er nog geen opvolger is benoemd. De laatste collectie van Crahay ademt een beetje western-sfeer uit met wijde rokken, mannelijke jasjes en blouses met stropdassen. Ungaro Emanuel Ungaro zorgt voor prachtig gedrapeerde jurken en felgekleurde robe-manteaus en fluwelen rokken. Maar over het algemeen was de show van Ungaro meer een parade van mooie kleding om naar te kijken dan een kennismaking met de nieuwste draagbare kleding van deze ontwerper. Guy Laroche Het idee om de heupen van de vrouw te vatten in een soort corselet, is prachtig uitgewerkt door Guy Laroche. Hij gebruikt deze vondst bij zijn dag en avondkleding. Opmerkelijk is by hem het gebruik van leer (panelen voor en achter). Laroche was een van de weinigen die geen overdaad een avondkleding bracht. Hoewel drie ontwerpers op die roklengte weer een uitzondering maken: Yves Saint Laurent, Givenchy en Guy Laroche houden het op net over de knie. Elk seizoen komt er wel weer een kledingstuk van "vroeger" terug. Dat is voor de komende winter de coltrui (liefst in zwart). En waarom ook niet. Het was heerlijk dragen zo'n trui en hij paste vrijwel overal bij. Dat doet de coltrui nu ook weer. Met een geruite rok of een bandplooienbroek, een coltrui ■en ëen blazer ben je helemaal a la mode. De nieuwe kleuren voor deze winter zijn oranje, hardgroen, fel geel fucsia-rose en cyclaam. Soms worden die felle kleuren afgezwakt tot pastels. Daarnaast de echte winterkleuren zoals paars, marine, donker groen, bruin en violet en de natuurlijk wolwit, zwart en grijs. Bij vrijwel alle ontwerpers zien we (bandplooien) pantalons, waarvan de pijpen meestal recht zijn. Maar ook wijduitwaaierende pijpen, smalle iets te korte pijpen en haremmodellen komen in het spectakel voor. De meeste ontwerpers combineren die broeken met blazers en blousons. De blazercombinaties worden afgerond met grote schouderdoeken in fraaie herfsttinten en brede vilthoeden. Over deze pakken wordt de nieuwe winteijas gedragen. Deze is lang, wijd met een prachtige kraag en mooie wijde mouwinzet. Soms in felle kleuren zoals fucsia, gifgroen, hardpaars, oranje en felrood zoals bij Dior, maar ook in bruin en grijs. De japonnen zijn prachtig deze winter. Zo zijn er gedrapeerde modellen van Beretta en een a-symetrische van Kenzo en Mugier. Avondkleding is er in overvloed bij alle couturiers. Het is ook duidelijk wie de klanten daarvoor zijn, want veel japonnen ademen een oosterse sfeer uit. Harempakken, veel borduursel en rinkelende sieraden. Het alternatief is in veel gevallen een bonbondoos-achtige verpakking, waarin ook maar weinig vrouwen zich thuis zullen voelen. £en heel klassiek blazer laat Lanvin dragen op een woüen rok met daarover een dieren huid. Een grote Schotse ge ruite sjaal gaat over de schouders. Jean Patou gebruikt een brede ceintuur en een omslagdoek om een eenvoudige creatie waf accent te geven. Saint Laurent De kleding van Yves Saint Laurent is eenvoudig van iyn maar prachtig gemaakt. Hij werkt veel met de prinsesse-lijn (jurkjes zo als Jacky Kennedy in haar First Lady-tijd droeg), die hij combineert met korte bolerootjes. Maar ook legt hij het accent op de taille door op een rechte rok een soort heupgordel te laten dragen in een contrasterende kleur. Daarboven dan weer een bolero-jasje. Voor een meer feestelijk gelegenheid komt Saint Laurent met eenvoudige zwart jurkjes, soms met een diep decolleté. Wie hierbij steeds andere sieraden zoekt kan een hele tijd vooruit. Dior Het meest opvallende bij Dior zijn de schitterende kleuren waarme Mare Bohan werkt. Al houdt hij de grote lijn van zijn collega's aan, het ziet er door zijn aparte kleurgebruik heel anders uit. Ook bij Dior rechte jurkjes, alleen wat langer dan bij Saint Laurent. De pantalon speelt bij Dior een belangrijke rol. op deze pantalon laat Bohan jongensachtige blousons, kleurige sjaals en een baret dragen. Ook op de lange rokken worden blousons of bolero-jasjes gedragen. Nina Ricci De ontwerper van Nina Ricci, Gerard Pipart, combineert de lange geruite rokken met capes in een dekenruit. Een Lanvin outfit die Gre ta Garbo niet zou hebben misstaan. Een broekpak In marine blauw van Chanel. Fluwelen avondjurk met gebor- duurde mouwen en organza- stroken uit de collectie van Guy Laroche Jerry Hall, de vriendin van Mlck Jagger in een bedruk te avondjurk van Dior, die een beetje te strak zit, daar is de geboorte van haar dochter debet aan. Avondkleding in oosterse pracht van Jean Louis Scherrer. Een avondrobe van Karl La- gerfcld, ontwerper voor Cha nel. Daniel Hechter: een naam, die staat voor dames-, heren- en kinderconfectie van hoge kwaliteit. Voor functionele kleding; sportief en toch gedistingeerd; jeugdig en van een wat ingetogen eenvoud. Daniel Hechter is bezig stormenderhand de wereld te veroveren. Als het even meezit zullen over enige tijd ergens op deze aardbol de deuren opengaan van zijn tachtigste 'boutique'. Dit jaar kreeg Hechter vaste voet aan de grond in Amerika nadat in tal van Europese landen en in Canada al meer dan zeventig winkels waren getooid met het Hechter-logo. twee evenwijdig aan elkaar lopende diagonale strepen in primair blauw en rood. Zelfs de Japanners kan Hechter sinds enige tijd tot zijn vaste klantenkring rekenen. Toch is dit succes de mode-ontwerper beslist niet naar het hoofd gestegen. Hechter met zijn vrij korte gestalte en al wat dunner wordende donkere krulhaar het prototype van de Fransman praat graag over zijn werk. En vol enthousiasme, maar eerder vanwege zijn grote liefde voor het vak dan uit voldoening over al hetgeen hij heeft bereikt. Modeontwerper Daniel Hechter: „Afgezien van mijn vrouw en mijn dochtertje, heb ik één grote liefde: mijn werk. Ik beschouw mijn werk als een minnares. Niet dat er voor mij niets anders zou bestaan dan werken, maar ik ben er wel verliefd op". Zo geeft Daniel Hechter weer, waaraan hij zijn succes heeft te danken. Aan hard werken. Voor Hechter betekent dit tweemaal per jaar met een nieuwe collectie op de markt komen. Een voor het voorjaar en een voor de herfst. De collectie, die Hechter voor de komende herfst presenteerde, wordt gekenmerkt door pure verfijning. Zachte, sluike tricot- japonnen, jasjes met wijde mou wen, lange ruime plooirokken, truien met opmerkelijke kragen, alles in gedekte tinten en pastelkleuren en van zachte wol lige stoffen. Volgens Daniel Hechter zijn we duidelijk in het tijdperk van de 'sophisticated-look' beland. „We hebben een jaar of vijf een voorkeur gehad voor ruwe stof fen. Maar het publiek is nu rijp voor meer verfijnde kleding, simpel van lijn en vrouwelijk van stijl. Zelfs de sportieve kleding is aanmerkelijk vrouwelijker ge worden", aldus Hechter. Het vermogen om aan te voe len wat het publiek wenst is voor een mode-ontwerper van on schatbare waarde. Daniel Hech ter weet dat uit eigen ervaring. „Het is mij wel eens overkomen dat ik een nieuwe trend een sei zoen te vroeg lanceerde. In het begin van de jaren zeventig ge beurde dat. Ik kwam toen met een collectie kleding met brede schouders en lange rokken, die pas een halfjaar daarna in de mo de kwamen. Te vroeg met iets komen is net zo erg als te laat, want het publiek pakt het dan niet op", aldus Hechter. Die daarentegen ook heel wat betere tijden heeft gekend. Tijden, waarin een 3000 man tellend pu bliek hem na afloop van een show een half uur lang toejuichte bijvoorbeeld. „En dat zijn nou de dingen die het leven van een mo de-ontwerper aantrekkelijk ma ken", merkt hij er lachend over op. Daniel Hechter tilt niet zo zwaar aan faam. Ook aan het vak van mode-ontwerper wil hij geen overdreven betekenis hechten. „Ik geloof niet datje mode moet beschouwen als een vorm van kunst. Mode ligt een beetje naast de kunst. Je laat je als ontwerper wel inspireren door kunst. Door muziek, beeldende kunst, dans, maar ook door het dagelijkse le ven zelf', zo meent hij. Overi gens acht hij het ook van belang dat je de mensen kent op wie je je als ontwerper richt. „Ik stem mijn kleding af op het type dat houdt van eenvoud. Op de vrouw die actief is, een baan heeft en een vrij leven wil. De vrouw voor wie het feminisme allang geen probleem meer is. En op de man, die begrepen heeft dat hij geen organisatie nodig heeft om vrij te zijn. Kortom, de mens die zichzelf kan zijn en dat ook is. Mijn kleding is dan ook niet bedoeld om je erin te presen teren, maar om je er lekker in te voelen. Het is je tweede huid, een manier van leven". Volgens Hechter doet een ont werper er goed aan een bepaalde stijl te blijven aanhangen. Hijzelf doet dat al sinds hij in 1962 als ontwerper begon bij Pierre d'Al- by, één van de belangrijkste pro motors van Franse ontwerpers, waar Hechter vier jaar bleef. Na dat hij zich eenmaal zelfstandig had gemaakt, werd zijn naam al spoedig bekend, zeker nadat hij in 1968 als eerste de midi-jurk had geintroduceerd. „In de jaren zestig ben ik waar schijnlijk ook één van de ontwer pers geweest, die de mode heb ben gedemocratiseerd. Die de mode op straat brachten, in plaats van deze voor te behouden aan een selecte groep, die zich haute-couture kon veroorloven", aldus Hechter. Na het succes in de jaren zestig schroomde hij niet om ook voor kinderen en mannen collecties te gaan ontwerpen. Op het gebied van de herenkleding wordt Hechter momenteel gerekend tot de top van de Europese confec tie. Een succes dat volgens de Fransman valt of staat met de medewerkers in zijn studio. Vijf tien ontwerpers telt deze studio momenteel, die elk half jaar een collectie samenstellen voor een drie tot vier miljoen mensen tel lende klantenkring, verspreid over de hele wereld. KITTY VAN GERVEN Sportieve ma ar elegante kleding is de kracht van Daniel Hechter. (foto GPD»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23